auton kulkua jarruttavat tekijät

hahkhd

Osaisioko joku kertoa mitkä kaikki tekijät hidastavat auton etenemistä. Ilmanvastus ja pinnan aiheuttama kitkavoima ja renkaiden pyörimisvastus. Mutta on varmaan paljon muitakin?

23

2637

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan näitä

      Ylämäki ja vastatuuli.

    • maantiefilosofi

      Automaattinen nopeusvalvonta ja nollatoleranssi.

      • 7 + 7 = 14

        " Osaisioko joku kertoa mitkä kaikki tekijät hidastavat auton etenemistä "
        Ruuhkat, liikennevalot ja jotkut liikenne merkit, esim stop-merkki vaikkei muuta liikennettä edes olisi.
        Muu liikenne myös ruuhkattomissa oloissa risteyksissä ja kaupunkiajossa.

        Kovin monikäsitteinen ja huonosti määritelty kysymys ketjun alussa ...


    • kirjavaa

      on vierintävastus, ilmanvastus ja nousuvastus. Näiden summa on kokonaisvastus.

      Vierintävastukseen vaikuttavat tekijät:
      ajoradan rakenne
      renkaan rakenne
      renkaanpaine
      renkaanhalkaisija
      ajonopeus

      Ilmanvastukseen vaikuttavat tekijät:
      auton nopeus ja tuulen nopeus
      poikkileikkauksen ala
      auton muoto
      ilman tiheys

      Nousuvastukseen vaikuttavat tekijät:
      nousun jyrkkyys
      auton paino

      • hyyutiiiigkkkk

        Kitkat liikkuvissa osissa, kuten moottorissa, jne.
        Lisäksi kiihtymisen aiheuttama tehon tarve. Yleensä lähdetään paikaltaan.
        Jousitus muuttaa osan energiasta lämmöksi
        Pieniä tekijöitä löytyy yllättävistä paikoista. Valot, tuuletin sisällä ja jäähdyttimellä, pelkkä rekkari valo syönee litran poikineen vuosien saatossa.

        Ilman vastus on suurin vastus kun ajetaan maantienopeuksilla, jos auto on oikein kuormattu.


      • 4 + 8 = 12

        " Ajovastuksia on vierintävastus, ilmanvastus ja nousuvastus. Näiden summa on kokonaisvastus. "

        Nyt kun vielä kerrot, tarkoitatko vastuksilla voimia, tehioja, vaiko energiaa tai työtä ?
        Vastus kun ei ole fysikaalinen suure.

        Luetteloit kuitenkin oikein ne ulkoiset vastusvoimat, jotka kuluttavat auton liike-energiaa.

        Koska toisaalta mainitsit ajonopeuden vierintävastuksen yhteydessä, niin vaikuttaisi siltä että tarkoitit tehoja, työtä tai energiaa, etkä voimia.
        Ja hukkatehojahan syntyy myös sisäisesti, kuten on jo mainittu.
        Akun lataamisessa, koneen ja voimansiirron sisäisissä vastuksissa, jne ...


      • kirjavaa
        4 + 8 = 12 kirjoitti:

        " Ajovastuksia on vierintävastus, ilmanvastus ja nousuvastus. Näiden summa on kokonaisvastus. "

        Nyt kun vielä kerrot, tarkoitatko vastuksilla voimia, tehioja, vaiko energiaa tai työtä ?
        Vastus kun ei ole fysikaalinen suure.

        Luetteloit kuitenkin oikein ne ulkoiset vastusvoimat, jotka kuluttavat auton liike-energiaa.

        Koska toisaalta mainitsit ajonopeuden vierintävastuksen yhteydessä, niin vaikuttaisi siltä että tarkoitit tehoja, työtä tai energiaa, etkä voimia.
        Ja hukkatehojahan syntyy myös sisäisesti, kuten on jo mainittu.
        Akun lataamisessa, koneen ja voimansiirron sisäisissä vastuksissa, jne ...

        siinä tietysti on kysymys. Vierintävastuksen tapauksessa nuo kaikki tekijät vaikuttavat yhdessä vierintävastuskertoimeen f, ja vierintävastusvoima lasketaan yleensä F=f*mg*cos(alfa).
        Differentiaaliyhtälöhän on: ma=P-f*mg*cos(alfa)-k*v^2-mg*sin(alfa). P on vetovoima pyörissä, joka saadaan auton ajotehosta. Lisäksi on huomioitava väkityssuhteet eri vaihteilla ja voimansiirron hyötysuhteet, siis jos tätä oikein laskemaan aletaan.


      • 1 + 1 = 2
        kirjavaa kirjoitti:

        siinä tietysti on kysymys. Vierintävastuksen tapauksessa nuo kaikki tekijät vaikuttavat yhdessä vierintävastuskertoimeen f, ja vierintävastusvoima lasketaan yleensä F=f*mg*cos(alfa).
        Differentiaaliyhtälöhän on: ma=P-f*mg*cos(alfa)-k*v^2-mg*sin(alfa). P on vetovoima pyörissä, joka saadaan auton ajotehosta. Lisäksi on huomioitava väkityssuhteet eri vaihteilla ja voimansiirron hyötysuhteet, siis jos tätä oikein laskemaan aletaan.

        jos tarkoitat voimia, niin ei voimansiirron hyötysuhteilla ole mitään vaikutusta asiassa. Ne vain hukkaavat tehoja, eli muuntavat pyörimis-liike-energiaa lämmöksi, siinä prosessissa ei esiinny auton liiketilaan vaikuttavia ulkoisia voimia lainkaan.

        Lisäksi, jos fysiikasta puhutaan, niin kerropa mitä tapahtuu ajettaessa yksipyöräisellä polkupyörällä (näet niitä sirkuksissa)
        Luettele ko yksipyöräiseen polkupyörään vaikuttavat ulkoiset voimat pyörän liikkuessa vaakasuoralla alustalla vakionopeudella, kun ilman vastus jätetään ottamatta huomioon. Vaihtoehtoisesti voit olettaa ajettavan myötätuuleen tuulen nopeudella, siis siten että ilman vastuksesta ei aiheudu kokonaisvoimia, vaan ne kumoavat itsensä vaikutukset. Siis pyörän yläpintaan vaikuttava voima on vastakkais suuntainen kuin ajajaan kohdistuva ilman vastusvoima, ja kaikki ilman vastukset yhteensä ovat nollassa.

        Esitä siis voimien tasapainoehto ko. tilanteessa, eli mitkä voimat esiintyvät, ja miten niiden vaikutus kumoutuu.

        Ennen kaikkea mikäli mielestäsi ko tilanteessa pyörän kosketuspinnan ja alustan välillä vaikuttaa vaakasuora voima, niin mikä voima vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan ?
        Entä mikä on tämän voiman vastavoima ?
        Onko jokin näistä nimeltään vierintävastus ja jos niin mikä näistä mainituista ?


      • 1 + 1 = 2
        kirjavaa kirjoitti:

        siinä tietysti on kysymys. Vierintävastuksen tapauksessa nuo kaikki tekijät vaikuttavat yhdessä vierintävastuskertoimeen f, ja vierintävastusvoima lasketaan yleensä F=f*mg*cos(alfa).
        Differentiaaliyhtälöhän on: ma=P-f*mg*cos(alfa)-k*v^2-mg*sin(alfa). P on vetovoima pyörissä, joka saadaan auton ajotehosta. Lisäksi on huomioitava väkityssuhteet eri vaihteilla ja voimansiirron hyötysuhteet, siis jos tätä oikein laskemaan aletaan.

        " Differentiaaliyhtälöhän on: ma=P-f*mg*cos(alfa)-k*v^2-mg*sin(alfa). "
        Tämä ei ole differentiaali yhtälö. Siinä ei edes esiinny yhtään differentiaalia !

        dy/dx dy^2/x^2 = 2 olisi differentiaaliyhtälö. x:n ja/tai y:n paikalle voit toki sijoittaa minkä kirjaimen tahansa, mutta d differentiaalin merkkinä täytyy esiintyä ainakin kerran, jotta kyse olisi differentiaaliyhtälöstä.


    • 4 + 8 = 12

      Pinnan aiheuttama kitkavoima ei vähennä auton liike-energiaa edes jarrutettaessa.
      Auton liike energia muuttuu lämpöenergiaksi jarruissa joista se siirtyy ilman lämpöenergiaksi viiveellä.

      Mitähän muuten yritit tarkalleen ottaen kysyä kun kirjoitit mitkä tekijät hidastavat auton etenemistä ?

      Jos auto etenee vakionopeudella, niin eihän silloin mikään hidasta auton etenemistä, jos hidastaisi ei se silloin etenisi vakio nopeudella. Jos taas on kyse rullaamisesta, niin kulkuvastukset vähentävät silloin auton liike-energiaa. Jarrutettaessa taas auton jarrut muuntavat liike-energiaa lämpöenergiaksi.
      Esim auton voimansiirrossakin syntyy häviöitä, joissa liike-energiaa muuttuu lämmöksi, esim vaihteistossa käy näin.

      Toisaalta saatoit energian sijaan tarkoittaa hidastavia voimia. Nehän ovat kulkua jarruttavia tekijöitä !
      Silloin taas voimansiirrolla ei ole mitään osuutta asiaan. Ainoastaan ulkoiset voimat vaikuttavat kappaleen (esim auton) liiketilaan, ja voimansiirrossa tai jarruissa esiintyvät voimat ovat kappaleen sisäisiä, joten ne eivät muuta auton liiketilaa. Pinnan aiheuttama kitkavoima sensijaan suuntautuu taaksepäin pyörissä, jotka eivät ole vetäviä, joten ne yrittävät muuttaa auton liiketilaa hidastavasti, mutta jos vetävien pyörien aikaansaamat kitkavoimat ovat riittävän suuria, ei auto hidastu vaan voi jopa kiihtyä.

      Kuten huomaat, on asia ihan erilainen siitä riippuen onko kyse voimista vai energiasta. Fysiikassa on aina hyvin tärkeää määritellä kysymykset hyvin eli yksikäsitteisesti. Tämä oli siitä varsin hyvä esimerkki, miten käy kun määritelmät jätetään tekemättä kokonaan.

      Erityisesti on hyvä huomata, että renkaan ja tien välinen kitkavoima ei tee työtä, jos rengas ei luista ja ko. voma esiintyy vain kosketus pinnassa, eli ei ajeta vesilammikossa sohjossa tai lumihangessa tai mudassa.
      Ja kun voima ei tee työtä, ei energiaakaan kulu. Renkaan sisäiset muodonmuutokset tekevät sensijaan työtä, joten niistä aiheutuu vierintävastusta, jolla ei ole mitään tekemistä ko. kitkavoiman kanssa.

      Tämän lisäksi varsinkin pehmeällä alustalla ajettaessa syntyy renkaan kosketus pinnoissa sekä vierintävastusta että ulkoista vastusvoimaa. Kovilla pinnoilla tämän vaikutus on käytännössä mitätön sekä vierintävastukseen, että kitkavoiman muodostukseen, joten silloin vierintävastuksella ja kitkavoimalla ei ole juurikaan yhteyttä toisiinsa.

    • Näin on

      imutahti ja poistotahti.

    • vyysikkoko?

      Kaikissa näissä vastauksissa yritetään asiaa selittää niin vitun viisaasti, vaikka vastus on todella yksinketainen. Oikea vastaus on siis KITKA!

      • Noinkohan, ilman kitkaa auto ei liiku minnekkään, eikä se pysy edes kasassa.


      • 15+12=27
        airfoil kirjoitti:

        Noinkohan, ilman kitkaa auto ei liiku minnekkään, eikä se pysy edes kasassa.

        Aina kaikkea liikettä vastustava voima on KITKA! Miten et pysty tätä ymmärtämään?

        Vaikka kitkaa voidaan käyttää möy hyväksi, niin kysymys kuului, että "mitkä ovat auton kulkua jarruttavat tekijät?" Tähän on todellakin hyvin yksinkertainen vastaus: se on KITKA!


      • Alamäen auttaja
        15+12=27 kirjoitti:

        Aina kaikkea liikettä vastustava voima on KITKA! Miten et pysty tätä ymmärtämään?

        Vaikka kitkaa voidaan käyttää möy hyväksi, niin kysymys kuului, että "mitkä ovat auton kulkua jarruttavat tekijät?" Tähän on todellakin hyvin yksinkertainen vastaus: se on KITKA!

        Ylämäki vastustaa kulkua edelleenkin, vaikka kaikki kitka olisi pois.


      • mia78j
        airfoil kirjoitti:

        Noinkohan, ilman kitkaa auto ei liiku minnekkään, eikä se pysy edes kasassa.

        ilman kitkaa valuu alamäkeen, eikä suinkaan pysy paikallaan.


      • kd7ksk57
        15+12=27 kirjoitti:

        Aina kaikkea liikettä vastustava voima on KITKA! Miten et pysty tätä ymmärtämään?

        Vaikka kitkaa voidaan käyttää möy hyväksi, niin kysymys kuului, että "mitkä ovat auton kulkua jarruttavat tekijät?" Tähän on todellakin hyvin yksinkertainen vastaus: se on KITKA!

        on vastauksesi. Myös kitkattomassa virtauksessa on vastusta. Ilmanvastuksesta vain osa tulee viskositeetista (kitkasta) ja maantienopeuksilla paljon suurempi osa tulee ilmaan siirtyvästä liike-energiasta, mikä esiintyisi myös kitkattomassa virtauksessa. Ja maantienopeuksissahan ilmanvastus on merkittävin kulkua vastustava tekijä. Ts, olit jopa väärässä, jos oletit ainoastaan kitkan olevan vastuussa jarruttavista tekijöistä !


      • 9+11=20
        kd7ksk57 kirjoitti:

        on vastauksesi. Myös kitkattomassa virtauksessa on vastusta. Ilmanvastuksesta vain osa tulee viskositeetista (kitkasta) ja maantienopeuksilla paljon suurempi osa tulee ilmaan siirtyvästä liike-energiasta, mikä esiintyisi myös kitkattomassa virtauksessa. Ja maantienopeuksissahan ilmanvastus on merkittävin kulkua vastustava tekijä. Ts, olit jopa väärässä, jos oletit ainoastaan kitkan olevan vastuussa jarruttavista tekijöistä !

        Ilma (koostu suurelta osin typestä, hapesta ja hiilestä, joka on suurelta osin hiilidioksidia) vastustaa auton kulkua "kitkan avulla" Miksi et pysty ymmärtämään yksinkertaista selistystä?

        Se, kuka selvittää aukottomasti, mitä kitka on, on sitten oikeasti viisas.

        Ilmanvastus aiheuttaa esim "tähdenlentojen" yhteydessä havaitun palamisreaktion. kun kappale kuumenee ilmassa kitkan ansiosta ja palaa pois. Sama vastustava voima (= kitka) joka myös vastustaa ajettaessa autolla. Ilmanvastus on siis myös kitka.

        Jokhan te vesipäät nyt ymmärtäisitte??


      • se vesipää
        9+11=20 kirjoitti:

        Ilma (koostu suurelta osin typestä, hapesta ja hiilestä, joka on suurelta osin hiilidioksidia) vastustaa auton kulkua "kitkan avulla" Miksi et pysty ymmärtämään yksinkertaista selistystä?

        Se, kuka selvittää aukottomasti, mitä kitka on, on sitten oikeasti viisas.

        Ilmanvastus aiheuttaa esim "tähdenlentojen" yhteydessä havaitun palamisreaktion. kun kappale kuumenee ilmassa kitkan ansiosta ja palaa pois. Sama vastustava voima (= kitka) joka myös vastustaa ajettaessa autolla. Ilmanvastus on siis myös kitka.

        Jokhan te vesipäät nyt ymmärtäisitte??

        Haukkua voit kun ei osaamisesi muuhun riitä :-)

        Auton ilmanvastuksesta vain murto-osa johtuu kitkasta. Pääosa ihan muusta.

        Ilmanvastus voimasta se osa, joka johtuu kitkasta vaikuttaa pinnan suuntaisesti, loppuosa pintaa vasten kohtisuoraan. Auttaisiko tämä ymmärtämisessä ?


      • mitään
        mia78j kirjoitti:

        ilman kitkaa valuu alamäkeen, eikä suinkaan pysy paikallaan.

        Voisiko moottoritiet olla sellaisia putkia joissa ilma virtaa menosuuntaan, osittain ajoneuvojen yhdessä aikaansaamalla tai muuten aikaansaadulla ilmavirtauksella, niin ilmavastus vähenisi, koska ajettaisiin myötätuuleen?


    • ainakin huomannu,

      et käsijarru hidastaa kummasti menoa...

      Myös vaimoke ja poliisit toimivat hyvinä hidasteina...

    • Vyysikko

      nopeuden arpojat, köröttelijät ja arkajalat ne eniten vastustaa auton etenemistä =)

    • Ei ootko

      Eniten kulkua hidastaa v-mäinen anoppi kakkoskuskina. Sitten heti perässä liian nilhisti kuski. Vähiten hidastaa Matti Vanhasen kissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      892
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe