En hahmota oikeata ja vasenta!:(

sasha]]

Mulla on ollut todella pitkään tälläinen erittäin kiusallinen vaiva, nimittäin en hahmota oikeaa ja vasenta. Jos joku sanoo minulle, että käänny vasemmalle, niin menen ihan totaalisen lukkoon kun alan pohtia, että kumpi olikaan nyt kumpi. Toki se auttaa aina, kun muistan, että kummalla kädellä syön ja se on oikea, mutta esim. autolla ajaessa minun on hankala jäädä miettimään sitä, että kumpi olikaan nyt kumpi. Olen siis 20-vuotias ja tämä on joskus todella kiusallinen vaiva, sillä tuntuu, että päivittäin törmään tilanteisiin, jossa hahmottamiskykyni aiheuttaa vaikeuksia.
- Esimerkiksi uudessa paikassa jos minulle neuvotaan, että: "Kävele suoraan ja käänny ensin oikealle ja sitten vasemmalle", niin satavarmasti käännyn juuri vääriin suuntiin, sillä sekoitan oikean ja vasemman.

-Tai jos minun pitää kertoa jollekin kyyditsijälle, että missä asun, niin saatan sanoa väärän risteyksen kohdalla, että käänny vasemmalle tms,vaikka tarkoitan oikeata.

- Pahinta tämä on kuitenkin silloin kun ajan uudessa paikassa tai kyyditsen jotakuta, niin menen ihan sekaisin, jos joku sanoo, että s euraavasta risteyksestä vasemmalle. Mulla menee autolla ajettaessa sellaiset 500metriä ennen kun taas saan mieleeni kummalla kädellä syönkään:s

Olen yrittänyt vaikka mitä keinoja keksiä, jotta muistaisin jatkossa paremmin, mutta en muista koskaan! Menen ihan lukkoon ja ajatuksista tulee tahmeaa kun yritän muistella oikeaa ja vasenta! Ei mulla muuten ole mitään tälläisiä oireita ja muuten ymmärtämisessäni ei ole mitään vikaa, mutta miksi juuri oikea ja vasen?! Luulisi, että ne on helppo tajuta ja oppia, mutta miksi en minä? Ja olen kuitenkin tietyllä tapaa jo aika vanha siihen, että sanoisin etten tiedä kumpi on kumpi:( Pikkuveljeni 8v. osaa oikean ja vasemman paremmin. Tietty ystäväni tietävät tästä ja sen takia he näyttävät aina kädellä, että mihin suuntaan pitää kääntyä.

Onko tämä normaalia vai mitä tässä pitäisi tehdä, sillä tää vaikeuttaa monesti elämää, vaikka vaikuttaakin ehkä aika pieneltä jutulta. Ihmiset vaan tuppaa puhumaan paljon oikeasta ja vasemmasta.

Auttavat neuvot tulisivat tarpeeseen, kiitos!:)

12

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dddddddddddd

      iskeä vain toista silmää? itselläni tuo on hyvä muistisääntö ja nopeaa testata, koska osaan kunnolla iskeä vain oikeaa silmää

      • ap.

        Osaan iskeä molempia silmiä: D Ja siis jotenkin kun pitäisi äkkiä oivaltaa oikea ja vasen, niin minulla menee ajatus niin tahmeaksi, että kaikkien muistisääntöjen käyttö on turhaa, kun nekin menee sekaisin:/


    • suggeroija

      rannekelloa ja/tai sormusta vasemmassa kädessä.
      Aina.

      • ap.

        Mut onkohan tää kuinka yleinen vaiva?


      • 0-promlem
        ap. kirjoitti:

        Mut onkohan tää kuinka yleinen vaiva?

        rahikaisellakin tässä. Mun pitää joka kerta, joka päivä pähkäillä kumpi käsi on oikea. Sama paapuurin ja tyyrpuurin erottamisessa tai L ja R kaa.

        En usko, että tähän minulla ei tule korjausta, olen autistinen jätkä. Tuo nyt on pienistä, tosta häikänderistä.


      • minä.
        0-promlem kirjoitti:

        rahikaisellakin tässä. Mun pitää joka kerta, joka päivä pähkäillä kumpi käsi on oikea. Sama paapuurin ja tyyrpuurin erottamisessa tai L ja R kaa.

        En usko, että tähän minulla ei tule korjausta, olen autistinen jätkä. Tuo nyt on pienistä, tosta häikänderistä.

        en usko että osaisin vieläkään tunnistaa niitä, ellei minulle olisi laitettu eräänlaista "putkea" korvaan leikkauksen yhteydessä, johtuen kuulohaitoistani..tai joku sellanen :p . se oli oikea korva, ja sen takia muistan kumpi on kumpi ;)


      • sdfghjghhh
        minä. kirjoitti:

        en usko että osaisin vieläkään tunnistaa niitä, ellei minulle olisi laitettu eräänlaista "putkea" korvaan leikkauksen yhteydessä, johtuen kuulohaitoistani..tai joku sellanen :p . se oli oikea korva, ja sen takia muistan kumpi on kumpi ;)

        Muistan jostain lukeneeni että on yllättävän yleinen vaiva.


    • V ja O

      Näethän sinä kätesi kaiken aikaa. Kirjoita vasempaan käteen Vasen ja oikeaan käteen Oikea.

    • älä välitä

      no jos lohduttaa, niin mä tein kerran yhden lääkärin kanssa töitä. kysyin menikö lääke oikeeseen vai vasempaan raajaan? Hän totes, että tämänpuoleiseen ja näytti kädellä. Sitten sanoi aivan reilusti, ettei hän hahmota oikeaa ja vasenta. Sitä voi ilmetä kellä vaan

      Olettaisin, että se on ominaisuus, ei mikään sen kummempi juttu. Jotkut eksyy, toiset ei löydä oikeaa tai vasenta, joku ei ymmärrä matematiikkaa. Se on aivoista johtuvaa. kaikilla on jotakin tämäntyyppistä.

      • Villi länsi

        samaa suhteessa käsitteisiin itä ja länsi. Pitää aina vähän aprikoida, kun nuorena oli ihan totuudenvastainen käsitys. Täytyy vain heijastaa mielen valkokankaalle maailmankartta, jossa Venäjä = itä. Näin se tuppaa menemään. Kehittele sinäkin itsellesi uusia muistisääntöjä, sellaisia jotka puhuttelevat juuri sinua, vaikka olisivat kuinka hassuja.


    • Anonyymi

      Liekö niin että vasenkätisissä on paljon taiteilijoita.

      • Anonyymi

        Minua opetti jo kansakoulun ekalla luokalla opettaja kirjoittamaan vasemmalla. En tiedä miten hän sen oivalsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe