Sytytyspuolan toiminta

AC_DC

Miten sytytyspuolan toiminta eroaa akku- ja magneettosytytyksessä, kun akku otetaan pois ja vaihtojännite tuodaan suoraan vauhtipyörän laturin puolalta sytytyspuolan ensiöön. Miten kondensaattori muuttaa toimintaansa ja tuo tasavirran muuttuminen vaihtovirraksi sytytyspuolassa ja sen vaikutus tulpan kipinään.
Ongelmana on kipinöinti katkojankärkien välissä (riippuu kärkivälistä) 1 syl. 4T moottorissa ja heikko kipinä sytytystulpassa.

Teoriassa kiinnostaa tuo magneettikentän muutos puolan sydämessä ja ensiön jännitteen tai virran vaikutus toision jännitteen voimakkuuteen.

10

10593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "
      Teoriassa kiinnostaa tuo magneettikentän muutos puolan sydämessä ja ensiön jännitteen tai virran vaikutus toision jännitteen voimakkuuteen."

      ... käytännössä sinua pitäisi kiinnostaa enemmän sen katkojan kondensaattorin uusiminen. ; )

      • Ehjä

        Se on vaihdettu uuteen eikä ollut mitään vaikutusta.


      • Ehjä kirjoitti:

        Se on vaihdettu uuteen eikä ollut mitään vaikutusta.

        Jos katkojan kärkien välissä kipinöi, niin vika on kondensaattorissa tai sen kytkennässä eikä missään muualla. Tarkasta, että kondensaattori on kytketty katkojan kärkien välille eikä mihinkään muualle.

        Puolan ja koko sytytysjärjestelmän toiminnan voisin sinulle selittää, mutta en viitsi kirjoittaa koko sivun mittaista sepustusta. Löytänet jostakin kirjasta selityksen?


    • sätky ja hyppy

      Molemmissa akku- ja magneettosytytyksissä suurjännite tulee äkillisestä magneettikentän laskusta.
      Puola varastoi ensin hitaasti induktanssistaan johtuen sähköenergiaa sisäänsä.
      Kun muodostununeen magneettikentän pitovirta katkeaa, nopea virran lasku tekee nopean jännitteen.
      Pieni magneettikentän lataamisen jännite muuntuu suurjännitteeksi.
      Tehdään se kenttä sitten magneeton vaihtuvalla virralla, tai akun tasajännitteellä.
      Ladatun energian määrä vaikuttaa kipinän pituuteen.
      Toision vaihtosähkön tehopiikki on vajaan yhden jakson pituinen. Kilohertzejä.

      Kondensaattori on viritetty oikealle taajuudelle pitämään katkojan jännite kurissa.
      Usein konkan arvo on 0,2 ... 0,5 mikrofaradia. Jännitekesto olisi mieluiten tuhannen Volttia.
      Jotkut konkat eivät kestä syttyvirran ensiöpiirin virtapiikkejä, vaan liitokset sisältä haihtuvat.
      Sellainen konkka näyttää oikeaa kapasitanssia, mutta vastus on salaa karannut.

      Kipinän kokeiluun olen käyttänyt magneetoissakin akkulaturista annettavaa sätkyä.
      Tai akusta ajovalopolttimolla virtaa rajoittaen. Antaa vähän vihjettä.

      CDI-sytyissä annetaan muutaman sadan voltin pulssi puolalle, ja se toimii muuntajana.

      Katkojan kipinöinti voi johtua myös viallisesta puolasta.
      Ne ovat elektroniikan periaatteen ikuisuudesta huolimatta huonosti kestäviä.
      Ilmakupla eristeessä tuhoaa vähitellen. Tai muuten murtuvat.
      Mopon puolat ovat välillä uutena varaosana valmiiksi rikki.
      Pahimmanlaatuisia ovat yleensä magneeton sisälle tulevat sytytyspuolat.
      Olen käyttänyt aivan vääränlaisiakin puolia menestyksellä.
      Hondan CDI-syttyyn laitettiin Pappatunturin magneeeton puola rautalangalla. Tuli hyvä, toistaiseksi.

      • Akun kanssa

        Kyseessä on siis magneettosytytys järjestelmä, jossa on puola. Siis ns "energy transfer" -niminen järjestelmä.
        Tässä kärjet ovat puolan ensiön rinnalla ja oikosulkevat magneeton käämin. Kun kärjet avautuvat potkaisee magneeton käämin intesinduktio ulostuloonsa jotain 100...200V:n jännitteen. Se menee sitten puolan ensiöön ja puola toimii muuntajan tavoin ja nostaa toisio jännitteen muuntosuhteellaan (noin 1:100).

        Järjestelmän sanotaan olevan tarkempi sytytyksen ajoitukselle ja kärkivälin suuruudelle. Syynä lienee juuri se, että kärjet pitää avata juuri sillä hetkellä, kun vaihtovirta on huipussaan. Vaihtovirta ei ole sinimuotoista, vaan "piikkimäistä". Kun virta katkaistaan huipussaan saadaan kipinän energia suurimmaksi (magneeton sisäinen ajoitus).


      • timppanen

        Puhut CDI sytystä. CDI tarkoittaa yhteispaineruiskutusta Common rail.


      • Sytytys
        timppanen kirjoitti:

        Puhut CDI sytystä. CDI tarkoittaa yhteispaineruiskutusta Common rail.

        Mul on kärjet, ei condenser discharge ignition. Kerro jotain konkista ja vaihtovirrasta. Isompi virhe on luulla puolan ensiön jännitteen olevan 200 V.


    • Amapoola

      Käämi muodostaa aina kärkien irtikytkentä tilanteessa jännite piikin, joka on luokkaa syöttöjännite x muuntosuhde.

      Yksinkertaistettuna kondensaattori on kaksi levyä vastakkain jotka eristetty toisistaan.
      Käyttötilanteessa toinen on plus ja toinen miinus ja kun sähkölähde käännetään se purkautuu ja napaisuus vaihtuu.
      Eli näennäisesti läpäisee vaihtovirran,mutta on este tasavirralle.
      Ne levyt on kääritty rullalle jotta saadaan mahtumaan pieneen tilaan.
      Kun kärjet aukeaa puolassa oleva virta yrittää purkautua avautuvien kärkien kautta mutta niiden rinnalla oleva kondensaattori on virralle mieluisampi reitti (värähtelyjuttujen takia) joten se käyttää sitä ja näin kärjet ei kipunoi.
      Halvoissakin mittareissa on kapasitanssi mittaus,konkan arvon pitäisi olla jotain 0,2-0,4 uF eli mikrofaradia.

      Vanha kunnon Eero Hämäläisen kirjoittama Moottorialan Sähköoppi:

      Konndensaattorin koestuslaitteella voidaan mitata:

      1. Impedanssi eli sarjaresistanssi. Mittauksella saadaan testattua kondensaattorin ja siihen liittyvien johtojen ja liitosten sähkönjohtavuus. Jos kondensaattorin liitännät tai johdot eivät ole kunnossa, on niiden resistanssi normaalia suurempi ja virta pienentynyt

      2. Kapasitanssi. Kondensaattorin läpi kulkevan vaihtovirran voimakkuus riippuu mm. kondensaattorin kapasitanssista. Kapasitanssia mitattaessa kytketään kondensaattoriin sopivan suuruinen vaihtojännite ja mitataan sen läpi menevä virta.

      3. Eristyskyky. Kondensaattrin eristyskyky mitataan varaamalla se n. 400 V tasajännitteellä. Sarjaan kytketty tasavirtamittari heilahtaa vain varautumishetkellä, mutta sen jälkeen se ei saa enää osoittaa virtaa. Tämä mittaus riittää yleensä kondensaattorin kunnon mittaamiseksi.

    • tyhymä

      No niin, täällä on asiasta jotain tietäviä.
      Eli: Pojalla on 4-tahti LT-Z50 suzukin mönkiäinen.
      Ostin sen viallisena jossa oli kipinä kateissa (halpa hinta).
      No, vaihdettuani akun toimivaan kipinä tulikin samalla ja mopo pelitti hyvin kesän, kunnes kipinä katosi. Nyt on mönkiäisessä uusi magneetto (vanhankin koitin ensin käämiä), uusi CDI-boksi ja uusi sytytyspuola (tosin tarvikemallia). Eikä kipinää näy eikä kuulu???

      Millä saan mitattua magneeton toimivuuden eli millasta virtaa pitäs magneetolta tulla?
      Entäs kuinka saan helpoimmin testattua sytytyspuolan toimivuuden?

      Jos jollain on jotain vinkkejä niin otan kiitollisuudella kaiken vastaan.

      • Anonyymi

        Testerillä tai yleismittarilla laturin käämien johdoista, puola on melko halpa uutena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4631
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2618
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2435
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2433
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1817
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1631
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1315
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe