Verotus

Ent. veronmaksaja

Kertohaahan rakkaat ystävät, että miksi valtio hoitaa ev.lut kirkon verojen keräämisen? Maksaako ev.lut kirkko valtiolle jotakin tästä työstä vai tekeekö valtio sen meidän veronmaksajien rahoilla? Maksaako kirkko valtiolle tuloveroa?
Suomessahan on uskonnonvapaus, miksi valtio ei siis suostu keräämään muiden uskontojen veroja? Käsittääkseni tämä rikkoo tasa-arvolakeja. Kirkko ja valtio erilleen toisistaan tai kaikille uskonnoille samat oikeudet.

8

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On myös väärin, että valtio määrittelee mikä on uskonnollinen yhdyskunta ja mikä ei. Yleensäkään millään uskonnolla ja valtiolla ei tulisi olla tuollaista integraatiota, jota nyt on meidän "kansankirkollamme". Valtion ei tulisi tunnustaa mitään uskontoa, vaan olla tasa-arvoinen kaikille uskonnoille (samoin kuin uskonnottomuudelle). Silloin uskonnonvapaus toteutuisi parhaiten.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkojen_ja_valtion_suhde_Suomessa
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionuskonto
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkon_ja_valtion_ero

• kirkko irti valtiost

Mitä jos meidän presidenttimme ja pääministerimme olisivat esim. jehovantodistajia? Mahtaisikohan hommaan tulla muutosta, olisipa hauka nähdä sillä muutosta kaivattaisiin kyseiseen asiaan.

• "miksi valtio hoitaa ev.lut kirkon verojen keräämisen?"

Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä, mihin suurin osa rahoista menee (eikä suinkaan kristillisen propagandan levitykseen). Valtiolle koituva vaiva kirkollisverojen keräämisestä on pieni verrattuna rahoilla saatavaan hyötyyn.

• ei yrittäjä

myös yritysten on maksettava kirkollisveroa, aivan käsittämätöntä rahastusta. Siitä ei yritys pääse irti millään, ei onnistu kirkosta eroaminen.

• 35rwg

"Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä, mihin suurin osa rahoista menee (eikä suinkaan kristillisen propagandan levitykseen). Valtiolle koituva vaiva kirkollisverojen keräämisestä on pieni verrattuna rahoilla saatavaan hyötyyn."

Tyypillistä uskovaisvalehtelua. Kirkko itse ilmoittaa sivuillaan, mistä tulonsa ja menonsa muodostuvat. Tuloista ALLE 0,5 % menee hyväntekeväisyyteen. Alle puoli prosenttia. Puhunko paskaa? Voit tarkistaa asian itse:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0D561B292843BA27C22572E500369487?OpenDocument&lang=FI

Tuolta löytyvät kaikki tarvittava ja huomaa, kirkon omilta sivuilta. Nyt voit lopettaa valehtelusi, uskovainen.

• "Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä"

Minä antaisin verotusoikeuden siinä tarkoituksessa suoraan avustusjärjestöille. Näin rahan ohjaus avustustoimintaan toimisi suoraviivaisesti, eikä tällätavalla mutkitellen joka johtaa rahojen "katoamiseen" avustustoiminnan kannalta turhan infrastruktuurin ylläpitoon...

• sullon taas aiheet

Siksi että sinä jaksaisit jankuttaa samaa levyä vuodesta toiseen... pitäähän sullakin jokin valittamisen aihe olla, jos olet jo eläkkeen saajana kunnostautunut kiukkuinen vanha jäärä?

• 35rwg kirjoitti:

"Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä, mihin suurin osa rahoista menee (eikä suinkaan kristillisen propagandan levitykseen). Valtiolle koituva vaiva kirkollisverojen keräämisestä on pieni verrattuna rahoilla saatavaan hyötyyn."

Tyypillistä uskovaisvalehtelua. Kirkko itse ilmoittaa sivuillaan, mistä tulonsa ja menonsa muodostuvat. Tuloista ALLE 0,5 % menee hyväntekeväisyyteen. Alle puoli prosenttia. Puhunko paskaa? Voit tarkistaa asian itse:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0D561B292843BA27C22572E500369487?OpenDocument&lang=FI

Tuolta löytyvät kaikki tarvittava ja huomaa, kirkon omilta sivuilta. Nyt voit lopettaa valehtelusi, uskovainen.

Ensinnäkään en ole uskovainen, mutta kirkon jäsen kylläkin, tapakristitty siis.

"Tuloista ALLE 0,5 % menee hyväntekeväisyyteen. Alle puoli prosenttia."

No joo. Mielestäni palvelutoiminnan (13%), lähetyksen ja kansainvälisen diakoniatyön (5%), ja osan lapsi ja nuorisotyöstä (32%) ja seurakuntatyöstä (27%) voi laskea hyväntekeväisyyteen, ja musiikki (5%) on ihan hyvä asia, hautaamisesta huolehtiminen (11%) vähentää yhteiskunnan taakkaa, ja kiinteistötoimen menoilla(1%) pidetään huolta kulttuurihistoriallisesti merkittävistä kohteista, esim. keskiajan harmaakivikirkoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      34
      4281
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      49
      2263
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      47
      1395
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      85
      1220
    5. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1168
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      25
      1136
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      50
      1081
    8. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      955
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      175
      889
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      58
      879
    Aihe