Kun lusikka ei kelpaa?

Sormiruuasta dilemma

Moikka,
Nyt olis hyvät neuvot kalliit. 8kk ikäinen tytär ei enää suostu syömään soseita lusikalla. Eikä mitään muutakaan. Syynä on kai se, että on saanut myös napostella omin pikku kätösin. Lusikalla jotain saattaa saada suuhunkin, jos antaa tytön ensin tunkea omat sormensa lusikkapesään -> kauhea sotku.

En haluaisi kuitenkaan pitää lasta pelkän maidon ja sormiruokailun varassa. Onko teillä kokemuksia tai hyviä vinkkejä siitä miten tuosta lusikasta saisi taas kiinnostavan? Haarukkaan vaihtaminen ei sitten auttanut...

8

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maumou

      Hei vain kohtalotoveri!

      meilläkin tuo lusikalla syöminen on pitkään tökkinyt. Nyt 10 kk iässä luovutin, enkä enää tyrkytäkään. Vauva on paljon onnellisempi ja iloisempi kun saa syödä omin sormin. Ja syökin enemmän, vaikkei mikään suursyömäri ole edelleenkään. Lusikalla itse syömistä myös harjoittelemme, kunhan vain jaksaisin sitä sotkua! Olen tehnyt jämäkkää puuroa ja ottanut sitä lusikkaan ja laittanut lusikan pöydälle, josta pieni saa sen itse ottaa. Ei tipu lusikasta niin helposti vaikka väärin päin kääntääkin.

      Aiemmin yritin ujuttaa lusikallista suuhun samalla kun noukki palasen itse ja oli sitä suuhunsa laittamassa. Aikansa se toimi mutta sittemmin hermostui siitäkin ja syöminen loppui siihen.
      Oikeasti tämä on helpotus meille kummallekin, että pieni saa itse syödä!

    • sdjflsdkjf

      anna syödä sormin jos niin haluaa. varmasti saa tarpeeksi ruokaa ja syö sen verran kuin tarvitsee. yleensä soseita syöttäessä tuleekin lapselle tuputettua ihan liikaa. ja maito on kuitenkin pääasiallinen ravinto vielä jonkun aikaa. lue kirja "omin sormin suuhun", siinä on hyvin selostettu sormiruokailu kaikilta kanteilta katsottuna. tämä ei nyt kyllä vastannut kysymykseesi mutta luulen että kun oppii syömään sormin niin sotkukin alkaa pikkuhiljaa helpottamaan.

      • 54

        Koko sormiruokailu on hyvin kyseenalainen. Olen sanonut aiemminkin, että kautta aikojen
        lapsille on annettu jotain välipalaa, mitä voi pitää sormissa, porkkanaa, leipää tms, mutta kyllä vähintään lusikan käyttö pitää olla perusruokailujen osalta handussa jo vuoden ikäisellä. Oma poikani söi sujuvasti itse lusikalla 9 kk:n ikäisenä. Lapsi oppii, jos opetetaan. Miettikää hyvät ihmiset, mikä määrä pöpöjä menee niiden pienten käsien kautta suuhun. Tiedän, että asiaan vihkiytyneet tästä hermostuvat, mutta nuo pari esimerkkiä olivat aika kuvaavia. Eihän se tenava ymmärrä aterimista yhtään mitään, jos luolamiesten ruokatavat sallitaan. Siitä vierottamisen ongelmat ovat täysin itse aiheutettuja.


      • sfjdlskjfljsd
        54 kirjoitti:

        Koko sormiruokailu on hyvin kyseenalainen. Olen sanonut aiemminkin, että kautta aikojen
        lapsille on annettu jotain välipalaa, mitä voi pitää sormissa, porkkanaa, leipää tms, mutta kyllä vähintään lusikan käyttö pitää olla perusruokailujen osalta handussa jo vuoden ikäisellä. Oma poikani söi sujuvasti itse lusikalla 9 kk:n ikäisenä. Lapsi oppii, jos opetetaan. Miettikää hyvät ihmiset, mikä määrä pöpöjä menee niiden pienten käsien kautta suuhun. Tiedän, että asiaan vihkiytyneet tästä hermostuvat, mutta nuo pari esimerkkiä olivat aika kuvaavia. Eihän se tenava ymmärrä aterimista yhtään mitään, jos luolamiesten ruokatavat sallitaan. Siitä vierottamisen ongelmat ovat täysin itse aiheutettuja.

        oletko joskus tavannut lapsen/aikuisen, joka ei olisi oppinut käyttämään aterimia?


      • maumou
        54 kirjoitti:

        Koko sormiruokailu on hyvin kyseenalainen. Olen sanonut aiemminkin, että kautta aikojen
        lapsille on annettu jotain välipalaa, mitä voi pitää sormissa, porkkanaa, leipää tms, mutta kyllä vähintään lusikan käyttö pitää olla perusruokailujen osalta handussa jo vuoden ikäisellä. Oma poikani söi sujuvasti itse lusikalla 9 kk:n ikäisenä. Lapsi oppii, jos opetetaan. Miettikää hyvät ihmiset, mikä määrä pöpöjä menee niiden pienten käsien kautta suuhun. Tiedän, että asiaan vihkiytyneet tästä hermostuvat, mutta nuo pari esimerkkiä olivat aika kuvaavia. Eihän se tenava ymmärrä aterimista yhtään mitään, jos luolamiesten ruokatavat sallitaan. Siitä vierottamisen ongelmat ovat täysin itse aiheutettuja.

        No, enpä usko, että jos vauvan annetaan syödä omin sormin, niin siitä loppuelämän tapa tulisi ;)
        Varmasti on parempi antaa rauhassa syödä sormin jos vaihtoehtona on lähes syömättömyys ja jatkuva taistelu ruokailun kanssa. Kyllähän syömisen pitää olla ennenkaikkea mukavaa, millä keinoin se sitten tapahtuukaan, kun pikkuisista on kyse.
        Pöpöjä löytää kyllä käsiinsä ja suuhunsa lattioita kolutessaan ja kaikkea eteentulevaa maistellessaan. Eivätkä ne pöpöt vain pahasta ole vaan tarpeellista harjoitusta vastustuskyvylle. Eikä meillä vauva ole kertaakaan sairastanut koko pienen ikänsä aikana, pian 11kk.


      • 54
        maumou kirjoitti:

        No, enpä usko, että jos vauvan annetaan syödä omin sormin, niin siitä loppuelämän tapa tulisi ;)
        Varmasti on parempi antaa rauhassa syödä sormin jos vaihtoehtona on lähes syömättömyys ja jatkuva taistelu ruokailun kanssa. Kyllähän syömisen pitää olla ennenkaikkea mukavaa, millä keinoin se sitten tapahtuukaan, kun pikkuisista on kyse.
        Pöpöjä löytää kyllä käsiinsä ja suuhunsa lattioita kolutessaan ja kaikkea eteentulevaa maistellessaan. Eivätkä ne pöpöt vain pahasta ole vaan tarpeellista harjoitusta vastustuskyvylle. Eikä meillä vauva ole kertaakaan sairastanut koko pienen ikänsä aikana, pian 11kk.

        Sinällään olen tuosta pöpöhommasta samoilla linjoilla ja tämä tv-tohtori Kiminkinen mm. korosti
        sitä, että ylihygieenistäkään ei saa olla. Mutta se asia kannattaa kuitenkin tiedostaa ja viimeistään kun tenava menee päivähoitoon, siellä pöpöt vaihtavat muutoinkin omistajaa aika tehokkaasti.

        Palaan vielä aterimien käytön opetteluun. Varmasti lapset ovat erilaisia, mutta olen ihan vakavissani sitä mieltä, että jos tarjotaan se sotkemismalli muun, kuin välipalojen osalta, siitä voi olla erittäin hankala päästä eroon. Kuten sanoin, lapsi oppii, jos opetetaan. Mieluummin lusikka pieneen käteen
        mahdollisimman varhain. Sotkua voi aluksi tulla, mutta ei lainkaan niin paljon, kuin näkemissäni
        sormiruokailun tapauksissa. Eikös 11 kk:n ikäisen jo kuitenkin pitäisi syödä muutoin, kuin pääasiassa
        sormin?


      • maumou
        54 kirjoitti:

        Sinällään olen tuosta pöpöhommasta samoilla linjoilla ja tämä tv-tohtori Kiminkinen mm. korosti
        sitä, että ylihygieenistäkään ei saa olla. Mutta se asia kannattaa kuitenkin tiedostaa ja viimeistään kun tenava menee päivähoitoon, siellä pöpöt vaihtavat muutoinkin omistajaa aika tehokkaasti.

        Palaan vielä aterimien käytön opetteluun. Varmasti lapset ovat erilaisia, mutta olen ihan vakavissani sitä mieltä, että jos tarjotaan se sotkemismalli muun, kuin välipalojen osalta, siitä voi olla erittäin hankala päästä eroon. Kuten sanoin, lapsi oppii, jos opetetaan. Mieluummin lusikka pieneen käteen
        mahdollisimman varhain. Sotkua voi aluksi tulla, mutta ei lainkaan niin paljon, kuin näkemissäni
        sormiruokailun tapauksissa. Eikös 11 kk:n ikäisen jo kuitenkin pitäisi syödä muutoin, kuin pääasiassa
        sormin?

        Hei taas 54!

        En kyllä ole kuullut, että pitäisi jo lusikalla syödä itse. Ihan siinä uskossa olen, että tässä iässä syödään vielä pääasiassa syötettynä eikä itse. Tuosta sotkusta: meillä ainakin sormiruokailu on aikalailla siistiä. Itseasiassa paljon siistimpää kuin joidenkin parivuotiaiden lusikalla syönti.

        Kyllä meilläkin lusikalla harjoitellaan puuron syömistä, mutta muuten syödään sormin. Kun ei sitä motivaatiota soseisiin ole niin sitten ei. Haluaa syödä samaa mitä isotkin ihmiset. Täytyy myös myöntää, etten itse kovin viitseliäs ole opettamaankaan ollut.


      • 54
        maumou kirjoitti:

        Hei taas 54!

        En kyllä ole kuullut, että pitäisi jo lusikalla syödä itse. Ihan siinä uskossa olen, että tässä iässä syödään vielä pääasiassa syötettynä eikä itse. Tuosta sotkusta: meillä ainakin sormiruokailu on aikalailla siistiä. Itseasiassa paljon siistimpää kuin joidenkin parivuotiaiden lusikalla syönti.

        Kyllä meilläkin lusikalla harjoitellaan puuron syömistä, mutta muuten syödään sormin. Kun ei sitä motivaatiota soseisiin ole niin sitten ei. Haluaa syödä samaa mitä isotkin ihmiset. Täytyy myös myöntää, etten itse kovin viitseliäs ole opettamaankaan ollut.

        Kuten tuolla sanoin, oma poikani söi lusikalla 9 kk:n iässä, ei sietänyt syöttämistä lainkaan, vaan kaikki piti saada syödä itse jo varhain. Tulihan sitä sotkua, kun lusikka oli vielä harjoituvaiheessa, mutta yllättävän pian käsi alkoi olla vakaa. Lapset ovat erilaisia, se tietysti pitää hyväksyä. Tärkeintä toki on se, että ruokaa menee; olen tukka pystyssä lukenut ketjuja, missä vanhemmat surevat lasten syömättömyyttä.
        En osaa antaa mitään erityistä neuvoa, miten sen lusikan tekisi kiinnostavaksi, ehkä jotenkin leikin varjolla tms. Meillä se meni aikanaan lähes itsestään, eli oltiin siinä mielessä onnekkaita. Varmaan neuvolastakin voivat antaa vinkkejä.
        Kaikkea hyvää!
        54


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe