juoksuharrastuksen aloitus

kävelijätär

olen normaalipainoinen nainen joka on aloittelemassa juoksuharrastusta. miten tulisi syödä ennen lenkkiä, olen kuullut että tyhjällä vatsalla jaksaa parhaiten, miten tämä on mahdollista, eikö verensokeri laske lenkin aikana ja puhti lopu?

8

515

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vedän

aina jonkun verran ruokaa sisuksiini tunti ennen lenkkiä, mutta kohtuullisesti. Matkan pituudestahan se homma riippuu, mutta pitkällä matkalla tulee takuu varmasti noutaja jos vatsa on lähtiessä tyhjä.

• tyhjä maha

Lenkin ja syönnin väliin vähintään 3-4h, muuten alkaa kiertämään vatsassa. Vain vettä riittävästi ja sitäkin tarpeeksi ajoissa ennen lenkkiä. Tyhjä vatsa kaikkein paras ja sillä jaksa kyllä normaalit lenkit vetää ihan loistavasti. Maratoni on asia erikseen, mutta se tuskin on nyt ajankohtainen.

• Juok-sija

Itse aina arkisin töiden jälkeen vedän mahan täyteen ruokaa ja vajaan tunnin päästä olen jo lenkillä. Samoin viikonloppu aamuisin vedän ihan normaali aamupalan ennen lenkkiä. Koskaan minulla ei ole pakki mennyt sekaisin, päin vastoin koen voimattomuutta pitkällä lenkillä jos ruokaa ei ole tullut moneen tuntiin syötyä. Joskus jos olen syönyt liikaa ennen lenkkiä, niin silloin kyllä tuntuu lenkin alussa painon tunne vatsassa, mutta sekin menee ohi 15 minuutin juoksun jälkeen.

Ilmeisesti toisilla taas vatsa on huomattavasti heikompi kestämään ruokaa joten syöminen on ihan yksilöllistä. Kannattaa kokeilla mikä on itselle parasta.

• juoksija917364

kokeile mika sulle passaa. Ei oo oikea ratkaisua.

• erik de bolt

Lenkki kannattaa syödä' juoksun jälkeen. Tuppaa muuten ole liikaa enerkiaa ja vauhti menee rajoitusten yli.

• Itse pitänyt pari tuntia väliä ennen lenkille lähtöä. Mutta pientä naposteltavaa voi ottaa ihan vähän ennen lenkkiäkin kuten viinirypäleet/banaani.

Toisaalta minulle taas ei oikein sovi ruokailu heti lenkin jälkeenkään. Ei vain maistu mutta pari tuntia siitä niin johan huikoo komiasti :D

• -
        sfinski80 kirjoitti:

Itse pitänyt pari tuntia väliä ennen lenkille lähtöä. Mutta pientä naposteltavaa voi ottaa ihan vähän ennen lenkkiäkin kuten viinirypäleet/banaani.

Toisaalta minulle taas ei oikein sovi ruokailu heti lenkin jälkeenkään. Ei vain maistu mutta pari tuntia siitä niin johan huikoo komiasti :D

Itse suosittelisin kanssa ettei ihan tyhjään mahaan kannata lähteä yli 1h lenkille, mutta sen alle ei väliä.
        Voit ennen lenkkiä (mielellään 30min-60min) syödä jotain pientä että sokerit pysyy ylhäällä, mutta ei mitään isompaa. Itse vedän banaanin jos on kamala nälkä just ennen lenkille lähtöä.
        Vettä ei kannata myöskään juoda paljoa juuri ennen lenkkiä. Pieni hörppäys riittää.
        Voithan aina kokeilla mikä tuntuu parhaalta.

• nulli.
        - kirjoitti:

Itse suosittelisin kanssa ettei ihan tyhjään mahaan kannata lähteä yli 1h lenkille, mutta sen alle ei väliä.
        Voit ennen lenkkiä (mielellään 30min-60min) syödä jotain pientä että sokerit pysyy ylhäällä, mutta ei mitään isompaa. Itse vedän banaanin jos on kamala nälkä just ennen lenkille lähtöä.
        Vettä ei kannata myöskään juoda paljoa juuri ennen lenkkiä. Pieni hörppäys riittää.
        Voithan aina kokeilla mikä tuntuu parhaalta.

Jos esim töiden jälkeen syö pienen välipalan esim. juustovoileivän, lasin maitoa tai jogurtin niin jo tunnin kuluttua on mukava lähteä lenkille.
        Ylipitkissä juoksutapahtumissa kisaajat syövät hyvinkin pitkin matkaa kiinteää ravintoa, kukin tottumustensa mukaan.
        Mulla on joskus kova vauhtikestävyystreeni mennyt pipariksi, kun menin syömään kokolihapihvin ja lähdin lenkille noin puolen tunnin kuluttua syömisestä.

Vanhoja Juoksija lehtiä selaamalla löydät paljon juoksijan ravintoon liittyvää aineistoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      84
      6014
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      318
      5096
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2648
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      46
      2588
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1822
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1659
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      108
      1471
    9. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    10. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      119
      1392
    Aihe