Tietokoneen kasaus itse?

Emppux

En ole ennen kasannut tietokonetta niin tarvitsisin tietoa että mitä tarvitaan tietokoneen kasaukseen?
Kone tulossa pelikäyttöön, budjetti n.800-1000
Eli jos viitsitte niin lista komponenteista?
Onko vaikea kasata itse?

43

5344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....cici

-kotelo
      -emolevy
      -prosessori
      -muistit
      -näytönohjain
      -äänikortti jos emossa ei ole
      -kiintolevy
      -dvd-asema

oheislaitteet:
      -näppis
      -hiirulainen
      -näyttö
      -kaiuttimet

jos et ikuna ole kasannut tietokonetta, niin parempi tehdä kaverin kanssa joka on kasaillut.

• Virtalähde, käyttöjärjestelmä, prosessorin jäähy ja työkaluiksi ristipääruuvimeisseli, maadoitusranneke, pii/hopeatahnaa. Taskulamppu ja nokkapihdit ovat myös usein kätevät.

• ....cici
        M-Kar kirjoitti:

Virtalähde, käyttöjärjestelmä, prosessorin jäähy ja työkaluiksi ristipääruuvimeisseli, maadoitusranneke, pii/hopeatahnaa. Taskulamppu ja nokkapihdit ovat myös usein kätevät.

Oletin, että kotelo pitää sisällään valmiiksi teholähteen eli powerin(joskus erheellisesti kutsutaan myös virtalähteeksi). Kuten normaalisti.

Käyttöjärjestelmää tietokoneen kasauksessa ei tarvita.

Useimmat prosessorit ovat ns. boxed, eli niissä tulee jäähy mukana, kuten myös lämmönsiirtotahnat.

Työkalut tosiaan unohtui. ristipääruuvimeisseli (PH1) ja holkkiavain(5-5.5mm), jotta saa ne kotelon korotusholkit siirrettyä emon vaatimille paikoille. Kärkipihdit välttää.

Maadoitusranneke on huuhaata, joka on vain tiellä kasatessa.

• ....cici kirjoitti:

Oletin, että kotelo pitää sisällään valmiiksi teholähteen eli powerin(joskus erheellisesti kutsutaan myös virtalähteeksi). Kuten normaalisti.

Käyttöjärjestelmää tietokoneen kasauksessa ei tarvita.

Useimmat prosessorit ovat ns. boxed, eli niissä tulee jäähy mukana, kuten myös lämmönsiirtotahnat.

Työkalut tosiaan unohtui. ristipääruuvimeisseli (PH1) ja holkkiavain(5-5.5mm), jotta saa ne kotelon korotusholkit siirrettyä emon vaatimille paikoille. Kärkipihdit välttää.

Maadoitusranneke on huuhaata, joka on vain tiellä kasatessa.

"Käyttöjärjestelmää tietokoneen kasauksessa ei tarvita."

Se on aika oleellinen osa toimivaa tietokonekokoonpanoa. Tietokone ei käytännössä toimi ilman käyttöjärjestelmää. Jotkut saattavat myös haluta maksullisen käyttöjärjestelmän ja tämä pitää myös budjetoida.

"Maadoitusranneke on huuhaata, joka on vain tiellä kasatessa."

Ilmankin voi homman tehdä, mutta staattista sähköä ei pidä aliarvioida. Muistit hajoaa hyvin helposti salakavalalla tavalla, että toimivat, mutta tulevaisuudessa alkavat reistailla.

• ....cici
        M-Kar kirjoitti:

Se on aika oleellinen osa toimivaa tietokonekokoonpanoa. Tietokone ei käytännössä toimi ilman käyttöjärjestelmää. Jotkut saattavat myös haluta maksullisen käyttöjärjestelmän ja tämä pitää myös budjetoida.

Ilmankin voi homman tehdä, mutta staattista sähköä ei pidä aliarvioida. Muistit hajoaa hyvin helposti salakavalalla tavalla, että toimivat, mutta tulevaisuudessa alkavat reistailla.

"Se on aika oleellinen osa toimivaa tietokonekokoonpanoa. Tietokone ei käytännössä toimi ilman käyttöjärjestelmää. Jotkut saattavat myös haluta maksullisen käyttöjärjestelmän ja tämä pitää myös budjetoida. "

No, kerroppa nyt sitten minulle, kun olen amatoori ja näin yksinkertainen, että missä vaiheessa tietokoneen kasaamista tarvitaan käyttöjärjestelmää?

Eikös alkuperäinen tarkoittanut raudan kasaamista, vai ymmärsinkö taas jotain väärin?

"Ilmankin voi homman tehdä, mutta staattista sähköä ei pidä aliarvioida. Muistit hajoaa hyvin helposti salakavalalla tavalla, että toimivat, mutta tulevaisuudessa alkavat reistailla. "

Voit arvioida staattisen sähkösi aivan kuten virtalähteesikin. Mikä muuten on sellainen teholähde joka tuottaa pelkkää virtaa eikä jännitettä ollenkaan?

• buaaahhhaaahhhaaaaaa

Miks sä vaihdoit keskustelua, just kun päästiin vauhtiin.

• buaaahhhaaahhhaaaaaa

Amatööri niin eihän se tiedä, mut kerro sinä ammattilaisena oikea vastaus.

• äöäöääöäöäöäöä
        buaaahhhaaahhhaaaaaa kirjoitti:

Amatööri niin eihän se tiedä, mut kerro sinä ammattilaisena oikea vastaus.

ammattilainen ei tarkoita, että osaisi jotain. se tarkoittaa vaan sitä, että saa palkkaa touhuistaan.

minä en ole ammattilainen, mutta olen muutaman koneen menestyksellä kasannut.

oikea vastaus on annettu jo ensimmäisessä vastauksessa ja minulla ei ole mitään lisättävää siihen.

• buaaahhhaaahhhaaaaaa
        äöäöääöäöäöäöä kirjoitti:

ammattilainen ei tarkoita, että osaisi jotain. se tarkoittaa vaan sitä, että saa palkkaa touhuistaan.

minä en ole ammattilainen, mutta olen muutaman koneen menestyksellä kasannut.

oikea vastaus on annettu jo ensimmäisessä vastauksessa ja minulla ei ole mitään lisättävää siihen.

Vaatimaton, kansa tahtoo lisää tietoo.

• äöäöäöäöäöäöäö

Vaatimaton, kansa tahtoo lisää tietoo.

kerro mitä haluat tietää.

• ---X---
        ....cici kirjoitti:

"Se on aika oleellinen osa toimivaa tietokonekokoonpanoa. Tietokone ei käytännössä toimi ilman käyttöjärjestelmää. Jotkut saattavat myös haluta maksullisen käyttöjärjestelmän ja tämä pitää myös budjetoida. "

No, kerroppa nyt sitten minulle, kun olen amatoori ja näin yksinkertainen, että missä vaiheessa tietokoneen kasaamista tarvitaan käyttöjärjestelmää?

Eikös alkuperäinen tarkoittanut raudan kasaamista, vai ymmärsinkö taas jotain väärin?

"Ilmankin voi homman tehdä, mutta staattista sähköä ei pidä aliarvioida. Muistit hajoaa hyvin helposti salakavalalla tavalla, että toimivat, mutta tulevaisuudessa alkavat reistailla. "

Voit arvioida staattisen sähkösi aivan kuten virtalähteesikin. Mikä muuten on sellainen teholähde joka tuottaa pelkkää virtaa eikä jännitettä ollenkaan?

"No, kerroppa nyt sitten minulle, kun olen amatoori ja näin yksinkertainen, että missä vaiheessa tietokoneen kasaamista tarvitaan käyttöjärjestelmää?"

Kun olet koonnut naseet kotelon sisään alkaa käyttiksen asennus vai koristeeksiko pöydälle perkele sen aioit kasta? Suurin osa haluaa käyttää tietokonetta johonkin eikä vain katsella sitä pintapuolisesti. Mitä vittua sä teet tietokoneella jos siinä ei ole käyttöjärjestelmää... ja mikä tietokone se edes silloin on... kasa turhaa elektroniikkaa vain!

• ....cici
        ---X--- kirjoitti:

"No, kerroppa nyt sitten minulle, kun olen amatoori ja näin yksinkertainen, että missä vaiheessa tietokoneen kasaamista tarvitaan käyttöjärjestelmää?"

Kun olet koonnut naseet kotelon sisään alkaa käyttiksen asennus vai koristeeksiko pöydälle perkele sen aioit kasta? Suurin osa haluaa käyttää tietokonetta johonkin eikä vain katsella sitä pintapuolisesti. Mitä vittua sä teet tietokoneella jos siinä ei ole käyttöjärjestelmää... ja mikä tietokone se edes silloin on... kasa turhaa elektroniikkaa vain!

Niin...

Tietokoneen kasaamisessa ei tarvita käyttöjärjestelmää, kuten tuli todettua.

Käyttöjärjestelmä tarvitaan, kun käynnistetään ja otetaan käyttöön se rauta.

Alkuperäinen kysyi tietokoneen rakentamisesta pelikäyttöön, joten oletettavasti hän hankkii myöskin pelin. Ehkäpä hän haluaa myös peliohjaimen.

Raudan kasaamisesta oli kyse ja siinä ei tarvita käyttöjärjestelmää eikä taskulamppua!

• buaaahhhaaahhhaaaaaa
        äöäöäöäöäöäöäö kirjoitti:

kerro mitä haluat tietää.

Saat ammattilaisena valita mistä aloitat mulla on ihan hirrrrrrrrrvee tiedon nälkä.

• öäöäöäöäöäöä

Saat ammattilaisena valita mistä aloitat mulla on ihan hirrrrrrrrrvee tiedon nälkä.

kerroin jo että en ole ammattilainen.

miksi kertoisin sinulle mitään, sehän on turhaa koska et sisäistä mitään.

• buaaahhhaaahhhaaaaaa
        öäöäöäöäöäöä kirjoitti:

kerroin jo että en ole ammattilainen.

miksi kertoisin sinulle mitään, sehän on turhaa koska et sisäistä mitään.

Älä oo vaatimaton. Miten mä voisin sisäistää mitään jos sä et kerro. Prrk.. nyt mä en ymmärtänyt itekkään
        mitä mä kirjoitin, no kerro nyt.

• öäöääöäöääöäöäö

Älä oo vaatimaton. Miten mä voisin sisäistää mitään jos sä et kerro. Prrk.. nyt mä en ymmärtänyt itekkään
        mitä mä kirjoitin, no kerro nyt.

lue ja sisäistä tuo:

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9358943/46060664

missä sanoin tuossa, että olen ammattilainen?

• buaaahhhaaahhhaaaaaa

• Digitaali Naali
        M-Kar kirjoitti:

Itsensä voi maadoittaa ja on suotavaa ottamalla kotelon rungosta kiinni ja ei sitten ennen muistien laittamista hiero niitä käpäliä esim. villapaitaan silloin sitä ei tarvi maadoitus ranneketta.1
        Koneen kasaus on kyllä helppoa mutta osien valitseminen on vaikeampaa hommaa.
        Yksinkertaisimmin tietokoneen saa kasattua oikein valituilla romppeilla, esim:
        1: emolevy jossa äänikortti ja näytönohjain
        2.muistit
        3.kiintolevy
        4.kotelo jossa virtalähde.
        5.cd, dvd tai bluray asema.
        6.käyttis.

Myöhemmin konetta voi sitten laajentaa mielensä mukaan.

• Digitaali Naali kirjoitti:

Itsensä voi maadoittaa ja on suotavaa ottamalla kotelon rungosta kiinni ja ei sitten ennen muistien laittamista hiero niitä käpäliä esim. villapaitaan silloin sitä ei tarvi maadoitus ranneketta.1
        Koneen kasaus on kyllä helppoa mutta osien valitseminen on vaikeampaa hommaa.
        Yksinkertaisimmin tietokoneen saa kasattua oikein valituilla romppeilla, esim:
        1: emolevy jossa äänikortti ja näytönohjain
        2.muistit
        3.kiintolevy
        4.kotelo jossa virtalähde.
        5.cd, dvd tai bluray asema.
        6.käyttis.

Myöhemmin konetta voi sitten laajentaa mielensä mukaan.

Järjestys vähän nurinkurinen, sillä ensiksi määritellään mitä olisi tarkoitus tehdä sillä koneella ja ajatellaan minkälaisia sovelluksia halutaan nyt ja tulevaisuudessa, joten komponenteista tärkein on käyttöjärjestelmä.

• ....cici kirjoitti:

Loppuvaiheessa. Tietokone ei toimi ilman käyttöjärjestelmää joten se on osa kasausprosessia ja tämän mukaan valitaan rautakomponentit. Hommahan lähtee siitä, että ensiksi määritellään mitä koneella tehdään ja kuinka kauan (eli minkälaisia sovelluksia tarvisi ajaa nyt ja tulevaisuudessa) ja tämän mukaan valitaan käyttöjärjestelmä ja loput komponentit valitaan käyttöjärjestelmän ja niiden sovellusten mukaan mitä on tarkoitus ajaa.

"Voit arvioida staattisen sähkösi aivan kuten virtalähteesikin. Mikä muuten on sellainen teholähde joka tuottaa pelkkää virtaa eikä jännitettä ollenkaan? "

Ei niistä teholähteistä tule jotain 5kV purkauksia jotka osuu suoraan niihin muisitpiireihin. Muistit ovat niin herkkiä, että sähköpurkaukset joka tulee kun ihmiset kättelevät ovat jo vaarallisia muisteille. Kaveri oli töissä (tietokonetehtaalla) ollut mukana testissä, että jätkät olivat olleet ringissä ja siirtäneet korkkaamattomat muistikammat kädestä käteen, että sähköpurkaukset oli niitä jotka syntyi henkilöiden välillä.

Joka 10. muistikampa hajosi. Hajoaminen ei ollut välitöntä, vaan aikavälillä X osa muistipalikoista alkoi reistailla ja tämä huomattiin muistitesteillä. Loppukäyttäjälle tämä näkyy koneen jumitteluna yms. häiriöinä jossain vaiheessa.

• ....cici
        M-Kar kirjoitti:

Järjestys vähän nurinkurinen, sillä ensiksi määritellään mitä olisi tarkoitus tehdä sillä koneella ja ajatellaan minkälaisia sovelluksia halutaan nyt ja tulevaisuudessa, joten komponenteista tärkein on käyttöjärjestelmä.

Khyl se Emppux sen koneensa käyttötarkoituksen kertoi ihan ensimmäisessä viestissään. :)

"Kone tulossa pelikäyttöön, budjetti n.800-1000"

Jos niinku herralle jäi se epäselväksi.
        Ehkäpä herra lukee näitä viestiketjuja hieman nurinkurisesti? ;)

• ....cici
        M-Kar kirjoitti:

Loppuvaiheessa. Tietokone ei toimi ilman käyttöjärjestelmää joten se on osa kasausprosessia ja tämän mukaan valitaan rautakomponentit. Hommahan lähtee siitä, että ensiksi määritellään mitä koneella tehdään ja kuinka kauan (eli minkälaisia sovelluksia tarvisi ajaa nyt ja tulevaisuudessa) ja tämän mukaan valitaan käyttöjärjestelmä ja loput komponentit valitaan käyttöjärjestelmän ja niiden sovellusten mukaan mitä on tarkoitus ajaa.

"Voit arvioida staattisen sähkösi aivan kuten virtalähteesikin. Mikä muuten on sellainen teholähde joka tuottaa pelkkää virtaa eikä jännitettä ollenkaan? "

Ei niistä teholähteistä tule jotain 5kV purkauksia jotka osuu suoraan niihin muisitpiireihin. Muistit ovat niin herkkiä, että sähköpurkaukset joka tulee kun ihmiset kättelevät ovat jo vaarallisia muisteille. Kaveri oli töissä (tietokonetehtaalla) ollut mukana testissä, että jätkät olivat olleet ringissä ja siirtäneet korkkaamattomat muistikammat kädestä käteen, että sähköpurkaukset oli niitä jotka syntyi henkilöiden välillä.

Joka 10. muistikampa hajosi. Hajoaminen ei ollut välitöntä, vaan aikavälillä X osa muistipalikoista alkoi reistailla ja tämä huomattiin muistitesteillä. Loppukäyttäjälle tämä näkyy koneen jumitteluna yms. häiriöinä jossain vaiheessa.

Nii... loppuvaiheessa, mutta ei kasausvaiheessa.

Ku ei sillä käyttöjärjestelmällä tee mitään, ellei ole tietokonetta jossa sitä käyttää. :)

Juu, ja rakastamasi Windowshan aloittajan tietokoneeseen tulee, koska sillä on tarkoitus pelata. :)

Ei niitä komponentteja myöskään heitetä styroxin päälle, kun ne on paketista purettu. Siksi kehoitin aloittajaa hommaamaan osaavan kaverin vähän valvomaan vierestä sitä kasausoperaatiota.

• Digitaali Naali
        M-Kar kirjoitti:

Ei tuossa mitään nurinkurista ole jos mun tekemää listaa meinasit.
        Emon, muistit ym. voi valita omien tarpeiden mukaan, näytönohjaimen ja äänikortin voi valita heti tai myöhemmin omien tarpeiden mukaan, Windowsin voi valita pelien tuen takia tai omien tarpeiden mukaan jonkin muun.

• j.u.u...j.u.u
        M-Kar kirjoitti:

Virtalähde, käyttöjärjestelmä, prosessorin jäähy ja työkaluiksi ristipääruuvimeisseli, maadoitusranneke, pii/hopeatahnaa. Taskulamppu ja nokkapihdit ovat myös usein kätevät.

"Virtalähde, käyttöjärjestelmä, prosessorin jäähy ja työkaluiksi ristipääruuvimeisseli, maadoitusranneke, pii/hopeatahnaa. Taskulamppu ja nokkapihdit ovat myös usein kätevät"

Olen kasannut jopa tuhansia koneita ilman minkäänlaista maadoitusranneketta, enkä ikinä ole rikkonut staattisella sähköllä mitään.

• tusen
        j.u.u...j.u.u kirjoitti:

"Virtalähde, käyttöjärjestelmä, prosessorin jäähy ja työkaluiksi ristipääruuvimeisseli, maadoitusranneke, pii/hopeatahnaa. Taskulamppu ja nokkapihdit ovat myös usein kätevät"

Olen kasannut jopa tuhansia koneita ilman minkäänlaista maadoitusranneketta, enkä ikinä ole rikkonut staattisella sähköllä mitään.

Aha, hyvä kun kerroit.

• äöäöäöäöäöäöäö
        j.u.u...j.u.u kirjoitti:

Niinpä.

Muttakun tuolla yhdellä jannulla on NIIN kova pätemisen tarve, vaikka on pihalla kuin postilaatikko.
        Eihän se edes kommeteistaan päätellen lukenut aloitusviestiä, koska myöhemmin pähkäili, että mihin käyttöön kone tulee. :)

Ehkä tuon jannun olisi vaan parempi kasata/kokoonpanna käyttöjärjestelmänsä, koska se ei näytä tajuavan edes raudan ja softan eroa. ;)

• erdfgtt

Mene myyjien sivuille jossa voi koneen kasata osista ja samalla näkee hinnat ja osia voi vaihdella budjetin mukaan. Ja kun on sopiva kokonaisuus niin sitten vain tilaamaan. Osien hintoja voi verrata liikkeiden kesken, ja osia joutuukin tilaamaan eri liikkeistä. Helpointa on mennä atk-liikkeeseen ja siellä valita sopivat osat myyjän avustuksella, jolloin saat sieltä apuja jos itsekasaaminen ei onnistu. Työkaluja tarvitaan 1kpl ristipääruuvari.

• suurensuuri menoerä

Käytä sitä ennemmin niin saat varmasti toimivan koneen ja et vahingossa rikki menneen tilalle joudu ostamaan uusia osia, joka nostaa taas kustannusarviota.
        Tuo hinta-arvio on jo niin iso, että saat sillä hinnalla jo tosi hyvän koneen.

• ....cici
        suurensuuri menoerä kirjoitti:

Käytä sitä ennemmin niin saat varmasti toimivan koneen ja et vahingossa rikki menneen tilalle joudu ostamaan uusia osia, joka nostaa taas kustannusarviota.
        Tuo hinta-arvio on jo niin iso, että saat sillä hinnalla jo tosi hyvän koneen.

Ihan hyvä neuvo, mutta:

Jos ei ikinä mitään itse tee, niin ei opikaan mitään.
        Lisäksi on jatkossa tavallaan naitoksissa sen liikkeen kanssa jossa kone on kasattu. Eli jos jotain ongelmia tulee, niin kiikutetaan se kone aina sinne liikkeeseen ja odotellaan ja ihmetellään että mitähän ne sille tekee.
        Sitten kun kone taas palaa takaisin kotiin mahdollisen korjausoperaation jälkeen, niin taas ihmetellään ja äimistellään, kun se kone ei toimikaan täsmälleen kuten ennen.

Paree kasata ite jonkun asiantuntevan hepun kanssa. Ja nimenomaan silleen, että heppu vain katsoo vierestä kun itse kasaat koneen ja valvoo vaan, että mikään ei mene pieleen. :)

Jos jotain menee rikki, niin se on vain elämää ja oppimista. Uusia osia saa hajonneiden tilalle. :)

• Elli Kuuva
        ....cici kirjoitti:

Ihan hyvä neuvo, mutta:

Jos ei ikinä mitään itse tee, niin ei opikaan mitään.
        Lisäksi on jatkossa tavallaan naitoksissa sen liikkeen kanssa jossa kone on kasattu. Eli jos jotain ongelmia tulee, niin kiikutetaan se kone aina sinne liikkeeseen ja odotellaan ja ihmetellään että mitähän ne sille tekee.
        Sitten kun kone taas palaa takaisin kotiin mahdollisen korjausoperaation jälkeen, niin taas ihmetellään ja äimistellään, kun se kone ei toimikaan täsmälleen kuten ennen.

Paree kasata ite jonkun asiantuntevan hepun kanssa. Ja nimenomaan silleen, että heppu vain katsoo vierestä kun itse kasaat koneen ja valvoo vaan, että mikään ei mene pieleen. :)

Jos jotain menee rikki, niin se on vain elämää ja oppimista. Uusia osia saa hajonneiden tilalle. :)

Näin on. Mutta hajonneen osan selvittäminen voi olla joskus hankalaa. Joskus viallinen sata-johto riittää ettei kone mene postausta pitemmälle. Hommatkaa niitä varaosia testaamista varten jos kasaatte ekaa kertaa, myöhemminhän niitä sitten löytyy väkisinkin.

• Halvemmalla ja helpommalla selviää kun ostaa valmiin, että pitäis olla joku erikoisempi tarve mitä ei valmiina saa helposti.

• ddrjasdram

Nyt ei haeta halpaa ja helppoa, vaan kaveri haluaa koota koneen itse ja oppia samalla tietsikan kasaamisen ja mahdollisen osien vaihdon tulevaisuudessa. Jokainen on joskus kasannut sen ensimmäisen, miksei myös ketjun aloittaja voisi sitä kasata. Sitäpaitsi, tietokoneen kasaaminen sopivista osista ei ole mitenkään hankalaa, sen osaa kuka tahansa joka osaa paikata polkupyörän takakumin. Sen aloittaja voi kuitenkin tehdä että ostaa kaikki osat samasta fyysisestä liikkeestä, jolloin ei tule sopivuus ongelmia, ja sieltä saa apua tarvittaessa. Onnea kasaukseen !

• ....cici
        ddrjasdram kirjoitti:

Nyt ei haeta halpaa ja helppoa, vaan kaveri haluaa koota koneen itse ja oppia samalla tietsikan kasaamisen ja mahdollisen osien vaihdon tulevaisuudessa. Jokainen on joskus kasannut sen ensimmäisen, miksei myös ketjun aloittaja voisi sitä kasata. Sitäpaitsi, tietokoneen kasaaminen sopivista osista ei ole mitenkään hankalaa, sen osaa kuka tahansa joka osaa paikata polkupyörän takakumin. Sen aloittaja voi kuitenkin tehdä että ostaa kaikki osat samasta fyysisestä liikkeestä, jolloin ei tule sopivuus ongelmia, ja sieltä saa apua tarvittaessa. Onnea kasaukseen !

Nimenomaan!

Veit jalat suustani.

Itse kasaamalla voi räätälöidä täsmälleen itselleen sopivan koneen ja ottaa huomioon myös päivitettävyyden.
        Valmiissa paketeissa on aina jotain mätää valmiin kun ostaa, niin taaskaa ei ole oppinut mitään, vaan hetken päästä sitä kiikutetaan huoltoon, joka taas sössii kaiken.

Halpaa ei ole se huoltoon kiikuttaminenkaan, eikä se odotusaika kun ne 'ammattilaiset' sössii koneen.

Myöskin minun kannustukseni koneen kasaukseen! Onnea ei tarvita... ohjeiden lukemista, tarkkuutta ja ehkä pikkasen näppäriä sormia myös. Ei mikään ylivoimainen tehtävä.
        Henkseleitä voi kasaaja sitten paukauttaa vähäsen myöhemmin ja kertoa kavereilleen miten tuli itse kasattua kone. :)

• KARTTUU::.!!%#+?!1
        ....cici kirjoitti:

Nimenomaan!

Veit jalat suustani.

Itse kasaamalla voi räätälöidä täsmälleen itselleen sopivan koneen ja ottaa huomioon myös päivitettävyyden.
        Valmiissa paketeissa on aina jotain mätää valmiin kun ostaa, niin taaskaa ei ole oppinut mitään, vaan hetken päästä sitä kiikutetaan huoltoon, joka taas sössii kaiken.

Halpaa ei ole se huoltoon kiikuttaminenkaan, eikä se odotusaika kun ne 'ammattilaiset' sössii koneen.

Myöskin minun kannustukseni koneen kasaukseen! Onnea ei tarvita... ohjeiden lukemista, tarkkuutta ja ehkä pikkasen näppäriä sormia myös. Ei mikään ylivoimainen tehtävä.
        Henkseleitä voi kasaaja sitten paukauttaa vähäsen myöhemmin ja kertoa kavereilleen miten tuli itse kasattua kone. :)

.

kun parit emot on kärähtäneet tai saaneet staattista sähköä

.

• hyvä pointti
        KARTTUU::.!!%#+?!1 kirjoitti:

.

kun parit emot on kärähtäneet tai saaneet staattista sähköä

.

Tuo on hyvä tietää että muisti voi hajota pikkuhiljaa kuten joku sanoikin,, tulee vaan mieleen että onko sama hidas hajoamisprosessi myös mahdollinen silloin kun ajetaan prosessoria tai näytönohjainta ylikellotettuna? Eli vaikka toimisikin tehokkaammin ym. niin rasittaako/hajottaako kellotus silti pikkuhiljaa piirit siten että alkaa ilmaantua useammin epävakautta ym. häiriöitä?

• Aluksi hieman huomioita muiden kommenteista:

»No, kerroppa nyt sitten minulle, kun olen amatoori ja näin yksinkertainen, että missä vaiheessa tietokoneen kasaamista tarvitaan käyttöjärjestelmää? »

Tarkkaa ottaen siinä vaiheessa, kun kone on kasattu ja on aika testata koko systeemin toimivuus, toimivuuden testaus kun on olennainen osa rakentamista. (On sitten aivan toinen asia, asentaako käyttöjärjestelmän [ja minkä käyttöjärjestelmän asentaa] tässä vaiheessa vai testaako järjestelmän toimivuuden optiselta asemalta tai tikulta] vaikka live Linux].)

Mielenkiintoista oli, ettei aivan ensimmäistä kommentoijaa lukuunottamatta kukaan halunnut asentaa tietokoneeseensa CPU:ta, eli itse pääpirulutikkaa, prosessoria. Totta tosin on, ettei prosessori juurikaan näy sieltä jäähyn alta, monelle näistä kirjoittajasta sen puuttuminen jää lopulta huomaamattakin, koska eivät älyä koittaa toimivuutta käyttöjärjestelmällä.

»Mikä muuten on sellainen teholähde joka tuottaa pelkkää virtaa eikä jännitettä ollenkaan? »

Jaahas jaahas. Teho on jännite×virta, on ihan sama vaikka pyytäisit tietokonekaupassa jännitelähteen tietokoneeseen. Eiköhän sieltä tule kuitenkin ensimmäisenä kysymyksenä minkä tehoista aparaattia kaipaat, eikä niinkään saivartelua siitä nimityksestä.
      Joskus oikeat nimitykset muuten voivat olla hyvittaviakin. Eräskin luokkakaverini peruskoulun kemiantunnin jälkeen meni kauppaan ostamaan »sauvaparia», opettaja kun oli kertonut että se on pariston oikea nimitys.

-- jatkuu --

• -- jatkuu --
        Joka tapauksessa koneen kasaaminen alkaa suunnittelulla, pitää selvittää mitkä emot (mainboard) kelpuuttavat mitäkin muistia, kuinka paljon, mikä prosessori lankkuun kuuluu (AMD vai Intel) ja mikä malli.
        Tämä on joskus hieman vaivalloinen selvitettävä kolminaisuus, ainakin alussa: emo, prossu, muistit.
        Kätevää on monasti ostaa aika edullinen, vaikka halpissarjalainen prossu emoon, joka tukee pirun kalliitakin (ja tehokkaita) lutikoita. Tällaisen voipi ostaa sitten myöhemmin KUN kalliin hinta on romahtanut.
        Muistipaikkojakin on hyvä jäädä reserviin myöhempiä päivityksiä ajatellen. Siksi muistia kannattaa ostaa niin isoina kampoina, mitä emo hyväksyy. Muistin nopeuksiakin kannattaa selvitellä.
        Sitten emoissa on tietty ominaisuuksia, toisissa enemmän ja vähemmän. Ominaisuuden ja hinnan kanssa sitten voi tasapainoilla miten haluaa arvostaa eurojaan.

Tämän jälkeen onkin sitten helpompaa.
        Prossulle kannattaa ostaa kunnon jäähy (boxed mallien prossuissa oleva vakiojäähy on yleensä aika pieni ja kovaääninen, kunnollisetkaan eivät paljoa maksa). Jäähdyttää ei voi liikaa.

Kiintolevy(t). Sieltä valkkaat suurehkon (kannattaa selvittää se piste, missä teratavut ovat parhaassa suhteessa hintaan. Liitäntänä tietenkin sata III (mitä sitä enää vanhoja ostelee).
        Myös SSD-asemaa voi nykyään huomattavasti nopeampana harkita (toistaiseksi hinnat ovat aika korkeita mutta ovat nopeassa laskussa, joten itse ainakin olen siirtänyt lähitulevaisuuteen). Tai sitten hybridi, perinteisen ja SSD:n yhdistelmä.

Kunnon näytönohjain. Mikrobitistä (esimerkiksi) vaikka voipi katsella niitä arvosteluja ja päätellä mikä sopii itselle parhaiten (mulla ei-pelaajana on vähän toisenlainen suhtautuminen, piti vain etsiä paras hinta/laatusuhde QuadroFX -näyttikselle, tämä kun on ainoa jonka tärkein softani kunnolla hyväksyy. Käyttötarkoitus siis ratkaisee tässäkin.).

Optinen asema. No, senkus ottaa jonkun uuden bulk-aseman, ellei nyt välttämättä tarvitse vaikkapa blue rayta, joka tietty toistaa ja polttaa myös dvd:t. Myöhemminkin voi ostaa vaikka miten arvokkaan.

Sitten tuleekin kotelon valinta. Kotelon pitää olla kunnolla tuulettuva, sillä varsinkin pelikoneet tuottavat kovasti lämpöä. Kaikkien koneen tuulettimien kannattaa olla mahdollisimman isoja (käytännössä lähinnä 120×120 mm, myös prosessorijäähylle ja powerille), näin saadaan hyvä ilmanvaihtuvuus kohtuullisen pienellä häiriöäänimäärällä.
        Powerin (eli teholähteen, kyllä se on se ihan oikea nimitys: P = V × A eli W = U × I ) kannattaa olla riittävän tehokas ja hyvä hyötysuhteeltaan, ettei rääkkää sitä raukkaa ylärajoilla jolloin tuuletin metelöi, käyttöikä lyhenee ja kone saattaa vittuilla riittämättömästä virrasta. Poweri kuuluu yleensä koteloon, mutta kannattaa siis huomioida koteloa ostaessa. Ylitehosta ei ole haittaa, sillä aparaatti kuluttaa vain sen mitä kulutetaan, tuhannen watin lähde ei kuluta tuhatta wattia ellei sitä siltä vaadita.

Sittempä mietitkin, pidätkö vanhat eheislaitteet (näppis, hiiri, näyttö, kaiuttimet jne.) vai ostatko uudet. Nehän voi tietty ostaa myöhemminkin, niin voi sijoittaa koko budjetin tähdellisempään.
        Sama pätee äänikorttiin. Nykyemoissa on varsin hyvät äänet sisäänrakennettuina, joten se voi hyvinkin kelvata alkuun. Myöhemmin voi sitten päivitellä, se kun on kivaa aina vähän parannella. Ja rahat riittää paremmin kunnon runkoon, eli siihen oleelliseen ytimeen.

Käyttiksen vielä kun asennat ja sit pelit ni avot.

Ja savun hälvennyttyä tarkastetaan kytkennät.

P.S.
        Itse en ole viidentoista kasailuvuoden aikana saanut yhtään muistia rikki. Maadoitukseksi riittää sekin, että purkaa oman jännitteen ensin vaikkapa koskettamalla patteria (tahi muuta varmasti maadoitettua osaa talon rakenteessa) ja huolehtimalla ettei käytä helposti staattisuutta aiheuttavia asusteita työskennellessään. Yhden powerin olen kerran saanut käräytettyä, kun olin vaihtanut siihen hiljaisemman tuulettimen.

• ....cici

Niinpä.

Muttakun tämä tuntuu olevan pilkunviilauspalsta monellekin 'ammattilaiselle' ja 'yli-ihmiselle', niin viilataan sitä pilkkua sitten.
        Olen edelleen sitä mieltä, että tietokoneen kasaamiseen ei tarvita käyttöjärjestelmää.
        Sen koneen testaaminen on eri juttu, se ei ole enää kasaamista/kokoonpanoa.

No, jos sovitaan niin, että käyttöjärjestelmä kuitenkin tarvitaan tietokoneen kasaamisessa.
        Aloittajahan oli kasaamassa tietokonetta pelikäyttöön. Eli hän tarvitsee siis tietokoneen kasaamisessa myös kaikki tulevat pelit, mitä hän aikoo tuolla koneellaan pelata ja muut softat mitä hän tulee tarvitsemaan?

Teholähteestä.
        Oikeastaan vaan ihmetytti, miten nämä jotkin 'ammattilaisena' täällä esiintyvät käyttävät powerista nimitystä virtalähde.

• ....cici kirjoitti:

Niinpä.

Muttakun tämä tuntuu olevan pilkunviilauspalsta monellekin 'ammattilaiselle' ja 'yli-ihmiselle', niin viilataan sitä pilkkua sitten.
        Olen edelleen sitä mieltä, että tietokoneen kasaamiseen ei tarvita käyttöjärjestelmää.
        Sen koneen testaaminen on eri juttu, se ei ole enää kasaamista/kokoonpanoa.

No, jos sovitaan niin, että käyttöjärjestelmä kuitenkin tarvitaan tietokoneen kasaamisessa.
        Aloittajahan oli kasaamassa tietokonetta pelikäyttöön. Eli hän tarvitsee siis tietokoneen kasaamisessa myös kaikki tulevat pelit, mitä hän aikoo tuolla koneellaan pelata ja muut softat mitä hän tulee tarvitsemaan?

Teholähteestä.
        Oikeastaan vaan ihmetytti, miten nämä jotkin 'ammattilaisena' täällä esiintyvät käyttävät powerista nimitystä virtalähde.

Toisaalta virtaahan sieltä powerista nimenomaan tulee, joten onhan se oikeastaan virran lähde eli tuttavallisemmin virtalähde.
        Ja kyllä meillä ainakin koulussa (tv-asentaja) yleisesti käytettiin nimitystä "virtalähde".

• ....cici
        Töppönen kirjoitti:

Toisaalta virtaahan sieltä powerista nimenomaan tulee, joten onhan se oikeastaan virran lähde eli tuttavallisemmin virtalähde.
        Ja kyllä meillä ainakin koulussa (tv-asentaja) yleisesti käytettiin nimitystä "virtalähde".

Ok. Mitäpä tuosta vääntämään turhaan.

Teille poweri on virtalähde, mulle se on teholähde.

Tää asiahan tuli harvinaisen selväks tällä. :)

• xxde3
        ....cici kirjoitti:

Ok. Mitäpä tuosta vääntämään turhaan.

Teille poweri on virtalähde, mulle se on teholähde.

Tää asiahan tuli harvinaisen selväks tällä. :)

Mulle tuo poweri on nimeltään " PC-muuntaja", muuntaa 230V vaihtosähkön 12V ja 5V tasavirraksi ja tulee vielä muitakin tasavirtoja. Tuon PC-muuntajan voi korvata auton 12 voltin akulla ja akkulaturilla. No, pitää olla muutama lisäjuttukin että saadaan sopivaa sähköä kaikille laitteille. Mutta systeemi toimii hienosti.

• ööööööööö

Näin 5 ja puoli vuotta myöhemminkin on kyllä pakko kysyä, että mitä helvetin saivartelua täällä on käyty virtalähteen nimityksestä, joka ei kovin oleellinen asia ole?

• elämänkevättävaan

Noin järkevää keskustelua näen aina siellä, missä tämä eräs "asiantuntija" on lausunut opastavan sanasensa ja keskustelee sen jälkeen itsensä kanssa muilla nimmareilla.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe