Uuras Saarnivaara, väärä profeetta.

Basker

Haluaisin tässä paljastaa erään suomalaisen väärän profeetan, vaikka se tekeekin minulle erittäin kipeää. Jumala kuitenkin haluaa rehellisyyttä salatuimpaan saakka. Olen hengellisesti ja teologisesti Suomen evankelis-luterilaisen Kansanlähetyksen kasvatti. Uskon siten, kuin Kansanlähetys uskoo.

Olen istunut Uuras Saarnivaaran luennoilla Kansanlähetyksen Ryttylän raamattuopistolla (nykyisin nimellä Kansanlähetysopisto). Saarnivaara oli Kansanlähetyksen oppi-isä ja kantava voima 1960-90 -luvuilla. Siihen aikaan Uuras-tohtori opetti, että Johanneksen ilmestyskirjan peto on kommunismi, ja ennen kaikkea Neuvostoliitto.

Saarnivaara perusteli näkemystään sillä, että pedon luku voidaan alkukielellä kirjoittaa muotoon "he-Kewah", joka puolestaan muodostaa aakkosina sellaisen kuvion, joka näyttää sirpiltä ja vasaralta. Ja kyllähän se näyttääkin. En nyt tässä yhteydessä muista, oliko kyse hebrean vai kreikan kielestä, kun en jaksa kaivaa esiin Ryttylän aikaisia muistiinpanojani.

Me opiskelijat imimme itseemme tietysti siihen aikaan, Neuvostoliiton ollessa voimansa tunnossa, tuon tulkinnan pedon luvusta. Kun Neuvostoliitto hajosi ja kommunismi sortui omaan mahdottomuuteensa, myös Saarnivaaran tulkinta menetti merkityksensä. Niin paljon kuin Saarnivaraa arvostankin teologina, niin on pakko myöntää, että välillä hänkin erehtyi.

87

4723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhat ja yksi

      1970 luvulla tutustuin hänen sanomisiinsa jne,, Mutta tulin toisiin aatelmiin hänen ja muitten teoriasta "Neuvostoliitto lopunajan petona" ja eikä se parempaa ollut nämä Mellerin "Neuvistoliittoteoriatkaan " ne olivat kylläkin alkusoittoa sille , mitä seitän täälläkin ja siitä olen varma jotta OOn oikeassa " Danielin unet" tulkinta pitää paikansa .

      Mottona on ollut ennenkin ; Jos pystyy olemaan rehellinen edes itselleen niin saa nukutuksi paremmat yöunet.
      Kaikkihan me erehdymme!

      • Olen sinun kanssasi yleensä aina eri mieltä kaikesta, mutta nyt olen samaa mieltä. Uskovaisella pitää olla rohkeutta myöntää jopa oman oppi-isänsä olleen väärässä, kun aihetta on. Rehellisyys. Jumala haluaa rehellisyyttä salatuimpaan saakka.


      • tuhat ja yksi
        Basker kirjoitti:

        Olen sinun kanssasi yleensä aina eri mieltä kaikesta, mutta nyt olen samaa mieltä. Uskovaisella pitää olla rohkeutta myöntää jopa oman oppi-isänsä olleen väärässä, kun aihetta on. Rehellisyys. Jumala haluaa rehellisyyttä salatuimpaan saakka.

        siksi juuri istun tässä, - rehellisyys, sitä juuri painotan ja kerron jotta Kristinusko on alusta saakka ollut harhausko ja senkin tiedän jotta se sattuu ja sattuu myös rehelliseen Kristittyyn ,koska hän on sisäistänyt itseensä tuon opin ja sen opin sanoma on osaa hänen persoonastaan.
        Olen punninnut asiaa jotta kerronko vai jätänkö kertomatta,olen päättänyt kertoa suurimpia syitä lienee nuo Raamatun väärät tulkinnat ja ihmisten pettämiset Kristinuskon avulla , väärässä oleminen rakkaista ja oikeassaolevista arvoista sattuu , sattuu mutta siitä olen vapaa sanon vain sen mistä mielestäni olen varma ja vain pienestä osasta .
        Kaikki suuri on täällä arvoitusta meille kaikille joka tietää varmasti hän valehtelee sen sanon.


      • arkkimunkki

        johon voin tallentaa C-kaseitiltakin äänitteen ja tarvittaessa muokata äänen laatua ja tallentaa sen MP 3 -muotoon. lähettää sen sähköisenä eteenpä'in tai polttaa CD:lle.


      • Basker
        arkkimunkki kirjoitti:

        johon voin tallentaa C-kaseitiltakin äänitteen ja tarvittaessa muokata äänen laatua ja tallentaa sen MP 3 -muotoon. lähettää sen sähköisenä eteenpä'in tai polttaa CD:lle.

        basker taksamerkki suomi24.fi


      • arkkimunkki
        Basker kirjoitti:

        basker taksamerkki suomi24.fi

        tarkemmin, niinkuin se on sähköpostiosoitteena @-merkit ja . pisteet paikoilleen, niin sitten se toimii. Olen yrittänyt, mutta tulee takaisin.

        Siis kirjoita sähköpostiosoitteesi sellaiseen muotoon, että tietokone ymmärtää!


      • arkkimunkki
        Basker kirjoitti:

        basker taksamerkki suomi24.fi

        kun en ymmärrä mitä tarkoitat tällä: basker taksamerkki suomi24.fi

        En saa yhteyttä!

        Mikä on sähköpostiosoitteesi?

        MP3 on helppo toteuttaa, mutta miten saan yhteyden sinuun?


      • konduktööri-d
        arkkimunkki kirjoitti:

        kun en ymmärrä mitä tarkoitat tällä: basker taksamerkki suomi24.fi

        En saa yhteyttä!

        Mikä on sähköpostiosoitteesi?

        MP3 on helppo toteuttaa, mutta miten saan yhteyden sinuun?

        @:kö on taksamerkki????? Meillä siitä käytetään nimeä "ät" tai "miukumauku"

        Paina Alt GR näppäintä ja "2" näppäintä yhtäaikaa ja saat @-merkin


    • VaariSaarna

      Ei Saarnivaara ollut ensinkään profeetta, vaan hän oli ennen kaikkea paimen ja opettaja, joten on ihan turha syyttää vääräksi profeetaksi sellaista ihmistä, joka ei ole profeetta alunperinkään.

      Saarnivaara, kuten moni muukin opettaja ja saarnamies, spekuloi ajan merkeillä ja apokalyptisillä kirjoituksilla ja silloin saattaa päätyä mihin tahansa tulokseen. Kyllähän sitä saa spekuloida ja analysoida ilman, että tarvitsee profeetaksi ryhtyä ; )

      Saarnivaara oli hyvä raamatunopettaja, joka edusti konservatiivis-raamatullista linjaa kaiken hirvittävän liberaalihapatuksen keskellä. Hän ei ansaitse haukkumistasi, mikä on täysin turhaa muutenkin.

      Saarnivaaraa kunnioittaen.

      • tuhat ja yksi

        Nyt kynitään "profetiat" ja annetaan kylläkin kunnioitus ihmisen elämäntyölle, mutta tuodaan esille sellaiset asiat joissa on erehtynyt ja kun alunalkaen Kristinusko on erehtynyt niin miten ei olisi sen jokainen saarnamisekin erehtynyt ?

        Jos asiaa väität toiseksi niin silloin se on poliittista spekulaatiota.


      • Et ilmeiseti tajunnut lukemaasi, koskapa sinä väität, että "haukun" Saarnivaaraa. En hauku häntä. Pidän häntä arvossa. Kerroinpahan nyt vain yhden hänen tulkintansa, jossa hän oli väärässä. Eli oli väärä profeetta. Hän meidän oppitunneillamme nimenomaisesti kertoi, että hänen tulkintansa pedon luvusta on oikea ja Raamatun mukainen.


      • pikku huom.
        Basker kirjoitti:

        Et ilmeiseti tajunnut lukemaasi, koskapa sinä väität, että "haukun" Saarnivaaraa. En hauku häntä. Pidän häntä arvossa. Kerroinpahan nyt vain yhden hänen tulkintansa, jossa hän oli väärässä. Eli oli väärä profeetta. Hän meidän oppitunneillamme nimenomaisesti kertoi, että hänen tulkintansa pedon luvusta on oikea ja Raamatun mukainen.

        Kirjoitit: "Haluaisin tässä paljastaa erään suomalaisen väärän profeetan." Ei kait hän sentään profeetta ollut. Profeetan toimi on Jumalan kutsumus. Eihän oman raamattunäkemyksen kertominen kenestäkään profeettaa tee eikä jonkin kohdan väärinymmärtäminen tee väärää profeettaa.


      • pikku huom. kirjoitti:

        Kirjoitit: "Haluaisin tässä paljastaa erään suomalaisen väärän profeetan." Ei kait hän sentään profeetta ollut. Profeetan toimi on Jumalan kutsumus. Eihän oman raamattunäkemyksen kertominen kenestäkään profeettaa tee eikä jonkin kohdan väärinymmärtäminen tee väärää profeettaa.

        On olemassa kristittyjä, jotka eivät väitä saavansa profetioita suorana saneluna Jumalalta, eivätkä unissa tai näyissä. Kuitenkin he esittävät ennustuksia tulevasta pohjautuen Raamatun tulkintaan ja sanovat, että näin tulee tapahtumaan. Silloin he ottavat profeetallisen roolin, ja muut ovat taipuvaisia pitämään heitä profeettoina.

        Esimerkiksi Leo Meller on kerran ystäväkirjeessään ilmoittanut, että hän ei saa profetioita. Kuitenkin hän jatkuvasti kertoo, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, ja käyttää tuhkatiheään sanaa "profeetallinen". Hänestä puhutaan aivan yleisesti profeettana, ja hän hyväksyy sellaisen puheen. Mielestäni tällaiset henkilöt, jos he erehtyvät, on luettava samaan ryhmään kuin väärät profeetat.

        Jos he tulevaisuutta ennustaessaan erehtyvätkin, ei se tarkoita, että heidän kaikki opetuksensa olisi väärin. Saarnivaarankin teologia oli hyvin tervettä ja oikean uskon mukaista, mutta muutamassa asiassa hän harhautui. Hän uskoi Neuvostoliiton olevan Ilmestyskirjan ensimmäinen peto, ja hän piti Kirkkojen maailmanneuvostoa Ilmestyskirjan toisena petona.

        Hänen mielestään pedot eivät ole henkilöitä, vaan järjestelmiä. Lisäksi hän kertoi, kuinka hän pitää maasäteilyä monien sairauksien aiheuttajana, mikä nyt ei tietenkään liity profetioihin, mutta on esimerkki siitä, miten viisaskin uskova voi erehtyä. Raamatun mukaan kaikki opetus on koeteltava, eikä auktoriteettiusko saa tulla sille esteeksi.


    • Jorma Tapani

      Merkki tarkoittanee X-merkkiä, joka on risti.
      Kyseessä on roomalainen numero 10.
      10 tarkoittaa täydellisyyttä (mies ja nainen) - musta ja valkoinen yhdessä...


      Ristissä on kultaisen leikkaus, joka on täydellisyyden symboli. Vaakasuora viiva kuvaa naista ja pystysuora viiva miestä.

      Pedon merkki on mies ja nainen yhdessä - siitä merkistä syntyy kollektiivinen mieli, jota uskovat kutsuvat pyhäksi hengeksi... Vaakasuora viiva ristissä kuvaa naista, seurakuntaa- pystysuora viiva kuvaa miehen fallosta... Kanavointi on sitä, että uskotaan yhteen totuuteen, se voima kanavoidaan papin, eli miehen kautta -> syntyy pyhä henki, joka on itse asiassa seurakunnan oma lapsi (aiti lapsi suhde). Seurakunta siis tyydyttää itseään oman lapsen avulla. Uskovat(seurakuna) ovatkin aina olleet lapsiin sekaantujia... niin henkisesti kuin jopa fyysisesti...


      Vasara kuvaa miestä... vasara on se, millä taotaan ja on työkalu...
      Vasara, eli nuija' ja muijaisintian sanaa vájrah, joka on tarkoittanut ukkosen vajaa, taivaanjumalan asetta...

      Sirppi, kuun sirppi - Kuu edustaa tunne-elämää ja alitajuntaa ja symboloi äitiä ja naista


      Pedon merkki on vasara ja sirppi, kyseessä on RISTIN merkki... - mies ja nainen yhdessä

      • venäjä tulee vielä olemaan yksi raamatun ennustamista pahoista voimista. Olen lukenut että ennenkuin neuvostoliitto hajosi, niin joku olisi profetoinut, että se tulisi kaatumaan ja evankeliumia saisi julistaa, mutta että se aika olisi lyhyt ja se maa sulkeutuisi uudelleen ja sellaisia huhuja onkin kuulunut, että evankeliumia ei saisi enää yhta vapaasti julistaa, kuin ennen, on tullut lainsäännöksiä, jotka estää evankelioinnin ja tämä tulee lisääntymään, ei vain venäjällä, vaan koko maaillmassa ja sitä työtä ei enää voida tehdä.


    • ttkk

      Kirjoittaja unohtaa, että "profetoiminen on vajavaista" ja "Jeesuksen todistus on profetian henki!"
      Kyllä Uuras Saarnivaara oli oikeassa myös Ilmestyskirjan pedon suhteen. Tuo kommunismi oli ja on Ilmestyskirjan 17. luvussa MAINITTU PETO.
      Selitys
      pedolla oli seitsemän päätä, eli nuo Keski Euroopassa olevat seitsemän(7) kommunistivaltiota, eli juuri ja vain 7 kpl nuita valtioita, joiden vaakunissa leijonatunnuksia ja kahdeksas nuista seitsemästä, Karl Marxin kaupungista, oli Neuvostoliitto. Eli Ilmestykirjan mukaan täsmälleen kahdeksas. Kymmenen sarvea muodostuu nuiden seitsemän sisärakenteesta, eli siellä oli kymmenen kuningasta, esimerkiksi Tsekkoslovakia= kaksi kuningasta ja Jugoslaviassa lisäksi nuo puuttuvat kaksi.

      Kirjoittaja ei liene siäistänyt kristinuskoa, vaan lieneekö vain pään tietoa, vaan sydän kaukana Kristuksesta.
      Kristitty ei kävisi kirjoittelemaan moista Palavasta kristitystä Uuras Saarnivaarasta, lähetyssaarnaajien opettajasta.

      • Jorma Tapani

        Pedolla on 7 päätä

        Ilmestyskirja alkaa esittelemällä 7 seurakuntaa

        Seurakunta = nainen

        Eli seurakunta on pää... kyseessä on nainen
        (Jeesuksen morsian)


        Kollektiivinen mieli syntyy, kun joukko uskovia uskoo yhteen asiaan ja se voima kanavoidaan papin kautta. Pappi on mies...

        Tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni ja sitten tulee loppu kun pakanoiden luku on täysi - Danielin kirja kertoo neljännestä pedosta, joka murskaa alleen kaiken...


        Mitähän on esim. ihmeparantumiset... Kyllä niitä varmaan tapahtuu. Siinä joukko ihmisiä rukoilee, luo kollektiivisen mielen jonka avulla riistetään syyttömältä, uhrilta "elinvoimaa". Ristin palvonta on sitä, että syytön voidaan ristiinnaulita, jotta ITSE päästään taivaaseen... Se on toisilta pois... heikommalta pois.

        Tavallaan käytetään joukkovoimaa, jotta heikommalta riistetään käytännössä koko elämä...

        Mikään ei ole niin suurta oman kyrvän palvontaa kuin Jeesuksen palvonta!


      • Olenko minä jossain väittänyt, että Uuras ei olisi ollut palava kristitty? Etkö yhtään tajua, mitä olen kirjoittanut? Mielestäni olen käyttänyt aika selkeää suomen kieltä. Mitä kommunismiin Ilmestyskirjan petona tulee, se on täysin väärä käsitys. Vai onko sinun mielestäsi kommunismi saanut jokaisen maailman ihmisen ottamaan käteensä tai otsaansa merkin, jota ilman ei voi ostaa eikä myydä? Onko kommunismi lähtenyt Harmageddonin sotaan? Onko Jeesus nyt tullut, jos kerran kommunismi on peto, joka on kukistettu? Jeesuksenhan pitäisi tulla pedon kukistumisen yhteydessä.


      • tuhat ja yksi
        Basker kirjoitti:

        Olenko minä jossain väittänyt, että Uuras ei olisi ollut palava kristitty? Etkö yhtään tajua, mitä olen kirjoittanut? Mielestäni olen käyttänyt aika selkeää suomen kieltä. Mitä kommunismiin Ilmestyskirjan petona tulee, se on täysin väärä käsitys. Vai onko sinun mielestäsi kommunismi saanut jokaisen maailman ihmisen ottamaan käteensä tai otsaansa merkin, jota ilman ei voi ostaa eikä myydä? Onko kommunismi lähtenyt Harmageddonin sotaan? Onko Jeesus nyt tullut, jos kerran kommunismi on peto, joka on kukistettu? Jeesuksenhan pitäisi tulla pedon kukistumisen yhteydessä.

        Eihän näille mikään järkipuhe käy ,tällä osastolla mennään eräänlaista "hullunhumppaa".

        Vaikka jokainen tiedostaa kristinuskon erehtyneen jos toisenkinkerran tulkitessaan Danielin kirjaa ja Johanneksen ilmestystä ja jos joku haluaa näyttää yksityiskohtaisesti sen missä on varmasti menty pieleen niin silloin se alkaa, ympärillä pyöriä sellainen "piruetti" eihän se eihän,,

        No eihän se Neuvostoliitto lähtenyt sinne harhaennustettuun Harmagedonin sotaan eihän ei tietenlään ,koska Harmagedonilla on jo sodittu.
        Ja USA ,lla oli jo joukot valmiina öljykentille hyökkäystävarten ( niitä on käytetty nyt Irakin sodassa ,ristiretkessä muslinimaailmaavastaan.)

        Muuten Jeesushan on voinut tullakkin ,koska niin monet kertovat hänen tavanneensa, muuten onko tuollaiset pikavisiitit Jeesukselle luvallisia Raamatun mukaan ? (Mistä on kysymys?)

        Johannes kertoi Flavius hallitsijasuvusta !


      • ttkk
        Basker kirjoitti:

        Olenko minä jossain väittänyt, että Uuras ei olisi ollut palava kristitty? Etkö yhtään tajua, mitä olen kirjoittanut? Mielestäni olen käyttänyt aika selkeää suomen kieltä. Mitä kommunismiin Ilmestyskirjan petona tulee, se on täysin väärä käsitys. Vai onko sinun mielestäsi kommunismi saanut jokaisen maailman ihmisen ottamaan käteensä tai otsaansa merkin, jota ilman ei voi ostaa eikä myydä? Onko kommunismi lähtenyt Harmageddonin sotaan? Onko Jeesus nyt tullut, jos kerran kommunismi on peto, joka on kukistettu? Jeesuksenhan pitäisi tulla pedon kukistumisen yhteydessä.

        Kommunismi on Ilmestyskirja 17. luvussa mainittu peto ja tuo pedon merkkejä käyttävä peto on mainittu Ilmestyskirjan 13. luvussa. !3.luvun peto on natsismi. Sen valtakausi kesti päivälleen 42 kk hyökkäyksestä Puolaan aina kukistumiseen itärintamalla 1.3.1943. Hakaristi on pedonmerkki niinpäin käytettynä kuin natseilla. Gog on Saksa ja se liittoutunee Venäjän kanssa ja lähtee sotaretkelle Harmageddoniin. Harmageddonon sota voi olla jo lähitulevaisuudessa.


      • fundamentalisti

        Tuo Saarnivaara. Olin "ryttylookina" kuuntelemassa häntä vuosia, kun hän luennoi valmistumassa olevaa viimeistä suurta kirjaansa ja olin lukenut huomattavan osan hänen suomenkielisestä tuotannostaan.

        Ymmärrykseni mukaan hän meni liian pitkälle siinä, että pyrki selittämään jokaisen kohdan raamatusta, eikä Lutherin tavoin suostunut nostamaan hattuaan minkään kohdan edessa ja jäämään ymmärtämättömäksi.

        Maailmantulkinnassaan hän pysyi "pienen ja nuoren maailmankaikkeuden" -opissaan loppuun asti todellisuuden vastaisesti.

        Maasäteilyn kohdalla hän (tai hänen vaimonsa) käytti heiluria, mikä jyrkemmissä piireissä tulkitaan okkulttiseksi välineeksi.


      • fundamentalisti kirjoitti:

        Tuo Saarnivaara. Olin "ryttylookina" kuuntelemassa häntä vuosia, kun hän luennoi valmistumassa olevaa viimeistä suurta kirjaansa ja olin lukenut huomattavan osan hänen suomenkielisestä tuotannostaan.

        Ymmärrykseni mukaan hän meni liian pitkälle siinä, että pyrki selittämään jokaisen kohdan raamatusta, eikä Lutherin tavoin suostunut nostamaan hattuaan minkään kohdan edessa ja jäämään ymmärtämättömäksi.

        Maailmantulkinnassaan hän pysyi "pienen ja nuoren maailmankaikkeuden" -opissaan loppuun asti todellisuuden vastaisesti.

        Maasäteilyn kohdalla hän (tai hänen vaimonsa) käytti heiluria, mikä jyrkemmissä piireissä tulkitaan okkulttiseksi välineeksi.

        Uuraalla oli tietämisen tarve. Herätysliike on oppi-isänsä näköinen. Sama tietämisen tarve, kaikkien Raamatun ongelmakohtien poisselittämisen tarve, on meillä muillakin kansanlähetysläisillä.


      • ellitsa
        Basker kirjoitti:

        Olenko minä jossain väittänyt, että Uuras ei olisi ollut palava kristitty? Etkö yhtään tajua, mitä olen kirjoittanut? Mielestäni olen käyttänyt aika selkeää suomen kieltä. Mitä kommunismiin Ilmestyskirjan petona tulee, se on täysin väärä käsitys. Vai onko sinun mielestäsi kommunismi saanut jokaisen maailman ihmisen ottamaan käteensä tai otsaansa merkin, jota ilman ei voi ostaa eikä myydä? Onko kommunismi lähtenyt Harmageddonin sotaan? Onko Jeesus nyt tullut, jos kerran kommunismi on peto, joka on kukistettu? Jeesuksenhan pitäisi tulla pedon kukistumisen yhteydessä.

        kommunismi vain on muuttanut nyt Brysseliin uusin kasvoin ja sama "stalinistinen" diktatuuri on pian vallalla koko maailmanlaajuisesti kunhan ensin saadaan tarpeeksi sekasortoon maailman asiat. Avaako Kreikka tien tähän kehitykseen?....


      • käänsin selkääni
        Basker kirjoitti:

        Uuraalla oli tietämisen tarve. Herätysliike on oppi-isänsä näköinen. Sama tietämisen tarve, kaikkien Raamatun ongelmakohtien poisselittämisen tarve, on meillä muillakin kansanlähetysläisillä.

        kansanlähetykselle. Kaiken väkisin selittämisellä ja tiukasti oikeassaolemisella mennään metsänpuolelle toiselta laidalta.


      • tuhat ja yksi
        fundamentalisti kirjoitti:

        Tuo Saarnivaara. Olin "ryttylookina" kuuntelemassa häntä vuosia, kun hän luennoi valmistumassa olevaa viimeistä suurta kirjaansa ja olin lukenut huomattavan osan hänen suomenkielisestä tuotannostaan.

        Ymmärrykseni mukaan hän meni liian pitkälle siinä, että pyrki selittämään jokaisen kohdan raamatusta, eikä Lutherin tavoin suostunut nostamaan hattuaan minkään kohdan edessa ja jäämään ymmärtämättömäksi.

        Maailmantulkinnassaan hän pysyi "pienen ja nuoren maailmankaikkeuden" -opissaan loppuun asti todellisuuden vastaisesti.

        Maasäteilyn kohdalla hän (tai hänen vaimonsa) käytti heiluria, mikä jyrkemmissä piireissä tulkitaan okkulttiseksi välineeksi.

        "Maasäteilyn kohdalla hän (tai hänen vaimonsa) käytti heiluria, mikä jyrkemmissä piireissä tulkitaan okkulttiseksi välineeksi. "

        Mitä okkultismia siinä on , kun tuo heiluri pelaa melkein jokaisella !

        Eikun kultasormus villalangan päähän killumaan n, 40 cm päähän sormmista ja laka peukalom ja etusormen väliin, jo alkaa pyöriä laajassa kaaressa ympyrää oikeaan tai vasempaan tai heiluu edestakaisin jne,,.

        Ellei toimi täytyy kokeneemman etsiä se tarkka paikka missä heiluri toimii.


      • tuhat ja yksi
        Basker kirjoitti:

        Uuraalla oli tietämisen tarve. Herätysliike on oppi-isänsä näköinen. Sama tietämisen tarve, kaikkien Raamatun ongelmakohtien poisselittämisen tarve, on meillä muillakin kansanlähetysläisillä.

        ,,>> ongelmakohtien poisselittämisen tarve, on meillä muillakin kansanlähetysläisillä. >>

        Aivan samaa olen kertonut toisin sanoin.

        Nimittäin Kristinusko on jo ollut syntyessään n,2000 vuotta sitten harhausko ja kun sitä selitellään yhä haarautuvine oppeineen niin hullummaksi meno käy vuosi vuodelta ja vuosisadoista puhumattakaan.


      • miksi olet väärän
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        "Maasäteilyn kohdalla hän (tai hänen vaimonsa) käytti heiluria, mikä jyrkemmissä piireissä tulkitaan okkulttiseksi välineeksi. "

        Mitä okkultismia siinä on , kun tuo heiluri pelaa melkein jokaisella !

        Eikun kultasormus villalangan päähän killumaan n, 40 cm päähän sormmista ja laka peukalom ja etusormen väliin, jo alkaa pyöriä laajassa kaaressa ympyrää oikeaan tai vasempaan tai heiluu edestakaisin jne,,.

        Ellei toimi täytyy kokeneemman etsiä se tarkka paikka missä heiluri toimii.

        puolen joukoissa.


      • tuhat ja yksi
        miksi olet väärän kirjoitti:

        puolen joukoissa.

        Älähän höpsehdi .

        Kerroin vain jotta miten heiluriliike toimii ja toimii melkein jokaisen kädessä pitää olla vai sellainen paikka jossa se toimii.
        Pystyisin sen näyttämään sinullekki ja taikauskosi tähden olisit yllättynyt havainnostasi.


    • altavastaaja

      jos Uuras olikin oikeassa, mutta vajavaisesti.

      Kun porttokirkko, luopiokirkko, katolisen kirkon ja paaviantikristuksen johtama yleismaailmallinen väärää ekumeniaa ja luopioteologiaa tunnustava kirkko "istuu" helakanpunaisen pedon selässä, sillä pedolla on kuitenkin karhun jalat ja niinollen venäjäkeskeisen valtion perustus ja vanha väri= helakanpunainen.

      Ääriaineksissa aatteissa, olivatpa ne oikealla kansallismielisissä liikkeissä tai vasemmalla, kommunistisisissa liikkeissä, on paljon samanlaista: lopuksi diktatuuri ja antikristillisyys.

      Siis Ilmestyskirjan ensimmäinen, merestä nouseva peto omaa kuitenkin samoja piirteitä kuin entisen NL:n ideologia. Lenin makaa Mausoleumissaan, joka on tarkka kopio saatanan valtaistuimesta. Jumala yksin tietää, alkaako palsamoitu Vladimir kerran vielä kävellä ja puhua. Toivottavsti ei.

      Itsekin aikoinani luin Saarnivaaraa ja jotenkin tuo sirppi/vasara-näkemys tuntui oudolta, mutta hyppäsin sen yli-

      • Sirppi ja vasara-näkemys voi tuntua oudolta, mutta sitä Uuras-tohtori meille Ryttylässä opetti. Kirjahyllyssäni on useita hänen kirjojaan, mm. keskeiset teokset "Syntisen tie 1-3", "Suuri Babylon" ja "Voiko Raamattuun luottaa?". Niissä hän ei opeta sitä asiaa, minkä hän meille luennoillaan kertoi. Saattaa olla, että se kuului hänen uransa loppuvaiheeseen, ja että hän ei sitä näkemystä kirjoihinsa sisällyttänyt.

        Suosittelen lämpimästi Saarnivaaran kirjoja uskoville. Hän oli merkittävä apologeetta, joka uskon puolustamisellaan linjasi Kansanlähetyksen tavan toimia. Sitä toimintatapaa noudattaen Kansanlähetys yhä nykyäänkin on profiloitunut Suomen kristillisessä kentässä nimenomaan sellaiseksi järjestöksi, joka puolustaa kristillistä uskoa älyllisen ajattelun ja tieteen pohjalta.


      • altavastaaja
        Basker kirjoitti:

        Sirppi ja vasara-näkemys voi tuntua oudolta, mutta sitä Uuras-tohtori meille Ryttylässä opetti. Kirjahyllyssäni on useita hänen kirjojaan, mm. keskeiset teokset "Syntisen tie 1-3", "Suuri Babylon" ja "Voiko Raamattuun luottaa?". Niissä hän ei opeta sitä asiaa, minkä hän meille luennoillaan kertoi. Saattaa olla, että se kuului hänen uransa loppuvaiheeseen, ja että hän ei sitä näkemystä kirjoihinsa sisällyttänyt.

        Suosittelen lämpimästi Saarnivaaran kirjoja uskoville. Hän oli merkittävä apologeetta, joka uskon puolustamisellaan linjasi Kansanlähetyksen tavan toimia. Sitä toimintatapaa noudattaen Kansanlähetys yhä nykyäänkin on profiloitunut Suomen kristillisessä kentässä nimenomaan sellaiseksi järjestöksi, joka puolustaa kristillistä uskoa älyllisen ajattelun ja tieteen pohjalta.

        Ylioppilaslähetyksen kustantama Saarnivaaran kirjanen "Luominen ja vedenpaisumus vai kehitys ja sadat vuosimiljoonat" mutta olen hukannut sen.

        Onko tuttu teos?


      • Tuom.
        Basker kirjoitti:

        Sirppi ja vasara-näkemys voi tuntua oudolta, mutta sitä Uuras-tohtori meille Ryttylässä opetti. Kirjahyllyssäni on useita hänen kirjojaan, mm. keskeiset teokset "Syntisen tie 1-3", "Suuri Babylon" ja "Voiko Raamattuun luottaa?". Niissä hän ei opeta sitä asiaa, minkä hän meille luennoillaan kertoi. Saattaa olla, että se kuului hänen uransa loppuvaiheeseen, ja että hän ei sitä näkemystä kirjoihinsa sisällyttänyt.

        Suosittelen lämpimästi Saarnivaaran kirjoja uskoville. Hän oli merkittävä apologeetta, joka uskon puolustamisellaan linjasi Kansanlähetyksen tavan toimia. Sitä toimintatapaa noudattaen Kansanlähetys yhä nykyäänkin on profiloitunut Suomen kristillisessä kentässä nimenomaan sellaiseksi järjestöksi, joka puolustaa kristillistä uskoa älyllisen ajattelun ja tieteen pohjalta.

        kirkon herätysliikkeenä. Mutta kysyisinkin erästä opillista seikkaa. Muistaakseni opissanne mainitaan, että jumalan henki on sanassa. Vaikka raamatussa mainitaan, että Jumalan henki ei ole sanassa, vaan voimassa.
        Tämä on tarkemmin Raamatussa. Mutta ajatus on se, että kansanlähetys uskoo, että henki itsessään on sanssa. Vaikka sana todistaa toisin.


      • Tuom.
        Tuom. kirjoitti:

        kirkon herätysliikkeenä. Mutta kysyisinkin erästä opillista seikkaa. Muistaakseni opissanne mainitaan, että jumalan henki on sanassa. Vaikka raamatussa mainitaan, että Jumalan henki ei ole sanassa, vaan voimassa.
        Tämä on tarkemmin Raamatussa. Mutta ajatus on se, että kansanlähetys uskoo, että henki itsessään on sanssa. Vaikka sana todistaa toisin.

        Mutta ajatus kait tuli selväksi.


      • ttkk
        altavastaaja kirjoitti:

        Ylioppilaslähetyksen kustantama Saarnivaaran kirjanen "Luominen ja vedenpaisumus vai kehitys ja sadat vuosimiljoonat" mutta olen hukannut sen.

        Onko tuttu teos?

        Luonnossa paleontologiset kerrokset ovat Raamatun luomiskertomuksen mukaisessa järjestyksessä.
        Eri alueilta voi puuttua joku kerrostuma lähes kokonaan, mutta hyvin ne asettuvat paikoilleen, kun tarkemmihn tutkii.


      • Sivusta seuraaja
        Tuom. kirjoitti:

        Mutta ajatus kait tuli selväksi.

        Jäin ihmettelemään mitä tarkoitat: "Vaikka raamatussa mainitaan, että Jumalan henki ei ole sanassa, vaan voimassa." -Lause voisi nimittäin sisältää vaarallisen ajatuksen siitä että Jumalan Henki toimisi Jumalan Sanan ulkopuolella! Koetin hakea Kansanlähetyksen sivuilta mitä he oikein opettavat, mutta en jaksanut alkaa katselemaan ja kuuntelemaan opetusvideoita, menee liian paljon aikaa. Lyhyttä nopeasti luettavaa yhteenvetoa perusopetuksesta en kyennyt löytämään.

        Tässä muutama Raamatun lause joista lienee kyse tässä yhteydessä. Tarkoitit kai 1.Kor.4:20 ym Korinttilaiskirjeen kohtia jotka puhuvat Hengestä ja voimasta.
        Mutta Pyhä Henki kirkastaa kuitenkin myös aina Jeesusta Kristusta eläväksi ihmiseksi tullutta Jumalan Sanaa. Hän on sitoutunut Raamatun Sanaan ja tekee sitä eläväksi elämäksi ihmisissä.
        Hengen ja Sanan yhteyttä ei rikota ilman että joudutaan eksyksiin.

        . Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima
        1. Kor. 4:20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
        1. Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        2. Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Ef. 6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
        Hepr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
        Tit. 3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta

        Ehkä huomautukseni on turha ja tämä on sinulle selvää asiaa.


      • ttkk
        Tuom. kirjoitti:

        Mutta ajatus kait tuli selväksi.

        He saavat Pyhän Hengen tullessaan uskoon! Pyhä Henki käyttää kirjoitettua sanaa uskovien kautta!
        Raamattu on Jumalan sanaa, joka on tullut Jumalalta Pyhien Ihmisten kautta!
        Pietari kirjeissään on tuota hyvin kuvannut!


      • Tuom.
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Jäin ihmettelemään mitä tarkoitat: "Vaikka raamatussa mainitaan, että Jumalan henki ei ole sanassa, vaan voimassa." -Lause voisi nimittäin sisältää vaarallisen ajatuksen siitä että Jumalan Henki toimisi Jumalan Sanan ulkopuolella! Koetin hakea Kansanlähetyksen sivuilta mitä he oikein opettavat, mutta en jaksanut alkaa katselemaan ja kuuntelemaan opetusvideoita, menee liian paljon aikaa. Lyhyttä nopeasti luettavaa yhteenvetoa perusopetuksesta en kyennyt löytämään.

        Tässä muutama Raamatun lause joista lienee kyse tässä yhteydessä. Tarkoitit kai 1.Kor.4:20 ym Korinttilaiskirjeen kohtia jotka puhuvat Hengestä ja voimasta.
        Mutta Pyhä Henki kirkastaa kuitenkin myös aina Jeesusta Kristusta eläväksi ihmiseksi tullutta Jumalan Sanaa. Hän on sitoutunut Raamatun Sanaan ja tekee sitä eläväksi elämäksi ihmisissä.
        Hengen ja Sanan yhteyttä ei rikota ilman että joudutaan eksyksiin.

        . Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima
        1. Kor. 4:20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
        1. Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        2. Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Ef. 6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
        Hepr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
        Tit. 3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta

        Ehkä huomautukseni on turha ja tämä on sinulle selvää asiaa.

        Jumalan sanan tutkimisen suhteen. Vastaan tähän pikaisesti, koska en halua jättää asiallista kommenttia tyhjän päälle.
        Yritän tutustua tekstiisi ajan kanssa myöhemmin. Mutta olen erittäin kiitollinen asiallisesta perehtymisestäsi erittäin tärkeään opilliseen ongelmakohtaan.

        Lyhyen ymmärryksen siivittämänä noin väliaikaisesti sanoisin, että minulla on jäännyt sellainen kuva, että kansanlähetyksessä noudatetann raamatullista auktoriteettia. Mutta hengellisyys jotenkin kuoleutuu sanaan. Sana kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi. Jotenkin tässä on se ongelma. Mutta itse täytyy ensin perehtyä, siihen mitä olet hyvin oivallisesti kirjoittanut. Pidä yhteyttä. Yritän nyt ensin itse perehtyä.

        Ei sinun huomautus ole turhaa. En ole itse sellaista tyyppiä, että olen vain itse oikeassa. Koko ajan opitaan uutta. En tietenkään ole irroittamassa hengen ja sanan yhteyttä. Mutta olen huomannut kansanlähetyksen suhteen jotain hengen puutteellisuuttal. Jotenkin se henki kuoleutuu sanaan ja sanassa. Ei anneta Jumalan hengelle sijaa. Sanalle ollaan uskollisia, mutta henki on kuollut. Siltä minusta tuntuu. En tietenkään voi tietää yksittäisiä tilaisuuksia, mikä henki siellä on. Mutta aika laaja kokemus viidesläisyyttä kannattavana minulla on. En ole mikään pätevä tuomitsija, mutta puhun vain yksittäisenä kristíttynä. Enkä missään tapauksessa ole pätevä arvostelemaan minkään yläpuolella. Mutta tutkia täytyy. Ja sanan vapaus on tärkeä totuuden esiintuoja. Tutkitaan.

        "Henki se on joka eläväksi tekee."
        Ei minulla ole tuohon mitään lisättävää ja pois otettavaa. Olet kait oikeassa. Mutta palaan, kun itse tutkin lisää. Pysy kanavalla.


      • Tuom.
        ttkk kirjoitti:

        He saavat Pyhän Hengen tullessaan uskoon! Pyhä Henki käyttää kirjoitettua sanaa uskovien kautta!
        Raamattu on Jumalan sanaa, joka on tullut Jumalalta Pyhien Ihmisten kautta!
        Pietari kirjeissään on tuota hyvin kuvannut!

        mitään pois ottamista tai lisäämistä sen kummemmin. Näin se on. Tulee vain mieleen, että miksi se ei muuten olisikaan? Ja kun Raamatulla sen perustelet, niin ei totuutta voi muuttaa.

        Katsoin vaan tuota otsikkoa, niin myös profetiakin tulee sanan mukaan Jumaln Hengen suusta. Mutta sekin tulee jäämään osaksi salaisuutta. Palsta jää kyllä ilman kaikkea tietämystä. Se vaan jotenkin estetään.


      • Elisa R
        ttkk kirjoitti:

        He saavat Pyhän Hengen tullessaan uskoon! Pyhä Henki käyttää kirjoitettua sanaa uskovien kautta!
        Raamattu on Jumalan sanaa, joka on tullut Jumalalta Pyhien Ihmisten kautta!
        Pietari kirjeissään on tuota hyvin kuvannut!

        uskossa, ja siis joilla on Pyhä Henki, ovat yhtä ja samaa Kristus ruumista. Ovat kaikessa yhtä. Heillä on sama mieli, kieli, ja ajatus. Keskinäisestä rakkaudesta heidät tunnetaan. Tunnistavat toisensa siitä, että ovat samassa Jumalan Hengessä, joka heitä kuljettaa ja johdattaa...


      • Tuom. kirjoitti:

        kirkon herätysliikkeenä. Mutta kysyisinkin erästä opillista seikkaa. Muistaakseni opissanne mainitaan, että jumalan henki on sanassa. Vaikka raamatussa mainitaan, että Jumalan henki ei ole sanassa, vaan voimassa.
        Tämä on tarkemmin Raamatussa. Mutta ajatus on se, että kansanlähetys uskoo, että henki itsessään on sanssa. Vaikka sana todistaa toisin.

        KL ei opeta, että Pyhä Henki olisi ainoastaan sanassa. Se opettaa, että Henki on inspiroinut Raamatun, joka on erehtymätön ja ainoa meille koskaan annettu kirjoitettu Jumalan sana, jonka perusteella kaikki oppi ja elämä on arvioitava. Lisäksi KL opettaa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskovissa yli seurakuntarajojen. Se, mitä KL vastustaa, on näkemys ns. sisäisestä sanasta auktoriteettina, mikä tarkoittaa, että jos uskova asettaa saamansa näyt ja oivallukset sellaisenaan Jumalan sanaksi, ilman, että niitä tutkitaan Raamatun valossa, hän menee yli sen, mitä kirjoitettu on. Tämän perusteella KL suhtautuu kriittisesti mm. menestysteologiaan ja ns. nauruherätykseen. Armolahjat, mm. voimallisten tekojen lahja, hyväksytään ja armolahjojen käyttämiseen kannustetaan, kunhan lahjoja käytetään alkuseurakunnan ohjeiden mukaisesti.


      • Tuom.
        Basker kirjoitti:

        KL ei opeta, että Pyhä Henki olisi ainoastaan sanassa. Se opettaa, että Henki on inspiroinut Raamatun, joka on erehtymätön ja ainoa meille koskaan annettu kirjoitettu Jumalan sana, jonka perusteella kaikki oppi ja elämä on arvioitava. Lisäksi KL opettaa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskovissa yli seurakuntarajojen. Se, mitä KL vastustaa, on näkemys ns. sisäisestä sanasta auktoriteettina, mikä tarkoittaa, että jos uskova asettaa saamansa näyt ja oivallukset sellaisenaan Jumalan sanaksi, ilman, että niitä tutkitaan Raamatun valossa, hän menee yli sen, mitä kirjoitettu on. Tämän perusteella KL suhtautuu kriittisesti mm. menestysteologiaan ja ns. nauruherätykseen. Armolahjat, mm. voimallisten tekojen lahja, hyväksytään ja armolahjojen käyttämiseen kannustetaan, kunhan lahjoja käytetään alkuseurakunnan ohjeiden mukaisesti.

        eräässä KL:n vihkosessa. Mutta saattaa olla liian kategorista tulkita sitä ainoaksi Jumalan Hengen ilmenemiseksiliikkeessä. Se vaan luki erään prosyyrin tekstissä ja siinä vaadittiin sitoutumaan kyseiseen oppiin. On minulla tallessa tuo vihkonen. Mutta uskon tuon mitä Basker kertoi, ja voin kyllä yhtyä noihin em. käsityksiin.

        Em. mukaan voitaisiin palstan väärät profetiatkin tutkia ja arvioida. Mutta täydellistä Raamattuvastaavuutta kirjaimellisesti on mahdoton saada. Esim. kun näen vaikkapa Islannin tulivuoren purkaukseen viittaavan näyn ja seuraavana päivänä se tapahtuu. Mistä kohtaa Raamattua voin löytää juuri kyseisen tapahtuman?
        Itse ymmärrän niin, että alan rukoilemaan Jeesuksen nimessä, että oliko kyseinen näky Jumalasta. Pyrin käyttämään kaikkea mahdollista Raamatun sanan auktoritettia varmistaakseni sen lähteen. Sitten kysyn vielä, miksi Herra näyttäisi tällaista ja mikä hengellinen merkitys sillä on?

        Useissa kansanlähetyksen tilaisuuksissa tai kokouksissa estetään Hengen toiminta. Mutta niin käy kyllä monissa karismaattisissakin seurakunnissa. Ylistykselle ja hurmahengille kyllä annetaan sijaa.
        Saattaa johtua siitäkin, että olen ollut"väärissä" tilaisuuksissa? Näin ylimalkaisesti luonnehtien. Olen kuullut muiltakin suunnasta riippumatta, että harvassa seurakunnassa Jumalan Henki toimisi, raittiisti.

        Mieluiten kuuntelen kuitenkin kuivaa sanaa, kuin menisin arveluttavien henkien sekamelskaan kaatuilemaan.


      • Tuom. kirjoitti:

        eräässä KL:n vihkosessa. Mutta saattaa olla liian kategorista tulkita sitä ainoaksi Jumalan Hengen ilmenemiseksiliikkeessä. Se vaan luki erään prosyyrin tekstissä ja siinä vaadittiin sitoutumaan kyseiseen oppiin. On minulla tallessa tuo vihkonen. Mutta uskon tuon mitä Basker kertoi, ja voin kyllä yhtyä noihin em. käsityksiin.

        Em. mukaan voitaisiin palstan väärät profetiatkin tutkia ja arvioida. Mutta täydellistä Raamattuvastaavuutta kirjaimellisesti on mahdoton saada. Esim. kun näen vaikkapa Islannin tulivuoren purkaukseen viittaavan näyn ja seuraavana päivänä se tapahtuu. Mistä kohtaa Raamattua voin löytää juuri kyseisen tapahtuman?
        Itse ymmärrän niin, että alan rukoilemaan Jeesuksen nimessä, että oliko kyseinen näky Jumalasta. Pyrin käyttämään kaikkea mahdollista Raamatun sanan auktoritettia varmistaakseni sen lähteen. Sitten kysyn vielä, miksi Herra näyttäisi tällaista ja mikä hengellinen merkitys sillä on?

        Useissa kansanlähetyksen tilaisuuksissa tai kokouksissa estetään Hengen toiminta. Mutta niin käy kyllä monissa karismaattisissakin seurakunnissa. Ylistykselle ja hurmahengille kyllä annetaan sijaa.
        Saattaa johtua siitäkin, että olen ollut"väärissä" tilaisuuksissa? Näin ylimalkaisesti luonnehtien. Olen kuullut muiltakin suunnasta riippumatta, että harvassa seurakunnassa Jumalan Henki toimisi, raittiisti.

        Mieluiten kuuntelen kuitenkin kuivaa sanaa, kuin menisin arveluttavien henkien sekamelskaan kaatuilemaan.

        Suomen kristikansaa on siunattu sillä, että täällä on monia erilaisia herätysliikkeitä ja kristillisiä yhteisöjä, joissa on erilaiset painotukset ja joista kukin varmasti löytää mieleisensä hengellisen kodin. Körttiläisyydessä painottuu syvä ihmistuntemus ja sielunhoidollisuus. Helluntailaisuuden parasta antia taas ovat aktiivinen evankeliointi ja armolahjojen pitäminen esillä. Evankeliset korostavat armoa ja tuovat esille Raamatun arvovaltaa. Pelastusarmeija vetoaa joihinkin kurinalaisuudellaan ja henkilökohtaisella hurskauselämällään. Jne.

        Kansanlähetykselläkin on oma roolinsa Suomen Siionissa. Sen osa on olla, evankelioimisen lisäksi, harhaoppien vastustajana ja kristinuskon puolustajana. Meillä esiintyy kieltämättä jossain määrin rasittavaa huumorintajutonta kireyttä ja kuivakkaa opillisuutta, ja onpa lahkohenkikin silloin tällöin pulpahtanut pintaan. Synti on syntiä herätysliikkeessäkin.

        Herätysliikkeiden hengellinen ilmapiiri muodostuu hyvin pitkälti niiden ensimmäisten oppi-isien asenteiden mukaiseksi. Kansanlähetys on Urho Muroman perillinen siinä missä Kauniaisten raamattuopiston kannattajajoukkokin. Lisäksi KL:n linjaan ovat vahvasti vaikuttaneet Saarnivaara sekä Matti Väisänen, jotka kummatkin ovat olleet hyvin pikkutarkkoja, analyyttisiä ja teologiaa korostavia.

        Toisaalta kansanlähetysläisyyden, helluntailaisuuden ja yhteiskristillisyyden välillä on tapahtunut kulttuurinvaihtoa ja kannattajien vaeltelua. Se on ehkä näkynyt jossain paikallistasolla enemmän karismaattisuutta kuin opillisuutta korostavana. Kun sanot, että KL:ssä mielestäsi estetään Hengen toiminta tai on Hengen puutteellisuutta, niin voisitko vähän täsmentää, mitä sillä tarkoitat?


      • altavastaaja kirjoitti:

        Ylioppilaslähetyksen kustantama Saarnivaaran kirjanen "Luominen ja vedenpaisumus vai kehitys ja sadat vuosimiljoonat" mutta olen hukannut sen.

        Onko tuttu teos?

        Löytyy jostain päin kirjojeni joukosta. Sehän oli ensimmäisiä suomeksi julkaistuja kreationistisia teoksia, 1950-luvulta muistaakseni. Saarnivaara kai oli löytänyt kreationismin Amerikan-vuosinaan.


      • Tuom.
        Basker kirjoitti:

        Suomen kristikansaa on siunattu sillä, että täällä on monia erilaisia herätysliikkeitä ja kristillisiä yhteisöjä, joissa on erilaiset painotukset ja joista kukin varmasti löytää mieleisensä hengellisen kodin. Körttiläisyydessä painottuu syvä ihmistuntemus ja sielunhoidollisuus. Helluntailaisuuden parasta antia taas ovat aktiivinen evankeliointi ja armolahjojen pitäminen esillä. Evankeliset korostavat armoa ja tuovat esille Raamatun arvovaltaa. Pelastusarmeija vetoaa joihinkin kurinalaisuudellaan ja henkilökohtaisella hurskauselämällään. Jne.

        Kansanlähetykselläkin on oma roolinsa Suomen Siionissa. Sen osa on olla, evankelioimisen lisäksi, harhaoppien vastustajana ja kristinuskon puolustajana. Meillä esiintyy kieltämättä jossain määrin rasittavaa huumorintajutonta kireyttä ja kuivakkaa opillisuutta, ja onpa lahkohenkikin silloin tällöin pulpahtanut pintaan. Synti on syntiä herätysliikkeessäkin.

        Herätysliikkeiden hengellinen ilmapiiri muodostuu hyvin pitkälti niiden ensimmäisten oppi-isien asenteiden mukaiseksi. Kansanlähetys on Urho Muroman perillinen siinä missä Kauniaisten raamattuopiston kannattajajoukkokin. Lisäksi KL:n linjaan ovat vahvasti vaikuttaneet Saarnivaara sekä Matti Väisänen, jotka kummatkin ovat olleet hyvin pikkutarkkoja, analyyttisiä ja teologiaa korostavia.

        Toisaalta kansanlähetysläisyyden, helluntailaisuuden ja yhteiskristillisyyden välillä on tapahtunut kulttuurinvaihtoa ja kannattajien vaeltelua. Se on ehkä näkynyt jossain paikallistasolla enemmän karismaattisuutta kuin opillisuutta korostavana. Kun sanot, että KL:ssä mielestäsi estetään Hengen toiminta tai on Hengen puutteellisuutta, niin voisitko vähän täsmentää, mitä sillä tarkoitat?

        osaltani. VL on mielestäni noista "kodeista" opillisesti kaikkein turvallisin, juuri edellä mainitsemistasi syitä johtuen. Siellä ei ole ns. villit henget päässeet riehumaan. Kääntöpuolena voi olla taas uskonnollisuus ja yliteologinen katsantokanta.

        Paremi olisi ehkä kysyä, että millä tavalla Liikkeessä tai seurakunnassa koetaan Pyhän Hengen ilmeneminen. Jumalan Henki on käsittääkseni yliluonnollinen, vaikka se toimiikin ihmisen astian kautta.
        Esimerkiksi armolahjojen toiminta voi olla puutteellista. Ei ikään kuin uskalleta antautua Hengen ohjaukseen. On siis erotettava se, mitä jokin puhuja puhuuko omaa valmistettua puhettaan, vai saako opetuksen Pyhän hengen inspiroimana. Mutta ero olisi ainakin jälkeenpäin tehtävä. Joskus se voi olla huomaamaton. pääasia, että rukoillaan hengen läsnäoloa. "Ei liha mitään hyödytä, vaan se mitä he puhuivat, he puhivat Hengen johtamina. En tarkoita, että jatkuvasti kielillä puhutaan ja profetoidaan.
        Mutta henki on erotettava, ja sitä on tavoiteltava, että tietäisimme, mitä Jumalan Henki on meille lahjoittanut.

        Pyhä Henki on opettaja, ei ihminen. Tässä on ero. "He ovat juoneet samasta hengellisestä kalliosta. Ja vain hengellinen ihminen voi arvostella ja tutkia hengessään, onko jokin Jumalasta vai ei. Siis tavoitellaan Hengen johdatusta. (1Kor.10) "Ja aina he estävät Pyhää Henkeä." Tietysti taustalla on tiukasti Jumalan sana ja ilmoitus. Arvioitaessa koetellaan, miten Hengen ilmoitus korostaa Kristusta.

        Kaikki mikä ei ole Jumalasta laitetaan pois. KL:n paras puoli on juuri raamatullisuus. Mutta kaikissa kokouksissa pitäisi myös rukoilla hengessä ja totuudessa. Ei liha ja uuskonnollisuus mitään hyödytä. Henki se on joka eläväksi tekee. Ja se ydinlause kuuluu jotenkin: Jumalan henki ei ole sanassa, vaan VOIMASSA.
        Jumala on Henki ja kaikki jotka palvelevat Häntä, tulee olla hengen johdatuksessa.
        Jolla ei ole Kristuksen henkeä, ei ole Hänen omansa. Koetelkaa oletteko uskossa. Jos ette niin ette kestä koetusta, on Jumalan sanaa. Siunausta myös Baskerille. Ja jos on jotain arvosteltavaa tai kommentoitavaa, niin mielelläni vastaan ja korjaan, jos olen väärässä.


      • Tuom. kirjoitti:

        osaltani. VL on mielestäni noista "kodeista" opillisesti kaikkein turvallisin, juuri edellä mainitsemistasi syitä johtuen. Siellä ei ole ns. villit henget päässeet riehumaan. Kääntöpuolena voi olla taas uskonnollisuus ja yliteologinen katsantokanta.

        Paremi olisi ehkä kysyä, että millä tavalla Liikkeessä tai seurakunnassa koetaan Pyhän Hengen ilmeneminen. Jumalan Henki on käsittääkseni yliluonnollinen, vaikka se toimiikin ihmisen astian kautta.
        Esimerkiksi armolahjojen toiminta voi olla puutteellista. Ei ikään kuin uskalleta antautua Hengen ohjaukseen. On siis erotettava se, mitä jokin puhuja puhuuko omaa valmistettua puhettaan, vai saako opetuksen Pyhän hengen inspiroimana. Mutta ero olisi ainakin jälkeenpäin tehtävä. Joskus se voi olla huomaamaton. pääasia, että rukoillaan hengen läsnäoloa. "Ei liha mitään hyödytä, vaan se mitä he puhuivat, he puhivat Hengen johtamina. En tarkoita, että jatkuvasti kielillä puhutaan ja profetoidaan.
        Mutta henki on erotettava, ja sitä on tavoiteltava, että tietäisimme, mitä Jumalan Henki on meille lahjoittanut.

        Pyhä Henki on opettaja, ei ihminen. Tässä on ero. "He ovat juoneet samasta hengellisestä kalliosta. Ja vain hengellinen ihminen voi arvostella ja tutkia hengessään, onko jokin Jumalasta vai ei. Siis tavoitellaan Hengen johdatusta. (1Kor.10) "Ja aina he estävät Pyhää Henkeä." Tietysti taustalla on tiukasti Jumalan sana ja ilmoitus. Arvioitaessa koetellaan, miten Hengen ilmoitus korostaa Kristusta.

        Kaikki mikä ei ole Jumalasta laitetaan pois. KL:n paras puoli on juuri raamatullisuus. Mutta kaikissa kokouksissa pitäisi myös rukoilla hengessä ja totuudessa. Ei liha ja uuskonnollisuus mitään hyödytä. Henki se on joka eläväksi tekee. Ja se ydinlause kuuluu jotenkin: Jumalan henki ei ole sanassa, vaan VOIMASSA.
        Jumala on Henki ja kaikki jotka palvelevat Häntä, tulee olla hengen johdatuksessa.
        Jolla ei ole Kristuksen henkeä, ei ole Hänen omansa. Koetelkaa oletteko uskossa. Jos ette niin ette kestä koetusta, on Jumalan sanaa. Siunausta myös Baskerille. Ja jos on jotain arvosteltavaa tai kommentoitavaa, niin mielelläni vastaan ja korjaan, jos olen väärässä.

        Anteeksi, mutta minua vähän kirpaisi se, että yhdessä lauseessa käytit Jumalan Hengestä sanaa "se". Pyhästä Hengestä on tavattu käyttää sanaa "Hän".

        KL on kieltämättä yliteologinen, minkä käsityksen olet aivan oikein saanutkin. Se on meidän helmasyntimme. Pyytäisin kuitenkin sinua kuuntelemaan tämän oppi-isämme Urho Muroman saarnan saarna.net:istä.
        http://saarna2.1g.fi/urhomuroma/muroma1_voiman_antaja.mp3


      • Tuom.
        Basker kirjoitti:

        Anteeksi, mutta minua vähän kirpaisi se, että yhdessä lauseessa käytit Jumalan Hengestä sanaa "se". Pyhästä Hengestä on tavattu käyttää sanaa "Hän".

        KL on kieltämättä yliteologinen, minkä käsityksen olet aivan oikein saanutkin. Se on meidän helmasyntimme. Pyytäisin kuitenkin sinua kuuntelemaan tämän oppi-isämme Urho Muroman saarnan saarna.net:istä.
        http://saarna2.1g.fi/urhomuroma/muroma1_voiman_antaja.mp3

        Täytyy muistaa, että myös Saarnivaara mainitsi, että tuo suunnaton Voima on meidän heikoissa, runnelluissa saviastioissa. Vastapainoksi voisi kuunnella heikkojen evankeliumia. En minä opillisisesti löydä Saarnivaaran julistuksesta mainittavampia epäkohtia. Helluntain lähestyessä pyytäisin lukijoita seuraamaan, pysyvätkö tilaisuuksien julistajat "helluntaihengessä" korostamaan Kristusta Hengen yläpuolella. Pyhä Henki korostaa Kristusta. Mm. tämä käännetään mm. torontolaisuudessa selvimmin ylösalaisin; "Älkää rukoilko ottakaa vain vain vastaan Joelin baarista."

        Muuten kommunismin luhistumista pidetään myös vain eräänä saman antikristillisen valtiovallan ilmenemisenä, mikä saa vain uusia muotoja. Mitä yhteistä on mm. natsismin ja kommunismin henkivallalla. Fasismi ainakin, alistava pakkovalta ja kansaansa kohdistuva terrori. Sama saatanallinen henkivalta saa vain eri muotoja ja riitauttaa ne keskenään. Näin tämä paholaisen valta saa aina vaihtoehtoisen puolustajansa. Nykyään se ilmenee globaalina finanssikapitalismina, missä kuuluisa epäjumala, raha on ottanut kasvottoman valtansa.

        Ei Saarnivaara siinä mielessä väärässä ollut? Monien kuuluisien, raittiidenkin julistajien, profeettojen virhe on ajalliset "hätäilyt". Erehtyihän Vaasan profeettakin petovallan tulosta 70-luvun lopussa. Vaikka muuten kehittelikin teoriaansa aika pitkälle. Niissä olisi vieläkin tutkimista.


      • altavastaaja
        Tuom. kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että myös Saarnivaara mainitsi, että tuo suunnaton Voima on meidän heikoissa, runnelluissa saviastioissa. Vastapainoksi voisi kuunnella heikkojen evankeliumia. En minä opillisisesti löydä Saarnivaaran julistuksesta mainittavampia epäkohtia. Helluntain lähestyessä pyytäisin lukijoita seuraamaan, pysyvätkö tilaisuuksien julistajat "helluntaihengessä" korostamaan Kristusta Hengen yläpuolella. Pyhä Henki korostaa Kristusta. Mm. tämä käännetään mm. torontolaisuudessa selvimmin ylösalaisin; "Älkää rukoilko ottakaa vain vain vastaan Joelin baarista."

        Muuten kommunismin luhistumista pidetään myös vain eräänä saman antikristillisen valtiovallan ilmenemisenä, mikä saa vain uusia muotoja. Mitä yhteistä on mm. natsismin ja kommunismin henkivallalla. Fasismi ainakin, alistava pakkovalta ja kansaansa kohdistuva terrori. Sama saatanallinen henkivalta saa vain eri muotoja ja riitauttaa ne keskenään. Näin tämä paholaisen valta saa aina vaihtoehtoisen puolustajansa. Nykyään se ilmenee globaalina finanssikapitalismina, missä kuuluisa epäjumala, raha on ottanut kasvottoman valtansa.

        Ei Saarnivaara siinä mielessä väärässä ollut? Monien kuuluisien, raittiidenkin julistajien, profeettojen virhe on ajalliset "hätäilyt". Erehtyihän Vaasan profeettakin petovallan tulosta 70-luvun lopussa. Vaikka muuten kehittelikin teoriaansa aika pitkälle. Niissä olisi vieläkin tutkimista.

        sortui turhiin päivämääriin ja laskelmiin muutenkin, mutta jäipä kuitenkin mieleen pari tälle päivälle ajankohtaista asiaa:

        -Muistakaa, että Goog hyökkää ensin Pohjolassa ja lyödään takaisin ja nousee vasta sitten Israelin vuorille

        -Israelilla on saasteeton ydinpommi, sisäänpäin räjähtävä tyhjiöpommi, jolla se voi tuhota kokonaisen kaupungin
        (Damaskos poistetaan kaupunkien luvusta.

        ************************************
        Uskon, että Pyhä Henki kirkastaa pääsiäisen, eikä korota helluntaita, mikä näkyy hyvin jo pietarin helluntaisaarnasta ja sitä seuraavista saarnoista, koska niissähän toistetaan: Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt.

        Uskon, että monissa yhteyksissä, joissa mainitaan Pyhä Henki, ei edes tunneta Henkeä saatika Jumalan pyhyyttä-

        Monissa profetioissa puhutaan Israelin tulevan "pakotetuksi rauhaan" ja mainitaan Googin sota eli Hesekielin
        38. ja 39. luvut, joiden mukaan Goog hyökkää turvallisena asuvan Israelin kimppuun, mutta unohdetaan kokonaan 28: 25-26, joiden mukaan israelilaiset asuvat turvallisesti, " kun minä panen toimeen tuomiota kaikille heidän naapureillensa." Siis Israel iskee ensin ja se ei ole enää kaukana. Vappua edeltävänä tiistai-aamuna sanottiin radiouutisissa, että israelilaisita lähteistä on ilmoitettu, että Syyrian puolella Hizbollah olisi liikutellut Scud-ohjuksia ja Israel on uhannut " pommittaa Syyrian kivikauteen."


      • ttkk
        Basker kirjoitti:

        KL ei opeta, että Pyhä Henki olisi ainoastaan sanassa. Se opettaa, että Henki on inspiroinut Raamatun, joka on erehtymätön ja ainoa meille koskaan annettu kirjoitettu Jumalan sana, jonka perusteella kaikki oppi ja elämä on arvioitava. Lisäksi KL opettaa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskovissa yli seurakuntarajojen. Se, mitä KL vastustaa, on näkemys ns. sisäisestä sanasta auktoriteettina, mikä tarkoittaa, että jos uskova asettaa saamansa näyt ja oivallukset sellaisenaan Jumalan sanaksi, ilman, että niitä tutkitaan Raamatun valossa, hän menee yli sen, mitä kirjoitettu on. Tämän perusteella KL suhtautuu kriittisesti mm. menestysteologiaan ja ns. nauruherätykseen. Armolahjat, mm. voimallisten tekojen lahja, hyväksytään ja armolahjojen käyttämiseen kannustetaan, kunhan lahjoja käytetään alkuseurakunnan ohjeiden mukaisesti.

        Se hehkui tulenvärisenä Pöydllä ja Sen ympäri kulki tuliset vaunut koko ajan. Vastaavanlaiset kuin joilla Elia läksi Taivaaseen.


      • Tuom.
        altavastaaja kirjoitti:

        sortui turhiin päivämääriin ja laskelmiin muutenkin, mutta jäipä kuitenkin mieleen pari tälle päivälle ajankohtaista asiaa:

        -Muistakaa, että Goog hyökkää ensin Pohjolassa ja lyödään takaisin ja nousee vasta sitten Israelin vuorille

        -Israelilla on saasteeton ydinpommi, sisäänpäin räjähtävä tyhjiöpommi, jolla se voi tuhota kokonaisen kaupungin
        (Damaskos poistetaan kaupunkien luvusta.

        ************************************
        Uskon, että Pyhä Henki kirkastaa pääsiäisen, eikä korota helluntaita, mikä näkyy hyvin jo pietarin helluntaisaarnasta ja sitä seuraavista saarnoista, koska niissähän toistetaan: Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt.

        Uskon, että monissa yhteyksissä, joissa mainitaan Pyhä Henki, ei edes tunneta Henkeä saatika Jumalan pyhyyttä-

        Monissa profetioissa puhutaan Israelin tulevan "pakotetuksi rauhaan" ja mainitaan Googin sota eli Hesekielin
        38. ja 39. luvut, joiden mukaan Goog hyökkää turvallisena asuvan Israelin kimppuun, mutta unohdetaan kokonaan 28: 25-26, joiden mukaan israelilaiset asuvat turvallisesti, " kun minä panen toimeen tuomiota kaikille heidän naapureillensa." Siis Israel iskee ensin ja se ei ole enää kaukana. Vappua edeltävänä tiistai-aamuna sanottiin radiouutisissa, että israelilaisita lähteistä on ilmoitettu, että Syyrian puolella Hizbollah olisi liikutellut Scud-ohjuksia ja Israel on uhannut " pommittaa Syyrian kivikauteen."

        Kuulostaa lahkoirrottelulta tuo "helluntaihenki". Riippuu missä merkityksessä mitäkin korostaa. Helluntailaisethan sitä pitävät suurimpana pyhäpäivänään. Kaikenlainen hengellinen rehentely on aika kuvottavaa. Sen verran sallittakoon arvostelua. Kuuntelin Baskerin liitteen Saarnivaaran saarnasta. Astia ärsytti, mutta kaiketi muuten oppi oli oikeaa. Saman asian voisi ilmaista itseään hilliten. Siinä on tällainen sielun kiihotuksen vaara. Vaikka joskus voisi kansanlähetysläiset vähän kiihtyäkin.

        Olen samaa mieltä tuosta Hengen tunnistamisesta. Sitä kyllä mainostetaan ja omitaan omiin "rikkaisiin" seurakuntiin. Tuossa hengenkotilaisuudessa vaan on se ongelma, että se henki tuppaa oppeinneen olemaan toisenlainen, suorastaan ristiriidassa. Siksihän ne karttavat yhteiskristillisiä tilaisuuksia, peläten oman kuppikuntansa hajoavan ja vallan menetyksen.

        Tottakai Israel iskee ensin, koska sillä ei ole eloonjäämisen suhteen muuta mahdollisuutta, jos USA ei sitä jotenkin rajoita. Kyllä Lähi-Itä räjähtää jokatapauksessa. Mutta miten Goog iskee ensin Pohjolassa? Suomen puolustusvoimien tukikohdathan ovat kyllä naapurin tarkkailun alla. Jokaisessa on jollakin venakolla ostettu kiinteistö ilmavoimien lentokenttien vierestä, älytöntä välinpitämättömyyttä.


      • sunnyriver
        Tuom. kirjoitti:

        Kuulostaa lahkoirrottelulta tuo "helluntaihenki". Riippuu missä merkityksessä mitäkin korostaa. Helluntailaisethan sitä pitävät suurimpana pyhäpäivänään. Kaikenlainen hengellinen rehentely on aika kuvottavaa. Sen verran sallittakoon arvostelua. Kuuntelin Baskerin liitteen Saarnivaaran saarnasta. Astia ärsytti, mutta kaiketi muuten oppi oli oikeaa. Saman asian voisi ilmaista itseään hilliten. Siinä on tällainen sielun kiihotuksen vaara. Vaikka joskus voisi kansanlähetysläiset vähän kiihtyäkin.

        Olen samaa mieltä tuosta Hengen tunnistamisesta. Sitä kyllä mainostetaan ja omitaan omiin "rikkaisiin" seurakuntiin. Tuossa hengenkotilaisuudessa vaan on se ongelma, että se henki tuppaa oppeinneen olemaan toisenlainen, suorastaan ristiriidassa. Siksihän ne karttavat yhteiskristillisiä tilaisuuksia, peläten oman kuppikuntansa hajoavan ja vallan menetyksen.

        Tottakai Israel iskee ensin, koska sillä ei ole eloonjäämisen suhteen muuta mahdollisuutta, jos USA ei sitä jotenkin rajoita. Kyllä Lähi-Itä räjähtää jokatapauksessa. Mutta miten Goog iskee ensin Pohjolassa? Suomen puolustusvoimien tukikohdathan ovat kyllä naapurin tarkkailun alla. Jokaisessa on jollakin venakolla ostettu kiinteistö ilmavoimien lentokenttien vierestä, älytöntä välinpitämättömyyttä.

        Kyllä pääsiäinen kristillisen maailman suurin ja kirkkain juhla on,
        mutta miksi ihmeessä helluntai on typistetty kalenterissa
        yksipäiväiseksi
        ja monet luterilaiset väittävät ihan silmä kirkkaana,
        että vauva saa kasteessa Pyhän Hengen?
        Kaukana ovat silloin kirkkaat kristinuskon alkupurot,
        ollaan ihmisoppien suossa ja saasteliemessä!


      • Tuom.
        sunnyriver kirjoitti:

        Kyllä pääsiäinen kristillisen maailman suurin ja kirkkain juhla on,
        mutta miksi ihmeessä helluntai on typistetty kalenterissa
        yksipäiväiseksi
        ja monet luterilaiset väittävät ihan silmä kirkkaana,
        että vauva saa kasteessa Pyhän Hengen?
        Kaukana ovat silloin kirkkaat kristinuskon alkupurot,
        ollaan ihmisoppien suossa ja saasteliemessä!

        Mutta Jeesuksen sain elämääni tuossa lapsena saadussa kasteessa. Sain jälkeenpäin nähdä kuinka Jeesus oli kastetilaisuudessa läsnä. Oli se hieno ja vaikuttava näky. Ne jotka ovat Saaneet Totuuden hengen, niin niillä on helluntai jatkuvasti päällä Ja pääsiäisen juhlaa vietetään koko ajan.

        En viitsisi laittaa luterilaisia ja helluntailaisia vastakkain. Mutta mininkään raamatunvastaiseen lahkoon ei tarvitse mennä. Kannattaa aina kysyä Herralta, niin ei tee turhia loikkauksia ja eksy hengelliseen haureuteen surakuntakysymyksissä.

        Mutta kyllä jokaisen, joka haluaa pelastua, niin on uudestisynnyttävä ylhäältä. Vaikka kuinka menisi aikuisena kasteelle, ei se takaa onko henkilö synytnyt Jumalan siemenestä.


      • sunnyriver
        Tuom. kirjoitti:

        Mutta Jeesuksen sain elämääni tuossa lapsena saadussa kasteessa. Sain jälkeenpäin nähdä kuinka Jeesus oli kastetilaisuudessa läsnä. Oli se hieno ja vaikuttava näky. Ne jotka ovat Saaneet Totuuden hengen, niin niillä on helluntai jatkuvasti päällä Ja pääsiäisen juhlaa vietetään koko ajan.

        En viitsisi laittaa luterilaisia ja helluntailaisia vastakkain. Mutta mininkään raamatunvastaiseen lahkoon ei tarvitse mennä. Kannattaa aina kysyä Herralta, niin ei tee turhia loikkauksia ja eksy hengelliseen haureuteen surakuntakysymyksissä.

        Mutta kyllä jokaisen, joka haluaa pelastua, niin on uudestisynnyttävä ylhäältä. Vaikka kuinka menisi aikuisena kasteelle, ei se takaa onko henkilö synytnyt Jumalan siemenestä.

        Kyllä lapsi voi Jumalan läsnäolossa kasvaa lapsena kastettunakin,
        kun vain vanhemmat ohjaavat häntä, opettavat rukoilemaan, vievät pyhäkouluun.
        Lapsen usko vain vahvistuu Jumalan tuntemisen myöä.

        Se iso mutta on vain se, että monet vanhemmat ovat itse hyljänneet Jumalan,
        kiroavat Häntä ja läheisiään. Ei kaste pelkästään ketään pelasta, kyllä
        meidän on jokaisen solmittava matkaliitto rakkauden Jumalan kanssa.

        Toinen iso MUTTA on tosiaan se, että ihmiset, jotka eivät ole
        itse täyttyneet Pyhällä Hengellä eivätkä ole saaneet armolahjoja,
        eivät ota enää Apostolien tekoja todesta, vaikka ne ovat samalla tavalla Raamattua kuin muukin. Kuitenkin Raamatussa kehoitetaan etsimään Pyhän Hengen täyteteyttä ja toivotaan, että KAIKKI profetoisivat.
        Miksi tyytyä vaikkapa 30 %:iin, kun voisi saada paljon enemmän?
        En laita helluntaiseurakuntaa ja luterilaista kirkkoa vastakkain,
        tunnen monia hengellä täyttyneitä luterilaisia.
        Minusta ei vain ole oikeudenmukaista, että ihmisiä ei johdateta Pyhän Hengen täyteyteen ja henkilökohtaiseen rakkaussuhteeseen Jumalan kanssa.
        Hyvää ja siunattua kevättä Sinulle!
        :)


      • Tuom.
        sunnyriver kirjoitti:

        Kyllä lapsi voi Jumalan läsnäolossa kasvaa lapsena kastettunakin,
        kun vain vanhemmat ohjaavat häntä, opettavat rukoilemaan, vievät pyhäkouluun.
        Lapsen usko vain vahvistuu Jumalan tuntemisen myöä.

        Se iso mutta on vain se, että monet vanhemmat ovat itse hyljänneet Jumalan,
        kiroavat Häntä ja läheisiään. Ei kaste pelkästään ketään pelasta, kyllä
        meidän on jokaisen solmittava matkaliitto rakkauden Jumalan kanssa.

        Toinen iso MUTTA on tosiaan se, että ihmiset, jotka eivät ole
        itse täyttyneet Pyhällä Hengellä eivätkä ole saaneet armolahjoja,
        eivät ota enää Apostolien tekoja todesta, vaikka ne ovat samalla tavalla Raamattua kuin muukin. Kuitenkin Raamatussa kehoitetaan etsimään Pyhän Hengen täyteteyttä ja toivotaan, että KAIKKI profetoisivat.
        Miksi tyytyä vaikkapa 30 %:iin, kun voisi saada paljon enemmän?
        En laita helluntaiseurakuntaa ja luterilaista kirkkoa vastakkain,
        tunnen monia hengellä täyttyneitä luterilaisia.
        Minusta ei vain ole oikeudenmukaista, että ihmisiä ei johdateta Pyhän Hengen täyteyteen ja henkilökohtaiseen rakkaussuhteeseen Jumalan kanssa.
        Hyvää ja siunattua kevättä Sinulle!
        :)

        hengellä täyttyneitä helluntailaisia. Mutta enemmän siitä tyhjentyneitä tai ihan harhahengissä vaeltavaisia.
        Upotuskaste ja kielten saaminen eikä teologinenviisastelu kyllä käytännössä ole oikein toiminut. Jumalan Henkeä ei osteta rahalla, ei tehdä ihmislähtöistä interventiota eri aikuisrituaalien kautta. Jumalan Henkeä ei yksinkertaisesti voi pakottaa, painostaa, järjestää. Myöskään luterilaisvastaisuus ei lunasta oikeaa oppia. Monet raittiit uskonkokemukset ovat riippumattomia kirkollisesta ja vapaasuuntaisesta oikeaoppisuudesta. Ja Jumala voi kasvattaa juuri sellaista, joka ei ole SIDOTTU mihinkään ihmisvaikutteiseen teologiaan tai lahkoon.

        Itse Hilja Aaltonen muistaakseni sai eräässä yhteiskristillisessä kokuksessa kehotuksen Jumalalta saarnat siitä, että kukin jättäisi sen lahkopassinsa Jeesuksen ristin juurelle. Silloin minunkin henkeni yhtyi tuohon.
        Tuuli puhaltaa missä tahtoo, kun kuulet sen huminan... Joskus huminan voi kuulla itse Herralta jälkeen päin: "Minä Herra sinun Jumalasi näin sinut jo äitisi kohdussa ja olin jokaisessa rituaalissa, hädässä, vaivoissa, ja kaikessa sinun tuskassasi, erehdyksissäsi, missä milloin kuljitkin aina lapsivedestän lähtien."
        Joskus profetia taaksepäin voikin olla täsmällisempi, mutta ainakin siunaavampi. Ja kun se tulee suoraan Jeesuksen sydämeltä, niin sitä ei tämän maailman ihminen ja ruhtinas kykene ottamaan pois.

        Olkoon lohdutuksena kaikille, jotka yksin Jeesukseen turvaavat.
        Siunausta Sunnyriverille.


      • altavastaaja
        Tuom. kirjoitti:

        Kuulostaa lahkoirrottelulta tuo "helluntaihenki". Riippuu missä merkityksessä mitäkin korostaa. Helluntailaisethan sitä pitävät suurimpana pyhäpäivänään. Kaikenlainen hengellinen rehentely on aika kuvottavaa. Sen verran sallittakoon arvostelua. Kuuntelin Baskerin liitteen Saarnivaaran saarnasta. Astia ärsytti, mutta kaiketi muuten oppi oli oikeaa. Saman asian voisi ilmaista itseään hilliten. Siinä on tällainen sielun kiihotuksen vaara. Vaikka joskus voisi kansanlähetysläiset vähän kiihtyäkin.

        Olen samaa mieltä tuosta Hengen tunnistamisesta. Sitä kyllä mainostetaan ja omitaan omiin "rikkaisiin" seurakuntiin. Tuossa hengenkotilaisuudessa vaan on se ongelma, että se henki tuppaa oppeinneen olemaan toisenlainen, suorastaan ristiriidassa. Siksihän ne karttavat yhteiskristillisiä tilaisuuksia, peläten oman kuppikuntansa hajoavan ja vallan menetyksen.

        Tottakai Israel iskee ensin, koska sillä ei ole eloonjäämisen suhteen muuta mahdollisuutta, jos USA ei sitä jotenkin rajoita. Kyllä Lähi-Itä räjähtää jokatapauksessa. Mutta miten Goog iskee ensin Pohjolassa? Suomen puolustusvoimien tukikohdathan ovat kyllä naapurin tarkkailun alla. Jokaisessa on jollakin venakolla ostettu kiinteistö ilmavoimien lentokenttien vierestä, älytöntä välinpitämättömyyttä.

        Pohjolassa? Ekranoplat liikkeelle Suomenlahdella ja rantautuvat Suomen puolella. Maahanlaskijoukot Limingan niityille ja sitä rataa. Speznaz-joukot tihutöihin. Maavoimat rajan yli teitä pitkin panssareilla. Yhtenä päivänä tulevat ja mikään ei pysäytä.


        Ollaan Isän kurituksessa, mutta säästytään pahimmalta, koska hyökkääjä ei tule kaikkea sentään tuhoamaan, vaan saamaan saalista.

        Armeijassa 1970-luvun alussa, viimeisellä oppitunnilla sanottiin, niin muitan: "Suomeen on helppo tulla, mutta täällä on vaikea olla" eli tulevat, mutta sitten alkaa hiljalleen sissisota, jonka seurauksena tunkeutuja joutuu lähtemään verissäpäin ja sitten se hyökkää Israeliin ja kukistuu.


      • altavastaaja
        sunnyriver kirjoitti:

        Kyllä pääsiäinen kristillisen maailman suurin ja kirkkain juhla on,
        mutta miksi ihmeessä helluntai on typistetty kalenterissa
        yksipäiväiseksi
        ja monet luterilaiset väittävät ihan silmä kirkkaana,
        että vauva saa kasteessa Pyhän Hengen?
        Kaukana ovat silloin kirkkaat kristinuskon alkupurot,
        ollaan ihmisoppien suossa ja saasteliemessä!

        saavat kasteessa Jeesuksen, kokonaan, mutta eihän siitä mitään hyötyä ole, ellei hengellinen siemen pääse koskaan kasvamaan, kasteen lisäksi pelastukseen tarvitaan usko ja se tulee kuulemisesta. Mutta kun saarnaajilla ei ole Henkeä, niin tuleekin eksytyksen henki.


      • Tuom.
        altavastaaja kirjoitti:

        saavat kasteessa Jeesuksen, kokonaan, mutta eihän siitä mitään hyötyä ole, ellei hengellinen siemen pääse koskaan kasvamaan, kasteen lisäksi pelastukseen tarvitaan usko ja se tulee kuulemisesta. Mutta kun saarnaajilla ei ole Henkeä, niin tuleekin eksytyksen henki.

        eri versiot. Turha nostaa tiettyä opinkohtaa, ikäänkuin sisäänpääsyksi taivastenvaltakuntaan, jos se Jumalan siemen on hakusessa. Ihmiset ovat kautta aikojen etsineet pelastusta omin neuvoin, milloin kättenpäällepanemisen, milloin kaatuilemalla, milloin hyviä töitä tekemällä, itseä vihmoen ja toisia raastaen.

        Mitä se ihmistä hyödyttää, jos ei ole Kristuksen Henkeä? Ei vain ole hänen omansa. Mutta kuka on perehtynyt Kristuksen oppiin. Noudattaa Hänen sanaansa ja on kuuliainen, mihin ikinä Hän kuljettaakaan. Se joka kuulee Hänen äänensä, vaeltaa hänen teitänsä, noudattaa Hänen käskyjään. Palvelee vilpittömällä nöyrällä sydämellä. Ja puhdistaa itsensä kaikesta saastasta. Ei etsi omaansa, vaan tekee ja uskoo kaiken Jumalan kunniaksi. Kerro kaverille.


      • altavastaaja
        Tuom. kirjoitti:

        eri versiot. Turha nostaa tiettyä opinkohtaa, ikäänkuin sisäänpääsyksi taivastenvaltakuntaan, jos se Jumalan siemen on hakusessa. Ihmiset ovat kautta aikojen etsineet pelastusta omin neuvoin, milloin kättenpäällepanemisen, milloin kaatuilemalla, milloin hyviä töitä tekemällä, itseä vihmoen ja toisia raastaen.

        Mitä se ihmistä hyödyttää, jos ei ole Kristuksen Henkeä? Ei vain ole hänen omansa. Mutta kuka on perehtynyt Kristuksen oppiin. Noudattaa Hänen sanaansa ja on kuuliainen, mihin ikinä Hän kuljettaakaan. Se joka kuulee Hänen äänensä, vaeltaa hänen teitänsä, noudattaa Hänen käskyjään. Palvelee vilpittömällä nöyrällä sydämellä. Ja puhdistaa itsensä kaikesta saastasta. Ei etsi omaansa, vaan tekee ja uskoo kaiken Jumalan kunniaksi. Kerro kaverille.

        tekopåyhä vuodatus. Armosta ihminen pelastuu , uskon kautta Jeesuksen tähden ja armosta myös pyhittyy ja sama on tie: Jeesuksen tähden uskon kautta.

        kaikki lauseesi, jossa kerrot ihmisen teoista, pitää saada armon alle, ja kaikki mitä tapahtuu Jumalan kunniaksi, jos se on armoa, kelpaa Jumalalle. Muu on tekopyhyyttä omaa pyhitystä ja pieninkin pisara omaa pyhitystä hapattaa kaiken, pilaa armon ja niin ihminen ei enää olekaan armon alla, vaan uudestaa lain ikeen, kirouksen, epäuskon ka kuoleman alla.

        Jeesus on tie.


      • Tuom.
        altavastaaja kirjoitti:

        tekopåyhä vuodatus. Armosta ihminen pelastuu , uskon kautta Jeesuksen tähden ja armosta myös pyhittyy ja sama on tie: Jeesuksen tähden uskon kautta.

        kaikki lauseesi, jossa kerrot ihmisen teoista, pitää saada armon alle, ja kaikki mitä tapahtuu Jumalan kunniaksi, jos se on armoa, kelpaa Jumalalle. Muu on tekopyhyyttä omaa pyhitystä ja pieninkin pisara omaa pyhitystä hapattaa kaiken, pilaa armon ja niin ihminen ei enää olekaan armon alla, vaan uudestaa lain ikeen, kirouksen, epäuskon ka kuoleman alla.

        Jeesus on tie.

        Olipas tekopyhä vuodatus.


      • et ymmärtänyt
        Tuom. kirjoitti:

        Olipas tekopyhä vuodatus.

        kirjoitettu Jumalan armosta. Ihminen ei voi tehdä mitään tekoja pelastuakseen, koska pelastus tulee Jumalan armosta, uskon kautta Jeesuksen tähden.


      • Tuom.
        et ymmärtänyt kirjoitti:

        kirjoitettu Jumalan armosta. Ihminen ei voi tehdä mitään tekoja pelastuakseen, koska pelastus tulee Jumalan armosta, uskon kautta Jeesuksen tähden.

        Sitä armon puolta. Sitä kait tässä tarkoitettiinkin. Armoa, anteeksiantamusta, nöyryyttä...


      • joonatan 2
        Tuom. kirjoitti:

        eräässä KL:n vihkosessa. Mutta saattaa olla liian kategorista tulkita sitä ainoaksi Jumalan Hengen ilmenemiseksiliikkeessä. Se vaan luki erään prosyyrin tekstissä ja siinä vaadittiin sitoutumaan kyseiseen oppiin. On minulla tallessa tuo vihkonen. Mutta uskon tuon mitä Basker kertoi, ja voin kyllä yhtyä noihin em. käsityksiin.

        Em. mukaan voitaisiin palstan väärät profetiatkin tutkia ja arvioida. Mutta täydellistä Raamattuvastaavuutta kirjaimellisesti on mahdoton saada. Esim. kun näen vaikkapa Islannin tulivuoren purkaukseen viittaavan näyn ja seuraavana päivänä se tapahtuu. Mistä kohtaa Raamattua voin löytää juuri kyseisen tapahtuman?
        Itse ymmärrän niin, että alan rukoilemaan Jeesuksen nimessä, että oliko kyseinen näky Jumalasta. Pyrin käyttämään kaikkea mahdollista Raamatun sanan auktoritettia varmistaakseni sen lähteen. Sitten kysyn vielä, miksi Herra näyttäisi tällaista ja mikä hengellinen merkitys sillä on?

        Useissa kansanlähetyksen tilaisuuksissa tai kokouksissa estetään Hengen toiminta. Mutta niin käy kyllä monissa karismaattisissakin seurakunnissa. Ylistykselle ja hurmahengille kyllä annetaan sijaa.
        Saattaa johtua siitäkin, että olen ollut"väärissä" tilaisuuksissa? Näin ylimalkaisesti luonnehtien. Olen kuullut muiltakin suunnasta riippumatta, että harvassa seurakunnassa Jumalan Henki toimisi, raittiisti.

        Mieluiten kuuntelen kuitenkin kuivaa sanaa, kuin menisin arveluttavien henkien sekamelskaan kaatuilemaan.

        Joo,olet varmaan ollunna viärässä/viärissä kokouksissa! Ootko edes uskossa kun tuollaisia höpiset!!!


    • väärä opetus

      joka sanoo uudestisyntymättömälle vedestä ja Pyhästä Hengestä: "rauhaa", vaikka ei ole todellista rauhaa Isän Jumalan ja Herran Jeesuksen kanssa, koska ei olla synnytty elävästä vedestä ja Pyhästä Hengestä. Näin ihmiset ovat lakanneet etsimästä ja tuudittuneet väärään rauhaan, sillä Jumalan lapsille on tarkoitettu Pyhän Hengen kasteet, jota seuraavat Jeesuksen opettamat merkit ja Pyhän Hengen armolahjat ja Hengen hedelmät. Pelkästään nimikristillisyys ei pelasta ketään, koska ei kestä vainoissa ja maailman viettelyksissä, koska rakastetaan maailmaa ja sitä mikä täällä on ja se on hengellistä haureutta, sillä kukaan ei voi palvella Jumalaa ja Mammonaa, vaan toista on rakastava ja toista halveksiva. Ahneus on epäjumalanpalvelusta. Ymmärtäkää Jumalan tahdon mukaiset kasteet, vesi- ja henki- ja tulikaste, sillä Isän tahto on kokosydämmisyys eikä puolivillaisuus.

      • altavstaaja

        Mitä ne ovat?

        Eikö kaikki Hengellä kastaminen liity uskoon tulemiseen, uudestisyntymiseen. Niin ainakin Raamatussa.


      • sunnyriver
        altavstaaja kirjoitti:

        Mitä ne ovat?

        Eikö kaikki Hengellä kastaminen liity uskoon tulemiseen, uudestisyntymiseen. Niin ainakin Raamatussa.

        No, selitä tuon teologiasi perusteella suraava Raamatun kohta, taitaa olla Apostolinen teot 19 alku:

        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.


      • sunnyriver kirjoitti:

        No, selitä tuon teologiasi perusteella suraava Raamatun kohta, taitaa olla Apostolinen teot 19 alku:

        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

        Vastineesi ei ollut kohdistettu minulle, mutta se kiinnosti minua. Siksipä vastaankin nyt siihen. Haluaisin saada tietää, minkä raamatullisten perustelujen pohjalta jokaisen uskovaisen pitää puhua kielillä, kuten helluntailaiset ja vapaakirkollliset opettavat. Oletko unohtanut Raamatun MUUT 32 armolahjaa?


      • sunnyriver
        Basker kirjoitti:

        Vastineesi ei ollut kohdistettu minulle, mutta se kiinnosti minua. Siksipä vastaankin nyt siihen. Haluaisin saada tietää, minkä raamatullisten perustelujen pohjalta jokaisen uskovaisen pitää puhua kielillä, kuten helluntailaiset ja vapaakirkollliset opettavat. Oletko unohtanut Raamatun MUUT 32 armolahjaa?

        En minä muita lahjoja unohtanut ole, mutta toisaalta helluntai ja opetuslasten täyttyminen Pyhällä Hengellä
        oli hyvin keskeinen asia Raamatussa. Ei Jeesus muuten olisi käskenyt heidän odottaa ja rukoilla
        yhdessä, kunnes he saavat Pyhän Hengen. Jeesus lupasi, että Pyhä Henki on nimenomaan puolustaja ja opettaja, lisäksi Pyhä Henki parantaa, auttaa erottamaan eri henget, tekee voimallisia tekoja jne.
        Eli jos Jeesus piti Pyhän Hengen kastetta näin tärkeänä, että opetuslapset eivät edes saaneet lähteä
        työhön enne kastetta, ovatkohan kristityt ihan Jumalan mieleisessa mielentilassa sanoessaan,
        että Pyhän Hengen täyteyttä ei tarvita-

        Ja se taisi olla Paavali, joka totesi :
        Kor. 14:5
        Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.

        Eli Pyhän Hengen toiminta oli niin sääntö seurakunnassa, että Paavali toivoi kaikkien puhuvan kielillä ja
        profetoivan. Jos nyky-Suomessa joku josku puoli sanaa näistä alueista sanoo, aletaan helposti puhua lahkolaisuudesta ja muusta. Kaikille nämä lahjat on tosiaan tarkoitettu!
        :)


      • altavastaaja
        sunnyriver kirjoitti:

        No, selitä tuon teologiasi perusteella suraava Raamatun kohta, taitaa olla Apostolinen teot 19 alku:

        1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

        tapaus: Paavali tapasi palavan saarnamiehen, Apolloksen saarnojen kautta "uskoon tulleita". Apolloshan oli "väkevä kirjoitusten tuntija", joka opetti tarkoin Jeesuksestakin, mutta tunsi vain Johanneksen kasteen, mutta ei ymmärtänyt "pelastuksen tietä" , kristillistä kastetta, ennenkuin Akylas ja Priskilla oli häntä opastaneet . 12:n opetuslapsen uskoontulo ei ollutkaan sitä, mihin Pyhä Henki johdattaa lain ja evankeliumin kuulemisen kautta, eivätkä he olleet kastetut Jeesuksen nimeen kristillisellä kasteella, vaan ainoastaan Johanneksen kasteella, parannuksen kasteella. Pian kuitenkin heidät kastettiin Jeesuksen nimeen ja he saivat lahjaksi Hengen kun Paavali oli heidät siunannut kasteen yhteydessä. Pyhä Henki vaikutti uskoontulleissa kielillä puhumista ja ennustamista.

        Tapauksessa kerrotaan kahdenlaisesta uskosta ja kahdenlaisesta kasteesta. Johanneksen kasteesta, joka oli parannuksen kaste, jota Apollos aluksi saarnasi ja kristillisestä kasteesta, vesikasteesta Jeesuksen nimeen. Pyhän Hengen saaminen eli oikea uskoontuleminen oli välittömästi vesikasteen jälkeen tapahtunut Henkikaste. En käyttäisi tapauksen yhteydessä monikollista nimitystä Pyhän hengen kasteet, koska sillä voidaan johtaa harhaan, koska nk. vapaissa suunnissa selitetään epäraamatullisesti, että uskovalle, joka on jo saanut Hengen (oikeasti Hengellä kastettu), on välttämätöntä tavoitella vielä jotakin syvällisempää henkikastetta, uutta tai toista siunausta. Raamattu ei opeta sellaista, mutta puhuu kylläkin hetkittäisestä ja myös jatkuvasta Hengellä täyttymisestä ja Hengessä vaeltamisesta.


      • altavastaaja

        eli lupaus Pyhällä Hengellä ja tulella kastamisesta toteutui helluntaina, mutta yhtä selvin sanoin ei ainakaan suoraan ole vastaavasta tilanteesta kerottu muualla.

        Helluntaina Pyhä henki laskeutui taivaasta väkevänä tuulena ja silloin näkyi tulen liekkejä.

        Korneliuksen kodin tapahtumasta Luukas kirjoittaa Pietarin sanoin:

        " tuli Pyhä Henki heidän päällensä niinkuin alussa meidänkin päällemme. Silloin muistin Herran sanan...; Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä." Tässä yhteydessä Pietari ei kuitenkaan
        toistanut esimerkiksi Matteuksen kirjoituksen sanoja: " hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." , mistä voisi päätellä, että Korneliuksen kodissa ei nähty liekkejä, vaikkakin puhuttiin kielillä ja ylistettiin Jumalaa.

        Muistan erään helluntaikonferenssin, jossa puhuja kiihottuneena huusi ja ylisti, huusi ja ylisti, kiitti ja kiitti ja kiitti tulikasteesta, jonka saamme "nyt".........mutta eipä kuulunut eikä näkynyt tulta eikä muutakaan, mutta laulettiin ja kertättiin kolehti. Semmoisia henkikasteita!!!!!!!!!!!! Kukaan ei täyttynyt, vaan lompakot kevenivät.


      • altavastaaja
        altavastaaja kirjoitti:

        tapaus: Paavali tapasi palavan saarnamiehen, Apolloksen saarnojen kautta "uskoon tulleita". Apolloshan oli "väkevä kirjoitusten tuntija", joka opetti tarkoin Jeesuksestakin, mutta tunsi vain Johanneksen kasteen, mutta ei ymmärtänyt "pelastuksen tietä" , kristillistä kastetta, ennenkuin Akylas ja Priskilla oli häntä opastaneet . 12:n opetuslapsen uskoontulo ei ollutkaan sitä, mihin Pyhä Henki johdattaa lain ja evankeliumin kuulemisen kautta, eivätkä he olleet kastetut Jeesuksen nimeen kristillisellä kasteella, vaan ainoastaan Johanneksen kasteella, parannuksen kasteella. Pian kuitenkin heidät kastettiin Jeesuksen nimeen ja he saivat lahjaksi Hengen kun Paavali oli heidät siunannut kasteen yhteydessä. Pyhä Henki vaikutti uskoontulleissa kielillä puhumista ja ennustamista.

        Tapauksessa kerrotaan kahdenlaisesta uskosta ja kahdenlaisesta kasteesta. Johanneksen kasteesta, joka oli parannuksen kaste, jota Apollos aluksi saarnasi ja kristillisestä kasteesta, vesikasteesta Jeesuksen nimeen. Pyhän Hengen saaminen eli oikea uskoontuleminen oli välittömästi vesikasteen jälkeen tapahtunut Henkikaste. En käyttäisi tapauksen yhteydessä monikollista nimitystä Pyhän hengen kasteet, koska sillä voidaan johtaa harhaan, koska nk. vapaissa suunnissa selitetään epäraamatullisesti, että uskovalle, joka on jo saanut Hengen (oikeasti Hengellä kastettu), on välttämätöntä tavoitella vielä jotakin syvällisempää henkikastetta, uutta tai toista siunausta. Raamattu ei opeta sellaista, mutta puhuu kylläkin hetkittäisestä ja myös jatkuvasta Hengellä täyttymisestä ja Hengessä vaeltamisesta.

        ...ja armolahjoista


      • tuhat ja yksi
        altavastaaja kirjoitti:

        eli lupaus Pyhällä Hengellä ja tulella kastamisesta toteutui helluntaina, mutta yhtä selvin sanoin ei ainakaan suoraan ole vastaavasta tilanteesta kerottu muualla.

        Helluntaina Pyhä henki laskeutui taivaasta väkevänä tuulena ja silloin näkyi tulen liekkejä.

        Korneliuksen kodin tapahtumasta Luukas kirjoittaa Pietarin sanoin:

        " tuli Pyhä Henki heidän päällensä niinkuin alussa meidänkin päällemme. Silloin muistin Herran sanan...; Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä." Tässä yhteydessä Pietari ei kuitenkaan
        toistanut esimerkiksi Matteuksen kirjoituksen sanoja: " hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." , mistä voisi päätellä, että Korneliuksen kodissa ei nähty liekkejä, vaikkakin puhuttiin kielillä ja ylistettiin Jumalaa.

        Muistan erään helluntaikonferenssin, jossa puhuja kiihottuneena huusi ja ylisti, huusi ja ylisti, kiitti ja kiitti ja kiitti tulikasteesta, jonka saamme "nyt".........mutta eipä kuulunut eikä näkynyt tulta eikä muutakaan, mutta laulettiin ja kertättiin kolehti. Semmoisia henkikasteita!!!!!!!!!!!! Kukaan ei täyttynyt, vaan lompakot kevenivät.

        "Muistan erään helluntaikonferenssin, jossa puhuja kiihottuneena huusi ja ylisti, huusi ja ylisti, kiitti ja kiitti ja kiitti tulikasteesta, jonka saamme "nyt".........mutta eipä kuulunut eikä näkynyt tulta eikä muutakaan, mutta laulettiin ja kertättiin kolehti. Semmoisia henkikasteita!!!!!!!!!!!! Kukaan ei täyttynyt, vaan lompakot kevenivät. "

        Olen myös ollut tuonlaista ihmisten herkkäuskoisuuden hyväksikäyttöä katsomassa se on nykyään ajatusmaailmassani edes vastuutonta petosta uskon avulla!

        Sillä ei Helluntailiikkellä ole jaettavana mitään Pyhää Henkeä ei edes heidän liikkeen maineikkaimmilla saarnaajilla.

        Sillä koko U.T.n Pyhä Henki käsite on virheellinen ,se omitaan siellä siihen alkavaan uuteen uskontoon kristinuskoon,käsitteeksi vain heillä ja heihän kauttaan , Jeesukseen uskovilla vain on se Pyhän Hengen kaste.

        Tuon Helluntailiikkeen Pyhän Hengen olen seurannut niin tarkoin jotta se ainakin sisältää vaiv valheen ja petoksen.

        Siispä sanon jotta meillä jokaisella on Pyhä Henki joka saadaan jo Äidin kohdussa silloin kun siittiö ja munasolu yhdistyvät ja alkavat jakaantumisensa uudeksi yksilöksi !

        Ja näistä vääristä profeetoista oikeasti ei olekkaan muita kuin vääriä ei siihen Uuras Saarnivaara ole tehnyt poikkeusta. ( 2000 vuotinen Kristinuskon historia todistaa jo tuon ja lisää mm, V.T. joka vielä Profetioihin uskoo täytyy olla kaikesta tuosta uskontojen historiasta tietämätön ,harhauskomuksia se ja ne ovat olleet täynnä kaiken aikaa.)


      • sunnyriver
        altavastaaja kirjoitti:

        tapaus: Paavali tapasi palavan saarnamiehen, Apolloksen saarnojen kautta "uskoon tulleita". Apolloshan oli "väkevä kirjoitusten tuntija", joka opetti tarkoin Jeesuksestakin, mutta tunsi vain Johanneksen kasteen, mutta ei ymmärtänyt "pelastuksen tietä" , kristillistä kastetta, ennenkuin Akylas ja Priskilla oli häntä opastaneet . 12:n opetuslapsen uskoontulo ei ollutkaan sitä, mihin Pyhä Henki johdattaa lain ja evankeliumin kuulemisen kautta, eivätkä he olleet kastetut Jeesuksen nimeen kristillisellä kasteella, vaan ainoastaan Johanneksen kasteella, parannuksen kasteella. Pian kuitenkin heidät kastettiin Jeesuksen nimeen ja he saivat lahjaksi Hengen kun Paavali oli heidät siunannut kasteen yhteydessä. Pyhä Henki vaikutti uskoontulleissa kielillä puhumista ja ennustamista.

        Tapauksessa kerrotaan kahdenlaisesta uskosta ja kahdenlaisesta kasteesta. Johanneksen kasteesta, joka oli parannuksen kaste, jota Apollos aluksi saarnasi ja kristillisestä kasteesta, vesikasteesta Jeesuksen nimeen. Pyhän Hengen saaminen eli oikea uskoontuleminen oli välittömästi vesikasteen jälkeen tapahtunut Henkikaste. En käyttäisi tapauksen yhteydessä monikollista nimitystä Pyhän hengen kasteet, koska sillä voidaan johtaa harhaan, koska nk. vapaissa suunnissa selitetään epäraamatullisesti, että uskovalle, joka on jo saanut Hengen (oikeasti Hengellä kastettu), on välttämätöntä tavoitella vielä jotakin syvällisempää henkikastetta, uutta tai toista siunausta. Raamattu ei opeta sellaista, mutta puhuu kylläkin hetkittäisestä ja myös jatkuvasta Hengellä täyttymisestä ja Hengessä vaeltamisesta.

        Vielä muutama sana marssijärjestyksestä Jumalan kanssa vaellettaessa:

        1. Jumalan henki vetää ihmistä parannukseen, ihminen alkaa kiinnostua hengellisistä asioista.
        Hän tuntee tarvetta päästä Jumalaa lähelle ja hylätä synnit, jotka painavat häntä.

        Joh. 6:65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun
        tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".

        2. Pyhän Hengen työn kautta ihminen syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. Tästä eteenpäin
        Pyhä Henki vaikuttaa hänen elämässään, vaikka hän ei vielä saanut henkikastetta.

        3. Uusi uskova lukee Raamattua, on uskovien yhteydessä ja rukouksessa: hänen uskonsa vahvistuu.
        Hän alkaa Sanan mukaan ja Pyhän Hengen vaikutuksen mukaan kaivata

        a. vesikastetta (monelta lapsena kastetulta luterilaiselta tuo vaihe jää silti pois,
        sen poisjääminen ei silti oikeuta väheksymään niitä, joille Pyhä Henki puhuu
        uskovien kasteesta ja jotka kasteelle uskovana menevät))

        b. Pyhän Hengen kastetta, vrt helluntai Raamatussa. Eli Jumala kastaa omansa myös tulella
        veden lisäksi.
        Uskova rukoilee, etsii tietoisesti Pyhän Hengen kastetta, koska se on kaikille Jumalan
        omille luvattu.
        Yleensä Pyhällä Hengellä täyttymisen huomaa siitä, että uskova saa kielillä puhumisen
        lahjan, mutta monia muitakin lahjoja Jumala voi antaa: sairatten parantamisen lahjat,
        kielten selittämisen, profetoimisen, tiedon ja viisauden sanat, henkien erottamisen
        armolahjan, voimalliset teot ainakin.

        Järjestyksessä voi olla variaatioita, esim.
        1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste
        3. vesikaste

        tai 1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste ja vesikaste samanaikaisesti

        tai 1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste

        Eli elementtien järjestys vähän vaihtelee.
        Aina kuitenkin lähdetään uudestisyntymisestä ylhäältä
        (tai siiinä tapauksessa, että nuori on kasvanut uskovassa kodissa,
        jossa uskonasiat ovat olleet jatkuvasti esillä ja lapsi on saanut kasvaa
        Jumalan äänen kuulemiseen jo lapsena kuten Samuel,
        hänen uskonelämänsä vahvistuu asteittain aikuisen uskoksi.
        Tämä kohta on kuitenkin petollinen sikäli, että monet
        uskosta osattomat tämän perusteella tempaavat taivasten
        valtakuntaa itselleen, vaikka todellista Jumalan seurassa vaeltamista
        ei olekaan tullut lapsuudessa ja nuoruudessa.)


      • tuhat ja yksi
        sunnyriver kirjoitti:

        Vielä muutama sana marssijärjestyksestä Jumalan kanssa vaellettaessa:

        1. Jumalan henki vetää ihmistä parannukseen, ihminen alkaa kiinnostua hengellisistä asioista.
        Hän tuntee tarvetta päästä Jumalaa lähelle ja hylätä synnit, jotka painavat häntä.

        Joh. 6:65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun
        tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".

        2. Pyhän Hengen työn kautta ihminen syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. Tästä eteenpäin
        Pyhä Henki vaikuttaa hänen elämässään, vaikka hän ei vielä saanut henkikastetta.

        3. Uusi uskova lukee Raamattua, on uskovien yhteydessä ja rukouksessa: hänen uskonsa vahvistuu.
        Hän alkaa Sanan mukaan ja Pyhän Hengen vaikutuksen mukaan kaivata

        a. vesikastetta (monelta lapsena kastetulta luterilaiselta tuo vaihe jää silti pois,
        sen poisjääminen ei silti oikeuta väheksymään niitä, joille Pyhä Henki puhuu
        uskovien kasteesta ja jotka kasteelle uskovana menevät))

        b. Pyhän Hengen kastetta, vrt helluntai Raamatussa. Eli Jumala kastaa omansa myös tulella
        veden lisäksi.
        Uskova rukoilee, etsii tietoisesti Pyhän Hengen kastetta, koska se on kaikille Jumalan
        omille luvattu.
        Yleensä Pyhällä Hengellä täyttymisen huomaa siitä, että uskova saa kielillä puhumisen
        lahjan, mutta monia muitakin lahjoja Jumala voi antaa: sairatten parantamisen lahjat,
        kielten selittämisen, profetoimisen, tiedon ja viisauden sanat, henkien erottamisen
        armolahjan, voimalliset teot ainakin.

        Järjestyksessä voi olla variaatioita, esim.
        1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste
        3. vesikaste

        tai 1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste ja vesikaste samanaikaisesti

        tai 1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste

        Eli elementtien järjestys vähän vaihtelee.
        Aina kuitenkin lähdetään uudestisyntymisestä ylhäältä
        (tai siiinä tapauksessa, että nuori on kasvanut uskovassa kodissa,
        jossa uskonasiat ovat olleet jatkuvasti esillä ja lapsi on saanut kasvaa
        Jumalan äänen kuulemiseen jo lapsena kuten Samuel,
        hänen uskonelämänsä vahvistuu asteittain aikuisen uskoksi.
        Tämä kohta on kuitenkin petollinen sikäli, että monet
        uskosta osattomat tämän perusteella tempaavat taivasten
        valtakuntaa itselleen, vaikka todellista Jumalan seurassa vaeltamista
        ei olekaan tullut lapsuudessa ja nuoruudessa.)

        Kuinka on kerrotko teoreettisesti miten asia ilmaistaan Uuden Testamentin kirjoituksissa ?

        Vai uskotko oikeasti tuollaiseen?


      • sunnyriver
        altavastaaja kirjoitti:

        eli lupaus Pyhällä Hengellä ja tulella kastamisesta toteutui helluntaina, mutta yhtä selvin sanoin ei ainakaan suoraan ole vastaavasta tilanteesta kerottu muualla.

        Helluntaina Pyhä henki laskeutui taivaasta väkevänä tuulena ja silloin näkyi tulen liekkejä.

        Korneliuksen kodin tapahtumasta Luukas kirjoittaa Pietarin sanoin:

        " tuli Pyhä Henki heidän päällensä niinkuin alussa meidänkin päällemme. Silloin muistin Herran sanan...; Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä." Tässä yhteydessä Pietari ei kuitenkaan
        toistanut esimerkiksi Matteuksen kirjoituksen sanoja: " hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." , mistä voisi päätellä, että Korneliuksen kodissa ei nähty liekkejä, vaikkakin puhuttiin kielillä ja ylistettiin Jumalaa.

        Muistan erään helluntaikonferenssin, jossa puhuja kiihottuneena huusi ja ylisti, huusi ja ylisti, kiitti ja kiitti ja kiitti tulikasteesta, jonka saamme "nyt".........mutta eipä kuulunut eikä näkynyt tulta eikä muutakaan, mutta laulettiin ja kertättiin kolehti. Semmoisia henkikasteita!!!!!!!!!!!! Kukaan ei täyttynyt, vaan lompakot kevenivät.

        Ei kai nyt joka kerta Jumalan tarvitsekaan samalla tavalla toimia,
        melkoista tapojen orjuutta ja järjen köyhyyttä se
        kaikivaltiaalta maan ja taivaan Luojalta olisi.

        Vaan olen minä silti kuullut muutamia tapauksia,
        milloin uskovan täyttyessä Pyhällä Hengellä toiset ovat nähneet
        tuliset kielet meidänkin elinaikanamme.
        Ei tulisista kielistä voi kuitenkaan tehdä oppia.
        Pyhän Hengen kaste ja armolahjojen toiminta ovat silti
        jatkuvasti keskeinen asia Apostolien tekoja
        ja myös seurakuntakirjeissä annetaan runsaasti ohjeita siitä,
        miten seurakunnan tulisi toimia,
        niin että se voisi olla Jumalan Pyhän Hengen johdossa.

        Ja tuttuakin tutumpi asia on, että emme ole kaikki
        samaan aikaan samassa kokouksessa samanlaisessa sielun ja
        hengen voimissa, avoimuutemme on hyvin erilainen.
        Joku vieressä voi olla hyvin siunattu, Herra täyttää hänet
        hengellään jälleen kerran,
        mutta minun astiani saattaa olla nurinpäin,
        ei ole edes tarvetta saada mitään.
        Turha siinä on sitten miettiä, ettei tunnu miltään
        ja joku ruoja vielä keräsi kolehdinkin seuraavan
        talven Raamattuopistolaisten opiskelukuluihin.
        Kun sanot, että kukaan ei täyttynyt,
        jätit kyllä viisaudessa Jumalan toiseksi...

        Emme me voi perustaa oppiamme yksityistapauksiin
        tai omiin tunteisiimme tai epäluuloihimme
        vaan Jumalan sanaan.


      • tuhat ja yksi
        sunnyriver kirjoitti:

        Ei kai nyt joka kerta Jumalan tarvitsekaan samalla tavalla toimia,
        melkoista tapojen orjuutta ja järjen köyhyyttä se
        kaikivaltiaalta maan ja taivaan Luojalta olisi.

        Vaan olen minä silti kuullut muutamia tapauksia,
        milloin uskovan täyttyessä Pyhällä Hengellä toiset ovat nähneet
        tuliset kielet meidänkin elinaikanamme.
        Ei tulisista kielistä voi kuitenkaan tehdä oppia.
        Pyhän Hengen kaste ja armolahjojen toiminta ovat silti
        jatkuvasti keskeinen asia Apostolien tekoja
        ja myös seurakuntakirjeissä annetaan runsaasti ohjeita siitä,
        miten seurakunnan tulisi toimia,
        niin että se voisi olla Jumalan Pyhän Hengen johdossa.

        Ja tuttuakin tutumpi asia on, että emme ole kaikki
        samaan aikaan samassa kokouksessa samanlaisessa sielun ja
        hengen voimissa, avoimuutemme on hyvin erilainen.
        Joku vieressä voi olla hyvin siunattu, Herra täyttää hänet
        hengellään jälleen kerran,
        mutta minun astiani saattaa olla nurinpäin,
        ei ole edes tarvetta saada mitään.
        Turha siinä on sitten miettiä, ettei tunnu miltään
        ja joku ruoja vielä keräsi kolehdinkin seuraavan
        talven Raamattuopistolaisten opiskelukuluihin.
        Kun sanot, että kukaan ei täyttynyt,
        jätit kyllä viisaudessa Jumalan toiseksi...

        Emme me voi perustaa oppiamme yksityistapauksiin
        tai omiin tunteisiimme tai epäluuloihimme
        vaan Jumalan sanaan.

        Katsoppas vähän jääkiekkokatsomoonkin , eikö sieläkin hihhuloida vaikka vain likipitäen kiekko menee maaliin.
        Toisille siihen tarvitaan musta kiekko,joku on ottanut piristettäkin.Maalin tullessa tunnelma nousee kattoon.

        Kuinka suuren täyttymyksen vallassa fanittaja lähtee joukkueensa voittaessa ottelusta ?
        Mitä Henkeä haetaan joukkuelajeissa?

        Hyvin "siunattu" saattaa olla tuo fanittaja!


      • altavastaaja
        sunnyriver kirjoitti:

        Vielä muutama sana marssijärjestyksestä Jumalan kanssa vaellettaessa:

        1. Jumalan henki vetää ihmistä parannukseen, ihminen alkaa kiinnostua hengellisistä asioista.
        Hän tuntee tarvetta päästä Jumalaa lähelle ja hylätä synnit, jotka painavat häntä.

        Joh. 6:65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun
        tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".

        2. Pyhän Hengen työn kautta ihminen syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi. Tästä eteenpäin
        Pyhä Henki vaikuttaa hänen elämässään, vaikka hän ei vielä saanut henkikastetta.

        3. Uusi uskova lukee Raamattua, on uskovien yhteydessä ja rukouksessa: hänen uskonsa vahvistuu.
        Hän alkaa Sanan mukaan ja Pyhän Hengen vaikutuksen mukaan kaivata

        a. vesikastetta (monelta lapsena kastetulta luterilaiselta tuo vaihe jää silti pois,
        sen poisjääminen ei silti oikeuta väheksymään niitä, joille Pyhä Henki puhuu
        uskovien kasteesta ja jotka kasteelle uskovana menevät))

        b. Pyhän Hengen kastetta, vrt helluntai Raamatussa. Eli Jumala kastaa omansa myös tulella
        veden lisäksi.
        Uskova rukoilee, etsii tietoisesti Pyhän Hengen kastetta, koska se on kaikille Jumalan
        omille luvattu.
        Yleensä Pyhällä Hengellä täyttymisen huomaa siitä, että uskova saa kielillä puhumisen
        lahjan, mutta monia muitakin lahjoja Jumala voi antaa: sairatten parantamisen lahjat,
        kielten selittämisen, profetoimisen, tiedon ja viisauden sanat, henkien erottamisen
        armolahjan, voimalliset teot ainakin.

        Järjestyksessä voi olla variaatioita, esim.
        1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste
        3. vesikaste

        tai 1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste ja vesikaste samanaikaisesti

        tai 1. uudestisyntyminen
        2. henkikaste

        Eli elementtien järjestys vähän vaihtelee.
        Aina kuitenkin lähdetään uudestisyntymisestä ylhäältä
        (tai siiinä tapauksessa, että nuori on kasvanut uskovassa kodissa,
        jossa uskonasiat ovat olleet jatkuvasti esillä ja lapsi on saanut kasvaa
        Jumalan äänen kuulemiseen jo lapsena kuten Samuel,
        hänen uskonelämänsä vahvistuu asteittain aikuisen uskoksi.
        Tämä kohta on kuitenkin petollinen sikäli, että monet
        uskosta osattomat tämän perusteella tempaavat taivasten
        valtakuntaa itselleen, vaikka todellista Jumalan seurassa vaeltamista
        ei olekaan tullut lapsuudessa ja nuoruudessa.)

        Raamatussa ole muuta kuin Pyhän Hengen saaminen eli uskoontuleminen, eli vanhurskaaksi tuleminen eli uudestisyntyminen, mutta sen lisäksi tulisi jatkuvasti täyttyä Hengellä.


        Seurakunta syntyi helluntaina, eli kastettiin Hengellä, samalla tavalla jokainen, joka syntyy uudesti ylhäältä tulee osalliseksi Hengestä eli Henkikasteesta. Raamattu ei tunne sellaista asiaa, että uudestisyntynyt saisi vielä jonkin erilaisen henkikasteen, se on harhaoppia. Hengellä kylläkin voi täyttyä ja tulla yhä syvemmin tuntemaan Jeesuksen ja ristin salaisuuden.

        Paavali kirjoittaa: Me kaikki olemme yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi.


      • sunnyriver
        altavastaaja kirjoitti:

        Raamatussa ole muuta kuin Pyhän Hengen saaminen eli uskoontuleminen, eli vanhurskaaksi tuleminen eli uudestisyntyminen, mutta sen lisäksi tulisi jatkuvasti täyttyä Hengellä.


        Seurakunta syntyi helluntaina, eli kastettiin Hengellä, samalla tavalla jokainen, joka syntyy uudesti ylhäältä tulee osalliseksi Hengestä eli Henkikasteesta. Raamattu ei tunne sellaista asiaa, että uudestisyntynyt saisi vielä jonkin erilaisen henkikasteen, se on harhaoppia. Hengellä kylläkin voi täyttyä ja tulla yhä syvemmin tuntemaan Jeesuksen ja ristin salaisuuden.

        Paavali kirjoittaa: Me kaikki olemme yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi.

        Siis väität, että opetuslapset eivät olleet uskossa ennen helluntaita, koska he saivat Pyhän Hengen kasteen vasta helluntaina? Että he uskosta osattomina ihan muuten vain haahuilivat Jeesuksen
        perässä, kun ei sattunut parempaakaan tekemistä olemaan?
        Lue nyt hyvä ihminen Apostolien teot, niin että kirkastuu...
        :)


    • sunnyriver

      Profeetta voi olla
      (ja jokainen profeetta yleensä on)
      joskus väärässä jossakin asiassa.
      Se ei silti mitenkään poista sitä tosiasiaa,
      että ihmisen muu elämä
      ja profetointi on ollut arvokasta
      ja johdattanut toisia ihmisiä
      lähemmäs Jumalaa.

      Kiitän Jumalaa jokaisesta profeetasta,
      joka vajavaisenakin uskaltaa seurata Jumalaa
      ja tuoda näkemyksensä esille,
      vaikka saattaakin joutua joskus puheitaan
      pyörtämään.
      Ja sitä vartenhan sanoman arvostelu on,
      sinunkin arviointisi on osa Jumalan varmistusketjua!

      Kyllä kommunismissa ihan tarpeeksi antikristillistä
      ja petomaista löytyy,
      niin monet miljoonat kristityt on siellä
      puhdasotsaisuuden nimissä murhattu....
      Kyllä nämä pikkupedot minulle riittävät,
      tässä vielä pääpetoa kaipaamaan...
      Jumalan läheisyyttä minä enemmän kaipaan.
      :) :) :)

    • Tarkkaavaisuutta

      Sirppi ja vasara eivät ole kadonneet minnekään, vaan yrittävät uutta nousua Venäjällä:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallisbolševismi
      Huomatkaa että kansallisbolshevistit yhdistävät kommunismin ja fasismin.

      • Nyky-Venäjällä elää voimakas halu palata naapurivaltioita hallitsevaksi imperialistiseksi suurvallaksi. Venäjän skinit ja muut natsionalistit ovat siitä hullua porukkaa, että he kaipaavat lisää Lebensraumia, kehuvat Hitlerin oppeja ja samaan aikaan palvovat Stalinia ja Putinia. Melkoinen sekametelisoppa, aatteen murusia poimitaan sieltä täältä. Noudattaa kuitenkin postmodernin ihmisen irrationaalista ajattelutapaa.

        Voihan Neuvostoliitto muodostua uudelleenkin, ainakin osittain entisekseen, jos Putin ja hänen seuraajansa toimivat tarpeeksi tarmokkaasti. NATO-maita on kyllä paha lähteä liittämään osaksi uutta Neuvostoliittoa. Voi tulla sanomista. Ilman veristä väkivaltaa Neukkulan kasaaminen ei kuitenkaan enää ole mahdollista, mutta senhän toisaalta venäläiset hallitsevat. Mene ja tiedä.

        http://www.youtube.com/watch?v=6Ix1Vc-rRAU


    • Po.Tu

      Eikös tämä enää olekaan totta, kun taas piti alkaa uus ketju?
      Vai tuliko Nasker toisiin ajatuksiin, sitten viime vuoden....hä?

    • Eräs heikko ihminen

      Täytyy tähän mainita, että vaikka Raamatussa puhuttaisiin tietystä pedosta, ei se sulje sitä tosiasiaa että myös Neuvostoliitto oli hirmuinen ja jumalaton järjestelmä. Nykyään meidän omakaan järjestelmä ei paljoa tästä poikkea, vaikka useimmat eivät sitä halua myöntää. Samoin länsimaat eivät ole neuvostoliittoa yhtään paremmassa asemassa Jumalan kasvojen edessä. Eikö kaikkien näiden maiden (ihmisten) sydämmen teot todista itseään vastaan?

      Me rakastamme valtaa, valuuttaa ja kaikkea vääryyttä. Sodat ja lähimmäisten heitteillejättö todistavat meitä vastaan. Jatkuva epäjumalien eli tavaran haalimen todistaa meitä vastaan. Valtio, raha ja tavara on "jumalia" ja kaiken oikean ja totuudellisen yläpuolella ihmisten sydämmissä.

      Lähimmäiset ovat arvotonta valuuttaa jota voi vaihella mielen mukaan. Rakkaus on vain käsite jonka voi ostaa tai vaihtaa, eikä sitä käsitetä että se on yksin ja ainoastaan Jumalalta itseltään.

      Älä tuomitse Uurnas Saarnivaaraa vääräksi profeetaksi, sillä et sinä sen kummemmin osaa oikeata profetiaa taikka väärää profetiaa oikeaksi taikka vääräksi muuttaa. Ainoastaan yksin Jumala on tieto ja sen kelle Jumala tiedon tahtoo luovuttaa. Se totuus joka tulee Jumalalta on puhtainta totuutta, joka toteutuu oli se ihmisen mielestä väärä eli ei.

      Pedosta puheenollen, Bibliassani mainitaan että kaikki ovat Antikristuksia, eli petoja JOTKA EIVÄT noudata Jumalan sanaa, eli todistavat Hänen Totuutta vastaan. Antikristukset eivät rakasta Totuutta, eli Jumalan Sanaa. Sillä Jumalan Sana käsittää Totuuden itse kaikkinensa. Ei ole Sanan, eli Totuuden takana toista totuutta. Jumala asettaa totuudelle rajan, Jumala on Raja.

      Vert. Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan kanssa, ja Sana oli Jumala. Yeshua on lähetetty maanpäälle ilmoittamaan itsestään Totuudesta, eli Sanasta ihmiselle ihmisenä. Yeshua täytti Mooseksen lain ja kaikki ne profetiat jotka hänestä ennustivat. Yeshua=Jumalan Sana on meidän tie pelastukseen. Noudattakaamme siis Sanaa joka solullamme. Noudattakaamme Sanan oppia, joka tuli täydelliseksi ruumiillistumaksi keskuuteemme, jotta me voisimme vastaanottaa tämä pelastuksen ja tulisimme Sanan kaltaiseksi, oikeaksi ja rakkaudelliseksi.

      Älkäämme murehtiko maailman tilaa, sillä emme voi siten päiviemme pituutta tai iloa lisätä. Ajatelkaamme omaa pahuuttamme joka kytee meissä jokaisessa itsessämme ja tukahdutetaan se himo ja epäjumalien viettelys ja tulkaamme puhdistetuksi sielussa ja hengessä. "Ristiinnaulikaa" lihanne ja antakaa sen näivettyä saamatta ravintoa himoistansa. Näin annatte Hengelle tilaa kasvaa ja se kasvaa sisällänne, kun katoava ja järjetön liha ei enää hallitse.

      Puhukaamme sydämmellämme ja huulillamme kiitosta, sillä kyllä on Jumalalle huokia maailman tilaa kohentaa uskovien, eli omiensa parhaaksi. Päästäkää irti kaikesta turhasta, kuten pelko, murehtiminen, kateus, himo ja ottakaa niiden tilalle Jumalan rauha, rakkaus ja totuus. Sillä ei samasta lähteestä pulppua karvasta ja makeaa vettä. Meidän kaikkien tulee päättää kumpaa vettä haluamme antaa itsestämme, eli hyvää vai pahaa. "Eikö kirjoitettu, että pitäkää se mikä on hyvää". Pitäkäämme siis Jumalan sana ja lupaus. Pitäkäämme rakkaus ja totuus keskuudessamme. Se on Hengelle ravinnoksi.

    • altavastaaja2019

      Mutta mitä eroa on kommunismilla ja kansalliissosialismilla? Nyt luodaan Euvostoliittoa eli ylikansallista EU:- liittoa, jolla on jo oma valuutta ja kohta oma armeija. Ilmestyskirjan mukaan yksi "pedon" päistä oli miekalla haavoitettu, mutta parani. Sopisi hyvin sodan seurauksena jaetun Saksan yhdentymiseen. Lisäksi yksi Hitlerin natsivaltakunnan symboli oli pantteri. Kun Hesekielin Googin sotakuvaukset on tulkittavissa m. Venäjän armeijan tuhoksi Iaraelissa, " karhusta jää vain jalat" ja niin on tie auki Saksa-johtoiselle liittovaltiolle, jolla on mm. leopardin ruumis ja karhun jalat. 3. : nnen maailmamsodan jälkeen paavin johtama yleisuskonnollinen/ ekumeeninen porttokirkko istuu helakanpunaisen pedon selässä. Oliko Saarnivaara väärässä vai ainoastaan profetoi vajavaisesti, mutta suunta selvä?

      • Evankelium

        Ei kyse ollut Saarnivaaran kohdalla varsinaisesti profetoinnista, vaan Raamatun tulkinnasta. Eiköhön lähes jokainen, joka on tulkinnut Ilmestyskirjaa ja muita Raamatun profetioita, ole erehtynyt jossain kohtaa. Kaikkihan me erehdymme ja paljon, kuten Jaakobin Kirjeessä sanotaan. Siksi kannattaisi olla aina tarkka näissä, koska Jaakob sanoo vielä, että me saamme sitä kovemman tuomion.


    • Israelilla on suurempi osa lopunajssa kuin monet opettajat ovat antaneet ymmärtää. LIsää tässä linkissä. https://www.youtube.com/watch?v=GMFhp1Y559k

    • ollavai

      Ihmetyttää ja kummastuttaa näiden uskonlahkonen tempaukset, kerran he väittivät että tämä "tempaus" tarkoittaa sitä että joku lapsi tempaistaan ylös pilviin, että hänellä olisi hyvä olla...Kaikkee paskaa.
      Toinen kerta koin ihmetystä siksi, kun eivät ymmärrä mikä on sairaus, yrittivät rukoilemalla parantaa henkilön joka oli päästään sekaisin, sellanenhan menee vielä enempi seksin kun helluntai sedät karjuu korville että "sairaus loittone!!". Kolmas ihmetyksen aihe oli kun tupakoitsija yritti päästä tupakasta eroon, no yksi helluntai kääkkä karju korvaan että "Nyt et enään polta tupakkaa!!" No mihähän se auttoi...ei mitään, toisena kertana tämä jihadisti vai mikä se oli, voiteli äijän, näin kuulemma saadaan yhteys....kaikkee jumalauta sitä kuuleekin.

    • Anonyymi

      Näinhän sitä on jo luultu ja. ajateltu. Mutta kansojen käänteet ovat yllättäviä.

    • Anonyymi

      Mikähän tämänkin ihmisen pointti oli? Mustamaalata kuolleen ihmisen maine?!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe