Tullut muotiin syödä kebap-paikoissa ns. rullakebapia, mutta kuka tietää tuon rullakebapin oikean ja alkuperäisen nimen?
Suomessa on kovasti
7
754
Vastaukset
- 31
Yuafka on sen nimi,
- ..e.e.e.e
Yufka on leivonnainen, ja jos haluat tehdä yufkaa, tässä aineet: 2 juomalasillista vehnähauhoja, 6 ja 1/2 ruokalusikallista voita tai margariinia,1/2 lasillista vettä, 2 kananmunaa, suolaa. Vaivaa taikina ja leivo siitä ohuen rieskan muotoisia leipiä ja paista uunissa.
Tällainen on yufka, mutta mikä mahtaakaan olla se rullakebap? - 8
..e.e.e.e kirjoitti:
Yufka on leivonnainen, ja jos haluat tehdä yufkaa, tässä aineet: 2 juomalasillista vehnähauhoja, 6 ja 1/2 ruokalusikallista voita tai margariinia,1/2 lasillista vettä, 2 kananmunaa, suolaa. Vaivaa taikina ja leivo siitä ohuen rieskan muotoisia leipiä ja paista uunissa.
Tällainen on yufka, mutta mikä mahtaakaan olla se rullakebap?Tiedän, että yufka on sen leipäletin nimi, mutta kyllä koko hökötystäkin kutsutaan sillä nimellä. Kävisikö toinen leipäsen nimi eli dürüm.
Tässä vähän lisätietoa:
"A dürüm (Turkish: dürüm, "roll") is a Turkish wrap that is filled with typical döner kebab ingredients. The wrap is made from lavash or yufka flatbread, similar in shape to the Mexican tortilla, but made from wheat flour, not from cornflour.
Regional variations
* In Belgium, it is filled with meat, and sometimes also fries and salad, topped by one of the typical Belgian sauces. Many types of fried meat, including traditional Belgian (i.e. not only Turkish) fast food is often also put in a dürüm. Alternatively, the same ensemble can be put in a mitraillette.
* In Israel, it is a popular type of fast food. The wrap itself is called the Lafah, and with the meat wrapped up in it, it is called a Shawarma."
Wikipedia
Nimiä lienee useita, kuten nyt tämä suomlainen "rullakepappi". - ..e.e.e.e.
8 kirjoitti:
Tiedän, että yufka on sen leipäletin nimi, mutta kyllä koko hökötystäkin kutsutaan sillä nimellä. Kävisikö toinen leipäsen nimi eli dürüm.
Tässä vähän lisätietoa:
"A dürüm (Turkish: dürüm, "roll") is a Turkish wrap that is filled with typical döner kebab ingredients. The wrap is made from lavash or yufka flatbread, similar in shape to the Mexican tortilla, but made from wheat flour, not from cornflour.
Regional variations
* In Belgium, it is filled with meat, and sometimes also fries and salad, topped by one of the typical Belgian sauces. Many types of fried meat, including traditional Belgian (i.e. not only Turkish) fast food is often also put in a dürüm. Alternatively, the same ensemble can be put in a mitraillette.
* In Israel, it is a popular type of fast food. The wrap itself is called the Lafah, and with the meat wrapped up in it, it is called a Shawarma."
Wikipedia
Nimiä lienee useita, kuten nyt tämä suomlainen "rullakepappi".Suomessa käytetään tuota rullakebapin nimeä, eli aivan oikein se ehdottamasi dürüm, mutta tämä meilläkin valmistettu ns. rullakebap on eräs variaatio paljon paremmasta samankaltaisesta kebabista.
Jos käyt turkissa, niin katsele sellaista ruokapaikkaa, jonka nimessä mainitaan Tantuni salonu, he valmistavat sitä parasta rullakebabia jota myös tantuniksi kutsutaan. Näitä paikkoja ei suomessa vielä ole, eikä kovin paljon euroopassakaan, mutta tuote on todella mehevän maukas, suosittelen! - 14
..e.e.e.e. kirjoitti:
Suomessa käytetään tuota rullakebapin nimeä, eli aivan oikein se ehdottamasi dürüm, mutta tämä meilläkin valmistettu ns. rullakebap on eräs variaatio paljon paremmasta samankaltaisesta kebabista.
Jos käyt turkissa, niin katsele sellaista ruokapaikkaa, jonka nimessä mainitaan Tantuni salonu, he valmistavat sitä parasta rullakebabia jota myös tantuniksi kutsutaan. Näitä paikkoja ei suomessa vielä ole, eikä kovin paljon euroopassakaan, mutta tuote on todella mehevän maukas, suosittelen!Näyttäisi olevan kovasti Etelä-Turkin ja Mersinin alueen erikoisuus. Kebapeja on niin monenlaisia eikä niitä aina edes saman ruoan eri lajeiksi tajuakaan.
Tässä tehdään näköjään lampaasta tai naudanlihasta jauhelihahakkelus, joka maustetaan melko köykäisesti ja tarjotaan lavashin, yufkan tai jonkin muun samankaltaisen leivän sisällä käärittynä. Lisäkkeenä vihanneksia, mahdollisesti kastiketta.
Ja mitkähän se nyt olisikaan sen parempaa kuin hyvästä lihasta tehty, hyvin maustettu ja paistettu jauhelihahakkelus leivän sisällä, mausteiset soossit ja raikkaat vihannekset! Turkkilaiset vielä ymmärtävät ainakin lampaanlihaan panna sopivan määrän rasvaakin mukaan. Kehuvat, että se on lampaan häntärasvaa, hah!
Tuo tantuni nimenä ei ollut tuttu, mutta panenpahan mieleeni seuraavaa Istanbulin matkaakin silmälläpitäen. - ..e.e.e.e.
14 kirjoitti:
Näyttäisi olevan kovasti Etelä-Turkin ja Mersinin alueen erikoisuus. Kebapeja on niin monenlaisia eikä niitä aina edes saman ruoan eri lajeiksi tajuakaan.
Tässä tehdään näköjään lampaasta tai naudanlihasta jauhelihahakkelus, joka maustetaan melko köykäisesti ja tarjotaan lavashin, yufkan tai jonkin muun samankaltaisen leivän sisällä käärittynä. Lisäkkeenä vihanneksia, mahdollisesti kastiketta.
Ja mitkähän se nyt olisikaan sen parempaa kuin hyvästä lihasta tehty, hyvin maustettu ja paistettu jauhelihahakkelus leivän sisällä, mausteiset soossit ja raikkaat vihannekset! Turkkilaiset vielä ymmärtävät ainakin lampaanlihaan panna sopivan määrän rasvaakin mukaan. Kehuvat, että se on lampaan häntärasvaa, hah!
Tuo tantuni nimenä ei ollut tuttu, mutta panenpahan mieleeni seuraavaa Istanbulin matkaakin silmälläpitäen.Sillä joissakin döner kebab paikoissa, ei kaikissa, käytetään vartaan päälle ylimmäiseksi nostettu ja vartaaseen lävistetty rasvahäntälampaan häntä, joka on enimmäkseen puhdasta talia. Hitaasti pyöriessään vartaassa kebablihan kanssa, se sulaessaan grillin kuumuudessa valuttaa samalla sulanutta rasvaa, voidellen lihan pinnan, joten leikattava viilu on aina mehevä.
Kebapeja on itseasiassa satoja erilaisia variaatioita, koska sana kebap tarkoittaa juurikin paahtamista tai paistamista. - Köksä
..e.e.e.e. kirjoitti:
Sillä joissakin döner kebab paikoissa, ei kaikissa, käytetään vartaan päälle ylimmäiseksi nostettu ja vartaaseen lävistetty rasvahäntälampaan häntä, joka on enimmäkseen puhdasta talia. Hitaasti pyöriessään vartaassa kebablihan kanssa, se sulaessaan grillin kuumuudessa valuttaa samalla sulanutta rasvaa, voidellen lihan pinnan, joten leikattava viilu on aina mehevä.
Kebapeja on itseasiassa satoja erilaisia variaatioita, koska sana kebap tarkoittaa juurikin paahtamista tai paistamista.Kannattaisi katsoa mitä siellä Kebab grillissä pyörii Suomessa! Sitä voisi kutsua Kauraryynimakkaraksi lihapitoisuus noin 20 %, venyy ja paukkuu. Viekääpä joskus näyte elintarvikelabraan niin tiedätte mitä syötte Piste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602