varaton

"vain" tyttöystävä

En oikein tiedä mistä alottaisin, joten aloitan vaan kirjoittamaan..
Olen seurustellut avomieheni kanssa reilun vuoden ja meillä on pieni lapsi. Olemme umpirakastuneita ja onnellisia ja haluaisin jo kovasti kihloihin, mutta naimisiinmenolla ei olisi niin kiirettä, vaikka parin vuoden sisällä.
Ongelma minun osaltani on se, että olen vähän yli kaksikymppinen työtön ja "ammatiton" ja minulla on takana pitkä masennushistoria, joka on pitkälti opiskelu- ja työhistoriani vajavaisuuden takana. Olin hölmö, lapsellinen ja välinpitämätön 2-3 vuotta sitten ja onnistuin pikavippivelkojen takia menettämään luottotietoni. Kuinka tyhmää! Mutta jo tapahtunutta ei voi tehdä tekemättömäksi..
Velkani eivät ole kuitenkaan mahdottomat (muutama tuhat), mutta työttömän kotiäidin mahdoton hoitaa ainakin tässä elämäntilanteessa, joka ei näytä vähään aikaan muuttuvankaan.
Mieheni on työssäkäyvä, hyväpalkkainen aikuinen mies ja tuntuu, että hän välttelee kosintaa sen takia, mitä minä olen. Ymmärrän sen kyllä toisaalta hyvin, mutta harmittaa ja tuntuu pahalta, kun en voi avioitua elämäni miehen kanssa nuoruuden hölmöilyjen (tai no voiko masennusta sanoa hölmöilyksi) takia vielä moneen vuoteen, vaikka meillä on yhteinen lapsikin ja aikomuksena olla kuitenkin yhdessä pitkään, lopun elämäämme!
En halunnut raskausaikana kihloihin, koska se olisi ollut väärä syy mennä kihloihin/naimisiin. Sen pitäisi tapahtua rakkaudesta toisiamme kohtaan. Nyt kuitenkin, kun meillä on se yhteinen lapsi, tuntuu pahalta, etten ole lapseni isän "rengastama". Haluaisin tuntea olevani muutakin kuin pelkkä "tyttöystävä", joka on myös hänen lapsensa äiti. Haluaisin olla virallisesti kihlattu, tuleva vaimo.
Tiedän, että minun pitäisi hankkia töitä, jotta olisi "varaa" olla vaimo ja mennä naimisiin ja jotta olisin ns. "mieheni arvoinen", mutta kun kaikki työt ovat tällä hetkellä niin tiukassa. Varsinkin tälläiselle, joka ei ole ammattia opiskellut ja joka ei pysty selittämään mitenkään järkevästi aukkoja CV:ssään.
Mitä ihmettä voin siis tehdä? Ja asiallisia vastauksia kiitos..

136

9755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelleen opiskeleva

      Itselleni on ainakin merkitystä sillä, että kummatkin osoittavat halua kehittyä ja opiskelu on hyvä ihan harrastuksenakin. Itsensä kouluttaminen parantaa myös perheen edellytyksiä luoda hyvä tulevaisuus kaikille sen jäsenille.

    • vain gf tämäkin

      mies oli nuorena ottanut opintovelkaa ja sitten opiskelu keskeytyi onnettomuuden takia nyt poikaystävälläni on paljon velkaa ja korvauksia maksettavana (10 000 - 15 000). Hän oli masentunut, eikä ole saanut töitä ja osiksi onnettomuuden aiheuttamien vammojen vuoksi myös työhön vaikeasti sopeutuva.
      Minulla on säästöjä, opiskelen hyvälle alalle ja muutenkin elämäni on hyvällä mallilla. Mies tuntee kaiketi olensa hyvin epämiehiseksi, koska puhuu usein että kuinka kestän miestä joka ei pakosti koskaan saa kunnon työtä ja pysty elättämään perhettä. Ollaan puhuttu tulevaisuudesta, mutta aina keskustelu päättyy kun mies ilmoittaa että sitten kun asiat on hoidettu (tarkoittaen raha juttuja). Eli hän ei halua kanssani kihloihin/naimisiin eikä lapsia koska hänellä ei ole tilitiedot kunnossa, eikä kunnon työtä. En näe että asiat kovasti tästä muuttuisivat. Onneton olo täälläkin. Ei minua kiinnosta mieheni menneisyys ja onko hän velallinen haluan vain että voisimme olla yhdessä eikä niin että aina mies masentuu kun ajattelee omaa tilannettaa ja tuntee kykenemättömäksi olemaan mieheni.

      • 15000 ole mikään raha nykyään!


      • 7+9

        Minusta kuulostaa siltä, että miehellä on järkeä päässä kun ei ainakaan perhettä suunnittele tuolla velkamäärällä ja työttömänä. Oletkohan itse kuinka tarkkaan ja riittävän pitkälle ajatellut asioita käytännön kannalta? Kuulostit nimittäin melko sinisilmäiseltä, kun sanoit ettei sinua "kiinnosta", vaikka valitettava tosiasia on, että lasta ei ainakaan pelkällä rakkaudella vaateteta, ruokita, lääkitä, kouluteta, hoideta. On ihan fiksua käyttää tervettä järkeä, eikä vain pilvilinnoissa leijaillen sivuuteta noinkin isoja asioita.


      • Raha-asiat kuntoon

        Miehesi velka,sillähän siitä pääset.


    • uiyuiyui

      sillähän noista rahahuolista pääsee.

    • opiskelemaan

      Suosittelen myös opiskelua.

      En tiedä, mitä kouluja sinulta on jäänyt kesken. Iltakoulussa voi paikkailla. Loppukesällä tulee avoimeksi ammattikoulun paikkoja, jotka eivät yhteishaussa käyneet kaupan. Työvoimakoulutusta voit myös kysellä. Niitä alkaa epämääräisiin aikoihin.

      Mene nyt ainakin ammatinvalinnanohjaukseen. Työvoimatoimiston kautta pitäisi päästä alkuun. Kun sinulla on vauva, sinun ei tarvitse heti alkaa mitään. Suunnitelmahan voi olla joku tammikuussa alkava koulutus. Se nostaisi itsetuntoasi. Sehän sinulla on vielä heikohko.

      Mies asuu sinun ja teidän yhteisen lapsenne kanssa. Taloudellisesti olette ilmeisesti löytäneet tasapainon, joka vastaa tämän hetken tulojanne ja varojanne. Ei se pitkä kihlauskaan mitään anna.

    • Liina Anniina

      Unohda toistaiseksi sormukset ja kihlautumiset, ne eivät loppupelissä takaa mitään. Keskity nyt vain hartaasti miettimään opiskelusuuntaa ja linjaa realistisesti, eli sellaiset alat, mitkä sinun on käytännössä mahdollista toteuttaa.
      Voisit alkaa nyt aluksi linjauksen niin, että kävelet työkkäriin ja ammatinvalintaan ja puhut tilanteesi. Kun sinulla on velkojakin, jotka haluaisit pikaisesti suorittaa pois, niin jokin lyhyt koulutus käytännön alalle sopisi kuvioihin. Voi olla, että olet muutenkin lyhytjännitteinen, ettei kannata pistää liian korkeata rimaa ja lähteä pitkälle opiskeluputkelle.
      Kysele mihin ammatteihin on markkinarakoa paikkakunnallasi.
      Siis etsi lyhyin reitti, ja pistä kaikkesi peliin. Ei kannata luoda turhan korkeita haavekuvia, vaan järkiratkaisut ovat parhaita.

      Unohda nyt kokonaan sen miettiminen, oletko miehesi arvoinen ja jne. Ne ovat todella epäoleellisia silloin kun rakastamisesta on kyse.
      Älä lannistu työllisyystilanteesta! Älä ole valmiiksi asennoitunut, se on pahinta. Mene eteenpäin kuin kone, kun etsit koulutusta ja sitä kautta työtä. Pahin ratkaisu olisi jäädä pyörittelemään peukaloita ja vaippoja siitä syystä, että CV:ssä on aukkoja.
      Ei niitä aukkoja tarvitse kaunistella ja selitellä. Kerrot kuinka asiat ovat, ja nehän ovat mennyttä elämää.

      Menneeseen ei kannata jäädä makaamaan. Eteenpäin vain, vaikka kärsä savessa, kyllä sieltä sinullekin ne tryffelit ennen pitkää löytyvät.
      Sisuunnuta itsesi ihan kokonaan, oikein valmenna itsellesi sotilasmeininki. Laadi viikkosuunnitelmat ja unohda menneet töppäykset. Niitä nyt nuorena kannata ruveta suremaan. Jokainen on töpännyt tavallaan, ja jos ei ole töpännyt niin jossain vaiheessa elämää jokaiselle tulee se musta piste, jonka haluaisi häivyttää muilta piiloon.

      Kun nämä asiat on reilassa ja suunnitelmat lukkoon lyöty ja opiskelut alkaneet, niin sitten olisi sormusasiat ajankohtaisia.
      Siis pelkällä sormuksella ei miestä pidetä, kyllä jätkät osaa luiskauttaa sen sormuksen sormestaan tilaisuuden tullen, jos vaan haluavat.
      Parisuhde kun on rutosti enemmän kuin pelkkä metallinen rinkula sormessa.

    • vahinko ko?

      Lainaus:
      ""Mieheni on työssäkäyvä, hyväpalkkainen aikuinen mies ja tuntuu, että hän välttelee kosintaa sen takia, mitä minä olen.""
      Mutta lapsen-/tekoon-saantiin se ei tainnut vaikukuttaa ? !
      Jos hän rakastaa sinua, mitä merkitystä tuloillasi on? Jos hänellä on varaa "elättää teidät.
      Opiskele ammatti siinä ohella, niin turvaat tulevaisuutesi.Oppisopimuskoulutuksessa saa myös palkkaa.

      • "vain" tyttöystävä

        Kiitos kaikille asiallisesta palautteesta ja hyvistä neuvoista!
        Kyllä pystyn tunnustamaan, että lapsemme oli vahinko, mutta sekään asia ei ole niin yksinkertainen. Minun ei ensinnäkään pitänyt pystyä saamaan lapsia. Kumpikin siis uskoimme, ettemme voi tai tule saamaan lapsia. Minä sairauteni takia ja mieheni oli muuten vain luovuttanut ikänsä vuoksi. Kumpikin oli siis alkujärkytyksen jälkeen todella onnellinen ja iloinen odottamattomasta odotuksesta.
        Tiedän, että mieheni ihan mielellään pääsääntöisesti elättää meidän pientä perhettä ja hänelle on tärkeää ja hän ymmärtää, että olen pienen vauvamme kanssa vielä kotona.
        Itse vaan olen yrittänyt vippisekoilujen jälkeen oppia siihen, että elän sen mukaan, mihin minulla on varaa. En pyydä muilta rahaa tai lainaile, vaan elän niillä tuilla mitä saan, vaikka se tarkottaakin sitä, että käteen jää kuussa kaikkien pakollisten menojen jälkeen n. 400 e. Uskon, että mieheni on minusta ylpeä tässä asiassa, että olen oppinut virheistäni ja olen aikuistunut ja alkanut ottamaan vastuuta. Olen itsekin itsestäni ylpeä.
        Hainkin toukokuussa aikuiskoulutukseen ja pääsin valintakokeisiinkin, mutta psykologin haastattelussa psykologi totesi moralisoiden, että "oot noin pienen lapsen äiti ja meinaat lähteä opiskelemaan??"
        Mitä eroa sillä on siihen, että moni äiti menee melkein suoraan synnytyssalista töihin? Minun lapsi kun olisi "jo" puolivuotias, kun koulu alkaisi ja isällä töitä niin, ettei lasta tarvitsisi laittaa edes päivähoitoon.
        Kyllä rakastamme toisiamme valtavasti, vaikka olemmekin täysin erilaisissa elämäntilanteissa niin rahallisesti kuin työllisestikin (onko se edes sana.. :)
        Ehkä pitäisi tosiaan vaan unohtaa menneet ja keskittyä tulevaan... Houkuttimena se, että mitä nopeammin saan elämäni raiteilleen, ehkä se mieskin rohkenee ja kosasee ;)


      • Liina Anniina
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiallisesta palautteesta ja hyvistä neuvoista!
        Kyllä pystyn tunnustamaan, että lapsemme oli vahinko, mutta sekään asia ei ole niin yksinkertainen. Minun ei ensinnäkään pitänyt pystyä saamaan lapsia. Kumpikin siis uskoimme, ettemme voi tai tule saamaan lapsia. Minä sairauteni takia ja mieheni oli muuten vain luovuttanut ikänsä vuoksi. Kumpikin oli siis alkujärkytyksen jälkeen todella onnellinen ja iloinen odottamattomasta odotuksesta.
        Tiedän, että mieheni ihan mielellään pääsääntöisesti elättää meidän pientä perhettä ja hänelle on tärkeää ja hän ymmärtää, että olen pienen vauvamme kanssa vielä kotona.
        Itse vaan olen yrittänyt vippisekoilujen jälkeen oppia siihen, että elän sen mukaan, mihin minulla on varaa. En pyydä muilta rahaa tai lainaile, vaan elän niillä tuilla mitä saan, vaikka se tarkottaakin sitä, että käteen jää kuussa kaikkien pakollisten menojen jälkeen n. 400 e. Uskon, että mieheni on minusta ylpeä tässä asiassa, että olen oppinut virheistäni ja olen aikuistunut ja alkanut ottamaan vastuuta. Olen itsekin itsestäni ylpeä.
        Hainkin toukokuussa aikuiskoulutukseen ja pääsin valintakokeisiinkin, mutta psykologin haastattelussa psykologi totesi moralisoiden, että "oot noin pienen lapsen äiti ja meinaat lähteä opiskelemaan??"
        Mitä eroa sillä on siihen, että moni äiti menee melkein suoraan synnytyssalista töihin? Minun lapsi kun olisi "jo" puolivuotias, kun koulu alkaisi ja isällä töitä niin, ettei lasta tarvitsisi laittaa edes päivähoitoon.
        Kyllä rakastamme toisiamme valtavasti, vaikka olemmekin täysin erilaisissa elämäntilanteissa niin rahallisesti kuin työllisestikin (onko se edes sana.. :)
        Ehkä pitäisi tosiaan vaan unohtaa menneet ja keskittyä tulevaan... Houkuttimena se, että mitä nopeammin saan elämäni raiteilleen, ehkä se mieskin rohkenee ja kosasee ;)

        Hei!

        Psykolgilta voit saada hyvinä neuvoja, mutta hän on silti vain ihminen, ei mikään jumala.
        Psykologin oma elämä voi olla sekaisin kuin telkän pönttö pesinnän jälkeen, tiedän monia näitä ammatinharjoittajia, joiden ei pitäisi olla ollenkaan neuvomassa muita, saati arvostelemassa juuri tästä syystä.
        Poimi silti psykologin ohjeistuksista parhaat hedelmät, jotka mielestäsi sopivat sinulle. Jos ja kun tunnet, että lapsesi voi hyvin olla muutaman tunnin hoidossa (6 kuukautisena) niin älä ota korviisi kyseisen "asiantuntijan" moraalista sormella osoittelua.
        Vauvallesikin on parasta että tunnet elämäsi olevan hallinnassa. Ahdistunut, epätoivoinen äiti ei ole lapselle sitä parasta.
        Joten murra tämäkin este, jonka psykologi nyt rakensi, ja kun vielä isä itse voi olla se päivähoitaja, niin parempaa tilannetta ei voi olla.
        Luulenpa, että psykologin riepu taisi olla sinulle vain kateellinen!


      • Rahaton oikeasti
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiallisesta palautteesta ja hyvistä neuvoista!
        Kyllä pystyn tunnustamaan, että lapsemme oli vahinko, mutta sekään asia ei ole niin yksinkertainen. Minun ei ensinnäkään pitänyt pystyä saamaan lapsia. Kumpikin siis uskoimme, ettemme voi tai tule saamaan lapsia. Minä sairauteni takia ja mieheni oli muuten vain luovuttanut ikänsä vuoksi. Kumpikin oli siis alkujärkytyksen jälkeen todella onnellinen ja iloinen odottamattomasta odotuksesta.
        Tiedän, että mieheni ihan mielellään pääsääntöisesti elättää meidän pientä perhettä ja hänelle on tärkeää ja hän ymmärtää, että olen pienen vauvamme kanssa vielä kotona.
        Itse vaan olen yrittänyt vippisekoilujen jälkeen oppia siihen, että elän sen mukaan, mihin minulla on varaa. En pyydä muilta rahaa tai lainaile, vaan elän niillä tuilla mitä saan, vaikka se tarkottaakin sitä, että käteen jää kuussa kaikkien pakollisten menojen jälkeen n. 400 e. Uskon, että mieheni on minusta ylpeä tässä asiassa, että olen oppinut virheistäni ja olen aikuistunut ja alkanut ottamaan vastuuta. Olen itsekin itsestäni ylpeä.
        Hainkin toukokuussa aikuiskoulutukseen ja pääsin valintakokeisiinkin, mutta psykologin haastattelussa psykologi totesi moralisoiden, että "oot noin pienen lapsen äiti ja meinaat lähteä opiskelemaan??"
        Mitä eroa sillä on siihen, että moni äiti menee melkein suoraan synnytyssalista töihin? Minun lapsi kun olisi "jo" puolivuotias, kun koulu alkaisi ja isällä töitä niin, ettei lasta tarvitsisi laittaa edes päivähoitoon.
        Kyllä rakastamme toisiamme valtavasti, vaikka olemmekin täysin erilaisissa elämäntilanteissa niin rahallisesti kuin työllisestikin (onko se edes sana.. :)
        Ehkä pitäisi tosiaan vaan unohtaa menneet ja keskittyä tulevaan... Houkuttimena se, että mitä nopeammin saan elämäni raiteilleen, ehkä se mieskin rohkenee ja kosasee ;)

        Et mielestäni kovin vähävarainen ole jos sulle 400e jää kk käteen, kyllähän siitä jo pystyisi lyhentelemään velkoja...

        Eikä nykypäivänä kenekään pidä jäädä toisen ihmisen tulojen ja elämän varaan,eli etsi itsellesi vaikka harrastusten kautta jotain järkevää tekemistä...

        Toisaalta, yhteinen talous niin moni ajattelisi että yhdessä voisi velat hoitaa pois ja näin lähteä rakentamaan uutta yhteistä elämää... Mutta tosiaan jos kaikkien kulujen jälkeen 400e käteen ja valitat että pienet tulot niin ehkä kannataisi tarkistaa menojansa hieman....luultavasti mies kuitenkin osallistuu mm. lapsensa kuluihin?


      • "vain" tyttöystävä
        Rahaton oikeasti kirjoitti:

        Et mielestäni kovin vähävarainen ole jos sulle 400e jää kk käteen, kyllähän siitä jo pystyisi lyhentelemään velkoja...

        Eikä nykypäivänä kenekään pidä jäädä toisen ihmisen tulojen ja elämän varaan,eli etsi itsellesi vaikka harrastusten kautta jotain järkevää tekemistä...

        Toisaalta, yhteinen talous niin moni ajattelisi että yhdessä voisi velat hoitaa pois ja näin lähteä rakentamaan uutta yhteistä elämää... Mutta tosiaan jos kaikkien kulujen jälkeen 400e käteen ja valitat että pienet tulot niin ehkä kannataisi tarkistaa menojansa hieman....luultavasti mies kuitenkin osallistuu mm. lapsensa kuluihin?

        Oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin minulla jää käteen n. 200 e kuussa, koska maksan lapsilisät ja 100 e ruokarahaa mieheni tilille kuukausittain. Vaikka elän tuilla ja miehellä olisi varaa elättää meidät kaikki kolme, haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja osallistua rahallisesti.
        Mieheni on kyllä ehdottanut, että hän maksaisi velkani pois, jotta luottotietoni palautuisivat pikemmin, mutta en ole suostunut, vaikka ajatus onkin houkuttava. En vaan voi olla varma, miten ja koska pystyisin hänelle maksamaan niitä takaisin.


      • hohhoijaa...
        Liina Anniina kirjoitti:

        Hei!

        Psykolgilta voit saada hyvinä neuvoja, mutta hän on silti vain ihminen, ei mikään jumala.
        Psykologin oma elämä voi olla sekaisin kuin telkän pönttö pesinnän jälkeen, tiedän monia näitä ammatinharjoittajia, joiden ei pitäisi olla ollenkaan neuvomassa muita, saati arvostelemassa juuri tästä syystä.
        Poimi silti psykologin ohjeistuksista parhaat hedelmät, jotka mielestäsi sopivat sinulle. Jos ja kun tunnet, että lapsesi voi hyvin olla muutaman tunnin hoidossa (6 kuukautisena) niin älä ota korviisi kyseisen "asiantuntijan" moraalista sormella osoittelua.
        Vauvallesikin on parasta että tunnet elämäsi olevan hallinnassa. Ahdistunut, epätoivoinen äiti ei ole lapselle sitä parasta.
        Joten murra tämäkin este, jonka psykologi nyt rakensi, ja kun vielä isä itse voi olla se päivähoitaja, niin parempaa tilannetta ei voi olla.
        Luulenpa, että psykologin riepu taisi olla sinulle vain kateellinen!

        Vittu mitä sontaa tavalliselta tallukalta...Et vaikuta miltään järjen jättiläiseltä...


      • Liina Anniina
        hohhoijaa... kirjoitti:

        Vittu mitä sontaa tavalliselta tallukalta...Et vaikuta miltään järjen jättiläiseltä...

        Sinullapa on sana hallussa! Oikea verbaalilahjakkuus ja hyvin osaat perustella mielipiteesi.
        Hohhoijaaa!
        Väikkärikö on työn alla sinulla?


      • Ällikällälyöty
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin minulla jää käteen n. 200 e kuussa, koska maksan lapsilisät ja 100 e ruokarahaa mieheni tilille kuukausittain. Vaikka elän tuilla ja miehellä olisi varaa elättää meidät kaikki kolme, haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja osallistua rahallisesti.
        Mieheni on kyllä ehdottanut, että hän maksaisi velkani pois, jotta luottotietoni palautuisivat pikemmin, mutta en ole suostunut, vaikka ajatus onkin houkuttava. En vaan voi olla varma, miten ja koska pystyisin hänelle maksamaan niitä takaisin.

        Mitä ihmeen lapsilisiä sinä maksat ja kenelle?


      • Neljän äiti
        Liina Anniina kirjoitti:

        Hei!

        Psykolgilta voit saada hyvinä neuvoja, mutta hän on silti vain ihminen, ei mikään jumala.
        Psykologin oma elämä voi olla sekaisin kuin telkän pönttö pesinnän jälkeen, tiedän monia näitä ammatinharjoittajia, joiden ei pitäisi olla ollenkaan neuvomassa muita, saati arvostelemassa juuri tästä syystä.
        Poimi silti psykologin ohjeistuksista parhaat hedelmät, jotka mielestäsi sopivat sinulle. Jos ja kun tunnet, että lapsesi voi hyvin olla muutaman tunnin hoidossa (6 kuukautisena) niin älä ota korviisi kyseisen "asiantuntijan" moraalista sormella osoittelua.
        Vauvallesikin on parasta että tunnet elämäsi olevan hallinnassa. Ahdistunut, epätoivoinen äiti ei ole lapselle sitä parasta.
        Joten murra tämäkin este, jonka psykologi nyt rakensi, ja kun vielä isä itse voi olla se päivähoitaja, niin parempaa tilannetta ei voi olla.
        Luulenpa, että psykologin riepu taisi olla sinulle vain kateellinen!

        Käsittämätön tuo ajatus, että lapsi on hoidossa, jos isä hoitaa. Ei isä voi olla mikään päivähoitaja, vaan se on oma isä. Ihan niin kuin äitikään ei ole vain päivähoitaja, vaan se on äiti.


      • Liina Anniina
        Neljän äiti kirjoitti:

        Käsittämätön tuo ajatus, että lapsi on hoidossa, jos isä hoitaa. Ei isä voi olla mikään päivähoitaja, vaan se on oma isä. Ihan niin kuin äitikään ei ole vain päivähoitaja, vaan se on äiti.

        En suinkaan tässä tarkoittanut isää, vaan jotain hoitajaa.
        Isän kanssa ollaan tietysti isän "hoidossa" eli omassa kotona.
        Lasta hoidetaan joka tapauksessa, äitikin hoitaa... vaikka ei nyt terminologisesti ole oikein sanoa "olla hoidossa".
        :))


      • ?????
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin minulla jää käteen n. 200 e kuussa, koska maksan lapsilisät ja 100 e ruokarahaa mieheni tilille kuukausittain. Vaikka elän tuilla ja miehellä olisi varaa elättää meidät kaikki kolme, haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja osallistua rahallisesti.
        Mieheni on kyllä ehdottanut, että hän maksaisi velkani pois, jotta luottotietoni palautuisivat pikemmin, mutta en ole suostunut, vaikka ajatus onkin houkuttava. En vaan voi olla varma, miten ja koska pystyisin hänelle maksamaan niitä takaisin.

        Kyllä, nyt on jotain pahasti pielessä teidän suhteessa, sinä maksat lapsilisää vanhalle ukolle ? Siis asutteko te edes samankaton alla, se ei ole selvinnyt vielä ? Vai onko niin, että mies asuu muualla ?


      • w.c.fields
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiallisesta palautteesta ja hyvistä neuvoista!
        Kyllä pystyn tunnustamaan, että lapsemme oli vahinko, mutta sekään asia ei ole niin yksinkertainen. Minun ei ensinnäkään pitänyt pystyä saamaan lapsia. Kumpikin siis uskoimme, ettemme voi tai tule saamaan lapsia. Minä sairauteni takia ja mieheni oli muuten vain luovuttanut ikänsä vuoksi. Kumpikin oli siis alkujärkytyksen jälkeen todella onnellinen ja iloinen odottamattomasta odotuksesta.
        Tiedän, että mieheni ihan mielellään pääsääntöisesti elättää meidän pientä perhettä ja hänelle on tärkeää ja hän ymmärtää, että olen pienen vauvamme kanssa vielä kotona.
        Itse vaan olen yrittänyt vippisekoilujen jälkeen oppia siihen, että elän sen mukaan, mihin minulla on varaa. En pyydä muilta rahaa tai lainaile, vaan elän niillä tuilla mitä saan, vaikka se tarkottaakin sitä, että käteen jää kuussa kaikkien pakollisten menojen jälkeen n. 400 e. Uskon, että mieheni on minusta ylpeä tässä asiassa, että olen oppinut virheistäni ja olen aikuistunut ja alkanut ottamaan vastuuta. Olen itsekin itsestäni ylpeä.
        Hainkin toukokuussa aikuiskoulutukseen ja pääsin valintakokeisiinkin, mutta psykologin haastattelussa psykologi totesi moralisoiden, että "oot noin pienen lapsen äiti ja meinaat lähteä opiskelemaan??"
        Mitä eroa sillä on siihen, että moni äiti menee melkein suoraan synnytyssalista töihin? Minun lapsi kun olisi "jo" puolivuotias, kun koulu alkaisi ja isällä töitä niin, ettei lasta tarvitsisi laittaa edes päivähoitoon.
        Kyllä rakastamme toisiamme valtavasti, vaikka olemmekin täysin erilaisissa elämäntilanteissa niin rahallisesti kuin työllisestikin (onko se edes sana.. :)
        Ehkä pitäisi tosiaan vaan unohtaa menneet ja keskittyä tulevaan... Houkuttimena se, että mitä nopeammin saan elämäni raiteilleen, ehkä se mieskin rohkenee ja kosasee ;)

        Kaikkein parasta lapselle on jos pystyt olemaan mahdollisimman paljon lapsen kanssa kotona. Työ/opiskelupaikan voit hankkia, mutta opiskelemaan ei tosiaan kannata lähteä kun lapsi on ihan pieni. Lapsenhoito on raskasta aliarvostettua puuhaa ja jossakin vaiheessa ihan vaan mielenterveyden ylläpitämiseksi pieni työ tai opiskelu millä pääsee hetkeksi irti siitä kodin ympäristöstä on hyväksi.
        Sitten kun lapsi kasvaa ja voitte ruveta yhdessä harrastamaan, niin voi sitä huoletonta aikaa ja perheen riemua.
        Vinkkinä tulevaan, että voisitte jo miehesikin kanssa tuumia kokoperheen harrastusta. Aika menee niin nopeasti.


      • välinpitämätön
        ????? kirjoitti:

        Kyllä, nyt on jotain pahasti pielessä teidän suhteessa, sinä maksat lapsilisää vanhalle ukolle ? Siis asutteko te edes samankaton alla, se ei ole selvinnyt vielä ? Vai onko niin, että mies asuu muualla ?

        eihän sillä oo mitää valiä vaikka toinen on varaton ja toinen on rikas jos vaan tulee hyvin toimeen niin onko sillä niin väliä*??????


      • jossule82
        ????? kirjoitti:

        Kyllä, nyt on jotain pahasti pielessä teidän suhteessa, sinä maksat lapsilisää vanhalle ukolle ? Siis asutteko te edes samankaton alla, se ei ole selvinnyt vielä ? Vai onko niin, että mies asuu muualla ?

        Lukekaa nyt vähän tarkemmin mitä alkuperäinen on kirjoittanut --> ekassa viestissä kutsui miestään avopuolisoksi ---> asuvat yhdessä samassa kodissa. Ja se lapsilisä josta hän puhuu on tietenkin vauvan laspilisä. Kirjoittajahan on itse pikkaisen päälle parikymppinen, mikä sekin tuli ilmi EKASTA viestistä... Järjen jättiläisiä täällä kyllä piisaa näköjään...

        Alkuperäiselle onnea tulevaisuuteen, kyllä se mies kosii sitten kun on valmis. Sen ei tarvitse millään tavalla liittyä rahattomuuteesi. Suosittelen oppisopimuskoulutusta, vaikka siihen saakin todella käyttää aikaa että löytää työnantajan joka on valmis ottamaan oppisopimuslaisen. Itse mietin juuri ammatin vaihtoa sillä tavalla. Saisi palkkaakin ihan niinkuin muutkin työntekijät.


      • sorea

        Raottais vaikka vaarinsa vakkaa niin ehkäpä hän sitten pääsis pillipiiparinsa orjaks.


      • sinulle tärkeää
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiallisesta palautteesta ja hyvistä neuvoista!
        Kyllä pystyn tunnustamaan, että lapsemme oli vahinko, mutta sekään asia ei ole niin yksinkertainen. Minun ei ensinnäkään pitänyt pystyä saamaan lapsia. Kumpikin siis uskoimme, ettemme voi tai tule saamaan lapsia. Minä sairauteni takia ja mieheni oli muuten vain luovuttanut ikänsä vuoksi. Kumpikin oli siis alkujärkytyksen jälkeen todella onnellinen ja iloinen odottamattomasta odotuksesta.
        Tiedän, että mieheni ihan mielellään pääsääntöisesti elättää meidän pientä perhettä ja hänelle on tärkeää ja hän ymmärtää, että olen pienen vauvamme kanssa vielä kotona.
        Itse vaan olen yrittänyt vippisekoilujen jälkeen oppia siihen, että elän sen mukaan, mihin minulla on varaa. En pyydä muilta rahaa tai lainaile, vaan elän niillä tuilla mitä saan, vaikka se tarkottaakin sitä, että käteen jää kuussa kaikkien pakollisten menojen jälkeen n. 400 e. Uskon, että mieheni on minusta ylpeä tässä asiassa, että olen oppinut virheistäni ja olen aikuistunut ja alkanut ottamaan vastuuta. Olen itsekin itsestäni ylpeä.
        Hainkin toukokuussa aikuiskoulutukseen ja pääsin valintakokeisiinkin, mutta psykologin haastattelussa psykologi totesi moralisoiden, että "oot noin pienen lapsen äiti ja meinaat lähteä opiskelemaan??"
        Mitä eroa sillä on siihen, että moni äiti menee melkein suoraan synnytyssalista töihin? Minun lapsi kun olisi "jo" puolivuotias, kun koulu alkaisi ja isällä töitä niin, ettei lasta tarvitsisi laittaa edes päivähoitoon.
        Kyllä rakastamme toisiamme valtavasti, vaikka olemmekin täysin erilaisissa elämäntilanteissa niin rahallisesti kuin työllisestikin (onko se edes sana.. :)
        Ehkä pitäisi tosiaan vaan unohtaa menneet ja keskittyä tulevaan... Houkuttimena se, että mitä nopeammin saan elämäni raiteilleen, ehkä se mieskin rohkenee ja kosasee ;)

        Mitä ihmeessä nykyaikainen nainen odottelee ja odottelee että mies kosisi.
        Ota ja kosi itte niin sittenpä seki on tehty.
        Kait se mies sentään osaa itse vastata kuitenkin kosintaasi vai?
        En todellakaan ymmärrä miksi odottelet passiivisena jonku äijän kosintaa kun itsekin voit kosia.
        MIten muuten voi olla mahdollista että teillä on yhteinen lapsikin ja ette ole ottaneet puheeksi sinulle noin tärkeää asiaa?


      • lapsilisän
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin minulla jää käteen n. 200 e kuussa, koska maksan lapsilisät ja 100 e ruokarahaa mieheni tilille kuukausittain. Vaikka elän tuilla ja miehellä olisi varaa elättää meidät kaikki kolme, haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja osallistua rahallisesti.
        Mieheni on kyllä ehdottanut, että hän maksaisi velkani pois, jotta luottotietoni palautuisivat pikemmin, mutta en ole suostunut, vaikka ajatus onkin houkuttava. En vaan voi olla varma, miten ja koska pystyisin hänelle maksamaan niitä takaisin.

        Miksi sinä maksat miehelle lapsesta jotakin yleensä ja lapsilisäksi sitä ei kyllä kutsuta, lapsilisä on valtion maksama lisä äidille tai lapsen huoltajalle, niin että onko tuo sinun juttusi nyt vain jostakin tuulesta temmattu juttu?


      • ????? :-(
        ????? kirjoitti:

        Kyllä, nyt on jotain pahasti pielessä teidän suhteessa, sinä maksat lapsilisää vanhalle ukolle ? Siis asutteko te edes samankaton alla, se ei ole selvinnyt vielä ? Vai onko niin, että mies asuu muualla ?

        JA TULI HETI MIELEEN, ETTÄ TÄMÄ ON HUPIJUTTU, että minkälaista keskustelua saa aikaan , kun keksii tämmöisen tarinan.
        Aluksi kaikki tuntui ok jutulta, mutta kun tarina jatkui...." laitan miehen tilille lapsilisät."
        Voi herran pieksut, voiko noin älytöntä edes keksiä, taikka jos se on totta, niin kyllä menee yli hilseen.
        Ei sunkaan tuommoiset asiat voi PARISUHTEESEEN vaikuttaa, jos kaksi ihmistä rakastaa toisiaan.


      • sdfghkjhgf
        jossule82 kirjoitti:

        Lukekaa nyt vähän tarkemmin mitä alkuperäinen on kirjoittanut --> ekassa viestissä kutsui miestään avopuolisoksi ---> asuvat yhdessä samassa kodissa. Ja se lapsilisä josta hän puhuu on tietenkin vauvan laspilisä. Kirjoittajahan on itse pikkaisen päälle parikymppinen, mikä sekin tuli ilmi EKASTA viestistä... Järjen jättiläisiä täällä kyllä piisaa näköjään...

        Alkuperäiselle onnea tulevaisuuteen, kyllä se mies kosii sitten kun on valmis. Sen ei tarvitse millään tavalla liittyä rahattomuuteesi. Suosittelen oppisopimuskoulutusta, vaikka siihen saakin todella käyttää aikaa että löytää työnantajan joka on valmis ottamaan oppisopimuslaisen. Itse mietin juuri ammatin vaihtoa sillä tavalla. Saisi palkkaakin ihan niinkuin muutkin työntekijät.

        Kumma kun ette tunnista näitä pösilöprovoilijoita...


      • köyhä minäkin
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin minulla jää käteen n. 200 e kuussa, koska maksan lapsilisät ja 100 e ruokarahaa mieheni tilille kuukausittain. Vaikka elän tuilla ja miehellä olisi varaa elättää meidät kaikki kolme, haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja osallistua rahallisesti.
        Mieheni on kyllä ehdottanut, että hän maksaisi velkani pois, jotta luottotietoni palautuisivat pikemmin, mutta en ole suostunut, vaikka ajatus onkin houkuttava. En vaan voi olla varma, miten ja koska pystyisin hänelle maksamaan niitä takaisin.

        Onks sulla vintti pimee..... maksaa miehelle lapsilisää, ja anna sen miehen nyt vain maksaa sun lainas, annathan sinäkin jotain "omaasi" sille.


      • Äiti auttaa aina
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Oikeastaan jos tarkkoja ollaan niin minulla jää käteen n. 200 e kuussa, koska maksan lapsilisät ja 100 e ruokarahaa mieheni tilille kuukausittain. Vaikka elän tuilla ja miehellä olisi varaa elättää meidät kaikki kolme, haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja osallistua rahallisesti.
        Mieheni on kyllä ehdottanut, että hän maksaisi velkani pois, jotta luottotietoni palautuisivat pikemmin, mutta en ole suostunut, vaikka ajatus onkin houkuttava. En vaan voi olla varma, miten ja koska pystyisin hänelle maksamaan niitä takaisin.

        sinä, "vain tyttöystävä" et voi pyytää apua omalta äidiltäsi tai isältäsi. Vai onko välit poikki?


    • Joder

      Puhu tästä kaikesta miehesi kanssa ja suunnitelkaa yhdessä sun asioiden kuntoon laittamisesta pitkällä aikavälillä ja kerrot halustasi mennä eteenpäin,tutkia koulutuksia,mistä töitä,tulevaisuus ja yhteinen talous ja vapaa-aikaa sulle(harrastuksia vastapainoksi äitinä olemiseen)jne jne.. Sun hyvinvointi on myös miehesi hyvinvointia,uskaltakaa puhua rakentavasti ja rauhallisesti. Olet arvokas ja seksikäs,sano se itsellesi pari kertaa päivässä !

      • Tsingtsinringring

        Hyvin hyvin typerä idea, mutta oletko miettinyt puhelinmyyntiä?

        Firmat GoExcellent (itse olen kyseisellä firmalla nyt) sekä MidasTouch ovat sellaisia, jotka antavat hyvän pohjapalkan (yli 8€/h) sekä provisioita päälle. Molemmilla firmoilla on myös hyvä työterveys ja ainakin GE löytyy myös muita etuja.

        Työ ei tottakai kovinkaan hohdokasta ole, mutta ainakin rahaa tulee. Itselläni kumminikin on pohjana kolmekin ammattia nuoresta iästä huolimatta (vähän yli 20) mutta eipä ole töitä lama-aikana herunut. Tänne pääsin ja enpä nyt hirveästi valita vaikka työ mitenkään herkkua ole, 1200€/kk jää käteen kuussa ihan tuntipalkalla.

        Kannattaa kumminkin miettiä, raha on aina rahaa (:


    • ryhdistäytyä?

      Hanki luottotietosi takaisin, kouluttaudu ammattiin ja mene töihin.

      Kun selailet mol.fi sivustoa niin saat idean siitä mille aloille tarvitaan eniten porukkaa. Sieltä valitset sopivan alan ja haet kouluun. Siitä se lähtee.

    • Noooohh...

      Sinussa on ainesta :) Oikeasti, ihana lukea tuollaista tekstiä, vaikka se ei itsestäsi olisikaan ihanaa. Mut sinussa on selvästi ainesta. Kannatan myös, että hankit työkkäristä apua ammatinvalintaan ja koulutussuunnitelman tekemiseen, mutta älä turhaan hoppuile töihin jos ei ole ihan pakkopakko, koska näitä kuukausia vauvasi kanssa et saa koskaan takaisin.

      Voisitkohan innostua alasta, jolle olisi oppisopimuskoulutus?

      Minusta voisi olla myös aiheellista puhua miehesi kanssa tuosta rengastuksen tarpeesta... sormushan ei muuta suhdetta mihinkään, mutta jos jonkinlainen virallistaminen on sinulle tärkeä niin sitten on. Kyllä sinä miehellesi kelpaat juuri tuollaisena, jos hän siinä rinnalla vielä kulkee. Se on sitten eri juttu näkeekö miehesi että nyt olisi oikea aika kihlaukselle/avioliitolle, mutta keskustella kannattaa!

      • "vain" tyttöystävä

        Kiitos asiallisesta ja ymmärtävästä palautteesta! Täällä kun niin usein saa haukut, kirjoittipa mitä hyvänsä..
        Olen ennenkin yrittänyt työkkärin avulla löytää minulle sopivaa opiskelu- tai työskentelypaikkaa jne., mutta ei niistä ammatinvalintapsykologeilla käynneistä tai työharjoitteluista ole ollut minulle juurikaan mitään hyötyä. Työkkäriä ei tunnu kiinnostavan yksilön tarpeet, vaan se, että kunhan Suomen työttömyysprosentti pienenisi. Tämä on minun kokemukseni, muilla voi olla erilaiset kokemukset.
        Oppisopimusta olen itsekin miettinyt, mutta suurimmaksi ongelmaksi on muuttunut se, etten tiedä yhtään, mikä ala kiinnostaisi ammattina. Moni ala kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako ammatiksi asti. Masentuneilla ihmisillä yleensä jää elämään se, vaikka masennuksesta parantuisikin, että suuria päätöksiä on usein vaikea tehdä. Itse olen itsessäni ainakin tälläisen piirteen huomannut. Onko se sitten heikkoa itseluottamusta, en tiedä. Varmaankin.
        Varmaan ainakin yksi este häillemme toistaiseksi on se, ettei minulla ole mitään omaisuutta tai säästöjä, joista voisin maksaa miehelleni edes kihlasormuksen, saatika sitten osan hääjuhlasta!
        Joka lauantai lottoan epätoivoisena.. Edes se viime lauantain yksi kuudesta seitsemän oikein kupongista ei voinut osua kohdalleni... :)
        Tiedän, ettei naimisiin menolla pitäisi olla mitään kiirettä, jos kumpikin rakastaa toisiaan valtavasti ja aikomuksena on joka tapauksessa olla lopun elämä yhdessä, mutta minulle se merkitsisi vain niiiiin paljon, jos mieheni kosisi ja ilmoittaisi halunsa naida lapsensa äidin ja elämänsä ainoan ja viimeisen rakkauden.


      • Liina Anniina
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja ymmärtävästä palautteesta! Täällä kun niin usein saa haukut, kirjoittipa mitä hyvänsä..
        Olen ennenkin yrittänyt työkkärin avulla löytää minulle sopivaa opiskelu- tai työskentelypaikkaa jne., mutta ei niistä ammatinvalintapsykologeilla käynneistä tai työharjoitteluista ole ollut minulle juurikaan mitään hyötyä. Työkkäriä ei tunnu kiinnostavan yksilön tarpeet, vaan se, että kunhan Suomen työttömyysprosentti pienenisi. Tämä on minun kokemukseni, muilla voi olla erilaiset kokemukset.
        Oppisopimusta olen itsekin miettinyt, mutta suurimmaksi ongelmaksi on muuttunut se, etten tiedä yhtään, mikä ala kiinnostaisi ammattina. Moni ala kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako ammatiksi asti. Masentuneilla ihmisillä yleensä jää elämään se, vaikka masennuksesta parantuisikin, että suuria päätöksiä on usein vaikea tehdä. Itse olen itsessäni ainakin tälläisen piirteen huomannut. Onko se sitten heikkoa itseluottamusta, en tiedä. Varmaankin.
        Varmaan ainakin yksi este häillemme toistaiseksi on se, ettei minulla ole mitään omaisuutta tai säästöjä, joista voisin maksaa miehelleni edes kihlasormuksen, saatika sitten osan hääjuhlasta!
        Joka lauantai lottoan epätoivoisena.. Edes se viime lauantain yksi kuudesta seitsemän oikein kupongista ei voinut osua kohdalleni... :)
        Tiedän, ettei naimisiin menolla pitäisi olla mitään kiirettä, jos kumpikin rakastaa toisiaan valtavasti ja aikomuksena on joka tapauksessa olla lopun elämä yhdessä, mutta minulle se merkitsisi vain niiiiin paljon, jos mieheni kosisi ja ilmoittaisi halunsa naida lapsensa äidin ja elämänsä ainoan ja viimeisen rakkauden.

        "Oppisopimusta olen itsekin miettinyt, mutta suurimmaksi ongelmaksi on muuttunut se, etten tiedä yhtään, mikä ala kiinnostaisi ammattina. Moni ala kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako ammatiksi asti. "

        Nyt stoppi tuollaiselle! Nyt ei kysellä unelma-ammattia eikä eletä missään leikkimaailmassa, jossa kysellään huvittaako leikkiä.
        Se on semmoista että TÄYDELLISEN kiinnostavaa työtä ei eletä kuin joissain harvoissa, lukeneissa ja elitistisissä herrapiireissä ja hoveissa.

        TYÖN KIINNOSTAVUUS ALKAA LÖYTYÄ OPPIMISEN JA OSAAMISEN MYÖTÄ.
        Kun etsit sellaisen ala, johon sinulla löytyy edes ripaus lahjoja, niin alat uutterasti harjoitella, harjoitella ja harjoitella.
        Kappas, kun se mihin alkaa taidot ja taitavuus löytyä... alkaakin kiinnostaa ja saatu palkka lisää tuota kiinnostavuutta.

        Sillä tässä vaiheessa, kun et osaa, eikä ole taitoja, alkaa ihmisen luontainen LAISKUUS ja MUKAVUUDENHALU löytää ihmeellisiä selityksiä:
        ettei ole minun ala, ei kiinnosta ammatiksi asti.

        Vo´la , oletko lukenut tutkintoon ja ammatiksi asti mitään? Jos et, niin et voi silloin tietääkään.
        Nyt lopeta lottohöpinät ja masishöpinät ja utopiat kotirouvaksi jäämiseen. Työkkäriäkään on turhaa tilille vetää. Ei met tässä työkkärin, etkä sinäkään työkkärin kiinnostuksista piittaa.

        SINUN TULEVAISUUDESTA on kyse. Työllä pitää ihmisen itsensä elättää, rahansa ansaita ja siitä saa bonuksena hyvän mielen ja kunnioituksen itseään kohtaan.
        Se on selvää pässinlihaa, että oman arvon tunto löytyy, kun osaa jonkin homman paremmin kuin muut.

        Tää on se elämän peruspilari, että sen mukaan kun elää niin tyytyväisyys lisääntyy sinulla. Tunnet aitoa ylpeyttä siitä, että olet ahkeroinut ja ponnistellut ja päässyt tuloksiin.
        Alku on aika hankalaa, mutta lopussa kiitos seisoo, sanoi minun rakas mummoni aikoinaan Liinalle.


      • "vain" tyttöystävä
        Liina Anniina kirjoitti:

        "Oppisopimusta olen itsekin miettinyt, mutta suurimmaksi ongelmaksi on muuttunut se, etten tiedä yhtään, mikä ala kiinnostaisi ammattina. Moni ala kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako ammatiksi asti. "

        Nyt stoppi tuollaiselle! Nyt ei kysellä unelma-ammattia eikä eletä missään leikkimaailmassa, jossa kysellään huvittaako leikkiä.
        Se on semmoista että TÄYDELLISEN kiinnostavaa työtä ei eletä kuin joissain harvoissa, lukeneissa ja elitistisissä herrapiireissä ja hoveissa.

        TYÖN KIINNOSTAVUUS ALKAA LÖYTYÄ OPPIMISEN JA OSAAMISEN MYÖTÄ.
        Kun etsit sellaisen ala, johon sinulla löytyy edes ripaus lahjoja, niin alat uutterasti harjoitella, harjoitella ja harjoitella.
        Kappas, kun se mihin alkaa taidot ja taitavuus löytyä... alkaakin kiinnostaa ja saatu palkka lisää tuota kiinnostavuutta.

        Sillä tässä vaiheessa, kun et osaa, eikä ole taitoja, alkaa ihmisen luontainen LAISKUUS ja MUKAVUUDENHALU löytää ihmeellisiä selityksiä:
        ettei ole minun ala, ei kiinnosta ammatiksi asti.

        Vo´la , oletko lukenut tutkintoon ja ammatiksi asti mitään? Jos et, niin et voi silloin tietääkään.
        Nyt lopeta lottohöpinät ja masishöpinät ja utopiat kotirouvaksi jäämiseen. Työkkäriäkään on turhaa tilille vetää. Ei met tässä työkkärin, etkä sinäkään työkkärin kiinnostuksista piittaa.

        SINUN TULEVAISUUDESTA on kyse. Työllä pitää ihmisen itsensä elättää, rahansa ansaita ja siitä saa bonuksena hyvän mielen ja kunnioituksen itseään kohtaan.
        Se on selvää pässinlihaa, että oman arvon tunto löytyy, kun osaa jonkin homman paremmin kuin muut.

        Tää on se elämän peruspilari, että sen mukaan kun elää niin tyytyväisyys lisääntyy sinulla. Tunnet aitoa ylpeyttä siitä, että olet ahkeroinut ja ponnistellut ja päässyt tuloksiin.
        Alku on aika hankalaa, mutta lopussa kiitos seisoo, sanoi minun rakas mummoni aikoinaan Liinalle.

        On yksi ala, mikä kiinnostaisi kyllä ylitse muiden, mutta en voi alkaa sitä opiskelemaan pienen lapseni takia. Nimittäin ravintola-ala. Se painottuu iltaan, yöhön ja viikonloppuihin. Joten en tiedä, onko se sen arvoista. Olla töissä, kun haluaisi lapsen peitellä illalla nukkumaan tai viikonloppuna mennä ja tehdä yhdessä jotain kivaa.
        En voi enää alaa päättää omaa napaa ajatellen, vaan minun on ajateltava pientä lastani. Ja tulevia lapsia. Sekin vaikeuttaa alan valintaa eikä ole mikään tekosyy kotirouvaksi jämähtämiseen (mikä ei kiinnostaisi kyllä lainkaan)!


      • Liina Anniina
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        On yksi ala, mikä kiinnostaisi kyllä ylitse muiden, mutta en voi alkaa sitä opiskelemaan pienen lapseni takia. Nimittäin ravintola-ala. Se painottuu iltaan, yöhön ja viikonloppuihin. Joten en tiedä, onko se sen arvoista. Olla töissä, kun haluaisi lapsen peitellä illalla nukkumaan tai viikonloppuna mennä ja tehdä yhdessä jotain kivaa.
        En voi enää alaa päättää omaa napaa ajatellen, vaan minun on ajateltava pientä lastani. Ja tulevia lapsia. Sekin vaikeuttaa alan valintaa eikä ole mikään tekosyy kotirouvaksi jämähtämiseen (mikä ei kiinnostaisi kyllä lainkaan)!

        Eli mie sain nyt sen käsityksen, että ravintola-ala kun ei passaa, ja lapsi ja tulevat lapset on hoidettava, niin ollaan umpikujassa ja halutaan sormus, ja ei haluta kotirouvaksi.

        ???

        Että mikä neuvoksi.
        Tietysti se, että menet jollekin toiselle alalle, jossa on suht ja koht päivätyö. Aika moni ihminen kuitenkin joutuu tekemään viikonloppuna töitä ja jättämään toisinaan lasten peittelemisen muille henkilöille. Että aika vajaa on tämä maailma.

        On muitakin töitä ja aloja kuin ravintolatyö. Voit vaikka hankkia ajokortin ja ryhtyä postinjakajaksi. Puhdistusalan töitä on pilvin pimein, lyhyellä koulutuksella saa lähihoitajan työtä, myyjän töitä ja kaikkea tältä väliltä. Entäpä bussin kuljettaja? Rakennukselle maalariksi, naiset pärjäävät siinä missä mieskin.
        Itsenäiseksi yrittäjäksi voi alkaa: kampaaja, kosmetologi, hieroja, jalkahoitajista huutava pula. Voi, voi, ei net tarvitse ihan himokiinnostavia duuneja olla, mutta kyllä niillä elää ja kun oppii homman, voi tuntea mielihyvää.
        Ei muuta kuin usvaa putkeen ja sisua hattuun, sitä voi ihminen yltää mihin hyvänsä.


      • "vain" tyttöystävä
        Liina Anniina kirjoitti:

        Eli mie sain nyt sen käsityksen, että ravintola-ala kun ei passaa, ja lapsi ja tulevat lapset on hoidettava, niin ollaan umpikujassa ja halutaan sormus, ja ei haluta kotirouvaksi.

        ???

        Että mikä neuvoksi.
        Tietysti se, että menet jollekin toiselle alalle, jossa on suht ja koht päivätyö. Aika moni ihminen kuitenkin joutuu tekemään viikonloppuna töitä ja jättämään toisinaan lasten peittelemisen muille henkilöille. Että aika vajaa on tämä maailma.

        On muitakin töitä ja aloja kuin ravintolatyö. Voit vaikka hankkia ajokortin ja ryhtyä postinjakajaksi. Puhdistusalan töitä on pilvin pimein, lyhyellä koulutuksella saa lähihoitajan työtä, myyjän töitä ja kaikkea tältä väliltä. Entäpä bussin kuljettaja? Rakennukselle maalariksi, naiset pärjäävät siinä missä mieskin.
        Itsenäiseksi yrittäjäksi voi alkaa: kampaaja, kosmetologi, hieroja, jalkahoitajista huutava pula. Voi, voi, ei net tarvitse ihan himokiinnostavia duuneja olla, mutta kyllä niillä elää ja kun oppii homman, voi tuntea mielihyvää.
        Ei muuta kuin usvaa putkeen ja sisua hattuun, sitä voi ihminen yltää mihin hyvänsä.

        En halua palaa loppuun työssä, jossa en viihdy alkuunkaan (niin kuin äitini), joten siksi en hae "ihan mihin tahansa", jotta vain olisi töitä. Tottakai väliaikaisesti rahan takia jossain ei niin mielekkäässä työssä voisinkin olla, mutta ammatiksi en sellaista lue. En tuhlaa aikaani sellaisen ammatin lukemiseen (esim. kampaaja, siivooja, kosmetologi, hieroja, maalari, bussinkuljettaja..), kun ihan hyvin voisin sitten mennä vain johonkin Siwan kassalle suoraan tuhlaamatta opiskeluun vuosia.
        Äläkä yhtään väheksy sitä, ettenkö olisi muka jo teini-iästä asti peruskoulun päätyttyä yrittänyt pähkäillä, mitä tällä elämällä oikein tekisin. Tai etten olisi yrittänyt elämässä aina tehdä parhaani, niin kuin nytkin. Päivittäin mielessäni pyörii opiskelu- ja työasiat, koska yritän kuumeisesti keksiä jotain! Ja paljon olenkin työkokeiluja tehnyt harjoittelujen muodossa.
        En pidä tavastasi puhua väheksyen ja alentavasti. Etkä ainoastaan tee sitä nyt minulle, vaan olen huomannut aiemmissa viestiketjuissa saman tapaista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Sinulta puuttuu empatia. Ovat muutkin ihmiset arvokkaita, et vain sinä.


      • Liina Anniina
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        En halua palaa loppuun työssä, jossa en viihdy alkuunkaan (niin kuin äitini), joten siksi en hae "ihan mihin tahansa", jotta vain olisi töitä. Tottakai väliaikaisesti rahan takia jossain ei niin mielekkäässä työssä voisinkin olla, mutta ammatiksi en sellaista lue. En tuhlaa aikaani sellaisen ammatin lukemiseen (esim. kampaaja, siivooja, kosmetologi, hieroja, maalari, bussinkuljettaja..), kun ihan hyvin voisin sitten mennä vain johonkin Siwan kassalle suoraan tuhlaamatta opiskeluun vuosia.
        Äläkä yhtään väheksy sitä, ettenkö olisi muka jo teini-iästä asti peruskoulun päätyttyä yrittänyt pähkäillä, mitä tällä elämällä oikein tekisin. Tai etten olisi yrittänyt elämässä aina tehdä parhaani, niin kuin nytkin. Päivittäin mielessäni pyörii opiskelu- ja työasiat, koska yritän kuumeisesti keksiä jotain! Ja paljon olenkin työkokeiluja tehnyt harjoittelujen muodossa.
        En pidä tavastasi puhua väheksyen ja alentavasti. Etkä ainoastaan tee sitä nyt minulle, vaan olen huomannut aiemmissa viestiketjuissa saman tapaista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Sinulta puuttuu empatia. Ovat muutkin ihmiset arvokkaita, et vain sinä.

        Hei, siirsit puheenaiheen minuun ja empatian puutteeseen! Ymmärrän...
        Kuitenkin olen kirjoittanut ja pähkännyt tilannetta AUTTAAKSENI sinua ulos umpikujasta.

        Tottakai jokainen ihminen on arvokas, arvokas kuin timantti ja ainutlaatuinen. Jos olisin täysin vailla empatiaa, en olisi VIITSINYT pohtia asiaasi, nytkin vastailen ja toivon kaikkea hyvää.
        Hyvää toivoin esittäessäni sinulle vaihtoehtoja mietittäväksi. Joskus ihminen tarvitsee pienen nykäisyn ja lempeän potkaisun, että lähtee eteenpäin.

        Kuule, joku ihminen saattaa puhua sinulle lipevästi ja mielin kielin ja antaa mennä sinun ojasta allikkoon, suorastaan livertämällä ja imartelemalla töniä sinne. Onko sellainen miellyttävä puhe sinusta empaattisen ihmisen merkki.
        Jos seisoisit jyrkänteen reunalla ja luoksesi tulisi ihminen, joka ei huutaisi varoitusta, koska pelkäisi sinun suuttuvan kovasta äänestä, antaisi sinun mieluummin vahingoittua, niin hänkö olisi empaattinen.
        Entä ihminen, joka antaa sinun vaikka suuttua itselleen, jos sillä saa sinut pelastettua elämälle, niin eikö hän ennemmin ole empaattinen, koska näkee sinut mieluummin hyvinvoivana ja täten sen vuoksi ottaa vaikka vihastumisen päälleen eli tavallaan asettaa sinut itsensä edelle?

        Kerrot että päivittäin kuumeisesti yrität keksiä jotain ammattia itsellesi, että olet sitä tehnyt jo teini-iästä asti! Minun mieleeni tulee, että jokin sinussa laittaa keinotekoisia esteitä eri valinnoille, että pelkäät joko opiskelua tai jopa onnistumista tai epäonnistumista.
        Eihän se työ eikä ammatissa oleminen aina herkkua olekaan! Ei nyt olekaan enää kyse siitä, etteikö sinulle ammattia tai työtä löytyisi, kyse onkin siitä että jostain syystä et halua lyödä lukkoon asiaa ja päättää sitä lopulta.
        Ammattia voi elämässään vaihtaa useasti. Jos nyt valitset jonkun ammatin, niin ei siinä välttämättä tarvitse 65-vuotiaaksi asti olla.


      • .....
        Liina Anniina kirjoitti:

        Hei, siirsit puheenaiheen minuun ja empatian puutteeseen! Ymmärrän...
        Kuitenkin olen kirjoittanut ja pähkännyt tilannetta AUTTAAKSENI sinua ulos umpikujasta.

        Tottakai jokainen ihminen on arvokas, arvokas kuin timantti ja ainutlaatuinen. Jos olisin täysin vailla empatiaa, en olisi VIITSINYT pohtia asiaasi, nytkin vastailen ja toivon kaikkea hyvää.
        Hyvää toivoin esittäessäni sinulle vaihtoehtoja mietittäväksi. Joskus ihminen tarvitsee pienen nykäisyn ja lempeän potkaisun, että lähtee eteenpäin.

        Kuule, joku ihminen saattaa puhua sinulle lipevästi ja mielin kielin ja antaa mennä sinun ojasta allikkoon, suorastaan livertämällä ja imartelemalla töniä sinne. Onko sellainen miellyttävä puhe sinusta empaattisen ihmisen merkki.
        Jos seisoisit jyrkänteen reunalla ja luoksesi tulisi ihminen, joka ei huutaisi varoitusta, koska pelkäisi sinun suuttuvan kovasta äänestä, antaisi sinun mieluummin vahingoittua, niin hänkö olisi empaattinen.
        Entä ihminen, joka antaa sinun vaikka suuttua itselleen, jos sillä saa sinut pelastettua elämälle, niin eikö hän ennemmin ole empaattinen, koska näkee sinut mieluummin hyvinvoivana ja täten sen vuoksi ottaa vaikka vihastumisen päälleen eli tavallaan asettaa sinut itsensä edelle?

        Kerrot että päivittäin kuumeisesti yrität keksiä jotain ammattia itsellesi, että olet sitä tehnyt jo teini-iästä asti! Minun mieleeni tulee, että jokin sinussa laittaa keinotekoisia esteitä eri valinnoille, että pelkäät joko opiskelua tai jopa onnistumista tai epäonnistumista.
        Eihän se työ eikä ammatissa oleminen aina herkkua olekaan! Ei nyt olekaan enää kyse siitä, etteikö sinulle ammattia tai työtä löytyisi, kyse onkin siitä että jostain syystä et halua lyödä lukkoon asiaa ja päättää sitä lopulta.
        Ammattia voi elämässään vaihtaa useasti. Jos nyt valitset jonkun ammatin, niin ei siinä välttämättä tarvitse 65-vuotiaaksi asti olla.

        sinulla on. Rakkauden lisäksi siirrät lapsilisät ja 100€ ruokarahaa/kk hänen tililleen. Kaiketi siivoat kodin lapsenhoidon lisäksi.
        Miehesi tienaakin ihan hyvin. Kannattaa elää yhdessä kanssasi. Jos hän lähtisi lätkimään, lapsilisät ja ruokaraha jäisivät sinulle, lisäksi hän joutuisi maksamaan lapselle elatusmaksua joka laskettaisiin hänen ansiotulonsa mukaan (vähintään 100€/kk).
        Rakkaus se siinä ylläpitää parisuhdetta! Pysyttele kotiavovaimona vaan!


      • Kadunmies1
        ..... kirjoitti:

        sinulla on. Rakkauden lisäksi siirrät lapsilisät ja 100€ ruokarahaa/kk hänen tililleen. Kaiketi siivoat kodin lapsenhoidon lisäksi.
        Miehesi tienaakin ihan hyvin. Kannattaa elää yhdessä kanssasi. Jos hän lähtisi lätkimään, lapsilisät ja ruokaraha jäisivät sinulle, lisäksi hän joutuisi maksamaan lapselle elatusmaksua joka laskettaisiin hänen ansiotulonsa mukaan (vähintään 100€/kk).
        Rakkaus se siinä ylläpitää parisuhdetta! Pysyttele kotiavovaimona vaan!

        Mitäs menit naimaan ilman ehkäisyä,kun ette olleet edes naimisissa.Kärsi vaan nahoissasi.Hölmöä se on mennä suinpäin sänkyyn ja saada lapsi yhteiskunnan laskuun. Vastuuta vaaditaan molemmilta ukolta että akalta.


      • ex-isi
        Kadunmies1 kirjoitti:

        Mitäs menit naimaan ilman ehkäisyä,kun ette olleet edes naimisissa.Kärsi vaan nahoissasi.Hölmöä se on mennä suinpäin sänkyyn ja saada lapsi yhteiskunnan laskuun. Vastuuta vaaditaan molemmilta ukolta että akalta.

        saada mies itselleen, on hankkia lapsi. Jos mies ei haluakaan perhettä, hänet on joka tapauksessa sidottu liekaan 18 vuodeksi! Elatusmaksuineen, tietysti!
        Niin että, arvoisat naiset, käyttäkää edelleen tuota vanhaa konstia!


      • kaikki mahdollista
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        On yksi ala, mikä kiinnostaisi kyllä ylitse muiden, mutta en voi alkaa sitä opiskelemaan pienen lapseni takia. Nimittäin ravintola-ala. Se painottuu iltaan, yöhön ja viikonloppuihin. Joten en tiedä, onko se sen arvoista. Olla töissä, kun haluaisi lapsen peitellä illalla nukkumaan tai viikonloppuna mennä ja tehdä yhdessä jotain kivaa.
        En voi enää alaa päättää omaa napaa ajatellen, vaan minun on ajateltava pientä lastani. Ja tulevia lapsia. Sekin vaikeuttaa alan valintaa eikä ole mikään tekosyy kotirouvaksi jämähtämiseen (mikä ei kiinnostaisi kyllä lainkaan)!

        Vastaan tähän juttuusi ravintola-alasta. Oletko ajatellut, että lapsi kasvaa siitä, on vaan jonkin aikaa pieni eli ilman muuta kannattaa mennä alalle, joka kiinnostaa. Jos äiti on onnellinen, on myös lapsi onnellinen. Kaikki asiat saa jotenkin aina järjestettyä.

        Kun jäin yksinhuoltajaksi ensimmäisen kerran, kävin merkonomiksi, kun jäin toisen kerran (yht. 3 lasta), jatkoin kauppatieteiden maisteriksi. Kärsin vielä tuolloin mielenterveysongelmista, mutta kävin samalla terapiaa ja olen nekin päihittänyt (lapsuudenkotini oli aivan järkyttävä). Eli kaikki on mahdollista.... Taloudellisesti oli älyttömän tiukkaa, mutta oli joku päämäärä. Opin myös sinä aikana laittamaan asiat oikeaan järjestykseen eli tärkeää ei ole, että esim. huusholli on viimeisen päälle siisti, vaan se, että olen niiden lasten kanssa sen vähäisen vapaa-ajan, mitä liikeni. Kukaan lapsistani eivät ole kokeneet äitin opiskeluaikaa ikävänä ja kaikki lapset ovat tasapainoisia, hyviä lapsia, joista olen äärettömän ylpeä. Rakkaus on kaiken a ja o.

        En suosittele oppisopimusta. Suosittelen kouluttautumista ihan kunnon koulussa. Esimiehenä tiedän, että arvostamme esim. ammattikoulusta hankittua ammattitaitoa eikä kouluun haettaessa kysytä luottotietoja. Tiedätkö, että sinustakin voi vielä joku päivä tulla maisteri. Tänä päivänä ei ole mitään esteitä, joita ei voi raivata.

        Varmaan elämäni tärkein neuvo tuli kampaajaltani, joka ensimmäisen eron vaiheissa sanoi minulle, että opintolainaa voi ottaa ja tietää monta muutakin, joka on lähtenyt yksinhuoltajana opiskelelemaan eli mikään ei ole este. Siitä olen hänelle ikuisesti kiitollinen. Yhdestä lausumasta kaikki alkoi. Toinen elämääni vaikuttanut ihminen oli synnytyslääkärini, joka piti minulle ns. luennon ensimmäisen lapseni synnyttyä. Olin tuolloin juuri täyttänyt 18 v. Hän sanoi minulle, että kuule tyttö, pidä huoli, että hankit itsellesi ammatin. Olin jo silloin päättänyt, että niin teen, mutta lääkärin sanat antoivat vielä lisäpontta. Joskus haluaisin hänelle laittaa viestiä, mihin asti olen päässyt.

        Nuorin lapsistani muutti juuri kotoa pois ja olen edelleen yksin tai jatkoin yksinhuoltana loppuun saakka. Lapset ja lastenlapset käyvät jatkuvasti luonani. Huomaan aina, miten lapseni ovat äitistään tavattoman ylpeitä; erittäin huonoista lähtökohdista ponkaissut tähän pisteeseen.

        Kaikkea hyvää Sinulle, pidä itsestäsi huolta (rakasta itseäsi)!


      • ylhäältä alkaen
        Liina Anniina kirjoitti:

        Hei, siirsit puheenaiheen minuun ja empatian puutteeseen! Ymmärrän...
        Kuitenkin olen kirjoittanut ja pähkännyt tilannetta AUTTAAKSENI sinua ulos umpikujasta.

        Tottakai jokainen ihminen on arvokas, arvokas kuin timantti ja ainutlaatuinen. Jos olisin täysin vailla empatiaa, en olisi VIITSINYT pohtia asiaasi, nytkin vastailen ja toivon kaikkea hyvää.
        Hyvää toivoin esittäessäni sinulle vaihtoehtoja mietittäväksi. Joskus ihminen tarvitsee pienen nykäisyn ja lempeän potkaisun, että lähtee eteenpäin.

        Kuule, joku ihminen saattaa puhua sinulle lipevästi ja mielin kielin ja antaa mennä sinun ojasta allikkoon, suorastaan livertämällä ja imartelemalla töniä sinne. Onko sellainen miellyttävä puhe sinusta empaattisen ihmisen merkki.
        Jos seisoisit jyrkänteen reunalla ja luoksesi tulisi ihminen, joka ei huutaisi varoitusta, koska pelkäisi sinun suuttuvan kovasta äänestä, antaisi sinun mieluummin vahingoittua, niin hänkö olisi empaattinen.
        Entä ihminen, joka antaa sinun vaikka suuttua itselleen, jos sillä saa sinut pelastettua elämälle, niin eikö hän ennemmin ole empaattinen, koska näkee sinut mieluummin hyvinvoivana ja täten sen vuoksi ottaa vaikka vihastumisen päälleen eli tavallaan asettaa sinut itsensä edelle?

        Kerrot että päivittäin kuumeisesti yrität keksiä jotain ammattia itsellesi, että olet sitä tehnyt jo teini-iästä asti! Minun mieleeni tulee, että jokin sinussa laittaa keinotekoisia esteitä eri valinnoille, että pelkäät joko opiskelua tai jopa onnistumista tai epäonnistumista.
        Eihän se työ eikä ammatissa oleminen aina herkkua olekaan! Ei nyt olekaan enää kyse siitä, etteikö sinulle ammattia tai työtä löytyisi, kyse onkin siitä että jostain syystä et halua lyödä lukkoon asiaa ja päättää sitä lopulta.
        Ammattia voi elämässään vaihtaa useasti. Jos nyt valitset jonkun ammatin, niin ei siinä välttämättä tarvitse 65-vuotiaaksi asti olla.

        ja nyt tässä. Pidän itseäni hyvinkin empaattisena, ja surettaa tietty ap:n puolesta. Luin tottakai myös sun vastaukset, ehdotukset, vinkit ja.. käsittämätöntä! Puhut kuin omalla suullani, juuri täsmälleen samat vinkit, ehdotukset ja.. olet mielestäni "viitseliäs" kun jaksat syventyä noinkin paljon, kuitenkin täysin vieraan ihmisen ongelmiin.
        Aivan, psykiatrit ovat useinkin vähän "pöllämystyneitä". Se kaiketi johtuu heidän vuosia jatkuvasta keskustelukumppaneistaan (ihmisillä voi olla mitä kummallisempia ongelmia, jotka ei meistä kaikista ole edes ongelmia), mutta heidän tarkoituksenaan on olla VAIN "fiksu" keskustelukumppani (kuuntelija). Heidän neuvonsa ovat VAIN ehdotuksia. Platonin teokset 1-4, nuoruuden aikainen oman itseni etsinnän tuloksena ideoi mua: Kaikista asioista voi keskustella, ja niistä ei tarvitse olla edes sitä "mieltä" mitä esittää, kunhan vain keskustelee. Nimenomaan tuo keskustelu voi ANTAA uusia ideoita, nähdä tilanne toisen silmin, mitalin toinen puoli, ja ideoita voi tulla "jälkijunassakin" itselle. Pääasia, että koettaa tehdä jotain. En ole kallonkutistaja (en myöskään asiakas). He ovat vain ihmisiä kuten mekin, ehkä monille heistä on vain helpompi puhua?
        Ammatti, tosiaan ei ole nykypäivänä mikään loppuelämän juttu, sitä voi vaihtaa ennen eläkepäiviä aivan hyvin, jopa useitakin kertoja. Pääasia olisi tuossa saada ap taas "raiteilleen" ja siihen tuntuisi auttavan VAIN saada taloutensa omasta mielestään kuntoon. Velatkaan eivät ole suuria, mutta jos asialle ei tee mitään (kuten nyt), ne saattavat paisua entisestään mahdottomuuksiin, jos niitä ei lyhennä (on iso ONNI hänelle, että nyt on korot alhaalla).
        Ap:lle sanoisin, heti ammattiopiskeluun, sellaiseen ammattiin jota "sietää", sitten talous kuntoon ja sitten suunnittelemaan sitä "elämänsä ammattia".
        Mies ja vaimo ei ole mikään kimppalotto, sen pitäisi olla elämän kestävä "yhteisyritys" ja minusta sinun ap pitäisi ilman muuta hyväksyä miehesi maksaa loppuvelkasi heti. Nimittäin tuo sinun mustalla listalla oleminen vaikuttaa MYÖS hänen velansaatavuuteensa, viimeistään silloin jos menette naimisiin. Asuntovelkaa ette saa mistään jos toinen on mustalla listalla.
        Eikun itseä niskasta kiinni, heti.


      • tietäväinenkin
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        On yksi ala, mikä kiinnostaisi kyllä ylitse muiden, mutta en voi alkaa sitä opiskelemaan pienen lapseni takia. Nimittäin ravintola-ala. Se painottuu iltaan, yöhön ja viikonloppuihin. Joten en tiedä, onko se sen arvoista. Olla töissä, kun haluaisi lapsen peitellä illalla nukkumaan tai viikonloppuna mennä ja tehdä yhdessä jotain kivaa.
        En voi enää alaa päättää omaa napaa ajatellen, vaan minun on ajateltava pientä lastani. Ja tulevia lapsia. Sekin vaikeuttaa alan valintaa eikä ole mikään tekosyy kotirouvaksi jämähtämiseen (mikä ei kiinnostaisi kyllä lainkaan)!

        Olet niin nuori, ettei millään aukoilla ole väliä. Sullahan on pieni lapsi. Lisäksi avoliitto ja avioliitto ei nyt juuri eroa toisistaan kun on pieni lapsikin. Kosipas miestä, siitähän se selviää. Mutta suunnittele myös tulevaisuuttasi. Ja tähtää hyväpalkkaiseen työhön. Ravintola-alalle jos aiot niin mahdollisimman hyväpalkkaiseen, kun olet nuori. Ei kannata tyytyä pikaratkaisuihin. Se kuule maksaa itsensä takaisin ennen pitkää kun satsaa opintoihin. Mihinkään amikseen ei kannata mennä, ellei se ole sitten jotain miesvaltaista sähkömiehen hommaa mistä kanssa saa palkkaa.


      • !!!!!!
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        En halua palaa loppuun työssä, jossa en viihdy alkuunkaan (niin kuin äitini), joten siksi en hae "ihan mihin tahansa", jotta vain olisi töitä. Tottakai väliaikaisesti rahan takia jossain ei niin mielekkäässä työssä voisinkin olla, mutta ammatiksi en sellaista lue. En tuhlaa aikaani sellaisen ammatin lukemiseen (esim. kampaaja, siivooja, kosmetologi, hieroja, maalari, bussinkuljettaja..), kun ihan hyvin voisin sitten mennä vain johonkin Siwan kassalle suoraan tuhlaamatta opiskeluun vuosia.
        Äläkä yhtään väheksy sitä, ettenkö olisi muka jo teini-iästä asti peruskoulun päätyttyä yrittänyt pähkäillä, mitä tällä elämällä oikein tekisin. Tai etten olisi yrittänyt elämässä aina tehdä parhaani, niin kuin nytkin. Päivittäin mielessäni pyörii opiskelu- ja työasiat, koska yritän kuumeisesti keksiä jotain! Ja paljon olenkin työkokeiluja tehnyt harjoittelujen muodossa.
        En pidä tavastasi puhua väheksyen ja alentavasti. Etkä ainoastaan tee sitä nyt minulle, vaan olen huomannut aiemmissa viestiketjuissa saman tapaista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Sinulta puuttuu empatia. Ovat muutkin ihmiset arvokkaita, et vain sinä.

        Vaan elätä itse itsesi, kunnes tiedät mitä haluat ! vaikka "siivous" nyt elät veronmaksajien tuloilla. Ei tämän yhteis kunnan tukiverko kestä kauan näitä loiseläjiä jotka pystyvät töihin mutta kun ei halua.TUKI ON TARKOITETTU KUN EI OLE TÖITÄ EIKA MAHDU TYÖELÄMÄÄN TAI JOSTAAN MUUSTA SYYSTÄ KUN HALUTTOMUUS. PISTE


      • Näen punaista
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        En halua palaa loppuun työssä, jossa en viihdy alkuunkaan (niin kuin äitini), joten siksi en hae "ihan mihin tahansa", jotta vain olisi töitä. Tottakai väliaikaisesti rahan takia jossain ei niin mielekkäässä työssä voisinkin olla, mutta ammatiksi en sellaista lue. En tuhlaa aikaani sellaisen ammatin lukemiseen (esim. kampaaja, siivooja, kosmetologi, hieroja, maalari, bussinkuljettaja..), kun ihan hyvin voisin sitten mennä vain johonkin Siwan kassalle suoraan tuhlaamatta opiskeluun vuosia.
        Äläkä yhtään väheksy sitä, ettenkö olisi muka jo teini-iästä asti peruskoulun päätyttyä yrittänyt pähkäillä, mitä tällä elämällä oikein tekisin. Tai etten olisi yrittänyt elämässä aina tehdä parhaani, niin kuin nytkin. Päivittäin mielessäni pyörii opiskelu- ja työasiat, koska yritän kuumeisesti keksiä jotain! Ja paljon olenkin työkokeiluja tehnyt harjoittelujen muodossa.
        En pidä tavastasi puhua väheksyen ja alentavasti. Etkä ainoastaan tee sitä nyt minulle, vaan olen huomannut aiemmissa viestiketjuissa saman tapaista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Sinulta puuttuu empatia. Ovat muutkin ihmiset arvokkaita, et vain sinä.

        Siellä taas joku teiniäiti ruikuttaa, jolla ei ole mitään käsitystä maailman menosta. Et ole itse viitsinyt kouluttautua mihinkään ammattiin, ja siinä luettelet ammatteja, jotkas rinnastat samalle linjalle Siwan kassan kanssa- mielestäsi siis joku pohjanoteeraus työskennellä kaupan kassana vai? Itse en työskentele kaupan kassana, en työskentele missään, koska nykyisessä asuinpaikassani työpaikat jaetaan suhteilla, työntekijöiden 15-vuotiaat lapset siis saavat ennemmin vaikkapa ne kaupan apulaisten paikat kuin minä, jolla on vuosien työkokemus ja vieläpä palvelualalta. Mielestäni sillä ei ole väliä mitä ihminen tekee työkseen, onko sitten "vaan" kaupan kassa, pääasia, että yrittää ja elättää itsensä. Ottaisin itse onnesta kiljuen vastaan sen työpaikan kaupan kassana jos vaan saisin. Sitä vähemmän näen jollain kouluttamattomalla olevan varaa valikoida. Kaltaisesi laiskat kyllä keksivät syitä riittämiin, ettei tarvitse mitään koulua käydä tai tehdä töitä elääkseen. Muuten, ravintoloissa työskennellään myös arkisin ja päivisin, ja sillä alalla on paljon perheellisiä töissä. Itsekin olen vuosia kestävästä (ja jatkuvasta) masennuksesta huolimatta käynyt yleissivistävän koulutuksen ja sen lisäksi vielä hankkinut ammatillisen tutkinnon.
        Suomessa pidetään huolta vaan perheellisistä tai maahanmuuttajista. Kun en ole kumpikaan, minulla ei työttömänä todellakaan jää 400e kuukaudessa kätee. Sinä laskeskelet, että eihän sitä jää niinkään paljon, kun joudut miehesi tilille siitä laittamaan vielä 100e ruokarahaa kuussa. Antakaa mun kaikki kestää! Ehkä miehesi ei halua naida sinua ennen kuin olet kasvanut aikuiseksi ja tajunnut maailman realiteetit.


      • ja kasvamaan!!!
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        En halua palaa loppuun työssä, jossa en viihdy alkuunkaan (niin kuin äitini), joten siksi en hae "ihan mihin tahansa", jotta vain olisi töitä. Tottakai väliaikaisesti rahan takia jossain ei niin mielekkäässä työssä voisinkin olla, mutta ammatiksi en sellaista lue. En tuhlaa aikaani sellaisen ammatin lukemiseen (esim. kampaaja, siivooja, kosmetologi, hieroja, maalari, bussinkuljettaja..), kun ihan hyvin voisin sitten mennä vain johonkin Siwan kassalle suoraan tuhlaamatta opiskeluun vuosia.
        Äläkä yhtään väheksy sitä, ettenkö olisi muka jo teini-iästä asti peruskoulun päätyttyä yrittänyt pähkäillä, mitä tällä elämällä oikein tekisin. Tai etten olisi yrittänyt elämässä aina tehdä parhaani, niin kuin nytkin. Päivittäin mielessäni pyörii opiskelu- ja työasiat, koska yritän kuumeisesti keksiä jotain! Ja paljon olenkin työkokeiluja tehnyt harjoittelujen muodossa.
        En pidä tavastasi puhua väheksyen ja alentavasti. Etkä ainoastaan tee sitä nyt minulle, vaan olen huomannut aiemmissa viestiketjuissa saman tapaista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Sinulta puuttuu empatia. Ovat muutkin ihmiset arvokkaita, et vain sinä.

        Kun lukee viestisi, niin sieltä paljastuu selittelevä ja lapsellinen ihminen, joka vastustaa ja tyrmää kaiken mitä kokeneemmat ehdottaa. En ihmettele jos aikuinen miehesi ei sinua vielä vihille veisikään. Ehkä hän odottaa kasvaako sinusta aikuista lainkaan. Sinun tavallasi ajattelevat ovat juuri niitä syrjäytyneitä ja työn vieroksujia.


      • ammattikoulut
        kaikki mahdollista kirjoitti:

        Vastaan tähän juttuusi ravintola-alasta. Oletko ajatellut, että lapsi kasvaa siitä, on vaan jonkin aikaa pieni eli ilman muuta kannattaa mennä alalle, joka kiinnostaa. Jos äiti on onnellinen, on myös lapsi onnellinen. Kaikki asiat saa jotenkin aina järjestettyä.

        Kun jäin yksinhuoltajaksi ensimmäisen kerran, kävin merkonomiksi, kun jäin toisen kerran (yht. 3 lasta), jatkoin kauppatieteiden maisteriksi. Kärsin vielä tuolloin mielenterveysongelmista, mutta kävin samalla terapiaa ja olen nekin päihittänyt (lapsuudenkotini oli aivan järkyttävä). Eli kaikki on mahdollista.... Taloudellisesti oli älyttömän tiukkaa, mutta oli joku päämäärä. Opin myös sinä aikana laittamaan asiat oikeaan järjestykseen eli tärkeää ei ole, että esim. huusholli on viimeisen päälle siisti, vaan se, että olen niiden lasten kanssa sen vähäisen vapaa-ajan, mitä liikeni. Kukaan lapsistani eivät ole kokeneet äitin opiskeluaikaa ikävänä ja kaikki lapset ovat tasapainoisia, hyviä lapsia, joista olen äärettömän ylpeä. Rakkaus on kaiken a ja o.

        En suosittele oppisopimusta. Suosittelen kouluttautumista ihan kunnon koulussa. Esimiehenä tiedän, että arvostamme esim. ammattikoulusta hankittua ammattitaitoa eikä kouluun haettaessa kysytä luottotietoja. Tiedätkö, että sinustakin voi vielä joku päivä tulla maisteri. Tänä päivänä ei ole mitään esteitä, joita ei voi raivata.

        Varmaan elämäni tärkein neuvo tuli kampaajaltani, joka ensimmäisen eron vaiheissa sanoi minulle, että opintolainaa voi ottaa ja tietää monta muutakin, joka on lähtenyt yksinhuoltajana opiskelelemaan eli mikään ei ole este. Siitä olen hänelle ikuisesti kiitollinen. Yhdestä lausumasta kaikki alkoi. Toinen elämääni vaikuttanut ihminen oli synnytyslääkärini, joka piti minulle ns. luennon ensimmäisen lapseni synnyttyä. Olin tuolloin juuri täyttänyt 18 v. Hän sanoi minulle, että kuule tyttö, pidä huoli, että hankit itsellesi ammatin. Olin jo silloin päättänyt, että niin teen, mutta lääkärin sanat antoivat vielä lisäpontta. Joskus haluaisin hänelle laittaa viestiä, mihin asti olen päässyt.

        Nuorin lapsistani muutti juuri kotoa pois ja olen edelleen yksin tai jatkoin yksinhuoltana loppuun saakka. Lapset ja lastenlapset käyvät jatkuvasti luonani. Huomaan aina, miten lapseni ovat äitistään tavattoman ylpeitä; erittäin huonoista lähtökohdista ponkaissut tähän pisteeseen.

        Kaikkea hyvää Sinulle, pidä itsestäsi huolta (rakasta itseäsi)!

        on perseestä, ei siellä mitään opi. Parhaiten käytännön työt oppii käytännössä. Parin viikon kokemuksella osaa tehdä kaikki hommat. Ärsyttää että simppeleistä duuneista kuten siivoojan- ja ravintolatyönammateista pitää tehdä iso numero. Työpaikoillakin jotkut vajaaälyset jaksaa kiljua, miten hommat pitää tehdä "oikein." No, ne ammatit onkin suunnattu hieman simppeleille ihmisille. Ei siellä fiksun pää kovin kauaa kestä ellei saa työskennellä itekseen tai johtotehtävissä.


      • Liina Anniina kirjoitti:

        Eli mie sain nyt sen käsityksen, että ravintola-ala kun ei passaa, ja lapsi ja tulevat lapset on hoidettava, niin ollaan umpikujassa ja halutaan sormus, ja ei haluta kotirouvaksi.

        ???

        Että mikä neuvoksi.
        Tietysti se, että menet jollekin toiselle alalle, jossa on suht ja koht päivätyö. Aika moni ihminen kuitenkin joutuu tekemään viikonloppuna töitä ja jättämään toisinaan lasten peittelemisen muille henkilöille. Että aika vajaa on tämä maailma.

        On muitakin töitä ja aloja kuin ravintolatyö. Voit vaikka hankkia ajokortin ja ryhtyä postinjakajaksi. Puhdistusalan töitä on pilvin pimein, lyhyellä koulutuksella saa lähihoitajan työtä, myyjän töitä ja kaikkea tältä väliltä. Entäpä bussin kuljettaja? Rakennukselle maalariksi, naiset pärjäävät siinä missä mieskin.
        Itsenäiseksi yrittäjäksi voi alkaa: kampaaja, kosmetologi, hieroja, jalkahoitajista huutava pula. Voi, voi, ei net tarvitse ihan himokiinnostavia duuneja olla, mutta kyllä niillä elää ja kun oppii homman, voi tuntea mielihyvää.
        Ei muuta kuin usvaa putkeen ja sisua hattuun, sitä voi ihminen yltää mihin hyvänsä.

        No ihan vaan tiedoksi että millään lyhyellä koulutuksella ei lähihoitajan työtä saa sinulle tietämätön vaan käy ensin 2.5 vuotta kestävä koulutus niin sitten saat vasta lähihoitajan töitä!


      • ******
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja ymmärtävästä palautteesta! Täällä kun niin usein saa haukut, kirjoittipa mitä hyvänsä..
        Olen ennenkin yrittänyt työkkärin avulla löytää minulle sopivaa opiskelu- tai työskentelypaikkaa jne., mutta ei niistä ammatinvalintapsykologeilla käynneistä tai työharjoitteluista ole ollut minulle juurikaan mitään hyötyä. Työkkäriä ei tunnu kiinnostavan yksilön tarpeet, vaan se, että kunhan Suomen työttömyysprosentti pienenisi. Tämä on minun kokemukseni, muilla voi olla erilaiset kokemukset.
        Oppisopimusta olen itsekin miettinyt, mutta suurimmaksi ongelmaksi on muuttunut se, etten tiedä yhtään, mikä ala kiinnostaisi ammattina. Moni ala kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako ammatiksi asti. Masentuneilla ihmisillä yleensä jää elämään se, vaikka masennuksesta parantuisikin, että suuria päätöksiä on usein vaikea tehdä. Itse olen itsessäni ainakin tälläisen piirteen huomannut. Onko se sitten heikkoa itseluottamusta, en tiedä. Varmaankin.
        Varmaan ainakin yksi este häillemme toistaiseksi on se, ettei minulla ole mitään omaisuutta tai säästöjä, joista voisin maksaa miehelleni edes kihlasormuksen, saatika sitten osan hääjuhlasta!
        Joka lauantai lottoan epätoivoisena.. Edes se viime lauantain yksi kuudesta seitsemän oikein kupongista ei voinut osua kohdalleni... :)
        Tiedän, ettei naimisiin menolla pitäisi olla mitään kiirettä, jos kumpikin rakastaa toisiaan valtavasti ja aikomuksena on joka tapauksessa olla lopun elämä yhdessä, mutta minulle se merkitsisi vain niiiiin paljon, jos mieheni kosisi ja ilmoittaisi halunsa naida lapsensa äidin ja elämänsä ainoan ja viimeisen rakkauden.

        Nyt kasvaa aikuiseksi, ennen kuin haihattelet naimisiinmenoa ja miksi ihmeessä teit lapsenkin ? Noin lapsellinen kun itsekin olet. Sitä ei kuule AIKUISTEN OIKEESSA MAAILMASSA mietitä, että mitähän sitä tekisi isona kun ei mikään kiinnosta. JOS ON RAHAPULA niin sitten siivotaan vaikka asemanvessoja tai mennään sinne Siwan kassalle, eikä mietitä kun ei oikeen mikään innosta.


      • nyt!
        !!!!!! kirjoitti:

        Vaan elätä itse itsesi, kunnes tiedät mitä haluat ! vaikka "siivous" nyt elät veronmaksajien tuloilla. Ei tämän yhteis kunnan tukiverko kestä kauan näitä loiseläjiä jotka pystyvät töihin mutta kun ei halua.TUKI ON TARKOITETTU KUN EI OLE TÖITÄ EIKA MAHDU TYÖELÄMÄÄN TAI JOSTAAN MUUSTA SYYSTÄ KUN HALUTTOMUUS. PISTE

        Onko äiti, joka hoitaa pientä vauvaansa kotona, loinen?
        Halvemmaksi se yhteiskunnalle tulee maksaa äidille kotiin kotihoidontukea, kuin sille äidille, joka vie lapsensa päivähoitoon. Päivähoidossa oleva lapsi maksaa yhteiskunnalle noin tonnin kuussa.


      • työ kuin työ
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        En halua palaa loppuun työssä, jossa en viihdy alkuunkaan (niin kuin äitini), joten siksi en hae "ihan mihin tahansa", jotta vain olisi töitä. Tottakai väliaikaisesti rahan takia jossain ei niin mielekkäässä työssä voisinkin olla, mutta ammatiksi en sellaista lue. En tuhlaa aikaani sellaisen ammatin lukemiseen (esim. kampaaja, siivooja, kosmetologi, hieroja, maalari, bussinkuljettaja..), kun ihan hyvin voisin sitten mennä vain johonkin Siwan kassalle suoraan tuhlaamatta opiskeluun vuosia.
        Äläkä yhtään väheksy sitä, ettenkö olisi muka jo teini-iästä asti peruskoulun päätyttyä yrittänyt pähkäillä, mitä tällä elämällä oikein tekisin. Tai etten olisi yrittänyt elämässä aina tehdä parhaani, niin kuin nytkin. Päivittäin mielessäni pyörii opiskelu- ja työasiat, koska yritän kuumeisesti keksiä jotain! Ja paljon olenkin työkokeiluja tehnyt harjoittelujen muodossa.
        En pidä tavastasi puhua väheksyen ja alentavasti. Etkä ainoastaan tee sitä nyt minulle, vaan olen huomannut aiemmissa viestiketjuissa saman tapaista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Sinulta puuttuu empatia. Ovat muutkin ihmiset arvokkaita, et vain sinä.

        Kaikki työt ja työntekijät ovat arvokkaita.Ei ihminen ole sen parempi tai huonompi tekipä mitä töitä tahansa.Minusta siivoja on jopa arvokkaampi ja tarpeellisempi kuin joku ravintolan pomo. Siivoustyötä ei vaan suomessa arvosteta ansion mukaan.


      • Liina Anniina
        adrianon kirjoitti:

        No ihan vaan tiedoksi että millään lyhyellä koulutuksella ei lähihoitajan työtä saa sinulle tietämätön vaan käy ensin 2.5 vuotta kestävä koulutus niin sitten saat vasta lähihoitajan töitä!

        On se lähihoitajan koulutus (2,5 v) kuitenkin lyhyempi kuin akateeminen, yliopistotason koulutus, joka kestää 5-6 vuotta riippuen opiskelijan ahkeruudesta ja sitkeydestä.
        Sitä nyt lähinnä tarkoitin.
        Tietääkseni laitoshoitajan koulutus on vuoden mittainen, joten sitäkin kannattaisi alkup. miettiä. Mutta ilmeisesti hänellä on siihenkin jokin syy, ettei voi mennä ko. ammattiin. Ei pahalla, mutta kun syitä tuntuu löytyvän.


      • Jo vanha
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja ymmärtävästä palautteesta! Täällä kun niin usein saa haukut, kirjoittipa mitä hyvänsä..
        Olen ennenkin yrittänyt työkkärin avulla löytää minulle sopivaa opiskelu- tai työskentelypaikkaa jne., mutta ei niistä ammatinvalintapsykologeilla käynneistä tai työharjoitteluista ole ollut minulle juurikaan mitään hyötyä. Työkkäriä ei tunnu kiinnostavan yksilön tarpeet, vaan se, että kunhan Suomen työttömyysprosentti pienenisi. Tämä on minun kokemukseni, muilla voi olla erilaiset kokemukset.
        Oppisopimusta olen itsekin miettinyt, mutta suurimmaksi ongelmaksi on muuttunut se, etten tiedä yhtään, mikä ala kiinnostaisi ammattina. Moni ala kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako ammatiksi asti. Masentuneilla ihmisillä yleensä jää elämään se, vaikka masennuksesta parantuisikin, että suuria päätöksiä on usein vaikea tehdä. Itse olen itsessäni ainakin tälläisen piirteen huomannut. Onko se sitten heikkoa itseluottamusta, en tiedä. Varmaankin.
        Varmaan ainakin yksi este häillemme toistaiseksi on se, ettei minulla ole mitään omaisuutta tai säästöjä, joista voisin maksaa miehelleni edes kihlasormuksen, saatika sitten osan hääjuhlasta!
        Joka lauantai lottoan epätoivoisena.. Edes se viime lauantain yksi kuudesta seitsemän oikein kupongista ei voinut osua kohdalleni... :)
        Tiedän, ettei naimisiin menolla pitäisi olla mitään kiirettä, jos kumpikin rakastaa toisiaan valtavasti ja aikomuksena on joka tapauksessa olla lopun elämä yhdessä, mutta minulle se merkitsisi vain niiiiin paljon, jos mieheni kosisi ja ilmoittaisi halunsa naida lapsensa äidin ja elämänsä ainoan ja viimeisen rakkauden.

        Ei se naimisiinmeno niin kallista ole, maistraatissa käynti ja siistit vaatteet päälle ja menoksi. Eikä se sormuskaan niin kallis tarvi olla. Otappas selvää tästä vaihtoehdosta. Itse tein näin, sormuksetkin olivat vain lainaksi saatuja, ja tästä jo 42v. aikaa ja yhdessä vieläkin.


      • Liina Anniina
        tietäväinenkin kirjoitti:

        Olet niin nuori, ettei millään aukoilla ole väliä. Sullahan on pieni lapsi. Lisäksi avoliitto ja avioliitto ei nyt juuri eroa toisistaan kun on pieni lapsikin. Kosipas miestä, siitähän se selviää. Mutta suunnittele myös tulevaisuuttasi. Ja tähtää hyväpalkkaiseen työhön. Ravintola-alalle jos aiot niin mahdollisimman hyväpalkkaiseen, kun olet nuori. Ei kannata tyytyä pikaratkaisuihin. Se kuule maksaa itsensä takaisin ennen pitkää kun satsaa opintoihin. Mihinkään amikseen ei kannata mennä, ellei se ole sitten jotain miesvaltaista sähkömiehen hommaa mistä kanssa saa palkkaa.

        hei, ei alkuperäiselle kannata tällaista läppää heittää, että ei kannata tyytyä muka pikaratkaisuihin, vaan pitää tähdätä hyväpalkkaiseen.
        Joo, ja ikuisesti jää tähtäämään. Moni homma pitää alkaa alusta ja pienellä palkalla, akateemiset alatkin on kuules alussa melko pienipalkkaisia.
        Opintoihin kannattaa satsata, mutta ei pidä alkaa nirsoilla eikä diivailla, ettei löytyisi muka sopivaa ja just sopivaa alaa persoonaan. Elämäntilanne ja oma sitkeys kannattaa huomioida, kaikista ei ole painimaan opintojen kanssa viittä vuotta.

        Työ on aina työtä, samoin opiskelu, maistuu puulta välillä, eikä se tarkoita sitä, ettei ko. ala sopisi.


      • sdfcsdfsdf
        Liina Anniina kirjoitti:

        On se lähihoitajan koulutus (2,5 v) kuitenkin lyhyempi kuin akateeminen, yliopistotason koulutus, joka kestää 5-6 vuotta riippuen opiskelijan ahkeruudesta ja sitkeydestä.
        Sitä nyt lähinnä tarkoitin.
        Tietääkseni laitoshoitajan koulutus on vuoden mittainen, joten sitäkin kannattaisi alkup. miettiä. Mutta ilmeisesti hänellä on siihenkin jokin syy, ettei voi mennä ko. ammattiin. Ei pahalla, mutta kun syitä tuntuu löytyvän.

        Mitä tekee laitoshoitaja, sellaista ammattinimikettä ei ole olemassakaan. Mutta laitohuoltaja ja lähihoitaja on, tekevät eri tehtäviä. Keskiasteella lähihoitajan koulutus kestää 3 vuotta.


    • kai välttelee!ei halua jakaa omaisuutta.tehkää avioehto!

    • Totuus sattuu

      Itse olen "hyvin varakas" ja vaimo p.a. Asia hoitui helposti avioehdolla. Tästä johtuen tilanteesi antaa olettaa, että syy on sinussa eikä raha-asioissa.

      • pa.ka

        rakastatko vaimoasi vähemmän kun varakkuuttasi?
        Jos rakastat vaimoasi varauksetta niin raha on sivu seikka.
        Kummasta luopuisit enemmin?


      • ...helppo?
        pa.ka kirjoitti:

        rakastatko vaimoasi vähemmän kun varakkuuttasi?
        Jos rakastat vaimoasi varauksetta niin raha on sivu seikka.
        Kummasta luopuisit enemmin?

        ...siitä, rakastaako se, jolla on rahaa, vaan rakastaako se varattomampi rahaa vai miestä.
        Olipa avioehto tai ei, avioliitossa kaikki raha tulee yhteiseksi hyväksi, kun molemmat niin tahtovat (ja niinhän se oikeassa avioliitossa kai pitäisi olla). Avioehdolla suojataan ennen kaikkea ennen avioliittoa hankittu omaisuus erotilanteessa. Avioliiton aikana voidaan sopia yhteisestä taloustilistä, johon kumpikin rahaa varojensa ja tulojensa mukaan tallettaa.

        Minun puolisoni ilmoitti minulle, että jos olisin vaatinut avioehtoa, hän olisi jättänytminut . Meillä ei siis ole. Ajoittain olemme joutuneet keskustelemaan avioerosta, kun liitto ei toimi (yli 20 v jälkeen). Kuulemma hän haluaa kaiken, KAIKEN. Eihän se juridisesti ole tietenkään mahdollista, mutta sillä saa kyllä eron raadollisimmat piirteet esiin.

        Ja tiedoksi: hänen rakkautensa hiipui ensin, minun vasta sitten. Olen ollut tyhmä.
        Älkää muut olko.


    • köyhät kyykyyn

      Raha menee rahan luokse. Köyhää puolisoa tulee välttää. Totuus on se, että miehen rakkaus lopuu kun "mälli lentää".

    • mm-mmm

      kuulostaa kyllä, että sulla on jumalaton kiire kihloihin ja naimisiinkin vaikka "parin vuoden sisällä". Lopeta nyt ensin se haihattelu molemmista, ne tapahtuu jos on tapahtuakseen. Yhdessä voi olla ilman sormuksiakin. Toisekseen, kattele itelles kiinnostava koulu ja hae sinne, saat sen koulutuksen ja pääset joskus ehkä töihinkin. Avaimet on sulla itelläs käsissäs, että käytä niitä ja päätäs yhdessä. Kukaan ei niitä sun puolestas tee ikinä. Muutama vuosi vielä ikää lisää, niin et enää edes yritä mitään vaan eristäydyt ja syytät sitä kun sait lapsia, ettei tullu sitte kouluunkaan mentyä.
      Onnea ja menestystä! Muistakin sitten olla painostamatta sitoutumisessa miestäsi, muuten voi käydä niin, että hänkin ahdistuu ja lähtee lätkimään.
      Eiköhän se kihlautuminen tule teillekin sitten jos MOLEMMILLE aika on oikea ja tuntuu HYVÄLLE JA muutenkin OIKEALLE.

    • kotileikkiä

      Taidat olla aikamoinen koheltaja ja tuuliviiri. Siihen viittaa se mitä kerroit pikavippiongelmastasi. Olet kovin nuori ja aikuistumisesi on kesken. Etkö nyt tosiaankaan voisi rauhoittua ja keskittyä ensin äitinä olemiseen. Mietit ja suunnittelet rauhassa tulevaisuuttasi. Niin se miehesikin rupeaa luottamaan sinuun, että pystyt pitkäjänteiseen ja vastuulliseen suhteeseen.
      Olet aivan alussa suhteessasi, ettekä vielä tunne kovin hyvin toisianne. Te kasvatte yhdessä ja suhteenne syvenee ja lujittuu, jos teillä on malttia ja älliä. Pysyvä suhde vaatii järjenkin käyttöä eikä tunnemyllerryksillä pitkälle potkita. Älä pilaa suhdettasi kinuamalla kihloja ja ruikuttamalla koko ajan huomiota ja rakkaudentunnustuksia. Miehesikin tarvitsee aikaa ja rauhaa kypsyäkseen.

    • ...

      vasta parikymppinen ja elämä on edessäsi. Et ole menettänyt vielä yhtään mitään, päinvastoin. Ajattele, mitä sinulla jo nyt on, älä niinkään sitä, miten asioiden pitäisi olla. Keskity ja ole läsnä tässä päivässä ... toki on hyvä,että jossain määrin murehdit tulevaisuudestasi, kuitenkin, kunhan lapsenne hieman kasvaa (en tiedä, oliko ihan sylivauva vielä), voit lähteä opiskelemaan itsellesi ammattia. Valinnanvaraahan on niiden suhteen. Jäi vain mietityttämään, perustuuko arvonne ainoastaan varallisuuden ja ulkoisten asioiden varaan suhteessa parisuhteeseenne? Koska todellisuudessa niiden varaan ei lopulta rakenneta mitään pysyvää.

    • mies200002

      Luin tuon 'ongelmasi' ja sen mitä täällä on keskulteltu. On paljon asiaa mistä pitäisi päätellä mitä tehdä.
      Kyllä sulle ihan hyviä neuvoja on annettu, mutta ehkä minäkin voin osallistua tähän myös. Olet siis yhdessä miehen kanssa ja teillä on lapsi. Sinulla on ollut vaativa elämä itsesi kannalta ja rakastat tätä miestä tosi paljon ja hän myös sinua. Nyt epäilet että hän ei rakastaisikaan sinua ja haluat mennä naimisiin jotta voisit varmistua rakastaako vaiko ei. Vähintäänkin sinun pitää ottaa puheeksi naimisiin meno ja että haluat naimisiin hänen kanssaan. Ja että haluat olla hänen arvoinen myös.
      Hänkin haluaa olla sinun arvoisesi olen varma siitä.
      Sinun ongelma on se että sinä haluat saada olla arvostettu osa perhettäsi ja siihen päästäksesi sinun täytyy saada ammatti josta pidät joka on päivätyötä ja ei ole huonosti palkattu. Vaihtoehtoja ei ole oikeastaan kovin monta. Sinun pitää vain valita ja päättää mitä alat tekemään. Ensin sun täytyy käydä se avioliittokeskustelu miehesi kanssa. Uskoisin sen selviävän sillä. Te voitte päättää milloin menette naimisiin ja sen ei tarvitse tosiaan olla heti. se voi olla vuoden päästä tai kahden riipuen siitä miten haluatte toimia.
      Kun se päätös on tehty on sinulla tavoite. Tavoite on se että saat sen ammatin ja työn, mikä siiten tuo sen tyydytyksen mikä tarvitaan ongelman ratkaisuun.
      Eli voit ratkaista kummankin ongelman kerralla. Avioliiton ja työn. Sitä onko rakkautenne kestävää vai ei, ei tiedä kukaan mutta senkin eteen voi tehdä töitä. Avioliitto on oikea päätös jos molemmat rakastaa toisiaan, mutta ajankohdan voi määrittää tilanteen mukaan. Haluat että mies kosisi sinua, mutta koska olet antanut hänen ymmärtää ettet halua sitä. Hän tuskin kosii sinua ihan lähiaikoina, joten sinun täytyy puhua asiasta vähintäänkin.
      Puhuit masennuksestasi ja työongelmistasi, mutta rakkausongelma on silti mielestäni se suurin ongelma.
      Joten itse kehoitan alkamaan siitä, mutta sinun täytyy ymmärtää myös että ne muut ongelmat ei sulkeudu pois silti.
      Ja uskon sen sinun tietävänkin.
      Voisin kuvitella että juuri päätöksen teko miten toimia on se kompastuskivi. Mutta uskoisin miehesi pystyvän auttaa sinua kun apua pyydät päätökseen. Paikallaan junnaamimen ei tee hyvää kenellekkään joten pyri suhteelliseen nopeisiin ratkaisuihin kuitenkin. Ei sen tarvitse edes olla lopullinen ammatti jos ei oo varma mikä on hyvä, mutta edes joku toimeen tulo olisi hyväksi sinulle.
      En usko että olisit onnellinen kotirouvana, etkä taida tietää myös sitä olisiko miehesi pidemmän päälle


      Hyvää kesää kuitenkin

    • Kaunotar65

      Vaikka itse olen jo yli 40 ja pienituiloinen, niin kyllä rikas mies voisi kelvata minulle, ainakin hemmottelemaan jos oma ei siihen pysty:))

      • Miesmyösyli40

        Silloin jos on rahaa ja jos tuntee tarvitsevansa naisen, vakituisesti tai vaikka väliaikaisesti, niin mikähän mahtaisi olla syy valita 45 vuotias nainen!? Kyllä mä itse ottaisin silloin ainakin mielummin 25 vuotiaan nuoren kauniin neitosen, köyhänä taas olisi pakko tyytyä siihen mitä jää, 40 , mutta elättämään en sitä enää alkais..


      • Hiton onnellinen..

        rahoillaan, omaisuudelllaan ja autoillaan pröystäilevää ukkoa, heti passitan muualle..tärkeintä on mitä yläpäässä on.Ja tietysti itse ihminen, siihen voi ihastua.Miehethän tahtoo aina kauniista naisesta sitä yhtä tiedetään...

        Miettikääpä itse mitä se köyhyys on?materiaalista ja henkistä..arvostatko onnellisuutta..rikkaus onko se sitä et kerää kaikenmaailman krääsää ja omistaa vaikka mitä..onnetonta.
        Koska ihminen osaa arvostaa itse elämää???


    • tinttamariaa

      Jospa menisit kouluun tai oppisopimuksella öihin oopiskelisit ammatin:) nimerkillä siinä samas jamas ollut itsekin mutta vain nuoruuden tyhmyyden takia.

    • KoulutperseesZZzz

      Olen itse 22v mies ilman ammattia, ja ei tämä ole helppoa ei todellakaan.
      Olen aina vihannus kouluja, siellä ei opi mitään muuta kuin että opettajat puhuu paskaa sun selän takana ja siellä oppii polttamaan tupakkaa ja ryyppäämään, niin ja sitten tulee saatananmoinen masennus. en suosittele kellekkään mitään saatanan koulua.
      Vittu elän tässä vanhempien luona vielä, kyllä sitä työtä löytyy sitten kun tämä saatanan lama loppuu.
      Kaikki johtuu tästä saatanan lamasta, sitten kun se loppuu niin sitten saat varmasti töitä.
      Menet vaan kyselemään kaikista paikoista, jos johonkin työpaikkaan pääsisit sisään vaikka mihin töihin, niin voihan siitä sitten nousta ylöspäin. =)

      • Tekniikka

        Mikset lue itseäsi johonkin ammattiin? Nyt vaan hakupaperit vaikkapa Aalto yliopistoon ja joku kunnon ammatti (DI, ekonomi, juristi, lääkäri tms.) alle niin loppuu se kituuttaminen.


      • iitintiltu..
        Tekniikka kirjoitti:

        Mikset lue itseäsi johonkin ammattiin? Nyt vaan hakupaperit vaikkapa Aalto yliopistoon ja joku kunnon ammatti (DI, ekonomi, juristi, lääkäri tms.) alle niin loppuu se kituuttaminen.

        suomessakin käy kohta niin että kouluttaudutaan olemattomille työmarkkinoille.Koulun käyminen sinänsä on kivaa puuhaa ja voishan sitä koulua käydä jatkuvaankin..siitä saa arvon ja ylpeyden itselle,
        mutta leipää kun pitäs saada onkin asia erikseen.Onhan noita työpaikkoja ja muuttaa vaikka ulkomaille..


    • kokemusta on

      Mieti, miten parannat asemaasi, tee toteuttamiskelpoinen suunnitelma ja ala toteuttaa sitä. Sinuna varaisin Työ- ja elinkeinotoimistosta (entinen työvoimatsto) ajan itselleni ja yhdessä heidän kanssaan lähtisin miettimään, mitä mahdollisuuksia sinulla on edetä sekä koulutuksellisesti että ammatillisesti. Heillä on runsaasti kokemusta vastaavanlaisista tilanteista kuin sinulla.
      Jos jostain syystä et halua sinne ottaa yhteyttä, nyt on tosi paljon tarjolla lehtien puhelinmyyntityötä. Niitä ja paljon muitakin paikkoja löytyy mm. Internetistä osoitteesta
      www.mol.fi
      joka on Työ- ja elinkeinotston nettisivu.

    • Eskoz

      en tiedä tarkkaan mikä täällä on ongelmana, mutta minulla on rahaa. it-kuplan aikana sijoittelin "hieman" ja revin siivut pois kun homma tuli kolisten alas. Noin viitteeksi; asun Westendissä 520m2 omakotitalossa, pihassa on Lamborghini Countach, Mercedes SLK ja BMW M5 Schultzbach tuning ( 500 hp). Vene löytyy, MB Powerboat ( 190mph). Nämä siis vain Suomessa, sitten minulla on useita loma-asuntoja ulkomailla ja varusteissa löytyy.

      En siis ymmärrä, jos nainen on köyhä ei se minun seurassani haittaa. Minulla on antaa vaikka useammallekin! Suru siis pois ja iloinen elämänasenne kehiin. P.S. jos ketä kiinnostaa niin voi ottaa yhteyttä, tosin ruuhkan välttämiseksi en voi antaa yhteystietoja täällä.

      Sorry!

      • Hei Esko,
        Tässä olis yks köyhä lisää. Rahaa ei ole paljon, mutta seuraa vähän. Ikääkin on kertynyt liikaa ja peilit on heikentyneet sitten Kekkosen ajoilta. Ideoita kyllä riittää, kunhan vaan pääsis kaikkea toteuttaan.
        Hyvää loppuelämää murehtijoille!


    • Poliisi 1

      Hommaa työpaikka. Oma raha ja työssä onnistuminen ja uudet ihmiskontaktit rikastuttavat ja kasvattavat = normaalia elämää ja auttaa kaikessa eteenpäin.

    • Voikoo ollla?

      Onko mahdollista, että jostain muustakin kiikastaa. Tuota on mahdotonta todeta oikeaksi syyksi jättää menemättä naimisiin, koska ei tunne miestäsi oikeastaan mitenkään. Omaan työllisyytesi voit vaikuttaa ja koulutukseen. Riippuen tietysti lapsen iästä. Päiväkodin ajaksi voit hyvin käydä koulussa opiskelemassa ja kun olet palkkautunut niin äkkiäkös nuoruuden hölmöilyt maksaa pois, varsinkaan kun ei ilmeisesti kovin paljon kontollasi mutta sen verran ettei niitä ihan kotona istumalla makseta. :)

    • köyhä, sairas, yksin

      Nöihän se on, että jos olet mistä syystä vain kovin erilainen kuin se toinen, nii kannattaa pysyä erossa eikä haihatella ihmissuhteita.

      Kyllä se o totuus, että se ei onnistu, että toinen maksaa kaiken elämässä, kyllä osuuksien pitää jollain tapaa olla järkevässä suhteessa keskenään ja työmarkkinatuella olevan esin. olla erossa "miljonääristä" vammaisen oltava yksin yms... eihän kumppania voi valita köyhästä ja köyhä saada rikasta, sairas tervettä.

      Mutta joskus o oikeesti paha mieli, kun tapasi aikanaan ihmisen jolle ei voinut kertoa, miksi ei voi olla tämän kanssa... ennustajan vikaa oli silloin tulevaan.

      Mutta aava meri tuo joskus kaikki rantaan, metsästä tullaan ulos ja sateenkaaren päässä on arkku. kaikkea voi unelmoida

    • suppanaz

      Kaikelle on aikansa! :)

    • w.c.fields

      Lapsen tähden solmitaan se vanhempien välinen yhdessäpysymissopimus. Rakkaus on välittämistä, huolenpitoa ja vastuun ottamista toisesta ihmisestä. Avioliitto on sopimus siitä vastuun kantamisesta vaikka oltaisi riidoissa tai elämä muuten heittelisi. Sopimus, että "Kaveria ei jätetä"!!! Lapsi sitä vanhempien välistä sopimusta tarvitsee että hän saa pitää koko lapsuutensa ajan molemmat vanhemmat. Pelkät vanhemmat pärjäisivät ilman sopimustakin.
      Sano miehellesi että haluaisit että solmisitte sellaisen sopimuksen. Voit opiskella myöhemmin ja se on hyvä että miehesi saa tuntea olevansa tarpeellinen. Se että ihmiset tuntevat olevansa toisilleen tavalla tai toisella tarpeellisia yhdistää paremmin kuin se että olisivat toisistaan riippumattomia.
      Kysy mieheltäsi haluaisiko hän mennä kirkkoon ja solmia kanssasi kunniasopimuksen avunannosta ja yhteistyöstä yhteisen lapsenne kasvatuksessa.

      • uskonnoton

        Miksi pitäis mennä kirkkoon, maistraattiin voi ihan hyvin mennä allekirjoittamaan avioliittosopimuksen ja se on aivan yhtä pätevä paperi ja ei tarvii edes kalliita häitä järjestää, virkailijat voivat olla todistajinakin niin että helppoo ja halapaa.
        Muutaman päivän kestää kun esteettömyystodistus hankitaan ja sitten vaan sinne kirjottelemaan alle paperit, ja pieni vihkimisseremoniakin siellä järkätään, tuomari vihkii tai joku muu maistraatin virkamies jolla on vihkimisoikeus.
        Kosi ite ja menkää maistraattin.


    • the.empress

      ......

    • kyllä...

      Ihmisikää ajatellen olet vielä nuori ja ehdit vaikka mitä. Ikäisesi CV ei nyt viel kummoinen voi edes olla. Ala miettimään mitä työksesi todella haluat tehdä ja hakeudu koulutukseen, sinä pärjäät siellä siinä missä muutkin. Naisen kanattaa aina hoitaa asiansa niin, että tulisi toimeen omillaan ilman miestäkin, jos niin kävisi. Älä tee itsellesi ongelmaa varattomuudesta tai varallisuudesta tai se todellakin muuttuu sellaiseksi. Keskityt nyt perheeseen ja siinä sivussa siihen, että koulutat itsesi ja hankit työn. Kyllä ne häät sieltä tulevat vuorollaan. Tsemppiä!

    • rea listi

      Siis eihän kenenkään kannata ottaa luottotietonsa menettänyttä ristikseen. Raha-asioiden yhteydessä katsotaan molempien aviopuolisoiden luottotiedot joskus myös avopuolisoiden. Järkevä mies sulla, onnittelen ja hoida asiasi kuntoon!

    • TommiMRautio

      tuo juttu on keksitty provokatiivinen juttu.

      Suomessa miehet ovat varallisuudesta riippumatta naisten "tossun" tai "tussun" alla, joten aivan huuhaa juttu.

      Tosiasiassa naiset ovat varakkaampia kuin miehet Suomessa ja siksi naiset eivät enää oikeasti tarvitse miehiä kuin viihdykkeeksi.

      • kirjoitat?

        Tommilla ei ole tainnut käydä flaksi, kun noin ajattelee tai sitten elää tossun alla.


      • oliskohan ihan

        peräti seiskasta tai annasta luettuja juttuja. Taitaapa Tommi olla Liisa-Anneli..
        Ja Liisa-Annelin tarinointi on provoo. Siis ettäkö *Tosiasiassa naiset ovat varakkaampia kuin miehet Suomessa*, enpä ole noin karkeaa paskapuhetta kuullutkaan vähään aikaan.
        Syy tossun alla olemiseen on tussu, tai sen puute. Suhde voi olla oikeasti myös tasapuolinen, mutta jos se alkaa riippumaan tussusta, tossun alla oleva Mies (huom. isolla) ei jää odottelemaan, tussuja on maailma väärällään.
        Tosiasiassa nainen on vain reikä, toisille kaksi reikää, kolmannelle kolme, neljännelle jopa vielä tissienkantoteline.


      • hanki uusi harrastus
        oliskohan ihan kirjoitti:

        peräti seiskasta tai annasta luettuja juttuja. Taitaapa Tommi olla Liisa-Anneli..
        Ja Liisa-Annelin tarinointi on provoo. Siis ettäkö *Tosiasiassa naiset ovat varakkaampia kuin miehet Suomessa*, enpä ole noin karkeaa paskapuhetta kuullutkaan vähään aikaan.
        Syy tossun alla olemiseen on tussu, tai sen puute. Suhde voi olla oikeasti myös tasapuolinen, mutta jos se alkaa riippumaan tussusta, tossun alla oleva Mies (huom. isolla) ei jää odottelemaan, tussuja on maailma väärällään.
        Tosiasiassa nainen on vain reikä, toisille kaksi reikää, kolmannelle kolme, neljännelle jopa vielä tissienkantoteline.

        Noin puhuu mies joka kattelee liikaa pornoa, niin sanottua aikuisviihdettä.
        Sekin on riippuvuutta ja vakavaa laadultaan.
        Se vääristää ihmiskuvan ja elämän realiteetit ja antaa naisista todella karmean alistetun koneenaolemisen vaikutelman.
        Lopettakaa siis hetipaikalla tuo pornon tuijotus, se vie turmioon.


      • sdfghlkjhgfd

        Tuo kahjohan sanoi, että aina haukutaan kirjoitti mitä tahansa (nauttii selvästi huomiosta). Tyyli on helposti tunnistettavissa. Aika outoa touhua kyllä. Patologista valehtelua ilmeisesti. Tavallinen ihminen tuskin runoilee suomi24:seen näitä tarinoita.


    • kypsä_nainen

      Minusta vaikuttaa siltä, että miehesi ei halua avioitua kanssasi velkojesi vuoksi. Maksatko vielä velkojasi? Voi olla niin, ettei miehesi halua avioitua kanssasi, koska pelkää joutuvansa itse maksumieheksi veloillesi tai mikä pahempaa itsekin ylivelkaantua.

      Miestäsi voi myös epäillyttää aiempi taustasi ja hän voi hyvinkin pelätä, että taas sorrut lainan ottoon ja koko perhe on ongelmissa ylivelkaantumisesi takia. Tietokirjallisuudessa pikavippien ylenpalttista ottoa rinnastetaan peliriippuvuuteen tai huumeriippuvuuteen; kaikki ovat vakavia riippuvuuksia, joista voi päästä irti useaksikin kymmeneksi vuodeksi, mutta riippuvaisen kanssa yhteiselo on kuin pommin päällä istuisi - ikinä ei tiedä, milloin se räjähtää jälleen ja kuinka laajat vahingot tällä kertaa ovat.

      Jotkut hyvin menestyneet miehet myös häpeävät vähemmän menestynyttä vaimoa; kun muilla on upeat ja menestyneet edustusvaimot, on hänellä "vain" kotiäiti. Tämä käy miehen itsetunnolle, sillä kaikkien lajien uroksilla on lajin villissä luonnossa säilymisen kannalta tärkeä kilpailuvietti muiden urosten kanssa.

      Kaikki edellä maitsemani vaihtoehdot ovat täysain mahdollisia, jos kyse on rahasta. Kannattaa toki miettiä, voisiko kyse olla jostain muustakin? Ja ehdottomasti luottamus on kaiken A ja O - teidän täytyy voida puhua kaikesta suoraan ja yksiselitteisesti; epämääräiset kiertämiset ja örinät eivät olen keskustelua.

      Pahin, mitä voi tehdä, on asettaa mies valinnan eteen; joko avioidutaan tai erotaan. Se vasta sitä todellista kiduttamista onkin. Haluatko miehesi ajattelevan koko avioliittonne ajan, että hänen oli pakko avioitua?

      Eipä tälläisistä tilanteista selvitä muuten kuin puhumalla.

    • sasaasaasasasasaasas

      fak you!!!!!!!1

      • asdfgkjhgfd

        Ärsyttävä tyyppi jolla ei ole muuta kuin aikaa.


    • Been there..

      Tiedän tunteen, mielummin olisin tasa-arvoinen kaikilla suhteen osa-alueilla, myös taloudellisesti. Käytännössä harvoin 50-50 tilanteeseen päästään mutta tuo raha on niin easy riidan aihe ja alistamisen väline myös jos niikseen tulee. Rakkaus ei toisaalta ole sokea vaan kaukokatseinen ja viisas jos tunne vain on aito. Voihan olla että jos puhutte tuonkin asian läpi niin luottamus välillänne kasvaa. Itse kadun etten tehnyt niin.

    • vaikuttaa

      siltä että ripustaudut mieheesi, eli hän on suurinpiirtein koko elämäsi ja "kuolet" jos eroatte. Seiso omilla jaloillasi hyvä ihminen, vaikka työttömänä. Kukaan ei halua riippakiveä väärällä tavalla... Miehesi todennäköisesti on huomannut sen sinusta. Muutenkin lasten hankkiminen liian nuorena huonolle pohjalle kielii ripustautumisesta. Lapsi ei ainakaan voi jättää äitiään/vanhempiaan. Itsetunnossasi on jotain vikaa. Pelkäät yksinjäämistä kuollaksesi... No ikävä kyllä se riski on aina olemassa jos ihmiset puukottaa selkään, mutta yksin on tultava toimeen itsensä kanssa. Silloin sinusta vasta vahva tulee.
      Lopeta turhat haihatukset avioliitosta, et tule yhtään sen onnellisemmaksi mitä nyt olet. Mitäpä typerä sormus muuttaa???? Vaikeuttaa vaan asioita jos kaikki menee päin persettä. Ja jos totta puhutaan, ette vaikuta umpirakastuneilta. Vain ja ainoastaan aidossa rakkaudessa ei raha ole esteenä, eikä mikään muukaan.

    • yx waan

      suomessa ja parisuhteissa etenkin täytyy olla.se että toinen on toista heikompi jostakin syystä- ei muuksi muutu vaikka menisitte kihloihin tms.jokainen "hölmöilee" jossakin vaiheessa elämässään.ei ole täydellistä ketään,oli sitten köyhä taikka rikas.minusta sinä olet rikas jo sillai että sinulla on miesystäväsi ja vauva,olet tosi rohkea kun kirjoitat tänne ja kerrot masennuksestaki...keskity itseesi ja lapsen hyvinvointiin,anna itsellesi anteeksi nuoruuden hölmöilyt...löytyy nyky yhteiskunnasta vielä tänäpäivänäkin vanhempiakin ihmisiä jotka ovat joutuneet pikavippien kanssa melkeimpä loppuiäksi velkakierteeseen...olen samaa mieltä kuin joku muukin,että kävisit ammatinvalinta psykologilla ja katsoisit hänen kanssaan mikä työ sinulle sopisi...sitten voisit kokeilla työkokeilun kautta niitä aloja mitkä kiinostavat. nykyisin opiskelemaan pääsee vaikka työmarkkina tuen turvin,ei tarvitse välttämättä ottaa kauheita lainoja.ja se ala jota lähtisit opiskelemaan,koulu tai kurssi niin sinulle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunitelma jonka mukaan etenet.iltakoulua en sinulle suosittele,sillä missä välissä tekisit opiskeluun kuuluvat työtehtävät yms.jos lapsesi ei olisi hoidossa tai miehesi estyy häntä hoitamasta työnsä vuoksi.en usko että miehesi siksi välttelee naimisiin menoa,että sinä olisit jotenkin varaton...vaan nykyisin on paljon avopareja jotka eivät ole edes kihloissa,ei se rengas tai kaksi sormessasi sinua mitenkään muuta eikä sitä tilannetta.

    • Santeri777

      Löit sitten kiinni arpalippus yhteen kohteeseen ... persaukinen oppurtunisti löysi varakkaan miehen joka ei halua ankkuroida kuitenkaan elämäänsä (lapsi kuitenkin takaamassa mukavat tulot) lopullisesti, onpa todella yllätys.

      Kuka enää välittää avioliitoista ?
      Kuka on niin dorka ettei tajuaisi ajan näyttää onko suhteesta mihinkään ?
      Kuka on niin ahne että haluaisi "takuun ja turvan (taloudellisen)" elämälleen avioliiton kautta, tuolloin kyseessä olisi kauppasopimus.

      Mikäli te toisianne rakastatte todella, ei sillä siviilisääty-rastilla ole mitään merkitystä.
      Lähinnä naimisiin vonkaajat haluaa olen naimisissa-statuksen (mitä ihmettä se sitten enää onkaan) ja tuon em.sopimusturvan tulevaisuutta varten ... eli kyseessä on itsekkäät motiivit toisen (ns.rakastamansa ihmisen) kustannuksella, tavoitteena saada muiden ihmisten hyväksyntä tavalla X & Y.

    • vinkkiä.

      Aikuisille on iltakoulutuksiakin isommilla paikkakunnilla, jos sulla on jaksamisesta kiinni. Myöhemmin voisit olla yksityinen elinkeinonharjoittaja tai sitten jos haluat muualle töihin. Tutki ensin mikä on omalta tuntuva ala.. ja mistä saa rahaa riittävästi. Tai iltalukio korkeakoulutus, jos jaksat. Jos paikkakunnalla ei ole mahdollisuuksia paljoa, tutki mitä siellä on ylipäätään. Mikä olisi paras ratkaisu sulle.

      Jonkun olisi maksettava puolestasi velat koska ne juoksevat korkoa koko ajan ja kasvavat isommaksi.. vanhempasi? Voit heille maksaa myöhemmin takaisin. Älä kiirehdi naimisiin, olet nuori. "Mieheni on työssäkäyvä, hyväpalkkainen aikuinen mies" Mikä on aikuinen mies?? Kuulostaa että teillä on joku ikäero. Tottaksi hivenen vanhempi mies ottaa nuoren heti, niin tyypillistä.

      Kuka sen "arvoinen" sanan on kehittänyt... toivottavasti mies ei ajattele niin. :(

    • Suomalainen mies

      Minusta tuntuu kyllä oudolta että annat rahaa miehellesi, jonka kerroit olevan varakas. Parisuhteessahan päin vastoin varakkaamman osapuolen pitäisi antaa tasoitusta köyhemmälle osapuolelle.

      Lapsilisät eivät kuulu isälle, jos ette ole naimisissa. Lapsilisät maksetaan nimenomaan lapsen äidille, ja siihen on monia syitä; vaikka imettäisit lasta eikä hän trvitsisi ruokaa, niin imettävä äiti tarvitsee enemmän ruokaa tai muussa tapauskessa seurauksena on äidille itselleen luukato ja huonot hampaat. Pidä huolta itsestäsi! On lapsenkin etu, että äiti on hyvässä kunnossa.

      Jo säästäisit kuukaudessa sen lapsiläsn ja 100 €, jotka kerroit antavasi miehellesi, niin sinulle jäisi 400 €/kk ja voisit reilussa vuodessa maksaa pois muutaman tonnin pikavippisi. Tuntuu kuin et oikein kaikin tavoin yrittäisi maksaa velkojasi pois vaan jotenkin pidät itseäsi tässä huonommuuden tilassa. Miehesikö sinua estää vai mikä?

      Onko miehesi joku tummapintainen kaveri, joka on vietellyt sinut, käyttänyt hyväkseen masennuksen jälkeistä tilaasi, sitonut teidät yhteen lapsen avulla ja nyt vielä ottaa sinulta rahaakin vastaan?

      • 15 + 8

        Minulla jäi aikoinani koulu kesken ja olen sen jälkeen tehnyt kaikkea mahdollista, johon ei vaadita ammattitodistusta. Kesäisin puutarhoilla ja hautausmailla, talvella siivoustöitä. Palkka ei tietenkään ole ollut paras mahdollinen, mutta nyt voin ylpeänä todeta, että olen elättänyt itseni omalla työllä. Aina ei tarvita koulutodistusta. Minulla oli myös masennusta, mutta sitkeydellä ja yritteliäisyydellä pääsin eroon myös siitäkin. Jos haluat ravintola-alalle, kysy rohkeasti sieltä töitä. Varmasti pääset, kun jaksat yrittää. Aina ei papereita tarvita.


      • ---
        15 + 8 kirjoitti:

        Minulla jäi aikoinani koulu kesken ja olen sen jälkeen tehnyt kaikkea mahdollista, johon ei vaadita ammattitodistusta. Kesäisin puutarhoilla ja hautausmailla, talvella siivoustöitä. Palkka ei tietenkään ole ollut paras mahdollinen, mutta nyt voin ylpeänä todeta, että olen elättänyt itseni omalla työllä. Aina ei tarvita koulutodistusta. Minulla oli myös masennusta, mutta sitkeydellä ja yritteliäisyydellä pääsin eroon myös siitäkin. Jos haluat ravintola-alalle, kysy rohkeasti sieltä töitä. Varmasti pääset, kun jaksat yrittää. Aina ei papereita tarvita.

        Kannattaisi mielummin katsoa iltakoulutustarjontaa, ei kaikki halua kökkiä hautuumalla.


      • Ruoka ja asuminen maksaa jokaiselle, yhteiskunta vaan tukee sosiaalisin avustuksin yksinhuoltaja äitejä eli ilman miestä asuminen olisi käytännössä sinulle yhteiskunnan kustantamaa, lisäksi lapsilisä, äitiysraha ja mahdollinen toimeentulotuki. Näitä kustannuksia maksetaan meiltä kerättävistä verorahoista.
        Työn vieroksuminen ei ole jrkevää. Jos CV on tyhjä ota sitten oikeita töitä, (jos huolitaan ilman kokemusta) siivoustyötä, hampurilaisravintolatöitä tai aamulehden jakoa jonka voisit tehdä ennen miesystäväsi töihin lähtöä.
        Kouluttaneelle miehelle olet vain aivoton blondi jolla tyydyttää itsensä jos et kehitä ja vaadi itsestäsi paljon. On yritettävä ja aina vain yritettävä rakentaa elämänsä raiteilleen. Miehen rahoilla eläminen ei maksullisen huoran roolista paljon poikkea, onpa vaan vähemmän töitä.


    • Onpa taas hekisesti vähemmän terve ukko keksinyt murjaista provon. Kaikkea se joutilaisuus teettää. Kai tästä joku jonkinlaisen tyydytyksen saa?

      • mekutin

        Onpa pakko sanoo tähän omakin mielipiteeni. Siis tuo että olet joskus sairastanut masennuksen ei ole mikään syy jäädä toimettomaksi! Itsekin olen sairastanut äärettömän syvän ja vakavan masennuksen ja se loppu siihen ku päätin ottaa itteeni niskasta kiinni ja ottaa elämä haltuun! Näin sanoi mulle lääkäri: lopeta se itsesäälissä rypeminen ja tee elämälläsi jotain, ei ole ihme et olet tuossa jamassa ku et tee mitään..et ei nuorta ihmistä ole tarkoitettu elämään vaan neljän seinän sisällä! Ja tottahan hän puhui, pari päivää asiaa mietittyäni päätin et nyt loppuu tämä itsesäälissä vellominen ja otin todellakin itteeni niskasta kiinni, hain kouluun mihin pääsinkin heti ja vaikka tuli välillä tilanteita et teki mieli heittää hanskat tiskiin ja lopettaa koko koulu ku se vaati multa mun mielestä sellasta mihin en omasta mielestäni ollut halukas mut sillo rupesin miettimään et sitäkö mä todella haluan, jättää kaiken ja palata takaisin siihen entiseen arkeen missä ei siis ollu mitään annettavaa mulle ja päätös oli että ei ikinä! Joten siitä sit vaan sitkeesti eteenpäin kohti tavoitteita mitkä olin itelleni asettanut ja voin sanoa et ei se helppoa ollu mut tänä päivänä oon onnellisesti siinä ammatissa mitä oon aina haaveillu ja saanu vielä heti valmistuttuani työpaikan itelleni et kyl ihminen pystyy jos se vaan oikeesti haluaa! Monta vuotta meni tuota koulua tahkoessa(ensin valmentava koulu, sen perään ammattitutkinto) mutta päivääkään en kadu et tän ratkaisun tein ja siinä pysyin loppuun saakka niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä! :) ja sinne hävis masennuskin saman tien! :)

        Tällä hetkellä olen onnellisessa parisuhteessa jossa molemmat ollaan saman vertaisia ja rakkautta piisaa! ja entiset luottotieto merkinnät hoidettu työn avulla pois(maksettu) ja uus elämä käynnissä! :)

        Unohda nyt se sormus ja keskity olennaiseen! Hanki itelles ammatti ja ku oot päättänyt mikä se on ni älä luovuta vaan pidä tavoite siellä ammattipapereissa äläkä huonoinakaan päivinä anna periksi vaan ota asenne et läpi mennään vaikka harmaan kiven ja pidä se loppuun asti! Lopussa kiitos seisoo ku saat ammatin ja voit sitä kautta alkaa arvostaa ittees enemmän ja sitä mukaa sun mieheski huomaa et oot todellakin ottanu ittees niskasta kii ja haluut tehdä elämällesi muutoksen! Älä anna pienten vastoinkäymisten tulla esteeks, niitä tulee jokaisen matkan varrelle mut niistä pitää vaan tarpoo yli! Ota sellane asenne et luovuta en koskaan ennenku oon saavuttanut tavoitteeni! Ja sen jälkeen huomaat miten hyvä olo sulle tulee! Ja arvostat ittees enemmän!

        Nyt tosiaan katse kohti tulevaisuutta ja jätä ne avioliitto jutut taka-alalle, niiden aika tulee vasta sitten kun olet ensin laittanut oman elämäsi kuntoon! Ja mieheskin arvostaa sua paljon enemmän ja voitte sit onnellisena sitoutua toisiinne loppuelämäksi! Siis ei ne kihlat ja avioliitto muuta yhtään mitään, jos teillä on jo nyt hyvä suhde ni miks pitää pitää kiirettä mennä naimisiin/kihloihin ku se suhde ei siitä mihinkään muutu? Nauti nyt vaan siitä rakkaudesta mitä saat tällä hetkellä tuntea/kokea ja keskity ennemmin laittamaan oma elämäsi ensin raiteilleen! :)

        Voimia ja jaksamista tulevaan! =)


    • ehdotus

      ...Oppisopimus??? Käväise työkkärissä, kerro tilanteesi ja ota selvää mitkä alat olisivat paikkakunnallasi mahd. työllisttäviä ja mieti sen jälkeen mikä nistä kiinostaisi sinua... Silloin kannattaisi kokeilla ja kysyä oppisopimusta, jos sinnulla opiskelu tökkii niin mikä olisi paermoa/ mukavempi vaihtoehto kuin opiskelu työn ohessa :) Mukavaa & aurinkoista kesää kaille!!!

      • ehdotus

        parempi/ mukavempi


        ....aurinkoista kesää Kaikille!!!


      • luulottelija
        ehdotus kirjoitti:

        parempi/ mukavempi


        ....aurinkoista kesää Kaikille!!!

        ensimmäisen kirjoittajan juttu perustuu kaikki luulotteluun: "luulen ettei hän halua naimisiin", "en tiedä mitä haluaisin opiskella, olen miettinyt sitä peruskoulusta lähtien"... Eli 5-6 vuotta, tekemättä mitään?
        Kannattaisikohan ihan opetella tekemään vaikka töitä, aluksi pari tuntia päivässä, että saisi jostain realiteeteistä kiinni??!! Ja hakeutua mielenterv. toimistoon jos ei ole jo.


    • tyhmäkö..

      Sanoit tuolla eräässä viestissäsi lapsen olleen vahinko, sinun ei olisi pitänyt saada lapsta sairautesi takia ja miehesi oli luovuttanut ikänsä takia.

      !!!!

      Anteeksi, mutta mitä ihmettä tuo oikein tarkoitti? Kuinka vanha miehesi oikein on?

      Tietääkseni miehillä ei pitäisi olla mitään ikärajaa siittiöiden tuottamiseen.

      Taisi mennä jotain ohi, luulin hänen olleen suurinpiirtein viitisen vuotta vanhempi.

      • oletuksia.

        Naimisiin menon haluttomuudesta, ei ehkä johdu varattomuudestasi vaan sinun pitkäaikaisesta mielenhäiriöstä masennuksesta ja siitä että olet saanut merkinnät luottotietoihisi. Kukapa normaali ja itseään kunnioittava mies,haluaisi naimisiin mielenhäiriöistä kärsivän henkilön kanssa? Terveitäkin naisia löytyy vielä Suomesta.


      • asdfghjkkjhgf
        oletuksia. kirjoitti:

        Naimisiin menon haluttomuudesta, ei ehkä johdu varattomuudestasi vaan sinun pitkäaikaisesta mielenhäiriöstä masennuksesta ja siitä että olet saanut merkinnät luottotietoihisi. Kukapa normaali ja itseään kunnioittava mies,haluaisi naimisiin mielenhäiriöistä kärsivän henkilön kanssa? Terveitäkin naisia löytyy vielä Suomesta.

        Hyvin on kuitenkin seura kelvannut -rakkaus kukkii ja lapsia syntyy kuin vahingossa. Vaikka älytön provo tämäkin sairaskertomus selvästi on.


    • EI loisille

      Tämä on epäromanttinen kommentti, mutta voisit väläyttää avioehtoa, ettei miehelläsi olisi pelkoa siitä, että naimisiin menon myötä sinun velkasi menisivät hänen maksettavakseen. Jos se nimittäin on tuosta rahasta kiinni ja haluat itse selvitä omista ongelmistasi, niin näkisin tuon yksinkertaisimpana ja toimivimpana ratkaisuna.

    • Jumppi-Luuta

      Itse vastasit jo useampiin kysymyksiin:Tiedän,että minun pitäisi hankkia töitä,pitäisi opiskella ammatti,pitäis paikata ne CV aukot yms.Mitäs jos kuule menisit ja tekisit ja hommaisit nää muut jutut ensin,ja vasta sitten haalaa jtn avioliittoa????

    • mamma mia

      Aika outoa,että miehesi ei huolisi sinua noiden syiden vuoksi.Onko hän nyt sitten itse niin täydellinen,että on varaa osoitella sormella?!Jos hän oikeasti sinua rakastaa ei noiden asioiden pitäisi vaikuttaa!!Minusta hän on jo itse valinnut tiensä mitä kulkee kun on hankkinut lapsenkin sinun kanssa.Etkö voisi ottaa asiaa puheeksi ja kysyä mitä hän oikeasti ajattelee?Ja missä on sanottu,että miehen ja naisen pitää tienata prikuulleen saman verran?Yksi tienaa enemmän ja toinen vähemmän mutta molemmat laittavat rahansa perheen yhteiseksi hyväksi
      eikö vain? En ymmärrä sellaista ajattelutapaa,että perustetaan perhe ja sitten molemmat pitävät rahansa visusti omanaan!Olen itse neljän lapsen äiti,eikä elämästä olisi tullut mitään jos mieheni joka tienasi kolme kertaa enemmän kuin minä olisi alkanut vaatia,että minun on laitettava yhtä paljon rahaa elämiseen kuin hän.
      Perhe on kuin yhteinen yritys johon molemmat pistävät rahansa yhteiseksi hyväksi ja lasten hyväksi!!
      Jos tämä on jollekin epäselvää vielä siinä vaiheessa kun suunnitellaan yhteisiä lapsia kannattaa miettiä onko tämä toinen todella se oikea elämänkumppani!
      Toivottavasti saat juteltua asian selväksi.Hyvää kesän jatkoa koko perheelle!

    • masent. suomal.miehe

      ja muuta kuubaan, siellä sua joku mies osaa arvostaa JA RAKASTAA enemmän kuin täällä :D
      Suomalainen mies = paska masentava ihminen

      • PIRKKO_LIISA

        vielä että kaikkien suomalaisten naisten masennus johtuu suomalaisista miehistä ja heidän täydestä kyvyttömyydestä saada nainen onnelliseksi oli perhe tai ei.


      • asdfkjhgf

        En usko, että suomalaista miestä juuri hymyilyttää seurasi.


    • Ikuinen avioton

      Kertomasi perusteella ei miehellä ole mitään järkevää syytä mennä kanssasi kihloihin/naimisiin. Kaikki syyt puhuvat sitä vastaan. Jos sinä olet nuoruudessasi tehnyt tyhmyyksiä (masennus ei poista pikavippivelkojen tyhmyyttä) niin ei se tarkoita että hänen pitäisi nyt niitä tehdä tekemällä kanssasi liuta laillisia sopimuksia ja sitoumuksia (ne tulevat automaattisesti avioliiton kautta).
      Itsellänikin oli isot velat niskassa ja tyhmyyksissäni ajauduin vielä pikavippikierteeseen. Otin asioista selvää. Tein maksusopimukset velkojien kanssa. Nöyrryin ja otin vastaan mitä vain työtä tarjottiin ja kun löyty muuta siirryin aina pieni porras kerrallaan parempaan työhön. Nyt on enää pari kuukautta maksueriä jäljellä. Kaksi vuotta oon tehnyt niska limassa useampaa työtä päällekkäin surkealla liksalla ja syönyt vain kaurapuuroa, hernekeittoa ja mitä on sattunut mistäkin halvalla saamaan. Pistin hommat reilaan ja seuraavasta palkasta on jo laskujen lisäksi varaa ostaa jotakin muutakin kuin välttämätön.
      En koskaan, en milloinkaan, kuitenkaan tule menemään naimisiin kenenkään kanssa joka ei pysty esittämään todella hyviä syitä miksi se olisi minulle kannattavaa. Ja rakkaus eikä yhteinen lapsi todellakaan ole sellaisia. Rakastaa ja kasvattaa yhteisen lapsen voi ilman naimisissaoloakin.

    • vielä kerkiät

      Mikä kiire vielä on naimisiin,ei se siitään kummene.Anna ajan kulua ja keskity nyt itseesi mitä haluat tehda,opiskella tai minkä alan töitä.Sulla on jo perhe ,älä tee sormuksesta pakkomiellettä.Jos siitä jauhaa koko ajan,voi mieheltä mennä mielenkiinto koko asiaan.Ja varmaan hän haluaa että löydät itsellesi jonkun mielenkiintoisen työn joko opiskelemalla tai ilman.Muuten kadut vanhempana ettet yrittänyt opiskella mitään.Oletko varma ettei se ole vain sinun mielikuvituksen tuotetta ettet kelpaa vaimoksi.Asutteko kuitenkin yhdessä?Teillä on yhteinen lapsi.Elikkä hyvin olet miehelle kelvannut,älä pilaa sitä tyhjänpäiväisellä hoppuilulla,olet vielä nuori ,anna ajan näyttää mitä tuleman pitää.

    • äly hoi

      Miksi haluat naimisiin mutta et anna lapsesi isän osallistua elämisen kustannuksiin ym vaan sinä maksat hänelle.Jospa mies ei suostu kosimaan kun sinä haluat elää omillasi. Anna hänen auttaa myös rahallisesti,silloin sinun on helpompi keskittyä opiskeluun.Jos asutte kerran yhdessä,niin miksi teillä on omat rahat kummallakin?

      • Suomalainen mies

        Ensin pitäisi käydä koulut ja hankkia ammatti Sitten mennä naimisiin ja saada lapsia.Se on marssi järjestys hyvä nainen.


    • KH

      mistähän löytäisin myös/edes sinun kaltaisen naisen =/

      • 21

        omana itsenäsi jo nyt! Ei sinun tarvitse koko ajan epätoivoisesti yrittää todistaa, että olet "muuttunut". Ole rauhassa lapsellesi äiti, ja voit kyllä mennä kouluun hieman vanhempanakin, sitten kun lapsi on ainakin vuoden vanha.
        Lapselle on tärkeämpää kunnon vauva-aika kuin että sinun pitäisi miehellesi todistaa "kunnolisuuttasi" säntäämmällä mitä pikimmin kouluun.
        Ja anna sen miehen maksaa velkasi pois!!!!!!Totta kai liittoon kuuluu, että hän huolehtii perheen elatuksesta, sinä huolehdit nyt vauvasta. Myöhemmin voit kantaa oman kortesi kekoon. Ihan naurettavaa että vähistä rahoistasi vielä pihistät!!!!!!!!!!!Lapsi tarvitsee kunnon ruokaa ja myös sinä virikkeitä vauvaa hoitaessasi.


    • j.v-77 (m)

      Solmikaa avioehto niin voitte mennä naimisiin "ei rahasta vaan rakkaudesta",eron varalta.

      • ensimmäiseksi

        Kannattaa hoitaa mielenterveys kuntoon ja sitten vasta alkaa suunnitelemaan naimisiin menoja. Eihän nyt kukaan ehdointahoin halua mielenterveysongelmista kärsivää kiviriipaksi itselleen. Varattomuutesi tuskin on este naimisiin menollesi,vaan sinun mielenterveytesi.


      • "vain" tyttöystävä
        ensimmäiseksi kirjoitti:

        Kannattaa hoitaa mielenterveys kuntoon ja sitten vasta alkaa suunnitelemaan naimisiin menoja. Eihän nyt kukaan ehdointahoin halua mielenterveysongelmista kärsivää kiviriipaksi itselleen. Varattomuutesi tuskin on este naimisiin menollesi,vaan sinun mielenterveytesi.

        Mielenterveyteni on ollut kunnossa 1,5 vuotta, kiitos kysymästä ja sekin ihanan mieheni ansiota! Kaikkien niiden lurjusten seasta, jotka kohtelivat minua kuin paskaa, löytyi kuin löytyikin se helmi! Ei mikään reppana tossunalunen, vaan itsevarma ja huolehtivainen kunnon MIES!
        Eihän sille ole mitään takeita, etteikö masennus ikinä palaisi, mutta tämä on ollut pisin aika ikinä, kun olen ollut terveenä, joten en usko tai oikeastaan tiedän, ettei mielenterveydelläni ole mitään tekemistä kihlojen viipyilyn takia.
        Ja lukekaa aiempia kirjoituksiani, joissa kerron, että jotta tunnen itseni vastuulliseksi aikuiseksi, maksan miehelleni ns. "ruokarahaa" ja osan lapsilisistä, koska mieheni maksaa tässä suhteessa lähes KAIKEN (ruoat, vauvan ruoat, vauvan tarvikkeet, suurimman osan vaatteista jne.), joten kyse ei nyt ole siitä, ettenkö "anna" mieheni elättää meitä. Hän todellakin elättää meidän perhettä, kun minä maksan vain murto-osan menoistamme.


    • kahden isä

      Keskity lapseen 100%, kyllä se miehesi siinä rinnallasi pysyy ja kihlaa mikäli lastaan rakastaa. Jos ei, niin antaa mennä. Jos miehesi olisi MIES, niin hän olisi vienyt sinut vihille ennen lapsenne syntymää. Ihmisillä on kummallisia pelkotiloja, lapsi uskalletaan tehdä, mutta ei mennä naimisiin. Rahalla ja varallisuudella ei näissä asioissa ole mitään tekemistä. Jos olisin ollut miehesi asemassa kun hän kuuli raskaudestasi, olisin ottanut sinua niskasta kiinni ja kuljettanut maistraatin kautta lastenvaunuostoksille - tuommoiset mitättömät velat olisin maksanut omasta pussistani jo seurusteluaikana. Sitä joko rakastaa täysillä tai sitten ei.

      • "vain" tyttöystävä

        Annoin miehelleni "kosintakiellon" raskauden ajaksi, koska kumpikin olimme siitä samaa mieltä, että naimisiin ei mennä "vääristä syistä" eli koska raamattu sanoo, että "ekaks naimisiin, sit seksii, sit vauvoja" vaan naimisiin me menisimme siksi, koska rakastamme toisiamme ja haluamme olla yhdessä lopun elämämme.
        Tulee mieleen vaan omasta suvusta se, että isäni ja hänen kaksi veljeään menivät kaikki naimisiin naisensa ollessa jo paksuna, joten voi päätellä, miksi naimisiin mentiin... Jonkun mielestä miehen teko, minun mielestäni vanhanaikaista.
        Mutta nyt en ole enää raskaana, joten mieheni siis tietää, että saa kosia ;)


    • gigigaa22

      Vaikka itselläni ei ole (vielä) lasta/lapsia, niin kertomasi koskettaa. Itse sähläilin myös opiskeluni ja olin masennuksen kourissa parisen vuotta. Kävin entistä ammattikoulua neljä vuotta, enkä koskaan valmistunut siitä. Menetin myös luottotietoni. Aluksi häpesin JÄRJETTÖMÄSTI kertoa kenellekään, että olen luottotiedoton, mutta nyt oikeastaan kaikki muut tietävät paitsi vanhempani. Aion kuitenkin itse selviytyä veloista, enkä tarvitse esim. vanhemmiltani apuja.
      Nyt olen opiskellut toisessa ammattikoulussa hyvin ja aloitan elokuussa viimeisen opiskeluvuoden. Ensi toukokuussa valmistun vihdoin ammattiin ja olen siitä onnellinen!!
      Olen nyt aivan rakastunut mieheeni ja haluaisin myös pian kihloihin, mutta ei auta kun odottaa ja antaa kohtalon näyttää :)

      • kokija ja näkijä

        ...lyhykäisyydessään; ryhdistäydy, tee 10-vuotissuunnitelma (mitä haluat ja mihin pyrit), seuraa sitä ja muuta tarvittaessa (ei kaiken tarvitse aina sujua täydellisesti), hoida itsesi kuntoon niin psyykkisesti kuin fyysisestikin (liikuntaa, luontoa, hyvää ravintoa), aseta itsesi ykköseksi (vasta sitten pärjäät ja jaksat itsesi, lapsesi ja miehesi kanssa), hoida talousasiat tasapuolisiksi; se kummalla vähemmän tuloja, sen budjetin mukaan mennään (pidä omat rahasi itselläsi). Jos miehelläsi isommat tulot, pakollisten menojen jälkeen hänen asiansa miten ne ylijäämät käyttää. Hanki koulutus ja työpaikka. Maailma on mahdollisuuksia täynnä kun vain vähän viitsii katsella! Em. puhelinmyynnissä löytyy työpaikkoja, työkavereita ja liksaa, enemmän tai vähemmän, mutta aina enemmän kuin nyt "tienaat". Tuolla asenteellasi ei pitkälle pötkitä - pian huomaat olevasi ikääntynyt ja samalla asenteella...katkerakin. Lakkaa olemasta kiltti, muutu sopivasti vaativaksi ja jämeräksi. Käytä aikasi paremmin kuin lukemalla viestiketjuja ja pohtimalla liikaa - ei tämä maailma miettimällä parane! Sinulla elämä ja mahdollisuudet vasta edessä, itse viisikymppisenä olen saavuttanut mitä haluan (ei rikkautta, mutta onnen) - yök en enää ikinä haluaisi elää nuoruutta uudelleen. Parikymppisenä teki joskus mieli jopa lopettaa tämä taivallus - onneksi olen tässä, sillä elämä vain paranee vanhetessaan jos itse niin haluaa ja hyvään elämään pyrkii...:)


    • tzigu

      AVIOEHTO!!!!!!!!!!!!!!!

      • "vain" tyttöystävä

        Ymmärrän täysin, jos mieheni haluaa avioehdon ja olen sen valmis allekirjoittamaan. Itsekin voisin haluta, jos olisin kovalla työllä ansainnut ihan mukavan omaisuuden, johon eron sattuessa en haluaisi puolison pääsevän käsiksi.
        Avioehto: ei olisi ongelma!


    • sdfghkjhgfd

      Miten nuo asiat liittyvät toisiinsa? Kyllä teillä runoilijoilla on liikaa aikaa.

    • Tuntuu karulta sanoa, mutta näin se varmaan on, ettei miehesi "kihlaa" sinua noiden syiden takia.
      Tilanteeni on vähän erinlainen mutta velkainen kuitenkin olen ja minun kanssani ei haluta lähteä edes seurustelemaan kun olen köyhä ja velkainen. Sänkykumppaniksi kyllä kelpaisin mutten muuhun!
      Olen kuitenkin kaunis ja sivistynyt ja koulutuksen ja työn omaava mutta näköjään tämän päivän pinnallisessa maailmassa rahalla on niin paljon merkitystä ettei rakkaus riitä :o((

      En etsi elättäjää, vastaan kyllä omista veloistani mutta ei se riitä! Olen aina ollut rehellinen, ehkä vähän liikaakin ja kerron kyllä heti alussa mikä tilanteeni on, jos niistä asioista tulee puhetta ja tuleehan niistä!

      Kaikkea hyvää sulle ja toivottavasti miehesi tajuaa mistä on kyse. Pystyttekö avoimesti puhumaan asiasta ja onko se auttanut?

      Nimim. aurinkoa kesään

      • asdfhlkjhg

        Miehellä ei siis ole varaa maksaa noita velkoja? Kyllä on viisasta porukkaa.


      • "vain" tyttöystävä

        Minulla on velkaa "vain" n. 2500 e, joten luulisi, ettei veloillani olisi ainakaan niin suurta merkitystä..?


      • mekutin
        "vain" tyttöystävä kirjoitti:

        Minulla on velkaa "vain" n. 2500 e, joten luulisi, ettei veloillani olisi ainakaan niin suurta merkitystä..?

        Mitä ihmettä sä nyt oikein täältä haet ku sulle on nyt annettu neuvoja jos mihin lähtöön ja mikään ei sulle kelpaa..?? On puhuttu nätisti ja vähemmän nätisti ja mistään ei näköjään sulle oo hyötyä!! Tää on siis sun kannalta niin turhaa ku se vaan menee näin mitä täällä on puhuttu et ensin ammatti ja talous kuntoon, sitten vasta naimisiinmenon mietintä ja kihlat ym.. mut ku ei mee jakeluun ni ei näköjään sit vaan mee..

        Mitä sä oikeesti vielä tällä palstalla ruikutat?? Ku noita mahdollisuuksia ei oo enempää millä saisit elämäsi takaisin raiteilleen, sun pitää nyt ihan oikeesti aikuistua ja kantaa ite vastuu omasta elämästä eikä ruveta märehtimään miks mies ei sitä ja miks mies ei tätä..ei ne miehet kuule tuosta tykkää, itsenäinen, itsestään huolta pitävä ja asiansa hyvin hoitava nainen vetoaa näihin suomalaisiin miehiin parhaiten! Nimimerkillä kokemuksesta tiedän! Ja ennenkaikkea tomera ja päättävinen pitää olla, se on se avainsana nykymaailmassa!

        Mulle esim. mies sano ku oltiin vasta tutustumis vaiheessa et oon tosi kaunis ja mä siihen vähän vaatimattomasti vastasin et no enkä oo, et ihan tavallinen nainen mut tätä ja tätä pitäis vielä ulkonäössä parantaa enneku voisin sanoa olevani nätti..ni tää tokas siihen ihan suoraan et "et sä tolla tavalla miehiin vaikutusta tee et nyt vähän luottamusta ja itsekunnioitusta kehiin, se se on mikä miehiin vaikuttaa!" ja sen jälkeen en oo enää koskaan vähätelly itteeni ja mies sanokin tuossa joku aika sit et tosi ihana nähdä vierestä ku mun itseluottamus on noussu ihan urakalla viimeisen vuoden aikana, et tää nykyinen olotila kuulema tekee häneen paljon paremman vaikutuksen ku se entinen itsensä mitätöijä. että näin. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      351
      633
    Aihe