Mihin katosivat kunnon retkipyörät?

Missä ovat?

Ennen sai 1 200 markalla (200 €) perus-Helkaman jolla taittui pidempikin matka. Oli tavarateline ja käyrät sarvet. Paras oli Peugeotin 10-vaihteinen, vaikka iso ja raskas olikin. Sillä taittui 50 km:n matka 32,3 km/h:n keskinopeudella. Hybridillä jo 25 km/h tuottaa tuskaa.

Nyt kaupat ovat pullollaan hitaita hybridejä tai sitten kilpapyöriä joihin ei saa tavaratelinettä. Hybridillä ei pääse varsinkaan tuulisella säällä ja kilpapyörään ei saa tavaraa kyytin. Lisäksi ne ovat kalliita.

Milloin kauppaan saadaan kunnon vanhanajan nopeita retkipyöriä?

31

6458

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zöf

      metsät ja pusikot ovat pullollaan juuri noita kuvailemiasi pyöriä, ei muuta kuin hiukan omatoimisuutta niin saat hyvän pyörän ilmatteeksi.
      Ajan mittaan nuo hylkypyörät kerätään roskiin joten teet todellisen ekoteon ottamalla vanhan talteen uuden ostamisen sijaan.

    • Pomppukeppi

      Retkipyörä ei ole nykyajan peruspyörä niinkuin se oli aikoinaan. Mutta kyllä niitä kuitenkin vielä saa. "Oikeissa" pyöräliikessä riittää valikoimaa kun vaan jaksaa kiertää. Itse asiassa nyt niin muodikas cyclocrossari on lähes sama asia kuin entisaikoijen retkipyörä. Niistä osan voi varustaa tavaratelineellä, lokasuojilla yms. On myös sellaisia liikeitä jotka käytännössä rakentavat sinulle ihan juuri sellaisen kokoonpanon kuin haluat. Mutta siinä olet oikeasa että ei noihin ihan vahingossa kaupoissa törmää.

    • -

      Jotkinhan ovat modanneet hybridistä retkipyörän lisäämällä siihen perhostangon, jolloin saa käyttöön useampia otteita. Perhostangon kanssa en näe oikeastaan mitään syytä miksei hybridi kävisi retkeilyyn. Eri mieltä olevat voivat perustella. :)

      CC on myös erinomainen vaihtoehto retkeilyyn ja kuten Pomppukeppi sanoi, hyvin lähellä perinteistä retkipyörää. Toki kauppojen valikoimiin mahtuisi jokunen ihan varta vasten retkeilypyöräkin.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Onhan niitä, kuten Suomalainen Rossano. Hintakin on sama, eli todellisen vaihtoekurssin mukainen 1MK = 1€. Tuo laskennallienn vaihtoekurssi osoittaa lähinnä jotain Suomen taloudesta ;)

      http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&malli=mallit&id=touring_105_2010

      Rossanon pyöristä on sanottu, että ne on hyvin tehtyjä. Tosin rungot ovat kuulopuheen mukaan melko pitkiä, joten kannattaa kokeilla, ennen kuin ostaa.

      Toinen kotimainen vaihtoehto on (tai ainakin pitäisi olla) Pelago. Sillä oli ihan näpsäkän näköinen retkipyörä messuilla.

      http://www.pelagobicycles.com/index.html

      Pyörä ei ole vielä luettelossa, mutta kannattaa kysyä. Tietotaito sellaisen rakentamiseen on pojilla olemassa.

      Pyörähuolto.com tekee Saksasta ostettuihin runkoihin (Cicli B) ihan mitä vain. Myös hyviä retkipyöriä. Ovat tehneet pyöriä myös "amerikkalaisiin" Salsan ja Surlyn runkoihin.

      http://www.pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=6

      Jos tykkää jenkkimeiningistä, niin mm. KONA:n Sutra on yksi vaihtoehto.

      http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=sutra

      Harmittavaa on, ettei Helkama, jolla pitäisi olla tietotaito, kykene rakentamaan tänä päivänä kunnollisia pyöriä. Muutamat hyvät yritykset pilataan sillä, että ei viitsitä tehdä koko kokojakaumaa.

      • pentti hilkuri

        trek 520


      • Kippurat

        Hiukka enempåi kuin 1200 markkaa, pöljä!


      • amerikan ihme
        pentti hilkuri kirjoitti:

        trek 520

        ei ole halpa, mutta toimii varmasti. jos niitä tuntureita vielä on ikävä, niin sellanenkin löytyy yksivaihteisena. hain sen ilmaseks paikallisesta kierrätyspisteestä. kunnostettavaks kelpaavia fillareita on tosiaan metsät, kierrätyspisteet ja kaatopaikat pullollaan, joten jos on budjetista kiinni niin ei muuta kun pientareita könyämään ja pyörätohtorin kautta osakassin kanssa hommiin!


      • Kyynikko
        Kippurat kirjoitti:

        Hiukka enempåi kuin 1200 markkaa, pöljä!

        Vaihtosuhde on todellisuudessa ollut kohtuu lähellä 1SMK = 1€. Osoittaa jotain Suomen taloudesta!


    • Axelsson

      Tätä olen minäkin ihmetellyt. Nykypyörät ovat joko hirveen "kömpelöitä", tai sitten retkeilyyn todella epäkäytännöllisiä maantiepyöriä. Ja jos laadukkaan pyörän haluaa, niin on hinta jo nelinumeroinen. Jos vähän vaivaa jaksaa nähdä, niin voi vaikka huuto.netistä huutaa itelleen jonkun 80-luvun 10-12 vaihteisen pyörän, putsata ja rasvata kaikki liikkuvat osat, säätää ja tarvittaessa vaihtaa jotain osaa, niin varmasti saa itelleen hyvän pyörän. Ja sillä pyörällä ajelet vielä iloisesti 10 v päästä, kun tänä päivänä 500 € uutena ostettu hybridi makaa jo kaatopaikalla.

      • Axelsson
        esimerkiksi.. kirjoitti:

        http://www.huuto.net/kohteet/helkama-kaunotar-28-naisten-pyora-3-vaihteinen/136899042

        Mites napavaihteet vs ketjuvaihteet? Voi olla että vaan kuvittelen, mutta musta tuntuu että napavaihteelliset (ainakin hieman vanhemmat) ovat vähän raskaampia polkea kuin ketjuvaihteelliset. Tämän (sekä vaihteiden määrän) takia ottaisin retkipyöräksi mielummin ketjuvaihteellisen. Uudemmissa ketjuvaihteellisissa pyörissä vaihteiden määrä on taas mielestäni turhan suuri. Vaikea kuvitella että perus retkipyöräilyssä oikeasti tarvitsee 24 vaihdetta. Se kolmas eturatas on mun mielestä ylipäätään turha.


      • retkipyöräilijä
        Axelsson kirjoitti:

        Mites napavaihteet vs ketjuvaihteet? Voi olla että vaan kuvittelen, mutta musta tuntuu että napavaihteelliset (ainakin hieman vanhemmat) ovat vähän raskaampia polkea kuin ketjuvaihteelliset. Tämän (sekä vaihteiden määrän) takia ottaisin retkipyöräksi mielummin ketjuvaihteellisen. Uudemmissa ketjuvaihteellisissa pyörissä vaihteiden määrä on taas mielestäni turhan suuri. Vaikea kuvitella että perus retkipyöräilyssä oikeasti tarvitsee 24 vaihdetta. Se kolmas eturatas on mun mielestä ylipäätään turha.

        tarvitaan kyllä pieniä vaihteita. Täysi retkivarustus päällä vastatuuli ja ylämäki, jossa tarvitaan joskus erittäin pientä välitystä puhumattakaan mistään alppinoususta.


      • Axelsson
        retkipyöräilijä kirjoitti:

        tarvitaan kyllä pieniä vaihteita. Täysi retkivarustus päällä vastatuuli ja ylämäki, jossa tarvitaan joskus erittäin pientä välitystä puhumattakaan mistään alppinoususta.

        Nojoo, Alpit on kai luku sinänsä, siitä ei ole kokemusta, mutta Suomen oloissa lumettomaan aikaan on kyllä 12 vaihteisen pienin vaihde ainakin minulle ollut tarpeeksi kevyt, niin kauan kun nyt teillä pysytään. Tosin olen vielä aika kokematon retkipyöräilijä, joten ihan kaikki olosuhteet eivät ole ehtineet sattua omalle kohdalle.


    • xc-fun

      Jos tarkoitat aivan hirvittäviä käyräsarvisia pyöriä, joissa oli vaihtajatkin jossain helvetin kaukana runkoputkeen kiinnitettynä, niin on oikein hyvä, ettei näitä pyöriä enää valmisteta. Mm. Helkaman kulkuri oli tällainen kippurasarvinen kidutuskone, jossa oli muuten aivan liian kapea tankokin, minkä lisäksi pyörä oli painava ja vieläpä rumakin.

      Osta cyclocrossari tai katso Rossanon valikoimaa.

      Jos haluat vanhan retkipyörän, niin sellaisen löydät käytettynä pyöräliikkeen romurivistä tai sitten metsään viskattuna. Korjaa tällainen raato käyttökuntoon ja sinulla on aito retropyörä.

      Mikä on sinun mielestäsi kallis? Onko se 600-700 euron perushybridi kallis? Ne ovat muuten hintaluokassaan useimmat silti romuja jo valmiiksi, kun ovat turhan halvalla kasattuja. Onko 1000-1500 euroa lenkkipyörästä liikaa sinun mielestäsi? Vaikkapa Bianchi Via Nirone 7 Shimano 105 sarjalla? Se on ihan käypä hinta, jopa edullinen hinta maantiepyörästä. Hintakäsityksesi ei koske enää nykypäivää. Halvalla saa halpaa romua, kalliimmalla saa pyörää kohtuullisen hyvillä osilla.

      • Axelsson

        Niitä haluaa ostaa ne ihmiset jotka sellaisista pyöristä tykkää. Mikä pyörä on ruma ja mikä kaunis niin se on makuasia. Mun mielestä juuri nämä 80-luvun retki- ja maantiepyörät ovat kaikkein hiemoimpia, ei nyt ehkä helkamat, mutta onhan niitä muitakin, Cresentit, Peugeotit, Raleighit... Vaihtaja rungossa on täysin ok jos ajaa maanteillä eikä vaihdetta tarvitse vaihtaa kerran sekunnissa. Raskaammalla rungolla on kiihdyttäminen ehkä vähän hitaampaa mutta meno on tasaista ja mukavaa. Mutta käyräsarvia en haluaisi retkipyörään, kun maisemien katselu on niin paljon helpompaa jos ajoasento ei ole niin etukenossa :)


      • Axelsson
        Axelsson kirjoitti:

        Niitä haluaa ostaa ne ihmiset jotka sellaisista pyöristä tykkää. Mikä pyörä on ruma ja mikä kaunis niin se on makuasia. Mun mielestä juuri nämä 80-luvun retki- ja maantiepyörät ovat kaikkein hiemoimpia, ei nyt ehkä helkamat, mutta onhan niitä muitakin, Cresentit, Peugeotit, Raleighit... Vaihtaja rungossa on täysin ok jos ajaa maanteillä eikä vaihdetta tarvitse vaihtaa kerran sekunnissa. Raskaammalla rungolla on kiihdyttäminen ehkä vähän hitaampaa mutta meno on tasaista ja mukavaa. Mutta käyräsarvia en haluaisi retkipyörään, kun maisemien katselu on niin paljon helpompaa jos ajoasento ei ole niin etukenossa :)

        Niin, ja mitä hintaan tulee; se on varmaan totta että suht laadukkaasta pyörästä joutuu tänä päivänä maksamaan sellaiset 1000-1500 € uutena. Mutta tämän päivän eurot on varmaan lähestulkoon verrattavissa 25 v takaisiin markkoihin, jos inflaatio otetaan huomioon. Okei, tuo oli ehkä vähän liioteltua. Mutta minä en silti halua maksaa 1500 € polkupyörästä. Sen takia ajan vanhalla 12 vaihteisella (hieman päivitetyllä) Cresentillä. Hyvin toimii ja hienosti kulkee, kun jaksaa huolehtia pyörän kunnosta.


      • deda
        Axelsson kirjoitti:

        Niitä haluaa ostaa ne ihmiset jotka sellaisista pyöristä tykkää. Mikä pyörä on ruma ja mikä kaunis niin se on makuasia. Mun mielestä juuri nämä 80-luvun retki- ja maantiepyörät ovat kaikkein hiemoimpia, ei nyt ehkä helkamat, mutta onhan niitä muitakin, Cresentit, Peugeotit, Raleighit... Vaihtaja rungossa on täysin ok jos ajaa maanteillä eikä vaihdetta tarvitse vaihtaa kerran sekunnissa. Raskaammalla rungolla on kiihdyttäminen ehkä vähän hitaampaa mutta meno on tasaista ja mukavaa. Mutta käyräsarvia en haluaisi retkipyörään, kun maisemien katselu on niin paljon helpompaa jos ajoasento ei ole niin etukenossa :)

        Etukenossa maisemien katselu vaikeaa? Se käyräntangon ala-asento on tarkoitettu pääasiassa vastatuuleen ja alamäkiin. Yleensä pidetään siitä ylhäältä suorasta osasta tai jarrukahvoista kiinni. Tämä kohta vastaa sitä tavallista suoraa tankoa. Loput onkin sitten kiinni ohjainkannattimen korkeudesta. Tangon voi asentaa myös korkeammalle. Käyrässä tangossa on ote/asentovaihtoehtoja paljon enemmän kuin suorassa. Tätä oppii kyllä arvostamaan pidemmällä matkalla. Kauhean yleinen tämä harhaluulo että käyrästä tangosta pidetään aina alhaalta kiinni.


      • Axelsson
        deda kirjoitti:

        Etukenossa maisemien katselu vaikeaa? Se käyräntangon ala-asento on tarkoitettu pääasiassa vastatuuleen ja alamäkiin. Yleensä pidetään siitä ylhäältä suorasta osasta tai jarrukahvoista kiinni. Tämä kohta vastaa sitä tavallista suoraa tankoa. Loput onkin sitten kiinni ohjainkannattimen korkeudesta. Tangon voi asentaa myös korkeammalle. Käyrässä tangossa on ote/asentovaihtoehtoja paljon enemmän kuin suorassa. Tätä oppii kyllä arvostamaan pidemmällä matkalla. Kauhean yleinen tämä harhaluulo että käyrästä tangosta pidetään aina alhaalta kiinni.

        Juu, ylhäältä voi tietty pitää, ja asento on muuten hyvä, mutta ote on mielestäni vähän liian kapea. Ja tämän lisäksi jarrukahvat eivät ole heti hollilla jos yllättäen tarvitsisi jarruttaa äkkiä. Useimmissa (kaikissa?) näissä retkipyörissähän tosin on nämä "apukahvat", mutta niitä käytettäessä jarrutusteho taas ei ole tarpeeksi hyvä. Mutta nämä nyt ovat vain mun mielipiteitä ja ajatuksia. Jos joku on tottunut käyttämään käyriä sarvia retkipyöräilyssä ja homma toimii, niin kuka nyt minä olen tuomitsemaan ;)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Axelsson kirjoitti:

        Juu, ylhäältä voi tietty pitää, ja asento on muuten hyvä, mutta ote on mielestäni vähän liian kapea. Ja tämän lisäksi jarrukahvat eivät ole heti hollilla jos yllättäen tarvitsisi jarruttaa äkkiä. Useimmissa (kaikissa?) näissä retkipyörissähän tosin on nämä "apukahvat", mutta niitä käytettäessä jarrutusteho taas ei ole tarpeeksi hyvä. Mutta nämä nyt ovat vain mun mielipiteitä ja ajatuksia. Jos joku on tottunut käyttämään käyriä sarvia retkipyöräilyssä ja homma toimii, niin kuka nyt minä olen tuomitsemaan ;)

        Modernit jarrukahvat on suunniteltu siten, että jarruttaminen onnistuu myös kahvaotteella. Muistelet aikaa, jolloin nuo Tunturin ja Helkaman retkipyörät olivat kova juttu. :D Silloin muinoin ei voinut jarruuttaa yläotteella.

        Noiden apukahvojen käyttökelpoisuutta vähän kyseenalaistan. Ne on kaiketi suunniteltu crossiin, jolloin kaikilla otteilla pääsee jarruttamaan viimetingassa? Yhdessä pyörässäni sellaiset on, mutta en niitä oikein kaipaa.

        Jos yläote kahvoilla on liian kapea, niin ohjaustankosi on liian kapea. Nyrkkisääntöhän on, että tangon pitää olla hartioiden levyinen. Aikaisemmin ajettiin kapeammilla tangoilla, mutta mm. hengityksen takia kannattaa suosia normilevyistä.


      • pullapirtti.

        toisilla on hyvä retkipyörä alle 50ella, nykyaiikaistettuan vähän siis tuunattuna. ja tulee kestämään erilailla kuin 500e nykypyörät. hhahaa sanon minä.älä sinä hauku vanhoja kidutuskoneiksi samanlainen ajoasentoki ja kuskit on nykyään lihavempia


    • öasdfjkajfklajsdglkj

      "Ennen sai 1200 markalla..."

      Tarkoitat ilmeisesti aikaa, jolloin keskipalkka oli 2000 markkaa kuukaudessa. Kyllä, nykyään se keskipalkka on lähes kolme tonnia (euroissa), joten pyörätkin maksavat enemmän. Käyttäkää nyt edes hieman järkeä ennen kuin päästätte aivopierujanne ilmoille. Eihän näitä juttuja kukaan täysjärkinen jaksa lukea.

      • atalaA

        ...sitten oli itselläni ongelma;mistä saada hyvä pyörä??
        Onneksi sain isän kuoltua muutaman tonnin perintöä,joka sitten piti sijoittaa hyvin.
        Yksi kohde oli kunnollinen pyörä.

        Menin sitten Chepici oy:n tiloihin Järvenpäähän ja kerroin tarvitsevani pyörän joka soveltuisi myös retkiajoon.
        Siellä minut laitettiin istumaan lattiaan pultatun pyöränrungon päälle ja otettiin mitat.

        Tuloksena oli Atala Underground-merkkinen pyörä jolla on hyvä ajaa sekä retki-ajoa,että työmatkaa.
        Rattaita on edessä kolme ja takana seitsemän,joista yksi on Rance power-ratas.
        Tämä tarkoittaa itselleni sitä ettei sellaista mäkeä olekkaan etten pääsisi polkemalla ylös.

        Pyörä on kuin minulle tehty,paitsi satulan osalta.
        Pyörän ostamisesta alkaen olen joka vuosi ostanut satuloita jotka eivät tunnu sopivan peppuuni.
        Satulassani pitäisi olla kunnon kuoppa keskellä,jotta voisin ajaa ilman että alapää hankautuu ruvelle...
        Tarpeeksi isokuoppaista vaan ei tunnu löytyvän...

        Muuten olen pyörään todella tyytyväinen. Rullaa hyvin ja on kevyt ajettava.

        Markettipyöriin en enää koske pitkällä tikullakaan.
        Pyöräni maksoi 600 euroa.
        Halvemmallakin voi löytää itselleen mieluisan sillä oma maku ratkaisee. Edellinen pyöräni oli hybridi
        Wheeler 2800 ja sillä ajoin 10 vuotta. Retkiajoon lastattuna vaan vaati ertyistä tasapainoa,sillä lastattuna oli kuin käärme. Ja laukut piti aina asettaa niin taakse kuin mahdollista ja siltikin tahtoi ottaa kantapäät laukkuihin kiinni.
        Tämä maksoi 200 euroa.
        Kevät on huonoa aikaa ostaa pyörä,sillä hinnat on korkeimmilllaan.
        Niitä parempia pyöriä saa tarjouksessa syksyllä.

        Ja ne käyrät sarvet,ne ei todellakaan sovi kaikille. Itse en pysty ajamaan niin matalalla asennolla,tuntuu kuin kädet puutuisi ja yläselkää alkaa polttaa...


      • hlgkfgkufyfyfkjkjkg
        atalaA kirjoitti:

        ...sitten oli itselläni ongelma;mistä saada hyvä pyörä??
        Onneksi sain isän kuoltua muutaman tonnin perintöä,joka sitten piti sijoittaa hyvin.
        Yksi kohde oli kunnollinen pyörä.

        Menin sitten Chepici oy:n tiloihin Järvenpäähän ja kerroin tarvitsevani pyörän joka soveltuisi myös retkiajoon.
        Siellä minut laitettiin istumaan lattiaan pultatun pyöränrungon päälle ja otettiin mitat.

        Tuloksena oli Atala Underground-merkkinen pyörä jolla on hyvä ajaa sekä retki-ajoa,että työmatkaa.
        Rattaita on edessä kolme ja takana seitsemän,joista yksi on Rance power-ratas.
        Tämä tarkoittaa itselleni sitä ettei sellaista mäkeä olekkaan etten pääsisi polkemalla ylös.

        Pyörä on kuin minulle tehty,paitsi satulan osalta.
        Pyörän ostamisesta alkaen olen joka vuosi ostanut satuloita jotka eivät tunnu sopivan peppuuni.
        Satulassani pitäisi olla kunnon kuoppa keskellä,jotta voisin ajaa ilman että alapää hankautuu ruvelle...
        Tarpeeksi isokuoppaista vaan ei tunnu löytyvän...

        Muuten olen pyörään todella tyytyväinen. Rullaa hyvin ja on kevyt ajettava.

        Markettipyöriin en enää koske pitkällä tikullakaan.
        Pyöräni maksoi 600 euroa.
        Halvemmallakin voi löytää itselleen mieluisan sillä oma maku ratkaisee. Edellinen pyöräni oli hybridi
        Wheeler 2800 ja sillä ajoin 10 vuotta. Retkiajoon lastattuna vaan vaati ertyistä tasapainoa,sillä lastattuna oli kuin käärme. Ja laukut piti aina asettaa niin taakse kuin mahdollista ja siltikin tahtoi ottaa kantapäät laukkuihin kiinni.
        Tämä maksoi 200 euroa.
        Kevät on huonoa aikaa ostaa pyörä,sillä hinnat on korkeimmilllaan.
        Niitä parempia pyöriä saa tarjouksessa syksyllä.

        Ja ne käyrät sarvet,ne ei todellakaan sovi kaikille. Itse en pysty ajamaan niin matalalla asennolla,tuntuu kuin kädet puutuisi ja yläselkää alkaa polttaa...

        Osta satula, jossa on kunnollinen reikä keskellä. Esim Selle Italia Trans Am. On olemassa muitakin merkkejä, mutten nyt muista niitä. Sellainen satula on paras.


      • atalaA
        hlgkfgkufyfyfkjkjkg kirjoitti:

        Osta satula, jossa on kunnollinen reikä keskellä. Esim Selle Italia Trans Am. On olemassa muitakin merkkejä, mutten nyt muista niitä. Sellainen satula on paras.

        ,,,kun en voi ajaa kapealla ja kovalla satulallakaan.
        Ja nuo raot niissä on liian kapeat..
        Ostaisin kärjettömän satulan,mutta noita ei taida Suomesta saada ja netistä en mitään tilaa...


      • Alkup. Maantiepyöräi
        atalaA kirjoitti:

        ...sitten oli itselläni ongelma;mistä saada hyvä pyörä??
        Onneksi sain isän kuoltua muutaman tonnin perintöä,joka sitten piti sijoittaa hyvin.
        Yksi kohde oli kunnollinen pyörä.

        Menin sitten Chepici oy:n tiloihin Järvenpäähän ja kerroin tarvitsevani pyörän joka soveltuisi myös retkiajoon.
        Siellä minut laitettiin istumaan lattiaan pultatun pyöränrungon päälle ja otettiin mitat.

        Tuloksena oli Atala Underground-merkkinen pyörä jolla on hyvä ajaa sekä retki-ajoa,että työmatkaa.
        Rattaita on edessä kolme ja takana seitsemän,joista yksi on Rance power-ratas.
        Tämä tarkoittaa itselleni sitä ettei sellaista mäkeä olekkaan etten pääsisi polkemalla ylös.

        Pyörä on kuin minulle tehty,paitsi satulan osalta.
        Pyörän ostamisesta alkaen olen joka vuosi ostanut satuloita jotka eivät tunnu sopivan peppuuni.
        Satulassani pitäisi olla kunnon kuoppa keskellä,jotta voisin ajaa ilman että alapää hankautuu ruvelle...
        Tarpeeksi isokuoppaista vaan ei tunnu löytyvän...

        Muuten olen pyörään todella tyytyväinen. Rullaa hyvin ja on kevyt ajettava.

        Markettipyöriin en enää koske pitkällä tikullakaan.
        Pyöräni maksoi 600 euroa.
        Halvemmallakin voi löytää itselleen mieluisan sillä oma maku ratkaisee. Edellinen pyöräni oli hybridi
        Wheeler 2800 ja sillä ajoin 10 vuotta. Retkiajoon lastattuna vaan vaati ertyistä tasapainoa,sillä lastattuna oli kuin käärme. Ja laukut piti aina asettaa niin taakse kuin mahdollista ja siltikin tahtoi ottaa kantapäät laukkuihin kiinni.
        Tämä maksoi 200 euroa.
        Kevät on huonoa aikaa ostaa pyörä,sillä hinnat on korkeimmilllaan.
        Niitä parempia pyöriä saa tarjouksessa syksyllä.

        Ja ne käyrät sarvet,ne ei todellakaan sovi kaikille. Itse en pysty ajamaan niin matalalla asennolla,tuntuu kuin kädet puutuisi ja yläselkää alkaa polttaa...

        Ajoasennolla ei ole mitään tekemistä tangon muodon kanssa. Ajoasento muodostuu otekohdan, satulan ja keskiön välisen kolmion suhteista.

        Normaalilla maantietangolla on päivittäisessä käytössä pari hyvää puolta, jotka puoltavat sen valintaa yleispyörään:
        - useampia otevaihtoehtoja ja
        - kaksi otekorkeutta.

        Käytännössä tangon korkeuden muutos pari senttiä sinne tai tänne on jo merkitsevä ajomukavuuden kannalta. Kun tanko kilpapyörissä voi olla 10 cm satulan alapuolella, niin päivittäiseen cruisailuun tarkoitetussa pyörässä se voi olla esimerkiksi 5 cm.

        Korkeuden lisäksi ainakin yhtä merkittävä mitta on tangon etäisyys satulasta. Usein ihmiset väittävät tangon olevan liian alhaalla, kun todellisuudessa heillä on pykälää liian suuri, pitkä runko. Stemmin pituudella voi säätää jonkin verran ajoasennon pituutta.

        Satula on hvyin henkilökohtainen asia. Pääsääntö on, että mitä kapeampi satula, niin sitä parempi. Satulan tulee kuitenkin olla niin leveä, että paino tulee istuinluille. Joillakin satulamerkeillä on testejä, joilla voidaan hakea oikean levyistä satulaa. Testejä on käytössä suomalaisissakin pyöräliikkeissä.

        Satulan tulee olla tarkasti vaakatasossa, jotta se on mukava. Pienikin virhe tuo paineen väärään paikkaan.


      • J
        atalaA kirjoitti:

        ,,,kun en voi ajaa kapealla ja kovalla satulallakaan.
        Ja nuo raot niissä on liian kapeat..
        Ostaisin kärjettömän satulan,mutta noita ei taida Suomesta saada ja netistä en mitään tilaa...

        Ei sulla satulassa mitään vikaa oo vaan siinä, että todennäköisesti pidät sitä liian korkealla ja/tai satulan asento on väärin. Ensin satula vaakatasoon vatupassilla. Normaali lenkkikengät/pyöräilykengät jalkaan ja kantapää polkimelle (tue johonkin, että pysyt pystyssä). Pyöritä taaksepäin - satula pitää nostaa/laskea siihen korkeuteen, että hyvin pystyy pyörittämään kantapäillä pätkääkään kurkottamatta.
        Jos vielä pehvahiertyy on sulla tangon korkeus tai etäisyys satulasta pielessä. Tarkasta, että satulan kärki on 5- 10 cm keskiön takana. Laita kyynärpää satulan kärkeä vasten ja sojota sormilla tangon suuntaan. Jos tangon ja sormien väliin jää yli 10cm on todennäköistä, että tanko on liian kaukana. Tämä pätee kippuratangoille ja melko suorille hybridi tangoille, kun tangon korkeus (etumutkan kohdalta) on /-5cm satulan korkeudesta.


    • Terässiipi..

      Pitkällä etapilla hybridipyöräilijä joutuu puskemaan paljon suuremman määrän ilmaa tieltään. Kyllä sen huomaa reisissä kummalla on tultu viimeiset 100 km...

      JA hybridillä voi unohtaa vauhdikkaan menon.

      Terässiipi on paras!

    • kaikki ajanut

      pököttihän oli helkamaa keveämpi ja laadukkaampi myös ajaa keveämpi

    • Kadonneet ovat

      Olen nähnyt niin hyvin laitettuja vanhoja retkipyöriä, että kateeksi kävi. Tai ne oli pyöriä jotka oli rakennettu vanhan retkipyörän aihioon hakemalla niihin hinnan ja ajomukavuuden kannalta sopivimmat ja järkevimmät osat. Kyllä vanhoista pyöristä saa hyviä pyöriä, vaatii viitseliäisyyttä, säätämistä ja osaamista.

      Sehän noissa on huono puoli, että niihin ei saa enää kaupoista ihan kaikkia varaosia, esim vaijereita tai vaihdevipuja, jarrulänkiä jne. Jos suunnittelee pidempää reissua niin on oltava tärkeimmät varaosat mukana ja noita osia pitää keräillä aina kun kohdalle sattuu. Jos on varaosat mukana niin mikä ettei noilla voisi retkeillä kauempanakin.

    • Jos on rahaa

      tarpeeksi, niin etsi hyvä mitoillesi sopiva 80-luvun retkipyörä-runko. Vie se ammattimiehelle laitettavaksi.
      Puretaan kaikki tekniikka pois, runko hiekkapuhalletaan, maalataan ja lakataan uudelleen.
      Huolletaan kaikki liikkuvat osat, uusitaan tarvittaessa. Vaihdetaan jarrumekanismit nykyaikaisiin, nuo 80-luvun systeemit ei olleet hyviä.
      Säädetään istuin ja ohjaustanko sinun mittojesi mukaan.
      Ne runkoputkessa olevat, ihan sormitunnolla toimivat vaihtajat ovat sitten se paras ja toimivin systeemi. Kunhan vain itse osaat...

      Saat n. 2000€ pyörän joka palvelee sinua hyvin huollettuna hamaan tulevaisuuteen.

    • hyvällä tuurilla

      voit löytää vielä oman vanhan pösön myynnistä

      https://www.google.fi/search?q=myydään retkipyörä&hl=fi&client=firefox-a&hs=ht1&rls=org.mozilla:fi:official&channel=fflb&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=WN4gULWeLuvY4QS4nIDIDg&ved=0CEYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=861

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe