Kupissa painaa tietenkin virran kulutus versus teho.
Onko jollain teistä ollut tai on 3900 evo webasto. Kauanko voit olla irti rantasähköstä ja millaisella akku arsenaalilla?
Entäpä tuo puhallus ääni. Onko se kuin lentokone, vai hiljainen.
Safiresta kuulut lähes poikkeuksetta hyvää virrankulutus on aisoissa.
vene 32,5 jalkaa, 2 kajuuttaa, wc ja salonki.
Hankin joman kumman ensiviikolla, MUTTA KUMMAN???
Hyviä tuulia kaikille jotka oikeasti purjehtii... muuallakin kuin virtualli mailmassa.
Terv Mikko
Webasto? Safire? Webasto? vai kumpi
22
2681
Vastaukset
- veneillyt
SUOMALAISTA osta kotimaista, hanki Safire !
- 2+10
Komppaan tätä. Ostin 2000-luvun alussa edelliseen veneeseeni Safiren. Toimi niin hyvin että ostin Safiren myös uuteen veneeseeni. Pelkäsin että Safire 3200 on hiukan pienitehoinen 40-jalkaiseen purkkariin, mutta lämpöä on riittänyt lokakuun lopun yöpakkasiin saakka (vene on tosin sandwich -rakeneinen). Molemmat lämppärit ovat toimineet tosi luotettavasti, mitään vuosihuoltoja en ole tehnyt ja virrankulutus ja ääni on vaatimaton. Ja taas lähti lämppäri talven jälkeen käyntiin ensimmäisellä yrittämällä.
- gsj8
Minä asensin Eber D4'n, valinta perusteena oli , pieni minimi teho 900W, suuri ilmamäärä, pieni virran kulutus.
- TarmoU54..
Pienin virrankulutus Wallaksessa, jos se on määräävää. Huonoa eri polttoaine kuin veneen moottorissa. Nythän on kylmät ilmat jo ohi eli ei lämmitintä enää tarvitse kuin loppusyksystä!
- hg65
Eber virran kulutus 7W , Wallas 1A=12w
- sf5ybv
viime sykysnä ja ostin 35 jalkaiseen webasto 2000:n, turha maksaa turhasta, merivesikin lämmittää jo nyt useita asteita. Vehje odottaa asentamista, joten en osaa sanoa kokemuksista mitään.
- weberi
Syö samaa löpöä kuin moottori.
Termostaattiohjaus vakiona.
Laite sammuu ja käynnistyy automaattisesti termostaatilla.
Pieni minimiteho.
Suuri ilmamäärä.
Meillä Webasto pannaan päälle lomamatkan alkaessa ja sammutetaan kun tullaan kotirantaan. Vehje käy siis 24/7 joko lämmityksellä tai tuuletuksella. Akusto arsenaalia on 140 180Ah.
Paatti on 29 jalkaa ja Webasto on 2000AT.- Lämppäriä ja äkkiä
Kiitos toi oli mukavaa tietoa.
Kysyisin viellä onko koskaan tuntunut että saisi viellä vähän olla lisää tehoa siinä webastossa.
Vai onko se niin tehikas ettei pakkasella tarvi palella.
Meillä kun on pitkä kausi olla vesillä...
Joka tapauksessa toi oli mukavaa luettavaa koska Vaimo kulta rakastaa kuivaa ja lämmintä yöunta!
Safiresta sen verran että siinä on tätä nykyä samat piirilevyt kuin Wallaksessa ja olen nyt kuullut jo useammasta lähteestä etti ne lähde käymään kun on akut kiinni ranta sähköissä. 14,5v sulkee sen
Muuten toiminta varmoja ja virtapihejä - Wallas sail 1800
Mikä mahtaa olla putkien mitta? Wallaksen (ja muidenkin) suurin ongema on tehon häviämäinen ensi metrien aikana. Omassa veneessäni on lisäksi putkien pituutta lisätty ylimääräisillä mutkilla, jotta avotilan boxin saadaan vapaaata tilaa. Näin olle 1800:n lämitys teho on kui lehmän henkäys kajuutassa. vaikka vene on vain 25-jalkainen (lämmitin huollettu 2010).
Pieni insinööri asuu jokaisessa meitä ja miettii Wallaksen ksksi putkea. Putkien ulkopinaala 2 x yksi putki. Omassa veneessäni voitaisiin yksi putki jalkaa kolmeen haaraan vime metrillä Vessa, etukajuutta, takakaluutta.
a) ostaan uuden webaston?
b) ostan jotain eristettä jolla vuoraan putket? Wallas sail 1800 kirjoitti:
Mikä mahtaa olla putkien mitta? Wallaksen (ja muidenkin) suurin ongema on tehon häviämäinen ensi metrien aikana. Omassa veneessäni on lisäksi putkien pituutta lisätty ylimääräisillä mutkilla, jotta avotilan boxin saadaan vapaaata tilaa. Näin olle 1800:n lämitys teho on kui lehmän henkäys kajuutassa. vaikka vene on vain 25-jalkainen (lämmitin huollettu 2010).
Pieni insinööri asuu jokaisessa meitä ja miettii Wallaksen ksksi putkea. Putkien ulkopinaala 2 x yksi putki. Omassa veneessäni voitaisiin yksi putki jalkaa kolmeen haaraan vime metrillä Vessa, etukajuutta, takakaluutta.
a) ostaan uuden webaston?
b) ostan jotain eristettä jolla vuoraan putket?Ei putkien vuoraaminen ainakaan pahenna tilannetta, varsinkin avotilan puolelta. Ellen väärin muista Wallas ilmoittaa eristämättömäm putken lämpöhäviöksi jotakin 100 W/m. Vähältähän tuo kuulostaa mutta voi hyvinkin olla ratkaiseva.
- weberi
Lämppäriä ja äkkiä kirjoitti:
Kiitos toi oli mukavaa tietoa.
Kysyisin viellä onko koskaan tuntunut että saisi viellä vähän olla lisää tehoa siinä webastossa.
Vai onko se niin tehikas ettei pakkasella tarvi palella.
Meillä kun on pitkä kausi olla vesillä...
Joka tapauksessa toi oli mukavaa luettavaa koska Vaimo kulta rakastaa kuivaa ja lämmintä yöunta!
Safiresta sen verran että siinä on tätä nykyä samat piirilevyt kuin Wallaksessa ja olen nyt kuullut jo useammasta lähteestä etti ne lähde käymään kun on akut kiinni ranta sähköissä. 14,5v sulkee sen
Muuten toiminta varmoja ja virtapihejäKylmin yö on tainnut olla 5 astetta ulkona, eikä mitään ongelmia tehon riittämisen kanssa. Meillä hukkuu vielä paljon tehoa tuonne perän säilytystilaan, jossa risteilee useita metrejä eristämätöntä putkea. Toisaalta onhan sekin "hukkalämpö" kuitenkin veneen rungon sisäpuolella.
Virtapiheys tarkoittaa usein myös pienempää ilmanvaihtoa ja siten tehottomanpaa kosteuden poistoa...
(minun mielipide) - Lämmin vene
sepe.teus kirjoitti:
Ei putkien vuoraaminen ainakaan pahenna tilannetta, varsinkin avotilan puolelta. Ellen väärin muista Wallas ilmoittaa eristämättömäm putken lämpöhäviöksi jotakin 100 W/m. Vähältähän tuo kuulostaa mutta voi hyvinkin olla ratkaiseva.
Tervehdys
toin itse veneen viime vuona välimereltä ja pähkäilin pitkään Evo 3900 ja safiren välillä. Safiresta olen myös kuullut paljon hyvää, mutta lopulta vaakakupin Webastoon painoi kansainvälinen takuu ja sitä kautta varaosien saanti riippumatta missä liikkuu. Evo toimii 30 min niin sanotulla Boost teholla joka on ollut positiivinen uudistus. vene lämpenee erittäin nopeasti jonka jälkeen lämmitin palaa normaaliteholle. Tätä 30 min boost tehoa voi käyttää vain yhden jakson. Myös maahantuojan tuki oli merkittävässä osassa. Sain valmiin piirrustukset asennuksesta ja suositukset putkien vetämisestä / suulakkeiden asennuksesta. Minulle sanottiin että sisätiloissa putkien eristämisestä ei ole hyötyä koska kaikki lämpö kuitenkin tulee veneeseen tavalla tai toisella ja tämä on siis vain yhden ihmisen näkemys kahalla.
Käyntiääni normaaliteholla on kuultavissa mutta ei häiritsevä. Eco teholle siirryttäessä käyntiääntä ei enää kuule. Polttoainepumpun ympärille käärin ison pesusienen ja sain siitä näin lähes äänettömän. Mukana tuli kaikki tarvittavat asennustarpeet, myös tankin sisälle. Perus termostaatti ohjain on sinänsä asiallinen jos ei kaipaa ajastinta. Termostaatti toimii hienostuneesti ja tarkasti. Mielestäni tarkemmin kuin vanhassa air top 5000 mallissa.
Sen myönnän itsekin että webasto vie enemmän löpöä ja sähköä. Löpön kulutukselle en ole nähnyt niin suurta painoarvoa koska tankkini on riittävän suuri. Mikä webaston osuus on kokonaissähkönkulutuksesta riippuu niin monesta tekijästä. Käytätkö boost tehoa kuinka usein ja mikä on ulkoilman lämpötila. Itse pärjään kylmissä oloissa noin kaksi päivää ilman ulkopuolista virtaa. Pieni hiljainen 4-tahti agregaatti on osoittaunut parhaaksi ratkaisuksi jos sähkö on kortilla. Sen kehtaa laittaa pörisemään vaikka satamassa, ääni on sen verran hiljainen ja kulutus mitätön.
Niimpä. Kuka vannoon minkäkin merkin nimiin. Minulle kansainvälinen takuu ja varaosien saatavuus olinpaikasta riippumatta oli tavallista isompi kriteeri kuten myös maahantuojalta saamani erinomainen neuvontapalvelu. Safiren osalta erittäin ikävän fiiliksen jätti myyjän lievästi agressiivinen myyntitapa ja jatkuva kilpailevien merkkien mollaaminen. Ja onhan webastolla aika pitkä historia ja sitä kautta saatu kokemus lämmittimien valmistamisesta.
Lisää voit kysellä [email protected] jos jotain tulee mieleen. - Weba
Lämmin vene kirjoitti:
Tervehdys
toin itse veneen viime vuona välimereltä ja pähkäilin pitkään Evo 3900 ja safiren välillä. Safiresta olen myös kuullut paljon hyvää, mutta lopulta vaakakupin Webastoon painoi kansainvälinen takuu ja sitä kautta varaosien saanti riippumatta missä liikkuu. Evo toimii 30 min niin sanotulla Boost teholla joka on ollut positiivinen uudistus. vene lämpenee erittäin nopeasti jonka jälkeen lämmitin palaa normaaliteholle. Tätä 30 min boost tehoa voi käyttää vain yhden jakson. Myös maahantuojan tuki oli merkittävässä osassa. Sain valmiin piirrustukset asennuksesta ja suositukset putkien vetämisestä / suulakkeiden asennuksesta. Minulle sanottiin että sisätiloissa putkien eristämisestä ei ole hyötyä koska kaikki lämpö kuitenkin tulee veneeseen tavalla tai toisella ja tämä on siis vain yhden ihmisen näkemys kahalla.
Käyntiääni normaaliteholla on kuultavissa mutta ei häiritsevä. Eco teholle siirryttäessä käyntiääntä ei enää kuule. Polttoainepumpun ympärille käärin ison pesusienen ja sain siitä näin lähes äänettömän. Mukana tuli kaikki tarvittavat asennustarpeet, myös tankin sisälle. Perus termostaatti ohjain on sinänsä asiallinen jos ei kaipaa ajastinta. Termostaatti toimii hienostuneesti ja tarkasti. Mielestäni tarkemmin kuin vanhassa air top 5000 mallissa.
Sen myönnän itsekin että webasto vie enemmän löpöä ja sähköä. Löpön kulutukselle en ole nähnyt niin suurta painoarvoa koska tankkini on riittävän suuri. Mikä webaston osuus on kokonaissähkönkulutuksesta riippuu niin monesta tekijästä. Käytätkö boost tehoa kuinka usein ja mikä on ulkoilman lämpötila. Itse pärjään kylmissä oloissa noin kaksi päivää ilman ulkopuolista virtaa. Pieni hiljainen 4-tahti agregaatti on osoittaunut parhaaksi ratkaisuksi jos sähkö on kortilla. Sen kehtaa laittaa pörisemään vaikka satamassa, ääni on sen verran hiljainen ja kulutus mitätön.
Niimpä. Kuka vannoon minkäkin merkin nimiin. Minulle kansainvälinen takuu ja varaosien saatavuus olinpaikasta riippumatta oli tavallista isompi kriteeri kuten myös maahantuojalta saamani erinomainen neuvontapalvelu. Safiren osalta erittäin ikävän fiiliksen jätti myyjän lievästi agressiivinen myyntitapa ja jatkuva kilpailevien merkkien mollaaminen. Ja onhan webastolla aika pitkä historia ja sitä kautta saatu kokemus lämmittimien valmistamisesta.
Lisää voit kysellä [email protected] jos jotain tulee mieleen.Taitaa suurin osa porukasta asentaa Webastot ja Eberit noin, että ottavat lämmitysilman ulkoa. Sehän on noilla niin yksinkertainen asennus.
Tuolla tavalla asennettuna on kosteuden poisto erittäin tehokas, mutta kolikon kääntöpuoli on lisääntyvä sähkön ja polttoaineen kulutus.
Wallas tyyppisiinhän on tuommoinen vaikeampi rakentaa, koska ovat tarkoitetut asennettavaksi imemään lämmitysilman veneen sisältä. Pois lukien isoimmat mallit. Mutta niillehän sitten ilmoitetaankin vastaavia kulutus lukemia kuin Webastoillekin.
Kyllä kait jokaisella on omat hyvät ja huonot puolensa. Toinen arvostaa toista ominaisuutta, toinen toista. Valinta sitten vaan sen mukaan mistä itse tykkää!
Minä tykkään Webastossa siitä kun se auringon alkaessa lämmittää aamuyön tunteina sammuu termostaatilla itsekseen.
- pump
Hankitpa sitten Eberin, Safiren, Wallaksen, tai Webaston, niin kaikille diesel versioille on yhteistä että se ärsyttävin ääni on se polttoainepumpun jyske.
Itse asensin sen mukana tulleella metalipannalla ja kumikiinnikkellä omalle vaneri alustalleen. Vanerialustan kiinnitin vielä omilla kumikannakkeilla veneen äänieristettyyn konetilaan. Ikään kuin tupla värinän vaimennus siis. - 11+19
Niin itse laittaisin diesel-kaminan, esim. Refleksin tai Glembringin vesikierrolla. Pomminvarmoja ja ainoa virtaa kuluttava osa on patteriverkoston kiertovesipumppu 2W.
Safire ja Webasto kilpailevat samoista markkinoista hieman erilaisin näkemyksin aiheesta. Webasto on ison saksalaistehtaan tuote, jota asennetaan niin veneisiin kuin autoonkin ja valmistusmäärät ovat isoja. Joissain aiheissa ollaan jouduttu tyytymään kompromisseihin siinä, että laite sopii mahdollisimman moneen käyttöön. Lähinnä mieleen tulee asennustapa ja juuri tuo tehon kulutus / venekäytössä joissain olosuhteissa tarpeettomankin suuri ilmamäärä. Lisäksi tietysti webaston asennuksen tai ainakin käyttöönoton tulisi aina tapahtua ammattilaisen toimesta.
Safire on taas pienen kotimaisen valmistajan lämmitin, jota on ajateltu erityisesti käytettävän veneessä. Lisäksi asennuksessa on huomioitu Tee-se-itse miehet, eikä asennukseen tarvita erityistyökaluja. Laite itsessään ei ehkä ole niin loppuuntuotetun näköinen, kuin Webasto, sellainen kantikas peltiloota, mutta kyllä se vaan lämpöä tuottaa. PIsteet kyllä webastolle kompaktista koosta, vaikkakin alaspäin lähtevien letkujen kanssa ei käytännön asennusmitta paljon safirelle häviä.
Se, mikä sitä sähköä siellä vie, on ilman liikuttelu. Itse paloprosessiin tarvittava ilmamäärä on mitätön, samoin polttoaineen pumppaamiseen, mutta se kanavistossa liikutettava ilma vaatii tehoa. Webastossa käytetään aksiaalisesti asennettua kaksoispuhallinta, jossa toisessa päässä on paloilmaturbiini ja toisessa päässä puhallusilmaturbiini. Paloprosessin teho määrittelee käytännössä puhaltimen kierrosnopeuden ja ilmaa sieltä tulee se, mitä sieltä sitten tulee.
Safiressa taas käytetään kahta erillistä puhallinta, toinen tekee paloilman ja toisella lykätään ilmaa putkistoon. Paloprosessi säädetään itsenäisesti ja puhallusteho toki paloprosessin mukaan, mutta tarvittaessa ilmaa lykätään enemmän tai vähemmän, mikäli lämmönvaihdin on liian kuuma tai kylmä. Tällä saadaan minimoitua sähkönkulutusta. Puhallin ei tietenkään ole niin tehokas, mutta ilmaputkisto on sensijaan poikkipinta-alaltaan läntökohtaisesti iso. a2-4x 60mm, jolla saadaan lämpö jaettua tasaisesti koko veneeseen.
Äänessä on eroa laitteissa aika paljonkin. Safire on vaan hiljaisempi.
Yksi tärkeä ominaisuus ei niinkään ole maksimiteho, vaan nimenomaa minimiteho. Kesällä kun veneessä tarvitaan monesti vain pikkuisen lämmintä, että vene pysyy kuivana ja mukavana. 3900 webastossa mennään 1,5Kw kun safirella päästään 0,7-1 KW tehoihin. Tällä on yllättävän iso merkitys veneen mukavuudessa. 1Kw teholla höpisevä safire on melkein kuiskaava ja vie virtaa juuri nimeksi, kun 1,5kw webasto möyryää jo jonkin verrankin. Vielä jos lämpötila sattuu nousemaan hetkellisesti termostaatin asetetun arvon yli ja tulee sammutus, menee siinä 4 tunnin käynnin edestä sähköä.
Webasto AT 2000 on todella pienikokoinen lämmitin ja sopii moniin paikkoihin oikein hyvin. Asennuksessa tulee kumminkin huomioida, että lähtevä lämpöputki ei tee liian jyrkkiä mutkia ennen ensimmäistä haaraa ja että putkisto ei ole liian pitkä. Nimittäin lämmittimissä (koskee kaikkia merkkejä) on lämmittimen lämmönvaihtimen ylikuumenemisanturi, joka haistelee lämmittimen pintalämpötilaa. Mikäli se nousee liian korkeaksi, aletaan tehoa rajoittamaan. AT2000 asennuksissa käytettävä yksi 60mm putki on aika kranttu juuri tälle. Allekirjoittanutkin on joutunut käymään korjailemassa asennuksia jälkikäteen, kun ei ole saatu kaikkia tehoja irti lämppäristä.
Yhtä kaikki, molempia olen pitkän rivin asentanut veneisiin, ja paras lämmitin on sellainen, joka on ajatuksella valittu asennettu oikeantyyppiseen veneeseen oikeanlaiseen käyttöön.Ai niin, täällähän mä muuten huseeraan noiden kanssa ja korjaankin noita. http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/lammittimet
- mun mielestä ok
Meidän veneessä Wallas 1800 ja on ollut ihan hyvä ostos.
http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=621 - lämmin paatti
Täähän on vanha keskustelujuttu ja 'vanhami' nostanut uudestaan esiin. Tosin ihan ok aihe. Meillä Wallas ollut jo usean vuoden ajan ja on ihan ok.
- Saphire
Meillä safirella myös "tuuletetaan" kesällä pelkällä puhaltimella ilman poltintoimintoa!
- 25
Noniin lämmitys pitäisi asentaa uuteen veneeseen. Webaston airtop ulinaa on kuunneltu tarpeeksi ja nyt tekisi mieli hankkia vesikeskuslämmitys. Vaikkapa Webasto thermo top. Mistähän löytyisi sopivat patterit ja montako niitä tarvittaisiin kolme kajuuttaa salonki kokoiseen purjeveneeseen? Osaako näitä joku asentaa?
Vesikeskuslämmityksen eduksi lukisin hiljaisuuden, käyttöveden lämmityksen ja sen ettei tarvi pelätä pakokaasujen puhallusta kajuuttaan. Lisäksi kuvittelen että jos maasähkö on kytkettynä vesihanan lämminvesivaraajan sähkövastus lämmittää myös patterit - pitääkö paikkansa? Eli vene lämpenee automaattisesti jos maasähkö on kiinni. Ilmapuhalluslämmityksissähän näin ei käy paitsi muistaakseni jossain Eberin mallissa oli mahdollisuus sähköpuhaltimen liittämiseen.
Miinuspuolena varmaan kosteus - onko siihen mitään ratkaisua vesikeskuslämmityksessäKuinka iso vene on kyseessä? Jos tekee webasto pohjaisen vesikeskuslämmityksen, tulee veneen olla minimissään luokkaa 40 jalkaa. Toisekseen lämmönjakoon pitää laittaa termostaattiohjattuja puhallinradiaattoreita. Perus pattereilla ei saada riittävää konvektiota, jotta lämpö saadaan siirrettyä ilmaan.
Ongelmana noissa webaston vesiämmittimissä on niiden minimiteho, joka on luokkaa 2,5 KW. Ne ei säädy portaattomasti tietyllä lämpötila-alueella, kuten ilmalämmittimet, vaan lykkää joko täysillä tai puolellla teholla. Pahimmassa tapauksessa lämmitin alkaa pumppaamaan täysi puoliteho ja sammutus sykliä ja poltin on kesässä sökö.
Eli vesijärjestelmään
-iso lämmitettävä tilavuus
-puhallinradiaattorit
-ja hemmetisti akkutehoa, nimittäin sähkön kulutus on iso. Eniten tehoa vie se kiertoveden pumppaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020