soijamakaronilaatikko

kokkikolmosen alku

Mietin tässä että pystyykö soijamakaronilaatikon tekemään esim. http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/137/Makaronilaatikko tähän ohjeen mukaan mutta vain vaihtaa jauhelihan soijarouheeseen?

Jos jollain on joku hyvä makaroni laatikko ohje niin saa kertoa, mutta mielelläni ottaisin tuosta ohjeen jos se vain teidän mielestänne onnistuu

8

1090

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ruokavaliosi sietää kerran kerman, juuston ja kananmunan haluaisin kysyä, miksi haluat sekoittaa makaronilaatikkoon soijaa ylipäänsäkään. Jätät vain yksinkertaisesti jauhelihan pois ja tuloksena on makaronilaatikko, jenkkilän Mac'n Cheese.

Kyseessä on tietysti makuasia, mutta soija ei maistu hyvältä juuri missään muussa ruoassa kuin misokeitossa. Ei ainakaan minun taidoillani ja minun suussani.

• ------------

Siksi, koska soija on hyvä proteiinin lähde, arvaan mä. Siitä saa myös rautaa ja muita ravintoaineita, tosin kananmuna ja juusto kylläkin haittaavat raudan imeytymistä, mutta ongelmaa voidaan korjata jollakin lisukesalaatilla, josta saa c-vitamiinia.

Tottumiskysymys. Minun mielestäni soija maistuu todella hyvältä ja luulisin, että jos maistaisin pitkästä aikaa jauhelihaa, en pitäisi sen mausta niin paljon kuin soijasta.

Alkuperäiseen viestiin palatakseni, niin uskoisin, että onnistuu. Liota soijaa kasvisliemessä, lisää sekaan hieman sipulia (älä missään nimessä yritä ruskistaa soijarouhetta) ja halutessasi jauhelihamaustetta (itse jauhelihamausteessahan ei ole mitään eläinperäistä). Laita voideltuun uunivuokaan makaroonien joukkoon ja laita päälle halutessasi muna-maitoseos ja juustoraastetta.

• Kokin kolmonen

kiitos kommentista ymmärrän kyllä tämmöisenkin näkökannan mutta teen ihan kokeilunhalusta ja kun tulee usein lihasta huono olo (jauhelihasta harvemmin) ja nyt kun tuota soijaa on aika reilusti niin miks ei kokeilisi kaikkea mahdollista:)!!

• pissed off

En varmaan tule ikinä ymmärtämään miksi kapinoitte soijamakaronilaatikkoa vastaan. Oletteko itse edes tutustuneet mitä kaikkea soijasta voi tehdä?
        Tein soijamakaroonilaatikon ja kyllä oli parasta makaronilaatikkoa mitä olen syönyt!!
        Pitäisikö kasvis syöjien alkaa valittamaa siitä kun esim kanaa ja tonnikalaa tungetaan salaatteihin? Eihän se alunperin sinne kuulunut..

• pissed off kirjoitti:

En varmaan tule ikinä ymmärtämään miksi kapinoitte soijamakaronilaatikkoa vastaan. Oletteko itse edes tutustuneet mitä kaikkea soijasta voi tehdä?
        Tein soijamakaroonilaatikon ja kyllä oli parasta makaronilaatikkoa mitä olen syönyt!!
        Pitäisikö kasvis syöjien alkaa valittamaa siitä kun esim kanaa ja tonnikalaa tungetaan salaatteihin? Eihän se alunperin sinne kuulunut..

Joka väittää, että soija olisi hyvää niissä resepteissä, mitä kasvisruokapalstoilla kirjoitellaan, ei tiedä hyvästä ruoasta mitään. Soija ja tofu käytettynä aasialaisella tavalla menettelee kyllä, mutta täytyy muistaa, että useimmissa sikäläisissä resepteissä on aineita, joita kasvissyöjä ei hyväksy - ja ne ovat juuri niitä makua antavia aineita, ei soija eikä tofu.

Se miksi kirjoitin, ja varmaan porkkapääkin, johtuu siitä, että moni kasvissyöjä on lopettanut ruoanlaittotaitonsa kehittämisen sillä hetkellä kun talouteen on ostettu ensimmäinen soijapussi. Useimmat taitavat ajatella, että nyt on ensimmäisen asteen musta vyö tiellä kohti täydellisyyttä hankittu ja siihen myös jäädään.

Jos soijaa ei katsota pelkästään ensisijaiseksi proteiinin lähteeksi vaan käytetään muitakin raaka-aineita, aukeaakin koko kasvisruokien laaja maailma. Ja se kyllä tulee loistavasti toimeen ilman soijaa - ja lihaa, munaa ja kalaa. Koko Aasian keittiö kasvisruokineen, omat kotoisat kasvisruokamme, välimerenkeittiö, venäläiset ruoat... kaikki ne tarjoavat täysin soijattoman vaihtoehdon ja eivät ole siitä koskaan kuulleetkaan ja tulleet toimeen vallan mainiosti.

Toinen kysymys on sitten ne puuttuvat aminohapot ja vitamiinit, jotka tekevät ruoasta tasapainoisen ja joita helposti jää puuttumaan pelkässä kasvisravinnossa eläjiltä. Ruokavalioon tulee tietysti lisätä silloin palkokasveja, pähkinöitä ja muita proteenilähteitä soijan sijasta.

Tuntuu siltä, että nämä soijaddiktit ovat kuin viime sotien juoksuhaudoissa eläviä sotilaspoikia, jotka eivät olleet koskaan varsinaisesti rintamalla, mutta joista jotkut vielä elävät kunniakkaassa menneisyydessä tänäkin päivänä. Jos pitää paikkansa, että nykyihminen on harhaanjohdettu kasvissyöjä, kysyisin miten olemme kaikesta soija-argumentoinnista huolimatta vielä hengissä? Soija on viime vuosikymmneten mukana tullut tuontituote, joka on tunnettu näillä nurkilla vasta viime aikoina. Jotenkin alkuperäiskasvissyöjät ovat tulleet toimeen ilman soijaakin, vai?

En ole kuitenkaan mikään ravintoterapeutti, mutta kyllä minun suuni sanoo, mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Liiallinen soijan korostaminen tappaa helpoiten mielenkiinnon kasvisruokiin.

Tofu on hyvää misokeitossa - kunhan liemi on tehty wakamesta, konbusta ja dashista, jotka tehokkasti kompensoivat tofun mauttomuuden pois. Mutta silloin ei puhutakaan kasvisateriasta.

• pissed off kirjoitti:

Ei se mikään kapina ole vaan yksinkertaisesti pahaa. Eikä se tosiaankaan sovi makaroonilaatikoon.
        Soija-kasvispyörykät menettelee, mutta makaronin kanssa se ei natsaa.
        Minun puolesta soijaa saa syödä ihan niin paljon kun ketäkin huvittaa, ja laittaa makaroonilaatikkoon
        vaikka lanttua, who cares.
        Tuo mainitsemasi "tungettu tonnikala" kylläkin on hyvää makaroonilaatikossa tai vaikka lasagnessa.

Jos valiosi sallii, kokeile.

• ..........
        crudo kirjoitti:

Joka väittää, että soija olisi hyvää niissä resepteissä, mitä kasvisruokapalstoilla kirjoitellaan, ei tiedä hyvästä ruoasta mitään. Soija ja tofu käytettynä aasialaisella tavalla menettelee kyllä, mutta täytyy muistaa, että useimmissa sikäläisissä resepteissä on aineita, joita kasvissyöjä ei hyväksy - ja ne ovat juuri niitä makua antavia aineita, ei soija eikä tofu.

Se miksi kirjoitin, ja varmaan porkkapääkin, johtuu siitä, että moni kasvissyöjä on lopettanut ruoanlaittotaitonsa kehittämisen sillä hetkellä kun talouteen on ostettu ensimmäinen soijapussi. Useimmat taitavat ajatella, että nyt on ensimmäisen asteen musta vyö tiellä kohti täydellisyyttä hankittu ja siihen myös jäädään.

Jos soijaa ei katsota pelkästään ensisijaiseksi proteiinin lähteeksi vaan käytetään muitakin raaka-aineita, aukeaakin koko kasvisruokien laaja maailma. Ja se kyllä tulee loistavasti toimeen ilman soijaa - ja lihaa, munaa ja kalaa. Koko Aasian keittiö kasvisruokineen, omat kotoisat kasvisruokamme, välimerenkeittiö, venäläiset ruoat... kaikki ne tarjoavat täysin soijattoman vaihtoehdon ja eivät ole siitä koskaan kuulleetkaan ja tulleet toimeen vallan mainiosti.

Toinen kysymys on sitten ne puuttuvat aminohapot ja vitamiinit, jotka tekevät ruoasta tasapainoisen ja joita helposti jää puuttumaan pelkässä kasvisravinnossa eläjiltä. Ruokavalioon tulee tietysti lisätä silloin palkokasveja, pähkinöitä ja muita proteenilähteitä soijan sijasta.

Tuntuu siltä, että nämä soijaddiktit ovat kuin viime sotien juoksuhaudoissa eläviä sotilaspoikia, jotka eivät olleet koskaan varsinaisesti rintamalla, mutta joista jotkut vielä elävät kunniakkaassa menneisyydessä tänäkin päivänä. Jos pitää paikkansa, että nykyihminen on harhaanjohdettu kasvissyöjä, kysyisin miten olemme kaikesta soija-argumentoinnista huolimatta vielä hengissä? Soija on viime vuosikymmneten mukana tullut tuontituote, joka on tunnettu näillä nurkilla vasta viime aikoina. Jotenkin alkuperäiskasvissyöjät ovat tulleet toimeen ilman soijaakin, vai?

En ole kuitenkaan mikään ravintoterapeutti, mutta kyllä minun suuni sanoo, mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Liiallinen soijan korostaminen tappaa helpoiten mielenkiinnon kasvisruokiin.

Tofu on hyvää misokeitossa - kunhan liemi on tehty wakamesta, konbusta ja dashista, jotka tehokkasti kompensoivat tofun mauttomuuden pois. Mutta silloin ei puhutakaan kasvisateriasta.

Ihan niin kuin se sulkisi pois kaikki muunlaiset kasvisruoat, jos joskus sattuu vaikkapa makaroonilaatikkoon soijaa laittamaan. Omituinen oletus, että yksi ruoka-aine tuhoaisi koko ruokavalion ja tekisi siitä automaattisesti jotenkin yksipuolisemman.

Sekin on outoa, että ruoka-alan ammattilainen (?) olettaa, että juuri hänen makuaistinsa sanelee absoluuttisen totuuden. Ei ole käynyt mielessä, että joku voi oikeasti tykätä soijasta? Makuja kun on monia. Muutenkin viestisi ovat ihme kiihkoilua ja pätemisen tarvetta -aloittaja haluaa kokeilla, miten soija-makaroonilaatikko onnistuu, siinä missä monien muidenkin raaka-aineiden käyttöä ruoan valmistuksessa voi kokeilla. Mitähän väärää siinäkin on?

• Vegevitonen

Mutta tulee varmaan aika mautonta. Mausteita peliin. Itse en käytä munia tai maitotuotteita, joten teen tummasta soijarouheesta erilaisia kastikkeita. Spagetti ja soijarouhe-tomaattikastike on hyvää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe