Todennäköisesti tän viestin laitettuani, koko kasvissyöjä kansa pihisee kiukusta ja haukkuja ym. satelee, tai sitten ei.
Jos rupesit kasvissyöjäksi "pelastaaksesi" eläimiä, niin miksi? Mitä vaikutusta luulet sillä olevan eläimien teurastukseen? Että eläimiä tapetaan vähemmän siksi, että sinä, yhtenä pienenä ihmisenä monen miljardin muun ihmisen, ja monen miljardin muun eläimen keskellä, et osta jauhelihapakettia lähikaupastasi?
Mä en näe mitään hyötyä siinä, että rupeais kasvisyöjäksi, jos siis ajattelee eläinten parasta, koska ikinä, ei ikinä saada niin suurta kasvissyöjä määrää, että se vaikuttaisi teurastettavien eläinten määrään mitenkään vaikuttavasti. Täyyysin sama määrä sitä lihaa tulee sinne kauppaan, vaikka muutama ihminen sen kaupan alueelta lopettais lihan syömisen. Se ei vaikuta mitenkään siihen liha määrään, mitä sinne kauppaan tulee, ja vielä vähemmän siihen, kuinka paljon niitä eläimiä sielä tehtaassa tapetaan. Ja syöhän eläimetkin toisiaan, ja mehän ollaan eläimiä, ja syödään toisia eläimiä. Niinhän se on aina mennyt, että syödään lihaa.
Vaikka kasvisyönti nyt onkin jokaisen oma asia, niin se on tosi törkeetä, että pieniä lapsia "pakotetaan" kasvisruokailuun. Nehän niitä lihasta saatavia ravintoaineita juuri tarvitseekin, ja sitten, kun vanhempien kasvissyönnin takia pieni lapsi totutetaan kasvisravintoon, niin sitten kun se sitä on mussuttanut sen 7 vuotta, ja menee kouluun, ja muut syö siellä lihaa, ja haluaiskin sitten syödä sitä lihaa, niin kivahan se on lapselle selittää että "Isi ja äiti nyt päätti että sulle syötetään kasvisruokaa, etkä sä voi liharuokaa syödä" -koska ei se elimistö joka 7 vuotta on saanut pelkkää vegeruokaa kestä todellakaan sitä, että yhtäkkiä saiskin liharuokaa. Ja ei ole itse edes saanut päättää asiasta! No, onneksi harvempi "vegevanhempi" tällaista tekee, mutta on niitäkin nähty, on sitten eriasia, jos lapsi itse päättää haluta myöhemmin kasvissyöjäksi.
Ehkä tuo oli turhaa, mutta päätin silti jakaa ajatuksiani kasvissyönnistä siksi että luulee pelastavansa eläimet.
Miksi kasvissyöjäksi?
7
424
Vastaukset
- Toivo_
elää. Vielä jonain päivänä museossa nähdään barbaari, joka joskus söi lihaa.
- marrrrrrje
Olipas erityisen fiksusti argumentoitu mielipide ja aivan uutta tietoa. Vahvistaa päätöstäni lopettaa kasvissyönti ja palata normaaliruokaan. Onnittelut!
- 26
Miksi olla varastamatta, tappamatta tai raiskaamatta, kun maailmassa on tehdään jatkuvasti niin monia ryöstöjä, murhia ja raiakauksia. Eikö kannattaisi itsekin vain syöksyä mukaan ja rohmuta itselle niin paljon tavaraa, rahaa ja nautintoa kuin vain ikinä suinkin kerkiää? Vai onko se vain rangaistuksen pelko, joka meitä estää ryhtymästä moiseen?
Onko eettisyys eli oikeaksi kokemiensa periaatteiden noudattaminen elämässä turhaa? eikö kannata olla eettinen jos siitä ei ole mitään yleistä hyötyä? Ei kait sentään kannata uskoa mahdollisuuteen muuttaa maailmaa ja muodostaa pienistä puroista iso virta? Kuka tätä maailmaa muuttaa, jos emme me ihmiset?
Miksi "luonnonsuojelua" eli ympäristötietoisuutta pidettiin typeränä hörhötyksenä vielä 1970-luvulla, mutta sitten yhtäkkiä 80-luvulta alkaen siitä alkoivat puhua kaikki, eikä nykyään juuri kukaan pidä turhana kierrätystä, päästöjen vähentämistä, katalysaattoreita yms. Eikö noihin asioihin ollut mitään vaikutusta sillä, että jotkut yksilöt alkoivat puhua niiden puolesta ja noudattaa niitä periaatteita? Eikö orjuuden poistamiseen ollut yhtään syynä yksilöiden valinnat? Eikö siihen, että nainen aikanaan sai ihmisarvon, ollut mitään osuutta varhaisilla feministeillä ja naisen oikeuksien puolesta puhujilla? Vai onko se vain iso käsi, joka tätä maailmaa ohjaa? Mitäpä, jos tuo ison käden omistaja onkin päättänyt tehdä kaikista kasvissyöjiä ja jokainen kasvissyöjäksi ryhtyvä onkin vain hänen koekaniinsa?
Ihan hyviä kysymyksiä ja pohdintoja, mutta minä olen kasvissyöjä (täyssellainen eli vegaani) hamaan maailman tappiin saakka, vaikka olisin lajini viimeinen. Näin, koska koen sen erittäin vahvasti oikeaksi valinnaksi, ja se saa minut voimaan paremmin. - veggie girl
Mun kasvissyönnillä on se vaikutus että mun takiani ei tapeta yhtäkään eläintä. Mitä hyötyä on tehdä yleensäkään yhtään mitään? Mitä jos kaikki ajattelisivat kuten sinä? Valitettavan moni ajattelee, siksi asiat ovatkin monesti niin perseestä... Eihän maailmassa koskaan olisi muuttunut mikään jos kukaan ei tekisi toisin mitään asiaa! Minä vastaan omasta elämästäni ja valinnoista joita teen, muiden valinnoista en ole vastuussa, enkä elä elämääni sen mukaan mitä muut tekevät tai ovat tekemättä.
Ainoa ravintoaine mitä lihasta ei saa on B12-vitamiini, kaiken muun saa kasviksista.
En minäkään lapsena päättänyt syönkö lihaa vai en, sitä vain kotona syötiin. Millä tavalla se poikkeaa niistä vanhemmista jotka syöttävät kasvisruokaa lapselleen? Lapsi ei koskaan päätä ruuastaan, sen tekevät aina vanhemmat, joten on ruokavalio mikä tahansa, vanhemmat pakottavat lapsensa siihen. - V.A.
Eikö ole aina parempi, että kykenee tuntemaan ja haluaa tuntea empatiaa, kuin että ei kykene, eikä halua? Mihin raja sitten vedetään, milloin empatian tunteminen on hyväksyttyä? Itsekkäät ihmiset ovat mestareita kehittelemään erilaisia tekosyitä sille, ettei koskaan tarvitsisi yrittääkään auttaa tai ajatella ketään tai mitään muuta kuin itseään, tosin viestiketjun aloittajan ajatus oli todella ala-arvoinen, et todellakaan tuonut esille mitään uutta ainakaan minulle.
http://www.care2.com/causes/animal-welfare/blog/study-shows-vegans-are-more-empathetic-neurologically-speaking/- lilli-aprilli
annetaan tyypin vaahdota, jos kiukun purkamsesta tulee hyvä olo. Jotenkin me vegeimmeiset ollaan niin hyvä saalis kiusaajille. Mitenkäs se menikään....annetaan kaikkien kukkien, kukkia vaan.....
- Sirmis
lilli-aprilli kirjoitti:
annetaan tyypin vaahdota, jos kiukun purkamsesta tulee hyvä olo. Jotenkin me vegeimmeiset ollaan niin hyvä saalis kiusaajille. Mitenkäs se menikään....annetaan kaikkien kukkien, kukkia vaan.....
Muistaakseni pelkät koulujen kasvissyöntipäivät pelastavat kymmenien tuhansien elänten henget. Vaikutukset myös ilmastoon on huomattavat, turha niitä vähätellä puolustaakseen riippuvuuttaan lihaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733325
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681899Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311891Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161441- 281391
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja251296Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631207Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53955