Minulta on eräässä toisessa ketjussa joku useata nimimerkkiä käyttävä henkilö tivannut vastausta kysymykseen: "Uskotko foliopipa vähäpaljo, että hiilidioksidi on suurin syyllinen ilmaston lämpenemiseen?" Koska en ole ollut paikalla enkä ole voinut vastata, vastaan nyt ihan omassa ketjussa.
Ilmastonmuutoshan ei ole uskon asia, vaikka hörhöt niin luulevatkin. Pidän kuitenkin faktana, että hiilidioksidi absorboi lämpösäteilyä. Se on fysikaalinen ilmiö, joka tunnetaan hyvin teorialtaan ja voidaan todistaa empiirisin kokein. Toinen fakta näyttää olevan, että hiilidioksidin määrä ilmakehässä on nousussa.
Pitäisin erittäin yllättävänä, elleivät nämä kaksi tosiasiaa yhdessä aiheuttaisi lämpötilan nousua. Silloin täytyisi olla joku muu ilmiö, joka eliminoi lämpenemisen ja jota tiede ei tunne. Tässä yhteydessä voi myös todeta, että Venuksessa korkea hiilidioksidipitoisuus on nostanut lämpötilan 460 asteeseen. Miksi tämä "muu ilmiö" ei ole ehkäissyt lämpenemistä Venuksessa?
Kaiken tiedossani olevan tieteellisen tiedon perusteella pidän hiilidioksia todennäköisimpänä syypäänä viime vuosikymmeninä tapahtuneeseen globaalin lämpötilan nousuun.
Vihdoinkin vastaus
16
222
Vastaukset
- peli melkein selvä
ja vielä ihan itse kerrottuna. Paljon parempi kuin ne miljoonalinkkipostaukset.
Nyt ei oikeastaan tarvita muuta kuin niitä vertaisarvioituja tieteellisiä tutkimuksia, jotka osoittavat hiilidioksidin suurimmaksi syylliseksi.
Sellaisen esittäjälle annetaan varmasti Nobel, Oscar ja ehkä kaikkein himoituin Vuoden Foliopipo -palkinto. - wäsäilijä
Tuo oli jo ilahduttavan asiallinen juttu, kun vielä nuo "hörhö"-jutut jätät pois niin hyvä siitä tulee.
Tuo osoittaa että kun tutustut hiilidioksidin käyttäytymiseen hieman lisää niin pystyt myös korjaamaan mielipiteitäsi tiedon lisääntyessä.
Tutustu vaikka googlaamalla eri kasvihuonekaasujen absorbtiospektreihin (alta vista on myös hyvä jos muistaa isojen kirjainten merkityksen), ja hiilidioksidin suhteellisen osuuden vaikutuksen sen kykyyn absorboida tietyntaajuista lämpösäteilyä.
Pienenä esivinkkinä muistutus että astrofysiikassa ja perinteisessä sähkömagneettisen säteilyn taajuuden määrittelyssä infrapuna-alueella käytetään hieman erilaista määrittelyä aallonpituusalueille, mutta varsinainen aallonpituushan ratkaisee.
Lupaan että on aallonpituudestaan huolimatta "valaisevaa".......- burkek
"Kaiken tiedossani olevan tieteellisen tiedon perusteella pidän hiilidioksia todennäköisimpänä syypäänä viime vuosikymmeninä tapahtuneeseen globaalin lämpötilan nousuun."
Mutta Jones itsekkin sanoi, ettei viimevuosikymmenenä ole tapahtunut lämpenemistä vaan globaalista viilenemistä. Hiilidioksidi nousee, mutta lämpötila ei seuraa. 1 1 ei olekkaan 2 tässä tapauksessa.
- Eniromaista
Kiitoksia Jöns asiallisesta ja rehellisestä vastauksesta. Eikö sinua kuitenkin oudoksuta se, että Co2 voisi jakaantua sillä tavalla epätasaisesti ilmakehään, että meillä pohjoisella pallonpuoliskolla on aivan varmasti kylmempää kuin esim. viime vuonna ja kyse ei kyllä taatusti ole vain paikallisista säätiloista. Itse en usko teoriaasi oikeaksi mutta saat minun puolestani tulla autuaaksi uskossasi
- itufolioviherhuuhaa
Tämä ihmisen aiheuttama "ilmastonmuutos"(luonnolliset muutokset) on ja tulee olemaan erittäin kallis uskonto kaikille ihmisille. Suomalaisetkin maksavat satoja miljoonia vuodessa ties kelle , ties miksi ?
Ilmasto on ja pysyy , mutta miksi meidän pitää siitä maksaa ? Rahat kerää vapaa markkinatalous ilman mitään toimenpiteitä , koska ei ihminen pysty ilmaston käyttäytymistä muuttaa. Siis pelkkä rahastus.
Keitä ovat nämä uudet ilmasto "jumalat" , jotka muka omistavat yhteisen ilmastomme. Täällä -20 - -30 asteen pakkasissa maksetaan hulluakin hullumpaa "lämpenemismaksua" , vaikka ilmasto tosiasiassa vaan viilenee , niinkuin viilentynyt koko 2000-luvun. Oikeistohallitus pihalla kuin lumiukko ihmisten verorahoja lahjoitellessaan tuskin tietäen edes minne ? - kerrotkos hörhö
itufolioviherhuuhaa kirjoitti:
Tämä ihmisen aiheuttama "ilmastonmuutos"(luonnolliset muutokset) on ja tulee olemaan erittäin kallis uskonto kaikille ihmisille. Suomalaisetkin maksavat satoja miljoonia vuodessa ties kelle , ties miksi ?
Ilmasto on ja pysyy , mutta miksi meidän pitää siitä maksaa ? Rahat kerää vapaa markkinatalous ilman mitään toimenpiteitä , koska ei ihminen pysty ilmaston käyttäytymistä muuttaa. Siis pelkkä rahastus.
Keitä ovat nämä uudet ilmasto "jumalat" , jotka muka omistavat yhteisen ilmastomme. Täällä -20 - -30 asteen pakkasissa maksetaan hulluakin hullumpaa "lämpenemismaksua" , vaikka ilmasto tosiasiassa vaan viilenee , niinkuin viilentynyt koko 2000-luvun. Oikeistohallitus pihalla kuin lumiukko ihmisten verorahoja lahjoitellessaan tuskin tietäen edes minne ?Kerrotkos vielä hörhö, mistä voimme tarkistaa tuon väittämäsi koko 2000-luvun "viilenemisen"?
http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2010/plot/gistemp/from:2000/to:2010/trend/plot/gistemp/from:2000/to:2010/m...
"http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2010/plot/gistemp/from:2000/to:2010/trend/plot/gistemp/from:2000/to:2010/mean:12" - Dr. Phil
kerrotkos hörhö kirjoitti:
Kerrotkos vielä hörhö, mistä voimme tarkistaa tuon väittämäsi koko 2000-luvun "viilenemisen"?
http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2010/plot/gistemp/from:2000/to:2010/trend/plot/gistemp/from:2000/to:2010/m...
"http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2010/plot/gistemp/from:2000/to:2010/trend/plot/gistemp/from:2000/to:2010/mean:12"From: Phil Jones
To: John Christy
Subject: This and that
Date: Tue Jul 5 15:51:55 2005
The scientific community would come down on me in no uncertain terms if I said the world had cooled from 1998. OK it has but it is only 7 years of data and it isn’t statistically significant. - hörhölle tiedoksi
kerrotkos hörhö kirjoitti:
Kerrotkos vielä hörhö, mistä voimme tarkistaa tuon väittämäsi koko 2000-luvun "viilenemisen"?
http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2010/plot/gistemp/from:2000/to:2010/trend/plot/gistemp/from:2000/to:2010/m...
"http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2010/plot/gistemp/from:2000/to:2010/trend/plot/gistemp/from:2000/to:2010/mean:12"Joo, melkoista alamäkeä mennään.
"http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1998/to:2010/plot/rss/from:1998/to:2010/trend/plot/gistemp/from:1998/to:2010"
http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1998/to:2010/plot/rss/from:1998/to:2010/trend/plot/gistemp/from:1998/to:2010 - hörhölle tiedoksi
hörhölle tiedoksi kirjoitti:
Joo, melkoista alamäkeä mennään.
"http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1998/to:2010/plot/rss/from:1998/to:2010/trend/plot/gistemp/from:1998/to:2010"
http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1998/to:2010/plot/rss/from:1998/to:2010/trend/plot/gistemp/from:1998/to:2010Kyllä tuo vaan ihan ylämäeltä näyttää:
http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1998/to:2010/plot/gistemp/from:1998/to:2010/trend - kerropas hörhö
hörhölle tiedoksi kirjoitti:
Joo, melkoista alamäkeä mennään.
"http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1998/to:2010/plot/rss/from:1998/to:2010/trend/plot/gistemp/from:1998/to:2010"
http://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1998/to:2010/plot/rss/from:1998/to:2010/trend/plot/gistemp/from:1998/to:2010Alkoiko 2000-luku vuonna 1998?
Naurettavaa tuo kirsikanpoimintasi.
- burkek
Koitas Jönssi pierasta huoneessas ja tutki nostaako vapauttamasi metaani huoneen keskilämpötilaa 2 astetta takaisinkytkennöillä.
- no huh huh
Onkos tuhnu vaihtanut jo viimeinkin nolona nimimerkkiään? Ainakin juttujen taso on ihan samaa luokkaa kuin tuhnulla, joka yritti lämmittää saunaansa hiilidioksidilla.
- ystävällisesti
no huh huh kirjoitti:
Onkos tuhnu vaihtanut jo viimeinkin nolona nimimerkkiään? Ainakin juttujen taso on ihan samaa luokkaa kuin tuhnulla, joka yritti lämmittää saunaansa hiilidioksidilla.
kertoa, miten tämä ilmeisetikin epäonnistunut saunan lämmittämiskokeilu hiilidioksidin avulla tehtiin?
Jos hiilidioksidin lämmönsitomis-, siirtämis-, säteily- tai muu sellainen kyky kuitenkin on niin merkittävä kuin esimerkiksi ilmaston lämpenemisessä on annettu ymmärtää, niin ihmiskunnalta on jäänyt huomaamatta yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä lämmönsiirtoaineista.
Tässä vaikuttaisi olevan rutkasti rahaa pelissä, nyt foliopipot päähän ja keksintöjä tekemään! - 2fnjo
ystävällisesti kirjoitti:
kertoa, miten tämä ilmeisetikin epäonnistunut saunan lämmittämiskokeilu hiilidioksidin avulla tehtiin?
Jos hiilidioksidin lämmönsitomis-, siirtämis-, säteily- tai muu sellainen kyky kuitenkin on niin merkittävä kuin esimerkiksi ilmaston lämpenemisessä on annettu ymmärtää, niin ihmiskunnalta on jäänyt huomaamatta yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä lämmönsiirtoaineista.
Tässä vaikuttaisi olevan rutkasti rahaa pelissä, nyt foliopipot päähän ja keksintöjä tekemään!Liekö sittenkään epäonnistunut kun kerran niin paljon pystyy sitomaan lämpöä...mutta montako nimimerkkiä Jönsillä on kun kirjoittaa aloituksessaan:"Minulta on eräässä toisessa ketjussa joku useata nimimerkkiä käyttävä henkilö tivannut vastausta kysymykseen: "Uskotko foliopipa vähäpaljo,.."
- -----------
2fnjo kirjoitti:
Liekö sittenkään epäonnistunut kun kerran niin paljon pystyy sitomaan lämpöä...mutta montako nimimerkkiä Jönsillä on kun kirjoittaa aloituksessaan:"Minulta on eräässä toisessa ketjussa joku useata nimimerkkiä käyttävä henkilö tivannut vastausta kysymykseen: "Uskotko foliopipa vähäpaljo,.."
Jönssi näyttää tosiaan olevan multinikki.
Sehän on kätevä tapa testailla erilaisia ajatuksia, jos ei halua töpeksiä omaa - vai pitäsikö tässä tapauksessa sanoa - yhtä omista vakionikeistä. - 2fnjo
----------- kirjoitti:
Jönssi näyttää tosiaan olevan multinikki.
Sehän on kätevä tapa testailla erilaisia ajatuksia, jos ei halua töpeksiä omaa - vai pitäsikö tässä tapauksessa sanoa - yhtä omista vakionikeistä.Kun itse kysyy ja itse vastaa niin hyvin menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 136979
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten305782Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48589- 75514