Tuota, voiko tällä palstalla keskustella, niiku vaikka Jehovan todistajuudesta?
Minulla on sellainen naivi näkemys keskustelun kulusta, että kun on vaikkapa kaksi väitteen esittäjää ja kumpikin esittää omat argumenttinsa väitteittensä tueksi, saattaa toinen keskustelijoista sanoa: "Tuota en ole tullut ajatelleeksi ja kun lisään tähän perusteluyhtälööni tuon aspektin, niin minun on muutettava käsitystäni jonkin verran, olen ollut valitettavasti väärässä tässä kohtaa. Kiitos, että autoit näkemään asian laajemmin ja hieman erilaisesta näkövinkkelistä."
Olen tutustunut muutamana päivänä tämän palstan antiin. Silmiin on tarttunut "keskustelu" siitä, opettaako Raamattu maapallon olevan pallonmuotoinen (pakko sanoa, että käy runoilijoita sääliksi) tai sitten silmiin on pompahtanut (pysytään palloteemassa) se, että onko Jehovan nimen käyttö oikeutettua ja onko tehty tarkoituksellisia temppuja, jotta tuota nimeä voisi esillä pitää Raamatun Jumalana.
Mitäs vielä? Ainii..armoton vattuilu, kun suuri ego näppäimistön takaa näyttää kaapin paikan toiselle.
Sitten on muutamia, jotka lyövät teesiään palstan seiniin ja ihmettelevät, miksi se teesi ei tunnu porukkaa kiinnostavan, korkeintaan joku räkäsee vihreen limanuljaskan roikkumaan teesin pintaan ja siitähän muutkin innostuvat roiskimaan kuka mitäkin eritettä itsestään.
Kysymys kuuluukin, voiko tällä palstalla keskustella Jehovan todistajuudesta, sen raamatullisuudesta, järkevyydestä jne. asiallisesti? Ensivaikutelmaan nojaten näyttäisi vastaus olevan jyrkkä ei. Onko muita mielipiteitä sellaisilta, jotka täällä ovat aikaansa viettäneet, kuka huvittuneena, kuka järkyttyneenä ja viimeisenä, muttei vähäisempänä vaihtoehtona....tosi, tosi vattuuntuneena, syystä jos toisesta?
ps. vaikuttaa vähän siltä, että tässä asemasodassa on kaivettu juoksuhaudat niin syvään, ettei enää itsekään osaa päästä sieltä pois, saati sitten näkisi, mitä toisella puolella tapahtuu. Joku voisi ystävällisesti ilmoittaa, että: "Hei poijjaat, sota on jo ohi!"
Ihan pakko kysyä :)
20
305
Vastaukset
- Johanneksen_poika
>>Kysymys kuuluukin, voiko tällä palstalla keskustella Jehovan todistajuudesta, sen raamatullisuudesta, järkevyydestä jne. asiallisesti? Ensivaikutelmaan nojaten näyttäisi vastaus olevan jyrkkä ei.
Aika vähäiset mahdollisuudet täällä on keskustella nimenomaan jehovantodistajuudesta. Täällä on kaikenmaailman helluntailaisvaikutteisia tyyppejä, jotka hyppivät seinille omien päähänpinttymiensä takia.
Parempi keskustelupaikka on onneksi olemassa. Veljesseura on ainoa asiallinen suomenkielinen JT-keskustelupalsta. Siellä moderointi on sopivan jämäkkää, mutta samalla vapaata. Asiallisia keskusteluja syntyy helposti eivätkä siellä hellarit möykkää turhia. Osoite: http://veljesseura.org/foorumi/
Jos haluat lähettää minulle sähköpostia, osoitteeni on: [email protected]
Terveisin: Johanneksen poika, kotisivut: http://koti.mbnet.fi/jpoika/- vai, että
Veljesseura-palstalle eivät Jehovan todistajat juurikaan eksy.
Se palsta vaatii rekisteröitymistä, ja se arveluttaa monia, sillä kukapa tietää, millainan hengellinen "namusetä" on se, joka rekisteröimisen ottaa vastaan.
Eli toisin sanoen, Jehovan todistajat ajattelevat: luopiot näyttävät haluavan keskustella rauhassa ilman, että Jehovan todistajat häiritsisivät heidän omilla kommenteillaan.
Onhan rumaakin puuttua toisten keskusteluihin - Johanneksen_poika
vai, että kirjoitti:
Se palsta vaatii rekisteröitymistä, ja se arveluttaa monia, sillä kukapa tietää, millainan hengellinen "namusetä" on se, joka rekisteröimisen ottaa vastaan.
Eli toisin sanoen, Jehovan todistajat ajattelevat: luopiot näyttävät haluavan keskustella rauhassa ilman, että Jehovan todistajat häiritsisivät heidän omilla kommenteillaan.
Onhan rumaakin puuttua toisten keskusteluihin>>Veljesseura-palstalle eivät Jehovan todistajat juurikaan eksy.
Kyllä välillä eksyy, ihan viimeiaikaisin esimerkki oli U.T.R. joka yritti selittää kaikenlaista, mutta sitten häipyi.
>>Se palsta vaatii rekisteröitymistä
Ei vaadi. Voi kirjoittaa ilman nimmaria ihan vieraana vain. Tervetuloa Veljesseuraan! - lisäisin tähän,
vai, että kirjoitti:
Onhan rumaakin puuttua toisten keskusteluihinettä JP houkuttelee omalle palstalleen mahdollisisa Jehovan todistajia, tai heistä kiinnostuneita.
JP on juuri eräs tarkoittamani "hengellinen namusetä".
Hän näyttaa puolustavan kristittyjä ts. Jehovan todistajia, mutta on kuitenkin "täynnä kuolleiden luita" Raamattua lainatakseni. - minä olen
Yritän käyttää nuo vähäiset mahdollisuudet, katsotaan mihin ne riittää. Kiitos linkeistä, olen hiukan jo tutustunut niihin ja ehkä saatan esittää sinulle kysymyksiä sen johdosta. Katsotaan riittääkö energiani siihen. Tästä suosta on vaikea poimia marjat, jotka antaisivat energiaa, päinvastoin tuntuu siltä, että vähäinenkin energiani kuluu täällä rämpimiseen.
vai, että kirjoitti:
Onhan rumaakin puuttua toisten keskusteluihin>>Veljesseura-palstalle eivät Jehovan todistajat juurikaan eksy.
Joo ei, joka on toki hieman harmillista, mutta ei ollenkaan ihmeellistä kun ottaa huomioon kuinka paljon uskonnollinen järjestönsä vt-seura pelkää entisiä jäseniään, jonka vuoksi se on kieltänyt visusti jäseniään olemasta missään tekemisissä ko. sivustojen kanssa, kuten toki myös tällaisten sivujen kanssa.
Mistähän tällainen huuhaaväite on lähtöisin?
>>Eli toisin sanoen, Jehovan todistajat ajattelevat: luopiot näyttävät haluavan keskustella rauhassa ilman, että Jehovan todistajat häiritsisivät heidän omilla kommenteillaan.
Näyttää pukkaavan huuhaaväitettä huuhaaväitteen perään. Mistä näitä oikein tulee?
>>Onhan rumaakin puuttua toisten keskusteluihin
Veljesseurassa keskustellaan jehovantodistajuudesta, eikä keskusteluun osallistumista ole evännyt mikään tai kukaan muu taho kuin vt-seura ja jäseniltään.- Markku Kivekäs
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Veljesseura-palstalle eivät Jehovan todistajat juurikaan eksy.
Joo ei, joka on toki hieman harmillista, mutta ei ollenkaan ihmeellistä kun ottaa huomioon kuinka paljon uskonnollinen järjestönsä vt-seura pelkää entisiä jäseniään, jonka vuoksi se on kieltänyt visusti jäseniään olemasta missään tekemisissä ko. sivustojen kanssa, kuten toki myös tällaisten sivujen kanssa.
Mistähän tällainen huuhaaväite on lähtöisin?
>>Eli toisin sanoen, Jehovan todistajat ajattelevat: luopiot näyttävät haluavan keskustella rauhassa ilman, että Jehovan todistajat häiritsisivät heidän omilla kommenteillaan.
Näyttää pukkaavan huuhaaväitettä huuhaaväitteen perään. Mistä näitä oikein tulee?
>>Onhan rumaakin puuttua toisten keskusteluihin
Veljesseurassa keskustellaan jehovantodistajuudesta, eikä keskusteluun osallistumista ole evännyt mikään tai kukaan muu taho kuin vt-seura ja jäseniltään.Vaikka Vartiotorniseura kiistää että siitä olisi eronnut tai syntynyt koskaan lahkoja?
Markku Kivekäs kirjoitti:
Vaikka Vartiotorniseura kiistää että siitä olisi eronnut tai syntynyt koskaan lahkoja?
>>Kyseessä on siis selkeästi lahko lahkosta?
Missä näin on väitetty?
Keskustelupalstalla ei ole pienintäkään tekemistä minkäänlaisten lahkojen kanssa. Jos ei nyt sitten keskustelunaihetta lueta sellaiseksi.
- Balttis
Tulta ja miekan Jeesust tuli tuomaan, sinne missä valheenpuhujat majaansa pitävät. Käyty keskustetu ei ole mitää Vartiotorniseuran tunhoisien valhiden hymistelyä, vaan niiden torjumista ja osoittamista valheeksi - koska ne ovat sitä - eivätkä voi muuksi muuttua. Mutta, jos kaipaa joo, joon ilmapiiriä, piipahdahan katsomaan millaista, farssia esitetään Valtakunnansalellla: valmiiksi pureksitun ravintoliemen "letkuruokinnan" yhteydessä.
- Johanneksen_poika
että on tukehtumaisillaan ja saamaisillaan panikkikohtauksen. Ota paperipussi ja hengitä hetki siihen, niin tasaannut. Muut älkööt kokeilko, kyseinen konsti toimii vain hurmahenkiin.
- minä olen
Itse asiassa saatan jopa piipahtaa valtakunnansalille katsomaan ruokintaa. Sitä ennen kuitenkin katson millaista ruokintaa täällä saa ja vakuuttaako se minut pysymään poissa em. salista. Sana on vapaa. Kysymys on kuitenkin henkilökohtaisesta uskostani ja uskomuksistani, joten puhdas materiaan perustuva järjen logiikka ei minua vakuuta, vaikkakin yritän ottaa huomioon sen uskomuksissani, joka on alati muuttuva käsite sen mukaan, kun oivallan asioita, jotka sopii omaan logiikkaani jättäen kuitenkin varan, johon Raamattu viittaa, kun se puhuu pyhästä hengestä ja sen toiminnasta ja tietenkin uskosta, jonka pohjaelementtinä on puhdassydämisyys.
HÄH!! Onko nyt jo rauha??? Mitä mitä, eikä kukaan oo aikasemmin kertonu, hävytöntä.
Sittenhän ei ole enää uskonsotiakaan, ja helluntailainen kulkee käsikynkkää jehovalaisen kanssa :D- minä olen
Itse olen sotani sotinut, rauhasta tosin ei vielä ole tietoakaan.
- koo.koo
" Tuota, voiko tällä palstalla keskustella, niiku vaikka Jehovan todistajuudesta? "
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. 99%:sti käy näin: heti kun oikea jt, tai muu hörhöuskis, ottaa osaa ketjun keskusteluun järki kaikkoaa saman tien, ja paukkujen loppuessa seuran vakiovastausten copypasteamiseen hillitön henkilöön käyminen alkaa (ad hominem). He kun aivopestyinä eivät kykene käsittelemään pikkuriikkistäkään kritiikkiä omasta Ainoasta Oikeasta Totuudestansa.
Jos "keskustellaan" asiasta, josta wc-seuran satukirjallisuudesta löytyy suora vastaus, niin kyllä silloin syydetään copypastea ja Raamatun lauseita ketju tukkoon. Mutta eihän se mitään keskustelua ole. - Markku_Meilo
>>Kysymys kuuluukin, voiko tällä palstalla keskustella Jehovan todistajuudesta, sen raamatullisuudesta, järkevyydestä jne. asiallisesti?
Itse olen huomannut, että ainakaan jehovantodistajiksi tunnustautuvat eivät esimerkiksi halua keskustella uskonsa raamatullisuudesta, vaikka esimerkiksi siitä mitä Jeesus Raamatun mukaan tarkoitti pakanain ajoilla:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuranRaamattuTodellaOpettaa.htm
Eivät sittenkään vaikka pakanain aikain kohdalla esille otettaisiin pelkkää Vt-seuran materiaalia:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Nebu18.htm
Mutta ehkä sinä haluat kertoa mitä noiden linkkien sisältö kertoo jehovantodistajuudesta ja jehovantodistajuuden raamatullisuudesta?- minä olen
Pohjustukseksi voisin todeta, että minun tieto taito puolustaa Jehovan todistajien oppikysymyksiä on kovin rajallinen.
Kun kiinnitit huomion tuohon "kansakuntien määräajat" kysymykseen ja miten se liittyy kreikkalaisen kieliopin futuuriin, oloni tuntui aika tyhmältä, koska jo pelkästään suomen kielioppi tuottaa vaikeuksia aika ajoin. Sen olin käsittävinäni, että kaikki nuo ennusmerkit liittyivät tulevaisuuteen, eikä meneillään olevaan ajanjaksoon tai tapahtumaan.
Toisaalta mieleen astui ajatus, että mitä tarkoittaa sanat: "kansakuntien määräajat"? Voisiko tuo ilmaisu liittyä jonkin ajanjakson päätepisteeseen, sen sijaan, että se käsittäisi tuon ajanjakson kokonaisuudessaan? Kansakunnilla olisi määräaika, piste, johon ajanjakso päättyisi ja se olisi tulevaisuudessa Jeesuksen ennustuksen lausumishetkestä.
Myös sitä pohdin, että onko tätä kysymystä esitetty Jehovan todistajien johdolle Jehovan todistajan kysymänä? Jos on, missä, mikä oli vastaus?
Mitä tulee Nebukadnessarin hallintokauteen ja siitä kumpuavaan "seitsemän aikaa" (2520 vuotta ---> 1914) kysymykseen, niin siihen en osaa sanoa nyt yhtään mitään muuta, kuin Raamatun sanoilla: "Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne saada tietoa ajoista eikä ajanjaksoista, jotka Isä on omassa tuomiovallassaan asettanut," ja vähä merkityksinen ei ole tämän jatko: "- vaan te saatte voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne, ja te tulette olemaan todistajiani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin asti." - Apt. 1: 7, 8.
Mikäli näihin sanoihin on uskomista, niin julistaminen, johon jonkinlainen oppi liittyy Raamattuun perustuen, täytyy perustua jonkinlaiseen pyhän hengen johtoon ja jos katsastaa Raamatun historiaan, niin ei voi välttyä siltä huomiolta, että Jumalaa palvelevat ihmiset ovat olleet odotuksineen ristiriidassa sen kanssa, miten Jumala on asioita eteenpäin vienyt. Kuitenkin nuo odotteet, kuten ensimmäisen vuosisadan kristityillä olivat, eivät olleet turhia, koska kristillisyys laajeni voimalla lopunajan odotteessa ja vetisty, kun odotukset hiipuivat ja tuli uudet opintuulet, jotka kytkivät monet "kristilliset" suunnat valtioon, vastoin esim. Jeesuksen vuorisaarnassa olevia opetuksia. Kristikunta luopumuksineen loi kuitenkin pohjan tulevalle, josta voi kummuta esiin ryhmittymä, joka pyrkii ryhmänä totuuteen, ryhmän tahdissa, kollektiivisesti.
Samalla, koska joillakin ihmistyypeillä on taipumuksena toitottaa maailmanloppua omana aikanaan, läpi kristikunnan historian (aika summittainen näkemys, myönnän), on Raamatusta yritetty löytää vihjeitä, jotka osoittaisivat jonkin ajan olevan merkityksellinen lopun ajan suhteen. Vuosilukuja on varmaankin heitelty sinne ja tänne, odotuksia luotu lopun ajankohdan suhteen. Tämä on pitänyt sellaiset ihmiset kiireisinä ja alttiina palvelukseen, jotka uskovat aikamäärityksiin ja luonnollisesti toimeliaisuus lisääntyy, kun rajapyykki häämöttää edessä jonkun tulkinnan mukaan.
Jeesus puhui kuitenkin rakkauden ylivertaisuudesta, joten sekin on selvää, että jotain määräaikaa varten työskenteleminen ei vastaa kysymykseen palveluksen motiivin suhteen, mutta mikäli tämä saa ihmisryhmän pysymään kiinteänä ryhmänä ja ponnistelevan saman asian ajamiseksi, se voi parhaimmillaan luoda siinä oleville yksilöille mahdollisuuden syventää näkemystä todellisesta rakkaudesta ja sen toteuttamisesta elämässään ja tuho/pelastus-näkymät voivat saada vähän terveemmän näkemyspohjan.
Voisin kuvitella, että Jumala antaa ihmisten luoda visioitaan Raamatun pohjalta ajaakseen asiaa, johon liittyy paljon enemmän, kuin vuotta 1914 koskeva "Raamatuntutkijoiden" ennustus laskettuun aikajaksoon vedoten. Eikä tuon aikalaskun mahdollinen tyhjäksi tekeminen tee tyhjäksi sitä, että itse uskon, että ensimmäisestä maailmansodasta eteenpäin olemme eläneet aikaa, joka sormenjäljeltään poikkeaa edeltävästä historiasta niin totaalisesti ja kuinka ihmiskuntaa koskevat ongelmat tiivistyvät tiivistymistään - mainiten pelkästään suurkauppamaailman (globaali sellainen) mädännäisyyden, saastumisen laajuus, uskontojen paljastuminen housut kintuissa, puhumattakaan maailmansotien luonteesta ja poliitikkojen marjonetti nukkeina oleminen, kun rahavalta on teatterin johdossa näyttäen moraalista esimerkkiä, johon jotkut valitettavasti mukautuvat, kyse on luonnollisesti moraalittomuudesta, vastuuttomuudesta.
Voi olla, että Jehovan todistajien johdon on katsahdettava peiliin opetuksiensa suhteen, mene ja tiedä, mutta minulle on selvää se, että maailmaa kypsennetään kohtaamaan tilanne, missä sen "alkuaineet" tulee esille ja aika moni ihminen on ottanut jo tutkimusvälineensä esiin ja eräs niistä on tämä, johon kirjaimia peräkkäin laittelen, s.o. internet.
Joo, tohon Nebu juttuun pitää perehtyä. - Markku_Meilo
minä olen kirjoitti:
Pohjustukseksi voisin todeta, että minun tieto taito puolustaa Jehovan todistajien oppikysymyksiä on kovin rajallinen.
Kun kiinnitit huomion tuohon "kansakuntien määräajat" kysymykseen ja miten se liittyy kreikkalaisen kieliopin futuuriin, oloni tuntui aika tyhmältä, koska jo pelkästään suomen kielioppi tuottaa vaikeuksia aika ajoin. Sen olin käsittävinäni, että kaikki nuo ennusmerkit liittyivät tulevaisuuteen, eikä meneillään olevaan ajanjaksoon tai tapahtumaan.
Toisaalta mieleen astui ajatus, että mitä tarkoittaa sanat: "kansakuntien määräajat"? Voisiko tuo ilmaisu liittyä jonkin ajanjakson päätepisteeseen, sen sijaan, että se käsittäisi tuon ajanjakson kokonaisuudessaan? Kansakunnilla olisi määräaika, piste, johon ajanjakso päättyisi ja se olisi tulevaisuudessa Jeesuksen ennustuksen lausumishetkestä.
Myös sitä pohdin, että onko tätä kysymystä esitetty Jehovan todistajien johdolle Jehovan todistajan kysymänä? Jos on, missä, mikä oli vastaus?
Mitä tulee Nebukadnessarin hallintokauteen ja siitä kumpuavaan "seitsemän aikaa" (2520 vuotta ---> 1914) kysymykseen, niin siihen en osaa sanoa nyt yhtään mitään muuta, kuin Raamatun sanoilla: "Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne saada tietoa ajoista eikä ajanjaksoista, jotka Isä on omassa tuomiovallassaan asettanut," ja vähä merkityksinen ei ole tämän jatko: "- vaan te saatte voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne, ja te tulette olemaan todistajiani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin asti." - Apt. 1: 7, 8.
Mikäli näihin sanoihin on uskomista, niin julistaminen, johon jonkinlainen oppi liittyy Raamattuun perustuen, täytyy perustua jonkinlaiseen pyhän hengen johtoon ja jos katsastaa Raamatun historiaan, niin ei voi välttyä siltä huomiolta, että Jumalaa palvelevat ihmiset ovat olleet odotuksineen ristiriidassa sen kanssa, miten Jumala on asioita eteenpäin vienyt. Kuitenkin nuo odotteet, kuten ensimmäisen vuosisadan kristityillä olivat, eivät olleet turhia, koska kristillisyys laajeni voimalla lopunajan odotteessa ja vetisty, kun odotukset hiipuivat ja tuli uudet opintuulet, jotka kytkivät monet "kristilliset" suunnat valtioon, vastoin esim. Jeesuksen vuorisaarnassa olevia opetuksia. Kristikunta luopumuksineen loi kuitenkin pohjan tulevalle, josta voi kummuta esiin ryhmittymä, joka pyrkii ryhmänä totuuteen, ryhmän tahdissa, kollektiivisesti.
Samalla, koska joillakin ihmistyypeillä on taipumuksena toitottaa maailmanloppua omana aikanaan, läpi kristikunnan historian (aika summittainen näkemys, myönnän), on Raamatusta yritetty löytää vihjeitä, jotka osoittaisivat jonkin ajan olevan merkityksellinen lopun ajan suhteen. Vuosilukuja on varmaankin heitelty sinne ja tänne, odotuksia luotu lopun ajankohdan suhteen. Tämä on pitänyt sellaiset ihmiset kiireisinä ja alttiina palvelukseen, jotka uskovat aikamäärityksiin ja luonnollisesti toimeliaisuus lisääntyy, kun rajapyykki häämöttää edessä jonkun tulkinnan mukaan.
Jeesus puhui kuitenkin rakkauden ylivertaisuudesta, joten sekin on selvää, että jotain määräaikaa varten työskenteleminen ei vastaa kysymykseen palveluksen motiivin suhteen, mutta mikäli tämä saa ihmisryhmän pysymään kiinteänä ryhmänä ja ponnistelevan saman asian ajamiseksi, se voi parhaimmillaan luoda siinä oleville yksilöille mahdollisuuden syventää näkemystä todellisesta rakkaudesta ja sen toteuttamisesta elämässään ja tuho/pelastus-näkymät voivat saada vähän terveemmän näkemyspohjan.
Voisin kuvitella, että Jumala antaa ihmisten luoda visioitaan Raamatun pohjalta ajaakseen asiaa, johon liittyy paljon enemmän, kuin vuotta 1914 koskeva "Raamatuntutkijoiden" ennustus laskettuun aikajaksoon vedoten. Eikä tuon aikalaskun mahdollinen tyhjäksi tekeminen tee tyhjäksi sitä, että itse uskon, että ensimmäisestä maailmansodasta eteenpäin olemme eläneet aikaa, joka sormenjäljeltään poikkeaa edeltävästä historiasta niin totaalisesti ja kuinka ihmiskuntaa koskevat ongelmat tiivistyvät tiivistymistään - mainiten pelkästään suurkauppamaailman (globaali sellainen) mädännäisyyden, saastumisen laajuus, uskontojen paljastuminen housut kintuissa, puhumattakaan maailmansotien luonteesta ja poliitikkojen marjonetti nukkeina oleminen, kun rahavalta on teatterin johdossa näyttäen moraalista esimerkkiä, johon jotkut valitettavasti mukautuvat, kyse on luonnollisesti moraalittomuudesta, vastuuttomuudesta.
Voi olla, että Jehovan todistajien johdon on katsahdettava peiliin opetuksiensa suhteen, mene ja tiedä, mutta minulle on selvää se, että maailmaa kypsennetään kohtaamaan tilanne, missä sen "alkuaineet" tulee esille ja aika moni ihminen on ottanut jo tutkimusvälineensä esiin ja eräs niistä on tämä, johon kirjaimia peräkkäin laittelen, s.o. internet.
Joo, tohon Nebu juttuun pitää perehtyä.>>Pohjustukseksi voisin todeta, että minun tieto taito puolustaa Jehovan todistajien oppikysymyksiä on kovin rajallinen.
Älä ole lainkaan huolissasi, jehovantodistajiksi täällä esittäytyneillä on ollut sama ongelma kaikilla.
>>Sen olin käsittävinäni, että kaikki nuo ennusmerkit liittyivät tulevaisuuteen, eikä meneillään olevaan ajanjaksoon tai tapahtumaan.
Siinä se ydin on. Vedenjakaja on hetki, jolloin Jeesus Raamatun mukaan lausui Luukkaan 21:24 mukaiset sanat, eli sen ainoan Raamatussa olevan maininnan pakanain ajoista. Raamatun mukaan Jeesus siis viittasi tulevaisuudessa alkavaan tapahtumaan, mutta Vt-seura väittää pakanain aikojen alkaneen jo satoja vuosia aikaisemmin.
>>Toisaalta mieleen astui ajatus, että mitä tarkoittaa sanat: "kansakuntien määräajat"? Voisiko tuo ilmaisu liittyä jonkin ajanjakson päätepisteeseen...
Toki päätepiste on sanojen lausumisen jälkeen, mutta tuo futuuri määrää yksiselitteisesti, että alkupistekin on lausumisen jälkeen.
>>Myös sitä pohdin, että onko tätä kysymystä esitetty Jehovan todistajien johdolle Jehovan todistajan kysymänä? Jos on, missä, mikä oli vastaus?
Tämä on osa suurempaa ongelmavyyhteä ja käsitän, että tämäkin yksityiskohta on tullut esille. En ole nähnyt Vt-seuran yrittäneen selitellä Raamatun kreikankielen kielioppia vastaan. Ja mitä sitten tulee yleisemmin vuoden 1914-laskentaperusteiden epäilyyn, niin niistä ei Vt-seuralta kannata kysellä, koska asiallisia vastauksia ei ole, niin niitä ei voida antaakaan.
>>Mitä tulee Nebukadnessarin hallintokauteen ja siitä kumpuavaan "seitsemän aikaa" (2520 vuotta ---> 1914) kysymykseen...
Juu ole huoleti, tuolle 607 2520=1914 -laskentavalle ei ole pienintäkään asiallista perustetta Raamatussa.
>>Kuitenkin nuo odotteet, kuten ensimmäisen vuosisadan kristityillä olivat, eivät olleet turhia,
Turhia tai ei, niin ei tyhjän lupauksen antaminen ole kaikkien mielestä se tapa, jolla tällaisia asioita hoidetaan.
>>josta voi kummuta esiin ryhmittymä, joka pyrkii ryhmänä totuuteen, ryhmän tahdissa, kollektiivisesti.
Jeesuksen täyttymätön lupaus tekee sen mahdolliseksi, ei tarvita kuin taitava selittelijä sekä muutama herkkäuskoinen ja katso, jälleen yksi uusi lopun ajan profeetta on syntynyt.
>> on Raamatusta yritetty löytää vihjeitä, jotka osoittaisivat jonkin ajan olevan merkityksellinen lopun ajan suhteen.
UT:n ajan väki kun jo eli sitä Jeesuksen lupaamaa lopun aikaa, seuraavaksi sitä elivät ainakin montanolaiset jne.....
>>Jeesus puhui kuitenkin rakkauden ylivertaisuudesta,
Mielestäni se ei kuittaa katteetonta lupausta, itse asiassa ilman Paavalia olisi Jeesuksen uskonpuhdistus nyykähtänyt. Ja mitä Jeesuksen puhumaan rakkauteen tulee, niin se ei ole mitään uutta, vastaava ajatus on ollut liikkeellä jo aiemmin.
>>Voisin kuvitella, että Jumala antaa ihmisten luoda visioitaan Raamatun pohjalta ajaakseen asiaa, johon liittyy paljon enemmän, kuin vuotta 1914 koskeva "Raamatuntutkijoiden" ennustus laskettuun aikajaksoon vedoten.
Jos (Raamatun) jumala olisi olemassa, niin miksi ihmisiä on pitänyt tappaa urakalla ja laskuun, laittaa uskonpuhdistaja Jeesus liikkeelle ja jälleen vedättää vuosituhansia? Eikä vuoden 1914 laskutapa muuten ole Vt-seuralta kotoisin, se on Vt-seuraa vanhempaa perua Englannista.
>>Eikä tuon aikalaskun mahdollinen tyhjäksi tekeminen tee tyhjäksi sitä, että itse uskon, että ensimmäisestä maailmansodasta eteenpäin...
Ennen vuotta 1914 Vt-seura ennusti rauhan ajan alkavan vuonna 1914, hehän elivät vuonna 1799 alkaneessa lopun ajassa. Ja mitä taas tulee menneeseen aikaan, niin nyt elämme turvallisinta aikaa ihmiskunnan historiassa.
>> - mainiten pelkästään...
Ja jättäen historian lukematta. On helppo maalailla asioita kun katselee niitä lyhyellä aikavälillä. Mitä ajattelet esimerkiksi elinoloista siinä 1200-luvulla, jolloin kerrotaan maapallon väkiluvun kääntyneen laskuun? Tai siitä, että monissa tutkimuksissa on todettu keskiajalla surmatekoja olleen vähintään 20 kappaletta vuotta ja 100 000 asukasta kohden, nyt taso on läntisessä Euroopassa 1-3 surmaa?
Maailmassa on ollut, sushteellisesti katsoen suurempiakin sotia kuin kaksi maailmansotaamme. Eli jos haluaa osoittaa vuoden 1914 olevan jonkinlainen käännekohta, niin tulee tarkastella myös vuotta 1914 edeltänyttä aikaa ja tehdä vertailuja. - minä olen
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Pohjustukseksi voisin todeta, että minun tieto taito puolustaa Jehovan todistajien oppikysymyksiä on kovin rajallinen.
Älä ole lainkaan huolissasi, jehovantodistajiksi täällä esittäytyneillä on ollut sama ongelma kaikilla.
>>Sen olin käsittävinäni, että kaikki nuo ennusmerkit liittyivät tulevaisuuteen, eikä meneillään olevaan ajanjaksoon tai tapahtumaan.
Siinä se ydin on. Vedenjakaja on hetki, jolloin Jeesus Raamatun mukaan lausui Luukkaan 21:24 mukaiset sanat, eli sen ainoan Raamatussa olevan maininnan pakanain ajoista. Raamatun mukaan Jeesus siis viittasi tulevaisuudessa alkavaan tapahtumaan, mutta Vt-seura väittää pakanain aikojen alkaneen jo satoja vuosia aikaisemmin.
>>Toisaalta mieleen astui ajatus, että mitä tarkoittaa sanat: "kansakuntien määräajat"? Voisiko tuo ilmaisu liittyä jonkin ajanjakson päätepisteeseen...
Toki päätepiste on sanojen lausumisen jälkeen, mutta tuo futuuri määrää yksiselitteisesti, että alkupistekin on lausumisen jälkeen.
>>Myös sitä pohdin, että onko tätä kysymystä esitetty Jehovan todistajien johdolle Jehovan todistajan kysymänä? Jos on, missä, mikä oli vastaus?
Tämä on osa suurempaa ongelmavyyhteä ja käsitän, että tämäkin yksityiskohta on tullut esille. En ole nähnyt Vt-seuran yrittäneen selitellä Raamatun kreikankielen kielioppia vastaan. Ja mitä sitten tulee yleisemmin vuoden 1914-laskentaperusteiden epäilyyn, niin niistä ei Vt-seuralta kannata kysellä, koska asiallisia vastauksia ei ole, niin niitä ei voida antaakaan.
>>Mitä tulee Nebukadnessarin hallintokauteen ja siitä kumpuavaan "seitsemän aikaa" (2520 vuotta ---> 1914) kysymykseen...
Juu ole huoleti, tuolle 607 2520=1914 -laskentavalle ei ole pienintäkään asiallista perustetta Raamatussa.
>>Kuitenkin nuo odotteet, kuten ensimmäisen vuosisadan kristityillä olivat, eivät olleet turhia,
Turhia tai ei, niin ei tyhjän lupauksen antaminen ole kaikkien mielestä se tapa, jolla tällaisia asioita hoidetaan.
>>josta voi kummuta esiin ryhmittymä, joka pyrkii ryhmänä totuuteen, ryhmän tahdissa, kollektiivisesti.
Jeesuksen täyttymätön lupaus tekee sen mahdolliseksi, ei tarvita kuin taitava selittelijä sekä muutama herkkäuskoinen ja katso, jälleen yksi uusi lopun ajan profeetta on syntynyt.
>> on Raamatusta yritetty löytää vihjeitä, jotka osoittaisivat jonkin ajan olevan merkityksellinen lopun ajan suhteen.
UT:n ajan väki kun jo eli sitä Jeesuksen lupaamaa lopun aikaa, seuraavaksi sitä elivät ainakin montanolaiset jne.....
>>Jeesus puhui kuitenkin rakkauden ylivertaisuudesta,
Mielestäni se ei kuittaa katteetonta lupausta, itse asiassa ilman Paavalia olisi Jeesuksen uskonpuhdistus nyykähtänyt. Ja mitä Jeesuksen puhumaan rakkauteen tulee, niin se ei ole mitään uutta, vastaava ajatus on ollut liikkeellä jo aiemmin.
>>Voisin kuvitella, että Jumala antaa ihmisten luoda visioitaan Raamatun pohjalta ajaakseen asiaa, johon liittyy paljon enemmän, kuin vuotta 1914 koskeva "Raamatuntutkijoiden" ennustus laskettuun aikajaksoon vedoten.
Jos (Raamatun) jumala olisi olemassa, niin miksi ihmisiä on pitänyt tappaa urakalla ja laskuun, laittaa uskonpuhdistaja Jeesus liikkeelle ja jälleen vedättää vuosituhansia? Eikä vuoden 1914 laskutapa muuten ole Vt-seuralta kotoisin, se on Vt-seuraa vanhempaa perua Englannista.
>>Eikä tuon aikalaskun mahdollinen tyhjäksi tekeminen tee tyhjäksi sitä, että itse uskon, että ensimmäisestä maailmansodasta eteenpäin...
Ennen vuotta 1914 Vt-seura ennusti rauhan ajan alkavan vuonna 1914, hehän elivät vuonna 1799 alkaneessa lopun ajassa. Ja mitä taas tulee menneeseen aikaan, niin nyt elämme turvallisinta aikaa ihmiskunnan historiassa.
>> - mainiten pelkästään...
Ja jättäen historian lukematta. On helppo maalailla asioita kun katselee niitä lyhyellä aikavälillä. Mitä ajattelet esimerkiksi elinoloista siinä 1200-luvulla, jolloin kerrotaan maapallon väkiluvun kääntyneen laskuun? Tai siitä, että monissa tutkimuksissa on todettu keskiajalla surmatekoja olleen vähintään 20 kappaletta vuotta ja 100 000 asukasta kohden, nyt taso on läntisessä Euroopassa 1-3 surmaa?
Maailmassa on ollut, sushteellisesti katsoen suurempiakin sotia kuin kaksi maailmansotaamme. Eli jos haluaa osoittaa vuoden 1914 olevan jonkinlainen käännekohta, niin tulee tarkastella myös vuotta 1914 edeltänyttä aikaa ja tehdä vertailuja.Ei näytä kohdistaminenkaan onnistuvan. Tuo Hands up oli sinulle.
- minä olen
En pysty antamaan vastinetta sinulle. Kreikan kielioppi vaikuttaa tekevän tyhjäksi "kansakuntien määräaika" -käsitteen sellaisena, kun sen tunnen Jehovan todistajien opettamana
Omista uskonkäsityksistäni tuskin on sinulle apua, joten en rupea niitä tässä selostelemaan. Katsotaan mitä futuuri tuo tullessaan.- Markku_Meilo
>>Kreikan kielioppi vaikuttaa tekevän tyhjäksi "kansakuntien määräaika" -käsitteen sellaisena, kun sen tunnen Jehovan todistajien opettamana
Tuo Luukkaan 21:24 on se yksikertaisin tapa osoittaa 1914-opetuksen perusteettomuus, pitempi kaava kyselee Vt-seuran väittämän raamatullisuuden perään, eli nimenomaan Raamatulla tulisi osoittaa esimerkiksi:
-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa.
-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.
-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.
-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.
-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.
-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.
Jos yksikin noista kysymyksistä jää ilman raamatullista perustetta, voi vuoden 1914 heittää romukoppaan. On sitten vieläkin pitempi kaava, mutta antaa sen olla kun tila ei riitä.
>>Omista uskonkäsityksistäni tuskin on sinulle apua, joten en rupea niitä tässä selostelemaan. Katsotaan mitä futuuri tuo tullessaan.
Katsellaan kumpikin rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol5502112Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3861709Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H211539Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641408JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191116- 561092
- 1181077
Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16858Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka12833Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66823