Tieto lisääntyy

Ärjy

Tiedon saannin vapaa lisääntyminen harhauttaa kuvittelemaan että kysymys on älykkyydestä. Kollektiivisen
tiedon lisäys internetin myötä on ollut huikea. Aikoinaan kun opiskelin kaikki tieto piti poimia vielä kirjoista
ja muista manuaalisista lähteistä. Nyt tiedon hankinta on yksinkertaista ja helppoa. Googleta ja siinä sitä on.
Tuhansia sivuja tietoa aiheesta.
Mutta harva vaivautuu itse päättelemään enää asioita, ei tarvitse vaivautua, riittää kun googlettaa. Suunta on huono mutta ainoa mahdollinen. Älykkyyden mittarina vain liian usein on se tiedon määrä ja opitut kuviot niistä.
Älykäs ihminen vs oppinut ihminen? Vertaan edellistä tilanteeseen jossa urheilu-uran valinnut henkilö harjoittelee ja valmentautuu suoritusta varten. Harjoitusmäärien ja toistojen avulla asia hallitaan kyllin hyvin että ollaan keskiverto ihmisen yläpuolella. Mutta luonnonlahjakkuudet ovat asiat erikseen. Näitä kutsuisin älykkäiksi!

9

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se jeessus

      No ne luonnonlahjakkaatkin tottelee samoja määreitä kuin ne, jotka eivät ole "luonnonlahjakkaita". Oppiminen ja älykkyys nyt kulkee käsi kädessä, joten en ymmärrä tota sun vertausta. Yksi keksii (äly) ja toiset jalostaa (oppi)... kuten vaikkapa netistä hankitusta tiedosta voisi päätellä ja saada se vielä kuuluviin. Voitko muuten oikeasti ylipäätänsä keksiä jotain uutta vielä? Sun ajattelumalli on verrattavissa elitismiin, joille vain ja ainoastaan kuuluu kaikki tieto.. suosittelisin aikakoneen keksimistä ja ottamaan reboundin kirkon hallitsemalle keski-ajalle, jolloin tuo toimi oikeasti.

    • Freedam

      "Nyt tiedon hankinta on yksinkertaista ja helppoa."

      - Olen eri mieltä. TIEDON hankinta on nykyisellään huomattavasti vaikeampaa kuin aikana ennen Internettiä. INFORMAATION määrä on nykyisin valtava, joten yksilön on kyettävä poimimaan kaiken seasta se oleellinen, jota voidaan kutsua myös "tiedoksi". Ja tämä vaati älykkyyttä.

    • you twat

      Viestillinen bullshittia. Läpälää tieto sitä älykkyys tätä. Paskaa voi jauhaa kun ympäripyöreästi heittelee käsitteitä. Yritätkö leikkiä jotain filosofia? Epäonnistuit pahasti ja vaikutat enemmän idiootilta kuin joltain helvetin filosofilta.

      Et varmaan edes älynnyt mistä oli kyse. Ei se mitään. Ainiin, googletus ei tarkoita samaa kuin tiedonhaku. Vähä-älyinen ääliö.

      • äks**

        vielä kaukana sivistyneestä ja oppineesta. Älä pelkää oppia jotain uutta.


    • Kirjoittajan älyllinen ihanne on "päättelyn luonnonlahjakkuus". Ja ajatus että "Nyt tiedon hankinta on yksinkertaista ja helppoa".

      Neurologinen tausta älykkyydelle on kuitenkin se, että ihmisellä ei ole mitään erityistä "älyelintä" aivoissaan, ehkä aivokuorta, cortexia lukuunottamatta. Ja aivokuoreen tärkein ominaisuus on oppia ennustamaan sekvenssejä ja havaita poikkeavuuksia. Älykkyys on siis lahjakkuutta tiedon omaksumiseen. Uuden tiedon muodollinen hankinta voi olla helppoa, mutta tiedon omaksuminen ja niveltäminen vanhaan tietoon ei ole helppoa. Ja juuri sitä on älykkyys. Eksaktimpi määritelmä älykkyyden olemuksesta on Marcus Hutteri AIXI-malli, josta kerroin blogissani:
      http://akvama-ajattelua.blogspot.com/2010/02/lisaa-aixista.html

      • jupsjups

        Tähän väliin vähän offtopiccina pitää kommentoida tuota blogiasi: :)

        Kyllähän tuo kunnon vahva tekoäly on varmaankin vuosituhannen merkittävimpiä keksintöjä, sitten kun joku sellaisen kehittää, ja siis erittäin mielenkiintoinen aihe.

        Toki eniten itseä kiinnostaisi saada äly sille tasolle, että siitä olisi hyötyä käytännössäkin. En ymmärrä alasta kovinkaan paljoa, mutta epäilen, että tähän vaaditaan kuitenkin vielä tuhansia kertoja tehokkaampia prosessoreita. Jos vaikka verrataan ihmisaivoihin: 100 miljardia neuronia, joilla kaikilla tuhansia yhteyksiä muihin neuroneihin. Ja jokainen neuroni "päivittyy" monta kertaa sekunnissa. Ei tuollaisen mallintaminen ainakaan vielä nyky-PC:llä onnistu. Tosin siihen tahtiinhan nuo koneet kehittyy, että ei siihen välttämättä mene kovinkaan kauan.

        Toki olisi hienoa, jos joku jaksaisi tehdä sen verran tutkimustyötä, että saisi jonkinlaisen teoriassa toimivan mallin aikaan. Ikävä kyllä itsellä ei riitä aika moiseen. :)


      • da jeessus-mon
        jupsjups kirjoitti:

        Tähän väliin vähän offtopiccina pitää kommentoida tuota blogiasi: :)

        Kyllähän tuo kunnon vahva tekoäly on varmaankin vuosituhannen merkittävimpiä keksintöjä, sitten kun joku sellaisen kehittää, ja siis erittäin mielenkiintoinen aihe.

        Toki eniten itseä kiinnostaisi saada äly sille tasolle, että siitä olisi hyötyä käytännössäkin. En ymmärrä alasta kovinkaan paljoa, mutta epäilen, että tähän vaaditaan kuitenkin vielä tuhansia kertoja tehokkaampia prosessoreita. Jos vaikka verrataan ihmisaivoihin: 100 miljardia neuronia, joilla kaikilla tuhansia yhteyksiä muihin neuroneihin. Ja jokainen neuroni "päivittyy" monta kertaa sekunnissa. Ei tuollaisen mallintaminen ainakaan vielä nyky-PC:llä onnistu. Tosin siihen tahtiinhan nuo koneet kehittyy, että ei siihen välttämättä mene kovinkaan kauan.

        Toki olisi hienoa, jos joku jaksaisi tehdä sen verran tutkimustyötä, että saisi jonkinlaisen teoriassa toimivan mallin aikaan. Ikävä kyllä itsellä ei riitä aika moiseen. :)

        Ei siitä tule koskaan ihmisen veroinen, koska se on ihmisen tekemää, se ei ymmärrä ihmistä kuin korkeintaan puheen tunnistuksen kautta ja se toimii sääntöjen mukaan, se ei osaa ennakoida, joten aina se olisi alakynnessä ihmiselle. Sen takia peleissä "vahvalla" AI:lla (missä sen pääkäyttöaste oikeasti on) on yleensä joku etulyöntiasema annettu, kuten esim. "näkevät" seinien läpi ja osuu kilometrin päästä silmään jollain aseella ja tämähän onnistuu tietokoneen käsittelemässä maailmassa, mutta ei oikeassa.

        Lähinnä jotain chatteriboteiks käyvät vaan, että voivat sitten jotkut viihdyttää itseään.


      • jupsjups kirjoitti:

        Tähän väliin vähän offtopiccina pitää kommentoida tuota blogiasi: :)

        Kyllähän tuo kunnon vahva tekoäly on varmaankin vuosituhannen merkittävimpiä keksintöjä, sitten kun joku sellaisen kehittää, ja siis erittäin mielenkiintoinen aihe.

        Toki eniten itseä kiinnostaisi saada äly sille tasolle, että siitä olisi hyötyä käytännössäkin. En ymmärrä alasta kovinkaan paljoa, mutta epäilen, että tähän vaaditaan kuitenkin vielä tuhansia kertoja tehokkaampia prosessoreita. Jos vaikka verrataan ihmisaivoihin: 100 miljardia neuronia, joilla kaikilla tuhansia yhteyksiä muihin neuroneihin. Ja jokainen neuroni "päivittyy" monta kertaa sekunnissa. Ei tuollaisen mallintaminen ainakaan vielä nyky-PC:llä onnistu. Tosin siihen tahtiinhan nuo koneet kehittyy, että ei siihen välttämättä mene kovinkaan kauan.

        Toki olisi hienoa, jos joku jaksaisi tehdä sen verran tutkimustyötä, että saisi jonkinlaisen teoriassa toimivan mallin aikaan. Ikävä kyllä itsellä ei riitä aika moiseen. :)

        "tähän vaaditaan kuitenkin vielä tuhansia kertoja tehokkaampia prosessoreita. Jos vaikka verrataan ihmisaivoihin.."

        Ihmisaivojen simulointiin tarvitaan hyvin suuria tehoja, jotka ovat superkonellakin käytettävissä vasta vajaan kymmenen vuoden kuluttua, PC:n hintaisilla laitteilla ehkä 15-20v kuluttua edellisen jälkeen. Modha kertoo tästä blogissaan. Hän simuloi viime vuonna kissan aivojen kapasiteettista järjestelyä (ei siis todellisen kissan aivoja).
        http://p9.hostingprod.com/@modha.org/blog/2009/11/post_3.html

        Mutta ihmisaivoissa on valtavasti redundanssia, päällekkäisyyttä, varmistuksia ym. Miljoonan neuronin kuolemaa ei edes huomata. Samoin ihmisaivojen nopeus on alle mijoonasosan tietokoneiden nopeuksista. Eli jos tingitään redundanssista ja korvataan osa rinnakkaisuudesta nopeudella, näyttää ilmeiseltä että jo n. 10v kuluttua halvalla tietokoneella laitetehon puolesta voisi ohittaa ihmisaivojen suorituskyvyn. Mutta en usko, että näin tapahtuu.

        Ongelma onkin ohjelmistossa. Se on niin pitkä juttu, että siitä on enemmän asiaa muualla, mm blogissani. Yleisen tekoälyn teorian ymmärrys on piilossa suurelta yleisöltä (mutta ei niiltä, jotka viitsivät otta selvää) edistynyt valtavasti viimeisen 10v kuluessa. Silti oletan, että vasta n. 15-20v kuluttua, tällä vauhdilla, homma alkaa olla putkessa, ihminen jää toiseksi. Mutta kuten kirjoitin blogissani, jo 5-10v kuluessa tulee käyttöön "semi-AGI" tasoisia mm. robotteja, jotka hyvin joustavalla tavalla selviävät yleisimmistä ihmisen (helpoista) älyllisistä tehtävistä ja ovat helposti opetettavissa, siis ilman mitään ohjelmointia, uusiin hommiin. Semi-AGI vastaisi siis älyllisesti suunnilleen "heikkolahjaisia" ihmisiä.

        http://akvama-ajattelua.blogspot.com/2010/02/milloin-tekoaly-haastaa-ihmisen.html

        Minun käsitykseni mukaan "heikkolahjaisen" aikuisen ja PhD-tasoisen huippututkijan älyllisen suorituskyvyn ero on käytännössä todella suuri. Niin suuri, että tekoälyn kehittelyssä tämän kuilun ylittäminen voi kestää yli kymmenen vuotta. Tämä siitä huolimatta, että näiden kahden ihmisen aivot näyttävät aivan samanlaisilta: ihme juttu, en osaa selittää.


    • jupsjups

      Olet ainakin osittain oikeassa. Esimerkiksi lahjakkaassa oppilaassa on kyse enemmän oikeasta motivaatiosta, ja halusta tehdä työtä oppimisen eteen kuin älykkyydestä. Tohtoriksi päästäkseen ei tarvitse olla erityisen älykäs, riittää kunhan on tarpeeksi ahkera ja motivoitunut. Nykyään huipputason tiede on niin monimutkaista, ettei siinä voi vain edetä yksinkertaisesti päättelemällä, vaan tiedot pitää hankkia ahkeralla työllä. Läheskään kaikilla älykkäillä ihmisillä ei riitä siihen tarpeeksi motivaatiota. Toisaalta eihän se edes välttämättä ole älykästä tehdä kaikista "älyllisesti haastavinta" työtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe