Messias suomeksi Kristus

Tästäkin näemem kuinka siunattua on messiaanisten juutalaisten ja kristittyjen
vuoropuhelu. Juutalainen Doughan selvittää kirjassaan "Kaksi Todistajaa", että
Kristus-sana käännetään suoraan Messias-sanasta. (Mashiah=Christos). Sivu 80.

Jos välttämättä tahtoo eroa tehdä, niin Messias-sanaa kuvaa odotusta ja Kristus
paljastaa, että Messias on jo tullut.

Samalla aukeamalla s. 81 on ihana vetoomus kristittyjen ja messiaanisten juutalaisten
vuoropuhelun puolesta:

"Kristityt voisivat oppia juutalaisilta tulemaan selväjärkisemmiksi,
katselemaan ympärilleen ja toteamaan, että
susi ei vielä lepää karitsan kanssa."

Juutalaisethan odottavat sellaista aikaa ja meidän kristittyjenkin pitäisi odottaa:

Jesaja 11.
6
Silloin susi kulkee karitsan kanssa
ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena.
[Job 5:22,23; Hes. 34:25,28; Hoos. 2:20]
7
Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,
yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä.
8
Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä,
vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa.

Uskokoot niin juutalainen kuin kristittykin tuon messiaanisen ajan tulemiseen.
Menneen talven lumai ovat ne roomalaiskatoliset aikakaudet, jolloin juutalainen
oli ikäänkuin susi kristittyjen mielestä ja kristitty miellettiin karitsaksi.

http://kauppa.tv7.fi/Kaksi-todistajaa

11

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika.tuntureilta

Aapeli Saarisalo selittää:
      "Kristus johtuu kreikan sanasta Khristos, kuninkaaksi voideltu, vastaten heprealaista nimeä Ma^siah (Messias), voideltu. Jeesus oli Herran henkilökohtainen nimi, Kristus taas arvonimi."

Siis Kristus ja messias ovat suomeksi VOIDELTU.

• Aapeli tosiaan on myös heprean, uuden ja vanhan, tuntija. Kiva että hänkin on
        aikoinaan todennut, että heprean Messias on kreikaksi käännettynä Kristus!

Messias-sana kuullostaa korvassa siltä että Kristusta vielä odotetaan ihmiseksi
        syntymään. Kristus-sana ymmärretään selkeästi niin, että Hän saapui ja Golgatalle
        tiensä vei. Siksi käytän mieluummin Kristus-sanaa. Ja Paavalihan toteaa Messiaasta
        näin kattavasti, sisältäen itse asiassa kaikki Jumalan nimet:

1. Kor. 10:4
        ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
        Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Mitä tulee henk.kohtaiseen nimeen, niin Jeesus oli Messiaan henk.koht. nimi.
        Sillä nimellä "kirkonkirjoissa" ja nimihän on yleinen tänäänkin monessa maassa.
        Mutta Messias ja Kristus ovat yksi ja sama nimitys, kuten totesit Saarisalonkin
        todenneen. Käännöstyöstä vain on kyse erilaisuuden suhteen.

• werwerwer
        AnttiVKantola kirjoitti:

Aapeli tosiaan on myös heprean, uuden ja vanhan, tuntija. Kiva että hänkin on
        aikoinaan todennut, että heprean Messias on kreikaksi käännettynä Kristus!

Messias-sana kuullostaa korvassa siltä että Kristusta vielä odotetaan ihmiseksi
        syntymään. Kristus-sana ymmärretään selkeästi niin, että Hän saapui ja Golgatalle
        tiensä vei. Siksi käytän mieluummin Kristus-sanaa. Ja Paavalihan toteaa Messiaasta
        näin kattavasti, sisältäen itse asiassa kaikki Jumalan nimet:

1. Kor. 10:4
        ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
        Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Mitä tulee henk.kohtaiseen nimeen, niin Jeesus oli Messiaan henk.koht. nimi.
        Sillä nimellä "kirkonkirjoissa" ja nimihän on yleinen tänäänkin monessa maassa.
        Mutta Messias ja Kristus ovat yksi ja sama nimitys, kuten totesit Saarisalonkin
        todenneen. Käännöstyöstä vain on kyse erilaisuuden suhteen.

sun kuulos on kovin pieleen kasvanut.

• ....

muttei tähän entiseen sitä rakenneta, ei vaikka moni kertoo Jerusalemin temppelin kivienkin olleen jo valmiina 10 vuotta sitten.

Uudeksi Hän tekee kaiken, siis aivan kaiken.

• Mainitsemasi temppeliasiakin valkenee sinulle, kun satsaat parikymppiä ja tutkit
        "Kahta Todistajaa"! http://kauppa.tv7.fi/Kaksi-todistajaa

Uudeksi Hän tekee aivan kaiken tosiaan - jopa itselleen saa uuden nimen ja Jerusalem saa uuden nimen! Silti toki kaikki pysymisen arvoinen pysyy.

Jes. 66:22
        Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.

Jes. 61:7
        Häpeänne hyvitetään teille kaksin kerroin, ja pilkatut saavat riemuita osastansa. Niin he saavat kaksinkertaisen perinnön maassansa;
        heillä on oleva iankaikkinen ilo.

Jer. 33:16
        Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa,
        ja tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: 'Herra, meidän vanhurskautemme'.

Ilm. 19:12
        Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,

Jer. 33:2
        "Näin sanoo Herra: Minä olen luonut kaiken.
        Minä päätän ja toteutan kaiken tahtoni mukaan, sillä minä olen Herra.

2. Tim. 2:13
        jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena;
        sillä itseänsä kieltää hän ei saata.

Jumalan suunnitelmat ovat niin ja amen, ihmisten uskottomuuskaan ei niitä muuta. Yksittäinen ihminen toki voi ailahdella sinne tänne.

• Juutalainen sana Messiah, joka suomeksi sanotaan Messias, on Kreikaksi
      käännettynä Christos ja senhän olemme kääntäneet suomeksi Kristus.
      Jeesus Kristus on täsmälleen Messias.

Ap. t. 5:42
      Entiseen tapaan he joka päivä opettivat temppelissä ja kodeissa ja julistivat, että Jeesus on Messias.

Ap. t. 17:3
      ja selitti ne heille. Hän osoitti, että Messiaan täytyi kärsiä ja nousta kuolleista, ja sanoi: "Juuri Jeesus, jota minä teille julistan, on tämä Messias, Kristus."

Ap. t. 18:5
      Kun Silas ja Timoteus saapuivat Makedoniasta, Paavali oli jo kokonaan antautunut julistamaan sanaa. Hän todisti juutalaisille, että Jeesus on Messias,

Ap. t. 18:28
      Kaikkien kuullen hän vakuuttavasti kumosi juutalaisten väitteet ja osoitti kirjoituksiin vedoten, että Jeesus on Messias.

• benedi

Messias!

Onhan hän "liiton enkelikin"!
        Hän on enkeli, ja heti seuraavassa hetkessä Jumala! 2 Moos 3: 2. ja 6

• Mukavaa, että Antti velikin lukee hyviä kirjoja. Jaques B Doukhan on messiaaninen juutalainen, mutta myös adventisti. Andrews yliopiston heprean kielen ja Vanhan Testamentin eksegetiikan proffa.

:) Kai

• Minä taisin ensimmäisenä palstalla todeta Doukhan adventistiksi. Näet Kirjatoimi
        julkaisee vain adventistien kirjoja ja sieltä löytyy pari Doukhanin kirjaa.
        Netistä löysin todisteet Doughanin adventtisuudesta.

Miksi vastustatte kovasti korkeastioppinutta adventisti Doughania?
        Palstan adventistit sanoivat minun valehtelevan, kun totesin Doukhanin adv.taustan.
        Sillä tosin ei ole merkitystä onko Doukhan katolilainen vai adventisti,
        vain hänen vallankumouksellisen tärkeällä tekstillään on merkitystä.
        Tämä Kaksi Todistajaa tosin sai "parhaan
        mahdollisen kustantajan, TV7:n", adv.johtaja Kalle Venäläisen mukaan.

Adv. Doukhanin Kaksi Todistajaa on vedetty pois adventtiseurakunnista ja
        Kalle Venäläistä ei näy enää nummelalaisen adv.seurakunnan johtotehtävissä.
        Seurasin mielenkiinnolla seurakunnan sivulta hänen rukoustaisteluaan kirjan
        suomennoksen puolesta.
        On vain ajan kysymys milloin adventisteja kielletään lukemasta kirjaa tai
        seuraamasta TVstä. Adv.johtajat ovat pääkonferenssin mielipidevankeja.
        (Paitsi Kai_A?)

Kai Doukhan julistetaan pannaan jonain päivänä adventismin taholta.
        Kirjan pääsanoma on että ns. korvausteologia on antisemitismiä ja täysin
        tuomittavaa valheoppia. Adventismihan on korvausteologian pää-äänenkannattaja
        nykyisin ja Doughan huomaa kyllä sen ellei jo ole havainnut.

Kaksi Todistaa Israelin Jumalan puolesta: Israel ja kristikansa.

Luen sivulta 78 ...
        "Apostoli Paavali tekee tämän hyvin selväksi, kun hän vertaa Israelia oliivipuuhun, johon seurakunnan uudet oksat oli oksastettava.
        Juutalainen Paavali ei koskaan puhunut uudesta puusta, joka korvaisi vanhan."

Lisää Kaksi Todistajaa sivuilta ...

Sivulla 50 Doukhan toteaa ns. korvausteologiasta (kristikansa Israelin TILALLE):
        [][][]Korvaaminen on sekä turmiollisin että kuolettavin teoria.
        Se edisti holokaustia enemmän kuin mikään muu teoria.[][][]

[][][] Kristityt voisivat oppia juutalaisilta tulemaan selväjärkisemmiksi, katselemaan
        ympärilleen ja toteamaan, että
        SUSI EI VIELÄ LEPÄÄ KARITSAN KANSSA [][][]
        s. 81. Doughanin "Kaksi todistajaa"

Jes. 11:6
        Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena.

[][][] Messias itse tulisi lähemmäs kristittyjä, jos he olisivat lähempänä juutalaisia [][][]
        s. 80. Doughanin "Kaksi todistajaa"

Ef. 2:14
        Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

Ef. 2:16
        ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        ----------------
        Messiaaninen foorumi ...
        Messiaanisen keskustelufoorumin arvioita kirjasta "Kaksi todistajaa":
        http://p3.foorumi.info/shalom/viewtopic.php?p=9474&sid=cf450c69c58a616f32699fb6a7252650

" Mukavaa, että Antti velikin lukee hyviä kirjoja. " (Kai_A)
        No, kas kun pääkonferenssin kieltokäskyvalta ei ulotu minuun!

• lukuvapaus
        AnttiVKantola kirjoitti:

Minä taisin ensimmäisenä palstalla todeta Doukhan adventistiksi. Näet Kirjatoimi
        julkaisee vain adventistien kirjoja ja sieltä löytyy pari Doukhanin kirjaa.
        Netistä löysin todisteet Doughanin adventtisuudesta.

Miksi vastustatte kovasti korkeastioppinutta adventisti Doughania?
        Palstan adventistit sanoivat minun valehtelevan, kun totesin Doukhanin adv.taustan.
        Sillä tosin ei ole merkitystä onko Doukhan katolilainen vai adventisti,
        vain hänen vallankumouksellisen tärkeällä tekstillään on merkitystä.
        Tämä Kaksi Todistajaa tosin sai "parhaan
        mahdollisen kustantajan, TV7:n", adv.johtaja Kalle Venäläisen mukaan.

Adv. Doukhanin Kaksi Todistajaa on vedetty pois adventtiseurakunnista ja
        Kalle Venäläistä ei näy enää nummelalaisen adv.seurakunnan johtotehtävissä.
        Seurasin mielenkiinnolla seurakunnan sivulta hänen rukoustaisteluaan kirjan
        suomennoksen puolesta.
        On vain ajan kysymys milloin adventisteja kielletään lukemasta kirjaa tai
        seuraamasta TVstä. Adv.johtajat ovat pääkonferenssin mielipidevankeja.
        (Paitsi Kai_A?)

Kai Doukhan julistetaan pannaan jonain päivänä adventismin taholta.
        Kirjan pääsanoma on että ns. korvausteologia on antisemitismiä ja täysin
        tuomittavaa valheoppia. Adventismihan on korvausteologian pää-äänenkannattaja
        nykyisin ja Doughan huomaa kyllä sen ellei jo ole havainnut.

Kaksi Todistaa Israelin Jumalan puolesta: Israel ja kristikansa.

Luen sivulta 78 ...
        "Apostoli Paavali tekee tämän hyvin selväksi, kun hän vertaa Israelia oliivipuuhun, johon seurakunnan uudet oksat oli oksastettava.
        Juutalainen Paavali ei koskaan puhunut uudesta puusta, joka korvaisi vanhan."

Lisää Kaksi Todistajaa sivuilta ...

Sivulla 50 Doukhan toteaa ns. korvausteologiasta (kristikansa Israelin TILALLE):
        [][][]Korvaaminen on sekä turmiollisin että kuolettavin teoria.
        Se edisti holokaustia enemmän kuin mikään muu teoria.[][][]

[][][] Kristityt voisivat oppia juutalaisilta tulemaan selväjärkisemmiksi, katselemaan
        ympärilleen ja toteamaan, että
        SUSI EI VIELÄ LEPÄÄ KARITSAN KANSSA [][][]
        s. 81. Doughanin "Kaksi todistajaa"

Jes. 11:6
        Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena.

[][][] Messias itse tulisi lähemmäs kristittyjä, jos he olisivat lähempänä juutalaisia [][][]
        s. 80. Doughanin "Kaksi todistajaa"

Ef. 2:14
        Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

Ef. 2:16
        ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        ----------------
        Messiaaninen foorumi ...
        Messiaanisen keskustelufoorumin arvioita kirjasta "Kaksi todistajaa":
        http://p3.foorumi.info/shalom/viewtopic.php?p=9474&sid=cf450c69c58a616f32699fb6a7252650

" Mukavaa, että Antti velikin lukee hyviä kirjoja. " (Kai_A)
        No, kas kun pääkonferenssin kieltokäskyvalta ei ulotu minuun!

Mitä hössötät; "... milloin adventisteja kielletään lukemasta kirjaa."

Ei minua ainakaan ole koskaan kielletty lukemasta mitään, enkä ole kuullut, että ketään toistakaan adventistia olisi kielletty lukemasta mitä he haluavat lukea.

• lukuvapaus kirjoitti:

Mitä hössötät; "... milloin adventisteja kielletään lukemasta kirjaa."

Ei minua ainakaan ole koskaan kielletty lukemasta mitään, enkä ole kuullut, että ketään toistakaan adventistia olisi kielletty lukemasta mitä he haluavat lukea.

Stork:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9039671

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      73
      3350
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      46
      3112
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2351
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      341
      1999
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1759
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1575
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      12
      1432
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1269
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1204
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1120
    Aihe