Hei!
Olen laatinut pari kysymystä sekä kirjoittanut pari lausetta, jonka haluisin varmistaa niiden ''oikeutta''.
Kysymykset liittyy lähinnä kemiallisiin yhdisteisiin ja reaktioihin, mutta pitemittä puheitta!
1. Ioniyhdiste syntyy vain ja ainoastaan metalliatomin ja epämetalliatomin välillä.
2. Molekyyliyhdiste syntyy vain ja ainoastaan epämetalliatomien välillä.
3. Metalliatomien välillä vallitsee metallisidos.
4. Ioniyhdisteet voivat muodostaa keskenään uusia aineita
5. Molekyyliyhdisteet/molekyylit voivat muodostaa keskenään uusia aineita
6. Molekyyliyhdisteet ja ioniyhdisteet voivat muodostaa keskenään uusia aineita kunnes reaktioyhtälön pystyy tasapainoittaa.
Kysymykset;
A) Voiko molekyyli olla ioni?
B) Miksi useimmat alkuainekaasut esiintyvät kaksiatomisina molekyyleinä?
C) Miksi ionisidoksessa vastaanotetaan tai luovutetaan elektroneja, eikä jaeta kuten kovalenttisessä sidoksessa? Ja miksei taas kovalenttisessä sidoksessa vastaanoteta tai luovuteta elektroneja, vaan jaetaan?
D) Syntyykö ioniyhdiste ja molekyyliyhdiste kemiallisessa reaktiossa?
E) Eksotermisessä reaktiossahan vapautuu energiaa ja endotermisessä sitoutuu. Endotermisessä reaktiossa lähtöaineita mm. lämmitetään, ja siinä se energia sitoutuu, mutta palaminenhan on eksoterminen reaktio, vaikka siihen tarvitaan ulkopuolinen energia, lämpöä/tulta?
______________________________________________________________________________________________
Kemia on minulle erittäin tärkeä oppiaine, enkä todellakaan halua putoa kärryiltä, joten olisin erittäin kiitollinen kaikille vastaajille!
Superkiitos jo etukäteen,
helpottunutta oloa odottava nuori opiskelija
Erot yhdisteissä + muuta
5
1042
Vastaukset
- aiheenbocker
Pliis minulla on viikon päästä koe, enkä ymmärrä näitä asioita. En kysyisi täällä, jos saisin vastaukset opetajaltani, mutta kemianopettajamme on epäpateva, ja aina kun kysyn häneltä jonkin kysymyksen, hän punastuu ja vaihtaa aihetta, jokaisessa kysymyksessä, joten oolette viimeinen toivoni, pliis...
1. NH4CO3 ( selvitä itsellesi mikä on yhdiste ja mikä sidos)
2...5 Joo
6. Joo, mutta miksi outo ehto vain tässä?
A...E Hanki suomenkielinen kemian kirja ja opettele siitä.Huolimattomasta vastauksestani oli seurauksena sen verran nolo "joo", että korjataan nyt vähän:
2. Tetraetyylilyijy
(Oletus: Molekyyliyhdiste = n. kovalenttinen sidos.)
Oikeastihan erilaiset kahden atomin väliset sidokset voidaan järjestää poolisuutensa mukaan melko liukuvasti "täysin kovalenttisesta" eli poolittomasta "täysin ioniseen" tai maksimaalisen pooliseen. Näiden kahden atomin välisten sidosten (yksinkertaisesta vähintään neloissidoksiin). Lisäksi tunnetaan myös "laajempia" sidoksia, mutta ehkä niistä ei tarvitse vielä tietää mitään.
Kyse on siis myös inhimillisestä luokittelusta ja luokkien nimeämisestä, joka helpottaa kommunikointiamme.
- ...
Noi sun kysymyksesi ei ole ihan mitään peruslukiokamaa ja siitä syystä opettajasikin varmaan niitä välttelee:) Koemenestys tuskin riippuu näistä asioista.
Jotain esimerkkejä
A) virallisesti molekyyli määritellään neutraaliksi mutta alan jotkin haarat saattavat käyttää ioneistakin molekyylinimitystä.
B) Tämä voidaan selittää molekyyliorbitaaliteorilla (sitova ja hajottava orbitaali jne.), ei ole lukioasiaa enkä ala tässä selittämään.
C) voidaan ajatella, että ionisidos syntyy silloin kun sidoksen muodostavan parin elektronegatiivisuusero on riittävän suuri. Tällöin niiden on energeettisesti edullisinta muodostaa ioniyhdiste. Mikään sidos ei ole puhtaasti ionillinen tai kovalenttinen.
D) en ymmärrä kysymystä mutta ehkä joo.
E) Palamisessa vapautuu enemmän lämpöä kuin mitä reaktion aktivoimiseen tarvitaan (jokaisella reaktiolla on myös aktivoitumisenergia). Näitä voi ajatella myös niin, että endotermisessä reaktiossa (vaikkapa joku liuotus) astia kylmenee ja vaatii lämmitystä, jottei jämähdä. Eksotermisessä astia kuumenee rajusti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361