Typpioksidi tuhoaa otsonia

pilkkukaks

Typpioksidia muodostuu pääasiassa aurinkotuulen aiheuttamana ja joka ohjautuu ionosfääristä otsonikerrokseen pääasiassa navoilla polaaripyörteen vaikutuksesta ja näin ylläpitää otsoniaukkoja.

Otsoni on merkittävä kasvihuonekaasu joka säätelee ilmakehän lämpöprofiilia, tuulia ja täten koko ilmastoa.

Näiden uusien tutkimusten perusteella on tehty mallinnuksia mm. Euroopan osalta jonka mukaan ilman aurinkotuulta ja otsonikatoa ilmasto olisi hieman erilainen, mm. lämpötila olisi pari astetta matalampi, toisaalta ilmaston muuttuessa mannermaisemmaksi, kesät mahdollisesti kuivempia ja helteisempiä.

5

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilkkukaks

Minua niin naurattaa,
      koska en usko mallinnuksien kaikkivoipaisuuteen ja epäilen että näissäkin aurinkoa koskevissa mallinnuksissa helposti on 5 jopa 10 kertainen virhe, riittää se silti kevyesti tuhoamaan hiilidioksidimallinnukset, joihin niihinkään siis en todellakaan usko.

• pilkkukaks

Alkaakohan aerosolirajoitukset jo lyödä omalle perseelle?

STT

Kohonneet otsonipitoisuudet ovat heikentäneet Suomen ilmanlaatua helteillä. Maan etelä- ja keskiosissa ilmanlaatu on välttävä tai tyydyttävä ja muualla maassa hyvä.

Hengitysilman otsoni voi aiheuttaa silmien, nenän ja kurkun ärsytystä sekä hengitystieoireita herkillä ihmisillä. Pitoisuudet eivät kuitenkaan ole sillä tasolla, että niistä pitäisi varoittaa.

Suomeen kulkeutuu tällä viikolla myös pieniä määriä haitallisia pienhiukkasia Venäjän metsäpaloista, mikä voi huonontaa ilmanlaatua entisestään.

• pilkkukaks

Tiiättekös sellaista asiaa, onhan hetki sitten raportoitu maan magneettikentänkin melko äkillisestä heikentymisestä,
      tästäkin voinee kohtuullisen hyvin perusteluin "syyttää" suurelta osin aurinkotuulen, elikkäs magneettisesti varautuneen plasman, hiipumista ja maahan osumista.

• Sähköteurastaja

Vetyoksidihan on tunnetusti pahin kasvihuonekaasu.
        Miksi sen päästöjä ei edes pyritä rajoittamaan, tai edes hillitsemään.
        Elikkä niimpä tietenniin, kestihän multa kauan, olen pettynyt itseeni!
        Eli Assi = hohheli = pikkukaks= 2 >> koska hoheli Assi häiriköi myös 2 lehdessä
        esiintyen imettävän äitinä.
        Oishan tuo pitänyt arvata!
        Retris ja torakan Pieru on ainut joka on jäljellä, heidän elektroniikkajutuistaan tiedän että hän on
        keksijä ja alansa huippu.
        Se mistä tiedän sen olkoon salaisuus.
        Retris voi soittaa mulle jos haluaa P:
        0000 0100 0110 0110 0101 0010 0100 0100 0110 1000
        Tai Torakan pieru.
        Olemmeko ainoat palstalla 30 Assin sekoittaessa pakkaa, eihän ilmastokeskustelu silloin maksa
        vaivaa, jos näkemyksemme on samansuuntainen.
        Tarkoitan että voisi keskustella ilmaston mittaamisesta elektroniikalla ilman häiriköintiä.
        Mittaustekniikka lämpötilanmittauuksessa on lajini

• pilkkukaks
        Sähköteurastaja kirjoitti:

Vetyoksidihan on tunnetusti pahin kasvihuonekaasu.
        Miksi sen päästöjä ei edes pyritä rajoittamaan, tai edes hillitsemään.
        Elikkä niimpä tietenniin, kestihän multa kauan, olen pettynyt itseeni!
        Eli Assi = hohheli = pikkukaks= 2 >> koska hoheli Assi häiriköi myös 2 lehdessä
        esiintyen imettävän äitinä.
        Oishan tuo pitänyt arvata!
        Retris ja torakan Pieru on ainut joka on jäljellä, heidän elektroniikkajutuistaan tiedän että hän on
        keksijä ja alansa huippu.
        Se mistä tiedän sen olkoon salaisuus.
        Retris voi soittaa mulle jos haluaa P:
        0000 0100 0110 0110 0101 0010 0100 0100 0110 1000
        Tai Torakan pieru.
        Olemmeko ainoat palstalla 30 Assin sekoittaessa pakkaa, eihän ilmastokeskustelu silloin maksa
        vaivaa, jos näkemyksemme on samansuuntainen.
        Tarkoitan että voisi keskustella ilmaston mittaamisesta elektroniikalla ilman häiriköintiä.
        Mittaustekniikka lämpötilanmittauuksessa on lajini

Hauskoa, skeptisyytesihän alkaa jo hipoa taidetta.

Kyllähän kieltämättä näillä keleillä vetyoksidikin saattaa pitkin selkää valua kun mamma imee.

Vaikka laitesuunnittelu ja tarkkuusmittaustekniikka ei leipälajejani olekaan, olen elektroniikastakin keskustellut ja harrastanut vekarasta asti, ensimmäinen kideradioni vieläkin tallessa, onko hohheli siis sittenkin steurastaja?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3139
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3037
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2902
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2574
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      43
      2088
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1657
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1629
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1625
    9. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      24
      1610
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1556
    Aihe