Nyt on taas parsa-aika ja olen herkullisten ruokaohjeiden metsästyksessä!
Haluaisin valmistaa kevätkauden vihanneksesta kaikkea hyvää, mutta tällä hetkellä en osaa muuta kuin yksinkertaisen parsakeiton, joka ei ole kovinkaan houkuttelevan näköistä.
Palstalaiset, miten te valimistatte parsaa?
Kattilassa, uunissa vai paistinpannulla? Lihan vai kalan kanssa vai yksinään?
Miten saisin myös muut vihanneksia hylkivät perheenjäsenet syömään parsaa?
Arvostan suht helppoja ohjeita, sillä en ole huippukokki enkä omista erityistä parsakattilaa..
Mitä teen parsasta?
15
5130
Vastaukset
- antti-sakari
Kuori parsa ohuelti latvasta tyveen. Katkaise tyvestä noin 2-3 cm.
Parsan voi paistaa vaikka pannulla öljyssä/ voissa, mausteeksi riittää pelkkä suola.
Näin on lisäke valmis. Ja käy todellakin niin kaloille kuin lihoille.
Jos on ohutta parsaa, niin voi pilkko suoraan salaatin sxekaan, mukavan napakkaa ja hyvää.
Kinkku-parsapiirakka/ juusto-parsapiirakka.
Parsakeittoa on kyllä hyvää, mutta hieman työläs jos haluaa samettista.
Nuppuja en keittäisi keiton kanssa, vaan tarjoaisin ne vaikka keiton päällä erikseen.
Parsa-sosekeittoon aina myös perunaa vähän mukaan, perunasuurustaa keiton ja tekee sittä samettisen.
Parsakeitto täytyy myös aina paseera, eli painella siivilän läpi. Näin saadaan keitos sileä ja tasainen.
Muuten jaa parsasta paljon pitkiä kuitu rihmastoja, joita ei tahdo sauvasekoittimella saada rikki.
Huomaat sitten kun olet paseerannut soseutetun keiton, niin paljonko siivilään jää tavaraa.
ps.
parsaai pidä ikinä keittää liikaa (paitsi sosekeitossa) kuulu olla napakka.
Jos parsan paistaa, ei sitä tarvitse ensin keittää.- olipaskaajoo
Ja oli PASKAA!!! Oops Caps sry!!!
- Prosciutto di Parma
Pyörittele parsa öljyssä, jossa on pieni ripaus mustapippuria ja suolaa. Kääri tämän jälkeen parsat parman kinkkuun (serrano käy yhtä hyvin) ja grillaa. Herkullista ja helppoa!
- crudo
Valmistus riippuu siitä onko sinulla vihreätä vai valkoista parsaa. Valkoisen parsan joutuu aina keittämään, mutta vihreän parsan voi vaikka paistaa, pariloida tai grillata sellaisenaan. Vihreä parsa on mielestäni paremman makuista, voimakkaampaa jonninverran ja maistuu vähän pähkinäiseltä.
Balsamicolla - ilman kattilaa, grillissä, vihreät parsat
oliivi- tai pähkinäöljyä
puolen sitruunan mehu
balsamicoa - valkoinenkin käy
suolaa, pippuria
parmesaanilastuja
Leikkaa parsojen alapäästä pois 3-4 senttiä puumaista osaa, tee parsoista yhtä pitkiä. Vihreitä parsoja ei tarvitse edes kuoria vaan ne voi grillata tai pariloida ihan sellaisenaan.
Pyörittele parsat oliivi- tai pähkinäöljyssä hyvin, pippuroi ja suolaa. Grillaa tai pariloi parilapannulla - paistinpannukin käy, vähässä öljyssä - viitisen minuuttia, jotta saat kunnon rusketusraidat parsoihin.
Sillä välin kun parsat ovat kypsymässä sekoita keskenään loraus balsamicoa, öljyä, suolaa ja pippuria laakeassa kulhossa. Kun parsat ovat valmiit, siirrä kuumat parsat kulhoon ja pistä kansi tai folio päälle ja anna parsojen marinoitua muutama minuutti. Nestettä ei tarvita aivan mahdottomia - riittää kunhan kaikki parsat saavat osansa liemestä. Heiluttele vaikka kulhoa tovi.
Parsat pois kulhosta ja tarjolle. Vuole vielä kuumien parsojen päälle parmesaanilastuja ja pirskota muutama tippa sitruunanmehua.
Olen kopionut tämän vanhan pohjoisitalialaisen reseptin reservinluutnantti Kuivan Kesäkurren reseptivihkosta vuodelta 1977. Tarkempia tietoja voi kysyä pitkävetopalstalta. Kertovat kyllä auliisti lisäohjeita.
Valkoiset parsat tulee kuoria ja keittää, mieluiten. Keitto tehdään joko laakeassa, puhtaassa paistinpannussa tai siinä parsakattilassa pystyasennossa niputettuna. Paistinpannuun vettä, nokare voita, suolaa ja muutama timjaminoksa, ehkä ripaus sokeria ja sitruunanmehua. Kuumennetaan ja parsat pannuun; keitetään noin 7-10 minuuttia riippuen paksuudesta. Älä kuitenkaan keitä liikaa, maku kärsii ja tulevat ihan lötköiksi.
Valkoiselle parsalle voi tehdä montaa eri sortin soossia. Puolalaisittain tarjotaan hienonnetulla, keitetyllä kanamunankeltuaisella ja korppujauhoseoksella, päälle kaadetaan voisulaa. Tai tehdään Sauce Hollandaise - itse tahi pussista, tai vaahdotetaan notkeaa voita ja lisätään vähän pippuria ja sitruunanmehua.
Jotkut suosivat kevyesti paistettua munaa, josta sulasta keltuaisesta saadaan riittävästi soossia. Tai voi-anjoviskastike ja hienonnettua keltuaista.
Parsan kanssa voi tarjota myös äyriäisiä, katkarapuja tai vaikka parmankinkkua - Hhuu2
Hei! Tämä on joka keväinen juttu kun parsat heilahtaa kauppoihin ja yksinkertainen ohje.
Osta kylmäsavu-tai graavilohta.Viipaloi ohuiksi slaisseiksi.Lado ne limittäin laakealle tarjoiluvadille.Tee kananmunakastike.Keitä parsat suolalla maustetussa vedessä,varo ylikypsentämistä!Laita parsat kalasiivujen päälle ja päälle myös kananmunakastiketta,voit tarjota kastikkeen myös erikseen.Todella hyvää ja helppoa,eikä tarvitse parsakattilaa,laakea kattilaa toimii hyvin!Kokeilemisiin! - Matti Viikate
Itse en kyllä ole mikään hillitön parsa fani. Syön toki sitäkin.
http://mattiviikate.newsvine.com/ - Larry the Chef
N.100-150g Serranoa, Parmankinkkua tai Pancettaa pannulle hetkeksi tirisemään ja sitten jäähtymään ja valuttamaan ylimääräiset rasvat pois. Tarkoitus on että lihasta saadaan rapeaa.
Murskataan pieneksi silpuksi.
Hollandaise-sauce, jos et osaa itse, tee vaikka pussista
Parsat (kumpikin kay) kypsäksi, Anna kuivua hyvin esim pyyhkeen sisällä, märkä parsa lautasella on kauhistus.
Lautasella parsat, päälle sauce, ja ripotellen rapeat lihapalat päälle.
Helppoa ja yksinkertaista. - seppo12232212121
patsa on pahaa.........=(
ja bearnaisekastiketta, ah nami.
Crodo taisikin laittaa sen kastikeohjeen tulemaan kana- ja linturuoat osisossa,
laiskuuttani minä teen se aina pussista.
Niin että paista ne parsat pannulla ja päälle kastiketta, tämän kanssa sopii
vallan mainiosti vaikka naudan lehtipihvi.
Oskarin leike, eli leivitetty porsaan tai vasikanleike käy myös, siihen sitten
choronkastike vaikka mielestäni bearnaise käy ihan yhtä hyvin.
Keitetty parsa sopii yllättävän hyvin kinkkupizaan, tai vaikka kasvis-juustopiirakkaan.
Aamupalaksi paistettua parsaa pekonia, tämäkin yhdistelmä toimii.
Parsa saa makua pekonin rasvasta, mutta pieni ripaus pippuria on paikallaan.- safkaseireeni
Parsaa parmesaanilla ja kananmunalla
nippu parsaa noin 20min keitettynä (katkaise napsauttamalla kuivat tyvet pois)
basilikaöljyä
3 munaa kokkeliksi paistettuna ja mustapippurilla ja merisuolalla maustettuna
juuri raastettua parmesaania
vastarouhittua mustapippuria
1. Keitä parsa ja valmista munakokkeli
2. Asettele parsat lautaselle, päälle kananmunaa siroteltuna
3. Viimeistele öljyllä, pippurilla ja parmesaaniraasteella/lastuilla
Kuva ja muita ohjeita:
http://safkaseireeni.blogspot.com/2010/04/parsaa-parmesaanilla-ja-kananmunalla.htmlSuomessa ei niin paksua valkoista parsaa löydykään, jota tarvitsisi keittää 20 minuuttia. Tuon ajan jälkeen parsojen maku on keitinvedessä ja lautasella velttoja, ruskeita, nuputtomia kuituisia lötköjä. Jos keität vihreitä parsoja, ei keittoaika tulisi ylittää 5-7 minuuttia.
Valkoisten parsojen keitto aika on maksimissaan 10-15 minuuttia - paksuudesta riippuen. Haarukalla kannattaa koettaa parsaa ja kun haarukka uppoaa hyvin, mutta parsa ei muuten anna rungoltaan periksi, on parsa valmista.
Itse asiassa parsaa tulisi keittää kolmella tavalla. Tätä voi soveltaa, jos keität parsan salaattiin, missä se saa olla vähän napakampaa. Katkaise parsa kolmeen osaan:
nuput 2 minuuttia
keskiosa 4-6 minuuttia
tyviosa 7-10 minuuttia
Tämä pätee keskivahvaan, hyvään, valkoiseen parsaan, joka kuoritaan ja jonka puumainen tyviosa on leikattu pois. Aika lasketaan siitä kun vesi alkaa uudelleen kiehua.
Vihreiden keittoaika paljon lyhyempi kuten ohjeessani kerroin.- safkaseireeni
crudo kirjoitti:
Suomessa ei niin paksua valkoista parsaa löydykään, jota tarvitsisi keittää 20 minuuttia. Tuon ajan jälkeen parsojen maku on keitinvedessä ja lautasella velttoja, ruskeita, nuputtomia kuituisia lötköjä. Jos keität vihreitä parsoja, ei keittoaika tulisi ylittää 5-7 minuuttia.
Valkoisten parsojen keitto aika on maksimissaan 10-15 minuuttia - paksuudesta riippuen. Haarukalla kannattaa koettaa parsaa ja kun haarukka uppoaa hyvin, mutta parsa ei muuten anna rungoltaan periksi, on parsa valmista.
Itse asiassa parsaa tulisi keittää kolmella tavalla. Tätä voi soveltaa, jos keität parsan salaattiin, missä se saa olla vähän napakampaa. Katkaise parsa kolmeen osaan:
nuput 2 minuuttia
keskiosa 4-6 minuuttia
tyviosa 7-10 minuuttia
Tämä pätee keskivahvaan, hyvään, valkoiseen parsaan, joka kuoritaan ja jonka puumainen tyviosa on leikattu pois. Aika lasketaan siitä kun vesi alkaa uudelleen kiehua.
Vihreiden keittoaika paljon lyhyempi kuten ohjeessani kerroin.Oikeassa olet, lipsahti jonain ajatusvirheenä ihan outo keittoaika tuohon reseptiini. Korjasin ajan myös blogipostaukseen.
- Brigette-
Puntti vihreää parsaa
loraus oliiviöljyä
hyppysellinen merisuolaa
kahden sitruunan mehu
pieni kourallinen vastaraastettua parmesaania
Kuori parsat ja poista niistä puumainen osa. Keitä runsaassa vedessä n. 30 minuuttia. Sen jälkeen sommittele parsat uunivuokaan ja ruiskuta niiden päälle oliiviöljy ja merisuola. Paahda 200 asteisessa uunissa tunnin verran. Lopuksi purista parsojen päälle reilusti sitruunamehua makua tuomaan ja raasta päälle parmesaania.
Maistuu sellaisenaan, tai liharuokien, kuten jauhelihapihvien lisukkeena.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197