Kysymys tulikin otsikossa, eli ihmettelen, mitä teen leipoessani väärin kun kakkupohjani vajoavat keskiosastaan montulle. Täytekakuissa vian voi korjata runsaalla täytteellä, mutta miten saisin kauniita myös niistä kakuista, jotka varustan vain kuorrutuksella? Vatkaanko liian lyhyen aikaa vai onko uunin lämpötila väärä? Kakkuni maistuvat erinomaisilta, mutta ei niitä muotopuolia vieraille kehtaa tarjota. Apua!
miksi kakku vajoaa keskeltä
8
5706
Vastaukset
- (;
No, yleisin ongelma on juuri tuo että taikinaa vatkataan liian vähän. Se saa olla yllättävän jämäkkää että se myös pysyy koossa (saa olla paljon jämäkämpää kuin esim. torttutaikina). Toinen on myös tuo että uunin luukkua availlaan liian aikaisin. Mutta jos ongelmia tulee siltikin niin kannattaa kokeilla paistaa eri asteessa.
- eci!
Niin käännä vaikka katolleen se siksi aikaa kunnes jäähtyy. sitten se ei laske ennäää!
- Pellille
Tee kakkupohja pellille, niin ei tarvitse leikellä ja kypsyy kunnolla. Itse olen havainnut tämän ratkaisun hyväksi. Käytän ohjetta, jossa sokeria, munaa ja jauhoja tulee kaikkia yhtäpaljon. 2,5 desin mukia voi pitää mittana. Osa jauhoista voi olla perunajauhoja (1 dl). Lisäksi 1 tl leivinjauhetta, 2 tl vaniljasokeria ja ripaus suolaa (pyöristää maut). Paistolämpötila 175. Paistoaika n. 25-30 min. Jos haluat ohuemman pohjan käytä 2 dl:n mittaa.
- Stadin Teppo
Leivinjauhe saa kakun nousemaan uunista ja kun otat sen pois, se lässähtää kokoon Jätä leivinjauhe pois hei!
- Muussa vika
Ei taida leivinjauheesta johtua, ihan outo väite.
- oo
"Jätä leivinjauhe pois hei! "
Kun on sitten tasasen lättänä, kun ei ole kohonnut.
Tähän on yksinkertainen niksi olemassa.
Lisää kakkutaikinaan kaksi ruokalusikallista kiehuvaa vettä, niin kuoppaa ei enää tule.- Rajanka''
sulla on vähän liian vähän jauhoja.
Eli tarkasta jauhojesi mittamäärä, mielummin kukkua kuin alle tai tasamitta.
Tilavuusmitta sokeria on esim 1 dl = 85g Vehnäjauhoa 1dl = 65 g
Perunajauho 1 dl 80g helpoin varmuus laita aina 1 rkl perunajauhoa lisäksi.
joten 1 dl voi helposti olla hyvin erillainen ottaessa jo pyöhitystä pussista tai aivan tiiviistä pussista..
Sokeri muna kovaksi vaahdoksi jauhot nostelemalla sekaan
paisto lämpö 180 mun uunissani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197