Vain looginen ajattelu tärkeää?

EhkäVähänTyhmä1990

Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että ihmiset laskevat älykkäiksi vain ne henkilöt, jotka ovat hyviä loogisessa päättelykyvyssä. Eikö tuo mensa juuri testaa sitä? Eihän sitten mensan jäseniä voi luonnehtia "älykkäiksi"? He ovat vain loogisesti älykkäitä. Periaatteessa mensan jäsen voi olla aivan puupää muissa asioissa, kuten vaikka englannin kielessä. Ei opi helposti sanastoa eikä ymmärrä kielioppia, tai sen ymmärtäminen on hankalaa. (Tietysti kieliopissakin on logiikkansa, mutta jos ei ymmärrä sen kaltaista logiikkaa.)

Jotenkin hieman ärsyttää se, kun aina korostetaan tuota loogista älykkyyttä. Lukiossakin sille annetaan aivan liikaa arvoa. Tämän vuoksi jotkut lukiolaiset eivät kuuntele itseään ja ottavat pitkän matematiikan sen antaman statuksen vuoksi. Monet näistä sitten saavat huonoja arvosanoja ja eivät loppupeleissä hyödy mitenkään matematiikan opinnoistaan. Häviävät vain, kun eivät viitsi keskittyä vahvuuksiinsa.

Voin ihan rehellisesti kertoa, että itse olen loogisessa päättelykyvyssä aivan surkea. Päässälaskut ei mene, pitää aina olla laskin kourassa. Matematiikassa olen kuitenkin saanut 8-9 arvosanoja (lyhyessä), ja noidenkin saavuttamiseen on tarvittu työtä!

Miksi ihmiset eivät arvosta niin korkealle muita älykkyyden lajeja? Tai ainakin minusta tältä tuntuu. Mielestäni tunneäly on melko tärkeä ominaisuus. Monet väittävät tunneälystä, että se on tyhmien keksimä ominaisuus, joka nostaisi vähemmän älykkäiden ihmisten itsetuntoa. Kyllä minä katson, että tunneälyllä on hyvin suuri merkitys elämässä pärjäämiselle ja oppimiselle sekä ajattelulle. Eikö se niin olekin, että ihmiset, joilla on puutteita tunneälyssään ovat onnettomampia? Kärsivät esim. alkoholismista, kun eivät osaa muuten omia tunteitaan käsitellä. Yhteikunnassakin tämä puutos ihmisten tunneälyssä näkyy monella tavalla.

Tuosta sanasta loogisuus vielä tuli mieleeni, että olisikohan kaikki järkevä ajattelu loogista, mutta erilaista eri älykkyyden tasoilla? Esim. juuri tuo matemaattinen ja kielellinen ajattelu.

Tekstistäkin varmaan huomaa epäloogisuuteni.

22

3782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mausoleun

      Onko olemassa älykkyyttä ilman loogisuutta? Ei mielestäni. Ne on hivin tiukasti sidoksissa toisiinsa.

    • sanoisin että

      ongelmanratkaisukyky on älykkyydestä älykkäintä ja se todellakin vaatii loogista päättelykykyä. Sillä tavoin ihmisestä tuli ihminen, eli ratkomalla kaikki viidakon ongelmat. Ongelmanratkaisukykyä tarvitaan erittäin paljon ihmissuhteissa jolloin asiaa voisi kutsua tunneälyksi. Jos on lähtökohta ja tavoite niin täytyy käyttää niitä aivosia välissä, miten päästä päämäärään, asiassa kuin asiassa, yleensä poissulkemalla väärät vaihtoehdot, jolloin jäljelle jää ainoa oikea ja vaikeimman/raskaan ajattelutyön kautta se tulos syntyy. Sanoisin että loogisesti älykäs voi soveltaa sitä mihin vaan. Tunteita pidetään "tyhmempien" juttuja, sillä vain ja ainoastaan hetken tunnekuohuissa tehdyt ratkaisut ajavat huonoihin lopputuloksiin. Mutta jos omaa sitä tunneälyä, niin asia on aivan toinen. Tietenkään tunteita ei voi ikinä ohittaa ja ne ovat elämän suola, mutta niitä pitää osata käsitellä.

      • eioleälliä

        Onko niinku tunneäly sama kuin perstuntumalta tehdyt päätökset? Kuvailun perusteella vaikuttaisi sellaiselta. Mun mielestä ole kuin looginen äly eli riksraks ja poks, jota tarvii joka asiassa hmm.. tiedä sitten.


      • S.T.

        edellyttää tietyllä tasolla mielikuvitusta ja sitä taas ei välttämättä loogisrationaalisen älyn omaavalla ole pätkääkään. Yksinkertainen ja selkeästi määritelty ongelma, johon on jo olemassa sääntö liittyy ns. älykkyyden G-tekijään ja sitä mitataan älykkyystesteissä. Mutta tällainen ongelmanratkaisutaso on oikeastaan vasta se alin taso. Mitä korkeammalle tasolle ongelmanratkaisuissa mennään, sitä vaikeampaa ongelmaa on edes hahmottaa ja ongelmaan ei välttämättä löydy edes yhtä oikeaa vastausta. Matematiikassa täytyy löytää se täsmälleen oikea vastaus, kun taas shakissa riittää, että löytää paremman ratkaisun kuin vastustaja. Korkean tason ongelmanratkaisu edellyttää luonnollisesti myös suurta tietomäärää.

        Oltiinpa tunneälystä mitä mieltä tahansa, se nimenomaan ei kuulu loogisrationaalisen älyn piiriin. Ihmissuhteisiin liittyvät asiat ja ongelmat edellyttävät ns. luonteenominaisuuksia, empatiaa, kärsivällisyyttä, tunteiden ymmärtämistä, eikä tällaisia asioita ja ominaisuuksia mitenkään itsestäänselvästi kuulu testiälykkään ominaisuuksiin. G-mies ei välttämättä välitä muista kuin omista tuntemuksistaan eikä osaa soveltaa edes omia tuntemuksiaan ihmissuhteiden ongelmanratkaisuun. Toisaalta, vaikka loogisrationaalisen älyn omaava omaisikin empatiakykyä (ja toki näitäkin on), hän joutuisi kuitenkin ongelmanratkaisuissaan käyttämään esimerkiksi intuitiota tai induktiota, jotka eivät ole loogisesti sitovia päätelmänteon muotoja.


    • superior int.

      ...on elämässä hyötyä - jos siis haluaa pärjätä ihmisten kanssa. Oikeasti älykkäät eivät kumminkaan ole kovin kiinnostuneita ihmisten kanssa pärjäämisestä, sillä enemmistö kanssaihmisistä on ällyllisesti epäkiinnostavia.

      • olenpaviaani

        Hmm. Joo, itse näen ihmisiä oman itsensä seppinä, koska on paljon asioita joita en osaa itse tehdä ,mutta joku toinen osaa ja kenties maksankin siitä palvelusta. Kaikki me "neroja" ollaan, miten sitten ikinä tuota itse pähkäiletkään.


      • dfghjhg
        olenpaviaani kirjoitti:

        Hmm. Joo, itse näen ihmisiä oman itsensä seppinä, koska on paljon asioita joita en osaa itse tehdä ,mutta joku toinen osaa ja kenties maksankin siitä palvelusta. Kaikki me "neroja" ollaan, miten sitten ikinä tuota itse pähkäiletkään.

        Omasta mielestäni pitkällä matikalla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. 3 vuotta laskuja joista suurimmalla osalla ei tee yhtään mitään tulevaisuudessa. Kaikki ne kaavat voi muistaa ulkoa, ei siinä niin hirveesti älliä tarvi. Tarvitsee vain hyvän muistin ja motivaatiota, kuten koulunkäynti yleensä. Matematiikalla on vain yleinen maine fiksujen aineena.


      • - - - - -
        dfghjhg kirjoitti:

        Omasta mielestäni pitkällä matikalla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. 3 vuotta laskuja joista suurimmalla osalla ei tee yhtään mitään tulevaisuudessa. Kaikki ne kaavat voi muistaa ulkoa, ei siinä niin hirveesti älliä tarvi. Tarvitsee vain hyvän muistin ja motivaatiota, kuten koulunkäynti yleensä. Matematiikalla on vain yleinen maine fiksujen aineena.

        Paitsi että jos on lahjakas niin kaikkia kaavoja ei tarvitse muistaa ulkoa vaan ne voi päätellä kun vain muistaa osan. Missä vain lukuaineessa on enemmän puhdasta muistettavaa.


      • n.n.
        - - - - - kirjoitti:

        Paitsi että jos on lahjakas niin kaikkia kaavoja ei tarvitse muistaa ulkoa vaan ne voi päätellä kun vain muistaa osan. Missä vain lukuaineessa on enemmän puhdasta muistettavaa.

        Entäs sitten kun mukana on esim. imaginäärilukuja - siis lukuja joita EI OLE OLEMASSAKAAN. Miten sellaisia sisältävän kaavan voi päätellä mistään, kun vasta kaava kokonaisuudessa voi kertoa jotain todellisuudesta, sen osatekijät eivät edes vastaa mitään todellista objektia, asiaa tai suuretta. Maailman suurimmatkin nerot joutuu päätymään näihin kaavoihin yrityksen ja erehdyksen kautta.


    • Peltsi..

      Jotta tunneälykkyyttä (lahjakkuutta, taitoa...) kykenisi hyödyntämään (*saa aikaan: keksii, kehittää jotain merkittävää, ainutlaatuista ja kestävää), ihmisen pitää olla älykäs myös perinteisellä tavalla: Matemaattis-loogisesti. Kun taas matemaattis-loogisesti älykäs ihminen voi olla "nero" (*) ilman mainittavia sosiaalisia taitoja. Tunneälyn "älyttömyyttä" lisää vielä se, että monet sosiaalisesti lahjakkaat ihmiset luottavat päätöksiä tehdessään liiaksi tunteeseen. Sen isompaa haittaa siitä ei ole laajemmassa mittakaavassa, ellei kyseinen henkilö ole korkeassa päättävässä asemassa. Monet sosiaalisesti lahjakkaat kansanjohtajat ovat luottaneet liiaksi tunneälyynsä ja lopputulos on ollut yleensä huono. Mielestäni tunneälyyn luottaminen ei ole kovinkaan älykästä.

    • Loogikko

      On erotettava toisistaan käsitteet "lahjakkuus" ja "älykkyys". Perinteisesti kielenkäytössämme "älykkyys" tarkoittaa loogista päättelykykyä ja sen avulla tehtyjä päätöksiä tai toimenpiteitä. Kaikki muu "älykkyyden" ilmeneminen liittyykin sitten enemmän käsitteeseen "lahjakkuus", kuten kielellinen lahjakkuus, numeerinen lahjakkuus ja myös tunnelahjakkuus, jota usein nykyään nimitetään "tunneälyksi".
      Mitä sitten kunkin kohdalla kulloinkin tarvitaan niin sanottuun "menestymiseen" elämässä onkin eri asia. Taiteilija saattaa menestyä taiteellisella lahjakkuudellaan vaikka hänellä ei arkipäivän logiikka pelaisi lainkaan.

      Lahjakkuuden avulla yksilöt pääsääntöisesti voivat olla ylivertaisia menestyjiä älykkäisiin verrattuna. Mutta älykkään vahvuutena on ennalta arvattavuus. Jos älykäs ihminen on motivoitunut menestymään, esimerkiksi pitämään taloutensa kunnossa, hän pystyy loogisesti toimiessaan tämän varmistamaan, toisin kuin esimerkiksi pelkästään lahjakkuuteen panostanut Irwin Goodmanin tapainen henkilö.

      Päinvastoin kuin joku tässäkin ketjussa toi julki, looginen älykkyys ei millään muotoa sulje pois luovuutta eikä aina ole edes täysin siitä erotettavissakaan. Sillä luovuuden kohdallakin pitää pystyä erottamaan taiteellinen lahjakkuus älyllisestä luovuudesta, joka puolestaan tarkoittaa uusien ratkaisumahdollisuuksien löytämistä vanhoihin ongelmiin loogista yhdistelykykyä hyödyntämällä.

      Vaikka älykkyys ja loogisuus siis eivät olekaan toisensa poissulkevia ominaisuuksia, niin on kuitenkin olemassa riski, että älykkäät yksilöt eivät hyödynnä koko luovuuspotentiaaliaan optimaalisesti. Jotkut luovuuden gurut ovat tällaisesta varoittaneet. He käyttävät ilmiöstä nimitysta "intelligence trap".

      Kun puhutaan "tunneälystä" on niin ikään syytä erottaa toisistaan tunteiden näyttäminen ja tunteiden ymmärtäminen. Yksilö, joka ei näytä tunteitaan, saattaa silti omata korkean tunneälyn, jos hän ymmärtää toisten tunteita. Itse asiassa fundamentaalisesti ajateltuna tunteiden näyttäminen on primitiivistä ja naiivia käyttäytymistä, ellei sitä sitten hyväksi käytä tietoisesti logiikalla viitoitettujen päämäärien ajamiseksi.

      • Raimo K. Jokela

        1970-luvun loppupuolella osallistuin lukuisiin tilaisuuksiin, joissa teemana oli mm. innovaatisuus. Muitakin mielenkiintoisia aiheita oli runsaasti. Tietomateriaalia kertyi noista tilaisuuksista mittava määrä, ja niiden analysointia jatkoin pitkälle 80-luvulle.
        Kymmenluvun loppupuolella saatoin sitten ratkaista älykkyyden ytimen silloisessa tietojärjestelmätutkimuksessa oppimani menetelmän avulla.
        äly = kyky havaita asiamerkitysten yhteyksiä ja tehdä niistä johtopäätöksiä
        älykkyys = henkilön älyä
        Tässä ratkeaa myös se, mitä on peritty ja mitä opittu, joista on kiistelty niin kauan kuin älykkyydestäkin. Ensimmäisen osan me perimme ensisijaisesti geeneissä, ja jälkimmäinen osa on enimmältään opittua.

        Usein sekoitetaan älykkyys ja luovuus keskenään. Luovuuden määrittelyssä päädyin samoin menetelmin seuraavaan:
        - luovuus on henkistä ajatustoimintaa
        - luovuus ilmenee tekemisessä, jota ohjaa ajatustoiminta
        - luovuus on henkilön ongelmanratkaisukykyä, jossa älykkyys on vain yksi elementti. Muita ovat mm. mielikuvitus, kekseliäisyys, intuitiivisuus, uteliaisuus, sinnikkyys, pitkäjänteisyys, rohkeus puolustaa ajatuksiaan ja mahdollisimman laaja-alainen tietämys.

        Näiden määrittelyjen avulla on helpompaa arvioida, missä älykkyyttä tai luovuutta milloinkin esiintyy.

        Luonnollisesti julkaisen tämän omalla nimelläni.


    • jeppajee7

      Nykymaailmassa kaikki on verkottunutta, eikä yksittäinen älykäs ihminen pysty tulemaan kovinkaan hyvin toimeen vain perinteisen loogis-matemaattisen ajaatekunsa avulla. Hän tarvitsee aina tiimiinsä muunkinlaisia osaajia, kuten esim. Applen historia osoittaa. Menestymisessä on kyse siitä, että löytää oikean porukan, jossa jokainen tuo omat vahvuutensa siihen. Mikäli jotkut tässä porukassa alkavat ylimielisiksi ja katsovat olevansa parempia kuin muut koko ryhmä alkaa toimia tehottomammin. Perinteistä älykkyyttä tarvitaan, mutta mukaan tarvitaan kykyä tullla toimeen ihmisten kanssa, suostuttelutaitoa yms. että tuotteet menisivät kaupaksi. Kukaan ei osta mitään älykkäältäkään ihmiseltä jos hän onnistuu vain suututtamaan asiakkaansa kehumalla tuotettaan ylimielisesti. Tunneäly on kykyä tulla toimeen omien tunteiden ja muiden ihmsiten tunteiden kanssa. Tätä taitoa tarvitsee jokainen joka haluaa menestyä, sillä siinä motivaation luominen on tärkeää. Laskeminen voi kertoa mitä pitää tehdä, mutta itsensä ja muiden motivointi vaikeaan asiaan ei onnistu laskemalla.

      • Lahjakkuuden lajit

        Osalla ihmisiä on myös aivan tolkuton manipulaattorin lahja, että he saavat suuren joukon ihmisistä käyttäytymään jopa omaa etuaan vastaan. Jotkut käyttävät tästä ominaisuudesta termiä karisma.

        Karisma liittyneenä vallanhaluun, pahantahtoisuuteen tai jopa mielenvikaisuuteen saa aikaan vain pelkkää kurjuutta. Näin sosiaalinenkaan lahjakkuus ei tuo maailmaan pelkkää auvoa.


    • - - - - -

      Kyllähän työelämässä ainakin hirveästi korostetaan, että on sosiaalisesti taitava ja "hyvä tyyppi" eli sosiaalinen äly menee analyyttisen edelle useimmissa paikoissa.

      En kyllä ymmärrä, miksi tuota matematiikkaa siellä lukiossa niin korostetaan. Minullekin annettiin kuva, että pitkä matikka erityisesti olisi jokin ihmeaine jota ei sitten pysty opiskelemaan myöhemmin. Siksi ehkä moni ottaa sen "kaiken varalta". Kuitenkin matikka on juuri sellainen aine että jos sitä päätä on niin pitkän matikan opiskelee jopa kahdessa viikossa joululomalla (niinkuin joku tuolla toisessa ketjussa mainittu nero). Oivalluskyvyllä on enemmän väliä kuin muistilla. Jos oivalluskykyä ei ole niin matikka on kamppailua niin opettajan kanssa kuin ilman. Nykyään kirjat on vielä niin hyvin rakennettu ettei tarvitse nähdä vaivaa miettiäkseen mitkä asioista ovat oleellisia ja mitkä lisuketta.

      Itse koin todella hyödylliseksi lukion historianopinnot koska meillä oli niin hyvä opettaja. Hän osasi nostaa esille olennaisimmat asiat ja auttoi näkemään syitä ja seurauksia tavalla, jolla niiden poimiminen kirjojen tekstistä olisi ollut todella työlästä. Tuollaista tarkastelutapaa en olisi saanut pelkistä kirjoista enkä joltain huonommalta opettajaltakaan.

      • 17+1

        "Oivalluskyvyllä on enemmän väliä kuin muistilla. Jos oivalluskykyä ei ole niin matikka on kamppailua niin opettajan kanssa kuin ilman. "
        Olen tässä täysin samaa mieltä.

        Jos oppilas joutuu itse hoksaamaan asioita, niin onko opettaja silloin vaan huono?
        Ainakin olisi omituista jos muita aineita opetettaisiin siten, että oppilas joutuu hoksaamaan asiat.

        Tämä oivaltaminen liittynee erityisesti itseopiskeluun, sellaiset jotka ovat hyviä oivaltamaan lienevät hyviä itseopiskelijoita.

        Olisiko niin, että oivaltamisen kautta oppivat ovatkin olleet matematiikan tunnilla itseoppimassa?


      • 18 + 2
        17+1 kirjoitti:

        "Oivalluskyvyllä on enemmän väliä kuin muistilla. Jos oivalluskykyä ei ole niin matikka on kamppailua niin opettajan kanssa kuin ilman. "
        Olen tässä täysin samaa mieltä.

        Jos oppilas joutuu itse hoksaamaan asioita, niin onko opettaja silloin vaan huono?
        Ainakin olisi omituista jos muita aineita opetettaisiin siten, että oppilas joutuu hoksaamaan asiat.

        Tämä oivaltaminen liittynee erityisesti itseopiskeluun, sellaiset jotka ovat hyviä oivaltamaan lienevät hyviä itseopiskelijoita.

        Olisiko niin, että oivaltamisen kautta oppivat ovatkin olleet matematiikan tunnilla itseoppimassa?

        Kai se, että ihminen oppii sen, miten juuri hän omaksuu parhaiten uudet asiat, on tärkein opiskelun anti aivan joka asteella?


    • Tavallinen tallaaja

      Kirjoittaja Raimo K. Jokela totesikin aika hyvin älykkyyden kehittymisen.

      Lapsi joka elää virikkeettömässä ympäristössä ei pääse käyttämään koko kapasiteettiaan.
      (Ks. William James Sidis historia tarkemman kuvan saamiseksi)

      Itse käsitän älykkyyden ja lahjakkuuden eron niin että:

      Lahjakas henkilö on huomattavasti, teknillisesti taitavampi jossain lajissa (maalaus, urheilu(kehonhallinta), musiikki...) mutta muilla aloilla taas voi olla täys tumpelo.
      Älykäs henkilö voi tietää ja ymmärtää, mikä tekniikka, väline, tapa olisi paras ratkaisu, mutta ei välttämättä osaa muuta kuin kertoa siitä tai näyttää paperilla.

      En tiedä menikö oikein, mutta mitä aikaisemmin tutustuttaa ihmisen abstraktiin ajatteluun, sitä todennäköisemmin parempi äo.

      En osannut välttämättä yhtähyvin selittää kuin Raimo, mutta jotain ajattelin suoltaa.

    • karu totuus

      Mutta usein vielä älykkyys ja lahjakkuus menee käsikädessä. Ne joille on annettu, on annettu paljon. Ja niillä joilla ei mitään lahjoja, on myös älyllisesti huonoja. Älykkyys ja lahjat periytyy suvusta. Sen kyllä huomaa aika usein. Tietty kasvatus vaikuttaa jonkun verran mutta kuitenkin aika vähän.

    • owaofoawf

      Joo ja ei. Enemmän itseäni häiritsee se miten mm. koululaitos syrjii loogista lahjakkuutta ja ylistää ulkoaopettelukykyä, ja ainoastaan niitä jotka ovat hyviä molemmissa (ja lisäksi kiinnostuneet kaikesta) pidetään yleensä lahjakkaina (luokkia saa hypätä yli vain jos osaa KAIKEN mitä sillä luokalla opetetaan, jeesuksen seikkailut, nuijasodat, shakespearet ja nokkahuilut mukaanluettuna). Kuinka paljon meillä olisikaan yhtäkkiä eri alojen ihmelapsia, jos lapset saisivat itse valita mitä ja mihin tahtiin opiskelevat, jos kaikkia ei pakotettaisi samaan muottiin? Itse olin ala-asteella todella kiinnostunut avaruudesta ja olisin oikein mielelläni opiskellut siitä enemmänkin, mutta kun koulussa ei annettu valinnanvaraa, vanhemmat ei ymmärtäneet niistä mitään ja gäppi kirjaston syvällisimmän populääriteoksen ja alkeistasoisimman oppikirjan välillä oli ammottava, niin siihen se jäi ja nyt oon 24v pummi joka ei jaksa kiinnostua mistään riittävästi lähteäkseen ihan opiskelemalla opiskelemaan sitä.

    • jnrnmdt

      Olen havainnut että tunneilmaisun voimakkuus ja älykkyys ovat usein kääntäen verrannollisia. Ns. "räiskyvät persoonat" kuvittelevat olevansa euroopanomistajia eivätkä osaa reagoida epämiellyttäviin tilanteisiin muuten kuin solvaamalla muita. Kouluaikoina KA 6 pissixet eivät pystyneet lukemaan ääneen jotain hassua lausetta kikattelematta, mikä on minusta ihan käsittämätöntä - itsellä ei mitään vaikeuksia. Viha on ainoa tunne jonka näytän, koska se on rationaalista.

    • olen hirveän tyhmä

      Ei tuo voi pitää paikkaansa. Olen työpaikkojen soveltuvuustesteissä saanut hyvän arvion nimenomaan loogisesta päättelystä, mutta muutoin olen hirveän tyhmä. Esimerkiksi avaruudellista hahmotuskykyä ei ole eikä kielellistä lahjakkuutta. Ja työkykyarviossa todettiin, että olen huomattavasti alle sen älyllisen tason, mitä koulukustasoltani voisi olettaa.
      mikä sinänsä ei ole yllätys, sillä en todellakaan ole ruudinkeksijä ja pelkään jo etukäteen jokapäiväisiä älyllisiä suorituksia enkä kaikista suoriudukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe