Liikennesäännöistä: väistäminen

rollerblade

Nykyisten lakien mukaan rullaluistelija rinnastetaan kävelijään ja kävelijä saa valita kumpaa reunaa kävelee kevyenliikenteenväylällä. No oletetaan että minä (rullistelija) olen valinnut oikean reunan ja minua vastaan rullistelee toinen joka on valinnut vasemman reunan. Syntyy kohtaustilanne, mutta kumpi väistää? Itse olisin sitä mieltä että minun ei tarvitse väistää koska oikeanpuoleista liikennettä noudattaen ei tarvitsi tehdä ohitusliikettä vastaantulevan vasemmalle puolelle, mutta monesti olen joutunut pysähtymään tällaisessa tilanteessa kun vastaantulijallakaan ei ollut väistämishaluja.

4

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ohje

      Viisaampi väistää

    • sauvoja2

      turnajaishengessä se väistää jolla on lyhyemmät sauvat

    • Suola laakeri

      Tuossa voi syntyä yhteen törmäysvaarakin, jos kumpikaan ei väistä tai jos väitämistilanne jätetään ihan viime tippaan, jolloin kumpikin väistää ja silloin voi tulla yhteentörmäys.
      Kun luistelee kevyenliikenteen väylällä oikeaa puolta ja luistelija tulee vastaa, niin hän luistelee silloin vasenta puolta ja hänen tulisi väistää.

      Väistämis tilanteessa on myös se riski, että takaa voi tulla polkupyöräilijä, mutta polkupyöräilijänkin pitäisi olla sen verran viisas, ettei lähde ohittamaan rullaluistelijaa silloin, kun kaksi rullaluistelijaa ovat kohtaamassa toisensa, koska muuten voi tulla yhteentörmäys.

      Yhtä asiaa täytyy kyllä ihmetellä. Maantiellä näkee toisinaan rullalauistelijoita, jotka luistelevat vasenta puolta, eivätkä siirry reunalle nähdessään auton tulevat kohti.
      Vaikka reunalla olisi tilaakin, niin uskalletaan luistella lähes metrin yli reunaviivan ajokaistan puolella.
      Näitä rullaluistelijoita joutuu varomaan ja ohittamaan vastaantulevaa ajokaistaa käyttäen, koska nämä rullaluistelija eivät lopeta luistelua vaan haaroittelevat leveästi vaikka auto voi tulla 100km/h nopeudella vastaan.
      Kyllä siinä tilanteessa pitäisi rullaluistelijan vaikka rullata tien reunalle ja auton mentyä ohi jatkaa haaroittelua.

    • vtuttaa edes liikkua

      jos saa kävellä kumpaa haluaa. ihan puurona näkyy olevan liikenne tiuhemmissa ja kaikki tekee mitä haluaa. persseestä sanon minä. mikähän idea tuossakin säännössä. hitaampi vaistaa JÄRJEN mukaan. eli kävelijä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe