Mitä mieltä olet - huoneisto vai huoneusto?
Minä olen huoneiston kannalla, mutta paljon näkee huoneuston käyttöäkin.
Toinen kysymys:
Verbiä "koettaa" käytetään usein jonkin asian yrityksestä:
"Koeta nyt tehdä läksysi kunnolla.
Vai olisko oikeammin sanottu, jos verbinä olisikin "koittaa"?
"Koita nyt tehdä läksysi kunnolla"
Koettaa-verbiä käytetään myös kokeilla-verbin asemasta:
"Koeta tätä kangasta"
Olisko parempi "koita tätä kangasta".
Mikä ero?
Huoneisto vs. huoneusto
6
1595
Vastaukset
- hra X
Verkossa on huoneistoa 386 000 ja huoneustoa vain 2 630 kpl.
"Koettaa" on yleiskielen muoto, "koittaa" puolestaan murretta tai muuta puhekieltä. "Koittaa"-sanalla on toinenkin merkitys, esimerkiksi "päivä koittaa". - lipas vinossa
Lipasto on rakennelma, jossa on useita lippaita (yks. lipas) tai lippoja (yks. lippa). Paitsi, että ne yleensä ovat vetolaatikoita. Kyseisen huonekalun nimi pitäisi olla laatikosto.
- lipas vinossa
onko rakennelma, jossa on useita lippaita, oikeasti nimeltään lippaisto?
- hra X
lipas vinossa kirjoitti:
onko rakennelma, jossa on useita lippaita, oikeasti nimeltään lippaisto?
Lipasto näyttää minusta samoin johdetulta sanalta kuin huoneisto. Eroavuus johtuu erityyppisestä kantasanasta.
Puhutaanhan esimerkiksi lehmustosta. - nti Y
hra X kirjoitti:
Lipasto näyttää minusta samoin johdetulta sanalta kuin huoneisto. Eroavuus johtuu erityyppisestä kantasanasta.
Puhutaanhan esimerkiksi lehmustosta.Olen joskus itsekin ihmetellyt näitä suomen monen samankaltaisen ryhmää merkitseviä sanoja, kuten koivikko, kivikko, hetteikkö, rannikko, sammalisto, taimisto, laatikosto. Se, kumpaa johdinta on käytetty, riippunee murrealueesta. Itseäni itämurteisena puhuttelee paremmin -ikko/-ikkö-johdin. -isto/-istö kuulostaa taas länsimurteiselta.
- hra X
nti Y kirjoitti:
Olen joskus itsekin ihmetellyt näitä suomen monen samankaltaisen ryhmää merkitseviä sanoja, kuten koivikko, kivikko, hetteikkö, rannikko, sammalisto, taimisto, laatikosto. Se, kumpaa johdinta on käytetty, riippunee murrealueesta. Itseäni itämurteisena puhuttelee paremmin -ikko/-ikkö-johdin. -isto/-istö kuulostaa taas länsimurteiselta.
Minäkin itämurteisena kuljen mieluummin koivikossa kuin koivistossa. Taimikossakin saa kulkea, kunhan ei vaurioita taimia. Taimistoon (taimiviljelykselle) eivät ulkopuoliset kehdanne mennä.
Toki kaikki mahdolliset johdokset eivät ole luontevia: rannisto, saarikko jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt394558Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532454Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391004Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161985- 107826
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70814- 136761
- 48750
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48696- 52690