Vastaus1 ja lapsikaste

Semper.Fidelis

Näin kirjoittaa nimimerkki Vastaus1 lapsikasteen merkityksestä:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8919646/43367311

>>Lapsi saa jo kasteessa ensimmäisen Aadamin lankeemuksen anteeksi
ja hän saa alkaa opettelemaan Jeesuksen tuntemista puhtaalta pöydältä,
ilman isien taakkaa.

107

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus1

Kun me oppisimmekin rauhan hengessä arvostelemaan toistemme kirjoitukset, niin silloin tekisimme Jumalan Sanan mukaisesti. Kaste ei ole pelastuskysymys, sillä ilman uskoa kaste ei jää voimaan ja niinpä pelastus on kaste ja usko. Kaste kuuluu jokaiselle uskovaiselle.

Me kaikki olemme syntyneet lihasta ja siksi meidän kaikkien on tehtävä parannus. Ei ole yhden yhtäkään, jonka ei pidä täällä tehdä parannus hylkäämällä lihantahto. Kasteessa meille luvataan synnit anteeksi, mutta ei lihan saastan puhdistumista. Lihansaastan puhdistaa usko Jumalan Sanaan, sillä se muuttaa sielullisen ihmisen hengelliseksi.
      Ap. t. 22:16
      Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

• Yksi poikkeus.

on ollut yksi mies, joka ei syntynyt lihasta. Tuo Pyhästä Hengestä syntynyt mies pelasti ihmiskunnan. Tai ainakin heidät, jotka ottavat hänet pelastajakseen.

• Aivan oikein - rauhan hengessä tahdon arvostella toistemme opillisia kannanottoja.

Sinä olet huomattavan nopea kommentoimaan toisten kirjoituksia, eikä siinä mitään.
        Toinen merkille pantava kyky sinulla on siinä, että osaat taitavasti luovia erilaisten
        näkemysten välillä pyrkien selvästi välttämään törmäystä jyrkkiinkään näkemyseroihin.

"kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia" kirjoittaa Paavali.

Minun kysymykseni tässä avauksessa koski esille tuomaasi näkemystä, jonka mukaan
        `kasteessa saadaan anteeksi Aadamin lankeemus ja vapaudutaan isien taakasta`. Et
        reagoinut väitteseeni, jonka mukaan tuo oppi tulee jostain muualta kuin Raamatusta.

Heitit sen sijaan esille uusia `teesejä` kuten "pelastus on kaste ja usko". Siitä kuultaa
        läpi sinun uskosi kirkon lapsikasteen raamatullisuuteen; kuten myös tästä `teesistäsi`:
        "kasteessa meille luvataan synnit anteeksi".

Niin, olet tuottelias kirjoittaja ja sinun opetuksesi soljuu kuin vuolas puro - käyttääkseni
        runollista ilmaisua. Mutta - valitettavasti monessa purossa virtaa sellaista nestettä, joka
        ei kaikilta osin ole juomakelpoista. Rehellisesti on sanottava, että sinun kasteopetuksesi
        on sellaista, jota en menisi missään tapauksessa nielemään. Et ole siihen kehottanutkaan
        - sekin on rauhan ja keskinäisen kunnioituksen hengessä myönnettävä.

.

• Vastaus1
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Aivan oikein - rauhan hengessä tahdon arvostella toistemme opillisia kannanottoja.

Sinä olet huomattavan nopea kommentoimaan toisten kirjoituksia, eikä siinä mitään.
        Toinen merkille pantava kyky sinulla on siinä, että osaat taitavasti luovia erilaisten
        näkemysten välillä pyrkien selvästi välttämään törmäystä jyrkkiinkään näkemyseroihin.

"kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia" kirjoittaa Paavali.

Minun kysymykseni tässä avauksessa koski esille tuomaasi näkemystä, jonka mukaan
        `kasteessa saadaan anteeksi Aadamin lankeemus ja vapaudutaan isien taakasta`. Et
        reagoinut väitteseeni, jonka mukaan tuo oppi tulee jostain muualta kuin Raamatusta.

Heitit sen sijaan esille uusia `teesejä` kuten "pelastus on kaste ja usko". Siitä kuultaa
        läpi sinun uskosi kirkon lapsikasteen raamatullisuuteen; kuten myös tästä `teesistäsi`:
        "kasteessa meille luvataan synnit anteeksi".

Niin, olet tuottelias kirjoittaja ja sinun opetuksesi soljuu kuin vuolas puro - käyttääkseni
        runollista ilmaisua. Mutta - valitettavasti monessa purossa virtaa sellaista nestettä, joka
        ei kaikilta osin ole juomakelpoista. Rehellisesti on sanottava, että sinun kasteopetuksesi
        on sellaista, jota en menisi missään tapauksessa nielemään. Et ole siihen kehottanutkaan
        - sekin on rauhan ja keskinäisen kunnioituksen hengessä myönnettävä.

.

aika. Etkö todellakaan käsittänyt mitä kerroin. Kerroin, että kaikki ihmiset ovat ensimäisen Aadamin, eli lihallisuuden kautta tänne tulleet. Väitätkö vastaan.
        Kerroin, että kasteessa LUVATAAN synnit anteeksi. Väitätkö vastaan?
        Jos synnit saa anteeksi, niin jättääkö Jumala jonkin synnin ihmiseen, eli sen helmasynnin, joka tulee sen takia, että tänne synnyttiin lihallisuudesta, joka on hengellisyyden vastakohta.
        Opttaako Raamattu, että jokaisessa ihmisessä on ensimmäisenä ensimmäisenä Aadamin kuva?
        Mitä se tarkoittaa ihmisestä katsottaessa ja Jumalasta katsottaessa.

Kommentoi, ole hyvä.

• kysymys. Jos ei sinun mielestä, mutta Raamatun opin mukaan on! Tuo "isien" taakka vauvojen harteilla on todella niin paksua, ettei kai kukaan tuollaista soopaa usko. Tuollaiset opintyngät pitä heti repiä juurineen pois evankeliumia häpäisemästä!

* "Eikä olekaan mitään toista evankeliumia, on vain eräitä, jotka tahtovat vääristää Jumalan tiet, mutta tekevät sen omaksi kadotuksekseen. Vaikka enkeli taivaasta tulisi, ja julistaisi jotain muuta evankeliumia, kuin mitä apostolit on julistaneet, hän olkoon kirottu." Sanoo pakanain apostoli Paavali.

• synnitön

Puhtaaksi tuleminen on mielellistä, eli kaikki uskontojen saasteet (väärät opit) kumotaan jumalan sanalla -totuudella. Ainut keino pitää lapsen mieli puhtaana vääristä opeista on ettei sellaisia opeta, eikä annan kenenkään sellaisia lapselle opettaa.

Matt. 23:15 : Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

• Vastaus1
        Mohikaani_27 kirjoitti:

kysymys. Jos ei sinun mielestä, mutta Raamatun opin mukaan on! Tuo "isien" taakka vauvojen harteilla on todella niin paksua, ettei kai kukaan tuollaista soopaa usko. Tuollaiset opintyngät pitä heti repiä juurineen pois evankeliumia häpäisemästä!

* "Eikä olekaan mitään toista evankeliumia, on vain eräitä, jotka tahtovat vääristää Jumalan tiet, mutta tekevät sen omaksi kadotuksekseen. Vaikka enkeli taivaasta tulisi, ja julistaisi jotain muuta evankeliumia, kuin mitä apostolit on julistaneet, hän olkoon kirottu." Sanoo pakanain apostoli Paavali.

siinnyt Pyhästä Hengestä. Minä en ikävä kyllä sitä saanut tehdä, vaan synnyin tänne isäni ja äitin tahdosta ja otin heidän geenivarastostaan minulle sopivat geenit ja siksi minä synnyin syntisenä, lihallisena ihmisenä. Jeesus muutti kaiken. Sain tulla Jumalan Sanan johdattamana puhdistukseen, jossa sielu puhdistuu uudistukseen.
        Hae eteeni toinenkin puhdas ihminen itsesi lisäksi. Sellainen, joka ei perinyt isänsä ja äitinsä geenejä ja lihallisuutta.

• synnitön
        synnitön kirjoitti:

Puhtaaksi tuleminen on mielellistä, eli kaikki uskontojen saasteet (väärät opit) kumotaan jumalan sanalla -totuudella. Ainut keino pitää lapsen mieli puhtaana vääristä opeista on ettei sellaisia opeta, eikä annan kenenkään sellaisia lapselle opettaa.

Matt. 23:15 : Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen." Matt. 18:6

Myllynkivien arvo tulee nousemaan.

• Vastaus1
        synnitön kirjoitti:

opettaa kaikille, jotka tahtovat uskoa, että VAIN JUMALAN SANA VANHURSKAUTTAA. Vain Jumalan Sanaan/Jeesukseen uskominen tekee uudeksi. Oletko lukenut tuota, vai uskotko, että sinä jossakin ihmeellisessä kokouksessa muutuit uudeksi? Älä usko vääriä opettajia, vaan usko Jumalan Sanaan, joka on JEESUS.

• Vastaus1
        synnitön kirjoitti:

"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen." Matt. 18:6

Myllynkivien arvo tulee nousemaan.

että et tee noin kamalaa tekoa. Valvo itseäsi. Jumalan Sana on jalkaisi lamppu ja Pyhä Henki on Öljy joka pitää lampun valaisevana.

• kamala teko
        Vastaus1 kirjoitti:

että et tee noin kamalaa tekoa. Valvo itseäsi. Jumalan Sana on jalkaisi lamppu ja Pyhä Henki on Öljy joka pitää lampun valaisevana.

Ei kait se ole kamala teko ole jos kerta Jeesus niin sanoo; saarnamies joka ei kunnioita lapsia sille myllynkivi kaulaan ja mereen ?

• alleluja
        Vastaus1 kirjoitti:

opettaa kaikille, jotka tahtovat uskoa, että VAIN JUMALAN SANA VANHURSKAUTTAA. Vain Jumalan Sanaan/Jeesukseen uskominen tekee uudeksi. Oletko lukenut tuota, vai uskotko, että sinä jossakin ihmeellisessä kokouksessa muutuit uudeksi? Älä usko vääriä opettajia, vaan usko Jumalan Sanaan, joka on JEESUS.

Joka häpäisee lapsia, myllynkivi kaulaan ja mereen sanoo Jeesus.

• myllynkivi
        alleluja kirjoitti:

Joka häpäisee lapsia, myllynkivi kaulaan ja mereen sanoo Jeesus.

vesikaste heheheheheheheheheh

• Vastaus1 kirjoitti:

aika. Etkö todellakaan käsittänyt mitä kerroin. Kerroin, että kaikki ihmiset ovat ensimäisen Aadamin, eli lihallisuuden kautta tänne tulleet. Väitätkö vastaan.
        Kerroin, että kasteessa LUVATAAN synnit anteeksi. Väitätkö vastaan?
        Jos synnit saa anteeksi, niin jättääkö Jumala jonkin synnin ihmiseen, eli sen helmasynnin, joka tulee sen takia, että tänne synnyttiin lihallisuudesta, joka on hengellisyyden vastakohta.
        Opttaako Raamattu, että jokaisessa ihmisessä on ensimmäisenä ensimmäisenä Aadamin kuva?
        Mitä se tarkoittaa ihmisestä katsottaessa ja Jumalasta katsottaessa.

Kommentoi, ole hyvä.

Yleisenä huomautuksena sinulle, että en yritäkään käsittää kaikkea sitä
        vauhdikasta vuodatusta, jota olet näemmä oppinut suoltamaan palstalle.

Olkoon yllä oleva vain rauhanomainen mutta samalla realistinen arvio siitä
        temposta ja sykkeestä, jolla masinoit - tekisi mieleni sanoa - uskonnollista
        jargonia ilmeisen loputtomasta varastostasi.

Mutta ole huoleti, en aio pökertyä sinun käsittely-yritystesi seurauksena,
        tilannettani helpottaa se, etten tunne tarvetta pysyä sinun vauhdissasi :)

Niin - kerroit, "että kasteessa LUVATAAN synnit anteeksi. Väitätkö vastaan?"

Enpä väitä vastaan ennen kuin tuot esille ne Raamatun kohdat, joihin vetoat.
        Otetaan tuo osio käsittelyyn aluksi - ehkä kommentoin sen jälkeen muitakin.

.

• Vastaus1

Yleisenä huomautuksena sinulle, että en yritäkään käsittää kaikkea sitä
        vauhdikasta vuodatusta, jota olet näemmä oppinut suoltamaan palstalle.

Olkoon yllä oleva vain rauhanomainen mutta samalla realistinen arvio siitä
        temposta ja sykkeestä, jolla masinoit - tekisi mieleni sanoa - uskonnollista
        jargonia ilmeisen loputtomasta varastostasi.

Mutta ole huoleti, en aio pökertyä sinun käsittely-yritystesi seurauksena,
        tilannettani helpottaa se, etten tunne tarvetta pysyä sinun vauhdissasi :)

Niin - kerroit, "että kasteessa LUVATAAN synnit anteeksi. Väitätkö vastaan?"

Enpä väitä vastaan ennen kuin tuot esille ne Raamatun kohdat, joihin vetoat.
        Otetaan tuo osio käsittelyyn aluksi - ehkä kommentoin sen jälkeen muitakin.

.

Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Miksi kirjoitan näin nopeasti johtuu siitä, että minun ei tarvitse itse miettiä mitä kirjoitan, vaan se annetaan minulle taivaasta. Olen kirjoittanut vuosia silloin tällöin tälläkin palstalla ja kaiken tämän teen työni lomassa.

Sinä vihastuit siitä, että totesin jakailin olevan Jumalan kasvatuksessa (opettajaksi) ja aloit sen takia suoltaa puolestaan vihaa minua vastaan. Tähän asti olet tuota vihaasi suoltanut jakailia vastaan. Emmeköhän me kestä sen keveästi. Kysymysmerkki nimmarin viestistä löytyy tuo ja sinähän sen jo tiedätkin.

Vaikka minulla ei ole sama kastekäsitys mikä on varmaankin jakaililla, niin silti kunnioitan hänen opetuksiaan ja kunhan hän vielä löytää keskitien, niin hän osaa opettaa ja sinunkin kannattaa hiljentyä kuuntelemaan häntä.

• Vastaus1 kirjoitti:

Miksi kirjoitan näin nopeasti johtuu siitä, että minun ei tarvitse itse miettiä mitä kirjoitan, vaan se annetaan minulle taivaasta. Olen kirjoittanut vuosia silloin tällöin tälläkin palstalla ja kaiken tämän teen työni lomassa.

Sinä vihastuit siitä, että totesin jakailin olevan Jumalan kasvatuksessa (opettajaksi) ja aloit sen takia suoltaa puolestaan vihaa minua vastaan. Tähän asti olet tuota vihaasi suoltanut jakailia vastaan. Emmeköhän me kestä sen keveästi. Kysymysmerkki nimmarin viestistä löytyy tuo ja sinähän sen jo tiedätkin.

Vaikka minulla ei ole sama kastekäsitys mikä on varmaankin jakaililla, niin silti kunnioitan hänen opetuksiaan ja kunhan hän vielä löytää keskitien, niin hän osaa opettaa ja sinunkin kannattaa hiljentyä kuuntelemaan häntä.

todistamaan oikeaksi sinun kastetta koskevia väitteitäsi
        - varsinkaan kun siinä ei ole mitään sellaista, mitä väitit
        tyyliin >>kasteessa LUVATAAN synnit anteeksi

• Vastaus1

todistamaan oikeaksi sinun kastetta koskevia väitteitäsi
        - varsinkaan kun siinä ei ole mitään sellaista, mitä väitit
        tyyliin >>kasteessa LUVATAAN synnit anteeksi

kun varoitin sinua tuolla raamattupalstalla eksymyksen vaarasta. Sinä kasvoit nopeassa tahdissa toisten tuomiotsijaski. Haukuit siellä alati toisia sen sijaan, että olisit ollut Jumalan Sanan mukainen armahtavainen, laupias ja siinä hengessä totuutta puhuva.
        Sinussa ei ole enää suolaa, vaan sinussa on vain ilkeys jäljellä. Tuollaiseen sinä suostuit haukkuessasi ja syyttäesssäsi heidän tavallaan, jotka tuota alati toisia kohtaan ovat harrastaneet. Jos sinä et tee parannusta, niin sinun on turha suullasi puhua rakkaudesta, sillä sitä ei teoissasi ole. Sinä olet esteenä uskovaisten kasvaa yhteen uskoon ilman lahko-oppeja. Tätä työtä minä olen kauan tehnyt ja voin kertoa, että ympärilläni on seurakunta, joka tuottaa Jumalan mielenmukaisia hedelmiä. En opeta puolueellisesti, vaan vain Jeesuksen opetuksia ja siksi saan paljon vihaa päälleni heiltä, jotka vaatisivat, että asettuisin kannattamaan heidän lahkoontuneita oppejaan.

Yksi irtojae riittää vallan mainiosti ketomaan, että kasteessa pestään synnit pois.

Huom! aluen alkaenkin olen tullut opettamaan vain opettajia ja tämä työ on tuottanut paljon enemmän hedelmää, mitä sinä käsität. Monet opetuksistani elävät ja voivat hyvin. Olen tehnyt tätä työtä vuosia ja aina teitä syyttäjiä on ollut, mutta niinhän se on, että emme ole Opettajaamme suurempia ja jos Häntä syytettiin syytetään meitäkin.

• Vastaus1 kirjoitti:

kun varoitin sinua tuolla raamattupalstalla eksymyksen vaarasta. Sinä kasvoit nopeassa tahdissa toisten tuomiotsijaski. Haukuit siellä alati toisia sen sijaan, että olisit ollut Jumalan Sanan mukainen armahtavainen, laupias ja siinä hengessä totuutta puhuva.
        Sinussa ei ole enää suolaa, vaan sinussa on vain ilkeys jäljellä. Tuollaiseen sinä suostuit haukkuessasi ja syyttäesssäsi heidän tavallaan, jotka tuota alati toisia kohtaan ovat harrastaneet. Jos sinä et tee parannusta, niin sinun on turha suullasi puhua rakkaudesta, sillä sitä ei teoissasi ole. Sinä olet esteenä uskovaisten kasvaa yhteen uskoon ilman lahko-oppeja. Tätä työtä minä olen kauan tehnyt ja voin kertoa, että ympärilläni on seurakunta, joka tuottaa Jumalan mielenmukaisia hedelmiä. En opeta puolueellisesti, vaan vain Jeesuksen opetuksia ja siksi saan paljon vihaa päälleni heiltä, jotka vaatisivat, että asettuisin kannattamaan heidän lahkoontuneita oppejaan.

Yksi irtojae riittää vallan mainiosti ketomaan, että kasteessa pestään synnit pois.

Huom! aluen alkaenkin olen tullut opettamaan vain opettajia ja tämä työ on tuottanut paljon enemmän hedelmää, mitä sinä käsität. Monet opetuksistani elävät ja voivat hyvin. Olen tehnyt tätä työtä vuosia ja aina teitä syyttäjiä on ollut, mutta niinhän se on, että emme ole Opettajaamme suurempia ja jos Häntä syytettiin syytetään meitäkin.

ja voin vakuuttaa, että hymyni ei ole vahingoniloista, ei ilkeää eikä pahansuopaa.

Hymyilen sinulle siitä syystä, että olet kuin pahanteosta kiinni jäänyt pojankloppi,
        jonka ainoa puolustuskeino on syyttää "naapurin pekkaa, joka heitti ensin minua
        lumipallolla".

Onnistuin kuin onnistuinkin tekemään tyhjäksi sinun automaattikirjoitus-projektisi.
        Missiossasi on paljon hyvää - voi olla jopa suurin osa ainakin opin puhtauden osalta.

Seassa on kuitenkin epämääräistä ja epäraamatullista hapatusta, jolle EI ole tukea
        Jumalan Sanassa. Ennen kaikkea epämääräistä on tuo erehtymättömäksi maalaamasi
        automaattiviestintä suoraan taivaasta "straight from heaven". Sellainen viestintä on
        peräisin tosiasiassa puppugeneraattorista, joka taitavasti sekoittaa oikeaa ja väärää.

Tulehan alas sieltä jakkaraltasi Vastaus1 ja siirry tavallisten kuolevaisten joukkoon :)

Otan sinut vastaan hellävaraisesti, veljellisen lämpimästi - en ole vihainen, älä pelkää.

.

• Vastaus1

ja voin vakuuttaa, että hymyni ei ole vahingoniloista, ei ilkeää eikä pahansuopaa.

Hymyilen sinulle siitä syystä, että olet kuin pahanteosta kiinni jäänyt pojankloppi,
        jonka ainoa puolustuskeino on syyttää "naapurin pekkaa, joka heitti ensin minua
        lumipallolla".

Onnistuin kuin onnistuinkin tekemään tyhjäksi sinun automaattikirjoitus-projektisi.
        Missiossasi on paljon hyvää - voi olla jopa suurin osa ainakin opin puhtauden osalta.

Seassa on kuitenkin epämääräistä ja epäraamatullista hapatusta, jolle EI ole tukea
        Jumalan Sanassa. Ennen kaikkea epämääräistä on tuo erehtymättömäksi maalaamasi
        automaattiviestintä suoraan taivaasta "straight from heaven". Sellainen viestintä on
        peräisin tosiasiassa puppugeneraattorista, joka taitavasti sekoittaa oikeaa ja väärää.

Tulehan alas sieltä jakkaraltasi Vastaus1 ja siirry tavallisten kuolevaisten joukkoon :)

Otan sinut vastaan hellävaraisesti, veljellisen lämpimästi - en ole vihainen, älä pelkää.

.

hymyilä. Uskallatko tunnustaa, että tämä kiivailu minua kohtaan alkoi siitä, että en tuominnut jakailia, kuten sinä teit? Väitit minun olevan kaikkien kanssa samaa mieltä. Uskallatko tunnustaa ja kertoa rehellisesti mistä tuo sama, mitä olet jakailia kohtaan harjoittanut, nyt alkoi minua kohtaan? Minähän astuin varpaillesi muistuttaessani rakkaudesta ja siitä, että sinulla ei ole tuomiovaltaa, sillä Sana pitää sen vallan Itsellään.

Ihmettelen röyhkeyttäsi nostaa itsesi meidän kaikkien muiden yläpuolelle ja sieltä syyttää meidän olevan jopa eksyttäjiä, kuten olet valheen hengessä jakailia syyttänyt. Luultavasti teet sen kohta minullekin, sillä Raamatun tuntemattomuus paistaa sinusta selvästi ja sen takia väität, että minä opetan väärin.
        Raamattupalstalla on tuo henki vaikuttanut kauan ja nyt sinä levität sitä tänne.

• Vastaus1 kirjoitti:

hymyilä. Uskallatko tunnustaa, että tämä kiivailu minua kohtaan alkoi siitä, että en tuominnut jakailia, kuten sinä teit? Väitit minun olevan kaikkien kanssa samaa mieltä. Uskallatko tunnustaa ja kertoa rehellisesti mistä tuo sama, mitä olet jakailia kohtaan harjoittanut, nyt alkoi minua kohtaan? Minähän astuin varpaillesi muistuttaessani rakkaudesta ja siitä, että sinulla ei ole tuomiovaltaa, sillä Sana pitää sen vallan Itsellään.

Ihmettelen röyhkeyttäsi nostaa itsesi meidän kaikkien muiden yläpuolelle ja sieltä syyttää meidän olevan jopa eksyttäjiä, kuten olet valheen hengessä jakailia syyttänyt. Luultavasti teet sen kohta minullekin, sillä Raamatun tuntemattomuus paistaa sinusta selvästi ja sen takia väität, että minä opetan väärin.
        Raamattupalstalla on tuo henki vaikuttanut kauan ja nyt sinä levität sitä tänne.

Nyt sinun olisi jo aika voittaa kiukkusi, tarkoitan oikeasti Vastaus1.

Ethän sentään vaadi minua vielä isällisemmin sinua ojentamaan :)

Raamattu varoittaa, ettemme antaisi auringon laskea vihammme yli.

Mennään rauhassa nukkumaan eikä muistella pahaa kenestäkään.

Hyvää yötä - Good night - Sleep tight !

.

• Vastaus1 kirjoitti:

siinnyt Pyhästä Hengestä. Minä en ikävä kyllä sitä saanut tehdä, vaan synnyin tänne isäni ja äitin tahdosta ja otin heidän geenivarastostaan minulle sopivat geenit ja siksi minä synnyin syntisenä, lihallisena ihmisenä. Jeesus muutti kaiken. Sain tulla Jumalan Sanan johdattamana puhdistukseen, jossa sielu puhdistuu uudistukseen.
        Hae eteeni toinenkin puhdas ihminen itsesi lisäksi. Sellainen, joka ei perinyt isänsä ja äitinsä geenejä ja lihallisuutta.

ollenkaan, mistä sinä puhut?

• Sovitellen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

kysymys. Jos ei sinun mielestä, mutta Raamatun opin mukaan on! Tuo "isien" taakka vauvojen harteilla on todella niin paksua, ettei kai kukaan tuollaista soopaa usko. Tuollaiset opintyngät pitä heti repiä juurineen pois evankeliumia häpäisemästä!

Jos sinulla olisi vauva, joka olisi parantumattomasti sairas ja joutuisit hänelle antamaan hätä kasteen pelastuisiko hän mielestäsi? Vaan joutuisiko hän tuomion alle koska hän ei olut vielä ymmäryksessä?

• *jukka.finland
        Vastaus1 kirjoitti:

>>Ihmettelen röyhkeyttäsi nostaa itsesi meidän kaikkien muiden yläpuolelle ja sieltä syyttää meidän olevan jopa eksyttäjiä, kuten olet valheen hengessä jakailia syyttänyt. Luultavasti teet sen kohta minullekin, sillä Raamatun tuntemattomuus paistaa sinusta selvästi ja sen takia väität, että minä opetan väärin

• monien puolesta
        *jukka.finland kirjoitti:

>>Ihmettelen röyhkeyttäsi nostaa itsesi meidän kaikkien muiden yläpuolelle ja sieltä syyttää meidän olevan jopa eksyttäjiä, kuten olet valheen hengessä jakailia syyttänyt. Luultavasti teet sen kohta minullekin, sillä Raamatun tuntemattomuus paistaa sinusta selvästi ja sen takia väität, että minä opetan väärin

Kuika uskallatte käydä Raamatun Sanaa vastaan Jukka ja Semper, eikö teilä ole Jumalan pelkoa itsessänne?

• monien puolesta kirjoitti:

Kuika uskallatte käydä Raamatun Sanaa vastaan Jukka ja Semper, eikö teilä ole Jumalan pelkoa itsessänne?

pitäisin kohtuullisena, että kerrot avoimesti ja selväkielisesti sen,
        millä tavalla sinun mielestäsi olen käynyt Raamatun Sanaa vastaan.

Olen melko varma, että myös Jukka.F haluaisi sinulta tarkennusta
        syytteellesi. Voisitko siis antaa vaikkapa Raamatun luvun ja jakeet,
        joihin perustat näkemyksesi?

Rauhallisen Pääsiäisen merkeissä,
        SF

• valhe !! Ei missään Raamatussa kerrotaan meille että lihan saastaisuus puhdistetaan vaan sasta tapetaan ja tuhotetaan Ristillä ja niin me saamme jalon Voiton ja vapaus synnin vallasta. Ei täss mikään uskonnollen hengellinen pesukoneohjelma ja opetus auttaa...

• pakis_

mitä eroa on uskovien vesikasteella ja tämä raamatussa oleva toteamus "Pyhän Hengen kaste"?

""""Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä""""

• pakis_: "..mitä eroa on uskovien vesikasteella ja tämä raamatussa oleva toteamus "Pyhän Hengen kaste"?
        ---
        "Uskovien vesikaste" on pelkkää vettä, johon ei liity Pyhä Henki (vrt. Joh.3:5, Tiit.3:5, 1.Kor.12:13).

• En ole syvällisesti perehtynyt kasteteologiaan; se on sanottava aivan avoimesti.
        Hengelliset asiat ovat minulle ennen kaikkea arkielämään ja vaellukseen liittyviä
        sydämen ja uskon asioita. Opilliset erityiskysymykset tai teologiset hienosäädöt
        eivät ole kovin keskeisellä sijalla minun elämässäni. Haluan todistaa vain siitä, mitä
        olen itse kokenut omassa elämässäni.

Kastekysymykset kuuluvat uskon peruskysymyksiin ja esitän lyhyesti sen käsityksen,
        jonka olen niiden osalta saanut omaksua Jumalan Sanasta:

Vesikaste on uskoon tulleille ja uskonsa tunnustaville kuuluva kaste, joka tapahtuu
        vedessä niin kuin Raamattu opettaa. Esim. roomalaiskirjeessä (6:3-6) on hyvä kuvaus
        uskovien kasteesta. Raamatullinen vesikaste on siis uskovien kaste, ei lapsikaste.
        En lähde luettelemaan vesikastetta koskevia Raamatun kohtia - löydät ne itsekin.

Kastaminen Pyhällä Hengellä on paljon vaikeammin määriteltävissä kuin vesikaste.
        On toki selvää, että kaste Pyhässä Hengessä on kokonaan eri asia kuin vesikaste.

Helluntailaisessa uskonkäsityksessä henkikaste katsotaan kaiketi kertakaikkiseksi
        tapahtumaksi, johon kuuluu säännönmukaisesti kielillä puhuminen. Itse korostan
        Hengessä vaeltamista paljon enemmän kuin elämyspohjaista henkikasteoppia.

Meidän tulee elää ja vaeltaa Hengessä, meidän tulee kuolettaa Hengellä ruumiin
        teot, meidän tulee täyttyä Hengellä. Meidän ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli.
        Gal. 5:16,25 Room. 8:13 Ef. 5:18 1.Kor. 6:19

En halua kiistää elämyspohjaista henkikastekokemusta ja -oppia, joskin vierastan sitä
        hurmoksellisuutta ja niitä karkeita ylilyöntejä, joita liittyy henkikasteeksi väitettyihin
        ilmiöihin.

Sitäkin enemmän arvostan uskon kuuliaisuutta Kristukselle Jeesukselle. Kuuliaisuuden
        kautta saamme sydämeemme yhä voimakkaampana Jumalan Pojan Hengen todistuksen:

"Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän
        sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

Gal. 4:6 J

.

• Vastaus1
        Tapio522 kirjoitti:

pakis_: "..mitä eroa on uskovien vesikasteella ja tämä raamatussa oleva toteamus "Pyhän Hengen kaste"?
        ---
        "Uskovien vesikaste" on pelkkää vettä, johon ei liity Pyhä Henki (vrt. Joh.3:5, Tiit.3:5, 1.Kor.12:13).

liittyy LUPAUKSET. Kaste ei ole pelkkä vesikaste, sillä kaste sisältää Jumalan pyhät ja pysyvät lupaukset. Kasteessa luvataan synnit anteeksi ja siinä luvataan Pyhän Hengen osallisuus. Lupaukset täyttyvät uskon kautta Jumalan Sanaan, eli usko pitää kasteen lupaukset toteutuneena.

• Vastaus1

En ole syvällisesti perehtynyt kasteteologiaan; se on sanottava aivan avoimesti.
        Hengelliset asiat ovat minulle ennen kaikkea arkielämään ja vaellukseen liittyviä
        sydämen ja uskon asioita. Opilliset erityiskysymykset tai teologiset hienosäädöt
        eivät ole kovin keskeisellä sijalla minun elämässäni. Haluan todistaa vain siitä, mitä

Kastekysymykset kuuluvat uskon peruskysymyksiin ja esitän lyhyesti sen käsityksen,

Vesikaste on uskoon tulleille ja uskonsa tunnustaville kuuluva kaste, joka tapahtuu
        vedessä niin kuin Raamattu opettaa. Esim. roomalaiskirjeessä (6:3-6) on hyvä kuvaus
        uskovien kasteesta. Raamatullinen vesikaste on siis uskovien kaste, ei lapsikaste.
        En lähde luettelemaan vesikastetta koskevia Raamatun kohtia - löydät ne itsekin.

Kastaminen Pyhällä Hengellä on paljon vaikeammin määriteltävissä kuin vesikaste.
        On toki selvää, että kaste Pyhässä Hengessä on kokonaan eri asia kuin vesikaste.

Helluntailaisessa uskonkäsityksessä henkikaste katsotaan kaiketi kertakaikkiseksi

En halua kiistää elämyspohjaista henkikastekokemusta ja -oppia, joskin vierastan sitä
        hurmoksellisuutta ja niitä karkeita ylilyöntejä, joita liittyy henkikasteeksi väitettyihin
        ilmiöihin.

Sitäkin enemmän arvostan uskon kuuliaisuutta Kristukselle Jeesukselle. Kuuliaisuuden

.

on edelleenkin parannuksenkaste. Siihen liittyy Jumalan Pyhät Lupaukset. Pyhän Hengen kaste tapahtuu tuon kasteen jälkeen sitten, kun Jumala katsoo ajankohdan soveliaaksi. Pyhän Hengen kaste annetaan vain uskollisille Sanan kanssa eläville. Vesikasteen voi kuka tahansa saada, sillä se on ihmisen harkintakyvyn varassa ottaako se, vai ollako ottamatta. Pyhän Hengen kaste ei ole ihmisen harkintavallan varassa, vaan parannuksenkasteen jälkeen tulee Hän, jonka kengänpaulaakaan parannuksen kasteen antaja ei ole arvollinen päästämään ja Hän kastaa tulella ja Pyhällä Hengellä OMAN KANSANSA.

• Tapio522 kirjoitti:

pakis_: "..mitä eroa on uskovien vesikasteella ja tämä raamatussa oleva toteamus "Pyhän Hengen kaste"?
        ---

tuli sanottua? Vettähän se tosin onkin, eikä siinä vedessä ole mitään muuta, kuin vettä, ja siinä mielessä hyvä symbolisesti käyttää hautana, kuiten ihan kongkreetisesti siihen uopottamalla, kun sitä on tarpeeksi. Kaste vesi edustaa kasteessa kuolemaa, enemmän kuin mitään muuta. Siihen haudataan, vanha ihmisemme, muuta siinä itse vedessä ei sitten olekkaan, sehän maasta tai kraanasta, ja maasta se kraanavesikin on.

* Ei siitä saa tekemälläkään elämän vettä. Sitä vettä joka uudestisynnyttää. Vain Jeesus voi antaa sitä vettä, jota juodessa ei tule enää jano. Mutta kaste vesi ei siihen kelpaa. Jeesus sanoo, että joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ, ei jostain vesimontusta? Ja näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt. Ei siis mistään eikä minkäänlaisista vesistä, oli sitä sitten vähän tai paljon! Tässä mielessä ne ovat oikeasa, jotka väittää, ettei kaste liity pelastukseen. Ei todellakaan, uudestisynnyttävässä mielessä, mutta Jeesuksen tunnustamisen ja Hänen ruumiiseensa liittymisen kannalta se on niinkuin Jeesus sanoo; " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu."

* Room.6:3. Vai ettekö tiedä, että meidät (silloinen alkuseurakunta) kaikki, jotka on kastettu Kristukseen Jeesukseen, on kastettu Hänen KUOLEMAANSA.
        4. Meidät on siis yhdessä Hänen kanssaan HAUDATTU kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin meki vaeltaisimme uudessa elämässä. >"

* 1Kor. 12:13. " Meidät kaikki, (sen aikainen seurakunta) olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä HENGESSÄ kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ."

* Tapio, uskotahan sinäkin, että tämä puhuu Hengessä kastamisesta, eikä vesikasteesta? Eihän kastevettä voi juoda, ja kuitenkin Paavali sanoo, että kaikki olemme saaneet juoda,mitä? HENKEÄ, sitä samaa Henkeä, jossa meidät sisäisesti kastetaan Jeesukseen Kristukseen uudestisyntymisessä, josta taas Jeesus sanoo, "Niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.!" Ei puhuta sanaakaan kastevedestä. Ethän Tapio sinäkään siihen lisää omiasi, eli kastevettä, kun sitä siinä ei kertaakaan mainita. Jos sen siihen lisäät, rikot Jumalan käskyä vastaan, Hänen sanaansa ei saa lisätä eikä pois ottaa mitään. Tiedäthän sinä tämän?

* Se on oiekaa nöyryyttä, että uskoo mitä on Kirjoitettu, eikä rakenna mieleisiänsä oppeja, esm. mitä vauvakaste on. Se on ihmisten rakentama oppi kasteesta, jota tologisoimalla kirkon teologiala tritetään saada Raamatun kasien väliin mahtumaan, mutta jos sinne laittaa kastemaljan, jota Raamattu ei tunne, on se aika pullollaan, ja koko Raamattu menee pilalle, ja niin se vääristää Raamatun muitakin oppeja samaan suuntaan, jos vauvakaste on pelastuksen ehto? Ei sinun enää tarvitse moista omatekoista raamattua uskoa, voit hylätä isien perinne kasteen, ja uskoa jo vihdoin Raamatun opettamaan kasteoppiin.

* Nimen voi antaa vauvalle ilaman taikauskoista rituaalia, eli vauvakastetta. Jeesuskin siunasi lapsia, ei koskaan kastanut. Miksi ette usko Raamattuun? Myönnän kyllä, että luterilainen aivopesu vauvakasteen puolesta on n. 1750 vuotta vanha, ettei ihme, jos sitä ei voida poistaa. Kun aina on niin tehty, niin pitää tehdä edelleenkin. Ei tarvitse enää, nyt osaa ja saa lukea Raamattua muutkin, kuin katolisen kirkon papisto ja paavin kaarti. Joka ingvisitiollaan pelotti kaikki kasteelle, tai julistettiin pannaan, eli helvettiin, noituuden ja taikuuden syntiä koko vauvakaste perimmiltään. Vallanhimoisten ulkokullattujen rasvamahojen oman edun tavoittelua alunalkaen. Miksi siis sitä pitää edeleen jatkaa, tänäpäivänä, kun lukutaito on lähes jokaisella?
        Amteeksi , en missään nimessä halua "rasvamahalla" loukata lihavia, mutta se on hyvä vertaus heidän lihallisesta irstailuista uskonnon nimissä. Olen itsekkin ylipainoinen!

• Semper.Fidelis kirjoitti:

En ole syvällisesti perehtynyt kasteteologiaan; se on sanottava aivan avoimesti.

ilmiöihin.

.

tärkeää ja tarpeellista lahjaa. Se ei ole mikään " hurmeoksellinen" pelkkä kokemus? Se on uudestisyntymisen jälkeen yhtä arvokaslahja, siinä puetaan opetuslapset, = uskovaiset voimalla palveluksen työhön.

* Kieliilä puhumisen armolahja on tarpeellinen jokaiselle, se rakentaa hengellistä sisäistä elämäämme Kristuksessa, siinä puhutaan suoraan Jumalalle, sitä ei edes saatna ymmärrä, siksi se on valtva yhteys Jumalaan, mikään henkivalta eikä voima eikä avaruuden hallitukset pysty estämään kielillä puhumisen voimaa. Paavalin sanoo, että puhuu kielillä enemmän kuin kukaan, mutta yksinäisyydessä. Jokiseen kielillä puhumiseen on sitten omat sääntönsä Raamatussa.

* Kyllä suosittelen sinuakin anomaan, että saisit täyttyä Pyhällä Hengellä, se on myös ainut mahdollisuus saada mitään muutakaan armolahjaa, kielillä puhumisen lisäksi. Siksikin, kielillä puhuminen on ulkoinen merkki ulkopuolella oleville. Sitä ei voi matkia, tai voi, mutta aina tulee epäonnistumaan, jos yrittää huiputtaa Pyhää Henkeä! Tunnepitoiset kokemukset ei todista Pyhän Hengen saamisen todellisuutta, voihan joku vaikka ottaa nousu humalan ja väittää olevansa Hengestä juopunut! Siksi kielet on merkki oikeasta PH:n kasteesta.

• Vastaus1
        Mohikaani_27 kirjoitti:

tuli sanottua? Vettähän se tosin onkin, eikä siinä vedessä ole mitään muuta, kuin vettä, ja siinä mielessä hyvä symbolisesti käyttää hautana, kuiten ihan kongkreetisesti siihen uopottamalla, kun sitä on tarpeeksi. Kaste vesi edustaa kasteessa kuolemaa, enemmän kuin mitään muuta. Siihen haudataan, vanha ihmisemme, muuta siinä itse vedessä ei sitten olekkaan, sehän maasta tai kraanasta, ja maasta se kraanavesikin on.

* Ei siitä saa tekemälläkään elämän vettä. Sitä vettä joka uudestisynnyttää. Vain Jeesus voi antaa sitä vettä, jota juodessa ei tule enää jano. Mutta kaste vesi ei siihen kelpaa. Jeesus sanoo, että joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ, ei jostain vesimontusta? Ja näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt. Ei siis mistään eikä minkäänlaisista vesistä, oli sitä sitten vähän tai paljon! Tässä mielessä ne ovat oikeasa, jotka väittää, ettei kaste liity pelastukseen. Ei todellakaan, uudestisynnyttävässä mielessä, mutta Jeesuksen tunnustamisen ja Hänen ruumiiseensa liittymisen kannalta se on niinkuin Jeesus sanoo; " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu."

* Room.6:3. Vai ettekö tiedä, että meidät (silloinen alkuseurakunta) kaikki, jotka on kastettu Kristukseen Jeesukseen, on kastettu Hänen KUOLEMAANSA.
        4. Meidät on siis yhdessä Hänen kanssaan HAUDATTU kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin meki vaeltaisimme uudessa elämässä. >"

* 1Kor. 12:13. " Meidät kaikki, (sen aikainen seurakunta) olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on yhdessä HENGESSÄ kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ."

* Tapio, uskotahan sinäkin, että tämä puhuu Hengessä kastamisesta, eikä vesikasteesta? Eihän kastevettä voi juoda, ja kuitenkin Paavali sanoo, että kaikki olemme saaneet juoda,mitä? HENKEÄ, sitä samaa Henkeä, jossa meidät sisäisesti kastetaan Jeesukseen Kristukseen uudestisyntymisessä, josta taas Jeesus sanoo, "Niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.!" Ei puhuta sanaakaan kastevedestä. Ethän Tapio sinäkään siihen lisää omiasi, eli kastevettä, kun sitä siinä ei kertaakaan mainita. Jos sen siihen lisäät, rikot Jumalan käskyä vastaan, Hänen sanaansa ei saa lisätä eikä pois ottaa mitään. Tiedäthän sinä tämän?

* Se on oiekaa nöyryyttä, että uskoo mitä on Kirjoitettu, eikä rakenna mieleisiänsä oppeja, esm. mitä vauvakaste on. Se on ihmisten rakentama oppi kasteesta, jota tologisoimalla kirkon teologiala tritetään saada Raamatun kasien väliin mahtumaan, mutta jos sinne laittaa kastemaljan, jota Raamattu ei tunne, on se aika pullollaan, ja koko Raamattu menee pilalle, ja niin se vääristää Raamatun muitakin oppeja samaan suuntaan, jos vauvakaste on pelastuksen ehto? Ei sinun enää tarvitse moista omatekoista raamattua uskoa, voit hylätä isien perinne kasteen, ja uskoa jo vihdoin Raamatun opettamaan kasteoppiin.

* Nimen voi antaa vauvalle ilaman taikauskoista rituaalia, eli vauvakastetta. Jeesuskin siunasi lapsia, ei koskaan kastanut. Miksi ette usko Raamattuun? Myönnän kyllä, että luterilainen aivopesu vauvakasteen puolesta on n. 1750 vuotta vanha, ettei ihme, jos sitä ei voida poistaa. Kun aina on niin tehty, niin pitää tehdä edelleenkin. Ei tarvitse enää, nyt osaa ja saa lukea Raamattua muutkin, kuin katolisen kirkon papisto ja paavin kaarti. Joka ingvisitiollaan pelotti kaikki kasteelle, tai julistettiin pannaan, eli helvettiin, noituuden ja taikuuden syntiä koko vauvakaste perimmiltään. Vallanhimoisten ulkokullattujen rasvamahojen oman edun tavoittelua alunalkaen. Miksi siis sitä pitää edeleen jatkaa, tänäpäivänä, kun lukutaito on lähes jokaisella?
        Amteeksi , en missään nimessä halua "rasvamahalla" loukata lihavia, mutta se on hyvä vertaus heidän lihallisesta irstailuista uskonnon nimissä. Olen itsekkin ylipainoinen!

tärkeää opetusta. Pyydä Pyhää Henkeä oppaaksi lukumatkallesi, muuten jäät vanhoihin jonkun opettamiin kaavoihin, etkä pääse uudistukseen. Lue koko luku.
        1. Pietarin kirje 3
        1 Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
        2 kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
        3 Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
        4 vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis.
        5 Sillä näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat miehillensä alamaiset;
        6 niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää.
        7 Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.
        8 Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.
        9 Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.
        10 Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta,
        11 kääntyköön pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.
        12 Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."
        13 Ja kuka on, joka voi teitä vahingoittaa, jos teillä on kiivaus hyvään?
        14 Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden, olette kuitenkin autuaita. "Mutta älkää antako heidän pelkonsa peljättää itseänne, älkääkä hämmästykö",
        15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,
        16 pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.
        17 Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden.
        18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
        21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
        22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

Mohikaani_27, en oikein saanut selvää, liittyykö "vesikasteeseen" Pyhä Henki vai ei ?
        Jos liittyy, niin miten?

• huoneenhaltija

ilmiöihin.

.

Kirjoitat hyvin. Olen pääsääntöisesti samaa mieltä.

>>Helluntailaisessa uskonkäsityksessä henkikaste katsotaan kaiketi kertakaikkiseksi

• pakis_
        Tapio522 kirjoitti:

---

ja onko myös keksitty rituaali? Mutta mikä on Pyhän Hengen kaste?

• pakis_

ilmiöihin.

.

Pyhän Hengen kaste ja sitten vesikaste? Vai miten nämä määräytyvät?

Mikä tämä Pyhän Hengen kaste oikeastaan on?

tärkeää ja tarpeellista lahjaa. Se ei ole mikään " hurmeoksellinen" pelkkä kokemus? Se on uudestisyntymisen jälkeen yhtä arvokaslahja, siinä puetaan opetuslapset, = uskovaiset voimalla palveluksen työhön.

* Kieliilä puhumisen armolahja on tarpeellinen jokaiselle, se rakentaa hengellistä sisäistä elämäämme Kristuksessa, siinä puhutaan suoraan Jumalalle, sitä ei edes saatna ymmärrä, siksi se on valtva yhteys Jumalaan, mikään henkivalta eikä voima eikä avaruuden hallitukset pysty estämään kielillä puhumisen voimaa. Paavalin sanoo, että puhuu kielillä enemmän kuin kukaan, mutta yksinäisyydessä. Jokiseen kielillä puhumiseen on sitten omat sääntönsä Raamatussa.

* Kyllä suosittelen sinuakin anomaan, että saisit täyttyä Pyhällä Hengellä, se on myös ainut mahdollisuus saada mitään muutakaan armolahjaa, kielillä puhumisen lisäksi. Siksikin, kielillä puhuminen on ulkoinen merkki ulkopuolella oleville. Sitä ei voi matkia, tai voi, mutta aina tulee epäonnistumaan, jos yrittää huiputtaa Pyhää Henkeä! Tunnepitoiset kokemukset ei todista Pyhän Hengen saamisen todellisuutta, voihan joku vaikka ottaa nousu humalan ja väittää olevansa Hengestä juopunut! Siksi kielet on merkki oikeasta PH:n kasteesta.

En väheksy mitään Jumalan lahjaa, mistä niin päättelit?

Toisekseen et voi millään perusteella väittää, ettenkö minä olisi sitä lahjaa saanut.
        Sinä edustat sitä pinttynyttä helluntaioppia, jonka mukaan Pyhän Hengen saaminen
        on yhtä kuin hurmoksellinen kokemus ja kielillä puhuminen.

Minä en ole sen opetuksen kannalla, vaan katson, että me saamme Pyhän Hengen ja
        tulemme Pyhän Hengen temppeliksi jo siitä alkaen, kun uudestisynnymme Pyhästä
        Hengestä ja tulemme elävään uskoon meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

"Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne
        Kristukseen ja joka on voidellut meidät, on Jumala, joka
        myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen
        vakuudeksi meidän sydämiimme." 2.Kor. 1:21-22

Helluntaiherätyksen piirissä on lähes "sakramentin" tasolle nostettu hurmoksellisuus ja
        kaikki siihen liittyvät näkyvät manifestaatiot kielillä puhumisineen ym. merkkeineen.
        Seurauksena on valitettavasti ollut se, että karismaattisiin sekoiluihin on suhtauduttu
        niinkin suopeasti ja jopa innostuneesti kuin todellisuudessa on päässyt tapahtumaan.

Paljon vähemmälle huomiolle - ellei peräti huomiotta - on jäänyt se, miten uskovien
        hengellinen elämä ja kasvu Jeesuksen opetuslapseudessa kehittyy. Pääasia on ollut
        ja taitaa edelleen olla mahdollisimman näkyvä meno ja meininki "hengen voimassa".
        Kovin huonosti on siis valvottu, MINKÄ `hengen` voimassa ko. elämykset on saatu.

.

• myllynkivi
        pakis_ kirjoitti:

että myllynkivi lapsen viettelijän kaulaan ja mereen (Jeesus) niin lapset saa olla sen jälkeen rauhassa ?

• huoneenhaltija kirjoitti:

Kirjoitat hyvin. Olen pääsääntöisesti samaa mieltä.

>>Helluntailaisessa uskonkäsityksessä henkikaste katsotaan kaiketi kertakaikkiseksi

toin käsitykseni esille lievästi kärjistettynä - sen voin kyllä myöntää.

Elämyksetkään eivät ole pahasta - eivät todellakaan, JOS ne tulevat
        oikeasta lähteestä eli Jumalan Hengestä ja Hänen voimastaan.

Vaikka itse en voi enkä haluaisikaan kerskata suurenmoisilla elämyksillä,
        niin uskon kuuliaisuudessa olen päässyt sellaiseen kouluun, jossa tiedän
        opettajanani olevan Jumalan Pyhän Hengen. Ilman Hänen vaikutustaan
        en todellisuudessa voisi oppia enkä edistyä Jeesuksen seuraajana.

Jumalan armosta voin sanoa edistyneeni uskon kuuliaisuudessa ja elän
        kokonaan sen varassa, että Kristus saisi yhä enemmän muotoa minussa.

.

• Vastaus1
        pakis_ kirjoitti:

on läsnä Jumala. Jeesus käski kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja tällä Hän tarkoittaa yhtä Jumalaa. Täällä parannuksen kasteen saaneet eivät ole saaneet Pyhän Hengen kastetta, mutta heille on LUPAUS annettu siitä kasteesta. Sitä kastetta ei yksikään ihminen voi määrätä saatavaksi. Se ei tule ihmisten konsteilla. Se tulee heille, jotka Jumalan ennaltasäätämyksen mukaan saavat uudestisyntymisen Elävän Veden Lähteestä, Herrasta.
        Lue tuosta ihmeellisestä kasteesta Johannes kolmosesta ja kuulevin korvin kuuntele heitä, jotka siitä kertovat. Pyhän Hengen lahja ei ole sama kuin Pyhän Hengen kaste.
        Pyhän Hengen lahjan saa jokainen parannuksen kasteella kastettu, sillä Jumala ei peru lupauksiaan. Pyhän Hengen lahja tuo armolahjoja mukanaan, sillä Pyhä Henki todistaa Jumalan Sanan, joka puhdistaa astian ja antaa uuden.
        Jumalan Sana Pyhän Hengen todistuksella vanhurskauttaa ja pyhittää ihmisen.

Uudestisyntyminen tapahtuu, kun Jumala sen määrää tapahtuvaksi ja uudestisyntynyt lapsi kastetaan samoin kuin kastetaan lihasta syntynytkin. Eli Jumalan lapsi kastetaan Pyhällä Hengellä ja lihdasta syntynyt lapsi vedellä, joka sisältää Jumalan lupaukset ja jokaisessa kastetilaisuudessa Jumala on läsnä.

Pyhän Hengen kaste tarkoittaa kastamista Jumalaan. Parannuksen kaste tarkoittaa kastamista opetuslapseksi. Jokainen opetuslapsi saa tulla Jumalan Sanan opettamaksi. Joka uskoo Jeesukseen ja Hänen opetuksiinsa saa kerran syntyä uudeksi, eli saa syntyä Jumalan lapseksi.

• pakis_ kirjoitti:

Pyhän Hengen kaste ja sitten vesikaste? Vai miten nämä määräytyvät?

Mikä tämä Pyhän Hengen kaste oikeastaan on?

koko sydämestäsi ja haluat seurata Jeesusta henkilökohtaisena Vapahtajanasi,
        niin Jumala tulee näyttämään sinulle tien, jota kulkea. Siihen minä uskon.

Raamattu todistaa siitä, että heti uskoontultuamme meidän tulee lähteä kuuliaisesti
        seuraamaan Jeesusta Hänen askelissaan. Kun tutkit Sanaa ja saat oikeaa hengellistä
        opetusta, niin löydät teot, jotka sinulle on edeltä valmistettu, että niissä vaeltaisit.

Ef. 2:10

Tee kuuliaisella sydämellä se, mihin Jumalan Henki sinua ohjaa ja kehottaa.

.

• lannenhunttari

Raamattu todistaa siitä, että heti uskoontultuamme meidän tulee lähteä kuuliaisesti
        seuraamaan Jeesusta Hänen askelissaan. Kun tutkit Sanaa ja saat oikeaa hengellistä
        opetusta, niin löydät teot, jotka sinulle on edeltä valmistettu, että niissä vaeltaisit.

.

mielesta kaste on pelastuskysymys--
        mutta saanko mohikaanilta vastauksen------ onko kaste i h m i s e n teko vai J u m a l a n ?

tuo tuntuu mohikaanille olevan vaikea kysymys vastattavaksi...taas odotan

• huoneenhaltija

toin käsitykseni esille lievästi kärjistettynä - sen voin kyllä myöntää.

Elämyksetkään eivät ole pahasta - eivät todellakaan, JOS ne tulevat
        oikeasta lähteestä eli Jumalan Hengestä ja Hänen voimastaan.

Vaikka itse en voi enkä haluaisikaan kerskata suurenmoisilla elämyksillä,
        niin uskon kuuliaisuudessa olen päässyt sellaiseen kouluun, jossa tiedän
        opettajanani olevan Jumalan Pyhän Hengen. Ilman Hänen vaikutustaan
        en todellisuudessa voisi oppia enkä edistyä Jeesuksen seuraajana.

Jumalan armosta voin sanoa edistyneeni uskon kuuliaisuudessa ja elän
        kokonaan sen varassa, että Kristus saisi yhä enemmän muotoa minussa.

.

Olet hyvässä koulussa. Minäkin tavailen jo uskon kuuliaisuudessa. Uskon kuuliaisuus merkitsee mm. luopumista omista pyyteistä. Herramme tahto on, että Kristus saisi enemmän muotoa meissä. Sen kanssa itse kipuilen ehkä enimmin. Mutta olen varma Jeesuksessa Kristuksessa, että Isä vie alkamaansa työtä eteenpäin kaikissa koulutukseen halukkaissa, ja niin edistymme uskossa ja Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa. Polku kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka.

Room. 12:10
        Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

1. Kor. 13:12
        Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

• Vastaus1 kirjoitti:

on läsnä Jumala. Jeesus käski kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja tällä Hän tarkoittaa yhtä Jumalaa. Täällä parannuksen kasteen saaneet eivät ole saaneet Pyhän Hengen kastetta, mutta heille on LUPAUS annettu siitä kasteesta. Sitä kastetta ei yksikään ihminen voi määrätä saatavaksi. Se ei tule ihmisten konsteilla. Se tulee heille, jotka Jumalan ennaltasäätämyksen mukaan saavat uudestisyntymisen Elävän Veden Lähteestä, Herrasta.
        Lue tuosta ihmeellisestä kasteesta Johannes kolmosesta ja kuulevin korvin kuuntele heitä, jotka siitä kertovat. Pyhän Hengen lahja ei ole sama kuin Pyhän Hengen kaste.
        Pyhän Hengen lahjan saa jokainen parannuksen kasteella kastettu, sillä Jumala ei peru lupauksiaan. Pyhän Hengen lahja tuo armolahjoja mukanaan, sillä Pyhä Henki todistaa Jumalan Sanan, joka puhdistaa astian ja antaa uuden.

Uudestisyntyminen tapahtuu, kun Jumala sen määrää tapahtuvaksi ja uudestisyntynyt lapsi kastetaan samoin kuin kastetaan lihasta syntynytkin. Eli Jumalan lapsi kastetaan Pyhällä Hengellä ja lihdasta syntynyt lapsi vedellä, joka sisältää Jumalan lupaukset ja jokaisessa kastetilaisuudessa Jumala on läsnä.

Pyhän Hengen kaste tarkoittaa kastamista Jumalaan. Parannuksen kaste tarkoittaa kastamista opetuslapseksi. Jokainen opetuslapsi saa tulla Jumalan Sanan opettamaksi. Joka uskoo Jeesukseen ja Hänen opetuksiinsa saa kerran syntyä uudeksi, eli saa syntyä Jumalan lapseksi.

Jumalan Sanaa varsin omaperäisellä tavalla ja pahaa pelkään, että
        erehdyt joiltain osin esittämään kokonaan ikiomia johtopäätelmiä.

Esimerkkinä mainitsen tuon kasteoppisi, jota en ole ennen kuullut:

vaihe 1.
        lihallinen (vastasyntynyt!) lapsi kastetaan papin toimesta vedellä

vaihe 2.
        uudestisyntynyt Jumalan lapsi kastetaan Pyhällä Hengellä.

Saattaa kuulostaa jonkun mielestä raamatulliselta, mutta varttuneempi
        uskova ei voi tuollaista kastekäsitystä pitää Jumalan Sanan mukaisena.

Yhtä epäraamatulliselta kuulostaa oppisi uudestisyntymisestä vasta
        sen jälkeen, kun uskovan astia on puhdistettu ja uusi astia saatu...

En tuomitse sinua, kaukana siitä, mutta sanon suoraan, että sinun
        edustamaasi opinmuotoon en tunne minkäänlaista vetoa.

Ja mikä tärkeää, Jumalan Henki EI todista oppiviritelmääsi oikeaksi.

Hyvää illan jatkoa Vastaus1, saakoon Totuuden Henki johtaa meitä!

.

• Vastaus1

Jumalan Sanaa varsin omaperäisellä tavalla ja pahaa pelkään, että
        erehdyt joiltain osin esittämään kokonaan ikiomia johtopäätelmiä.

Esimerkkinä mainitsen tuon kasteoppisi, jota en ole ennen kuullut:

vaihe 1.
        lihallinen (vastasyntynyt!) lapsi kastetaan papin toimesta vedellä

vaihe 2.
        uudestisyntynyt Jumalan lapsi kastetaan Pyhällä Hengellä.

Saattaa kuulostaa jonkun mielestä raamatulliselta, mutta varttuneempi
        uskova ei voi tuollaista kastekäsitystä pitää Jumalan Sanan mukaisena.

Yhtä epäraamatulliselta kuulostaa oppisi uudestisyntymisestä vasta
        sen jälkeen, kun uskovan astia on puhdistettu ja uusi astia saatu...

En tuomitse sinua, kaukana siitä, mutta sanon suoraan, että sinun
        edustamaasi opinmuotoon en tunne minkäänlaista vetoa.

Ja mikä tärkeää, Jumalan Henki EI todista oppiviritelmääsi oikeaksi.

Hyvää illan jatkoa Vastaus1, saakoon Totuuden Henki johtaa meitä!

.

Minut kastettiin lapsena. Uskoin aina Jumalaan, mutta Jumalan Sanaan sain alkaa uskomaan nuorena aikuisena. Sain Pyhän Hengen lahjat ja armolahjat ja kasvatusta Jumalan Sanalla. Sana alkoi elää minussa, sillä sain uskonlahjan ja uskoin sen, minkä Jeesus opetti. Tuli Pyhäin miesten päivä 25 vuotta sitten ja sain kokea valtavan ihmeen. Jumala avasti ylhäältä tien luokseni ja kastoi minut Pyhällä Hengellä ja tulella. Puhun kokemuksesta sen minkä puhun täällä, en arvailuista.

Armolahjat on tarkoitettu rakentamaan ihmistä itseään ja kalliimmat niistä rakentavat seurakuntaa. Meidän täytyy rakentua Jumalan Temppeliksi, eikä mikään rakennus nouse noin vain, kuten te väärin opetatte.

Olet hyvässä koulussa. Minäkin tavailen jo uskon kuuliaisuudessa. Uskon kuuliaisuus merkitsee mm. luopumista omista pyyteistä. Herramme tahto on, että Kristus saisi enemmän muotoa meissä. Sen kanssa itse kipuilen ehkä enimmin. Mutta olen varma Jeesuksessa Kristuksessa, että Isä vie alkamaansa työtä eteenpäin kaikissa koulutukseen halukkaissa, ja niin edistymme uskossa ja Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa. Polku kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka.

Room. 12:10
        Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

1. Kor. 13:12
        Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

Todella hyvin kirjoitit, huoneenhaltija -veljeni!

Oikean ja puhtaan opin saunassa haluan sekä pehmitellä
        että toisaalta myös kurittaa itseäni - se on autuuteni :)

Tutut jakeet, mutta sopivat meille uskon tien kilvoittelijoille:

"Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden
        minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen
        sitä kohti, mikä on edessäpäin, minä riennän kohti päämäärää,
        voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella
        kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa." Fil. 3:13-14

.

• kastevesi
        lannenhunttari kirjoitti:

mielesta kaste on pelastuskysymys--
        mutta saanko mohikaanilta vastauksen------ onko kaste i h m i s e n teko vai J u m a l a n ?

tuo tuntuu mohikaanille olevan vaikea kysymys vastattavaksi...taas odotan

luomiskertomuksen mukaan lapsi on kastettu jumalan luomassa kastevedessä naisen kohdussa, ja kaikki luomistyön ulkopuoliset kasteet ovat pakanallisia, sairaiden mielten tuotantoa

• Vastaus1 kirjoitti:

Minut kastettiin lapsena. Uskoin aina Jumalaan, mutta Jumalan Sanaan sain alkaa uskomaan nuorena aikuisena. Sain Pyhän Hengen lahjat ja armolahjat ja kasvatusta Jumalan Sanalla. Sana alkoi elää minussa, sillä sain uskonlahjan ja uskoin sen, minkä Jeesus opetti. Tuli Pyhäin miesten päivä 25 vuotta sitten ja sain kokea valtavan ihmeen. Jumala avasti ylhäältä tien luokseni ja kastoi minut Pyhällä Hengellä ja tulella. Puhun kokemuksesta sen minkä puhun täällä, en arvailuista.

Armolahjat on tarkoitettu rakentamaan ihmistä itseään ja kalliimmat niistä rakentavat seurakuntaa. Meidän täytyy rakentua Jumalan Temppeliksi, eikä mikään rakennus nouse noin vain, kuten te väärin opetatte.

Kirjoitat: >>Meidän täytyy rakentua Jumalan Temppeliksi, eikä
        mikään rakennus nouse noin vain, kuten te väärin opetatte.

• Vastaus1

Kirjoitat: >>Meidän täytyy rakentua Jumalan Temppeliksi, eikä
        mikään rakennus nouse noin vain, kuten te väärin opetatte.

uudelleen Raamattusi ja näe, että Jumala ei lupaa kenellekään hetkessä uudestisyntymistä. ENSIN ON PUHDISTUS, sillä vanhaan leiliin ei uutta lasketa.

• Ved.2

.

lukenut syventyen vakavuudella kaikkeen mitä sanot. Olen ylivoimaisesti samaa mieltä uskossa ja Raamatuissa. mutta kasteesta on hyvin ongelmalllinen kysymys suhteestas siihen kuuliaisuuteen, mihin kuitenkin Herramme johdattaa. En ole saanut minkäänlaista hengellistä todistusta, että tätä uudestaan kastetta pitäisi edes alkaa millään lailla pohtimaan. Päin vastoin. Ainoat hengelliset todisteet ovat yhden lapsikasteen puolesta, mikä riittää. Tätä ovat myös helluntailaiset paastossa ja rukouksessa koetelleet armolahjojen kautta. Siis rukoilleet Pyhää Jumalaa. Tämä ei tarkoita vilpitöntä uskoontultuaan kasteen ottanutta ja sitä kautta ymmärryksen saanutta. "Mutta älkää menkö ilman Mïnun eri kutsua lihan kasteelle." Tämä on profetian sanomaa.

Tämä ei ole mitään väittelyä tai inttoa kasteen paremmuudesta, ehkä yhtä väärässä/oikeassa ollaan teologisesti. Mutta koska arvostan Semperin näkemystä ja syvällistä pohdintaa, niin haluaisin vastauksen asiaan. Miten olet totuuden hengessä tämän kokenut? En kysy mitään raamatullista faktaa, kos
        ka siitä ollaan erimieltä. Miten nyt kysyisin viisaasti, miten olet kokemuksellisella tasolla, asian ymmärtänyt? Sitä tasoa kunnioittavasti kysyen. Askarruttaa juuri sinun kohdallasi. Siunausta.

• Ved.2 kirjoitti:

lukenut syventyen vakavuudella kaikkeen mitä sanot. Olen ylivoimaisesti samaa mieltä uskossa ja Raamatuissa. mutta kasteesta on hyvin ongelmalllinen kysymys suhteestas siihen kuuliaisuuteen, mihin kuitenkin Herramme johdattaa. En ole saanut minkäänlaista hengellistä todistusta, että tätä uudestaan kastetta pitäisi edes alkaa millään lailla pohtimaan. Päin vastoin. Ainoat hengelliset todisteet ovat yhden lapsikasteen puolesta, mikä riittää. Tätä ovat myös helluntailaiset paastossa ja rukouksessa koetelleet armolahjojen kautta. Siis rukoilleet Pyhää Jumalaa. Tämä ei tarkoita vilpitöntä uskoontultuaan kasteen ottanutta ja sitä kautta ymmärryksen saanutta. "Mutta älkää menkö ilman Mïnun eri kutsua lihan kasteelle." Tämä on profetian sanomaa.

Tämä ei ole mitään väittelyä tai inttoa kasteen paremmuudesta, ehkä yhtä väärässä/oikeassa ollaan teologisesti. Mutta koska arvostan Semperin näkemystä ja syvällistä pohdintaa, niin haluaisin vastauksen asiaan. Miten olet totuuden hengessä tämän kokenut? En kysy mitään raamatullista faktaa, kos
        ka siitä ollaan erimieltä. Miten nyt kysyisin viisaasti, miten olet kokemuksellisella tasolla, asian ymmärtänyt? Sitä tasoa kunnioittavasti kysyen. Askarruttaa juuri sinun kohdallasi. Siunausta.

On rohkaisevaa ja rakentavaa kuulla, että olet paljolti samaa mieltä uskon asioissa.
        Kaste ei ole minulle sellainen kynnyskysymys, jonka perusteella jaottelisin ketään
        vuohiin ja lampaisiin, tyhmiin ja viisaisiin. Sitä en halua tehdä muillakaan perusteilla.

Kuitenkin rehellisesti ja aidosti pidän Raamatun mukaisena kasteena sitä kastetta,
        joka tapahtuu uskoon tulon jälkeen. Ymmärrän toisaalta, että hengellinen tausta
        voi esim. jonkun luterilaisen kohdalla olla sellainen, että hän ei uskoon tullessaan
        saa mitään ohjausta tai kehotusta kenenkään taholta kasteelle menemiseen.

Sellaisessa tapauksessa henkilö voi uskoon tultuaan oikeasti luottaa lapsikasteeseen
        ja siihen "yhden kasteen sisältöön", joka ei uusimista tarvitse. Hänellä ei ole - kuten
        sanonta kuuluu - hengellistä valoa sen raamatullisempaan menettelyyn kasteasiassa.

Toisaalta katson, että Jumala voi Pyhän Henkensä kautta tehdä Sanan eläväksi niin,
        että raamatullinen kaste tulee selväksi vaikkapa kaikessa yksinäisyydessä. En koskaan
        ole halunnut tuomita ketään, joka on pitäytynyt uskoon tultuaan lapsikasteessa.

Itse olen saanut vahvoja vaikutteita lapsuudestani saakka helluntaiseurakunnasta.
        Se on merkinnyt minulle selvää osviittaa sille raamatulliselle kastekäytännölle, jonka
        'kautta olen itse kulkenut. Tosin minua hoputettiin uskoon tultuani parikymppisenä
        kasteelle menoon. Siitä oli seurauksena jonkin verran viivettä kasteelle menemiseen.
        Olen perin suomalainen; minua ei käskemällä ole kovin helppo saada eteenpäin...

Summa summarum, oma kokemuksellinen faktani on, että kasteen kautta saadaan lepo
        kasteasiassa - siis uskovien kasteen kautta lepo siinäkin asiassa uskovalle.

Saakoon meidän Herramme valaista Pyhän Henkensä kautta tämän asian sydämellemme
        niin, että pääsemme täydelliseen rauhaan ja uskon varmuuteen! Hyvää yötä, Ved.2!

.

• pakis_ kirjoitti:

* Etkö ole lukenut Raamatusta, miten uskoon tulleet kastettiin, ja usein saivat myös Pyhän hengen kasteen saman tien. Esm. Korneliuksen koto kokouksessa. Pietari saarnasi, paikalla olijat uskoivat, uudestisyntyivät, saivat Pyhän Hengen kasteen, ja vasta sitten heidät kastettiin. Tapiollakin on mennyt tämä raamatullinen järjestys aivan sekaisin. Hän kastaa ensin, ja vielä vauvan? sitten vasta jossain välissä, jota en voi millään saada selville, missä kohtaa vauva uudestisyntyy? Tapio vastustaa Jopa jeesusta, vaikka Mestari sanoo, "Joka USKOO, ja kakstetaan se pelastuu." Mutta ei Tapio siitä välitä, hän seuraa vaan isien kirkon rituaaleja, koska niin on aina tehty.

Siksi kaiketi Jeesuksen tulokin on viivästynyt, koska valhetellaan vauvakasteen pelastavan, ja ihmisä kuolee tuossa valheessa, uskottelevat itselleen olevansa valmiita taivaaseen? Nyt kun tämä uskomus viekin valheuskossa elävät aivan jonnekkin muualle, eikä seurakunnan luku siitänsä täyty, vaan Jumalan pitää yhäti kutsua pakanoita pelastukseen, että vihdoin saataisiin Jumalan määräämä pakanain luku täyttymään.

* Jos kirkon oppi olisi taivaaseen vievä, olisi tuo luku tullut jo aikoja sitten täytetyksi? Kun ajatellaan koko maailman vauvana kastettuja, se on huima luku. Jeesus olisi sen perusteella tullut aikoja sitten, vaikka en tiedäkkään tuota lukua, mutta ei siinä paljon tarvitse laskeskella, kun sen tajuaa, miksi Jumala yhä kutsuu, yhtä ihmistä kerrallaan, jos kerran vauvakasteen saaneet ja sen mukaan olisivat taivaskelpoisia, olis pelastuneiden luku aivan mieletön, kun vertaa todellisiin uudestisyntyneisiin, ja ilaman sitä ei kukaan voi mennä Jumalan valtakuntaan, vauvakaste ei uudestisynnytä Raamatun mukaan, siksi voidaan tälläinenkin arviointi sallia!

* Että kaste ei vaikuta uudestisyntymiseen, eikä Pyhän Hengen saamiseen, ainoastaan pitää uudestisyntyä, silloin saa Pyhän Hengen . Joko selkis? Kysy vaan, jos on vieläkin epäselvää. Paavalikaan ei väsynyt kyselijöihin!

• kastevesi kirjoitti:

luomiskertomuksen mukaan lapsi on kastettu jumalan luomassa kastevedessä naisen kohdussa, ja kaikki luomistyön ulkopuoliset kasteet ovat pakanallisia, sairaiden mielten tuotantoa

* Nyt tuli kaste kerralla selitetykis! Voi pyhä yksinkertaisuus, kukahan panee vielä paremmaksi, tuo oli kyllä huippu!

* Etkö ole lukenut Raamatusta, miten uskoon tulleet kastettiin, ja usein saivat myös Pyhän hengen kasteen saman tien. Esm. Korneliuksen koto kokouksessa. Pietari saarnasi, paikalla olijat uskoivat, uudestisyntyivät, saivat Pyhän Hengen kasteen, ja vasta sitten heidät kastettiin. Tapiollakin on mennyt tämä raamatullinen järjestys aivan sekaisin. Hän kastaa ensin, ja vielä vauvan? sitten vasta jossain välissä, jota en voi millään saada selville, missä kohtaa vauva uudestisyntyy? Tapio vastustaa Jopa jeesusta, vaikka Mestari sanoo, "Joka USKOO, ja kakstetaan se pelastuu." Mutta ei Tapio siitä välitä, hän seuraa vaan isien kirkon rituaaleja, koska niin on aina tehty.

Siksi kaiketi Jeesuksen tulokin on viivästynyt, koska valhetellaan vauvakasteen pelastavan, ja ihmisä kuolee tuossa valheessa, uskottelevat itselleen olevansa valmiita taivaaseen? Nyt kun tämä uskomus viekin valheuskossa elävät aivan jonnekkin muualle, eikä seurakunnan luku siitänsä täyty, vaan Jumalan pitää yhäti kutsua pakanoita pelastukseen, että vihdoin saataisiin Jumalan määräämä pakanain luku täyttymään.

* Jos kirkon oppi olisi taivaaseen vievä, olisi tuo luku tullut jo aikoja sitten täytetyksi? Kun ajatellaan koko maailman vauvana kastettuja, se on huima luku. Jeesus olisi sen perusteella tullut aikoja sitten, vaikka en tiedäkkään tuota lukua, mutta ei siinä paljon tarvitse laskeskella, kun sen tajuaa, miksi Jumala yhä kutsuu, yhtä ihmistä kerrallaan, jos kerran vauvakasteen saaneet ja sen mukaan olisivat taivaskelpoisia, olis pelastuneiden luku aivan mieletön, kun vertaa todellisiin uudestisyntyneisiin, ja ilaman sitä ei kukaan voi mennä Jumalan valtakuntaan, vauvakaste ei uudestisynnytä Raamatun mukaan, siksi voidaan tälläinenkin arviointi sallia!

* Että kaste ei vaikuta uudestisyntymiseen, eikä Pyhän Hengen saamiseen, ainoastaan pitää uudestisyntyä, silloin saa Pyhän Hengen . Joko selkis? Kysy vaan, jos on vieläkin epäselvää. Paavalikaan ei väsynyt kyselijöihin!

Mohikaani_27: * Etkö ole lukenut Raamatusta, miten uskoon tulleet kastettiin, ja usein saivat myös Pyhän hengen kasteen saman tien".
        --
        Kysyn edelleen, onko kaste pelkkää vettä, vai liittyykö kasteeseen Pyhä Henki?
        Jos liittyy, niin miten?

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

Mohikaani_27: * Etkö ole lukenut Raamatusta, miten uskoon tulleet kastettiin, ja usein saivat myös Pyhän hengen kasteen saman tien".
        --
        Kysyn edelleen, onko kaste pelkkää vettä, vai liittyykö kasteeseen Pyhä Henki?
        Jos liittyy, niin miten?

Ymmärtänet, ettei itse kasteessa olevaan veteen liity mitään salaisuutta tai Pyhää Henkeä tms., vaan Pyhä Henki toimii tilanteessa ja erikoisesti kastettavan ihmisen sydämmessä ja siten ymärryksessä.

Eikö koko kastetapahtumassa keskeisellä sijalla ole kastettavan usko. Jos kastettava ei usko, niin koko kasteelta putoaa pohja pois.Ymmärtänet ja uskonet, miten kastettavan tulee ensin ottaa pelastus vastaan ja ne kastetaan. Näinhän Ap apostolit opettivat ja kansa/kuulijat käyttäytyi.

• pakis_
        Vastaus1 kirjoitti:

Pyhän Hengen kasteen?
        ""Pyhän Hengen kaste tarkoittaa kastamista Jumalaan""

• pakis_
        Mohikaani_27 kirjoitti:

no kun sitä vain ihmettelin, kun Raamatussa sanotaan näin:

""Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]""

lahjaksi Pyhän Hengen, joo kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen eikä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

ja sitten

""Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella""

Niin miten tuon laita sitten on, jos sanot että uudestisyntynyt saa vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen samantien?

Ihminenhän sen vesikasteen antaa ja kastaa parannukseen, mutta tuolla Raamatussa sanotaan "...tulee Hän, joka kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella"

Niin että miten Hän, Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä Ja tulella?

Jos tähän saisi selvennyksen, kiitos

• tutkinut
        Mohikaani_27 kirjoitti:

>>* Etkö ole lukenut Raamatusta, miten uskoon tulleet kastettiin, ja usein saivat myös Pyhän hengen kasteen saman tien. Esm. Korneliuksen koto kokouksessa. Pietari saarnasi, paikalla olijat uskoivat, uudestisyntyivät, saivat Pyhän Hengen kasteen, ja vasta sitten heidät kastettiin.

• M.Jussila
        tutkinut kirjoitti:

>>* Etkö ole lukenut Raamatusta, miten uskoon tulleet kastettiin, ja usein saivat myös Pyhän hengen kasteen saman tien. Esm. Korneliuksen koto kokouksessa. Pietari saarnasi, paikalla olijat uskoivat, uudestisyntyivät, saivat Pyhän Hengen kasteen, ja vasta sitten heidät kastettiin.

Jeesuksen antama kastekäsky on ollut siinä alusta alkaen. Uudelleen kastajien valhetta, että se olisi lisätty.
        Kumma, että te nielette valhetta määrättömät määrät.

• frihet
        Vastaus1 kirjoitti:

uudelleen Raamattusi ja näe, että Jumala ei lupaa kenellekään hetkessä uudestisyntymistä. ENSIN ON PUHDISTUS, sillä vanhaan leiliin ei uutta lasketa.

03. 06 1988 minä sain armosta syntini anteeksi uskon kautta Kristukseen ja niin myös synnyin uudesti ylhäältä.

Siitä alkoi uusi elmä Kristuksessa ja sain Raamattua tutkiessani huomata, että parannuksen paikalle tulee mennä vielä tänäänkin, mutta sinä ilta hetkenä jona sain syntini anteeksi, en ansiotteni mukaan saanut, vaan täydellisesti armosta, uskon kautta Kristukseen.

Samana syksynä sain kokea Pyhän Hengen kasteen ja sain siitä merkiksi kielet.
        Saman syksyn aikana sain myös uskon askelissa mennä kasteen hautaan, siihen ei myöskään yksikään ihminen ollut ehdottanut, vaan Henki minulle selvensi tuon askeleen.

Kasteen jälkeen minut myös liitettiin seurakuntaan, jota ennen kastetta myös pohdin, et mihin seurakuntaan.

Et hiukka ihmetyttää kirjoituksesi tässä ketjussa ajatuksesi kaste asiassa, mut ,mut...
        En usko kuitenkaan, että vauvoille kastetta tarjoat, että he sen turvin taivas paikan saavat, koska vauvakasteessahan ei tarvita Kristusta, sehän on kummien, vanhempien ja papin päätös, eli täysi ero "uskovien kasteelle."

• Ved.2

On rohkaisevaa ja rakentavaa kuulla, että olet paljolti samaa mieltä uskon asioissa.
        Kaste ei ole minulle sellainen kynnyskysymys, jonka perusteella jaottelisin ketään
        vuohiin ja lampaisiin, tyhmiin ja viisaisiin. Sitä en halua tehdä muillakaan perusteilla.

Kuitenkin rehellisesti ja aidosti pidän Raamatun mukaisena kasteena sitä kastetta,
        joka tapahtuu uskoon tulon jälkeen. Ymmärrän toisaalta, että hengellinen tausta
        voi esim. jonkun luterilaisen kohdalla olla sellainen, että hän ei uskoon tullessaan
        saa mitään ohjausta tai kehotusta kenenkään taholta kasteelle menemiseen.

Sellaisessa tapauksessa henkilö voi uskoon tultuaan oikeasti luottaa lapsikasteeseen
        ja siihen "yhden kasteen sisältöön", joka ei uusimista tarvitse. Hänellä ei ole - kuten
        sanonta kuuluu - hengellistä valoa sen raamatullisempaan menettelyyn kasteasiassa.

Toisaalta katson, että Jumala voi Pyhän Henkensä kautta tehdä Sanan eläväksi niin,
        että raamatullinen kaste tulee selväksi vaikkapa kaikessa yksinäisyydessä. En koskaan
        ole halunnut tuomita ketään, joka on pitäytynyt uskoon tultuaan lapsikasteessa.

Itse olen saanut vahvoja vaikutteita lapsuudestani saakka helluntaiseurakunnasta.
        Se on merkinnyt minulle selvää osviittaa sille raamatulliselle kastekäytännölle, jonka
        'kautta olen itse kulkenut. Tosin minua hoputettiin uskoon tultuani parikymppisenä
        kasteelle menoon. Siitä oli seurauksena jonkin verran viivettä kasteelle menemiseen.
        Olen perin suomalainen; minua ei käskemällä ole kovin helppo saada eteenpäin...

Summa summarum, oma kokemuksellinen faktani on, että kasteen kautta saadaan lepo
        kasteasiassa - siis uskovien kasteen kautta lepo siinäkin asiassa uskovalle.

Saakoon meidän Herramme valaista Pyhän Henkensä kautta tämän asian sydämellemme
        niin, että pääsemme täydelliseen rauhaan ja uskon varmuuteen! Hyvää yötä, Ved.2!

.

Olen samaa mieltä pääkohdin tuosta lapsikasteen merkityksestä. Ja ymmärrän myös taustasi ja olet tiukasti pitänyt kiinni siitä ettei kukaan manipuloi, painosta ym. Se näkyy myös itsenäisenä mielipiteen tai Raamattu-uskollisuutena. Et tunnu olevan laumasielu ja muiden vaikutteille altis. Siksi kysyinkin tähän liittyen millaisella prosessilla olet uskonasioilla kulkenut.

Vapaasuuntalaisten uskonohjauksessa olen itse kuitenkin enimmäkseen kulkenut, mutta yli kolmikymppisen uskoontulon myötä rukouksin en ole johdattunut ns. uskovien kasteelle. En väittele sen kummemmin oikein/väärin akselilla. Mutta yhdyn tuohon rukouksin. "Saakoon meidän herramme Pyhän Henkensä kautta valaista uskon vaellustamme, Nim. Hengen johtamana.

Hyvää Pääsiäistä! Ja siinäpä se vahva sanomamme onkin. Ja kiitos kirjoituksistasi.

• Pääsiäsi rauhaa.
        Ved.2 kirjoitti:

Olen samaa mieltä pääkohdin tuosta lapsikasteen merkityksestä. Ja ymmärrän myös taustasi ja olet tiukasti pitänyt kiinni siitä ettei kukaan manipuloi, painosta ym. Se näkyy myös itsenäisenä mielipiteen tai Raamattu-uskollisuutena. Et tunnu olevan laumasielu ja muiden vaikutteille altis. Siksi kysyinkin tähän liittyen millaisella prosessilla olet uskonasioilla kulkenut.

Vapaasuuntalaisten uskonohjauksessa olen itse kuitenkin enimmäkseen kulkenut, mutta yli kolmikymppisen uskoontulon myötä rukouksin en ole johdattunut ns. uskovien kasteelle. En väittele sen kummemmin oikein/väärin akselilla. Mutta yhdyn tuohon rukouksin. "Saakoon meidän herramme Pyhän Henkensä kautta valaista uskon vaellustamme, Nim. Hengen johtamana.

Hyvää Pääsiäistä! Ja siinäpä se vahva sanomamme onkin. Ja kiitos kirjoituksistasi.

Toivottavasti seisot ryhdikkäänä. Sinussa on säilynyt jotakin alkuperästä kumpuavaa. Pidä se.
        Joskus on huomattava ero ihmissä, jotka puhuvat samasta asiasta. Jokaisen on syytä miettiä missä sen eron syy on.

• Betsy67

asia tutkia.

Otan esille yhden asian. Tämä luku kannattaa asianomaisen lukea kokonaan,
      siis vastaus1. Syntiä tekevähän joutuu vastuuseen, ei se joka ei ole tehnyt
      hyvää eikä pahaa. Tahdon valinnasta ja ymmärryksestä on kysymys.
      (Miten muuten sopisi yhteen sanat; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi?)

Hes.18:19. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?'
      Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun
      käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä
      tekee - sen on kuoltava.

20. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan
      ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen
      jumalattomuutensa.

21. Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa
      kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää;
      ei hänen ole kuoltava.

22. Ei yhtäkään hänen synneistänsä, jotka hän on tehnyt, muisteta; vanhurskautensa tähden,
      jota hän on noudattanut, hän saa elää.

23. Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän
      kääntyy pois teiltänsä ja elää?

24. Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, tekee kaikkien
      niiden kauhistusten kaltaisia, joita jumalaton tekee - saisiko hän tehdä niin ja elää?
      Ei yhtäkään hänen vanhurskasta tekoansa, jonka hän on tehnyt, muisteta. Uskottomuutensa
      tähden, johon hän on langennut, ja syntinsä tähden, jota on tehnyt, niiden tähden
      hänen on kuoltava.

25. Ja vielä te sanotte: 'Herran tie ei ole oikea.' Kuulkaa siis, te Israelin heimo!
      Minunko tieni ei olisi oikea? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat!

26. Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, sentähden
      hänen on kuoltava; vääryytensä tähden, jota on tehnyt, hänen on kuoltava.

27. Ja jos jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestaan, jota on harjoittanut, ja tekee
      oikeuden ja vanhurskauden, hän säilyttää sielunsa elossa.

28. Koska hän näki ja kääntyi pois kaikista synneistänsä, joita oli tehnyt, hän totisesti
      saa elää; ei hänen ole kuoltava.

• lannenhunttari

kun sinulla on ,kuten sanot---Saakoon meidän Herramme valaista Pyhän Henkensä kautta tämän asian sydämellemme
        niin, että pääsemme täydelliseen rauhaan ja uskon varmuuteen! Hyvää yötä

mutta kun minulla on sama asia ja rauha omasta kasteestani,niin tarvitsemmeko sitten muuta....tuon lisaksi?

olen rukoillut vuosien aikana--etta jos Jumala kehoittaa minua menemaan kasteelle,,niin menen,
        mutta vuosikymmenet on menneet,ja kehoitusta ei ole tullut..
        uskallan sanoa kohdallani--minulla ainakaan kaste ei ole pelastuksen asia,,uskoontulo oli.
        haluaisin vain sita uskon alku-aikojen pelastus riemua takaisin..sita ensimmaista rakkautta..
        mutta kai se on vahan niinkuin avioliitossa--- se honeymoon- vaihtuu arjeksi vuosien aikana.

• lannenhunttari kirjoitti:

kun sinulla on ,kuten sanot---Saakoon meidän Herramme valaista Pyhän Henkensä kautta tämän asian sydämellemme

mutta kun minulla on sama asia ja rauha omasta kasteestani,niin tarvitsemmeko sitten muuta....tuon lisaksi?

olen rukoillut vuosien aikana--etta jos Jumala kehoittaa minua menemaan kasteelle,,niin menen,
        uskallan sanoa kohdallani--minulla ainakaan kaste ei ole pelastuksen asia,,uskoontulo oli.
        haluaisin vain sita uskon alku-aikojen pelastus riemua takaisin..sita ensimmaista rakkautta..
        mutta kai se on vahan niinkuin avioliitossa--- se honeymoon- vaihtuu arjeksi vuosien aikana.

ainoastaan kuuliaisuutta Sanaan. Usko Sana, joka sanoo, "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Usko vaan tuo Jeesuksen "käsky", niin muuta ei tarvita. On Jumalan kiusaamista vaatia jotain vastausta, joka on selkeästi kirjoitettu Sanassa. Miksi Hän sinulle erikseen antaisi jokun merkin, Hän on antanut Sanansa, ja siitä vakuudeksi antoi ainutsyntyisen Poikansa ristille tapettavaksi, todisti sanansa puhtauden ja takkuu varmaksi. Jeesuksen veri on siitä todisteena. Mene vaan Häntä seuraten kasteen hautaan, niinkuin Raamattu opettaa. Rukoile mieluimmin epäuskosi pois ja tottele Sanaa !

• l-h
        Mohikaani_27 kirjoitti:

ainoastaan kuuliaisuutta Sanaan. Usko Sana, joka sanoo, "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Usko vaan tuo Jeesuksen "käsky", niin muuta ei tarvita. On Jumalan kiusaamista vaatia jotain vastausta, joka on selkeästi kirjoitettu Sanassa. Miksi Hän sinulle erikseen antaisi jokun merkin, Hän on antanut Sanansa, ja siitä vakuudeksi antoi ainutsyntyisen Poikansa ristille tapettavaksi, todisti sanansa puhtauden ja takkuu varmaksi. Jeesuksen veri on siitä todisteena. Mene vaan Häntä seuraten kasteen hautaan, niinkuin Raamattu opettaa. Rukoile mieluimmin epäuskosi pois ja tottele Sanaa !

mohikaani ,mutta oletko ollut politikko ammatiltasi ,kun kierrat ja kaarrat kysymystani ,ja vastaat siihen mita ei ole kysytty--??
        tuossahan tuo kysymys--mutta saanko mohikaanilta vastauksen------ ---onko kaste i h m i s e n teko vai J u m a l a n ?

• l-h kirjoitti:

mohikaani ,mutta oletko ollut politikko ammatiltasi ,kun kierrat ja kaarrat kysymystani ,ja vastaat siihen mita ei ole kysytty--??
        tuossahan tuo kysymys--mutta saanko mohikaanilta vastauksen------ ---onko kaste i h m i s e n teko vai J u m a l a n ?

Tärkeä kysymys!

Olen huomaavani, että ns. uskovien kaste on lähinnä vain pelkkää vettä (upotus), jossa korostuu ihmisen teko Jumalalle (ns. kuuliaisuuden askel).
        Esim. Pyhän Hengen merkitys kasteessa jää usein huomioimatta, kun korostetaan vain ihmisen osuutta siinä ("MINÄ otin kasteen").

• l-h
        Tapio522 kirjoitti:

Tärkeä kysymys!

Olen huomaavani, että ns. uskovien kaste on lähinnä vain pelkkää vettä (upotus), jossa korostuu ihmisen teko Jumalalle (ns. kuuliaisuuden askel).
        Esim. Pyhän Hengen merkitys kasteessa jää usein huomioimatta, kun korostetaan vain ihmisen osuutta siinä ("MINÄ otin kasteen").

vanha sanonta saarnasta menee---mita useammin saarnassa kuuluu Mina sana,sita kauempana saarna on Jumalasta.. aamua vaan..Mina menen muata...

• lannenhunttari kirjoitti:

Täydellinen rauha ja uskon varmuus kasteasiassa tulee siten, että
        käy rohkeasti uskovien kasteelle. Niin ainakin minä uskon.
        Soisin sinulle kovin mielelläni tuon kuuliaisuuden askeleen ottamisen.

Kuuliaisuutta Jumalan tahdolle ja Hänen nimelleen emme voi ylikorostaa.
        Paavali nimeää apostolin toimensa keskeiseksi asiaksi sen, että "syntyisi
        uskon kuuliaisuus Hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa".

Kehotusta kasteelle menemiseen ei ole tullut - niin kerrot. Mutta onko
        tuo sisäinen tarve rukoilla asian puolesta merkki siitä, että kehotus on
        koko ajan voimassa? Sitä sinun sopii punnita.

Kaste ei pelasta kastetoimituksena, mutta kastamattomuus saattaa olla
        se "kanto kaskessa", joka estää eteenpäin pääsyn uskon kilvoittelussa.

En halua kiusata sinua Raamatun jakeilla, mutta sanotaanhan psalmeissa:
        "Vain niskoittelijat asuvat kuivassa maassa." Ps. 68:7. Kuuliaisuuden tiellä
        voi alkaa kaikkien aikojen "hengellinen honeymoon", pelastuksen riemu!

Hyvää kevään jatkoa sinulle sinne "lännelle"!

.

• Avauksessa viittasin Vastaus1:n näkemykseen, jonka mukaan
        >>kastamattomien lasten päälle olisi sälytetty "isien taakka",
        siis ensimmäisen Aadamin syntiinlankeemus

• Betsy67
        l-h kirjoitti:

Raamatunjakeilla. Siitä näkyy Jumalan tahto.
        Ihminen päättää suostuuko Hänen tahtoonsa, vai kieltääkö itsensä Jumalalta.

Room.6:2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen,
        olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Kaste toimitetaan ihmiselle, ihmisten välityksellä,
        mutta sen hengellisen osuuden toteuttaa Jumala niiden kohdalla jotka suostuvat
        kastettaviksi Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.

Samoinhan on syntien anteeksisaamisen laita kun tulemme uskoon.
        Tunnustamme syntimme Jumalan tahdon mukaisesti ja Jumala
        toteuttaa sen meissä, antamalla syntimme anteeksi.
        Kun siis suostumme toimimaan Jumalan Sanassaan ilmoittaman
        tahdon mukaisesti, sinetöi Hän lupauksensa ihmisessä ja ihmisen hyväksi
        toteuttamalla lupauksensa.

Kyseessä ei ole pelkkä seremonia tai tapa, vaan ihmisen ilmaisu vastata
        Jumalan rakkauteen ja haluun toimia omalta puoleltaan Jumalalle mieliksi.
        Kyseessä on Jumalan kunnioittaminen ja Hänen auktoriteettiinsa alistumista.

Jumala ei erikseen kutsu kasteelle, Hän on kutsunut jo Sanassaan ilmoittamansa tahdon kautta.

• Tapio522 kirjoitti:

Tärkeä kysymys!

KASTAA PASSIIVISSA

Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa.
        Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi. Voit itse tarkistaa/tarkistuttaa tämän.

Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.

Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.

Uskovien kasteen kannattajat- tehdessään kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon- hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen.
        --
        Kasteessa Jumala siunaa ihmistä yhteydellä Kristukseen Jeesukseen.
        Ihmisen järki ja ymmärrys ei auta tämän tiedon vastaanottamisessa. Jumalan sana näin yksinkertaisesti todistaa ja yksinkertaisella lapsenuskolla voimme sen myös ottaa vastaan.

Kasteessa toimii Jumala, ei ihminen.
        Kaste on evankeliumia, sellaista, mikä tulee kokonaan ihmisen ulkopuolelta, yksin Jumalan armosta.
        Kaste on lupaus ja lahja, ei vaatimus tai käsky (ei lakia).
        Kasteessa Jumala antaa hyvää meille, jota emme millään tavoin voi itse ansaita.

• Aamen.
        Tapio522 kirjoitti:

KASTAA PASSIIVISSA

Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa.
        Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi. Voit itse tarkistaa/tarkistuttaa tämän.

Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.

Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.

Uskovien kasteen kannattajat- tehdessään kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon- hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen.
        --
        Ihmisen järki ja ymmärrys ei auta tämän tiedon vastaanottamisessa. Jumalan sana näin yksinkertaisesti todistaa ja yksinkertaisella lapsenuskolla voimme sen myös ottaa vastaan.

Kaste on evankeliumia, sellaista, mikä tulee kokonaan ihmisen ulkopuolelta, yksin Jumalan armosta.

Totta puhut. Kaste on Jumalan teko. Sen saavat kaikki ottaa vastaan. Kaste avaa mahdollisuudet.

• Betsy67
        Tapio522 kirjoitti:

KASTAA PASSIIVISSA

--

tietämättömän vauvan pään kasteleminen papin kädessä olevalla vedellä
        on Raamatullinen kaste, (siinähän pappi suorittaa seremenoniaa,
        jota ei ole edes kirjoitettu Raamattuun)jossa vauva itse ei voi mitenkään vaikuttaa
        tapahtumaan, koska ei ole ymmärrystä, eikä kykyä.

Kyllä Jumala antoi ihmiselle tahdon, ettei ihmistä voitaisi kohdella kuin
        tahdotonta marionettia ja joka olisi kaikkien opintuulten vietävissä.

Ihminen ei itse voi kastaa itseään, mutta hänen tulee suostua kastettavaksi.
        (Jeesus pyysi Johannekselta kastetta)

Asia voidaan ilmaista sanalla "kastattaa", (ottivat kasteen, kuten Raamatussakin sanotaan)
        mutta kuten itse veteen upottamisen suorittaa toinen, niin myöskin sen hengellisen
        toteutuksen uskovan kohdalla suorittaa(saattaa voimaan) toinen, eli Jumala.

En käsitä miksi yritetään estää ihmisiä noudattamasta Raamatun mallia
        kasteasiassa, eihän silloin menetetä mitään,
        päinvastoin, tullaan upotetuksi Jeesuksen kuoleman ja
        ylösnousemuksen osallisuuteen tietoisen valinnan kautta ja itse siitä myöskin siunaus
        saadaan (tai kohtaako kirous Tapio)

Jumalan tahto ja oikeudenkäynti.
        (Jumala kutsuu ja asettaa ehdot ja
        ihminen joko suostuu tai kieltäytyy, eikö totta Tapio?)

Jes.1:18. Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra.
        Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
        19. Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;

Minä en tiedä muusta kuin vanhempieni kertomisista että minunkin päähäni
        on pappi vettä sivellyt. En minä ollut edes uskossa Jeesukseen kun se tapahtui.

En ymmärtänyt koko tapahtumasta mitään, koska olin vastuuton vauva jota liikuteltiin
        luterilaisten perinnäissääntöjen ja tavan mukaan.(ei uskovien vanhempieni toimesta)

Kirjoitat kasteen olevan lupaus.
        Mitä sinä lupasit kun sinut vauvana kastettiin?
        (vai olitko jo tarpeeksi vanha tekemään lupauksia Jumalalle?)

Minä en raukka osannut luvata mitään, en liioin sitoutua, enkä syntejänikään
        tunnustaa...enkä tehdä parannusta(eikä minulla syntejä silloin vielä ollutkaan)

Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa ja vauvalla ei ole vielä
        tunnollaan syntiä, koska ei ole osannut syntiä tehdä, joten toimitus on vailla merkitystä.

Ei vauvasta tule kasteessa Jumalan lasta.
        Hautajaisissa kyllä kerrotaan, (niin luterilaisessa kirkossa on tapana,) että
        kasteen sakramentti oikeuttaa ihmiset Jumalan lapseuteen ja pääsyn taivaaseen,
        mutta sehän on ihmisten harhaan johtamista.

Siksi saatana saa paljon saalista kun kirkon opettajat julistavat sanomaa, joka
        on täysin Raamatun vastaista.

Tarvitaan voimakasta heräämistä todellisuuteen tästä pakanallisesta pimeydestä.
        Rukoilen herätystä Suomen kirkon opettajille ja kansalle.
        Israelissakin oli opettajia jotka eivät tajunneet miten uudestisynnytään Jumalan
        lapseksi, samoin on pimeys Suomen opettajien sydämen päällä,
        koska vasta Kristuksessa se poistuu.

Rukoillaan palavasti hengellistä herätystä ja Pyhän Hengen tulen syttymistä
        koska vain totuus tekee vapaaksi pimeyden kahleista ja petoksesta.

• Sovitellen

Kaikki ihmiset ovat perisynnin alaisia eli ensimmäisen Aaadamin alaisia jokainen saa anteksi kasteessa peri- synnin ja voi alkaa kasvaa joa ajattelet asiaa ja, jos se ei sinulle ole kirkastunut pyydä kirkstusta ylhäältä.

Minulle Jeesus on tämän asian näin kirkastanut ja tämäkin opin riidan voimme unohtaa koska se ei kaikille kirkastu koskaan.
      Vastaus 1 on mielestäni tämän asian oikein sisäistänyt

• lainaus (kirjoittanut Petteri Haipola) http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/oppi/perisynti.htm#synty
        _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Perisyntiopin historia

Raamatussa ei tunneta sellaista käsitettä kuin perisynti. Käsitteen puuttuminen ei tarkoita sitä, ettei oppia perisynnistä ole Raamatussa. On monia opetuksia, joille on annettu nimi, jota ei löydy Raamatusta, mutta opetus voidaan johtaa sieltä. Näitä ovat mm. pelastusvarmuus, kolminaisuus, elämän vanhurskaus ja helvetin tuli. Oppi perisynnistä perustuu pääosin seuraaviin Raamatun kohtiin ja niiden vastineisiin Vanhassa testamentissa: Room 5:12-21; 3:9-19; 1Kor 15:21,22; Job 14:4; 15:14; Psa 51:7; 58:4; Jes 48:8; 1Moos 6:3; 5:3. Se, miten perisynnin ymmärrämme, on riippuvainen siitä, miten näitä kohtia tulkitsemme.

Oppi perisynnistä on kehitetty apostolisen ajan jälkeen tukemaan vauvojen kastamisen tapaa. Jotkut itseään kristittynä pitävät ihmiset alkoivat kastaa sylivauvoja toisella vuosisadalla ajanlaskun alun jälkeen. Apostolisena aikana kastettiin perhekunnasta vain ne, jotka uskoivat Jumalaan. Pienet vauvat eivät usko Jumalaan, koska eivät ymmärrä puhetta. Jotta evankeliumi voidaan uskoa, täytyy sen sanoma voida ymmärtää. Käännämme tästä syystä Raamattuja ja hengellistä kirjallisuutta eri kielille. Jos uskomiseen ei tarvittaisi ymmärrystä, ei käännöstyötä tarvitsisi tehdä. Evankeliumia voitaisiin julistaa hepreaksi, arameaksi ja kreikankielellä kaikille kansoille. Valitut uskoisivat, vaikka he eivät ymmärtäisi halaistua sanaa evankeliumin sanomasta. Näin ei tietenkään tapahdu. Uskoon tarvitaan ymmärrystä, koska Raamatun sanoma on ymmärrettävää kieltä. Luterilaisten opetus siitä, että vauvat uskovat, on epätoivoinen yritys perustella Raamatun kirjoitusten vastaista perinnettä.

Vauvoja ei ole lupa kastaa myöskään tulevaa uskoa ja mielenmuutosta varten, niin kuin evankelis-luterilaisen Kansanlähetyksen uskovaiset tekevät. Martti Luther tuomitsi tämän suuntauksen aikanaan, joka esiintyi Valdolaisuuden nimellä. Raamatussakaan ei ole perusteita kastaa vauvoja tulevaa uskoa varten vaan heidät kastetaan vasta sitten, kun osaavat itse ilmaista uskonsa sisällön ja osoittavat Hengen hedelmää elämässään. Myös Johannes Kastaja ja apostolit edellyttivät suun tunnustusta ja näkyvää mielenmuutosta ennen kuin kastoivat kääntyneitä. (Matt 3:1-11; Apt 8:35-40; 10:43-48; 19:1-9; vrt. 26:17-20.)

Vauvoja alettiin kastaa sen vuoksi, että he pelastuisivat perisynniltä ja saatanan vallasta. Jotkut ihmiset luulivat, että vauvat joutuvat kadotukseen, jos heitä ei kasteta. Vesikasteelle annettiin tuolloin sellainen merkitys, että siinä tapahtuu taianomaisesti syntien pois peseminen, uudestisyntyminen ja pelastuminen. Ihmiset luulivat, että Pyhä Henki tulee ihmiseen vesikasteessa.
        _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Minkälaisia ajatuksia Petteri Haipolan teksti herätti sinussa ?

En ole Haipolan kannattaja niin, että hänen näkemyksensä voisin kaikilta osin vahvistaa.
        Mieluummin kuitenkin "kirkastun" perisyntiasiassa Haipolan ajatusten suuntaan kuin sen
        valtakirkollisen suuntauksen mukaan, jossa pääasiana ei ole totuus, vaan kirkkopolitiikka.

.

.

• Ra Masi

Testamentissa kerrotaan aivan tarkkaan tuosta perisynnistä. Minäkin olen Vastaus1 kanssa samaa mieltä.

• lannenhunttari
        Ra Masi kirjoitti:

Testamentissa kerrotaan aivan tarkkaan tuosta perisynnistä. Minäkin olen Vastaus1 kanssa samaa mieltä.

naita sikiaa---haipola---Apostolisena aikana kastettiin perhekunnasta vain ne, jotka uskoivat Jumalaan.

ja raamattu sanoo--- kastoivat perhekunnittain..keta te uskotte haipolaa,vai raamattua?

ja viela---Luterilaisten opetus siitä, että vauvat uskovat, EI ole tuo totta---
        50 vuotta itse kuuluin lut. kirkkoon, enka tuota koskaan kuullut

ja hyva ystavani helluntaipastori monien vuosikymmenten ajan meni takaisin lut.kirkkoon jaseneksi moneksi vuodeksi ennen kuolemaansa[kuoli viime vuonna].. etta alkaa ihan niin varmalla 'rintaaanella' puhuko erehtymattomyydesta.
        paljon varmuudessamme voi olla omaa luulotteluamme....[minunkin] samassa veneessa ollaan,mutta kunhan vain tuon veneen Kapteeni on Jeesus,niin ei valia ,suunta on silloin Oikea..

• Uskossa Jeesukseen.

naita sikiaa---haipola---Apostolisena aikana kastettiin perhekunnasta vain ne, jotka uskoivat Jumalaan.

ja raamattu sanoo--- kastoivat perhekunnittain..keta te uskotte haipolaa,vai raamattua?

ja hyva ystavani helluntaipastori monien vuosikymmenten ajan meni takaisin lut.kirkkoon jaseneksi moneksi vuodeksi ennen kuolemaansa[kuoli viime vuonna].. etta alkaa ihan niin varmalla 'rintaaanella' puhuko erehtymattomyydesta.
        paljon varmuudessamme voi olla omaa luulotteluamme....[minunkin] samassa veneessa ollaan,mutta kunhan vain tuon veneen Kapteeni on Jeesus,niin ei valia ,suunta on silloin Oikea..

levitetään. Varsinkin M.Luther on yritetty tehdä naurunalaiseksi ja hänestä valehdellaan jos millä keinolla ja konstilla. Voipa sanoa, että kaikki isien pyhät arvot on ajettu alas. Eikös se ole jo varma maailmanlopun merkki. Ihmisistähän tulee lähellä loppua valehtelijoita. Uskovat valheeseen ja pilkkaavat.

• merihukka

Hesekiel.
        Pojat ja tyttäret eivät ole vastuus vanhempiensa tekosista. Se tarkoittaa, että jokainen ihminen on itse vastuussa teoistaan. Perisyntiä ei ole olemassa. Luomisessa ei syntynyt periytyvää syntiä. Juutalaisten luoma luomiskertomus kertoo omalla tavallaan tietoisuuden ilmaantumisen ihmiselle.

Tieteellisesti ihmiseen johtavassa eläinlinjassa tietoisuus kehittyi hitaasti monen tekijän summana. Tietoisuus kehittyy edelleen ja on kaikkien nähtävissä. Tietoisuuden kehittyminen ei ole mysteeri vaan suhteellisen yksinkertainen asia todettavaksi.

Kristinusko mukaan ihmiskuntaa rasittaa perisynti. Se hakee esityksellään ihmiskunnan yksilöiden yhdenvertaisuutta mystisen teorian kautta. Se liittää perisyntiin ihmisen turmeltuneisuuden eli tiedonhalun. Yksinkertainen asia muutetaan muutamalla mystisellä lauseella sanakikkailuksi ja ihminen henkisen alistamisen välineeksi.

• lannenhunttari
        merihukka kirjoitti:

Hesekiel.
        Pojat ja tyttäret eivät ole vastuus vanhempiensa tekosista. Se tarkoittaa, että jokainen ihminen on itse vastuussa teoistaan. Perisyntiä ei ole olemassa. Luomisessa ei syntynyt periytyvää syntiä. Juutalaisten luoma luomiskertomus kertoo omalla tavallaan tietoisuuden ilmaantumisen ihmiselle.

Tieteellisesti ihmiseen johtavassa eläinlinjassa tietoisuus kehittyi hitaasti monen tekijän summana. Tietoisuus kehittyy edelleen ja on kaikkien nähtävissä. Tietoisuuden kehittyminen ei ole mysteeri vaan suhteellisen yksinkertainen asia todettavaksi.

Kristinusko mukaan ihmiskuntaa rasittaa perisynti. Se hakee esityksellään ihmiskunnan yksilöiden yhdenvertaisuutta mystisen teorian kautta. Se liittää perisyntiin ihmisen turmeltuneisuuden eli tiedonhalun. Yksinkertainen asia muutetaan muutamalla mystisellä lauseella sanakikkailuksi ja ihminen henkisen alistamisen välineeksi.

merihukka [toivon ,etta et ole aivan hukassa]-----Luomisessa ei syntynyt periytyvää syntiä. ---

ei luomisessa syntynyt mitaan syntia-- synti syntyi myohemmin,kuten kai tiedat...?

perisynnin olemuksen naet vaikka 2 ssa pienessa lapsessa,panet ne samaan leikkikehaan ja annat heille YHDEN lelun,mita tapahtuu? alkaa kiista lelusta.kuka opetti ,ei kukaan viela, se itsekkyyden synti oli opittu jo aidinmaidossa,eli se oli jo syntyessa..
        ei tuossa ole mitaan mystista,vaan se on kylma totuus

• Pappi A

lainaus (kirjoittanut Petteri Haipola) http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/oppi/perisynti.htm#synty
        _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Perisyntiopin historia

Raamatussa ei tunneta sellaista käsitettä kuin perisynti. Käsitteen puuttuminen ei tarkoita sitä, ettei oppia perisynnistä ole Raamatussa. On monia opetuksia, joille on annettu nimi, jota ei löydy Raamatusta, mutta opetus voidaan johtaa sieltä. Näitä ovat mm. pelastusvarmuus, kolminaisuus, elämän vanhurskaus ja helvetin tuli. Oppi perisynnistä perustuu pääosin seuraaviin Raamatun kohtiin ja niiden vastineisiin Vanhassa testamentissa: Room 5:12-21; 3:9-19; 1Kor 15:21,22; Job 14:4; 15:14; Psa 51:7; 58:4; Jes 48:8; 1Moos 6:3; 5:3. Se, miten perisynnin ymmärrämme, on riippuvainen siitä, miten näitä kohtia tulkitsemme.

Oppi perisynnistä on kehitetty apostolisen ajan jälkeen tukemaan vauvojen kastamisen tapaa. Jotkut itseään kristittynä pitävät ihmiset alkoivat kastaa sylivauvoja toisella vuosisadalla ajanlaskun alun jälkeen. Apostolisena aikana kastettiin perhekunnasta vain ne, jotka uskoivat Jumalaan. Pienet vauvat eivät usko Jumalaan, koska eivät ymmärrä puhetta. Jotta evankeliumi voidaan uskoa, täytyy sen sanoma voida ymmärtää. Käännämme tästä syystä Raamattuja ja hengellistä kirjallisuutta eri kielille. Jos uskomiseen ei tarvittaisi ymmärrystä, ei käännöstyötä tarvitsisi tehdä. Evankeliumia voitaisiin julistaa hepreaksi, arameaksi ja kreikankielellä kaikille kansoille. Valitut uskoisivat, vaikka he eivät ymmärtäisi halaistua sanaa evankeliumin sanomasta. Näin ei tietenkään tapahdu. Uskoon tarvitaan ymmärrystä, koska Raamatun sanoma on ymmärrettävää kieltä. Luterilaisten opetus siitä, että vauvat uskovat, on epätoivoinen yritys perustella Raamatun kirjoitusten vastaista perinnettä.

Vauvoja ei ole lupa kastaa myöskään tulevaa uskoa ja mielenmuutosta varten, niin kuin evankelis-luterilaisen Kansanlähetyksen uskovaiset tekevät. Martti Luther tuomitsi tämän suuntauksen aikanaan, joka esiintyi Valdolaisuuden nimellä. Raamatussakaan ei ole perusteita kastaa vauvoja tulevaa uskoa varten vaan heidät kastetaan vasta sitten, kun osaavat itse ilmaista uskonsa sisällön ja osoittavat Hengen hedelmää elämässään. Myös Johannes Kastaja ja apostolit edellyttivät suun tunnustusta ja näkyvää mielenmuutosta ennen kuin kastoivat kääntyneitä. (Matt 3:1-11; Apt 8:35-40; 10:43-48; 19:1-9; vrt. 26:17-20.)

Vauvoja alettiin kastaa sen vuoksi, että he pelastuisivat perisynniltä ja saatanan vallasta. Jotkut ihmiset luulivat, että vauvat joutuvat kadotukseen, jos heitä ei kasteta. Vesikasteelle annettiin tuolloin sellainen merkitys, että siinä tapahtuu taianomaisesti syntien pois peseminen, uudestisyntyminen ja pelastuminen. Ihmiset luulivat, että Pyhä Henki tulee ihmiseen vesikasteessa.
        _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Minkälaisia ajatuksia Petteri Haipolan teksti herätti sinussa ?

En ole Haipolan kannattaja niin, että hänen näkemyksensä voisin kaikilta osin vahvistaa.
        Mieluummin kuitenkin "kirkastun" perisyntiasiassa Haipolan ajatusten suuntaan kuin sen
        valtakirkollisen suuntauksen mukaan, jossa pääasiana ei ole totuus, vaan kirkkopolitiikka.

.

.

Raamatussa ei sanota, että perhekunnista kastettiin vain ne, jotka uskoivat Jumalaan. Miten tuohon valheeseen joku uskoo. Tuosta paistaa liian selkeästi eksytys.

Perhekunnat saivat mennä kasteelle kaikkine jäsenineen. Tuollaista valhetta kehtaatte opettaa.

Apostolien teot 2
        37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]

• merihukka

merihukka [toivon ,etta et ole aivan hukassa]-----Luomisessa ei syntynyt periytyvää syntiä. ---

ei luomisessa syntynyt mitaan syntia-- synti syntyi myohemmin,kuten kai tiedat...?

perisynnin olemuksen naet vaikka 2 ssa pienessa lapsessa,panet ne samaan leikkikehaan ja annat heille YHDEN lelun,mita tapahtuu? alkaa kiista lelusta.kuka opetti ,ei kukaan viela, se itsekkyyden synti oli opittu jo aidinmaidossa,eli se oli jo syntyessa..
        ei tuossa ole mitaan mystista,vaan se on kylma totuus

Lasten käyttäytymisessä ei olekaan mitään mystistä.
        Lapset käyttyvät aivan normaalisti, kun kynnelle kykenevät. He kehittyvät koko ajan. Vanhemmat ja ympäristö ohjailevat kehitystä. Lapsi ei tunne sääntöjä, ellei heille niitä opeteta. Näin on ollut maailman alusta saakka.

Afrikan savanneilla muinoin liikuskellut ihmisryhmä, jossa oli myös lapsia, kasvoi itse ja kasvatti lapsia. Ehkä heillä ei ollut kirjoja, mutta luonto opetti ryhmää pysymään hengissä, hankkimaan ravintoa, käyttämään keppiä ja kiveä työkaluna jms.. Lapset oppivat kaiken tarvittavan vanhemmilta ryhmän jäseniltä. Elinolosuhteet muokkasivat olemisen säännöt ja niihin oli sopeuduttava.
        Luultavasti lapset telmivät ja etsivät rajojaan silloinkin samoin kuin nyt. Samantapainen kasvutapa näkyy myös useiden nisäkkäiden keskuudessa.

Lapsen "väärät teot" eivät ole perisyntiä vaan opiskelua vallitseviin käytöstapoihin. Jokainen sukupolvi joutuu lapsena käymään saman kehityslinjan läpi. Lapsen kasvamisessa aikuiseksi näkyy tietyllä tavalla ihmiskunnan kasvu keräilijästä nykyaikaisen tietoisuustason ihmiseksi.

Varallisuuden erilainen jakautuminen ei myöskään ole "perisynnin" tulosta. Se on yhteisössä tahtotila. Yhteisö antaa yhteisestä tuotannosta toisille enemmän kuin toisille. Siihen varsinkin enemmän saavat ovat kehitelleet monenlaisia aatteita asiaintila vahvistamiseksi. Yhteisö voi myös muuttaa tilannetta joltain osin. Sen muuttaminen ei ole "synnistä" kiinni vaan yhteisön tahdosta.
        Nykyaaikainen suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on kehittynyt viimeisen sadan vuoden aikana tahtotilojen muutoksen seurauksena.

Hiekkalaatikolle ei mielestäni sovi perisynti vaan lasten kasvamisprosessi.

• merihukka
        merihukka kirjoitti:

Lasten käyttäytymisessä ei olekaan mitään mystistä.
        Lapset käyttyvät aivan normaalisti, kun kynnelle kykenevät. He kehittyvät koko ajan. Vanhemmat ja ympäristö ohjailevat kehitystä. Lapsi ei tunne sääntöjä, ellei heille niitä opeteta. Näin on ollut maailman alusta saakka.

Afrikan savanneilla muinoin liikuskellut ihmisryhmä, jossa oli myös lapsia, kasvoi itse ja kasvatti lapsia. Ehkä heillä ei ollut kirjoja, mutta luonto opetti ryhmää pysymään hengissä, hankkimaan ravintoa, käyttämään keppiä ja kiveä työkaluna jms.. Lapset oppivat kaiken tarvittavan vanhemmilta ryhmän jäseniltä. Elinolosuhteet muokkasivat olemisen säännöt ja niihin oli sopeuduttava.
        Luultavasti lapset telmivät ja etsivät rajojaan silloinkin samoin kuin nyt. Samantapainen kasvutapa näkyy myös useiden nisäkkäiden keskuudessa.

Lapsen "väärät teot" eivät ole perisyntiä vaan opiskelua vallitseviin käytöstapoihin. Jokainen sukupolvi joutuu lapsena käymään saman kehityslinjan läpi. Lapsen kasvamisessa aikuiseksi näkyy tietyllä tavalla ihmiskunnan kasvu keräilijästä nykyaikaisen tietoisuustason ihmiseksi.

Varallisuuden erilainen jakautuminen ei myöskään ole "perisynnin" tulosta. Se on yhteisössä tahtotila. Yhteisö antaa yhteisestä tuotannosta toisille enemmän kuin toisille. Siihen varsinkin enemmän saavat ovat kehitelleet monenlaisia aatteita asiaintila vahvistamiseksi. Yhteisö voi myös muuttaa tilannetta joltain osin. Sen muuttaminen ei ole "synnistä" kiinni vaan yhteisön tahdosta.
        Nykyaaikainen suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on kehittynyt viimeisen sadan vuoden aikana tahtotilojen muutoksen seurauksena.

Hiekkalaatikolle ei mielestäni sovi perisynti vaan lasten kasvamisprosessi.

Lapsen tai kenenkään kastelussa papin läsnäollessa lapsessa ei tapahdu yhtään mitään. Jos tapahtuisi,se olisi samaa kuin uskoisi voodoohon. Veden liruttelu papin toimesta muuttaisi...lapsen psyykettä!

Kaste on ikivanha pakanallinen uskomus veden puhdistavaan voimaan. Tilaisuus on vanhemmille totunnainen rituaali. He voivat kuvitella ties mitä. Lapsi ei ole tapahtumasta moksiskaan.

• lannenhunttari
        merihukka kirjoitti:

Lapsen tai kenenkään kastelussa papin läsnäollessa lapsessa ei tapahdu yhtään mitään. Jos tapahtuisi,se olisi samaa kuin uskoisi voodoohon. Veden liruttelu papin toimesta muuttaisi...lapsen psyykettä!

Kaste on ikivanha pakanallinen uskomus veden puhdistavaan voimaan. Tilaisuus on vanhemmille totunnainen rituaali. He voivat kuvitella ties mitä. Lapsi ei ole tapahtumasta moksiskaan.

ihan hukassa tuossakin---kun sanot--Lapsi ei ole tapahtumasta moksiskaan.

ja varmasti on ...monta kertaa olen nahnyt paastavan ison porun ,kun paata kastellaan...

• merihukka

ihan hukassa tuossakin---kun sanot--Lapsi ei ole tapahtumasta moksiskaan.

ja varmasti on ...monta kertaa olen nahnyt paastavan ison porun ,kun paata kastellaan...

Lapsi reagoi luonnollisella tavalla ärsykkeisiin.

Mutta muuten uskonnollisella tavalla muuttumista lapsessa ei tapahdu vanhempien luuloista huolimatta. Kastamaton ja kastettu lapsi ovat fyysisesti ja psyykkisesti yhdenvertaisia.

• Betsy67
        Pappi A kirjoitti:

Raamatussa ei sanota, että perhekunnista kastettiin vain ne, jotka uskoivat Jumalaan. Miten tuohon valheeseen joku uskoo. Tuosta paistaa liian selkeästi eksytys.

Perhekunnat saivat mennä kasteelle kaikkine jäsenineen. Tuollaista valhetta kehtaatte opettaa.

Apostolien teot 2
        37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]

kuuliaisuudessa vaeltaville seuraa usein suvuittain sukupolvesta toiselle.

Tässäkin Raamatunkohdassa on huomattava sanat, OTTAKOOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN,
        SYNTIENNE ANTEEKSI SAAMISEKSI.
        Kaikki kastetut tulivat siis itse kastettavikai, koska he janosivat puhdasta omaatuntoa.
        Syyliinen omatunto åestään uskon kautta Jeesuksne vereen, siten synnit saadaan anteeksi.

Toisessa kohtaa kasteen sanotaan olevan hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa.

Jokainen Jeesukseen uskova ja kasteelle haluava kastettiin

• Betsy67

jäseneksi, koska Helluntailaisten hautaus on maksanut paljon enemmän kuin
        luterilaisten.

Nykyisin saa jo virallisestikin kuulua kahteen seurakuntaan.
        Luterilaisessa kirkossa eivät jäsenet tapaa käydä Jumalanpalveluksissa ainakaan
        näillä kulmilla, kuin ehkä 4-8 ihmistä vaikka kirkon alueella asuu tuhansia.

Vain häissä, ristiäisissä ja hautajaisissa on enemmän, kun on omaisia ja ystäviä mukana.

Kuinkahan kauan kirkon monopoli jatkuu?

• frihet
        merihukka kirjoitti:

Lapsi reagoi luonnollisella tavalla ärsykkeisiin.

Mutta muuten uskonnollisella tavalla muuttumista lapsessa ei tapahdu vanhempien luuloista huolimatta. Kastamaton ja kastettu lapsi ovat fyysisesti ja psyykkisesti yhdenvertaisia.

Eivät vauvakasteen saaneet puhu kielillä yhtään enempää, kuin kastamattomatkaan.
        Eihan ovat yhtäläiset, kun hiekkalaatikolle pannaan liekkimään.

En ole nähnyt yhtään vauvakasteen saanutta lasta, joka olisi millään muotoa ilmaissut Hengen lahjojaan, siis olen samaa mieltä kanssasi
        Kyllähän vauvan saa muutoinkin itkemään, kuin vettä päähän valelemalla, itkeehän ne jo nälissäänkin, puhumattakaan jos muuta ikävää tapahtuu.

Yhteen vetona, ei ole vauva-kasteen omaavat, sen kummempia vauvoja, kuin Kristuksen siunaamat vauvat, eli tuskin kukaan voi sanoa, kuka minkin kasteen on saanut tai jäänyt kastamatta

• lannenhunttari
        frihet kirjoitti:

Eivät vauvakasteen saaneet puhu kielillä yhtään enempää, kuin kastamattomatkaan.
        Eihan ovat yhtäläiset, kun hiekkalaatikolle pannaan liekkimään.

En ole nähnyt yhtään vauvakasteen saanutta lasta, joka olisi millään muotoa ilmaissut Hengen lahjojaan, siis olen samaa mieltä kanssasi
        Kyllähän vauvan saa muutoinkin itkemään, kuin vettä päähän valelemalla, itkeehän ne jo nälissäänkin, puhumattakaan jos muuta ikävää tapahtuu.

Yhteen vetona, ei ole vauva-kasteen omaavat, sen kummempia vauvoja, kuin Kristuksen siunaamat vauvat, eli tuskin kukaan voi sanoa, kuka minkin kasteen on saanut tai jäänyt kastamatta

sanoo Mutta muuten uskonnollisella tavalla muuttumista lapsessa ei tapahdu vanhempien luuloista huolimatta.///

kuinka tuon niin varmasti tiedat....sallikaa lasten tulla Minun tykoni-sanoi Jeesus.
        kuinka paremmin lapsi voi sinun mielestasi 'menna Jeesuksen tyko' ,kun kasteessa tai siunauksen saaneena?
        kerrohan...

• *jukka.finland
        Betsy67 kirjoitti:

kuuliaisuudessa vaeltaville seuraa usein suvuittain sukupolvesta toiselle.

Tässäkin Raamatunkohdassa on huomattava sanat, OTTAKOOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN,
        SYNTIENNE ANTEEKSI SAAMISEKSI.
        Kaikki kastetut tulivat siis itse kastettavikai, koska he janosivat puhdasta omaatuntoa.
        Syyliinen omatunto åestään uskon kautta Jeesuksne vereen, siten synnit saadaan anteeksi.

Toisessa kohtaa kasteen sanotaan olevan hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa.

Jokainen Jeesukseen uskova ja kasteelle haluava kastettiin

Olen aina tulkinnut ko.kohdan tarkoittavan paikalla olevia ihmisiä ja lupausta, että heidän lisäkseen tämä Pyhän Hengen lupaus koskee heidän lapsiaan (lastenlapsiaan, lastenlastenlapsiaan jne). Jakeessa käytetty sana lapsista on "tois teknois" (teknon, lapsi, poika) joka merkitsee myös jälkeläisiä ja niin se on septuagintaan jossain kohdin käännettykin hebreasta.

Yllä mainittua lupausta seurasi, että jotka kuulivat sanan ja vastaanottivat sen vastaan, ne kastettiin (jae 41). Kastetta edelsi siis Sanan kuuleminen ja vastaanottaminen. Ja todellakin kohdasta selviää, että jokainen itse meni kasteelle (omin jaloin). Itse asiassa jakeessa 41 käytetään sanaa "asmenós" (mielihyvin). AS kääntääkin kohdan: Jotka nyt iloiten ottivat vastaan sanan,ne kastettiin. Eräissä laitoksissa sana mielihyvin ja iloiten on käännetty "halukkaasti".

Hyvää torstaipäivää kaikille. Minulla alkaa 4 päivän työrupeama enkä ehkä ennätä päätteelle.

• huoneenhaltija
        *jukka.finland kirjoitti:

Olen aina tulkinnut ko.kohdan tarkoittavan paikalla olevia ihmisiä ja lupausta, että heidän lisäkseen tämä Pyhän Hengen lupaus koskee heidän lapsiaan (lastenlapsiaan, lastenlastenlapsiaan jne). Jakeessa käytetty sana lapsista on "tois teknois" (teknon, lapsi, poika) joka merkitsee myös jälkeläisiä ja niin se on septuagintaan jossain kohdin käännettykin hebreasta.

Yllä mainittua lupausta seurasi, että jotka kuulivat sanan ja vastaanottivat sen vastaan, ne kastettiin (jae 41). Kastetta edelsi siis Sanan kuuleminen ja vastaanottaminen. Ja todellakin kohdasta selviää, että jokainen itse meni kasteelle (omin jaloin). Itse asiassa jakeessa 41 käytetään sanaa "asmenós" (mielihyvin). AS kääntääkin kohdan: Jotka nyt iloiten ottivat vastaan sanan,ne kastettiin. Eräissä laitoksissa sana mielihyvin ja iloiten on käännetty "halukkaasti".

Hyvää torstaipäivää kaikille. Minulla alkaa 4 päivän työrupeama enkä ehkä ennätä päätteelle.

Aivan oikein, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi on syytä sanoa, että lupaus Pyhästä Hengestä ei koske automaattisesti uskovien jälkeläisiä, vaan myös jälkeen tulevien tulee ensin henkilökohtaisesti tehdä parannus eli kääntyä Kristuksen puoleen ja saada syntinsä anteeksi. Heidän tulee lisäksi ottaa kaste, jota seuraa lupaus Pyhän Hengen lahjasta.

Itse olen tullut täytetyksi Pyhällä Hengellä ennen vesikastetta samoin kuin Korneliuksen kodissa olleet uskovat. Olen heidän laillaan poikkeustapaus. Muitakin kaltaisiamme löytyy.
        Esivanhempien usko ei siis ole automaatio jälkeläisille, vaan se on omakohtaisesti saatu Jumalan lahja.
        Esirukouksilla on tietysti tärkeä merkitys. Niitä ei sovi vähätellä. Paavali kirjoittaa Timoteukselle kauniisti tämän äidin ja isoäidin uskosta, jonka myös Timoteus on ilmeisesti saanut näiden opetuksensa ja rukoustensa ansiosta.
        2. Tim. 1:5
        "kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin."

Joskus kuulee seuravaa Raamatun kohtaa tulkittavan koko perhekunnan pelastumisena jonkun perheen jäsenen uskon perusteella.
        Ap. t. 16:31
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Tulkintani mukaan tuo tarkoittaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastut ja samalla tavalla (uskomalla Herraan Jeesukseen) pelastuvat myös muut perhekuntalaiset, kukin henkilökohtaisesti.
        Monet lohduttautuvat sillä, että "Raamatussa on lupaus perhekunnan pelastumisesta sen seurauksena, kun itse pelastun". Olen kuullut tämän lukemattomien uskovien suusta. Raamatun kokonaisilmoitus ei tue tällaista käsitystä. Perhekunta voi ja koko perhekunnan soisi uskovan samaan Herraan ja pelastuvan, mutta mikään automaatio se ei ole.

Palaan vielä ensimmäiseen kappaleeseen kirjoituksessani. Jukan mainitsema Raamatun kohta Pyhän Hengen saamisesta jää torsoksi, ellei siinä mainita jatkoa l. lupauksen kuuluvan myös "kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kusuu". Me kaikki kuulumme heihin - olettaen, ettei paikalla ole ensimmäisten uskovien ja kastettujen jälkeläisiä.
        Ap. t. 2:39
        Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ketkä ikinä?
        Jumala kutsuu yhteyteensä kaikkia, jotka sanan kuulevat. On jokaisen henkilökohtainen asia, miten kutsuun vastaa. Tie Jumalan yhteyteen on Jeesus Kristus.
        Joh. 1:12
        Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.

Paitsi että hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, hän antaa voiman uskon kuuliaisuuteen vaelluksessa, olemaan Kristuksen oikea "soldaatti" ja edistymään Kristuksen tuntemisessa.
        Ap. t. 1:8
        vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Aivan oikein, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi on syytä sanoa, että lupaus Pyhästä Hengestä ei koske automaattisesti uskovien jälkeläisiä, vaan myös jälkeen tulevien tulee ensin henkilökohtaisesti tehdä parannus eli kääntyä Kristuksen puoleen ja saada syntinsä anteeksi. Heidän tulee lisäksi ottaa kaste, jota seuraa lupaus Pyhän Hengen lahjasta.

Itse olen tullut täytetyksi Pyhällä Hengellä ennen vesikastetta samoin kuin Korneliuksen kodissa olleet uskovat. Olen heidän laillaan poikkeustapaus. Muitakin kaltaisiamme löytyy.
        Esivanhempien usko ei siis ole automaatio jälkeläisille, vaan se on omakohtaisesti saatu Jumalan lahja.
        Esirukouksilla on tietysti tärkeä merkitys. Niitä ei sovi vähätellä. Paavali kirjoittaa Timoteukselle kauniisti tämän äidin ja isoäidin uskosta, jonka myös Timoteus on ilmeisesti saanut näiden opetuksensa ja rukoustensa ansiosta.
        "kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin."

Joskus kuulee seuravaa Raamatun kohtaa tulkittavan koko perhekunnan pelastumisena jonkun perheen jäsenen uskon perusteella.
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Tulkintani mukaan tuo tarkoittaa, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastut ja samalla tavalla (uskomalla Herraan Jeesukseen) pelastuvat myös muut perhekuntalaiset, kukin henkilökohtaisesti.
        Monet lohduttautuvat sillä, että "Raamatussa on lupaus perhekunnan pelastumisesta sen seurauksena, kun itse pelastun". Olen kuullut tämän lukemattomien uskovien suusta. Raamatun kokonaisilmoitus ei tue tällaista käsitystä. Perhekunta voi ja koko perhekunnan soisi uskovan samaan Herraan ja pelastuvan, mutta mikään automaatio se ei ole.

Palaan vielä ensimmäiseen kappaleeseen kirjoituksessani. Jukan mainitsema Raamatun kohta Pyhän Hengen saamisesta jää torsoksi, ellei siinä mainita jatkoa l. lupauksen kuuluvan myös "kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kusuu". Me kaikki kuulumme heihin - olettaen, ettei paikalla ole ensimmäisten uskovien ja kastettujen jälkeläisiä.
        Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ketkä ikinä?
        Jumala kutsuu yhteyteensä kaikkia, jotka sanan kuulevat. On jokaisen henkilökohtainen asia, miten kutsuun vastaa. Tie Jumalan yhteyteen on Jeesus Kristus.
        Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.

Paitsi että hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, hän antaa voiman uskon kuuliaisuuteen vaelluksessa, olemaan Kristuksen oikea "soldaatti" ja edistymään Kristuksen tuntemisessa.
        vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon
        kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
        anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

38 Then Peter said unto them, Repent, and be baptized
        every one of you in the name of Jesus Christ for the remission
        of sins, and ye shall receive the gift of the Holy Ghost.

39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille,
        jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

39 For the promise is unto you, and to your children, and to all
        that are afar off, even as many as the Lord our God shall call.

Pietarin puheeseen sisältyy ensin voimakas kehotus ja sen jälkeen Jumalan lupaus.
        Kehotukset ovat: parannuksen tekeminen (kääntyminen) ja kasteen ottaminen.
        Lupaukset ovat: syntien anteeksisaaminen (pelastus) ja Pyhän Hengen lahja.

Lupaukset on annettu myös lapsille, joilla tarkoitetaan kuulijoiden jälkeläisiä sekä
        kaikille muillekin, jotka Jumala tulee kutsumaan. Pietarin sanoissa mikään ei viittaa
        siihen, että joku osa kutsutuista olisi vapaa niistä kehotuksista, jotka Pietari antoi.

Kaikkia siis koskee kehotus kääntymiseen ja parannuksen tekemiseen sekä myös
        kasteen ottamiseen. Jokainen saa Jumalan kutsun ajallaan, ehkä useita kertoja, ja
        joutuu vastaamaan siihen joko olemalla kuuliainen tai sitten hylkäämällä kutsun.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että Jumala ei voi laittaa lasta ratkaisun paikalle.
        Parannuksen tekeminen ja kasteen ymmärtäminen vaativat riittävän iän, joka voi
        olla yksilöllinen - pääasia on, että Jumala tietää oikean ajan jokaisen kohdalla.

Perhekuntien "könttäpelastumiset" eivät ole mahdoton asia Jumalalle, Hän voi
        antaa kutsunsa kaikille, jotka ymmärtävät kutsun sisällön ja pystyvät vastaamaan.
        Lapsikasteelle on silti mahdotonta hakea tukea Pietarin puheesta tai muualtakaan
        Raamatusta.

"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka
        uskoo Häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

.

• lannenhunttari

sanoo Mutta muuten uskonnollisella tavalla muuttumista lapsessa ei tapahdu vanhempien luuloista huolimatta.///

kuinka tuon niin varmasti tiedat....sallikaa lasten tulla Minun tykoni-sanoi Jeesus.
        kuinka paremmin lapsi voi sinun mielestasi 'menna Jeesuksen tyko' ,kun kasteessa tai siunauksen saaneena?
        kerrohan...

sanoo----joku palaa kirkonkin jäseneksi, koska Helluntailaisten hautaus on maksanut paljon enemmän kuin luterilaisten.

taalla tuo teoria ei pida ollenkaan paikkaansa--sinun pitaa keksia uusi---
        koska taalla kaikki joutuvat maksamaan, 'monttubileista' tasan saman hinnan kuulut mihin srk.tahansa,tai olet kuulumatta.

vielakin ihmettelen koko ikansa hel.pastorina ollutta ystavaani,ja hanen 'kaantymystaan' luterilaiseksi muutamaa vuotta ennen kuolemaansa.
        ja hanen aivonsa olivat aivan teravat loppuun asti..

• Betsy67
        huoneenhaltija kirjoitti:

Ketkä ikinä?

Ei saa repäistä jotakin irtojaetta ja rakentaa siitä määrätty käsitys.

Jokainen Raamattua lukeva ja uskovaymmärtävät uskoontulon ja
        kasteelle menon olevan henkilökohtainen päätös Jumalan edessä.

Siihen tarvitaan usko Jeesukseen, joka pitää sisällään
        syntien anteeksi saamisen ja uudestisyntymisen ylhäältä.
        Syntiinlankeemuksessa ihmisen ja Jumalan väliltä katkennut yhteys palautuu
        uudestisyntymisessä, onhan Jeesus ennalleen asettaja.

Kaste on toinen osa joka kuuluu pelastukseen, uskovan
        upottamisena Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen
        osallisuuteen.

Selvästi nähdään ihmisen tietoinen valinta molemmissa kohdissa.

Kaiken hengellisen siunauksen toteuttaja on Jumala Jeesuksessa.

Evankeliumia saarnataankin uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi.

Mikään ei ole automaattista.
        Miksi ihminen muuten tarvitsee evankeliumin kuulemista ja sen vastaanottamista,
        ellei Jumala odota Jes.1:18,19 toteuttamista ihmisten elämässä.

Jumala vastaa aina lahjoistaan ja lupauksistaan jokaisen omansa kohdalla,
        joka Häntä seuraa ja tahtoo Hänen työtoveruudessaan vaeltaa.

Tämän olen itsekin kokenut heti kutsun saatuani.
        Jumalan läsnäolo on ollut ilmeisnen,sillä itse en olisi saanut
        kaikkea sitä aikaan, mitä on tapahtunut Sanan julistamisen
        ja Raamatun tutkimisen kautta ihmisten elämässä.

Työ on Jumalan ja Hän vastaa Sanastaan.

• Betsy67

Pietarin puheeseen sisältyy ensin voimakas kehotus ja sen jälkeen Jumalan lupaus.

Lupaukset on annettu myös lapsille, joilla tarkoitetaan kuulijoiden jälkeläisiä sekä
        kaikille muillekin, jotka Jumala tulee kutsumaan. Pietarin sanoissa mikään ei viittaa
        siihen, että joku osa kutsutuista olisi vapaa niistä kehotuksista, jotka Pietari antoi.

kasteen ottamiseen. Jokainen saa Jumalan kutsun ajallaan, ehkä useita kertoja, ja
        joutuu vastaamaan siihen joko olemalla kuuliainen tai sitten hylkäämällä kutsun.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että Jumala ei voi laittaa lasta ratkaisun paikalle.
        olla yksilöllinen - pääasia on, että Jumala tietää oikean ajan jokaisen kohdalla.

antaa kutsunsa kaikille, jotka ymmärtävät kutsun sisällön ja pystyvät vastaamaan.
        Lapsikasteelle on silti mahdotonta hakea tukea Pietarin puheesta tai muualtakaan
        Raamatusta.

.

Evankeliumia julistetaan uskon kuulaisuuden aikaansaamiseksi
        ja tämä edellyttää kykyä ymmärtää ja ottaa vastaan...tai hylätä Jeesus.

Vaikka olisikin tilanteita, joissa koko läsnäoleva joukko pelastuisi,
        ovat samat periaatteet yhä voimassa, kutsuuhan Jumala jokaisen nimeltä
        ja jokainen tunnustautuu henkilökohtaisesti Jeesuksen omaksi
        syntiensä anteeksisaamisessa ja myös kastettavaksi suostumisessa, tai haluamisessa.

Kasteelle meno oli minullekin vaikea asia, vaikka kotini ei ollut edes uskonnollinen.
        Nimellinen luterilaisuus oli silti juurrutettu syvälle, kunnes kymmeniä keroja Raamtusta
        kasteasioita luettuani minun oli pakko nöyrtyä ja antaa Jumalan Sanan totuuden
        kitkeä pois väärät - Raamatunvastaiset istutukset ja vapauttaa sisimpäni
        Sanan kuuliaisuuteen.
        Ehkä juuri tämän takia monet pakenevat ja odottavat Jumalan lellivän heitä
        jollakin erityisellä kutsulla.

Jokainen joka on Raamatusta kastetotuuden lukenut ja siitä kieltäytyy,
        kieltäytyy uskon kuulaisuudesta ja antaa tässä kohtaa epäuskolle ja perinnäissäännöille
        suuremman aseman elämässään kuin Jeesukselle.

Usein ei ajatellakaan miten vakavista ja tärkeistä asioista on kysymys
        nimenomaan Hengellisen ihmisen kasvun kannalta.

Tietoinen tottelemattomuus avaa aina portin Jumalan vastustajalle ihmisen elämässä.
        Ja vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        Näin Hengellinen näkökyky hämärtyy ja ollaan pian sokeita sokeain taluttajia.

Esirukouksin kannattaa aina muistaa ja julistaa näilläkin alueilla
        Jeesuksen nimen ja veren arvovaltaa henkivaltojen yli, jotka
        sokeuttavat ja pitävät Jumalan omia maitolapsina.

• merihukka

sanoo----joku palaa kirkonkin jäseneksi, koska Helluntailaisten hautaus on maksanut paljon enemmän kuin luterilaisten.

koska taalla kaikki joutuvat maksamaan, 'monttubileista' tasan saman hinnan kuulut mihin srk.tahansa,tai olet kuulumatta.

vielakin ihmettelen koko ikansa hel.pastorina ollutta ystavaani,ja hanen 'kaantymystaan' luterilaiseksi muutamaa vuotta ennen kuolemaansa.

Kasteessa kastettu ei mene kenenkään luo. Lapsi ei edes ymmärrä koko touhusta yhtään mitään eikä muuten myöskään muista.

Aikuiskasteessa ei myöskään tapahdu muutosta. Siinä kastettava ei tule uskoon tai muutu muutenkaan. Kastettava on tehnyt päätöksensä ja miettinyt asiaa ennalta. Kaste on vain rituaali. Sen sisältöä kuvaillaan yhtymiseksi Jeesukseen jms.. Ne ovat sanallista kuvailua kastettavan tulemisesta maallisen järjestön jäsenyyteen.
        Ei pidä mennä halpaan ja ryhtyä uskomaan maagisuuteen. Jos ryhdytään, silloin tulee uskoa voodoohon tai mihinkä tahansa poppameininkiin.

Käytäntö ratkaisee. Yksikään kastettu ei ole muuttunut eikä muutu miksikään.

• Betsy67

asioihin on saatu tasausta, mutta joillakin paikkakunnilla
        muutokset ovat tapahtuneet "jälkijunassa." Siirtymäkauden takia!

Jokainen on vapaa tekemään ratkaisunsa.
        Minäkin tunnen yhden kirkon papin, josta tuli alkoholisti.
        Sitten löysi Jeesuksen Helluntailaisten kautta
        ja on edelleen, vuosien jälkeen Helluntailainen.

Näitä yksittäistapauksia löytyy aina.

He ovat ennemmin poikkeuksia kuin sääntöjä ja jokainen
        vastaa Jumalansa edessä ratkaisuistaan, ei meidän.

Meidän kuuluu olla kuuliaisia Jumalan Sanalle
        ja seurata Jeesusta uskon kuuliaisuudessa ja luotta
        Hänen lupauksiinsa koska lupausten antaja on uskollinen.

Jätä ihmettelysi jo pois mielestäsi ja katso uskossa eteenpäin
        lupauksiin omalla kohdallasi.

• lannenhunttari
        Betsy67 kirjoitti:

asioihin on saatu tasausta, mutta joillakin paikkakunnilla
        muutokset ovat tapahtuneet "jälkijunassa." Siirtymäkauden takia!

Jokainen on vapaa tekemään ratkaisunsa.
        Minäkin tunnen yhden kirkon papin, josta tuli alkoholisti.
        Sitten löysi Jeesuksen Helluntailaisten kautta
        ja on edelleen, vuosien jälkeen Helluntailainen.

Näitä yksittäistapauksia löytyy aina.

He ovat ennemmin poikkeuksia kuin sääntöjä ja jokainen
        vastaa Jumalansa edessä ratkaisuistaan, ei meidän.

Meidän kuuluu olla kuuliaisia Jumalan Sanalle
        ja seurata Jeesusta uskon kuuliaisuudessa ja luotta
        Hänen lupauksiinsa koska lupausten antaja on uskollinen.

Jätä ihmettelysi jo pois mielestäsi ja katso uskossa eteenpäin
        lupauksiin omalla kohdallasi.

et kuitenkaan vastannut tuohon---kuinka paremmin lapsi voi sinun mielestasi 'menna Jeesuksen tyko' ,kun kasteessa tai siunauksen saaneena?
        kerrohan...

• Hänen Nimessään
        merihukka kirjoitti:

Kasteessa kastettu ei mene kenenkään luo. Lapsi ei edes ymmärrä koko touhusta yhtään mitään eikä muuten myöskään muista.

Aikuiskasteessa ei myöskään tapahdu muutosta. Siinä kastettava ei tule uskoon tai muutu muutenkaan. Kastettava on tehnyt päätöksensä ja miettinyt asiaa ennalta. Kaste on vain rituaali. Sen sisältöä kuvaillaan yhtymiseksi Jeesukseen jms.. Ne ovat sanallista kuvailua kastettavan tulemisesta maallisen järjestön jäsenyyteen.
        Ei pidä mennä halpaan ja ryhtyä uskomaan maagisuuteen. Jos ryhdytään, silloin tulee uskoa voodoohon tai mihinkä tahansa poppameininkiin.

Käytäntö ratkaisee. Yksikään kastettu ei ole muuttunut eikä muutu miksikään.

Luetko Raamatun Sanaa? Sanasta me voimme luke kasteessa saadan synnit anteeksi. Ja mitä prisynteihin tulee se on totta pri synnit paeriintyy kolmanteen ja nejänteen polveen.
        Siksi peri synnin tunnustamien on tärkeää että tietää sen, että ne ovat syntejä, jotka voidaan saada anteeksi.
        Jos ei tunista syntiä itsessään on myös sokea. Kasteen jälkeen ihminen vartuessan tulee uskon ratkaisuun, joka sitten voi kasvaa Raamatun tuntemukassa ja syntyä Ylhäältä Uudesti se on Jumalan teko Kaste Pyhällä Hegellä ja tulella. Tämä on Jumalan teko ei meidän siksi vesi kaste on, vain sytien anteeksi saaminen ei Uudesti syntyminen.
        Siksi ihmisen tulee kasvaa Sanassa, jotta tulisi ensi tietämää Taivaallisen Isän tahdon ja olisi ravinnon syöjä Jeesuksessa.

• merihukka

et kuitenkaan vastannut tuohon---kuinka paremmin lapsi voi sinun mielestasi 'menna Jeesuksen tyko' ,kun kasteessa tai siunauksen saaneena?
        kerrohan...

Lapsi ei voi mennä kenenkään luo millään taikatempulla, eikä oppia mitään taikojen avulla. Jokainen lapsi oppii, kasvatetaan, vallitsevan kulttuurin käsityksiin, jopa uskontoon.
        Toisaalta lapsi kasvatetaan oppimaan kaiken aikaisemman historiallisen tietämyksen noin periaatteellisesti sanottuna. Tietoa on niin valtavasti, että koulutus ylempänä eriytyy osa-alueiden tietämykseen. Jos näin ei meneteltäisi ja tietoa hankittaisi, tuotanto ja yhteiskuntaelämä taantuisi.

Oppia ymmärtämään Jeesus on oppia tuntemaan historiallinen Jeesus. Tämä onkin visainen juttu ja sisältää valtaisaa kilvoittelua ja salapoliisityötä.
        Oletetaan, että UT:n kuva Jeesuksesta on jostakin antiikin yksilöstä tai muutaman esikuvallisen yksilön summa.
        Tutkimus suuntautuu kahtaalle. Ensimmäiseksi on tutkittava ajan aatteelliset virtaukset, maailmankolkan valtiollinen rakenne, ajan tieteellinen kehitystaso, uskomusten historiallinen luonne ja orjien omistukseen perustuva tuotanto.
        UT:n kirjoituksia verrataan ajan uskonnollisiin ja filosofisiin virtauksiin. Asetetaan evankeliumit rinnakkain ja luokitellaan niissä esiintyvä tieto, etsitään ristiriitaisuudet ja muut seikat. Kirjeet ja muut kirjat tarkastellaan myös opillisten juttujen osalta ristiriitaisina keskenään ja evankeliumeiden suhteen. Ajan historian kulun ja kristinopin sisällön ajallisen kehittymisen järjestykset vertailtuna UT:n ulkopuolisiin uskonnollisiin lähteisiin (mm. varhaiset kirkkoisät, kielletyt evankeliumit).

Saadaan selville opindogmien ajallinen kehittyminen ja tieto siitä, mitä esim. Jeesus ei ole voinut sanoa. Joitakin Jeesuksen nimiin asetettuja opillisia juttuja voidaan todeta esitetyn aikaisintaan esim. vasta 200-luvulla.

Seuraavaksi mietitään Jeesuksen kuolinhetki n. 30 jaa.. Sillä hetkellä hän oli mooseksenuskoinen ja sanojensa Mooseksen lakien puoltaja ja jumalansa hänellä oli Herra (juutalaisten jumala). Kristinusko ja uusi jumala luotiin monen sukupolven aikana hänen jälkeensä. Jos evankeliumeissa on ainoastaan kristinuskolle sopivia dogmeja, ne eivät voi olla Jeesuksen sanoja.
        Esimerkiksi Jeesusta eivät aikalaiset mieltäneet edes vapahtajaksi. Hän oli vain miesprofeetta, uskonoppinut. Jumalaksi hänet korotettiin 325 Nikean kirkolliskokouksessa kolminaisopin luomisen yhteydessä. UT ei kerro Jeesuksen jumaluudesta tai kolminaisopista.
        Herra on juutalaisten jumala vieläkin ja Jumala on kristittyjen jumala. VT:n ja UT:n opit ovat´sisällöllisesti kahden eri uskonnon oppeja.

Näin kaavamaisesti esitettynä tulos Jeesuksen löytämisestä ei ole paras mahdollinen mutta antaa viitteitä seikoista, jotka olisi huomioitava. Tärkeintä on löytää aikakauden historiallinen tilanne ja jota vasten kristinusko syntyi ja kehittyi 300 vuoden aikana. Jeesuksella itsellään ei ollut tietoisesti mitään tekemistä kristinopin muotoutumiseen. Myöhemmät sukupolvet loivat hänestä erityisen henkilön.

• l-h
        merihukka kirjoitti:

Lapsi ei voi mennä kenenkään luo millään taikatempulla, eikä oppia mitään taikojen avulla. Jokainen lapsi oppii, kasvatetaan, vallitsevan kulttuurin käsityksiin, jopa uskontoon.
        Toisaalta lapsi kasvatetaan oppimaan kaiken aikaisemman historiallisen tietämyksen noin periaatteellisesti sanottuna. Tietoa on niin valtavasti, että koulutus ylempänä eriytyy osa-alueiden tietämykseen. Jos näin ei meneteltäisi ja tietoa hankittaisi, tuotanto ja yhteiskuntaelämä taantuisi.

Oppia ymmärtämään Jeesus on oppia tuntemaan historiallinen Jeesus. Tämä onkin visainen juttu ja sisältää valtaisaa kilvoittelua ja salapoliisityötä.
        Oletetaan, että UT:n kuva Jeesuksesta on jostakin antiikin yksilöstä tai muutaman esikuvallisen yksilön summa.
        Tutkimus suuntautuu kahtaalle. Ensimmäiseksi on tutkittava ajan aatteelliset virtaukset, maailmankolkan valtiollinen rakenne, ajan tieteellinen kehitystaso, uskomusten historiallinen luonne ja orjien omistukseen perustuva tuotanto.
        UT:n kirjoituksia verrataan ajan uskonnollisiin ja filosofisiin virtauksiin. Asetetaan evankeliumit rinnakkain ja luokitellaan niissä esiintyvä tieto, etsitään ristiriitaisuudet ja muut seikat. Kirjeet ja muut kirjat tarkastellaan myös opillisten juttujen osalta ristiriitaisina keskenään ja evankeliumeiden suhteen. Ajan historian kulun ja kristinopin sisällön ajallisen kehittymisen järjestykset vertailtuna UT:n ulkopuolisiin uskonnollisiin lähteisiin (mm. varhaiset kirkkoisät, kielletyt evankeliumit).

Saadaan selville opindogmien ajallinen kehittyminen ja tieto siitä, mitä esim. Jeesus ei ole voinut sanoa. Joitakin Jeesuksen nimiin asetettuja opillisia juttuja voidaan todeta esitetyn aikaisintaan esim. vasta 200-luvulla.

Seuraavaksi mietitään Jeesuksen kuolinhetki n. 30 jaa.. Sillä hetkellä hän oli mooseksenuskoinen ja sanojensa Mooseksen lakien puoltaja ja jumalansa hänellä oli Herra (juutalaisten jumala). Kristinusko ja uusi jumala luotiin monen sukupolven aikana hänen jälkeensä. Jos evankeliumeissa on ainoastaan kristinuskolle sopivia dogmeja, ne eivät voi olla Jeesuksen sanoja.
        Esimerkiksi Jeesusta eivät aikalaiset mieltäneet edes vapahtajaksi. Hän oli vain miesprofeetta, uskonoppinut. Jumalaksi hänet korotettiin 325 Nikean kirkolliskokouksessa kolminaisopin luomisen yhteydessä. UT ei kerro Jeesuksen jumaluudesta tai kolminaisopista.
        Herra on juutalaisten jumala vieläkin ja Jumala on kristittyjen jumala. VT:n ja UT:n opit ovat´sisällöllisesti kahden eri uskonnon oppeja.

Näin kaavamaisesti esitettynä tulos Jeesuksen löytämisestä ei ole paras mahdollinen mutta antaa viitteitä seikoista, jotka olisi huomioitava. Tärkeintä on löytää aikakauden historiallinen tilanne ja jota vasten kristinusko syntyi ja kehittyi 300 vuoden aikana. Jeesuksella itsellään ei ollut tietoisesti mitään tekemistä kristinopin muotoutumiseen. Myöhemmät sukupolvet loivat hänestä erityisen henkilön.

olet vielakin hukassa---kylla oli Jeesuksen aikalaisia,jotka tasan tarkkaan tiesivat,kuka Han oli.
        tutkihan hiukkasen Raamattua--entas Hanna temppelissa?entas johannes kastaja?

15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
        17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
        entas sadanpaamies---- kylla tiesi kuka Jeesus oli..jne...

entas koko vanha testamentti,joka osoittaa tulevaan Pelastajaan?

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Raamatusta.

.

Olemme Herätyshistoriasta lukeneet kun Pyhä Henki on näyttänyt synnin ihmisten sydämissä niin--->

Perhekuntien "könttäpelastumiset" eivät ole mahdoton asia Jumalalle

Silloin ei mitään ole mahdotonta Jumalalle !! : ) Kokeile vaikka lyödä vasaralla peukaloon täysiin,,, että veri lentää? Etkö silloin hakeudut halukkaasti lääkärille ???? ; ) Porkkana ja keppi tarvitaan..... : )

• merihukka
        l-h kirjoitti:

olet vielakin hukassa---kylla oli Jeesuksen aikalaisia,jotka tasan tarkkaan tiesivat,kuka Han oli.
        tutkihan hiukkasen Raamattua--entas Hanna temppelissa?entas johannes kastaja?

15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
        17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
        entas sadanpaamies---- kylla tiesi kuka Jeesus oli..jne...

entas koko vanha testamentti,joka osoittaa tulevaan Pelastajaan?

Totta kaikki mitä sanoit. Raamatussa sanotaan paljon asioita.
        Oletko lukenut science-fiktion romaaneita tai satuja tai tarukirjallisuutta.

Raamattu on kaikkea tätä sekä todellisia historiallisia tapahtumia sisältävä kirja. Kirjojen kirjoittajista tiedetään hyvin vähän. Ykskään kirja ei ole yhden ihmisen kirjoittama vaan monien aikalaisten kirjoitustyön tulos eri pituisina ajanjaksoina.

Esimerkiksi Jesaja eli 700-luvulla eaa.. Hänen kirjassaan on ennusus Tyyroksen hävittämisestä. Aleksanteri Suuri valloitti Tyyroksen 300-luvulla eaa. ja hävitti kaupungin lähes maan tasalle. Ennustus on voitu kirjata vasta tapahtuman jälkeen n. 400 vuotta Jesajan kuoleman jälkeen.
        Äkkinäiselle llukijalle ennustus näyttäytyy ihmeenä mutta onkin vain silmänkääntötemppu.

Samankaltainen on tilanne UT:n kirjojen suhteen. Sitä mukaa kun uusi oppi, kristinoppi, kehittyi sen oppimääreitä kirjattiin ylös ja/tai lisäiltiin aikaisempiin kirjoituksiin.

Aikalaiset pitivät Jeesusta ihmisenä. Hän ei mitenkään eronnut normaalista miehestä. Mutta kun kirjoittaja laittoi lauseen Pietarin sanomaksi - Olet Jumalan Poika - juttu näyttää fantastiselta. Lause on kieliopillisesti oikea.
        Tämän jälkeen sanottu alkaa elämään omana itsenään.
        Aikalaiset "uskoivat" ihmeisiin ja rakastivat mystisiä taruja. Se oli köyhillekin ilmaista kulttuuria.

Olen usein yrittänyt sanoa, että raamatussa on uskonnollisen puolen lisäksi historiallinen puoli ja molempia voidaan tutkia aikakauden virtauksia ja tapahtumia vasten.

VT ei ennusta uuden jumalan ilmestymistä. Se pitäytyy Herrassa. VT ennustaa juutalaiskansallista vapahtajakuningasta israelilaisten itsenäisen valtion puolesta.

• hiiii sanon minä !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      95
      11105
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      70
      2937
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      30
      2630
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      169
      2194
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      22
      2077
    6. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      57
      2074
    7. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      2031
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1928
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      103
      1542
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1306
    Aihe