Hei,
Ymmärrän veganismin pääperiaatteet ja sen, ettei käytetä mitään eläinperäisiä tuotteita ihmisten tarpeisiin jne.
Mutta mitä mieltä vegaanit ovat lehmien lypsämisestä? Onko täällä vegaania, joka olisi kuullut miten lehmä huutaa jos sitä ei lypsetä? Ja jos se lypsetään, mitä maidolle pitäisi tehdä? Heittää pois? En tiedä miten tämä toimii villilehmillä, mutta Suomessa lehmä ei kuitenkaan ole luonnonvarainen eläin ja se PITÄÄ lypsää
Ja nyt puhun lypsämisestä yleensä ja sen tarpeesta lehmälle. Eli ei mitään monen sadan laumaa maitotuotannon takia, vaan vaikka pari lehmää käyskentelemässä laitumella.
Mitä sille maidolle pitäisi tehdä, joka siitä lehmästä on sen lehmän takia pakko lypsää?
Toivon asiallisia vastauksia, sillä tämä asia askarruttaa minua oikeasti.
Veganismi ja maito
10
741
Vastaukset
- kateissa siis
Miksis olet lehmäs tiineeks keinosiementänyt ja minnes olet hukannut sen, jolle maito kuuluu?
- tässä syy
Vegaanit eivät käytä maitoa lehmien olojen vuoksi. Lehmät ovat kytkettyinä pienissä sopeissaan koko ajan. Harvassa on pihatot joissa lehmät voivat hyvin. Samasta syystä suurin osa vegaaneista ei käytä villaa. Kyse ei siis ole siitä että se itse tapahtuma, lypsäminen tai keritseminen, olisi väärin, vaan se miten eläimiä kohdellaan ja millaiset olot niillä on.
- 21
Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Eli onko nimenomaan kyse eläimen kohtelusta (maidon osalta), eli jos asuisin maalla ja pitäisin yhtä lehmää (kaikin puolin "hyvin") kuten ennen oli yleistä, olisiko tämä vegaanille sopivaa maitoa?
Vai onko kyse yleisemmin periaatteesta että ihminen hyödyntää toista lajia sen voimatta tehdä vastarintaa tms.? Esim. lehmän nykytasoinen maidontuotanto / lypsämisen tarve on ihmisen suorittaman jalostuksen tulosta, eli ihminen on tavallaan valjastanut lajin omaan käyttöönsä. Hunajan kohdalla olen tätä myös pohtinut - onko kyse siitä että mehiläisillä ns. teetetään työtä turhaan, ihmisten piikkiin. Entä miten on esim. entisaikojen työhevosten tekemän työn kanssa?
Toki kaikilla vegaaneilla tuskin on täysin samat syyt vegaaniuteen.- Ihmettelen minäkin
Jos joku tähän vielä vastaa, niin olisi kiva jos sitä katsottaisiin nykytilanteen kantilta. Eli lehmä ei ole luonnonvarainen eläin ja se pitää lypsää. Vaikka ihminen onkin jalostuksellaan saanut aikaan yhtä ja toista, niin tilanne on nykyään se, että lypsää on pakko - eläimen takia.
Ihmettelen kyllä, kun tänne ei juuri kukaan ole näkynyt vastaavan. Eikö näillä palstoilla ihmisiä käy, vai onko tämä liian suuri pulma mietittäväksi... Mielestäni tässä on helppo nähdä asia moneltakin kantilta.
Minua kiinnostaa myös tuo aloittaneen kirjoittajan tekemä kysymys maidon pois heittämisestä. Eli ku tilanne on se, että lehmät on lypsettävä, niin mitä sille maidolle pitäisi tehdä? Vasikka ei sitä niin paljoa juo, eikä aikuinen lehmä itsekään sitä paljoa juo. Loppu vaan raa'asti pois? - Bilsa
Ihmettelen minäkin kirjoitti:
Jos joku tähän vielä vastaa, niin olisi kiva jos sitä katsottaisiin nykytilanteen kantilta. Eli lehmä ei ole luonnonvarainen eläin ja se pitää lypsää. Vaikka ihminen onkin jalostuksellaan saanut aikaan yhtä ja toista, niin tilanne on nykyään se, että lypsää on pakko - eläimen takia.
Ihmettelen kyllä, kun tänne ei juuri kukaan ole näkynyt vastaavan. Eikö näillä palstoilla ihmisiä käy, vai onko tämä liian suuri pulma mietittäväksi... Mielestäni tässä on helppo nähdä asia moneltakin kantilta.
Minua kiinnostaa myös tuo aloittaneen kirjoittajan tekemä kysymys maidon pois heittämisestä. Eli ku tilanne on se, että lehmät on lypsettävä, niin mitä sille maidolle pitäisi tehdä? Vasikka ei sitä niin paljoa juo, eikä aikuinen lehmä itsekään sitä paljoa juo. Loppu vaan raa'asti pois?Lehmä EI tuota maitoa sen vuoksi,että se on lehmä vaan ainoastaan RUOKKIAKSEEN vasikkansa ja siksi ne täytyy saattaa tiineeksi joka vuosi, jotta niistä saataisiin maitoa jatkuvasti. Lehmän täytyy POIKIA joka vuosi, jotta se tuottaisi maitoa, mutta vasikka otetaan siltä pois pian syntymän jälkeen ja sitä ruokitaan korvikemaidolla. Lehmällä kuten useimmilla eläimillä on hyvin voimakas hoivavietti ja vasikan menettäminen on sille varsin ahdistavaa. Samoin emosta eroon joutuminen on vasikalle järkyttävä kokemus.
Luonnollisissa oloissa lehmän elimistö tuottaisi alle tuhat litraa maitoa vuodessa, mutta valikoivan siittämisen ja nykyaikaisen maataloustekniikan ansiosta maitoa saadaan lypsetyksi 6000-12000 litraa yhdestä eläimestä. Niiden elimistölle sälytetty vaatimus kuluttaa ne yleensä loppuun neljässä vuodessa. Lehmän luonnollinen odotettavissa oleva elinikä on kaksikymmentä vuotta, mikä on eläimelle paljon. Vasikka imisi maitoa monta kertaa pitkin päivää.
On tavallista, että lehmien keinosiemennykseen käytetään siemennestettä sonnista, joka on isoa lihakarjarotua. Vasikasta tulee siten arvokkaampi. Lehmälle se valitettavasti merkitsee sitä ,että se joutuu synnyttämään huomattavasti suuremman vasikan kuin sen lantio sallisi.
Maidontuotannon sivutuotteena syntyy paljon vasikoita. Lihantuotanto ja maidontuotanto ovat erottamattomissa.
Lue lisää Bodhipaksan kirjasta vegetarismi.
- lehmis
eläinten ystävänä vegaani ei käytä maitoa tai munia koska niiden tuotantoon liittyy mahdollisesti eläinten huonoa kohtelua. Kuten edelläkin oli vastattu. Itse pidän arveluttavana elannon hankkimista eläimistä/ eläinten kustannuksella. Siihen liittyy aina se vaara, että raha on etusijalla ja vasta jossain perässä tärkeysjärjestyksessä tulee eläinten elinolot. Jos lehmä on perheessä rakkaan lemmikin asemassa ja siinä sivussa siitä saadaan maitoakin, ei asiaan liity ongelmaa. Vastuullisesti hoidettu lemmikkieläin hoidetaan loppuun asti ja se viettää rauhaisia eläkepäiviäkin aikanaan, näinhän ei tuotantoeläinten kohdalla ole. Ne tapetaan kun eivät enään ole tuottavia. Tässä joitakin ajatuksia näin nopeasti...
- vegaani ei juo
Vastuullinen vegaani ei pidä mitään koteläimiä vaan antaa niiden kirmata luojan luonnossa ja kesäniityillä vapaina ja villeinä. Ei pidä riistää eläimen ystävyyttä itsekkäästi.
Ja miltähän maistuisi koiran, kissan tai rotan maito?
"Jos lehmä on perheessä rakkaan lemmikin asemassa ja siinä sivussa siitä saadaan maitoakin, ei asiaan liity ongelmaa." Maito on tarkoitettu mahdollisille lemmikkilehmän vasikoille, ei sinulle.
Äläkä hylkää kesälehmää! - lehmis
vegaani ei juo kirjoitti:
Vastuullinen vegaani ei pidä mitään koteläimiä vaan antaa niiden kirmata luojan luonnossa ja kesäniityillä vapaina ja villeinä. Ei pidä riistää eläimen ystävyyttä itsekkäästi.
Ja miltähän maistuisi koiran, kissan tai rotan maito?
"Jos lehmä on perheessä rakkaan lemmikin asemassa ja siinä sivussa siitä saadaan maitoakin, ei asiaan liity ongelmaa." Maito on tarkoitettu mahdollisille lemmikkilehmän vasikoille, ei sinulle.
Äläkä hylkää kesälehmää!Vastuullinen vegaani ilmestyi myös joukkoomme :)
Niinhän se on, että jos ihan tiukan vegaanisia ollaan, voidaan jopa lemmikin pitämistä ajatella sen riistona.
Itsekään en hyväksy eläinlajien eriarvoistamista, siihen kai viitataan tuolla koiran, kissan ja rotan maidolla. Samalla viivalla pitäisi lajien olla, sitä tarkoitin tuolla lemmikkivertauksella edellä.
Ja kyllähän se lehmän maito on lehmän lapsen ruokaa..
No, ehkäpä edellinen ei ihan totisena viestiään kirjoittanut?
- vegaaninen maailma
Niin minusta siinä olisi oikeudenmukaisinta hoitaa ne olemassa olevat lehmät ja muut lemmikit mahdollisimman hyvin ja antaa niiden sekä jo olemassa olevien jälkeläisten elää elämänsä loppuun ilman, että niitä tapetaan tai niitä saatetaan tiineiksi tai tapetaan mistään syystä. Totta kai se lehmässä oleva (ylijäämä)maito pitää lypsää pois, ja sen voi käyttää vaikkapa löytökissojen ja -koirien ruokkimiseen. Enkä minä sitä niin hirveän pahana pidä, että siitä joku maidosta pitävä vähän kahviinsakin lirauttaisi. Ei se niin pahalta tuntuisi, jos tietäisin, että riistoa ja kärsimystä aiheuttavista rakenteista oltaisiin todella pääsemässä eroon ja uusien lypsylehmien tuotanto olisi jo lakannut. Ihan samalla tavalla kissan tai koiran paijaaminen ei minusta tunnut pahalta, jos tietäisin, että niitä ei enää tehtailla rahan takia lisää ja myydä lemmikkimarkkinoilla eikä niille valmisteta ruokia, läkkeitä ja huvivälineitä miljardiluokan bisneksenä niin kuin nykyään. Eläimet sinänsä ovat ihania ja niiden kanssa positiivisissa tekemisissä oleminen kasvattaa meissä ihmisyyttä tuo maailmaan muuten niin usein puuttuvaa rakastavaa huolenpitoa. Kyse vain on siitä, että olisi toivottavaa löytää yhteiselollemme niiden kanssa oikeudenmukaisemmat ja vähemmän julmat muodot. Itse todella uskon, että siihen suuntaan ollaan menossa, koska yhä kasvava joukko meistä niin haluaa ja on myöskin valmis tekemään asian hyväksi jotakin.
- Tintsssukka
Minulta saa näin kysyä asiallisesti vegaanisuudesta, vastaan mielelläni. Asiattomia kysymyksiä en halua kuulla.
Itse olen ollut vegaani 6 vuotta ja jo sitä ennen vuosia kasvissyöjä joka käytti juustoa ja suklaata siksi kun ne oli hyvää vaikka maito kuvottikin. Näihin oli eräänlainen riippuvuus. Olen sikala-navettasuvusta ja minulla on siis kokemusta tällaisesta elinkeinosta. En ole varmaan sukuni suosikki nykyisin.
En käytä maitoa sillä:
-se kuvottaa minua, enhän joisi ihmisen tai muunkaan eläimen maitoa. Se on erite. Nykyään vegaanina en voi kuin ihmetellä miten ihmiset käyttävät tuota eritettä ruuaksi. Vastenmielistä.
-en usko että se on ihmiskeholle sopivaa ravintoa, esim. kalsiumia saa paremmin kasvikunnan tuotteista. vasikalle se sen sijaan sopii
-tehotuotanto ja eläinten ajattelu elinkeinona
Jos sinulla olisi lehmä, jota kohdellaan yhtä hyvin kuin lemmikkiä ja jota ei turhaan saateta tiineeksi ja jos sinulle riittäisi maitoa vasikan tarpeiden yli niin en katso pahalla jos sitä käytät maitoa. Itse en sitä käyttäisi kuvotuksen vuoksi.
Itse hyväksyn lemmikit ja niitä itsellänikin on. Ehkä se on ristiriidassa vegaanisuuteni kanssa, mutta ei mahda mitään. Olen itsekäs ja haluan nauttia lemmikeistäni. Ne tuovat minulle mielihyvää, ilman niitä en voisi elää tässä väkivaltaisessa ja pahassa maailmassa.
Aloitusta en anteeksi vaan ihan ymmärrä, miksi laittaa lehmiä ja tiineyttää niitä jotta ne joutuisivat kärsimään kun maitoa ei lypsetä. Jättää vaan alunperin laittamatta ne lehmät.
Kesäterveisin, ihmetellään ihmeessä toistemme ruokatapoja :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2212900
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,1152064Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2171691Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141635Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2891485Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita471237- 471186
- 1051024
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan56958- 85915