Vegaaniuden kokeilu?

Juusto Wilhelmi

Jos syö papuja, herkkusieniä, riisiä, hamppua, marjoja ja juo tuoremehuja niin onko veganismi mahdollista? Onko joissain kaupungeissa olemassa vegaaniyhteisöjä, joissa veganismia pääsisi kokeilemaaan?

1

430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyllerotallero

Hanki tietoa. Tuskin veganismin kokeiluun mitään yhteisöä tarvitaan, mikäli aiot hankkia ruokasi tai ruokasi raaka-aineet kaupasta. Jos alat kasvattamaan tai keräämään raaka-aineita luonnosta, etkä alaa ennestään tunne, niin silloin opastus on toki paikallaan. Tietysti ektroverttityypille saattaa olla helpompaa kokeilla uutta asiaa ryhmässä, kun saa tukea ja opastusta toisilta. Erilaisia kasvisruokakursseja on varmasti sekä kansalaisopistoissa että erilaisissa vaihtoehtoisissa kurssikeskuksissa. Hinnoista en tiedä.

Jos haluat vain kokeilla veganismia, niin tuskin kuolet mihinkään puutostautiin, vaikka eläisitkin muutaman viikon tai kuukauden puutteellisella ruokavaliolla. Tosin jos aiot ja haluat myös oikeasti kääntyä vegaaniksi, niin asiaa voi olla hyödyllistä lähestyä toisesta näkökulmasta. Ainakin itselläni makutottumukset ovat muokkautuneet hitaasti, enkä edes ole kovin nopea oppimaan uusia asioita. Siksi suosittelen muitakin etenemään vaiheittain. Hyppäämällä yht'äkkiä sekasyönnistä tai vaikka lakto-ovovegetarismista veganismiin, voi repsahduksia tulla helposti ja into loppua nopeasti.

Itse joko vähentäisin ensin eläinperäisten tuotteiden käyttöä ja/tai korvaisin niitä vegaaniversioilla. Esim. opettelisin jauhelihapihvien sijaan syömään kasvispihvejä, maidon sijaan joisin soija- tai kauramaitoa, ym. Monen nk. sekaruuan voi tehdä myös vegaaniruokana, joten ruokatottumuksiaan voi muuttaa myös opettelemalla yksitellen tekemään erilaisia vegaaniruokia. Samalla ruokavalio muuttuu vähitellen, ja makutottumukset siinä mukana.

Jos joku asia entisessä ruokavaliossa on erityisen tärkeä, niin kannattaa miettiä, millä sen korvaa. Itse kaipasin pitkään juuston makua (vaikka en edes syönyt sitä usein ennen vegaaniksi ryhtymistäni). Myöhemmin olen ahminut erilaisia vegaanimakkaroita ja juustoja, kun tavallaan kielletty tuli taas mahdolliseksi (erikois)kauppojen vegaanivalikoimien laajennuttua. Tosin himo hiipui varsin nopeasti. Olen tottunut niin vähäsuolaiseen, että vegaanimakkarat ja juustot tuntuvat liian suolaisilta, ja muutenkin keinotekoisilta. Nyt suunnittelen tekeväni tuorekasvisravinnon periaatteilla kasvisjuustokkeita ja tuorevegaanipestoja. Eräässä raakakasvisravintoa käsittelevässä kirjassa oli ihania ohjeita. (Pitäisi vain saada kunnollinen tekosekoitinhärvelimikälie ensin.)

Kai vihanneksia sentään syöt, vaikka et listallasi niitä maininnutkaan? Vihannekset ovat hyviä, ja niistä löytyy monenlaisia makuelämyksiä. Vegaaniravinnostakin voi löytää uusia ulottuvuuksia ja makuelämyksiä. Itse olen nyt vasta innostunut kylmäpuristetuista öljyistä ja luonnonkasveista. Mielestäni kaikkien ihmisten ei tarvitse edes pyrkiä veganismiin. Sekin on hyvä että jo vähentää huomattavasti eläintuotteiden käyttöä. Vegaaniliiton sivuilta löydät reseptejä ja muutakin hyödyllistä tietoa. Hyvää ruokahalua!

http://www.vegaaniliitto.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      99
      4290
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      357
      1076
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1022
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      992
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      871
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      861
    7. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      826
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      807
    9. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      78
      801
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      796
    Aihe