tarkoitti näillä kuolleilla joilla oli vielä kyky kuolleina haudata kuolleita?
"Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua! Anna kuolleiden haudata kuolleensa." Matt...
Mitä Jeesus
36
203
Vastaukset
suuruudenhulluuttaan ja hänen takiaan piti jättää isänsä hautaamatta tai työnsä tekemättä.
Luuk. 9:62 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan".
Tuosta tulee mieleen jotkut "suuret" diktaattorit aikoinaan jotka osoittivat mahtipontisuuttaan teettämällä ihmisillä itsemurhiakin, esim pienestä merkistä jonkun alamaisen oli hypättävä katolta, jotta muut ihmiset huomaisivat hänen suuruutensa.- pakis_
Jeesus olisi ollut suuruudenhullu? No kai hän saattoi paukutella tupsujaan, olihan hän jumalan poika.
Ihmeen paljon sai aikaiseksi kolmen vuoden aikana tai noh, ainahan jutut lisääntyvät kun aikaa kuluu.
Mormonitkin ovat kehitelleet uuden uskon perustuen Jeesukseen, mormonien mukaan Jeesus kävi sielläkin.
Millähän kulkuneuvolla....:) - pakis_
Mohikaani_27 kirjoitti:
epäviisaaksi olisi sinua uskonut!
tuo ole sitten totta?
"""Luuk. 9:62 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan"."""
tarkoittaneen kuolleilla niitä, jotka ovat lihassa eläviä ja vahvoja, mutta Jumalan hengen ja sanan tuntemisessa tietämättömiä ja ymmärrykseltään pimentyneitä. Jeesus vertasi heitä merkittömiksi haudoiksi;
Luukas 11
44 "Voi teitä, kun te olette niin kuin merkittömät haudat, joiden päällitse ihmiset kävelevät niistä tietämättä!"
Efesolaiskirje 4
18 "nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden,
19 ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,"
´asia tuokin on Jeesukselta, jos sitä tarkoittaa.
Mitenkä se sopii nyky-ihmisen moraaliin, että uskova jättää sukulaisensakin hautaamatta, koska ei ole uskova.
Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa?
Hautaisitko vai jättäisit hautaamatta, Jeesuksen ohjeen mukaisesti?Pe.ku kirjoitti:
asia tuokin on Jeesukselta, jos sitä tarkoittaa.
Mitenkä se sopii nyky-ihmisen moraaliin, että uskova jättää sukulaisensakin hautaamatta, koska ei ole uskova.
Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa?
Hautaisitko vai jättäisit hautaamatta, Jeesuksen ohjeen mukaisesti?luonne kärsi kuollutta kauan katsella. Kyllä kuolleiden hautaajia aina löytyy ja vainajat tulevat haudatuiksi.
ekivaari kirjoitti:
luonne kärsi kuollutta kauan katsella. Kyllä kuolleiden hautaajia aina löytyy ja vainajat tulevat haudatuiksi.
että "paha" liha on inhimillinen joka hautaa vainajansa ja se uudesti syntynyt puoli on epä-inhimillinen.
Pe.ku kirjoitti:
että "paha" liha on inhimillinen joka hautaa vainajansa ja se uudesti syntynyt puoli on epä-inhimillinen.
Pe.ku, mitä Jeesus tarkoitti puhuessaan "nurjasta sukupolvesta"? (Matt. 17:17). Hengestä katsoen lihallinen sukupolvi on nurjaa, mutta lihan kannalta katsoen hengelliset asiat ovat nurjia.
Jesaja 5
20 "Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!"
´
Mt 8:22
Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".
--
”Kuolleet” tarkoittaa ihmisiä, joilta puuttuu yhteys Jumalaan.
Jeesuksen opetuslapset asettavat Jeesuksen seuraamisen kaiken muun edelle.tarkoittaa oikeasti kuolleita.
Muutoinhan hänen vertauksensa kadonneesta lampaasta on täysin vastakkainen.Pe.ku kirjoitti:
tarkoittaa oikeasti kuolleita.
Muutoinhan hänen vertauksensa kadonneesta lampaasta on täysin vastakkainen.Selitäppä Pe.ku/muutkin, mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan:
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää" (Joh. 5:25) .Pe.ku kirjoitti:
tarkoittaa oikeasti kuolleita.
Muutoinhan hänen vertauksensa kadonneesta lampaasta on täysin vastakkainen.tarkoitti todella kuolleita, mutta hautaajilla hän tarkoitti hengellisesti Jumalan tuntemisesta erossa olevia, käveleviä kuolleita.
´Tapio522 kirjoitti:
Selitäppä Pe.ku/muutkin, mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan:
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää" (Joh. 5:25) .vaikka tätä;
Efesolaiskirje 2
1 "Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin;
4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut-
6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,"- to..
Pe.ku kirjoitti:
tarkoittaa oikeasti kuolleita.
Muutoinhan hänen vertauksensa kadonneesta lampaasta on täysin vastakkainen.johon kuului näiden hautauksesta huolehtiminen oli juutalaisuuden yksi tärkeimpiä asioita, joten myös laki määräsi sen. (Kunnioita isääsi ja äitiäsi että kauan eläisit ...) lähi-idässä on yhä sama kulttuurinen käytäntö, vanhemmista huolehditaan ja heitä kunnioitetaan. Tutkijat ovat selittäneet Jeeuksen tästä poikkeavat tavat ja ohjeet- joita oli muitakin - sillä että hänellä oli vain kova kiire levittää sanomaansa koska uskoi jonkinlaisen maailman lopun tulevan, ette ehdi jne... ehkä.
- merihukka
to.. kirjoitti:
johon kuului näiden hautauksesta huolehtiminen oli juutalaisuuden yksi tärkeimpiä asioita, joten myös laki määräsi sen. (Kunnioita isääsi ja äitiäsi että kauan eläisit ...) lähi-idässä on yhä sama kulttuurinen käytäntö, vanhemmista huolehditaan ja heitä kunnioitetaan. Tutkijat ovat selittäneet Jeeuksen tästä poikkeavat tavat ja ohjeet- joita oli muitakin - sillä että hänellä oli vain kova kiire levittää sanomaansa koska uskoi jonkinlaisen maailman lopun tulevan, ette ehdi jne... ehkä.
Jeesuksen taikauskoinen ja virheellinen käsitys maailmalopun saapumisesta kohtapian silloin aikanaan olisi edelleen kuitenkin raamatun ohjeena.?
Kuinka se on mahdollista?
Olen kyllkäkin to.. kanssa mieltä, että UT.sta löytyy paljonkin aikaan sidottuja virhekäsityksiä ja jotka ko. esimerkin kanssa epätotuuksia. Teologia paljolti perustuu raamatun selittämiseen parhain päin eli uskovien sumuttamiseen.
Raamatun teksit tarkoittavat sitä mitä tarkoittavat sen aikuisina käsityksinä. to.. kirjoitti:
johon kuului näiden hautauksesta huolehtiminen oli juutalaisuuden yksi tärkeimpiä asioita, joten myös laki määräsi sen. (Kunnioita isääsi ja äitiäsi että kauan eläisit ...) lähi-idässä on yhä sama kulttuurinen käytäntö, vanhemmista huolehditaan ja heitä kunnioitetaan. Tutkijat ovat selittäneet Jeeuksen tästä poikkeavat tavat ja ohjeet- joita oli muitakin - sillä että hänellä oli vain kova kiire levittää sanomaansa koska uskoi jonkinlaisen maailman lopun tulevan, ette ehdi jne... ehkä.
kunnioittanut lihallisten vanhempiensa perinnäis sääntöjä;
Matteus 23
9 "Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa."
Luukas 14
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Isänsä ja äitinsä "vihaaminen" tarkoittanee sitä että k.o. sukulaisten mielipiteet eivät saa olla esteenä Jumalan tahdon tekemiselle.
´- to..
merihukka kirjoitti:
Jeesuksen taikauskoinen ja virheellinen käsitys maailmalopun saapumisesta kohtapian silloin aikanaan olisi edelleen kuitenkin raamatun ohjeena.?
Kuinka se on mahdollista?
Olen kyllkäkin to.. kanssa mieltä, että UT.sta löytyy paljonkin aikaan sidottuja virhekäsityksiä ja jotka ko. esimerkin kanssa epätotuuksia. Teologia paljolti perustuu raamatun selittämiseen parhain päin eli uskovien sumuttamiseen.
Raamatun teksit tarkoittavat sitä mitä tarkoittavat sen aikuisina käsityksinä.tilanteessaan ja kaikki se jäi tietystä historiallisesta tilanteesta irrotettuna Uuten Testamenttiin. Koska opetukset ovat irrallaan siitä tausta missä ne aikanaan esitettiin, uskovatkaan eivät nyt ymmärrä mitä hän on kaikella tarkoittanut ja nekin jonka luulevat ymmärtävänsä ymmärtävät ehkä väärin. Jo ensimmäiset kristityt väittelivät monesta asiasta ja heidän elin- ja ajatusympäristönsä oli sentään sama kuin Jeesuksen itsensä .
- to..
ekivaari kirjoitti:
kunnioittanut lihallisten vanhempiensa perinnäis sääntöjä;
Matteus 23
9 "Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa."
Luukas 14
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Isänsä ja äitinsä "vihaaminen" tarkoittanee sitä että k.o. sukulaisten mielipiteet eivät saa olla esteenä Jumalan tahdon tekemiselle.
´muitakin tapauksia, mutta vanhempiaan voi tosiaan olla tottelematta vain jos nämä opetuksessaan rikkovat Jumalan antamia käskyjä eli käskevät lapsen vaikka varastaa. Velvollisuudesta huolehtia vanhempiensa hautaamisesta ei siinäkään tapauksessa päässyt.
- hiventäkään
to.. kirjoitti:
muitakin tapauksia, mutta vanhempiaan voi tosiaan olla tottelematta vain jos nämä opetuksessaan rikkovat Jumalan antamia käskyjä eli käskevät lapsen vaikka varastaa. Velvollisuudesta huolehtia vanhempiensa hautaamisesta ei siinäkään tapauksessa päässyt.
Ei sellaisessa uskossa että teemme kaiken kuten Raamatussa tehty ole järjen hiventäkään. Ei raamattua ole tarkoitettu sellaiseksi kirjaksi että sen kaikkien tapahtumien pitäisi toistua elämässä.
Ai kai niin idioottia voi olla olemassakaan että siten kuvittelee että kaiken pitäisi mennä siten kuten silloin n. 2000 vuotta sitten. Ja onneksi ei mene.
Jeesus meille pelastussanoma juuri siinä ettei meidän tarvitse elää idiodismissa että mitä nyt teemme, vaan meillä Hengen ilo sekä evankeliumin vapaus.
Joskin Jeesuksen puheet aivan opettavia silti meille.
Kun hän sanoi ettei se ole sovelias joka laskee kätensä auraan ja katsoo taakseen, ei tarkoita siinä niinkään työntekemistä, vaan sitä ettei usko ole laskelmoivan ihmisen, joka tutkii sitä auran jälkeä että mitä oikein saanut aikaan. Jos hän kyntäisi, hän tekisi sitä iloiten, laulaen hallelujaa Herralle eikä laskelmoisi maallisesti että noin paljon kynnetty ja ompa hyvä jälki, kyllä minua kehutaan tästä. - merihukka
hiventäkään kirjoitti:
Ei sellaisessa uskossa että teemme kaiken kuten Raamatussa tehty ole järjen hiventäkään. Ei raamattua ole tarkoitettu sellaiseksi kirjaksi että sen kaikkien tapahtumien pitäisi toistua elämässä.
Ai kai niin idioottia voi olla olemassakaan että siten kuvittelee että kaiken pitäisi mennä siten kuten silloin n. 2000 vuotta sitten. Ja onneksi ei mene.
Jeesus meille pelastussanoma juuri siinä ettei meidän tarvitse elää idiodismissa että mitä nyt teemme, vaan meillä Hengen ilo sekä evankeliumin vapaus.
Joskin Jeesuksen puheet aivan opettavia silti meille.
Kun hän sanoi ettei se ole sovelias joka laskee kätensä auraan ja katsoo taakseen, ei tarkoita siinä niinkään työntekemistä, vaan sitä ettei usko ole laskelmoivan ihmisen, joka tutkii sitä auran jälkeä että mitä oikein saanut aikaan. Jos hän kyntäisi, hän tekisi sitä iloiten, laulaen hallelujaa Herralle eikä laskelmoisi maallisesti että noin paljon kynnetty ja ompa hyvä jälki, kyllä minua kehutaan tästä.... mitä ei pysty selittämään. Jos jokin kohta oli moraalin kannalta epälyttävä jo silloin, se oli sitä.
Omassa elämässäni en tule vaatimaan puolisoltani samanmielisyyttä kanssani enkä lähde sen takia eroamaan. En hylkää lapsiani, jos he tulevat uskoon ja tulivatpa mihin suuntaan tahansa. En hylkää niitä kavereitani, jotka ovat uskovia ja joiden kanssa tulen toimeen.
En lähde kyräämään niitä kanssaeläjiä, jotka ovat uskovia tai ateisteja.
En hyväksy moraaliohjeiksi yhtään niistä UT:n lausunnoista, joissa pakanoista tehdään "sarvipäisiä idiootteja". Niitä on UT:ssa satoja. Ne olivat aikaankin nähden patataantumuksellista moraalioppia ja ovat sitä vieläkin.
Tiedän. Koska en usko UT:n erinomaisuuteen, joudun....sinne. En vain voi hyväksyä ihmisyyden turmelemista vain siksi, että joku sitä vaatii. Enemmistö suomalaista uskoo UT:hen. Uskon, että he ovat väärässä ja tukevat väärää moraalia. - to..
hiventäkään kirjoitti:
Ei sellaisessa uskossa että teemme kaiken kuten Raamatussa tehty ole järjen hiventäkään. Ei raamattua ole tarkoitettu sellaiseksi kirjaksi että sen kaikkien tapahtumien pitäisi toistua elämässä.
Ai kai niin idioottia voi olla olemassakaan että siten kuvittelee että kaiken pitäisi mennä siten kuten silloin n. 2000 vuotta sitten. Ja onneksi ei mene.
Jeesus meille pelastussanoma juuri siinä ettei meidän tarvitse elää idiodismissa että mitä nyt teemme, vaan meillä Hengen ilo sekä evankeliumin vapaus.
Joskin Jeesuksen puheet aivan opettavia silti meille.
Kun hän sanoi ettei se ole sovelias joka laskee kätensä auraan ja katsoo taakseen, ei tarkoita siinä niinkään työntekemistä, vaan sitä ettei usko ole laskelmoivan ihmisen, joka tutkii sitä auran jälkeä että mitä oikein saanut aikaan. Jos hän kyntäisi, hän tekisi sitä iloiten, laulaen hallelujaa Herralle eikä laskelmoisi maallisesti että noin paljon kynnetty ja ompa hyvä jälki, kyllä minua kehutaan tästä.siinä se pointti juuri on, mutta voidakseen ymmärtää vuosituhansia sitten annettuja opetuksia ja tarinoita ei voi erottaa opetusta ajastaan ja ympäristöstään. Jeesuksella oli opetuksia joita seuraamalla ei voisi elää normalia elämää eikä yhteiskuntakaan kestäisi. Aloitus koski yhden sellaisen merkitystä, mutta kukaan ei ole ehdottanut että nyt pitäisi jättää isänsä hautaamatta.
- pakis_
""Jeesuksen opetuslapset asettavat Jeesuksen seuraamisen kaiken muun edelle. ""
Jos Jeesuksen opetuslapsia on nykyiset uskovat niin heiltä odotetaan epäinhimillisiä tekoja: jättää sukulaiset hautaamatta, jättää perhe ja kaikki se ympäristö, ihmiset, jotka ovat kasvattaneet lapsen aikuisuuteen.
Kun taas toisaalta Raamattu kehottaa: kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta kauan eläisit...ja kehottaa rakastamaan lähimmäisiään ja kehottaa kunnioittamaan esivaltaa.
Miten nuo sovelletaan yhteen? Ensin täytyy hylätä ja toisaalta kunnioittaa? pakis_ kirjoitti:
""Jeesuksen opetuslapset asettavat Jeesuksen seuraamisen kaiken muun edelle. ""
Jos Jeesuksen opetuslapsia on nykyiset uskovat niin heiltä odotetaan epäinhimillisiä tekoja: jättää sukulaiset hautaamatta, jättää perhe ja kaikki se ympäristö, ihmiset, jotka ovat kasvattaneet lapsen aikuisuuteen.
Kun taas toisaalta Raamattu kehottaa: kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta kauan eläisit...ja kehottaa rakastamaan lähimmäisiään ja kehottaa kunnioittamaan esivaltaa.
Miten nuo sovelletaan yhteen? Ensin täytyy hylätä ja toisaalta kunnioittaa?Kyllä Jeesus osoitti rakkautta ja huolenpitoa äitiäänkin kohtaan.
Ristillä ollessaan, kun näki äitinsä ja sen opetuslapsen (Johanneksen), jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä:
"Vaimo, katso, poikasi!" Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa (Joh.19:26,27).
Myös Paavali kehoittaa huolehtimaan omaisistaan.
1.Tim. 5:8
” Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi”.to.. kirjoitti:
johon kuului näiden hautauksesta huolehtiminen oli juutalaisuuden yksi tärkeimpiä asioita, joten myös laki määräsi sen. (Kunnioita isääsi ja äitiäsi että kauan eläisit ...) lähi-idässä on yhä sama kulttuurinen käytäntö, vanhemmista huolehditaan ja heitä kunnioitetaan. Tutkijat ovat selittäneet Jeeuksen tästä poikkeavat tavat ja ohjeet- joita oli muitakin - sillä että hänellä oli vain kova kiire levittää sanomaansa koska uskoi jonkinlaisen maailman lopun tulevan, ette ehdi jne... ehkä.
LAPSET JA VANHEMMAT
Ef. 6:1-4
---
6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
6:3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
6:4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.
--
Tänä päivänä neljäs käsky ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” on paljossa unohduksissa.
Monissa perheissä vanhemmat ovat menettäneet otteensa ja auktoriteettiasemansa lapsiinsa nähden. Lapsista on tullut tottelemattomia.
Paavali kirjoittaakin puhuessaan lopun ajoista:
” Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, VANHEMMILLEEN TOTTELEMATTOMIA, kiittämättömiä, epähurskaita” (2.Tim. 3:2).
Pelottavia ovat näkymät.
Entäpä, jos vanhemmat omalla elämäntyylillään eivät ”ansaitsekkaan” lastensa kunnioitusta.
Paavali sanoo, että käskyä on noudatettava ”Herrassa”, Kristuksen tähden (1).
Vanhempia ei kunnioiteta heidän hyvyytensä ja mallikelpoisuutensa tähden, vaan siksi, että rakastetaan Kristusta ja mielellään alistutaan hänen säätämäänsä järjestykseen.
Vanhemmat eivät saa käyttää valtaansa väärin eikä kiihottaa lapsiaan vihaan.
Lasta ei saa käyttää itsekkäästi hyväkseen omien etujensa ajamiseksi. (4). Valta tarkoittaa vastuuta ja palvelua. Vanhemmilla on annettu tehtävä palvella lapsiaan näiden parhaaksi.
Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsiaan ”Herran kurissa ja nuhteessa” (4). Lapsille ei tule antaa täyttä vapautta tehdä niin kuin he itse tahtovat.- pakis_
Tapio522 kirjoitti:
Kyllä Jeesus osoitti rakkautta ja huolenpitoa äitiäänkin kohtaan.
Ristillä ollessaan, kun näki äitinsä ja sen opetuslapsen (Johanneksen), jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä:
"Vaimo, katso, poikasi!" Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa (Joh.19:26,27).
Myös Paavali kehoittaa huolehtimaan omaisistaan.
1.Tim. 5:8
” Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi”.Raamattu kehottaa jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta? Olisiko kehotus annettu vain sen aikalaisille uskoville, jotka levittivät tietoa uudesta messiaasta?
pakis_ kirjoitti:
Raamattu kehottaa jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta? Olisiko kehotus annettu vain sen aikalaisille uskoville, jotka levittivät tietoa uudesta messiaasta?
pakis_: "Raamattu kehottaa jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta"?
---
Kysymys on tärkeysjärjestyksestä!
Tämä tulee hyvin esiin Jeesuksen kertomuksesta rikkaasta nuorukaisesta.
Voiko rikas pelastua?
Mark. 10:17-27
--
Eräs mies lähestyy juosten Jeesuksen luokse ja kysyy: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" (17).
Verbi ”tehdä” kuvaa miehen ajattelutapaa.
Nuorukainen oli jo sangen varhaisesta asti elänyt ulonaisesti hurskasta elämää (20). Jeesus näki hänen pelastuskaipuunsa.
Mies oli lähellä Jumalan valtakuntaa. Mutta mies luotti väärällä tavalla tavaraan, eikä halunnut luopua omaisuudestaan (21-24).
Sen ajan juutalaisuudessa varakkuus oli Jumalan suosion ja siunauksen merkki. Hänen sydämensä valtiaana oli rikkaus ja se tuli esteeksi. Nuorukaisen kunniallisen ja jumalisen kuoren alla se pysyi, ehkä muilta salattuna, mutta Jeesus sen paljastaa.
Nuorukainen synkistyy ja lähtee murheellisena pois. Hän ei halua luopua omaisuudestaan, kun Jeesus kehoittaa häntä siihen (21,22).
Vaikka omasta mielestään nuorukainen oli ulkonaisesti nuhteeton, Jeesus osoitti hänet ensimmäisen ja tärkeimmän käskyn rikkojaksi: ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia”.
Rikkauden tavoittelu on vaarallisin epäjumalista.
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan rikkauden vaaroista:
”Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan” (23,24). Tällä vertauksella Jeesus haluaa alleviivata asian suuruutta.
Opetuslasten kysymys ”kuka sitten voi pelastua” (26) on oikeutettu, sillä kukapa meistä on vapaa mieltymyksestä tavaraan, vaikka olisikin köyhä, kuten opetuslapset.
Mutta ”Jumalalle on kaikki mahdollista” (27).
Matt. 6:33
"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ulkonainen) teille annetaan".- pakis_
Tapio522 kirjoitti:
pakis_: "Raamattu kehottaa jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta"?
---
Kysymys on tärkeysjärjestyksestä!
Tämä tulee hyvin esiin Jeesuksen kertomuksesta rikkaasta nuorukaisesta.
Voiko rikas pelastua?
Mark. 10:17-27
--
Eräs mies lähestyy juosten Jeesuksen luokse ja kysyy: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" (17).
Verbi ”tehdä” kuvaa miehen ajattelutapaa.
Nuorukainen oli jo sangen varhaisesta asti elänyt ulonaisesti hurskasta elämää (20). Jeesus näki hänen pelastuskaipuunsa.
Mies oli lähellä Jumalan valtakuntaa. Mutta mies luotti väärällä tavalla tavaraan, eikä halunnut luopua omaisuudestaan (21-24).
Sen ajan juutalaisuudessa varakkuus oli Jumalan suosion ja siunauksen merkki. Hänen sydämensä valtiaana oli rikkaus ja se tuli esteeksi. Nuorukaisen kunniallisen ja jumalisen kuoren alla se pysyi, ehkä muilta salattuna, mutta Jeesus sen paljastaa.
Nuorukainen synkistyy ja lähtee murheellisena pois. Hän ei halua luopua omaisuudestaan, kun Jeesus kehoittaa häntä siihen (21,22).
Vaikka omasta mielestään nuorukainen oli ulkonaisesti nuhteeton, Jeesus osoitti hänet ensimmäisen ja tärkeimmän käskyn rikkojaksi: ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia”.
Rikkauden tavoittelu on vaarallisin epäjumalista.
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan rikkauden vaaroista:
”Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan” (23,24). Tällä vertauksella Jeesus haluaa alleviivata asian suuruutta.
Opetuslasten kysymys ”kuka sitten voi pelastua” (26) on oikeutettu, sillä kukapa meistä on vapaa mieltymyksestä tavaraan, vaikka olisikin köyhä, kuten opetuslapset.
Mutta ”Jumalalle on kaikki mahdollista” (27).
Matt. 6:33
"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ulkonainen) teille annetaan".rikkaudesta materiasta, mutta Jeesushan kehottaa hylkäämään suvun? omaiset, ja lähteä kulkemaan Hänen perässään. Kyllä kai se onnistui jokus parituhatta vuotta sitten, mutta ei enää tänä päivänä, vanhemmathan saisivat tuomion lapsiensa hylkäämisestä ja lapset otettaisiin huostaan.
Miten ylipäätänsä voi verrata 0-luvulla olevaa yhteiskuntaa tämän päivän yhteiskuntaan niin kuin raamatun valossa? Monet sen aikaiset teot ovat sitä luokkaa, että yhteiskunta ottaisi tarkempaan syyniin.
Tänä päivänä, jos tulisi Kristuksen kaltainen messias puhumaan uudesta valtakunnasta, joka on muualla kuin täällä maanpäällä, niin hänet vietäisiin tarkkailtavaksi, mutta ei tapettaisi ristillä. - to..
Tapio522 kirjoitti:
pakis_: "Raamattu kehottaa jättämään kaiken ja seuraamaan Jeesusta"?
---
Kysymys on tärkeysjärjestyksestä!
Tämä tulee hyvin esiin Jeesuksen kertomuksesta rikkaasta nuorukaisesta.
Voiko rikas pelastua?
Mark. 10:17-27
--
Eräs mies lähestyy juosten Jeesuksen luokse ja kysyy: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" (17).
Verbi ”tehdä” kuvaa miehen ajattelutapaa.
Nuorukainen oli jo sangen varhaisesta asti elänyt ulonaisesti hurskasta elämää (20). Jeesus näki hänen pelastuskaipuunsa.
Mies oli lähellä Jumalan valtakuntaa. Mutta mies luotti väärällä tavalla tavaraan, eikä halunnut luopua omaisuudestaan (21-24).
Sen ajan juutalaisuudessa varakkuus oli Jumalan suosion ja siunauksen merkki. Hänen sydämensä valtiaana oli rikkaus ja se tuli esteeksi. Nuorukaisen kunniallisen ja jumalisen kuoren alla se pysyi, ehkä muilta salattuna, mutta Jeesus sen paljastaa.
Nuorukainen synkistyy ja lähtee murheellisena pois. Hän ei halua luopua omaisuudestaan, kun Jeesus kehoittaa häntä siihen (21,22).
Vaikka omasta mielestään nuorukainen oli ulkonaisesti nuhteeton, Jeesus osoitti hänet ensimmäisen ja tärkeimmän käskyn rikkojaksi: ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia”.
Rikkauden tavoittelu on vaarallisin epäjumalista.
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan rikkauden vaaroista:
”Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan” (23,24). Tällä vertauksella Jeesus haluaa alleviivata asian suuruutta.
Opetuslasten kysymys ”kuka sitten voi pelastua” (26) on oikeutettu, sillä kukapa meistä on vapaa mieltymyksestä tavaraan, vaikka olisikin köyhä, kuten opetuslapset.
Mutta ”Jumalalle on kaikki mahdollista” (27).
Matt. 6:33
"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä (ulkonainen) teille annetaan".nyt omaisuutensa köyhille? Olisiko se järkevää miltään kannalta? Eivät ja ei olisi. Toisekseen arvostelet 2000 vuoden takaista juutalaista yhteisöä tämän päivän kristityn näkökulmasta ja siirrät sinne kristillisiä uskomuksia joita ei tuolloin ollut kellään.
Kysymys iankkaikkisesta elämästä on sellainen jota hyvin harva juutainen edes olisi esittänyt, koska sellaista ei ole heprealaisessa Raamatussa ja oli vasta muutamalla ryhmällä (mm fariseukset) selvää oppia siitä ei ollut vielä kellään. "Tehdä" kuvaa juutalaista ajattelutapaa jossa kaikki tehdään tai ei tehdä, laki määrää kaiken juuri niin, käsky uskoa puuttuu. Nuorukainen ei ollut kristitty hän ei siis "uskonut" eikä luullut että uskomalla pääsee johonkin "taivaaseen".
Koska puuttui tuonpuoleinen rangaistus tai palkkio, laki sanoo että hyvästä saa palkan tässä elämässä, terveytenä, pitkänä ikänä tai omaisuutena. Tästä hyvästään piti antaa määrätty osa köyhille, se oli velvollisuus, ei optio, mutta vain tietty osa, kaikkea ei tarvinnut antaa, vaan omien ponnistusten tuloksista sai nauttia.
Nuorukainen teki oikein kun ei noudattanut Jeesuksen ohjetta, ei hänellä ollut mitään velvollisuuta myydä omaisuuttaan ja lähteä seuraamaan ketään. Omaisuus ei ole paha eikä laissa ole oppia taivaasta eikä siitäkään että sinne pääsisi vain myymällä kaiken. Jeesuksen kehoitus oli sellainen että kristitytkään eivät ole seuranneet sitä ja kuitenkin kristinusko on tuonpuoleisuskonto jonka päämäärä nimenomaan on elämä kuoleman jälkeen, sekä kristinusko opettaa että Jeesus on Jumala, siis toteltava , nuorukainen kuitenkin kohtasi vain toisen juutalaisen miehen jota piti opettajana.
- ml213.
" Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte..................., on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa......
Ef 2:1...5- lannenhunttari
ekivaari-- luonne kärsi kuollutta kauan katsella. Kyllä kuolleiden hautaajia aina löytyy ja vainajat tulevat haudatuiksi.
just juu taalla lannella oli inttien tapana ennen 'haudata' vainajansa puuhun korkealle oksiin sitoen... kylla kai ne sielta hiljalleen tippuivat osa kerrassaan maahankin...onhan se maan vetovoima kuitenkin olemassa
ja korpit ja muut haaskalinnut nopeuttivat 'maatumista' olisihan se ollut ikavaa ,kun puun alla kulkiessa olisi jonkun lonkkaluu kopsahtanut kulkijan niskaan.. :)) - väärinkastettu
lannenhunttari kirjoitti:
ekivaari-- luonne kärsi kuollutta kauan katsella. Kyllä kuolleiden hautaajia aina löytyy ja vainajat tulevat haudatuiksi.
just juu taalla lannella oli inttien tapana ennen 'haudata' vainajansa puuhun korkealle oksiin sitoen... kylla kai ne sielta hiljalleen tippuivat osa kerrassaan maahankin...onhan se maan vetovoima kuitenkin olemassa
ja korpit ja muut haaskalinnut nopeuttivat 'maatumista' olisihan se ollut ikavaa ,kun puun alla kulkiessa olisi jonkun lonkkaluu kopsahtanut kulkijan niskaan.. :))ei nyt oikeasti luulisi näin helpon kysymyksen olevan noin vaikea teille???????????????????
Eipä siis helluntailaisiinkaan voi luottaa....
olenpa siis yksin ilman oikeaa kastetta, kaikki kun tuntuvat olevan niin yksinkertaisia..tai pahoja. - lannenhunttari
väärinkastettu kirjoitti:
ei nyt oikeasti luulisi näin helpon kysymyksen olevan noin vaikea teille???????????????????
Eipä siis helluntailaisiinkaan voi luottaa....
olenpa siis yksin ilman oikeaa kastetta, kaikki kun tuntuvat olevan niin yksinkertaisia..tai pahoja.olenpa siis yksin ilman oikeaa kastetta//////etpas olekkaan yksin-- minakin olen viarinperin kastettu, ainakin joidenkin hell...laisten mielesta, vaan mina olenkin er mielta.
vain silloin olet 'vaarin' kastettu jos sinua ei olekkaan kastettu,tai sinut on kastettu morskuksi tai jeehuvalaiseksi tai muslumaaniksi tai joksikin muuksi hula hula 'uskovaiseksi'
ne 'kasteet' ei naas cauntaa ollenkaan.. - pakis_
lannenhunttari kirjoitti:
olenpa siis yksin ilman oikeaa kastetta//////etpas olekkaan yksin-- minakin olen viarinperin kastettu, ainakin joidenkin hell...laisten mielesta, vaan mina olenkin er mielta.
vain silloin olet 'vaarin' kastettu jos sinua ei olekkaan kastettu,tai sinut on kastettu morskuksi tai jeehuvalaiseksi tai muslumaaniksi tai joksikin muuksi hula hula 'uskovaiseksi'
ne 'kasteet' ei naas cauntaa ollenkaan..""ne 'kasteet' ei naas cauntaa ollenkaan.. ""
Minua ei ole kastettu mitenkään päin.
Btw. uudisasukkaat menivät lankaan ampuessaan kuolleita intiaaneja puissa, mutta kun oppivat että intiaanit hautaavat väkensä puuhun, ja niitä on turha pelätä, niin siellä alkoi olla elävänä haudattuja intiaaneja siis puissa, ja sitten kun uudisasukkaat eivät niistä välittäneet, niin 'elävänä-haudattu-puuhun ampui nuolen uudisasukukkaan päähän. väärinkastettu kirjoitti:
ei nyt oikeasti luulisi näin helpon kysymyksen olevan noin vaikea teille???????????????????
Eipä siis helluntailaisiinkaan voi luottaa....
olenpa siis yksin ilman oikeaa kastetta, kaikki kun tuntuvat olevan niin yksinkertaisia..tai pahoja.on on oman tahdon ja lihan mielen kuolettaminen samalla tavalla Kristuksen kanssa, niin kuin Jeesus jätti meille esimerkin;
Roomalaiskirje 6
3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
1. Pietarin kirje 4
1 "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-
´- pakis_
ekivaari kirjoitti:
on on oman tahdon ja lihan mielen kuolettaminen samalla tavalla Kristuksen kanssa, niin kuin Jeesus jätti meille esimerkin;
Roomalaiskirje 6
3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
1. Pietarin kirje 4
1 "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-
´mitä mieltä tuossa on
""on on oman tahdon ja lihan mielen kuolettaminen samalla tavalla Kristuksen kanssa,..""
miksi pitää kuolettaa sellaista, jonka (raamatullisesti katsoen) on Jumala luonnut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433583- 362214
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321865- 171609
- 231558
- 151555
- 241407
- 141277
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai801263Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko881212