Englannin prepositiot ja artikkelit

fgjgjjfgjfg

Olen ollut runsaan vuoden verran eräällä englanninkielisellä keskustelupalstalla, jossa lähes kaikki muut puhuvat äidinkielenään englantia. Sanavarastoni on vahvinta osaamistani, mutta artikkelit tuottavat vaikeuksia, puhumattakaan prepositioista.

A (an) ja the-artikkelit on nyt suurinpiirtein hallinnassa, mutta milloin artikkeli jätetään pois?

Sitten on nuo prepositiot - paljon olen oppinut muiden viesteistä, mutta monasti tulee virheitä, kun homma ei menekään samoin kuin suomen kielessä. Esim. In winter - talvella... Olisiko olemassa, jotain nyrkkisäätöä vai pitääkö kaikki opetella ulkoa...

Kiitos

4

2630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+12

Kysymyksesi ovat niin laajoja, että niihin on mahdotonta antaa tyhjentäviä vastauksia näin pienissä puitteissa. Kannattaa hankkia vaikkapa kirjastosta jokin vanhan hyvän ajan englannin kielioppi, josta tavallisimmat artikkeli- ja prepositioasiat selviävät nopeimmin. Hyvä teos on esimerkiksi Irja ja Mikko Mattilan 'Englannin kielioppi' (Otava, 1. painos 1975). Siinä selvitetään mm. prepositioiden tavallisimmat merkitykset ja käytöt esimerkkivirkkein.

Artikkelien käyttö on englannin kieliopin vaikeimpia asioita, mutta sanon tässä jotakin, että pääset asiassa alkuun.

1. Artikkelia ei yleensä käytetä ns. ainesanojen ja abstraktien sanojen kanssa:
      The field was covered in snow.
      Cats like milk.
      He lacks courage.

2. Epämääräistä artikkelia ei yleensä käytetä muidenkaan sellaisten sanojen kanssa, joita ei käytetä monikossa:
      We need information about it.
      He gave us [some] good advice.

Kuitenkin esimerkiksi of-genetiivi tai relatiivilause usein tuottaa määräävän artikkelin näillekin sanoille:
      The courage of those men was incredible.
      The information that he gave us was incorrect.

3. Ateriat (breakfast, lunch, dinner, supper) ovat yleensä ilman artikkelia:
      He didn't have breakfast today.
      What time are you going to have dinner?

Adjektiiviattribuutti kuitenkin tuottaa artikkelin näillekin sanoille:
      He had an early breakfast today.
      I had a substantial lunch yesterday.

Ja niin edelleen. En viitsi kirjoittaa kaikkea asiaan liittyvää tähän, sillä siihen menisi muutama tunti!

• fgjgjjfgjfg

Kiitos. Lähdenkin tästä saman tien kirjastoon.

• fgjgjjfgjfg
        fgjgjjfgjfg kirjoitti:

Kiitos. Lähdenkin tästä saman tien kirjastoon.

Todella hyvä kirja. Olen selaillut sen jo läpi ja koko teos on täyttä asiaa, ei turhaa löpinää. Samalla olen huomannut, että monet asiat ovat jo hallussa!

• Hoppas-keikka

Olen mykistynyt siitä, että joku jaksaa vaivautua kirjoittamaan tuollaisen vastauksen. Ehkä netilläkin on vielä toivoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe