Miksi naiset luokiteltiin aikoinaan miehiä alempiarvoisiksi, vajaiksi... Mitkä kaikki syyt johtivat miesten "ylivoimaan"?
Miksi naiset olivat tyhmempiä kuin miehet?
10
1467
Vastaukset
- .:.:.:.:.
ei näköjään tiedä vastausta tähän.
- Socius Logos
Kysymystäsi voisi lähestyä niin monelta eri kannalta, että tässä menisi koko päivä, mutta tässä hyn joitain ajatuksia keskustelun herättämiseksi:
1) Biologisesti voisi lähteä selittämään miesten ja naisten eroja sillä, että miehet ovat keskimäärin voimakkaampia ja siksi pystyvät väkivalloin ottamaan johtavan aseman. Lisäksi naiset synnyttävät ja imettävät lapsiaan, joten he ovat olleet kiinni kodin piirissä, kun taas miehet ovat vapaampia hoitamaan myös kodin ulkopuolisia asioita.
2) Antropologisesti koko kysymyksenasettelusi on hieman kyseenalainen. Maailmasta löytyy paljon matriarkaalisia kulttuureja, joissa naiset ovat johtavissa asemissa.
3) Kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta voitaisiin väittää, että länsimaisessa kulttuurissa naista on perinteisesti pidetty "heikompana astiana" ja miestä tyhmempänä oliona. Tästä saamme kiittää juutalais-kristillistä kulttuuriperintöämme. Jo Vanhassa Testamentissa mies luotiin ensin ja nainen hänelle kumppaniksi. Lisäksi nainen oli se typerys, jonka käärme houkutteli Paratiisissa, ja sitten nainen meni vielä houkuttelemaan miehensäkin mukaan syntiin. Esimerkkejä VT:n tarinoista, joissa nainen on "Paholaisen kätyri, joka houkuttelee miehen" riittäisi vaikka kuinka. Tosin alkukristillisissä yhteisöissä naiset olivat tasavertaisia, mutta varsin nopeasti miehet ottivat ylivallan. Kirkolliskokoukset pitivät Paavalin sovinistisia näkemyksiä parempina kuin Jeesuksen tasa-arvoista opetusta, ja niinpä naiset jäivät statisteiksi henkisen elämän saralla (esim. pappioikeus vain miehillä).Kun kristinusko sitten levisi Euroopan valtauskonnoksi, myös käsitys naisesta tyhmempänä/alempiarvoisena oliona valtasi alaa ja sai "jumalaisen siunauksen". Vasta nykyaikana, kun yhteiskunnat ovat alkaneet maallistua ja kirkko menettänyt otettaan, myös sukupuolten tasa-arvoisuus on noussut keskeiseksi arvoksi Länsimaisissa yhteiskunnissa. - .:.:.:.:.
Socius Logos kirjoitti:
Kysymystäsi voisi lähestyä niin monelta eri kannalta, että tässä menisi koko päivä, mutta tässä hyn joitain ajatuksia keskustelun herättämiseksi:
1) Biologisesti voisi lähteä selittämään miesten ja naisten eroja sillä, että miehet ovat keskimäärin voimakkaampia ja siksi pystyvät väkivalloin ottamaan johtavan aseman. Lisäksi naiset synnyttävät ja imettävät lapsiaan, joten he ovat olleet kiinni kodin piirissä, kun taas miehet ovat vapaampia hoitamaan myös kodin ulkopuolisia asioita.
2) Antropologisesti koko kysymyksenasettelusi on hieman kyseenalainen. Maailmasta löytyy paljon matriarkaalisia kulttuureja, joissa naiset ovat johtavissa asemissa.
3) Kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta voitaisiin väittää, että länsimaisessa kulttuurissa naista on perinteisesti pidetty "heikompana astiana" ja miestä tyhmempänä oliona. Tästä saamme kiittää juutalais-kristillistä kulttuuriperintöämme. Jo Vanhassa Testamentissa mies luotiin ensin ja nainen hänelle kumppaniksi. Lisäksi nainen oli se typerys, jonka käärme houkutteli Paratiisissa, ja sitten nainen meni vielä houkuttelemaan miehensäkin mukaan syntiin. Esimerkkejä VT:n tarinoista, joissa nainen on "Paholaisen kätyri, joka houkuttelee miehen" riittäisi vaikka kuinka. Tosin alkukristillisissä yhteisöissä naiset olivat tasavertaisia, mutta varsin nopeasti miehet ottivat ylivallan. Kirkolliskokoukset pitivät Paavalin sovinistisia näkemyksiä parempina kuin Jeesuksen tasa-arvoista opetusta, ja niinpä naiset jäivät statisteiksi henkisen elämän saralla (esim. pappioikeus vain miehillä).Kun kristinusko sitten levisi Euroopan valtauskonnoksi, myös käsitys naisesta tyhmempänä/alempiarvoisena oliona valtasi alaa ja sai "jumalaisen siunauksen". Vasta nykyaikana, kun yhteiskunnat ovat alkaneet maallistua ja kirkko menettänyt otettaan, myös sukupuolten tasa-arvoisuus on noussut keskeiseksi arvoksi Länsimaisissa yhteiskunnissa.Tästä pääsen alkuun, kun en laiskana ihmisenä jaksanut itse ottaa aihetta koskevista parusasioista selvää :)
- dsfrtyuifgjh
Socius Logos kirjoitti:
Kysymystäsi voisi lähestyä niin monelta eri kannalta, että tässä menisi koko päivä, mutta tässä hyn joitain ajatuksia keskustelun herättämiseksi:
1) Biologisesti voisi lähteä selittämään miesten ja naisten eroja sillä, että miehet ovat keskimäärin voimakkaampia ja siksi pystyvät väkivalloin ottamaan johtavan aseman. Lisäksi naiset synnyttävät ja imettävät lapsiaan, joten he ovat olleet kiinni kodin piirissä, kun taas miehet ovat vapaampia hoitamaan myös kodin ulkopuolisia asioita.
2) Antropologisesti koko kysymyksenasettelusi on hieman kyseenalainen. Maailmasta löytyy paljon matriarkaalisia kulttuureja, joissa naiset ovat johtavissa asemissa.
3) Kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta voitaisiin väittää, että länsimaisessa kulttuurissa naista on perinteisesti pidetty "heikompana astiana" ja miestä tyhmempänä oliona. Tästä saamme kiittää juutalais-kristillistä kulttuuriperintöämme. Jo Vanhassa Testamentissa mies luotiin ensin ja nainen hänelle kumppaniksi. Lisäksi nainen oli se typerys, jonka käärme houkutteli Paratiisissa, ja sitten nainen meni vielä houkuttelemaan miehensäkin mukaan syntiin. Esimerkkejä VT:n tarinoista, joissa nainen on "Paholaisen kätyri, joka houkuttelee miehen" riittäisi vaikka kuinka. Tosin alkukristillisissä yhteisöissä naiset olivat tasavertaisia, mutta varsin nopeasti miehet ottivat ylivallan. Kirkolliskokoukset pitivät Paavalin sovinistisia näkemyksiä parempina kuin Jeesuksen tasa-arvoista opetusta, ja niinpä naiset jäivät statisteiksi henkisen elämän saralla (esim. pappioikeus vain miehillä).Kun kristinusko sitten levisi Euroopan valtauskonnoksi, myös käsitys naisesta tyhmempänä/alempiarvoisena oliona valtasi alaa ja sai "jumalaisen siunauksen". Vasta nykyaikana, kun yhteiskunnat ovat alkaneet maallistua ja kirkko menettänyt otettaan, myös sukupuolten tasa-arvoisuus on noussut keskeiseksi arvoksi Länsimaisissa yhteiskunnissa.Miehet ovat siis joskus olleet enemmän yhteyksissä ulkomaailmaan (kodin ulkopuolelle) ja näin olleet osana luomassa kuvaa, jostain syystä omaksi edukseen. Ehkä miehillä on se vallanhimo luonteessa, yleensä ottaen, enemmän kuin naisissa. Ne on nämä luonne-erot...
Socius Logos kirjoitti:
Kysymystäsi voisi lähestyä niin monelta eri kannalta, että tässä menisi koko päivä, mutta tässä hyn joitain ajatuksia keskustelun herättämiseksi:
1) Biologisesti voisi lähteä selittämään miesten ja naisten eroja sillä, että miehet ovat keskimäärin voimakkaampia ja siksi pystyvät väkivalloin ottamaan johtavan aseman. Lisäksi naiset synnyttävät ja imettävät lapsiaan, joten he ovat olleet kiinni kodin piirissä, kun taas miehet ovat vapaampia hoitamaan myös kodin ulkopuolisia asioita.
2) Antropologisesti koko kysymyksenasettelusi on hieman kyseenalainen. Maailmasta löytyy paljon matriarkaalisia kulttuureja, joissa naiset ovat johtavissa asemissa.
3) Kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta voitaisiin väittää, että länsimaisessa kulttuurissa naista on perinteisesti pidetty "heikompana astiana" ja miestä tyhmempänä oliona. Tästä saamme kiittää juutalais-kristillistä kulttuuriperintöämme. Jo Vanhassa Testamentissa mies luotiin ensin ja nainen hänelle kumppaniksi. Lisäksi nainen oli se typerys, jonka käärme houkutteli Paratiisissa, ja sitten nainen meni vielä houkuttelemaan miehensäkin mukaan syntiin. Esimerkkejä VT:n tarinoista, joissa nainen on "Paholaisen kätyri, joka houkuttelee miehen" riittäisi vaikka kuinka. Tosin alkukristillisissä yhteisöissä naiset olivat tasavertaisia, mutta varsin nopeasti miehet ottivat ylivallan. Kirkolliskokoukset pitivät Paavalin sovinistisia näkemyksiä parempina kuin Jeesuksen tasa-arvoista opetusta, ja niinpä naiset jäivät statisteiksi henkisen elämän saralla (esim. pappioikeus vain miehillä).Kun kristinusko sitten levisi Euroopan valtauskonnoksi, myös käsitys naisesta tyhmempänä/alempiarvoisena oliona valtasi alaa ja sai "jumalaisen siunauksen". Vasta nykyaikana, kun yhteiskunnat ovat alkaneet maallistua ja kirkko menettänyt otettaan, myös sukupuolten tasa-arvoisuus on noussut keskeiseksi arvoksi Länsimaisissa yhteiskunnissa.Minun tietääkseni maailmassa ei ole kuin pari matriarkkaalista yhteisöä, yksi on tuolla kiinan alueella ja taisi toinen olla jossakin valtameren saaristoissa. Vai onko niitä muita?
- totuus1234567
Aikanaan kehitykseen on johtanut vahvimman laki. Miehet kookkaampina ja väkivallan voimin ovat alistaneet naisia, ja samalla myös väittäneet olevanssa älykkäämpiä.
Onneksi nykyään osa ihmisistä tajuaa ettei älykkyys riipu sukupuolesta tai ruumiinkoosta.- VahinkoLapio
"Onneksi nykyään osa ihmisistä tajuaa ettei älykkyys riipu sukupuolesta tai ruumiinkoosta."
Se johtuu tissien koosta ja pilden tiukkuudesta - muttamutta
"Onneksi nykyään osa ihmisistä tajuaa ettei älykkyys riipu sukupuolesta tai ruumiinkoosta."
mutta kun se vallan ottaminen ei useinkaan riipu älystä.
Maailman sivu se on otettu nyrkillä tai järeämmälläkin tavalla.
Ja voittaja on aina oikeassa ja älykkäämpi. - kellokaskas
muttamutta kirjoitti:
"Onneksi nykyään osa ihmisistä tajuaa ettei älykkyys riipu sukupuolesta tai ruumiinkoosta."
mutta kun se vallan ottaminen ei useinkaan riipu älystä.
Maailman sivu se on otettu nyrkillä tai järeämmälläkin tavalla.
Ja voittaja on aina oikeassa ja älykkäämpi.Älykkyys ei riipu isosta koosta niinkun aimmin on sanottu. Mitä suuremmat vehkeet sen tyhmempi otus. Myös järjen psyykkinen tila voidaan esitellä pienenä ytai suurena, suuruushulluuden kosta riippuen. Joillakin miehillä on hirveän suuri tuo imaginäärinen tila. He siis ovat...
- Ylivoimainen
Se johtuu siitä, että vaikka nainen kuinka paljon lukisi, opiskelisi tai olisi kuinka älykäs tahansa, on taustalla aina se naisen logiikka joka tekee naisen kaikesta toiminnasta "älytöntä"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625