Mistä tuhka tulee, kivestä?? Kuinka kivi voi pölistä noin paljon, ja tuhkaa tulee kun jokin palaa, kuinka sulava kivi voi tuhkautua? Tulivuoressa näkee kuinka mustaa "savu" on alussa, mutta sitten se muuttuu valkoiseksi, ilmeisesti vesihöyry tiivistyy näkyväksi ja pilvi siksi vaalenee.
Tukha ja tulivuoret??
2
777
Vastaukset
- dust and shadows
Tulivuoresta tulevaa hienojakoista kivipölyä nimitetään tuhkaksi. Se on kuitenkin kiveä eikä mitään palamistuotetta. Nimestään huolimatta se ei siis kemiallisesti ole samanlaista kuin esim. puun palaessa syntyvä tuhka.
- synty
Tulivuorien laavaan on liennut paljon kaasuja syvällä kovassa paineessa. Laavan singotessa ilmaan paine laskee nopeasti ja lienneet kaasut kuplivat. Laavan tilavuus kasvaa paljon kuplinnassa ja kupliminen räjäyttää laavan hyvin hienojakoiseksi.
Yhdeksänsataakertainen suurennus tulivuorentuhkahitusesta
http://www.avo.alaska.edu/image.php?id=17060
Se on kuin jähmettynyttä lasia, joka on aivan täynnä kaasukuplia, vähän niinkuin saippuavaahto, mikä on jäädytetty ja räjäytetty siruiksi. Yksittäinen tuhkahitunen on liian pieni nähtäväksi paljain silmin. Tavallisille säätutkille tuhkapartikkelit ovat liian pieniä havaittavaksi. Huokoisuus tekee tulivuoren tuhkasta hyvin kevyttä, vettä kevyempää. keveyden ja pienirakeisuuden vuoksi tuhkä pysyy ilmassa päiväkausia, ehkä viikkojakin ja kulkeutuu ilmavirtausten mukana ympäri maapalloa.
Islannin tulivuorten tuhkantuottotapa on hieman toinen. Yli tuhatasteinen laava purkautui veteen tai lumeen ja jäähän, jolloin räjähdysmäisesti höyrystyvä vesi räjäytti laavan tuhkaksi. Tuhkapilvi on mustaa ja höyrypilvi on vaaleaa ja ne osittain sekoontuivat harmaaksi.
Purkauksen ollessa voimakkaimmillaan tuhkaa muodostui 750 tonnia / sekunti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2182498Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka32109Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3171847- 951605
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois831495Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001240- 671170
- 251121
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731006