Minulla on kauhean paljon varpaankynnen kokoisia etanoita kasvimaalla .Italiassa laittavat syömään heidät pariksiviikoksi spagettia ja sen jälkeen irroittavat ne toisistaan ja laittavat ruuansekaan .voisikohan suomessa tehdä samoin?
onko etanat syötäviä
12
2032
Vastaukset
Olen käsittänyt ja lukenutkin, että joku on kokeillut näitä kotoisiakin lajikkeita, mutta eivät ole olleet mainittavaa evästä. Ne välimerenmaiden syötävät etanat kun ovat eri lajiketta. Sitäpaitsi ihan mikä tahansa etana tahi kotilo ei ruoaksi kelpaa - niissä on joukossa myös vatsanpuruja ja huonoa oloa aiheuttavia lajikkeita.
Syy miksi etanoille ennen valmistusta annetaan jauhomössöä tms. sellaista helposti suolesta läpimenevää, johtuu kyllä siitä, että sillä saadaan kotilon suoli puhdistettua. Etana on melkoisen hyvä jätetynnyri ja on saattanut syödä jotain arveluttavaa ja myrkyllistä ennen enääksi joutumistaan. Ruokkimalla kotiloa muutaman tovin jollain paremmalla kuin kasvimyrkyllä voidaan varmistua, että et itse joudu sitä myrkkyä etanan kera syömään.- Vanha kokki
Raakaa riisiä astiassa jonne kotilot kerättiin, en ole kuullut siellä kenenkään käyttävän mitään jauhomössöjä, kuten joku väitti vehnäjauhoja käytettävän.
Puhdistus on nimenomaa suolen tyhjentämiseksi ja riisinjyvät pakottavat sen puhtaaksi kulkeutuessaan suolen läpi. Prosessi kestää jonkun päivän, enintään viikon.
Kotimaisia etanoita en ole käyttänyt, joten niistä en osaa sanoa mitään.
Väittävät, että ns. siruetanat eivät sovellu ruoaksi, en tiedä.
Sammakotkin ovat syötäviä, tai oikeastaan vaan reidet, mutta en tiedä sopivatko kotimaiset siihenkään. Vanha kokki kirjoitti:
Raakaa riisiä astiassa jonne kotilot kerättiin, en ole kuullut siellä kenenkään käyttävän mitään jauhomössöjä, kuten joku väitti vehnäjauhoja käytettävän.
Puhdistus on nimenomaa suolen tyhjentämiseksi ja riisinjyvät pakottavat sen puhtaaksi kulkeutuessaan suolen läpi. Prosessi kestää jonkun päivän, enintään viikon.
Sammakotkin ovat syötäviä, tai oikeastaan vaan reidet, mutta en tiedä sopivatko kotimaiset siihenkään.Merestä saatavia sinisimpukoita olen käyttänyt ja ihan hyviä ovat olleet. Tiedä sitten kummoisia määriä dioksiinia niissä saattaa olla, mutta pari kertaa kesässä ei liene kuolemaksi asti.
Pakkaavat vaan olemaan niin vaikeissa paikoissa, että oikeastaan ainoa helpohko tapa kerätä niitä on sukeltaminen snorkkelilla. Kun yhden paikan sitten löytää, saattaa siinä olla melkoinen röykkiö tarjolla. Juoksevan veden alle muutamaksi tunniksi., jotta sylkevät hiekan pois ennen valmistusta. Aina sinne joukkoon on kuitenkin eksynyt joku, joka piti suunsa supussa eikä tyhjentänyt hietakuormaansa ja lähes aina joutuu vähän narskuttelemaan jyviä suussaan.
Mutta kuten sanottu - muuten hyviä.- joku vaan
Vanha kokki kirjoitti:
Sammakotkin ovat syötäviä, tai oikeastaan vaan reidet, mutta en tiedä sopivatko kotimaiset siihenkään.Taitavat ne kotimaisetkin olla, joskus sata vuotta sitten kiinalaiset jotka oli tuotu linnoitustyömaille maksoivat poikasille sammakoiden keräämisestä.
Ne joita Kiinassa syödään ovat aivan tuhottoman isoja, jotain 10-15 senttisiä ja niitä myydään elävinä isoissa verkkokasseissa.
Niistä kyllä syödään paljon enemmän kuin koivet, olen syönyt. Maku ja rakenne muistuttivat lähinnä kanaa. - Vanha kokki
joku vaan kirjoitti:
Taitavat ne kotimaisetkin olla, joskus sata vuotta sitten kiinalaiset jotka oli tuotu linnoitustyömaille maksoivat poikasille sammakoiden keräämisestä.
Ne joita Kiinassa syödään ovat aivan tuhottoman isoja, jotain 10-15 senttisiä ja niitä myydään elävinä isoissa verkkokasseissa.
Niistä kyllä syödään paljon enemmän kuin koivet, olen syönyt. Maku ja rakenne muistuttivat lähinnä kanaa.Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä muuta sammakosta syödään kuin koivet ja niistäkin lähinnä reisilihat.
Voisitko hieman valottaa vanhaa, kun en ainakaan minä tiedä muuta.
Vilpittömästi ja mielenkiinnolla odotan selontekoasi, hyvä "joku vaan".
Voisitko samalla antaa vaikkapa pienen ohjeen sammakon valmistamiseksi ruoaksi, koska olet syönytkin sellaista.
Itse olen syönyt ainoastaan säilykkeenä ja pakasteesta valmistettua sammakkoa ja vain todellakin reisipaloja! - joku vaan
Vanha kokki kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä muuta sammakosta syödään kuin koivet ja niistäkin lähinnä reisilihat.
Voisitko hieman valottaa vanhaa, kun en ainakaan minä tiedä muuta.
Vilpittömästi ja mielenkiinnolla odotan selontekoasi, hyvä "joku vaan".
Voisitko samalla antaa vaikkapa pienen ohjeen sammakon valmistamiseksi ruoaksi, koska olet syönytkin sellaista.
Itse olen syönyt ainoastaan säilykkeenä ja pakasteesta valmistettua sammakkoa ja vain todellakin reisipaloja!Ainakin Shanghaissa minulle syötettiin kaikki paitsi pää ja sisukset.
Pienellä kirveellä pilkottuna ja luineen, joskus keitossa ja joskus varsin liukkaassa kastikkeessa.
Painoltaan ne sikäläiset sammakot olivat ainakin 10-20 kertaa painavampia kuin täkäläiset.
Sellaisia ison miehen kämmenen kokoisia, olisiko parisataa grammaa kappale.
Saa kaupasta elävänä, ilmeisesti kokki paloittelee ne sillä nelikulmaisella veitsellä joita saa paikan päältä aivan älytömän halvalla. Paikalliset huippuwokitkin ovat täkäläisittäin tosi halpoja ja paljon parempia kuin täältä saa rahallakaan.
Sammakot maistuvat oikein hyvältä, lähinnä kanalta jossa on luita.
Sielläpäin jopa kiinalaiset vitsailevat että "tuolla syödään kaikkea mikä lentää paitsi ehkä leijoja" tai "kaikkia millä on neljä jalkaa paitsi ehkä pöytiä", tosin nämä koskevat vielä eteläisempiä osia. - Vanha kokki
joku vaan kirjoitti:
Ainakin Shanghaissa minulle syötettiin kaikki paitsi pää ja sisukset.
Pienellä kirveellä pilkottuna ja luineen, joskus keitossa ja joskus varsin liukkaassa kastikkeessa.
Painoltaan ne sikäläiset sammakot olivat ainakin 10-20 kertaa painavampia kuin täkäläiset.
Sellaisia ison miehen kämmenen kokoisia, olisiko parisataa grammaa kappale.
Saa kaupasta elävänä, ilmeisesti kokki paloittelee ne sillä nelikulmaisella veitsellä joita saa paikan päältä aivan älytömän halvalla. Paikalliset huippuwokitkin ovat täkäläisittäin tosi halpoja ja paljon parempia kuin täältä saa rahallakaan.
Sammakot maistuvat oikein hyvältä, lähinnä kanalta jossa on luita.
Sielläpäin jopa kiinalaiset vitsailevat että "tuolla syödään kaikkea mikä lentää paitsi ehkä leijoja" tai "kaikkia millä on neljä jalkaa paitsi ehkä pöytiä", tosin nämä koskevat vielä eteläisempiä osia.Uskon kyllä sinua, sillä kiinalaisilla on kyky tehdä hyvää ruokaa oikeastaan mistä tahansa, ennenkaikkea halvalla.
Murealta kanaltahan sammakko todella tuntuu suussa, makuhan voi itseasiassa olla mikä tahansa.
Eipä ole tullut vierailtua sielläpäin joten kiina on minulle konkreettisesti maana aivan tuntematon, toki kiinalaista keittiötä hieman tunnen ja niitähän on useita erilaisia.
Mukavaa onkin se, että jotkut vaivautuvat kertomaan niistä ihmeellisyyksistä, joita sielläpäin maailmaa tarjoillaan! - joku vaan
Vanha kokki kirjoitti:
Uskon kyllä sinua, sillä kiinalaisilla on kyky tehdä hyvää ruokaa oikeastaan mistä tahansa, ennenkaikkea halvalla.
Murealta kanaltahan sammakko todella tuntuu suussa, makuhan voi itseasiassa olla mikä tahansa.
Eipä ole tullut vierailtua sielläpäin joten kiina on minulle konkreettisesti maana aivan tuntematon, toki kiinalaista keittiötä hieman tunnen ja niitähän on useita erilaisia.
Mukavaa onkin se, että jotkut vaivautuvat kertomaan niistä ihmeellisyyksistä, joita sielläpäin maailmaa tarjoillaan!Ei tätä oltukaan sensuroitu, oli vaan eri keskusteluryhmässä kuin mitä normaalisti katson.
Juuri tällä hetkellä tytär on matkalla Guangnzhoussa josta jopa kiiinalaiset vitsailevat.
"Ne syövät kaikkea mikä lentää paitsi mahdollisesti leijoja"
"ne syövät kaikkea mikä lentää paitsi mahdollisesti lentokoneita"
"Ne syövät kaikkea millä on neljä jalkaa paitsi mahdollisesti pöytiä"
Samat sanonnat on autoista ja junista.
Shanghain suunnalla villarapu on paikallinen herkku, ulkomaalaiselle hieman haastava syötävä kun on paloiteltu kirveellä kahtia. Tarjoillaan tahmeassa kastikkeessa, syödään sormin.
Joku kamferipuulla ja teellä savustettu ankka on ihan OK, voisi kokeilla itse jos jostain saisi kamferipuuta.
Pekingin ankka oli mielestäni yliarvostettua.
Paikallinen erikoisuus, iso lihapulla taikinakuoressa ja lihaliemessä mukista tarjottuna oli melko outo, etenkin kun mukana oli muovipilli joka suli umpeen ennen käyttöä.
Paikalliset wok-pannut ovat ihan eri luokkaa kuin mitä täältä saa, rosterista ulkopinnat eikä tartu mutta lämpö johtuu mukavasti. Ostin kaupungin parhaan sekä muutaman parin euron hiiliteräswokin jotka nekin ovat täkäläisiä parempia. - Vanha kokki
joku vaan kirjoitti:
Ei tätä oltukaan sensuroitu, oli vaan eri keskusteluryhmässä kuin mitä normaalisti katson.
Juuri tällä hetkellä tytär on matkalla Guangnzhoussa josta jopa kiiinalaiset vitsailevat.
"Ne syövät kaikkea mikä lentää paitsi mahdollisesti leijoja"
"ne syövät kaikkea mikä lentää paitsi mahdollisesti lentokoneita"
"Ne syövät kaikkea millä on neljä jalkaa paitsi mahdollisesti pöytiä"
Samat sanonnat on autoista ja junista.
Shanghain suunnalla villarapu on paikallinen herkku, ulkomaalaiselle hieman haastava syötävä kun on paloiteltu kirveellä kahtia. Tarjoillaan tahmeassa kastikkeessa, syödään sormin.
Joku kamferipuulla ja teellä savustettu ankka on ihan OK, voisi kokeilla itse jos jostain saisi kamferipuuta.
Pekingin ankka oli mielestäni yliarvostettua.
Paikallinen erikoisuus, iso lihapulla taikinakuoressa ja lihaliemessä mukista tarjottuna oli melko outo, etenkin kun mukana oli muovipilli joka suli umpeen ennen käyttöä.
Paikalliset wok-pannut ovat ihan eri luokkaa kuin mitä täältä saa, rosterista ulkopinnat eikä tartu mutta lämpö johtuu mukavasti. Ostin kaupungin parhaan sekä muutaman parin euron hiiliteräswokin jotka nekin ovat täkäläisiä parempia.Oletko maistellut tuhatvuotisia munia ja jos niin piditkö?
- joku vaan
Vanha kokki kirjoitti:
Oletko maistellut tuhatvuotisia munia ja jos niin piditkö?
Aivan extremeruuat olen jättänyt väliin.
Kiinassa on aika paljon ruokia missä lähinnä rouskutellaan rustoja.
Japanissakin on jotain friteerattuja katkaravunjalkoja.
Tuttu espanjalainen kertoi että sika on sikäli hyvä otus että kaikki osat voi syödä, myös korvat ja kärsän.
- Annalii
Älkää nyt suomalaisia sammakoita alkako syömään, nehän ovat ihan uhanalaistumassa, eikä niistä juuri ruoaksi riitä!
Mutta jos joku keksisi miten niistä pirullisista espanjansiruetanoista saisi ruokaa, niin olisipa mainiota! Väittävät, että puhdistamalla suolet tuolla tekniikalla kotimaisista lehtikotiloistakin saisi ihan kohtuullista sapuskaa. Jossain käsketään paastottamaan viikkotolkulla ja/tai syöttämään persiljaa. Ehkä tuo riisin/spagetin syöttäminen on reilumpaa kuitenkin. - Etanaa! Nam!
Kotimaisia etanoita tuli joskus kokeiltua. Hyvän makuisia tuli :) Itse jätin jopa tuon suolenpuhdistuksen väliin, enkä mitään vaivoja saanut. Suositeltavaa se vissiin kuitenkin on, kun se mahdollisuus on, että etana on syönyt ihmisille myrkyllistä kasvia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846