Tässä on viikonloppu rupateltu kaalinpäistä, niin palataanpa siihen totuuteen, joka näitä amerikkalaisia lahkoja ohjaa, eli vanha tuttu aiheemme RAHA.
Tein jo toiseen ketjuun kirjoituksen uusimmista havainnoista ja nostanpa ne omaan ketjuun, jotta voimme keskustella arvoista laajemminkin. Tässä tulee kaksi aihetta, joista toisen, kauheamman, säästän kirjoitukseni loppuun.
http://www.adventistgiving.org/about/About.aspx
Tuolla on uusi paikka (USA:n ja Kanadan) adventisteille antaa rahaa kirkolleen. Ei tässä mitään pahaa tai ihmeellistä ole, mutta sitten tein karmean havainnon: myös luottokortti käy!
Adventtikirkko hyväksyy kymmenysten maksamiseen luotollista rahaa, eli jo on härskiys huipussaan, sillä tämähän tarjoaa aivan uskomattoman kiristysmahdollisuuden jäsenistöä kohtaan. Voin jo kuvitella tilanteen, kun adventtikirkon ikääntyvä väestö alkaa vanhuuttaan sairastamaan ja he joutuvat vaikkapa vuodepotilaiksi sairaalaan. Amerikassa on sairastaminen tunnetusti äärettömän kallista, jos ei ole varaa hankkia itselleen äärettömän kallista vakuutusta sairastumisen varalle.
No nyt vanha ja raihnainen adventistimummo tai -pappa joutuu elämänsä ehtoopuolella sairaalahoitoon, joka imee heidän tilinsä kuiviin ja heillä ei periaatteessa ole enää varaa maksaa kirkolle sentin latia, koska sairaalaan ja lääkkeisiin menee kaikki rahat. Kirkon virallinen kanta kuuluu, että kymmenyksiä annetaan niin paljon kuin on varaa, eikö totta?
Kirkon palkollinen tulee pakolliselle käynnille sairaalaan kinuamaan "köyhälle" kirkolleen lisää rahaa ja vanhat, ahkerat jäsenet eivät löydä tyhjiin kuivuneilta tileiltään tarpeeksi rahaa ahneelle palkolliselle. No hän kuiskailee sitten korvaan, että voithan sinä aina käyttää luottokorttia ja maksaa netin kautta luottotililtäsi kirkolle sen, minkä me pyydämme. Sitten palkollinen antaa läppärinsä sairaalle vanhukselle ja hän pistää visansa vinkumaan ja antaa sen minkä kesketään.
Koska vanhus on täysin varaton, niin tätä toimintaa luottotilin puitteissa voidaan hoitaa hänen kuolemaansa saakka, mikäli kirkon härskiys ja moraali sen antavat tapahtua ja miksi ei antaisi. Kunhan pidetään huoli siitä, että kuukausittaista luottorajaa ei ylitetä, niin vain taivas on rajana sille rahakasalle, joka tällä tavoin voidaan vanhenevalta jäsenistöltä huijata. Ja maksetaan se pienin kuoletus, eli parikymppiä joka kuukausi alta pois. Vanhuksen kuoleman jälkeen luottotilin tappiot menevät perikunnan maksettaviksi. Aivan loistava järjestelmä, adventtikirkon kannalta.
Pitänee selittää hiukan sitä, että miksi kirkko, joka hyväksyy luottokortin kymmenysten maksuvälineeksi, on moraaliton ja härski ja miksi sellainen kirkko kannattaa kiertää hyvin kaukaa. Tälle on hyvät perustelut sen takia, että luotolla maksettu raha ei ole sinun omaasi. Sinä et omista sitä rahaa, eikä se ole sinun omaisuuttasi, eikä sinulla edes ole sitä rahaa. Se on luottoyhtiön omaisuutta ja sinä saat sitä lainaksi sillä perusteella, että sinä luotat saavasi jossain hamassa tulevaisuudessa sen määrän rahaa itsellesi, jonka olet luotolla törsännyt ja voit maksaa luottoyhtiön rahan luottoyhtiölle takaisin.
Luottoyhtiö antaa sinulle rahaa, jonka rahan luottoyhtiö toivoo sinun saavan järjestettyä tulevaisuudessa ja sitten sinä annat sen korkojen kera takaisin.
Korkean moraalin omaava kirkko/lahko/kultti ei koskaan hyväksyisi luotolla maksettuja lahjoituksia tai kymmenyksiä, vaan jos sellainen jäsen olisi joka moista yrittäisi, niin kirkko hankkisi tällaiselle henkilölle taloudellista neuvontaa ja apua, eikä suinkaan ottaisi sitä rahaa vastaan. Jos ihminen joutuu maksamaan kymmenyksenä luottokortilla, niin silloin hän elää yli varojensa ja kirkon, ollakseen rehellinen, täytyisi kieltäytyä siitä ja hankkia henkilölle apua.
Ja raadollisin uutinen adventtikirkon moraalittomuudesta on tässä:
Adventtikirkon sairaala Floridassa kieltäytyi hoitamasta sairasta, aivosyöpää sairastanutta lasta, koska perheellään ei ollut tarpeeksi rahaa hoitoon!
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/21/AR2005082101010.html
Seitsemän-vuotias Rodney Vega saapui vanhempiensa (adventisteja) kanssa Floridaan saamaan hoitoa pojan aivokasvaimen takia. Poika oli kuoleman sairas. Adventistien sairaala pyysi pojan hoidosta kymmeniä tuhansia dollareita, joita pojan vanhemmilla ei ollut, niin he kieltäytyivät hoitamasta sairasta lasta!
Siinäpä teille adventtikirkon moraalia ja etiikkaa oikein koko rahalla, kirjaimellisesti. Mitähän Jeesus sanoisi tästä?
Muistammeko Raamatusta kertomusta, jossa Jeesus olisi kieltäynyt parantamasta sairasta, koska sairaalla ei ollut tarpeeksi rahaa maksaa parantamisesta?
Vetää jo Bushmanninkin aika hiljaiseksi. Mutta tätä se USA:n lahkojen touhu on: Money talks and bullshit walks.
Todellista adventismia
35
355
Vastaukset
[][][] Seitsemän-vuotias Rodney Vega saapui vanhempiensa (adventisteja) kanssa Floridaan saamaan hoitoa pojan aivokasvaimen takia. Poika oli kuoleman sairas. Adventistien sairaala pyysi pojan hoidosta kymmeniä tuhansia dollareita, joita pojan vanhemmilla ei ollut, niin he kieltäytyivät hoitamasta sairasta lasta! [][][]
Olen Jeesukselta oppinut että ne jotka pitävät naamionaan oikeaa oppia
ja lakia - ne ovat kaikkein raakamaisimpia lähimmäisilleen. Armottomia
niinkuin lakikin on lahjomattoman armoton ihmistä kohtaan.
Armahdus tulee kokonaan lain ulkopuolelta. Siksi Jumala sanookin:
Room. 3:21
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus,
josta laki ja profeetat todistavat,
on ilmoitettu ilman lakia,
Se että adv.tohtorit väittävät lain astuneen uudelleen evankeliumin
varpaille vuodesta 1844, se ei Jumalan asioita ja opetusta muuksi muuta.- vaan
osoittamaa lähimmäisen rakkautta.
Ei siinä edes rukouksia esitetä poika paran puolesta.
Kun se usko Jumalaan puuttuu tyystin niiltä adventisti lääkäreiltäkin, aivan kuten koko kultin jäsenistöltä.
Vanhemmatkin olivat ilmeisesti kiikuttaneet jo kaiken omaisuutensa adventtikirkolle uskoen, että adventtikirkko jotenkin voisi olla mukana auttamassa poikaa.
- vaan
kaikille valjennut näilläkin palstoilla, mihin tällaiset ihmisten perustamat ismit johtavat. TUHOON NIIDEN ISMIEN SEURAAJAT JA MYÖS NIIDEN ISMIEN AHNEET JOHTAJAT OVAT MATKALLA.
Room. 13:8 "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Siinä lopussa oli myös tunnusmerkki henkilöstä, joka on 10 käskyn lain todellinen noudattaja.
Adventisti kultti on ahne ja petokseen perustuva pahuuden ilmentymä, josta Jeesuskin käyttää sanaa kyykäärmeiden sikiöt.
Adventismi on lammasten vaateisiin pukeutunut susi. Se puku vain on jo liian ahdas ja alkaa repeillä ja puvun alta alkaa paljastua raateleva omahyväinen susi.- 2423423423
niin, että te olette isästä perkeleestä.
- Bushmanni
Kovin tuli hiljainen keskustelu taas.
Alati kiperiä komentteja jakava numeronimerkkikään ei saanut mitään aikaiseksi, vaikka vähän odotin ja nimimerkki "oppimaton typerys", joka laukoo nokkelia huomautuksia lahkonsa pyhyydestä, oikeellisuudesta ja moraalista verrattuna vaikkapa paholaisesta olevaa tiedettä vastaan, sai sanaisen arkkunsa pysymään kiinni.
Odotin nyt edes pientä heittoa siitä, että adventtikirkko on sairaiden ja heikkojen puolella ilkeää, katolisen kirkon johtamaa salaliittoa vastaan, mutta ei mitään.
http://www.adventistgiving.org/about/About.aspx
Tuolla oli minusta hauska tuo "AdventistGiving allows you to return your tithe and give your offerings... or even if you are unable to attend church due to an illness..."
"Anna omaisuutesi adventtikirkolle" -palvelu antaa sinulle mahdollisuuden päästä omaisuudestasi eroon jopa sairaana, jos et pääse kirkkoon antamaan rahojasi pois.
Minusta se on kyllä hienoa, että edes sairailta, vakavasti sairailta, jotka ovat vuoteen omana, ei pystytä olemaan kinuamatta rahaa ahneelle lahkolle.
Mutta hienointa tässä on sen psykologisen tosiseikan havaitseminen, että kognitiivinen dissonanssi pitää huolen siitä, että se kirkon sisällä oleva jäsenistö ei näe tässä mitään pahaa, tai vastenmielistä, vaan sitä istutaan kiltisti siinä bussissa, johon on lippu ostettu, vaikka itse joutuisi käännytetyksi adventistien sairaalan ovelta. Ihminen on manipuloitu niin vahvasti, että hän luultavasti syyttäisi itseään siitä ja ajattelisi, että hän on tehnyt jotain väärin ja koettaa sitten olla vielä parempi adventisti, jotta ongelmasta pääsisi eroon. Sellainen on ihmisen mieli näissä amerikan ihmekulteissa.- 234234234242
jo niin typeriä, ettei enää viitsi vaivautua niihin vastaamaan. Mutta pysy vain paskanpuhujana. Päästään sustä eroon.
- Bushmanni
Kuinka monella tämän palstan aktiivijäsenellä on luottokortti?
Se taitaa olla tarpeen sitten kun tämä USA:n järjestelmä kopioidaan myös tänne rakkaaseen isänmaahamme.
Vai kannattaisiko nyt jo varalta pistää luottokortti kahtia ja hommata luototon pankkikortti, ennen kuin on liian myöhäistä? Jäisi lapsillenne muutakin muisteltavaa kuin helvetillinen visa-lasku.
Mitä muuten ajattelette siitä, että adventtikirkon sairaala vetää oven kiinni aivokasvainta sairastavan pojan edestä, kun pojan vanhemmilla ei ole tarpeeksi rahaa?
Tuntuuko siltä, että on täysin turha kinastella siitä, että kuka petti ja kenet paratiisissa, jos oma kirkkonne pettää teitä tässä ja nyt ja on niin kaukana Jeesuksen opetuksista kuin olla ja voi?
No ette te varmaan noin hienoja ajattele, vaan keskitytte enemmän menneisyyksien abstraktioihin, eli puhuviin käärmeisiin, kun nykypäivän kulttien ongelmat voivat olla liian vaikeita hahmottaa ilman omien satulinnauskomusten romahtamista.- vaan
se "käärme" pistelemässä vähän hereille sitä nukkuvaa adventismiä.
Mutta koska niiden adventistien sisällä asuukin vain se omahyväinen "tee se itse mies", niin eihän semmoinen "rakennelma" voi pysyä kasassa.
Jeesuksen sovitustyöhön adventistit ovat aina lisäämässä joitain omaa erinomaisuutta ja ihmisoppeja.
Room. 13:8 "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Ei tuohonkaan pitäisi olla mitään enää lisättävää, mutta adventisti haluaa aina sanoa sen viimeisen sanan vaikka sitten Jeesuksen suoraan puheeseen.
Jeesus opettaa vuorisaarnaa ja adventisti hutaa väliin, että ei se niin ole, senkin Jumalan pilkkaaja!
- 234234234234
ei muuta tulekaan kuin pelkkää bullshittiä.
- Bushmanni
Kyllä minun viestini ovat karua kertomaa adventtikirkko -nimisestä amerikkalaisesta kultista.
Voiko sinun mielestäsi taivasosuutta ostaa luotolla?
Kulttisi mielestä voi ostaa, mutta minä en ole varma, että ilahtuuko Jumala luotolla maksetusta tuesta Hänen työhönsä. Ehkä Jumala on köyhien puolella, eikä heidän, jotka vaativat luottotilin käyttöä Jumalan työhön.
Myöskin uutinen adventtikirkko -nimisen kultin toimista sairaan pojan hoitamatta jättämisestä puhuttaa tällä hetkellä teidän omalla palstalla, esimerkiksi Spectrum Magazinen puolella.
Sinun ajatuksistasi meillä ei ole mitään tietoa, sillä sinä tunnut kykenevän ainoastaan yhden lauseen mittaisiin viesteihin, joissa ei ole sisältöä edes sen vertaa, mitä kulttisi höpinöissä on. Mutta mahtanet olla tyypillinen kulttilainen, niin eipä kannata parempaa ehkä edes odotella.
Kirjoitit juuri minulle kolme viestiä, jotka ovat tässä:
1. kyllä se on niin, että te olette isästä perkeleestä.
2. sun väittees on jo niin typeriä, ettei enää viitsi vaivautua niihin vastaamaan. Mutta pysy vain paskanpuhujana. Päästään sustä eroon.
3. ja sun suusta ei muuta tulekaan kuin pelkkää bullshittiä.
Minua ihan ihmetyttää, että sinulta vaadittiin kolme viestiä, jotta sait noin lennokasta vastausta minulle aikaiseksi. Toivottavasti pastorisi on tyytyväinen lammaslaumastaan, jota hän johtaa rah.. anteeksi Jumala mielessään. Pahoittelen vielä, että parjasin sinua suotta. Huomasin, että tuossa yhdessä viestissä olit onnistunut taikomaan kolme lausetta yhteen viestiin. - 2342342343
Bushmanni kirjoitti:
Kyllä minun viestini ovat karua kertomaa adventtikirkko -nimisestä amerikkalaisesta kultista.
Voiko sinun mielestäsi taivasosuutta ostaa luotolla?
Kulttisi mielestä voi ostaa, mutta minä en ole varma, että ilahtuuko Jumala luotolla maksetusta tuesta Hänen työhönsä. Ehkä Jumala on köyhien puolella, eikä heidän, jotka vaativat luottotilin käyttöä Jumalan työhön.
Myöskin uutinen adventtikirkko -nimisen kultin toimista sairaan pojan hoitamatta jättämisestä puhuttaa tällä hetkellä teidän omalla palstalla, esimerkiksi Spectrum Magazinen puolella.
Sinun ajatuksistasi meillä ei ole mitään tietoa, sillä sinä tunnut kykenevän ainoastaan yhden lauseen mittaisiin viesteihin, joissa ei ole sisältöä edes sen vertaa, mitä kulttisi höpinöissä on. Mutta mahtanet olla tyypillinen kulttilainen, niin eipä kannata parempaa ehkä edes odotella.
Kirjoitit juuri minulle kolme viestiä, jotka ovat tässä:
1. kyllä se on niin, että te olette isästä perkeleestä.
2. sun väittees on jo niin typeriä, ettei enää viitsi vaivautua niihin vastaamaan. Mutta pysy vain paskanpuhujana. Päästään sustä eroon.
3. ja sun suusta ei muuta tulekaan kuin pelkkää bullshittiä.
Minua ihan ihmetyttää, että sinulta vaadittiin kolme viestiä, jotta sait noin lennokasta vastausta minulle aikaiseksi. Toivottavasti pastorisi on tyytyväinen lammaslaumastaan, jota hän johtaa rah.. anteeksi Jumala mielessään. Pahoittelen vielä, että parjasin sinua suotta. Huomasin, että tuossa yhdessä viestissä olit onnistunut taikomaan kolme lausetta yhteen viestiin.arvoisesi vastauksen.
- Bushmanni
2342342343 kirjoitti:
arvoisesi vastauksen.
Minusta tuntuu, että minä sain sellaisen vastauksen, minkä sinä kykenet antamaan. Sinä et yksinkertaisesti parempaan pysty. Se ei ole mikään ihme, kun ymmärrämme sen, mitä amerikkalainen kultti tekee ihmiselle. Se tuottaa yleensä vihaisia, väkivaltaisia ihmisiä, jotka odottavat suu kuolaa valuen maailmanloppua ja oikein toivovat sitä. Vihaisuus tulee siitä, että sitä maailmanloppua ei vain näy eikä kuulu.
Numeropelle, !!??!! ja muut adventtikirkon nuoret toivot ovat se perusta, jolla tämä kultti lepää ja teistä kasvaa sukupolvi, joka joko kaivaa kultille haudan tai nostaa sen suosta.
Miten minusta tuntuu siltä, että sinä olet enemmän haudankaivajatyyppiä?
Minua se ei tietenkään haittaa, sillä jokainen numeropellen kaltainen kultin fanaattinen jäsen karkoittaa jokaisen hiukankin fiksumman pois kulttinne huomasta. Jäljelle jäävät fanaattiset vain hihhulit, jotka osaavat kirjoittaa neljän sanan lauseita, mutta ei kahta lausetta samaan viestiin. - vaan
Bushmanni kirjoitti:
Minusta tuntuu, että minä sain sellaisen vastauksen, minkä sinä kykenet antamaan. Sinä et yksinkertaisesti parempaan pysty. Se ei ole mikään ihme, kun ymmärrämme sen, mitä amerikkalainen kultti tekee ihmiselle. Se tuottaa yleensä vihaisia, väkivaltaisia ihmisiä, jotka odottavat suu kuolaa valuen maailmanloppua ja oikein toivovat sitä. Vihaisuus tulee siitä, että sitä maailmanloppua ei vain näy eikä kuulu.
Numeropelle, !!??!! ja muut adventtikirkon nuoret toivot ovat se perusta, jolla tämä kultti lepää ja teistä kasvaa sukupolvi, joka joko kaivaa kultille haudan tai nostaa sen suosta.
Miten minusta tuntuu siltä, että sinä olet enemmän haudankaivajatyyppiä?
Minua se ei tietenkään haittaa, sillä jokainen numeropellen kaltainen kultin fanaattinen jäsen karkoittaa jokaisen hiukankin fiksumman pois kulttinne huomasta. Jäljelle jäävät fanaattiset vain hihhulit, jotka osaavat kirjoittaa neljän sanan lauseita, mutta ei kahta lausetta samaan viestiin.varoittaa näitä adventtikultin jäseniä siitä omahyväisestä asenteesta joka heillä on.
Ilm. 3:17 "Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. - Bushmanni
vaan kirjoitti:
varoittaa näitä adventtikultin jäseniä siitä omahyväisestä asenteesta joka heillä on.
Ilm. 3:17 "Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.>>> Meille jää siis tehtäväksi varoittaa näitä adventtikultin jäseniä siitä omahyväisestä asenteesta joka heillä on. >>>>
Emme me voi heihin vaikuttaa. Se on täysin turhaa, sillä vuosien aivopesu oman kultin oikeellisuudesta on tehnyt tehtävänsä ja he eivät uskoisi, vaikka Jeesus tulisi takaisin ja mahtikäskyllä tuhoaisi koko adventtikirkon ja sen tempellit koko maailmasta. Silti he jänkyttäisivät vastaan, että me ollaan parhaita ja me ollaan eniten oikeessa ja tasan on näin. Sitten numeronimimerkki sanoisi Jeesukselle, että olet perkeleen oma, kun meidän temppelille, jotka korostavat meidän erinomaisuuttamme, tuhosit.
Sen sijaan meidän pitää vaikuttaa heihin, jotka etsivät uskonnollista yhteisöä, jotta he eivät liittyisi tähän kulttiin. Se ei tosin ole vaikeaa, koska Suomessa lähtee paljon enemmän kuin liittyy. Liittyjät ovat joko adventistiperheiden lapsia, tai sitten maahanmuuttajia, jotka ovat entisessä kotimaassaan saatu houkuteltua keiton avulla tähän kulttiin ja he haluavat jatkaa kultin jäsenyyttä myös uudessa kotimaassaan.
Ketään muita nämä amerikkalaiset kultit eivät onneksi enää houkuta. - vaan
Bushmanni kirjoitti:
>>> Meille jää siis tehtäväksi varoittaa näitä adventtikultin jäseniä siitä omahyväisestä asenteesta joka heillä on. >>>>
Emme me voi heihin vaikuttaa. Se on täysin turhaa, sillä vuosien aivopesu oman kultin oikeellisuudesta on tehnyt tehtävänsä ja he eivät uskoisi, vaikka Jeesus tulisi takaisin ja mahtikäskyllä tuhoaisi koko adventtikirkon ja sen tempellit koko maailmasta. Silti he jänkyttäisivät vastaan, että me ollaan parhaita ja me ollaan eniten oikeessa ja tasan on näin. Sitten numeronimimerkki sanoisi Jeesukselle, että olet perkeleen oma, kun meidän temppelille, jotka korostavat meidän erinomaisuuttamme, tuhosit.
Sen sijaan meidän pitää vaikuttaa heihin, jotka etsivät uskonnollista yhteisöä, jotta he eivät liittyisi tähän kulttiin. Se ei tosin ole vaikeaa, koska Suomessa lähtee paljon enemmän kuin liittyy. Liittyjät ovat joko adventistiperheiden lapsia, tai sitten maahanmuuttajia, jotka ovat entisessä kotimaassaan saatu houkuteltua keiton avulla tähän kulttiin ja he haluavat jatkaa kultin jäsenyyttä myös uudessa kotimaassaan.
Ketään muita nämä amerikkalaiset kultit eivät onneksi enää houkuta.---"Emme me voi heihin vaikuttaa---
Jos ei kerran Jeesuksen ja Jumalan sana ja sanat heihin voi vaikuttaa, niin tuskinpa meidänkään opastuksemme.
Se on vähän niinkuin helmiä pistäis "sikojen" eteen. - annu42
vaan kirjoitti:
---"Emme me voi heihin vaikuttaa---
Jos ei kerran Jeesuksen ja Jumalan sana ja sanat heihin voi vaikuttaa, niin tuskinpa meidänkään opastuksemme.
Se on vähän niinkuin helmiä pistäis "sikojen" eteen.Ette voi.
- R.yssä
annu42 kirjoitti:
Ette voi.
lyhyt kommentti, mutta ei Bushmannin aloitukseen.
Lieneekö annu42:lle menneet jauhot kurkkuun, niinkuin muillekin palstalla kirjoittaville adventisteille aloituksessa mainittujen kiistattomien tosiasioitten seurauksena. R.yssä kirjoitti:
Lieneekö annu42:lle menneet jauhot kurkkuun, niinkuin muillekin palstalla kirjoittaville adventisteille aloituksessa mainittujen kiistattomien tosiasioitten seurauksena.Veli Bushman aloituksessaan mainitsee "karmeaksi" sen, että Amerikan mantereen puolella voi käyttää luottokorttia kirkolle suoritetuissa maksuissa. Huh! Ei kai vain ole tullut vietettyä niin paljon aikaa täällä mukavalla adventismipalstalla, että on jäänyt havainnoimatta, miten maailman rahaliikenne kulkee.
Suomikin osana SEPAa joutuu muokkaamaan maksukorttijärjestelmää niinn, että tämän vuoden loppuun mennessä pääsemme uuteen uljaaseen aikaan, jossa pankkikortit ovat historiaa ja luottokortit jylläävät. Oletan paikallisen Prisman tai Citymarketin saavan silloin veli Bushmaninnilta vain käteistä, kun nuo luottokortit ovat niin "karmeita" ja johtavat ties mihin velkaantumisen syntiin.
Mutta vakavasti, muu maailma on ollut tässä tilanteessa jo vuosikymmeniä. Olin 80 -luvulla muutaman vuoden Englannissa opettajana ja kaikki polttoainetta ja markettiostoksia myöten maksettiin luottokortilla. Hmmm... kumma kyllä, se ei johtanut sen kummempiin karmeuksiin. Mitä nyt rahat vietiin tililtä kerran kuukaudessa sen sijaan että ne vietäisiin päivittäin niinkuin meidän pankkikorttijärjestelmässämme.
USAssahan tilanne on sama. Jos siellä haluaa maksaa jotakin etänä on kaksi mahdollisuutta. Kirjoittaa shekki ja laittaa se postiin (mikä on varsin rasittavaa ja shekittömässä Suomessa elävän silmissä täysin idioottimaista) tai maksaa luottokortilla. Pankkikortteja ei juuri ole ja nettipankkihommat eivät luista niinkuin täällä. Sitten on tietty PayPal ja vastaavia järjestelmiä, mutta nekään eivät ole kaikkien käytössä niin kuin luottokortit.
Oletuksesi siitä, että luottokortilla maksaminen on jotekin epäeettistä tai "karmeaa" on yksinkertaisesti perusteeton ja osoittaa ettet tiedä kuinka raha maailmalla liikkuu. Kyseessähän ei ole mitään muuta kuin yksinkertaisin tapa hoitaa joku maksu etänä USAssa. Luet juttuun sellaista, mitä siinä ei alkuunkaan ole.
Kirkkohan ei ole rohkaisemassa ketään käyttämään korttejaan yli varojensa ja julkaisee esim amerikkalaisessa Review lehdessä säännöllisesti artikkeleita, jotka varoittavat luotolla elämisestä.
Mitä sitten tulee Adventist Health systeemin piirissä oleviin muistaakseni 38 sairaalaan, niin eiköhän voida yhdessä sopia siitä, että koko tuo järjestelmä on jumalaton, ei hyödytä kirkkoa mitenkään, ei edes rahallisesti (tuotot käytetään sairaaloiden kehittämiseen, mikä on mielettömän kallista).
Kirjoitustapasi osoittaa, ettet oikein hallitse usalaista terveydenhoitojärjestelmää. Mutta jutusta tulisi liian pitkä, jos alkaisi pohtia sitä, mitä jutun ympärillä nousseet oikeudenkäynnit ovat mahdollisesti tuoneet pintaan tai miten mainittu tapaus istuu johonkin laajempaa kontekstiin. Juttu ei myöskään tulisi valmiiksi ennenkuin tietäisimme kuinka monelle maan yli 30 miljoonasta sairausvakuutuksesta osattomalle (siis ennen juuri päätettyä uutta lakia) Adventtikirkon sairaaloiden olisi pitänyt tarjota ilmaista sairaanhoitoa? Mainitsemasi tapaushan on vanha tuttu juttu, joka vain osoittaa, etteivät nuo sairaalat ole Jeesus nykyajassa eivätkä mitään hyväntekeväisyyslaitoksia. No, jätetään ne ihan rauhassa elämään omaa elämäänsä ilman kirkkoa ja todetaan, että kaikki olisivat onnellisempia, jos kirkko olisi ilman niitä.
Parempi mieli tulee, kun miettii kunnon viidakkoklinikoita tai kehitysmaissa olevia pikkusairaaloita. Niitähän kirkolla on myös muutamia satoja ja joistakin niistä löytyy vielä aitoa lähimmäisen auttamista. Minullakin on sukulaisia Ylä-Voltassa, lahjakas nuori lääkäri, kirurgi ja sairaanhoitaja vaimo, jotka sen sijaan, että vuolisivat taidoillaan miljoonia jossakin vauraassa maassa palvelevat apua tarvitsevia ylävoltalaisia nälkäpalkalla työtunteja laskematta ja potilaiden uskonnollista taustaa kyselemättä.
Kai- En usko ennenkuin...
R.yssä kirjoitti:
Lieneekö annu42:lle menneet jauhot kurkkuun, niinkuin muillekin palstalla kirjoittaville adventisteille aloituksessa mainittujen kiistattomien tosiasioitten seurauksena.Ota selvää taustoista, ennekuin kirjoitat kiistattomiasi.
- Bushmanni
Kai_A kirjoitti:
Veli Bushman aloituksessaan mainitsee "karmeaksi" sen, että Amerikan mantereen puolella voi käyttää luottokorttia kirkolle suoritetuissa maksuissa. Huh! Ei kai vain ole tullut vietettyä niin paljon aikaa täällä mukavalla adventismipalstalla, että on jäänyt havainnoimatta, miten maailman rahaliikenne kulkee.
Suomikin osana SEPAa joutuu muokkaamaan maksukorttijärjestelmää niinn, että tämän vuoden loppuun mennessä pääsemme uuteen uljaaseen aikaan, jossa pankkikortit ovat historiaa ja luottokortit jylläävät. Oletan paikallisen Prisman tai Citymarketin saavan silloin veli Bushmaninnilta vain käteistä, kun nuo luottokortit ovat niin "karmeita" ja johtavat ties mihin velkaantumisen syntiin.
Mutta vakavasti, muu maailma on ollut tässä tilanteessa jo vuosikymmeniä. Olin 80 -luvulla muutaman vuoden Englannissa opettajana ja kaikki polttoainetta ja markettiostoksia myöten maksettiin luottokortilla. Hmmm... kumma kyllä, se ei johtanut sen kummempiin karmeuksiin. Mitä nyt rahat vietiin tililtä kerran kuukaudessa sen sijaan että ne vietäisiin päivittäin niinkuin meidän pankkikorttijärjestelmässämme.
USAssahan tilanne on sama. Jos siellä haluaa maksaa jotakin etänä on kaksi mahdollisuutta. Kirjoittaa shekki ja laittaa se postiin (mikä on varsin rasittavaa ja shekittömässä Suomessa elävän silmissä täysin idioottimaista) tai maksaa luottokortilla. Pankkikortteja ei juuri ole ja nettipankkihommat eivät luista niinkuin täällä. Sitten on tietty PayPal ja vastaavia järjestelmiä, mutta nekään eivät ole kaikkien käytössä niin kuin luottokortit.
Oletuksesi siitä, että luottokortilla maksaminen on jotekin epäeettistä tai "karmeaa" on yksinkertaisesti perusteeton ja osoittaa ettet tiedä kuinka raha maailmalla liikkuu. Kyseessähän ei ole mitään muuta kuin yksinkertaisin tapa hoitaa joku maksu etänä USAssa. Luet juttuun sellaista, mitä siinä ei alkuunkaan ole.
Kirkkohan ei ole rohkaisemassa ketään käyttämään korttejaan yli varojensa ja julkaisee esim amerikkalaisessa Review lehdessä säännöllisesti artikkeleita, jotka varoittavat luotolla elämisestä.
Mitä sitten tulee Adventist Health systeemin piirissä oleviin muistaakseni 38 sairaalaan, niin eiköhän voida yhdessä sopia siitä, että koko tuo järjestelmä on jumalaton, ei hyödytä kirkkoa mitenkään, ei edes rahallisesti (tuotot käytetään sairaaloiden kehittämiseen, mikä on mielettömän kallista).
Kirjoitustapasi osoittaa, ettet oikein hallitse usalaista terveydenhoitojärjestelmää. Mutta jutusta tulisi liian pitkä, jos alkaisi pohtia sitä, mitä jutun ympärillä nousseet oikeudenkäynnit ovat mahdollisesti tuoneet pintaan tai miten mainittu tapaus istuu johonkin laajempaa kontekstiin. Juttu ei myöskään tulisi valmiiksi ennenkuin tietäisimme kuinka monelle maan yli 30 miljoonasta sairausvakuutuksesta osattomalle (siis ennen juuri päätettyä uutta lakia) Adventtikirkon sairaaloiden olisi pitänyt tarjota ilmaista sairaanhoitoa? Mainitsemasi tapaushan on vanha tuttu juttu, joka vain osoittaa, etteivät nuo sairaalat ole Jeesus nykyajassa eivätkä mitään hyväntekeväisyyslaitoksia. No, jätetään ne ihan rauhassa elämään omaa elämäänsä ilman kirkkoa ja todetaan, että kaikki olisivat onnellisempia, jos kirkko olisi ilman niitä.
Parempi mieli tulee, kun miettii kunnon viidakkoklinikoita tai kehitysmaissa olevia pikkusairaaloita. Niitähän kirkolla on myös muutamia satoja ja joistakin niistä löytyy vielä aitoa lähimmäisen auttamista. Minullakin on sukulaisia Ylä-Voltassa, lahjakas nuori lääkäri, kirurgi ja sairaanhoitaja vaimo, jotka sen sijaan, että vuolisivat taidoillaan miljoonia jossakin vauraassa maassa palvelevat apua tarvitsevia ylävoltalaisia nälkäpalkalla työtunteja laskematta ja potilaiden uskonnollista taustaa kyselemättä.
KaiSinä e ttaida tietää alkuunkaan siitä asiasta, mitä mainitsemasi SEPA tuo tullessaan? No kannattaa ottaa selvää, ennen kuin kirjoittaa asiasta. SEPA ei ole viemässä meiltä pankkikorttia ja tuomassa tilalle oelkkää luottokorttia, vaan ainoastaan sen, että voimme maksaa koko Euroopan alueella tulevaisuudessa myös pankkikortilla.
http://www.bof.fi/fi/rahoitusmarkkinat/kehityshankkeet/sepa.htm
Nyt sinä et voi käyttää esim. Osuuspankin antamaa pankkikorttia kuin Suomessa, vaan ulkomailla lomaillessa, ulkomaisesta nettikaupasta ostettaessa yms joudut turvautumaan luottoyhtiön, esim. Visan tai Dinersin luottokorttiin. Tämä on ongelma vaikkapa luotto-ongelmaiselle tai alaikäiselle. Pieni, huolimaton luottotilin käyttäminen ja siitä saatu luottohäiriömerkintä aiheuttaa sen, että lomamatkalla sinun on pitänyt ottaa koko matkakassa mukaan käteisenä. Joten mitähän adventtikirkon hevosmiesten tietotoimistoa olet taas käyttänyt?
MItä tulee muuhun kirjoitukseeni, niin tietänet meta-analyysin ja sen mitä se tarkoittaa? Minä teen eräänlaisia meta-analyysejä sinun lahkosi keskustelupalstoista eri puolella maailmaa ja tuon tänne sellaisia aiheita, jotka sinun oman lahkosi jäsenistöä puhuttavat ja yleensä sellaisia aiheita, jotka aiheuttavat sinun oman lahkosi jäsenistössä ärtymystä sinun omaa lahkoasi kohtaan. Luottokortin hyväksyminen kymmenysten maksamiseen on yksi niistä ärtymystä aiheuttavista asioista, joissa oman lahkosi jäsenistö alkaa tuntea epäluuloa omaa lahkoaan kohtaan. Ja juuri niistä syistä jotka mainitsin: Luottoyhtiön myöntämä raha ei ole luottokortin haltijan omaisuutta, vaan luottoyhtiön omaisuutta. Maksamalla kymmenykset luottokortilla sinä annat Jumalan käyttöön, et omaa rahaasi, vaan luottoyhtiön rahaa. Samainen luottoyhtiö harrastaa toimintaa siksi, koska se saa lainaamastaan rahasta hyvän koron, eli harrastaa sellaista toimintaa joka on Raamatussa kielletty. Ymmärrätkö tämän pienen yksityiskohdan?
http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.23.html
20 "Älä peri toiselta israelilaiselta korkoa rahasta, ruoasta äläkä mistään muustakaan, mitä yleensä korkoa vastaan lainataan.
Samoin tiedeuutisia olen laittanut siksi, koska USA:n palstoja lukemalla lahkosi nuoriso, kouluttautunut nuoriso on sitä mieltä, että kreationismin aika lahkossasi on ohi, tai sitten he vaihtavat lahkoa, vaikka se saattaa murtaa omien vanhempien sydämen ja katkaista siteet sukulaisiin. Kouluttautunut nuoriso on häpäissään oman lahkonsa suhtautumisesta tieteisiin, koska he häpeävät sanoa olevansa adventisteja, koska kreationismi koetaan nykyisin suhteellisen hävettäväksi touhuksi, koulutettujen keskuudessa.
Mitä tulee sairaalatoimintaan, niin toki tiedän USA:n sairaanhoitotoiminnan koko karmeudessaan. Mutta kysymys kuuluukin, että onko adventtikirkko kristillinen, Jeesuksen oppeihin perustuva uskonnollinen yhteisö, kuten se väittää olevansa, vai onko se vain tavallinen järjestö, joka on kiinnostunut esimerkiksi siitä jumalattomasta rahakasasta, jonka USA:ssa voi saada sairaalatoimintaa harrastamalla joko sairaalta itseltään, tai tämän vakuutusyhtiöltä? Toki lahkosi vaatii jäsenistöltään jonkinlaista kristillisyyttä, mutta itse järjestö ei ole sitä halukas tekemään. Mikä on sellainen, joka itse toimii eri tavoin kuin opettaa muita tekemään?
Adventtikirkko todellakin pitää sisällään jumalatonta toimintaa, kuten mainitsit ja siitä pitäisi jokaisen tervejärkisen kristityn tehdä oikeat johtopäätökset, jonka jätit mainitsematta.
Adventtikirkon ei todellakaan tarvitse harrastaa kristillisiä arvoja, Jeesuksen opetusten mukaan, harrastamalla ilmaista terveydenhuoltoa, tai edes kohtuuhintaista terveydenhuoltoa, vaan toki yhteisösi saa harrastaa sellaista jumalatonta kiskontaa kuin siitä tuntuu hyvältä. - terveysuudistus
En usko ennenkuin... kirjoitti:
Ota selvää taustoista, ennekuin kirjoitat kiistattomiasi.
Nythän USA:n tulossa terveysuudistus joten saavat myös adventistien ryöstämät köyhät hoitoa.
Ja onhan se olennaista noille ameriklalaisille lahkoille että niihin liittyy raha sekä liiketoiminta. Juuri siksi ne pyrkivät levittäytymään maailmanlaajuisesti että saavat lypsettyä rahaa sieltä ja täältä sekä tärkeää myös se että omaisuus jos sitä on, se tulee testamentilla seurakunnalle.
Amerikkalaisella lahkolla amerikkalaiset paheet. Bushmanni kirjoitti:
Sinä e ttaida tietää alkuunkaan siitä asiasta, mitä mainitsemasi SEPA tuo tullessaan? No kannattaa ottaa selvää, ennen kuin kirjoittaa asiasta. SEPA ei ole viemässä meiltä pankkikorttia ja tuomassa tilalle oelkkää luottokorttia, vaan ainoastaan sen, että voimme maksaa koko Euroopan alueella tulevaisuudessa myös pankkikortilla.
http://www.bof.fi/fi/rahoitusmarkkinat/kehityshankkeet/sepa.htm
Nyt sinä et voi käyttää esim. Osuuspankin antamaa pankkikorttia kuin Suomessa, vaan ulkomailla lomaillessa, ulkomaisesta nettikaupasta ostettaessa yms joudut turvautumaan luottoyhtiön, esim. Visan tai Dinersin luottokorttiin. Tämä on ongelma vaikkapa luotto-ongelmaiselle tai alaikäiselle. Pieni, huolimaton luottotilin käyttäminen ja siitä saatu luottohäiriömerkintä aiheuttaa sen, että lomamatkalla sinun on pitänyt ottaa koko matkakassa mukaan käteisenä. Joten mitähän adventtikirkon hevosmiesten tietotoimistoa olet taas käyttänyt?
MItä tulee muuhun kirjoitukseeni, niin tietänet meta-analyysin ja sen mitä se tarkoittaa? Minä teen eräänlaisia meta-analyysejä sinun lahkosi keskustelupalstoista eri puolella maailmaa ja tuon tänne sellaisia aiheita, jotka sinun oman lahkosi jäsenistöä puhuttavat ja yleensä sellaisia aiheita, jotka aiheuttavat sinun oman lahkosi jäsenistössä ärtymystä sinun omaa lahkoasi kohtaan. Luottokortin hyväksyminen kymmenysten maksamiseen on yksi niistä ärtymystä aiheuttavista asioista, joissa oman lahkosi jäsenistö alkaa tuntea epäluuloa omaa lahkoaan kohtaan. Ja juuri niistä syistä jotka mainitsin: Luottoyhtiön myöntämä raha ei ole luottokortin haltijan omaisuutta, vaan luottoyhtiön omaisuutta. Maksamalla kymmenykset luottokortilla sinä annat Jumalan käyttöön, et omaa rahaasi, vaan luottoyhtiön rahaa. Samainen luottoyhtiö harrastaa toimintaa siksi, koska se saa lainaamastaan rahasta hyvän koron, eli harrastaa sellaista toimintaa joka on Raamatussa kielletty. Ymmärrätkö tämän pienen yksityiskohdan?
http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.23.html
20 "Älä peri toiselta israelilaiselta korkoa rahasta, ruoasta äläkä mistään muustakaan, mitä yleensä korkoa vastaan lainataan.
Samoin tiedeuutisia olen laittanut siksi, koska USA:n palstoja lukemalla lahkosi nuoriso, kouluttautunut nuoriso on sitä mieltä, että kreationismin aika lahkossasi on ohi, tai sitten he vaihtavat lahkoa, vaikka se saattaa murtaa omien vanhempien sydämen ja katkaista siteet sukulaisiin. Kouluttautunut nuoriso on häpäissään oman lahkonsa suhtautumisesta tieteisiin, koska he häpeävät sanoa olevansa adventisteja, koska kreationismi koetaan nykyisin suhteellisen hävettäväksi touhuksi, koulutettujen keskuudessa.
Mitä tulee sairaalatoimintaan, niin toki tiedän USA:n sairaanhoitotoiminnan koko karmeudessaan. Mutta kysymys kuuluukin, että onko adventtikirkko kristillinen, Jeesuksen oppeihin perustuva uskonnollinen yhteisö, kuten se väittää olevansa, vai onko se vain tavallinen järjestö, joka on kiinnostunut esimerkiksi siitä jumalattomasta rahakasasta, jonka USA:ssa voi saada sairaalatoimintaa harrastamalla joko sairaalta itseltään, tai tämän vakuutusyhtiöltä? Toki lahkosi vaatii jäsenistöltään jonkinlaista kristillisyyttä, mutta itse järjestö ei ole sitä halukas tekemään. Mikä on sellainen, joka itse toimii eri tavoin kuin opettaa muita tekemään?
Adventtikirkko todellakin pitää sisällään jumalatonta toimintaa, kuten mainitsit ja siitä pitäisi jokaisen tervejärkisen kristityn tehdä oikeat johtopäätökset, jonka jätit mainitsematta.
Adventtikirkon ei todellakaan tarvitse harrastaa kristillisiä arvoja, Jeesuksen opetusten mukaan, harrastamalla ilmaista terveydenhuoltoa, tai edes kohtuuhintaista terveydenhuoltoa, vaan toki yhteisösi saa harrastaa sellaista jumalatonta kiskontaa kuin siitä tuntuu hyvältä.Voin todellakin olla väärässä tuon pankkikortin suhteen. En ole asiaa liiemmin tutkinut, ja perustin söpötykseni pankkini lähettämään kirjeeseen, jonka mukaan perinteinen pankkikortti loppuu ja tilalla oli tasan yksi vaihtoehto ruksattavaksi, eli Visa debit. Mutta sinulla on varmaan parempi pankki.
Mutta sehän ei ollut jutun pointti. Olen vieläkin sitä mieltä, että hypit aivan turhaan tasajalkaa siksi, että satuit kirkon sivulta löytämään mahdollisuuden maksaa jotakin luottokortilla.
Vilkaisin huvikseni USAlaisen luterilaisen kirkon (Missoury Synod) sivua, painoin nappia "give now" ja siellä kysytään, mitä luottokorttia haluat käyttää. En jaksanut mennä sen pitemmälle, mutta luulisin saman löytyvän liki jokaisen jenkkikirkon sivuilta koska se on normaali amerikkalainen tapa hoitaa maksuja. Karmeaa se on mielikuvituksessasi.
Kuvittelepa, että kova kohtalo veisi sinut työhön jenkkeihin. Osallistuisit jonkun adventismin vastaisen populan toimintaan siellä ja kuvitellaan edelleen, että seurapiirisi löytäisi niin hyvän jymypaukin kirkkoa vastaan, että päättäisit antaa siihen taloudellista tukea. Kerropa kuinka hoitaisit sen? Ehkä seteleillä kirjekuoressa???
Jos nyt vielä tämän jälkeen väität tuon luottokortin olevan karmeaa... niin voisit sitten tasapuolisuuden nimissä todeta, että kyllä nuo adventistien vastustajatkin ovat aivan yhtä kauheita, kun heidänkin (nonsda.org) webbisivullaan on luottokorttien kuvat lahjoitusnapin alla.
Adventist Healthistä jo totesin, että se ei minun silmissäni edusta adventismia sen enempää kuin kristillisyyttäkään. Sehän on organisaatio, joka on tarkoituksella irroitettu kirkosta alkujaan siinä pelossa, että sairaalabusineksen riskit ylittävät kirkon resurssit. Väliin Adventist Health vuolee rahaa ja väliin tappioita, mutta jos voittoa tulee se ei tietääkseni anna niitä kirkolle. Toisin sanoen Adventist Health ja siihen kuuluvat sairaalat elävät omaa elämäänsä jonkinlaisena loisena kirkon kupeessa.
Kunnes toisin osoitetaan olen kuitenkin siinä käsityksessä se ei ole enempää tai vähempää jumalaton kuin amerikan kymmenet muut kirkkoihin liittyvät luterilaiset, baptistiset, metodistiset, presbyteeriset tai muut nk. kristilliset sairaalat.
Kai- vaan
Kai_A kirjoitti:
Voin todellakin olla väärässä tuon pankkikortin suhteen. En ole asiaa liiemmin tutkinut, ja perustin söpötykseni pankkini lähettämään kirjeeseen, jonka mukaan perinteinen pankkikortti loppuu ja tilalla oli tasan yksi vaihtoehto ruksattavaksi, eli Visa debit. Mutta sinulla on varmaan parempi pankki.
Mutta sehän ei ollut jutun pointti. Olen vieläkin sitä mieltä, että hypit aivan turhaan tasajalkaa siksi, että satuit kirkon sivulta löytämään mahdollisuuden maksaa jotakin luottokortilla.
Vilkaisin huvikseni USAlaisen luterilaisen kirkon (Missoury Synod) sivua, painoin nappia "give now" ja siellä kysytään, mitä luottokorttia haluat käyttää. En jaksanut mennä sen pitemmälle, mutta luulisin saman löytyvän liki jokaisen jenkkikirkon sivuilta koska se on normaali amerikkalainen tapa hoitaa maksuja. Karmeaa se on mielikuvituksessasi.
Kuvittelepa, että kova kohtalo veisi sinut työhön jenkkeihin. Osallistuisit jonkun adventismin vastaisen populan toimintaan siellä ja kuvitellaan edelleen, että seurapiirisi löytäisi niin hyvän jymypaukin kirkkoa vastaan, että päättäisit antaa siihen taloudellista tukea. Kerropa kuinka hoitaisit sen? Ehkä seteleillä kirjekuoressa???
Jos nyt vielä tämän jälkeen väität tuon luottokortin olevan karmeaa... niin voisit sitten tasapuolisuuden nimissä todeta, että kyllä nuo adventistien vastustajatkin ovat aivan yhtä kauheita, kun heidänkin (nonsda.org) webbisivullaan on luottokorttien kuvat lahjoitusnapin alla.
Adventist Healthistä jo totesin, että se ei minun silmissäni edusta adventismia sen enempää kuin kristillisyyttäkään. Sehän on organisaatio, joka on tarkoituksella irroitettu kirkosta alkujaan siinä pelossa, että sairaalabusineksen riskit ylittävät kirkon resurssit. Väliin Adventist Health vuolee rahaa ja väliin tappioita, mutta jos voittoa tulee se ei tietääkseni anna niitä kirkolle. Toisin sanoen Adventist Health ja siihen kuuluvat sairaalat elävät omaa elämäänsä jonkinlaisena loisena kirkon kupeessa.
Kunnes toisin osoitetaan olen kuitenkin siinä käsityksessä se ei ole enempää tai vähempää jumalaton kuin amerikan kymmenet muut kirkkoihin liittyvät luterilaiset, baptistiset, metodistiset, presbyteeriset tai muut nk. kristilliset sairaalat.
Kaiedellä niin sitä pienet perässä. Eks jeh!
Maailma maallistuu ja kirkot myös. Eks jeh!
Emmemehän me niin, mutta kun nekin tekevät niin... Eks jeh!
Meidän pitää pysyä kehityksessä mukana. Eks jeh!
Kuullostaako tutulta?
Vai onko aito usko jo niin harvinaista, että se on vain enää kaukainen Raamatun aikainen myytti.
"...Kuitenkin, kun ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
Todennäköisesti ei tällä menolla.
Adventismi korostaa pitäytymistä puhtaaseen oppiin, mutta mitenkäs se käytännössä toimii?
Jos olisi aito usko Jumalaan ei kenenkään tarvitsisi epäillä antaako Jumala apuansa soimaamatta, vain jos uskossa anomme Häneltä.
Mutta onhan jo todettu, mihin se omin voimin yrittäminen johtaa.
Se johtaa vain uskottomuuteen.
Adventtikirkon päättävät elimet ovat vain muodollisesti uskovia organisaatioita.
Jumalan neuvoa ei kysytä, kun tehdään päätöksiä, koska ei edes uskota, että Jumala vastaisi.
Toisaalta ei haluta edes kysyä Jumalan tahtoa, koska Jumalan vastaus voisi olla sellainen, joka ei miellyttäisikään.
Kuulostaako Kai A tutulta?
Eli tehdään vain niitä "omaan korvasyyhyyn" sopivia ratkaisuja, jotka menevät sitten niin sanotusti "päin honkia".
Siksi kaikkien Jumalan omien on lähdettävä ulos siitä "babylonista" = uskonnollisuus, jossa ei ole uskoa, vain epäuskoa ja ulkokultaisuutta.
"Ettette tulisi sen tekemiin synteihin osalliseksi." - yhä jäsen
vaan kirjoitti:
edellä niin sitä pienet perässä. Eks jeh!
Maailma maallistuu ja kirkot myös. Eks jeh!
Emmemehän me niin, mutta kun nekin tekevät niin... Eks jeh!
Meidän pitää pysyä kehityksessä mukana. Eks jeh!
Kuullostaako tutulta?
Vai onko aito usko jo niin harvinaista, että se on vain enää kaukainen Raamatun aikainen myytti.
"...Kuitenkin, kun ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
Todennäköisesti ei tällä menolla.
Adventismi korostaa pitäytymistä puhtaaseen oppiin, mutta mitenkäs se käytännössä toimii?
Jos olisi aito usko Jumalaan ei kenenkään tarvitsisi epäillä antaako Jumala apuansa soimaamatta, vain jos uskossa anomme Häneltä.
Mutta onhan jo todettu, mihin se omin voimin yrittäminen johtaa.
Se johtaa vain uskottomuuteen.
Adventtikirkon päättävät elimet ovat vain muodollisesti uskovia organisaatioita.
Jumalan neuvoa ei kysytä, kun tehdään päätöksiä, koska ei edes uskota, että Jumala vastaisi.
Toisaalta ei haluta edes kysyä Jumalan tahtoa, koska Jumalan vastaus voisi olla sellainen, joka ei miellyttäisikään.
Kuulostaako Kai A tutulta?
Eli tehdään vain niitä "omaan korvasyyhyyn" sopivia ratkaisuja, jotka menevät sitten niin sanotusti "päin honkia".
Siksi kaikkien Jumalan omien on lähdettävä ulos siitä "babylonista" = uskonnollisuus, jossa ei ole uskoa, vain epäuskoa ja ulkokultaisuutta.
"Ettette tulisi sen tekemiin synteihin osalliseksi.">>>Adventismi korostaa pitäytymistä puhtaaseen oppiin, mutta mitenkäs se käytännössä toimii?
Onko olemassa jokin kristillinen yhteisö, joka ei korostaisi pitäytymistään puhtaaseen oppiin?
>>>Adventtikirkon päättävät elimet ovat vain muodollisesti uskovia organisaatioita.
Jumalan neuvoa ei kysytä, kun tehdään päätöksiä, koska ei edes uskota, että Jumala vastaisi. Toisaalta ei haluta edes kysyä Jumalan tahtoa, koska Jumalan vastaus voisi olla sellainen, joka ei miellyttäisikään. - Bushmanni
Kai_A kirjoitti:
Voin todellakin olla väärässä tuon pankkikortin suhteen. En ole asiaa liiemmin tutkinut, ja perustin söpötykseni pankkini lähettämään kirjeeseen, jonka mukaan perinteinen pankkikortti loppuu ja tilalla oli tasan yksi vaihtoehto ruksattavaksi, eli Visa debit. Mutta sinulla on varmaan parempi pankki.
Kai>>> ...pankkini lähettämään kirjeeseen, jonka mukaan perinteinen pankkikortti loppuu ja tilalla oli tasan yksi vaihtoehto ruksattavaksi, eli Visa debit. Mutta sinulla on varmaan parempi pankki. >>>
"Debit" tarkoittaa "veloittaa tiliä". Eli se on pankkikortti. Credit tarkoittaa luottoa tai maksuaikaa.
>>> Olen vieläkin sitä mieltä, että hypit aivan turhaan tasajalkaa siksi, että satuit kirkon sivulta löytämään mahdollisuuden maksaa jotakin luottokortilla. >>>
Selitänpä uudelleen. Minä en keksi näitä aiheita hatusta tai kuvittele, että mikä saattaisi olla hyvä porkkana huomata adventtikirkon (tai jonkin muun lahkon) todellinen meininki.
Minä luen sinun oman lahkosi keskustelupalstoja ja etsin niistä sellaisia asioita, joista sinun oman lahkosi ihmiset ovat näreissään omaa lahkoaan kohtaan. Jos tämä asia ei puhuttaisi esim. USA:n perusadventisteja, niin minä en olisi tästä kirjoittanut sanaakaan.
Minä itse käytän paljon luottokorttia ostaessani tavaraa nettikaupoista tai käydessäni työmatkoilla ulkomailla, joten luottokortissa ei ole minusta mitään kaameaa oikeissa käsissä ja oikeassa käyttötarkoituksessa. Luottokortti on tosin kehitetty siksi, jotta ihmiset voisivat kuluttaa enemmän ja elämällä yli varojensa luottokortin avulla on ainoa mahdollisuus kuluttaa enemmän kuin tienaa.
Tosin jossain välissä pitää tienata enemmän ja siitä hyötyy työnantaja, koska työntekijä haluaa tehdä enemmän tunteja selvitäkseen luottolaskusta. Näin se kapitalismi toimii...
Ja tämä ei aiheuta närää vain adventtikirkossa vaan kaikkialla lahkoissa on huomattu sama ongelma, eli luottokortin hyväksyminen maksuvälineeksi, mutta olemme adventistien palstalla....
>>> Kunnes toisin osoitetaan olen kuitenkin siinä käsityksessä se ei ole enempää tai vähempää jumalaton kuin amerikan kymmenet muut kirkkoihin liittyvät luterilaiset, baptistiset, metodistiset, presbyteeriset tai muut nk. kristilliset sairaalat. >>>>
Minä en pidä yhtään lahkoa/kulttia/kirkkoa kovinkaan kristillisenä, vaan niillä kaikilla on tänä päivänä vain yksi tarkoitus: saada jostain papistolle rahaa mukavaan elämään. Pappien työ on tänä päivänä ehkä parasta ja leppoisinta suojatyötä jota kuvitella saattaa. Jostain vain tarvitaan sen suojatyön rahoitus ja jäsenet sen antavat mielellään niin kauan kuin luulevat antavansa sen johonkin muuhun toimintaan. - Ramses II
Kai_A kirjoitti:
KaiKysymys kuuluu: Mitä eroa on ns. pyramidihuijauksella ja adventtikirkon kymmenysten keräämisellä. Päämäärähän on sama, kerätä rahaa Yhdysvalloissa sijaitsevalle "hämähäkille" ympäri maailmaa porrastetun organisaation avulla. Mihin ne rahat menevät? Siis Pihtiputaan muorin kymmenykset. Osa mummon kymmenyksistä hoitelee saarnaajat kotimaassa ja kymmenen prosenttia menee hämähäkille jenkeissä. Mitä se hämähäkki sillä siellä tekee? No maksaa sikäläisille johtajille ja saarnaajille palkan, asunnot ja päivärahat. Niistä rahoista ei Pihtiputaan mummo hyödy.
Sama periaate on Tupperwarella, Partylitellä ja muilla vastaavilla. Niissä saa kuitenkin asiakas edes jotain rahojensa vastineeksi mutta Adventtikirkko myy tyhjää.
Kansankirkon rahat jäävät kuitenkin kotimaahan ja jokainen voi itse tarkistaa omalla kielellään mihin ne käytetään. Siksi olen luterilainen ja maksan kirkollisveroa.
Vaikka käytänkin luottokorttia maksuvälineenä. - Bushmanni
Kai_A kirjoitti:
KaiSanottakoon nyt se, että minä en vastusta luottokortin ottamista adventtikirkon tai minkään muun lahkon/kultin/kirkon kymmenystenmaksamiseen kelpaavaksi välineeksi.
Miksi minä en tätä vastusta?
No siksi, koska se mahdollistaa väärinkäytökset ja huijaukset. Kun pirulle antaa pikkusormen, niin sillä on tapana käyttää sitä.
Tulevaisuus tuo taatusti ongelmia tämän asian kanssa ja luultavasti juuri niin, kuten ennustin. Ei tarvita montaa kieron moraalin adventistipappia (heitä riittää), jotka mainitsemallani tavalla tyhjentävät jonkin dementoituneen sairaalapotilaan luottotilin ja se ennemmin tai myöhemmin tulee ilmi ja....
No keksi itse loput. Jokainen annettu huijausmahdollisuus käytetään varmasti hyväksi ennemmin tai myöhemmin ja jokainen huijaus paljastuu ennemmin tai myöhemmin ja sitten kyseinen lahko/kultti/kirkko on vaikeuksissa ja saamme kuulla paljon hauskaa meriselitystä toisensa perään ja väki vähenee, eikä Jeesusta näy eikä kuulu. - vaan
yhä jäsen kirjoitti:
>>>Adventismi korostaa pitäytymistä puhtaaseen oppiin, mutta mitenkäs se käytännössä toimii?
Onko olemassa jokin kristillinen yhteisö, joka ei korostaisi pitäytymistään puhtaaseen oppiin?
>>>Adventtikirkon päättävät elimet ovat vain muodollisesti uskovia organisaatioita.
Jumalan neuvoa ei kysytä, kun tehdään päätöksiä, koska ei edes uskota, että Jumala vastaisi. Toisaalta ei haluta edes kysyä Jumalan tahtoa, koska Jumalan vastaus voisi olla sellainen, joka ei miellyttäisikään.seuraavaa:
---"Sen verran, mitä minä olen asiaan tutustunut ja nähnyt tai ollut jopa mukana, kokouksissa rukoillaan ja ainakin toisinaan päätöksissä pyritään sellaiseen tulokseen, joka sopii jokaiselle mukana olleelle - siis vältetään ratkaisuja, joissa osa on puolella ja osa vastaan."---
Kirjoitit juuri niinkuin asia on.
Kysytään toisten mukanaolevien mielipidettä.
Mutta Jumalan tahdon kysyminen unohtuu kokonaan.
Rukoillaan vain Jumalan hyväksyntää päätöksille.
Jos äänet menevät äänestystilanteessa tasan, ratkaisee puheenjohtajan ääni.
Mihin se Jumalan ääni on unohdettu?
Jumalalle se päätösvalta kuuluu, ei ihmisille.
"Päättävät elimet" ovat juuri epäuskoa Jumalaa kohtaan.
Mitään tällaisia elimiä ei silloin tarvita, jos annetaan yksin Jumalan toimia ja tehdä päätökset.
RAAMATUN SELKEÄ TOTUUS! Ramses II kirjoitti:
Kysymys kuuluu: Mitä eroa on ns. pyramidihuijauksella ja adventtikirkon kymmenysten keräämisellä. Päämäärähän on sama, kerätä rahaa Yhdysvalloissa sijaitsevalle "hämähäkille" ympäri maailmaa porrastetun organisaation avulla. Mihin ne rahat menevät? Siis Pihtiputaan muorin kymmenykset. Osa mummon kymmenyksistä hoitelee saarnaajat kotimaassa ja kymmenen prosenttia menee hämähäkille jenkeissä. Mitä se hämähäkki sillä siellä tekee? No maksaa sikäläisille johtajille ja saarnaajille palkan, asunnot ja päivärahat. Niistä rahoista ei Pihtiputaan mummo hyödy.
Sama periaate on Tupperwarella, Partylitellä ja muilla vastaavilla. Niissä saa kuitenkin asiakas edes jotain rahojensa vastineeksi mutta Adventtikirkko myy tyhjää.
Kansankirkon rahat jäävät kuitenkin kotimaahan ja jokainen voi itse tarkistaa omalla kielellään mihin ne käytetään. Siksi olen luterilainen ja maksan kirkollisveroa.
Vaikka käytänkin luottokorttia maksuvälineenä.Olihan se vaikuttavasti esitetty. Luvut vain hiukan hukassa. Jos vanha jako vielä pitää paikkansa eiköhän se USAan menevä ole siinä promillen verran. On siinä Pihtiputaalaisilla ihmettelemistä, kun joutuvat niin hurjilla summilla ylläpitämään kirkon katto-organisaatiota.
Bushmanni kirjoitti:
Sanottakoon nyt se, että minä en vastusta luottokortin ottamista adventtikirkon tai minkään muun lahkon/kultin/kirkon kymmenystenmaksamiseen kelpaavaksi välineeksi.
Miksi minä en tätä vastusta?
No siksi, koska se mahdollistaa väärinkäytökset ja huijaukset. Kun pirulle antaa pikkusormen, niin sillä on tapana käyttää sitä.
Tulevaisuus tuo taatusti ongelmia tämän asian kanssa ja luultavasti juuri niin, kuten ennustin. Ei tarvita montaa kieron moraalin adventistipappia (heitä riittää), jotka mainitsemallani tavalla tyhjentävät jonkin dementoituneen sairaalapotilaan luottotilin ja se ennemmin tai myöhemmin tulee ilmi ja....
No keksi itse loput. Jokainen annettu huijausmahdollisuus käytetään varmasti hyväksi ennemmin tai myöhemmin ja jokainen huijaus paljastuu ennemmin tai myöhemmin ja sitten kyseinen lahko/kultti/kirkko on vaikeuksissa ja saamme kuulla paljon hauskaa meriselitystä toisensa perään ja väki vähenee, eikä Jeesusta näy eikä kuulu.Villakoira ei lienekään siinä, mitä maksuvälinettä käytetään vaan siinä, että mielestäsi kaikki uskonnolle ja erityisesti adventismille menevä raha on "karmeaa".
Mielestäsi tämä tuo "taatusti" ongelmia. Ehkä. Tai sitten ei. Kaikkialla, missä on vähänkin rahaa on aina väärinkäytön mahdollisuus oli kyseessä sitten Punainen Risti tai vaikka Adventtikirkko.
Käytännössä kirkko on kuitenkin selvästi menettänyt taitoaan vedota ihmisiin, niin että kukkaron nyörit höltyy. Joskus kolme tai neljä vuosikymmentä sitten kuuli liki vuosittain liikuttavia ja ihmisten lompakkoa keventäneitä palopuheita milloin minkäkin (yleensä hyvän) projektin puolesta. Se näyttää nyt olevan historiaa. Moinen kulttuuri näyttää nyt hävinneen. En ole noin kolmeenkymmeneen vuoteen kuullut kunnon rahavetoomusta, en Suomessa sen enempää kuin ulkomaillakaan. Nykyiset rahapuheet ovat ensinnäkin harvassa ja niin kuivia, että Huberin tilinpäätöskin liikuttaa enemmän.
Kai- Ramses II
Kai_A kirjoitti:
Olihan se vaikuttavasti esitetty. Luvut vain hiukan hukassa. Jos vanha jako vielä pitää paikkansa eiköhän se USAan menevä ole siinä promillen verran. On siinä Pihtiputaalaisilla ihmettelemistä, kun joutuvat niin hurjilla summilla ylläpitämään kirkon katto-organisaatiota.
Promilleja tai prosentteja, voisitko sanoa ihan euroissa kuinka paljon Suomen Adventtikirkko maksoi kattojärjestölleen USA:ssa viime vuonna? Ihan tiedoksi vaan sinne Pihtiputaalle.
Uskon että olet uskossasi vilpitön. Olen huomannut että joudut syyttä suotta altavastaajan asemaan usein tällä palstalla. En missään tapauksessa halua loukata kenenkään uskoa. Mutta raha on rahaa ja usko uskoa. Kyllä rahan pyytäjiä uskon varjolla löytyy, ei tarvitse kuin avata tv7 niin johan on tavaran ja kirjan myyjää.
Onhan myös selvää että näillä rahoilla tehdään paljon hyvääkin.
Niin tekee myös rakas luterilainen kirkkommekin historiallisine perinteineen ja läpinäkyvämmin. - Ramses II
Kai_A kirjoitti:
Villakoira ei lienekään siinä, mitä maksuvälinettä käytetään vaan siinä, että mielestäsi kaikki uskonnolle ja erityisesti adventismille menevä raha on "karmeaa".
Mielestäsi tämä tuo "taatusti" ongelmia. Ehkä. Tai sitten ei. Kaikkialla, missä on vähänkin rahaa on aina väärinkäytön mahdollisuus oli kyseessä sitten Punainen Risti tai vaikka Adventtikirkko.
Käytännössä kirkko on kuitenkin selvästi menettänyt taitoaan vedota ihmisiin, niin että kukkaron nyörit höltyy. Joskus kolme tai neljä vuosikymmentä sitten kuuli liki vuosittain liikuttavia ja ihmisten lompakkoa keventäneitä palopuheita milloin minkäkin (yleensä hyvän) projektin puolesta. Se näyttää nyt olevan historiaa. Moinen kulttuuri näyttää nyt hävinneen. En ole noin kolmeenkymmeneen vuoteen kuullut kunnon rahavetoomusta, en Suomessa sen enempää kuin ulkomaillakaan. Nykyiset rahapuheet ovat ensinnäkin harvassa ja niin kuivia, että Huberin tilinpäätöskin liikuttaa enemmän.
KaiTiedoksi Pihtiputaan mummoille.
Tämä on Adventtikirkon omilta kotisivuilta poimittua:
Taloudenhoito
7 §
Yhdyskunnan keskushallinnon, jäljempänä unionin, tulolähteet ja velvoitteet osastolle
Unionin tulolähteet ovat:
piirikuntien suorittamat kymmenykset
hallituksen vahvistamat piirikuntien määrärahat
pääkonferenssin ja osaston määrärahat
yleisten rahankeräysten tuotot
lahjoitukset ja testamentit
muut tulot.
Unioni lähettää osastolle:
1% jäsenten piirikunnille tai sille itselleen maksetuista kymmenyksistä;
piirikunnilta vastaanottamansa ulkolähetyslahjat;
osaston ja pääkonferenssin kautta kansainväliseen yhteistyöhön tarkoitetut varat.
8 §
Piirikunnan tulolähteet ja velvoitteet unionille
Piirikunnan tulolähteet ovat:
yksityishenkilöiden, ryhmien, paikallisseurakuntien, yritysten ja muiden lähettämät kymmenykset
unionin, osaston ja pääkonferenssin määrärahat
muut tulot.
Piirikunta lähettää kuukausittain unionille:
kymmenykset saamistaan kymmenyksistä
vastaanottamansa ulkolähetystyöhön tarkoitetut lahjat ja kolehdit
yhdyskunnan hallituksen päättämät maksut eläkerahastoon sekä
muut kotimaiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön käytettävät varat. - sda.manager
terveysuudistus kirjoitti:
Nythän USA:n tulossa terveysuudistus joten saavat myös adventistien ryöstämät köyhät hoitoa.
Ja onhan se olennaista noille ameriklalaisille lahkoille että niihin liittyy raha sekä liiketoiminta. Juuri siksi ne pyrkivät levittäytymään maailmanlaajuisesti että saavat lypsettyä rahaa sieltä ja täältä sekä tärkeää myös se että omaisuus jos sitä on, se tulee testamentilla seurakunnalle.
Amerikkalaisella lahkolla amerikkalaiset paheet.lahkot harrastavat enimmäkseen vain liiketoimintaa.
Uskonnon nimissä tehdään monenlaista "lehmänkauppaa".
Valitettavasti.
Me Adventistit emme harrasta minkäänlaista liiketoimintaa.
Me vain anomme nöyrästi ihmisiä lahjoittamaan omaisuutensa haltuumme ja käyttöömme.
Näillä lahjoitetuilla varoilla voimme sitten pitää kirkkomme organisaatioita pystyssä.
Valitettavasti nuo organisaatiot nielaisevat nykyään hirmuisen summan kirkollemme lahjoitettuja varoja.
Mutta ei huolta, kaikki varat menevät vain hyvään tarkoitukseen.
Mutta pääaisiahan on se, että iloista antajaa Jumala rakastaa ja iloista vastaanottajaa myös. Kaikki saamamme varat annamme luonnollisesti Jumalan käteen suoraan, ilman välikäsiä.
Koemme kirkkokuntana maailmassa, että meidän vastuuna on koota mahdollisimman paljon maallista omaisuutta, jotta voimme sitten taivaassa kerran yhdessä iloita siitä ahkeruudesta, jolla olemme varoja keränneet täällä ajassa. Ramses II kirjoitti:
Tiedoksi Pihtiputaan mummoille.
Tämä on Adventtikirkon omilta kotisivuilta poimittua:
Taloudenhoito
7 §
Yhdyskunnan keskushallinnon, jäljempänä unionin, tulolähteet ja velvoitteet osastolle
Unionin tulolähteet ovat:
piirikuntien suorittamat kymmenykset
hallituksen vahvistamat piirikuntien määrärahat
pääkonferenssin ja osaston määrärahat
yleisten rahankeräysten tuotot
muut tulot.
Unioni lähettää osastolle:
1% jäsenten piirikunnille tai sille itselleen maksetuista kymmenyksistä;
piirikunnilta vastaanottamansa ulkolähetyslahjat;
osaston ja pääkonferenssin kautta kansainväliseen yhteistyöhön tarkoitetut varat.
8 §
Piirikunnan tulolähteet ja velvoitteet unionille
Piirikunnan tulolähteet ovat:
yksityishenkilöiden, ryhmien, paikallisseurakuntien, yritysten ja muiden lähettämät kymmenykset
unionin, osaston ja pääkonferenssin määrärahat
muut tulot.
Piirikunta lähettää kuukausittain unionille:
kymmenykset saamistaan kymmenyksistä
vastaanottamansa ulkolähetystyöhön tarkoitetut lahjat ja kolehdit
yhdyskunnan hallituksen päättämät maksut eläkerahastoon sekä
muut kotimaiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön käytettävät varat.Laitan tähän pienen kommentiin molempiin viesteisiisi.
Liekö tymyyttä tai havaintokyvyn puutetta, kun en ole altavastaajaksi itseäni kokenut. No tässä sain siipeeni pankkikorttijutusta, joka ei kylläkään ollut ollut oleellista itse asian kannalta.
Saan varmaankin seuraavan tilinpäätöksen, kun se valmistuu. Edellistä, minulla ei ehkä ole, kun en ollut maassa silloin, kun se oli jakelussa. Eli turha tähän aikaan päivästä odotella mitään tarkkoja lukuja. Niitä en nyt saa jakeluun.
Lainaat edellä kirkon sääntöä, jonka mukaan 1% menee osastoon. Osasto on kuitenkin Englannissa. Saman säännön jatko puolestaa kertoo, että kymmenen prosenttia tuosta yhdestä prosentista (eli yksi promille) jatkaa edelleen USAan. Kritiikkisi puree 10% paremmin jos puhut ulkomaista etkä vain USAsta, vaikka eivät nuo luvut niin kauhean vaikuttavia ole.
Jos Suomessa kerätään kymmenyksiä pari miljoonaa niin silloin parikymmentä tuhatta menee osastoon ja pari tuhatta USAan. Vertaus pyramidihuijaukseen on ainakin USAn osalta ontuva, summat ovat niin pieniä. Pääkonferenssi onkin perinteisesti elänyt USAn kymmenyksillä vaikka muiden alueiden osuus on viime vuosikymmenen tai parin aikana tuntuvasti noussut. Tarkat luvut ja eri alueiden pääkonferenssille luovuttamat kymmenystuotot ovat kaikki netissä.
Ajatus siitä, että USAan menevillä kymmenyksillä vuorattais kirkon pomojen taskuja on kuitenkin tälle palstalle kuuluvaa urbaanilegendaa. Pomojen poalkat ovat pienet (sairaalapomoja lukuunottamatta, mutta sehän ei tähän kuulu, koska heidän palkkansa revitään amerikkalaisten vakuutusyhtiöiden asiakkaiden, ei suomalaisten kymmenystenmaksajien kupeesta). Kirkon kirjanpidossa kymmenykset kulkevat omana tilinään, ja rahojen käyttö on rajattu pastoreiden palkkaukseen, koulujen uskonnon opetukseen, evankeliointiin ja seurakuntatyön hallintoon.
Pääkonferenssin ongelmana onkin se, että sillä on oikeastaan enemmän kymmenysvaroja kuin sillä on edellälueteltuihin kategorioihin kuuluvia projekteja. Näin ollen kymmenysvaroista annetaan määrärahoja eri puolille maailmaa evankeliointiprojekteihin, myös Suomeen. Tähän tarvitsisin sitä tilinpäätöstä. Suomi varmaankin maksaa enemmän kuin saa, mutta juttu ei siis ole niin yksinkertainen, että täältä kymmenyksinä lähtenyt raha olisi kokonaisuudessa pois maasta - osa siitä tulee takaisin.
Juttua monimutkaistaa myös se, että täällä kerätään kolehteja lähetystyöhön, jotka myös käytetään tähän tarkoitukseen pääosin kehitysmaissa. Minäkin sain palkkani näistä rahoista monta vuotta ollessani Libanonissa ja Thaimaassa.
Viimeinen monimutkaistus, jonka tähän voin vielä lisätä on se, että käsitykseni mukaan todellinen ulkomaille maksettava summa voi myös olla suurempi kuin tuo 1%, koska osaston koulut erityisesti Newbold College Englannissa saattaa saada kaikista osaston maista jonkun lisäavustuksen.
Se, mitä tällä yritän sanoa on, että vaikka täällä adventtikirkon rahapuolta usein moititaan ja siitä esitetään ties millaisia väitteitä, niin todellisuudessa adventtikirkossa tiedetään ja jokainen jäsen voi tietää aivan tarkkaan mihin ne centit menevät.
Kirkon vähän lakihenkinen kulttuuri pitää vielä normaalisti huolta siitä, että rahat käytetään siihen, mihin ne on alunperin annettu.
Kaikkihan voi kuitenkin tehdä paremmin ja kun se raha on niin rakas ihmisille, niin kirkkojen, adventtkirkko mukaanluettuna, kannattaisi hyvinkin käyttää enemmän aikaa polvillaan ja miettiä aasilla ratsastavaa ja ristiinnaulittua Herraansa, kun suunnittelevat, mihin pennosensa laittavat.
Kai- Ramses II
Kai_A kirjoitti:
Laitan tähän pienen kommentiin molempiin viesteisiisi.
Liekö tymyyttä tai havaintokyvyn puutetta, kun en ole altavastaajaksi itseäni kokenut. No tässä sain siipeeni pankkikorttijutusta, joka ei kylläkään ollut ollut oleellista itse asian kannalta.
Saan varmaankin seuraavan tilinpäätöksen, kun se valmistuu. Edellistä, minulla ei ehkä ole, kun en ollut maassa silloin, kun se oli jakelussa. Eli turha tähän aikaan päivästä odotella mitään tarkkoja lukuja. Niitä en nyt saa jakeluun.
Lainaat edellä kirkon sääntöä, jonka mukaan 1% menee osastoon. Osasto on kuitenkin Englannissa. Saman säännön jatko puolestaa kertoo, että kymmenen prosenttia tuosta yhdestä prosentista (eli yksi promille) jatkaa edelleen USAan. Kritiikkisi puree 10% paremmin jos puhut ulkomaista etkä vain USAsta, vaikka eivät nuo luvut niin kauhean vaikuttavia ole.
Jos Suomessa kerätään kymmenyksiä pari miljoonaa niin silloin parikymmentä tuhatta menee osastoon ja pari tuhatta USAan. Vertaus pyramidihuijaukseen on ainakin USAn osalta ontuva, summat ovat niin pieniä. Pääkonferenssi onkin perinteisesti elänyt USAn kymmenyksillä vaikka muiden alueiden osuus on viime vuosikymmenen tai parin aikana tuntuvasti noussut. Tarkat luvut ja eri alueiden pääkonferenssille luovuttamat kymmenystuotot ovat kaikki netissä.
Ajatus siitä, että USAan menevillä kymmenyksillä vuorattais kirkon pomojen taskuja on kuitenkin tälle palstalle kuuluvaa urbaanilegendaa. Pomojen poalkat ovat pienet (sairaalapomoja lukuunottamatta, mutta sehän ei tähän kuulu, koska heidän palkkansa revitään amerikkalaisten vakuutusyhtiöiden asiakkaiden, ei suomalaisten kymmenystenmaksajien kupeesta). Kirkon kirjanpidossa kymmenykset kulkevat omana tilinään, ja rahojen käyttö on rajattu pastoreiden palkkaukseen, koulujen uskonnon opetukseen, evankeliointiin ja seurakuntatyön hallintoon.
Pääkonferenssin ongelmana onkin se, että sillä on oikeastaan enemmän kymmenysvaroja kuin sillä on edellälueteltuihin kategorioihin kuuluvia projekteja. Näin ollen kymmenysvaroista annetaan määrärahoja eri puolille maailmaa evankeliointiprojekteihin, myös Suomeen. Tähän tarvitsisin sitä tilinpäätöstä. Suomi varmaankin maksaa enemmän kuin saa, mutta juttu ei siis ole niin yksinkertainen, että täältä kymmenyksinä lähtenyt raha olisi kokonaisuudessa pois maasta - osa siitä tulee takaisin.
Juttua monimutkaistaa myös se, että täällä kerätään kolehteja lähetystyöhön, jotka myös käytetään tähän tarkoitukseen pääosin kehitysmaissa. Minäkin sain palkkani näistä rahoista monta vuotta ollessani Libanonissa ja Thaimaassa.
Viimeinen monimutkaistus, jonka tähän voin vielä lisätä on se, että käsitykseni mukaan todellinen ulkomaille maksettava summa voi myös olla suurempi kuin tuo 1%, koska osaston koulut erityisesti Newbold College Englannissa saattaa saada kaikista osaston maista jonkun lisäavustuksen.
Se, mitä tällä yritän sanoa on, että vaikka täällä adventtikirkon rahapuolta usein moititaan ja siitä esitetään ties millaisia väitteitä, niin todellisuudessa adventtikirkossa tiedetään ja jokainen jäsen voi tietää aivan tarkkaan mihin ne centit menevät.
Kirkon vähän lakihenkinen kulttuuri pitää vielä normaalisti huolta siitä, että rahat käytetään siihen, mihin ne on alunperin annettu.
Kaikkihan voi kuitenkin tehdä paremmin ja kun se raha on niin rakas ihmisille, niin kirkkojen, adventtkirkko mukaanluettuna, kannattaisi hyvinkin käyttää enemmän aikaa polvillaan ja miettiä aasilla ratsastavaa ja ristiinnaulittua Herraansa, kun suunnittelevat, mihin pennosensa laittavat.
KaiKiitos perusteellisesta ja rehellisestä vastauksesta. Viimeinen kommentti/lause oli minusta kuitenkin vähän turha kärjistys, mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.
Raha on tärkeä tässä maailmassa vaikka kuinka muuta yrittäisi väittää, tiedät sen itsekin aivan hyvin. Ilman rahaa ei ihminen toimeen tule, muuten kuin toisten ihmisten hyväntekeväisyydellä tai sosiaaliturvalla jos maassa sellainen on.
Itse kuulun kansankirkkoon enkä vakaumustani vaihda. Sinä olet adventtikirkon vaikuttaja ja omaa mieltäsi asioista. Kuten jo sanoin tarkoitus ei ollut loukata vaan kärjistää vertauksella että paremmin ymmärretään mitä tarkoitan. Osa kerätyistä adventtikirkon varoista valuu kuitenkin ulkomaille, se on fakta. Eikä tästä pyramidista Suomen Adventtikirkko voi irtautua itsenäiseksi, sekin on fakta. Yhtä vähän kuin Lionsit ja Rotaryt voivat irrota omista ulkomaisista pääkonttoreistaan.
Suomen luterilainen kirkko on täysin itsenäinen. Tässä on se ero.
Muuta suurta eroa ei sitten lienekään. Sinäkin lienet aika suvaitsevainen.
Minä uskon että minun ei, eikä kenenkään ihmisen, tarvitse olla polvillaan miettimässä, ruoskia itseään, vaipua askeesiin tai tehdä mitään muitakaan temppuja pelastuakseen. Usko riittää, se on kaikki. Minä uskon ja uskon että epäuskossakin minua autetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733350
- 463112
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512351Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3411999- 1401759
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161575Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan121432Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121269- 451204
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii671120