Miten kuuluu monikon ablatiivi IKÄ-sanasta?
"Lapset ovat 4-10 vuotiaita." Voiko sanoa myös näin: " Lapset ovat IILTÄÄN 4 - 10." ?
Yksikössä lause voisi olla esim. näin: "Lapsi on iältään 4-vuotias."
Monikon ablatiivi
10
753
Vastaukset
- Kata Strofi
Lapset ovat i’iltään 4–10.
Rajakohtailmauksissa (tässä: 4–10) on suositeltavaa käyttää ajatusviivaa (Alt 0150), joka on pidempi kuin yhdysmerkki mutta lyhyempi kuin anglosaksien käyttämä Alt 0151. Sen kummallekaan puolelle ei tule välilyöntiä.- Täti
Minustakin i'Itään tuntuu oikealta.
Muistelen, että esimerkiksi raaka- ja vaaka -sanojen genetiivimuodossa ei enää tulisi käyttää heittomerkkiä,
vaan sanat tulisi kirjoittaa ihan vain "raaan" ja "vaaan".
Minusta tuo heittomerkki kuItenkin selventää noita sanoja.
Muistankohan väärin? - hra X
Täti kirjoitti:
Muistelen, että esimerkiksi raaka- ja vaaka -sanojen genetiivimuodossa ei enää tulisi käyttää heittomerkkiä,
Muistankohan väärin?Kolme sama kirjainta peräkkäin on aina liikaa.
- Muurinväistäjä
Täti kirjoitti:
Muistankohan väärin?»Alakouluikäiset lapseni eivät lakkaa naureskelemasta sille, että kaupan omatoimivaa'an näppäimissä lukee luumu tumma ja kurkku kotimainen. Heistä sanat ovat kummallisessa järjestyksessä. Heidän mielestään vaa'assa pitäisi lukea tumma luumu ja kotimainen kurkku. Samoinhan he sanovat kaunis ilma, pieni tyttö ja kallis lelu.»
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1186
Ainakin 10 vuotta sitten on kielenhuoltaja-auktoriteettimme Kotus käyttänyt vielä muotoja vaa’an ja vaa’assa. En ole kuullut mistään, että heittomerkin käytöstä olisi päätetty luopua. En myöskään halua olla käyttämättä sitä.
Saatat todellakin muistaa väärin.
Muistanpa erään Suomessa jututtamani saksalaisturistin, joka sanoi ajaneensa ”I'isalmen” kautta. Näin minä ainakin hänen katkonaisen suullisen ilmauksensa kirjoittaisin. Ilmeisesti saksalainen mieltäisi Iisalmen oikean suomalaisen äänneasun kunnolla vasta jos nimi kirjoitettaisiin Ihsalmi tai Iesalmi. Suomen kielessä on tapana käyttää yksikköä, kun puhutaan asiasta, jota kullakin on vain yksi – tässä tapauksessa jokaisella on vain yksi ikä. Siis paremmin: "Lapset ovat iältään neljästä kymmeneen vuotta."
Vastaavasti esimerkiksi:
- He pohtivat tätä mielessään. (ei mielissään)
- Sotilaat laskeutuivat hevosensa selästä. (ei hevostensa selästä, saati hevostensa selistä)
- Näiden sanojen kirjoitusasu on horjuva. (ei kirjoitusasut)
Jos välttämättä haluaa käyttää ablatiivin monikkoa, oikea muoto tietenkin on "i'iltään".
PS.
Olen tottunut käyttämään ajatusviivaa (Alt 0150), mutta jostain syystä Suomi24 ei suostu ottamaan sitä vastaan. Miten se onnistui Kata Strofilta?
Toisaalta olisin enemmän huolissani yhdysmerkin puuttumisesta kokonaan ("Lapset ovat 4-10 vuotiaita.") kuin viivan pituudesta.Hakro kirjoitti:
Suomen kielessä on tapana käyttää yksikköä, kun puhutaan asiasta, jota kullakin on vain yksi – tässä tapauksessa jokaisella on vain yksi ikä. Siis paremmin: "Lapset ovat iältään neljästä kymmeneen vuotta."
Vastaavasti esimerkiksi:
- Sotilaat laskeutuivat hevosensa selästä. (ei hevostensa selästä, saati hevostensa selistä)
Jos välttämättä haluaa käyttää ablatiivin monikkoa, oikea muoto tietenkin on "i'iltään".
PS.
Olen tottunut käyttämään ajatusviivaa (Alt 0150), mutta jostain syystä Suomi24 ei suostu ottamaan sitä vastaan. Miten se onnistui Kata Strofilta?
Toisaalta olisin enemmän huolissani yhdysmerkin puuttumisesta kokonaan ("Lapset ovat 4-10 vuotiaita.") kuin viivan pituudesta.Ajatusviiva näyttää tänne kuitenkin tulostuvan, vaikka viestiä kirjoitettaessa Alt 0150 antaa pelkän tavuviivan. Kumma juttu.
- Kata Strofi
Hakro kirjoitti:
Suomen kielessä on tapana käyttää yksikköä, kun puhutaan asiasta, jota kullakin on vain yksi – tässä tapauksessa jokaisella on vain yksi ikä. Siis paremmin: "Lapset ovat iältään neljästä kymmeneen vuotta."
Vastaavasti esimerkiksi:
PS.
Toisaalta olisin enemmän huolissani yhdysmerkin puuttumisesta kokonaan ("Lapset ovat 4-10 vuotiaita.") kuin viivan pituudesta.>Suomen kielessä on tapana käyttää yksikköä, kun puhutaan asiasta,
>jota kullakin on vain yksi – tässä tapauksessa jokaisella on vain yksi ikä.
>Siis paremmin: "Lapset ovat iältään neljästä kymmeneen vuotta."
Enpä todellakaan osaa väittää vastaan – en itsekään osaisi käytännössä käyttää tuota perin keinotekoiselta kuulostavaa i'iltään-muotoa.
Sitä minä vain ihmettelen, että kun minulla on vain yksi pää kesät talvet, niin silti minä olen tämän tästäkin ja tuon tuostakin päissäni!
Mitä noihin numeronäppiksen kautta näpyteltäviin Alt-koodeihin tulee, niin aina eivät onnistu minullakaan. Yleensä epäonnistuminen johtuu silloin siitä, ettei Num Lock ole päällä... Ja itsekin olen ihmetellyt sitä, miksi Alt 0150 tuottaa tekstiä kirjoitettaessa lyhyen viivan (yhdysmerkin pituisen) viivan, joka sitten kuitenkin venähtää oikean mittaiseksi palstalle postattuna! - hra X
Kata Strofi kirjoitti:
>Suomen kielessä on tapana käyttää yksikköä, kun puhutaan asiasta,
Enpä todellakaan osaa väittää vastaan – en itsekään osaisi käytännössä käyttää tuota perin keinotekoiselta kuulostavaa i'iltään-muotoa.
Sitä minä vain ihmettelen, että kun minulla on vain yksi pää kesät talvet, niin silti minä olen tämän tästäkin ja tuon tuostakin päissäni!
Mitä noihin numeronäppiksen kautta näpyteltäviin Alt-koodeihin tulee, niin aina eivät onnistu minullakaan. Yleensä epäonnistuminen johtuu silloin siitä, ettei Num Lock ole päällä... Ja itsekin olen ihmetellyt sitä, miksi Alt 0150 tuottaa tekstiä kirjoitettaessa lyhyen viivan (yhdysmerkin pituisen) viivan, joka sitten kuitenkin venähtää oikean mittaiseksi palstalle postattuna!Mutta on kuulemma sanottava esimerkiksi:" Heillä oli hattu päässään".
Päissään olemisesta arvelen, että siinä tilassa onkin aihetta puhua samalla kertaa molemmista päistä. Kata Strofi kirjoitti:
>Suomen kielessä on tapana käyttää yksikköä, kun puhutaan asiasta,
Mitä noihin numeronäppiksen kautta näpyteltäviin Alt-koodeihin tulee, niin aina eivät onnistu minullakaan. Yleensä epäonnistuminen johtuu silloin siitä, ettei Num Lock ole päällä... Ja itsekin olen ihmetellyt sitä, miksi Alt 0150 tuottaa tekstiä kirjoitettaessa lyhyen viivan (yhdysmerkin pituisen) viivan, joka sitten kuitenkin venähtää oikean mittaiseksi palstalle postattuna!Olen ehkä aiemminkin jossain maininnut tämän: se, että ajatusviivan kirjoittaminen ei näytä onnistuvan Suomi24:ssä, johtuu siitä, että viestinkirjoitusalueessa fonttina on Trebuchet MS, jossa ajatusviiva on aivan samannäköinen kuin yhdysmerkki. Muutoin fonttina on Arial, jossa näillä merkeillä on melko selvä ero.
Onko mitään järkeä siinä, että tekstinkirjoitusalueessa on eri fontti kuin viestien esityksessä? Ei tietenkään. Eikä Trebuchet MS:ää voi ylipäänsä suositella suomenkieliseen tekstiin. Ajatusviivan surkean esityksen lisäksi ääkköset ovat kehnoja: jos fonttikoko on pieni, ä:n pisteet erottuvat liian heikosti, ja jos se taas on iso, ne erottuvat liiaksikin ja leijuvat liian korkealla.
Maksamaton mainos: uusimmassa MikroPC:n numerossa kirjoitan verkkolomakkeiden tavallisimmista virheistä – ja vaikka en erikseen mainitse, Suomi24 on kyllä onnistunut tekemään ne melkein kaikki plus muutamia lisämokia.
- Weird..
On mukava todeta iän tuoneen tänne paljon kommentteja, aina ajatusviivasta päissään-olemiseen ;)
Näin tuon "i'iltään -sanan alkuviikolla paikallisessa lehdessä, ja siksi kyselin mielipiteitä tästä sanasta.
Asia olisi tosiaan käynyt selväksi, vaikka sana olisi ollut yksikössäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2166032Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä492705- 1562262
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne412102Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161779- 821414
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621397Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241321Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https351281Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1091007