Suomalaisilla samat ruuat -ollaan kyllästytty ittekin!!

Kotikokki kolmonen

Ootteko itte huomannut, että teillä on ittellännekin jostakin kumman syystä kehittynyt jonkinlainen ruokalista, mitä te yleensä valmistatte perheellenne ruokaa...ja sinä päivänä AINA ne samat ruuat kuin edelliselläkin viikolla tai sitten ne samat ruuat pyörii jollakin muulla tavalla?

Itte olen alkanut kypsymään (varhaisperunakin maistuu kesässä 2 viikkoa ihan ok ja sen jälkeen se alkaa melkein korvista tulemaan ulos?) samoihin ruokiin. Itte ole kaikki ruokainen...emäntä ei pidä kaikista ruuista esim. makkarasta tms. Siskonmakkara soppaa teki mieleni kesällä, mutta emäntä laittoi hanttiin.

Mitä ehdotatte ruuaksi. Mä en jaksa syö sitä ainaista suomen perinne ruokaa: "perunamuusia läskisoosia" tai hernekeittoa.

Me emme kattele keittokirjoja kun ruokaa valmistamme ja silti se on alkanut tuntumaan miltein ykstoikkoiselta.

Ittekään en oikein ymmärrä, mikä järki on tehdä launtaina saunan illan päätteeksi Pizzan ja mitä järkeä jokainen lauantai käydä yleensä saunassa?

Viimeaikainen bravuurini on ollut avomaankurkuista suolakurkut ja silakoista olen tehnyt suutarinlohta?

Ei olla vegetaristeja eli pelkät kasvikset ei vie meiltä "nälän tunnetta". Graavikala on kanssa sellainen, jota ei voi enää syödä kun sitä koko talven tuli syötyä.

Meidän ongelma on se, että ollaan alettu kyllästymään siihen että aina tämä samojen ruokien kierre.

14

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeileva keittiö

että noudattaisin mitään kaavaa ruuanvalmistuksessa. Saunassakin käyn miten sattuu. No minä en syö mitään sellaista ruokaa, jota jouduin syömään lapsena silloin -60-70 luvuilla. Perinteiset soosit, muusit, sopat ja laatikot ovat mielestäni niin ankeita, että ne voivat vaarantaa jopa mielenterveyden.

Epävarmat ja mielikuvituksettomat ihmiset eivät uskalla tehdä mitään ilman tarkkoja ohjeita ja ohjausta. Kirjoista saa kuitenkin oikein hyviä virikkeitä. Itselläni on mm. kirja: "Helen Flink: Eksoottisia herkkuja". Kirjassa on lähi-idän ruokia, jotka sopivat mielestäni hyvin suomalaiseenkin makuun. Mm. pinaattia on käytetty paljon.

Hernekeitolle hyvä vaihtoehto on linssikeitto. Kuivat linssit kypsyvät nopeasti, 10-15 minuttissa. Sekaan voi heittää porkkanaa ja tomaattia ja mustapippuria. Lihaa voi tietenkin laittaa maun mukaan. Ripaus sitruunan mehua tarjoiluvaiheessa viimeistelee maun..

Yksi herkkuruokani on sinihomejuusto-varsisellerikeitto, jossa on saksanpähkinöitä. Hyvä suolainen, vahvanmakuinen ja täyttävä. Teen sitä toisinaan talvella. Latva-artisokasta saa monenlaista kivaa. Latva-artisokka on hyväksi maksalle. Käytän sitä paljon. Teen siitä keittoja ja muiden elintarvikkeiden kanssa kuorrutan sitä juustolla. Munakoiso-peruna-tomaatti-vuoka kermalla ja juustoraasteella on todella maukasta.

Vihanneksista saa loputtomasti vaihtelua. Kaikkiin vihanneskeittoihin voi heittää jauhelihaa valkuaisen lähteeksi. Minä laktovegenä laitan niihin aina soijarouhetta, joka vastaa ominaisuuksiltaan ja jopa maultaan jauhelihaa.

Lihasta en tiedä mitään, kun en syö, mutta mun mies laittaa paistopussiin sorsan tai kyyhkysen, perunanlohkoja, vihanneksia ja liemikuution, ja paistaa sen uunissa. Perunat ovat kuulemma ruuan parasta antia.

Välillä mulla on riisibuumi ja silloin syödään herkkusienirisottoja, suppilovahverorisottoja ja mies saa tonnikalarisottoa. Riisini on tietenkin täysjyvää tai punaista riisiä. Ovat paljon maukkaampia kuin vankoinen.

Egyptissä sain aamupalalla lohkoperunoita, jotka oli kypsennetty uunissa. Raa'at perunalohkot oli pantu uuniin, sivelty öljyllä ja päälle oli ripsottu vähän juustoraastetta. Itse laitan mukaan myös tomaattilohkoja, kokonaisia valkosipulinkynsiä ja joskus artisokan sydämiä.

Sain Prahassa eräässä ravintolassa perunan kaveriksi pinaatti-öljy-valkosipuliseosta, mainio yhdistelmä, jota olen käyttänyt kotonakin paljon. Vastaavaa vois varmaan tehdä persiljasta ja tillistäkin.

Toijalassa opin perunaletut. Karkea raaka perunasaate paistetaan paistinpannulla kypsäksi. On muuten hyvää. Prahan pinaattitahna vois sopia kyytipojaksi.

• pahvi...

laitat ruokiin soijarouhetta, joka vastaa ominaisuuksiltaan ja maultaan jauhelihaa
        ... lihasta et tiedä mitään kun et syö...

TOLVANA !

Kehus sitten vielä mitä söit perniössä, raahessa, sortavalassa ja peräseinäjoella,
        ne tais kehuskelulistastasi jäädä mainitsematta
        (niin- ketä luulet kiinnostavan missä oot mitäkin sössöä mättänyt)

• kokeileva keittiö
        pahvi... kirjoitti:

laitat ruokiin soijarouhetta, joka vastaa ominaisuuksiltaan ja maultaan jauhelihaa
        ... lihasta et tiedä mitään kun et syö...

TOLVANA !

Kehus sitten vielä mitä söit perniössä, raahessa, sortavalassa ja peräseinäjoella,
        ne tais kehuskelulistastasi jäädä mainitsematta
        (niin- ketä luulet kiinnostavan missä oot mitäkin sössöä mättänyt)

Et tainnut ymmärtää vihjettä siitä, että virikkeitä uusiin elämyksiin voi löytyä yhtä hyvin Toijalasta kuin Egyptistäkin, kunhan mieli on positiivinen ja vastaanottavainen, toisin kuin sinulla, ja kaikkea uutta kannattaa kokeilla itsekin. Takerruit epäoleelliseen ja vihastuit, mikä kertoo siitä, että sinua otti pannuun. Olet ilmeisesti sitä jöötimössökoulukuntaa, ja loukkaannuit, kun solvasin ruokakulttuuriasi.

• ........
        kokeileva keittiö kirjoitti:

Et tainnut ymmärtää vihjettä siitä, että virikkeitä uusiin elämyksiin voi löytyä yhtä hyvin Toijalasta kuin Egyptistäkin, kunhan mieli on positiivinen ja vastaanottavainen, toisin kuin sinulla, ja kaikkea uutta kannattaa kokeilla itsekin. Takerruit epäoleelliseen ja vihastuit, mikä kertoo siitä, että sinua otti pannuun. Olet ilmeisesti sitä jöötimössökoulukuntaa, ja loukkaannuit, kun solvasin ruokakulttuuriasi.

No kyllä ahistaa. Jos ite laittaisin listaa kaikista maista ja paikkakunnista joissa olen käynyt
        ja niiden hyvistä ruoista niin tulisi todellakin pitkä tarina.
        En edes välttämättä tiedä esim arabimaissa mitä kaikkea annos on sisältänyt.
        Silti ei ole tarvetta elvistellä niillä paikkakunnilla jossa on hyvää ruokaa syönyt.

Tuon kirjoittaja vain halusi osoittaa että on sitä tullut käytyä maailmallakin joo.
        Liekkö ne ohjeet edes oikein, no ei kyllä jaksa tarkistella.
        Siks toisekseen tuo soijan tuputtaminen joka paikassa on pelkkää trendiä,
        naistenlehtien hömöpötystä siitä että se olisi muka jotenkin hienoa jauhelihan
        korviketta. Kreikkalainen nauraisi partaansa kun koittaisin tarjota soijasta tehtyä
        pastitsiota ja väittää että on tämä melkein kuin jauheliha.

Alkuperäiselle ja matkustusaiheeseen liittyen kuitenkin; kannattaa hankkia eri maiden
        keittokirjoja, niitä saa hyvin ihan suomenkielisinäkin. Jos nyt ei ohjeet ihan taivu
        aineiden ja makutottumusten mukaan niin aina voi soveltaa ja saapahan uusia vinkkejä.
        Omat suosikit näistä on kreikkalainen ja intialainen.

Jöötimössökin menee, varsinkin kesällä perinteinen grillimakkara järven rannalla lisukkeiden kera.

• Beauty queen
        ........ kirjoitti:

No kyllä ahistaa. Jos ite laittaisin listaa kaikista maista ja paikkakunnista joissa olen käynyt
        Silti ei ole tarvetta elvistellä niillä paikkakunnilla jossa on hyvää ruokaa syönyt.

Tuon kirjoittaja vain halusi osoittaa että on sitä tullut käytyä maailmallakin joo.
        korviketta. Kreikkalainen nauraisi partaansa kun koittaisin tarjota soijasta tehtyä

Alkuperäiselle ja matkustusaiheeseen liittyen kuitenkin; kannattaa hankkia eri maiden
        keittokirjoja, niitä saa hyvin ihan suomenkielisinäkin. Jos nyt ei ohjeet ihan taivu
        aineiden ja makutottumusten mukaan niin aina voi soveltaa ja saapahan uusia vinkkejä.

Jöötimössökin menee, varsinkin kesällä perinteinen grillimakkara järven rannalla lisukkeiden kera.

Mielestäni ihmisten pitäisi lopettaa soijarouheen ja muidenkin soijatuotteiden kutsuminen "(jauhe)lihan korvikkeeksi"
        Soijasta saa itsestään hyvää soijaruokaa ja sen ei tarvitse olla minkään korviketta. Soija on mielestäni herkullisempaa kuin jauheliha, tähän lopputulokseen päädyin, kun maistoin vertailun vuoksi pitkästä aikaa soijamakaroonilaatikkoa ja makaroonilaatikkoa, jossa soija oli korvattu jauhelihalla. Soija voitti 10-0

ps. Milloin menet raivoamaan noille, jotka tuolla alapuolella kerskailevat omistamillaan keittokirjoilla?

• kokeileva keittiö
        Beauty queen kirjoitti:

Mielestäni ihmisten pitäisi lopettaa soijarouheen ja muidenkin soijatuotteiden kutsuminen "(jauhe)lihan korvikkeeksi"
        Soijasta saa itsestään hyvää soijaruokaa ja sen ei tarvitse olla minkään korviketta. Soija on mielestäni herkullisempaa kuin jauheliha, tähän lopputulokseen päädyin, kun maistoin vertailun vuoksi pitkästä aikaa soijamakaroonilaatikkoa ja makaroonilaatikkoa, jossa soija oli korvattu jauhelihalla. Soija voitti 10-0

ps. Milloin menet raivoamaan noille, jotka tuolla alapuolella kerskailevat omistamillaan keittokirjoilla?

vaan ona itsenäinen elintarvike. Siitä olen samaa mieltä. Soijarouhetta ja jauhelihaa voidaan kuitenkin käyttää samanlaisissa ruuissa, ja näen ennemminkin jauhelihan soijarouheen korvikkeenasilloin , kun ennakkoluuloinen ihminen ei uskalla kokeilla soijaan perustuvaa ruokaohjetta.

• kokeileva keittiö
        ........ kirjoitti:

"Liekkö ne ohjeet edes oikein, no ei kyllä jaksa tarkistella."

No kuule ei tietenkään liene, miksi ihmeessä lienisivät? Tiukkapipot tarvitsevat tarkkaa ohjausta. Luovat ihmiset käyttävät mielikuvitusta. Yritin viestittää, että kaikenlaista kannatta kokeilla ja virikkeitä saa ihan mistä vaan. Ei uutta ja omaa synny pelkästään perässä hiihtämisellä.

"Kreikkalainen nauraisi partaansa kun koittaisin tarjota soijasta tehtyä
        pastitsiota ja väittää että on tämä melkein kuin jauheliha. "

Ihan vapaasti, mutta kukapa on väittänyt, että soijasta pitäisi tehdä liharuokien korvikkeita. Pellehermannilla taitaa olla heikko lenkki luetun ymmärtämisessä. Kerroin muistaakseni, että vihanneskeittoihin voi heittää jauhelihaa, mutta minä laktovegenä heitän soijaa, joka vastaa maultaan ja ominaisuuksiltaan soijaa. Saan siitä valkuaista ja valkuaisruuan ruokaisaa aromia kuten monet muut ihmiset saavat niitä lihasta. En kehottanut sinua tai niitä kreikkalaisia käyttämään soijaa omissa ruuissanne. Vai kehoitinko?

"Siks toisekseen tuo soijan tuputtaminen joka paikassa on pelkkää trendiä,
        korviketta."

Saattaa olla, mutta minä olen käyttänyt soijaa jo 1970-luvusta asti, enkä näe naistenlehtiä muualla kuin hammaslääkärin odotustilassa.

Sä olet aika viihteellinen tyyppi tuossa känkkäränkässäsi. Sätkynukenkin saa helposti sätkimään, kun vetää oikeasta narusta, mutta sinähän heität oikein volttia.

• .........

Ette ole raukat saaneet kunnollista kasvisruokaa, jos luulette, ettei kasvisruoka vie nälkää. No, omapa on häpeänne. :)

• Panhandle

Meillä tahtoo olla vähän toisinpäin, minä kokeilen mielelläni uusia ruokalajeja, mutta Perheenjäsen haluaisi pysytellä tutussa ja turvallisessa.

Käytän yleensä reseptejä ruuanlaitossa, mutta se ei ole ongelma, koska minulla on 65 keittokirjaa ja melkoinen kokoelma ruokalehtiä. Vaihtelua tulee tarpeeksi, vaikka molemmilla on tiettyjä ruokarajoitteita.

Toki meilläkin on sellaisia vakioruokia, joita tulee tehdyksi useammin kuin muita, mutta väitän, että niitäkin on sen verran paljon, ettei samaa ruokaa syödä kuin korkeintaan kuukauden välein.

Ehkä vika onkin siinä, että ette käytä keittokirjoja? Ei tule mitään uutta mieleen, kun ei tietoisesti hae ideoita oman pään ulkopuolelta.

• kirjatoukka2

hyvin todettu, jos ei jatkuvasti selaa erilaisia ruokajulkaisuja, niin jämähtää helposti siihen samaan.
        Minä kerään keittokirjoja, sitämyötä myös kokeilen niistä kaikkea itselle uutta, ei tule samoja sapuskoja usein tehtyä.
        Minulla onkin noin 1500 erilaista keittokirjaa ja ruokalehtiä jokunen metri päälle. Booknäsin hyllyssä ei sitten muita kirjoja olekaan.

• Panhandle
        kirjatoukka2 kirjoitti:

hyvin todettu, jos ei jatkuvasti selaa erilaisia ruokajulkaisuja, niin jämähtää helposti siihen samaan.
        Minä kerään keittokirjoja, sitämyötä myös kokeilen niistä kaikkea itselle uutta, ei tule samoja sapuskoja usein tehtyä.
        Minulla onkin noin 1500 erilaista keittokirjaa ja ruokalehtiä jokunen metri päälle. Booknäsin hyllyssä ei sitten muita kirjoja olekaan.

Vähän aiheen vierestä, mutta kuitenkin:

Sama keräilykohde minullakin, tai oikeastaan kerään kaikkea ruoka-aiheista, saa olla myös kulttuurihistoriaa tai ravitsemusoppia. Kokoelma ei vielä ole kovin suuri, koska olen antanut keräilyinnolleni periksi vasta muutama vuosi sitten. Kauanko sinä olet kokoelmaasi kartuttanut? Vieläkö hankit uusia, vai eikö kotiin enää mahdu?

Minulla alkoi kotona tulla hylly täyteen, jolloin keksin, että kerään toisen kokoelman mökille. Uusia keittokirjoja tai muita ruoka-aiheisia tulee markkinoille sellaiseen tahtiin, että jos ne kaikki ostaisi, ei kohta huusholliin muuta mahtuisikaan.

Onko sinulla keräilyssä jokin systematiikka, vai ostatko aina, jos kiinnostavanoloinen eteen osuu?

• lukutoukka 2
        Panhandle kirjoitti:

Vähän aiheen vierestä, mutta kuitenkin:

Sama keräilykohde minullakin, tai oikeastaan kerään kaikkea ruoka-aiheista, saa olla myös kulttuurihistoriaa tai ravitsemusoppia. Kokoelma ei vielä ole kovin suuri, koska olen antanut keräilyinnolleni periksi vasta muutama vuosi sitten. Kauanko sinä olet kokoelmaasi kartuttanut? Vieläkö hankit uusia, vai eikö kotiin enää mahdu?

Minulla alkoi kotona tulla hylly täyteen, jolloin keksin, että kerään toisen kokoelman mökille. Uusia keittokirjoja tai muita ruoka-aiheisia tulee markkinoille sellaiseen tahtiin, että jos ne kaikki ostaisi, ei kohta huusholliin muuta mahtuisikaan.

Onko sinulla keräilyssä jokin systematiikka, vai ostatko aina, jos kiinnostavanoloinen eteen osuu?

kerännyt niitä noin 30 vuotta, tosin määrää on kasvattanut äidiltä saadut kirjat, hän harrasti tätä samaa sairautta. Nykyään uusia kirjoja ostan aina krantusti, niissä pitää olla joku aihe reseptiikan lisäksi. Noita uusia kirjoja nykyään julkaistaan aika kevein perustein, jos niin voi sanoa. Vähän jokainen jonka naama on telkkarista tuttu, väsää keittokirjoja minkä töiltään ennättää. Sillälailla niistä tulee aika köykäsiä tekeleitä.
        Divareista aina joskus sattuu löytymään jotain kiinnostavaa, mutta onhan noita jo niin ettei hyllyyn mahdu. Jotakin vähempiarvosia olen jopa joutunut siirtämään kellarivarastoon.

Sen kummempaa systematiikkaa en ole asiassa harrastanut, vähän olen jaotellut historiallisten henkilöiden ja maanosin sekä ruoka-aineiden mukaan.

Nykyisellään pääosin lueskelen mitä kokoelmaan on kertynyt, siinä jo hommaa riittää. Minä kuuluun niihin ihmisiin joka lukee keittokirjaa sängyssä ennen nukkumaan menoa.

• TV:fanittaja!
        lukutoukka 2 kirjoitti:

kerännyt niitä noin 30 vuotta, tosin määrää on kasvattanut äidiltä saadut kirjat, hän harrasti tätä samaa sairautta. Nykyään uusia kirjoja ostan aina krantusti, niissä pitää olla joku aihe reseptiikan lisäksi. Noita uusia kirjoja nykyään julkaistaan aika kevein perustein, jos niin voi sanoa. Vähän jokainen jonka naama on telkkarista tuttu, väsää keittokirjoja minkä töiltään ennättää. Sillälailla niistä tulee aika köykäsiä tekeleitä.
        Divareista aina joskus sattuu löytymään jotain kiinnostavaa, mutta onhan noita jo niin ettei hyllyyn mahdu. Jotakin vähempiarvosia olen jopa joutunut siirtämään kellarivarastoon.

Sen kummempaa systematiikkaa en ole asiassa harrastanut, vähän olen jaotellut historiallisten henkilöiden ja maanosin sekä ruoka-aineiden mukaan.

Nykyisellään pääosin lueskelen mitä kokoelmaan on kertynyt, siinä jo hommaa riittää. Minä kuuluun niihin ihmisiin joka lukee keittokirjaa sängyssä ennen nukkumaan menoa.

Huippukokki Matti Nykäsen keittokirjan? Tai Sami Garamin, joka grillaa Wokkia joka onkin tietysti grilliruokien aatelistoa!

• lukutoukka 2
        TV:fanittaja! kirjoitti:

Huippukokki Matti Nykäsen keittokirjan? Tai Sami Garamin, joka grillaa Wokkia joka onkin tietysti grilliruokien aatelistoa!

teokset eivät juurikaan kiinnosta mutta, minulla on yksi ylitse muiden josta olisin valmis maksamaan,
        Christina Kajsa Wargin keittokirja vuodelta 1755 Hjelpreda i Hushållningen för Unga Fruentimber.
        Siitä on otettu parisenkymmentä painosta, viimeisin siinä 1890. Kyseinen teos on ruotsalaisen ja siten myös suomalaisen keittotaidon äidiksikin kutsuttu, ennen 1900-lukua se taisikin olla likipitäen ainoa keittokirja meikäläisissä herraskodeissa.
        Kovasti vain vaikeasti löydettävissä nykyään, olen törmännyt muutaman kerran kyseiseen kirjaan vuosien saatossa, mutta joko eivät olleet kaupan tai hinta liian kova sen aikaisiin käyttövaroihin nähden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      383
      4232
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      255
      3123
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      73
      2569
    4. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      27
      1703
    5. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1615
    6. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1580
    7. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1240
    8. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      50
      1113
    9. 64
      1093
    10. 95
      1013
    Aihe