Elohopean ostaminen

9maa3ö33

Mistä voisi ostaa pienen määrän elohopeaa? Minkä hintaista tuo mahtaa olla?

21

6757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4711

      Hg on 1. luokan myrkky eli ei sitä ihan noin vain myydä. Leiki mielummin muilla aineilla.

      • 9maa3ö33

        Mitä tuommoiseen siis vaadittaisiin että sitä myydään? Jonkun todistuksen kemian osaamisesta yms? Tosiasia kyllä on että mulla ei ole kemiasta juuri mitään tietoa mutta mielenkiinnosta pitää ottaa selville että miten jotkut harrastajat tuollaisia aineita saisivat?


      • 1+2jkofes
        9maa3ö33 kirjoitti:

        Mitä tuommoiseen siis vaadittaisiin että sitä myydään? Jonkun todistuksen kemian osaamisesta yms? Tosiasia kyllä on että mulla ei ole kemiasta juuri mitään tietoa mutta mielenkiinnosta pitää ottaa selville että miten jotkut harrastajat tuollaisia aineita saisivat?

        http://www.unitednuclear.com/
        Keskittyvät myymään harrastelijoille ja asioista kiinnostuneille.


      • ...
        1+2jkofes kirjoitti:

        http://www.unitednuclear.com/
        Keskittyvät myymään harrastelijoille ja asioista kiinnostuneille.

        Että ihan tosissasi meinaat, että voit ostaa uraanimalmia(kin) netistä?! Sopivasti nuo korkean aktiviteetin omaavat malminäytteet ovat loppuunmyydyt. Haloo! Missä fantasiamaailmassa oikein elät. Osta kivi niin mä tuun seuraavan kerran Suomessa käydessäni säteilymittarin kanssa sitä sohimaan..

        Alkuperäiselle: ainakaan Suomessa et voi yksityishenkilönä ostaa elohopeaa tms. mistään yrityksestä eikä todellakaan mikään todistus "kemian osaamisesta" ei tällaista lupaa anna, minkään muunkaan ns. vaarallisen kemikaalin ostoon. Edes kemian master ei takaa millään tavalla, että osaisit käsitellä alkuaineita/yhdisteitä luotettavasti, saati sitten käyttötarkoituksen luokittelua. Sen lisäksi: miten säilyttäisit elohopeaa (jos metallisena)? Sillä on ihan kiitettävä höyrynpaine ja koti kiittää. Mihin laittaisit sen riittävästi tuijoteltuasi, ajaisit Ekokemin porteille? Veikkaisin sen löytyvän sekajätteestä luettuasi sen haitoista ja siitähän me kiittäisimme. Toi "myytävä" elohopeakin on todennäköisesti galliumia.


      • Sammakko happo
        1+2jkofes kirjoitti:

        http://www.unitednuclear.com/
        Keskittyvät myymään harrastelijoille ja asioista kiinnostuneille.

        Eivät toimita Suomeen noita kemikaaleja tai radio aktiivisia aineita, eivätkä varmaan mihinkään muuhunkaan maahan, ainoastaan Yhdysvaltoihin, jossa kyseinen pulju sijaitsee.
        Mitä järkeä on ostaa esim. jotain radio aktiivista materiaalia, koska ei sillä tee yhtään mitään ja se on ainoastaa terveysriski.
        Eri asia on sitten nämä kemialliset aineet, joilla voi tehdä kemiallisia kokeita, mutta niistä voi jättää pois vaarallisimmat kemikaalit, joilla taaskaan ei tavallinen ihminen tee mitään, koska ne voivat aiheuttaa vakavia terveydellisiä vaurioita, jos niitä ei osaa käsitellä ja sekoittaa vääriä aineita keskenään, jolloin aiheutuu räjähdys ja vaarallisia kaasuyhdisteitä vapautuu.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Että ihan tosissasi meinaat, että voit ostaa uraanimalmia(kin) netistä?! Sopivasti nuo korkean aktiviteetin omaavat malminäytteet ovat loppuunmyydyt. Haloo! Missä fantasiamaailmassa oikein elät. Osta kivi niin mä tuun seuraavan kerran Suomessa käydessäni säteilymittarin kanssa sitä sohimaan..

        Alkuperäiselle: ainakaan Suomessa et voi yksityishenkilönä ostaa elohopeaa tms. mistään yrityksestä eikä todellakaan mikään todistus "kemian osaamisesta" ei tällaista lupaa anna, minkään muunkaan ns. vaarallisen kemikaalin ostoon. Edes kemian master ei takaa millään tavalla, että osaisit käsitellä alkuaineita/yhdisteitä luotettavasti, saati sitten käyttötarkoituksen luokittelua. Sen lisäksi: miten säilyttäisit elohopeaa (jos metallisena)? Sillä on ihan kiitettävä höyrynpaine ja koti kiittää. Mihin laittaisit sen riittävästi tuijoteltuasi, ajaisit Ekokemin porteille? Veikkaisin sen löytyvän sekajätteestä luettuasi sen haitoista ja siitähän me kiittäisimme. Toi "myytävä" elohopeakin on todennäköisesti galliumia.

        Jossakin wanhassa kemian kokeilun kirjassa oli räjähdyselohopean valmistusohje. Käytettiin siihen aikaan nalleissa.
        Itse tein pienen määrän typpitrijodidia. Onnistui!


    • jaska666

      Mitä sitten jos joku kuolee, eikö se tahaton räjähdys ole paras varoituskyltti?
      Tuollainen litra elohopeaa ja siihen umpiteräksinen pienoismallilaiva kellumaan, kyllä tuota lopun toiminta-ajan katselis. Mutta eipähän tule teille muille kuluja :P

    • Kalju Pitkätukka

      Apteekista saa melkein mitä vain, kunhan osaat selvittää mihin ainetta tarvitset.

      Epämääräisesti harrastuksistaan tupisevalle ei myrkyllisiä/räjähdysherkkiä/narkoottisia aineita myydä.

      Ostin pari vuotta sitten erästä vaikeasti hankittavaa ainetta, koska minulla oli sen
      hankkimiseen pätevä peruste.

      • Anonyymi

        Joskus 1980 -luvulla Loviisan apteekissa kieltäydyttiin myymästä minulle salmiakkia (ammoniumkloridia) juotosaineeksi. Olisi pitänyt olla lääkärin resepti! Vaati rva T.....nen.
        Onneksi ruokasuolaa saa ruokakaupasta. Apteekista ostamiseen varmaan tarvittaisiin taas se lääkärin resepti. Ainakin siis Loviisassa!


    • Vanha tekijä

      Yllättäen tuo www.unitednuclear.com on edelleen olemassa. Yritin ostaa sieltä elohopeaa. 0.2lbs maksaisi 45 tollaria! Nah, paikallisista ahvenistakin lähtee halvemmalla :)
      Itse asiassa mitä sillä elohopealla edes tekee? Fluorivetyhapon lisäksi kaikkein epämiellyttävimpiä aineita. (radioaktiiviset poislukien)

      Jos fulminaattia aikoo tehdä. niin se kannattaa aina mainita oston yhteydessä, tietävät heti kassalla antaa oikean määrän.

    • Elopullossa81

      Katselin juuri minne voisin myydä pari desiä elohopeaa???

      • Ostan


      • Anonyymi

        Ihana olet. Ihmisen oikeus alkuaineisiin ja luontoon !


      • Anonyymi

        Mulla on desi


    • RexElohopeaa

      Ennenvanhaan, ei siitä nyt niin kauaa ole kun kerrostalojen porrasautomaateissakin oli elohopeakytkimet kiinteistön sähköpääkeskuksissa.
      Nyttemmin on elektroniikka ne jo korvannut mutta hyvinkin niitä vanhoja "Rex"-automaatteja saattaa lojua taloyhtiön spk:n lattioilla!

      Tuossa linkissä on juuri kuva siitä :

      https://www.youtube.com/watch?v=pxK7g1HsZrs

    • Anonyymi

      Tarvitsen pienen määrän elohopeaa painemittariin, jossa on neljä elohopeapylvästä vierekkäin mittaamassa eri kohteita, joita sitten verrataan. Aika tarkka on, ei tarvitse kalibrointia, mutta hiukan vajaa eh-määrä. Ei leikitä sillä, ei hengitellä eikä kaadeta luontoon.

      • Anonyymi

        Laki lähtee siitä oletuksesta että joku muu voi vahingossa kaataa tuon luontoon tai tahallaan rikkoa.

        Jos on pakko tehdä nestepylväällä niin käytä aineena galistania. Sen tiheys on 6.4 kg/litra verrattuna elohopean 13.7 kg/litra tiheyteen eli patsaat olisivat pituudeltaan kaksinkertaisia elohopeapatsaisiin verrattuna.

        Galinstanilla ongelmana on se, että sen pinta hapettuu ja hapettunut osa tarttuu melkein mihin tahansa pintaan jonka jälkeen tuo nestemäinen metalli kastelee pinnan. Ilmeisesti ongelman voi kiertää joko käyttämällä galliumoksidilla päällystettyä lasiputkea tai tuon ajattelemasi painemittarin tapauksessa laittamalla galinstanin päälle putkeen sopivan korkuinen suolahappopatsas syömään hapettumat pois.

        Suolahappo ilmapuntarissa on vähemmän haitallista tavaraa kuin elohopea ilmapuntarissa.

        Jos itse olisin vertailemassa eri kohteiden paineita tekisin näin: Yksi kohteista valitaan referenssiksi ja siihen sitten absoluuttisen paineen mittari. Muut kohteet mitataan tuomalla niistä paineputki antureille, joiden toinen pää on referenssikohteessa.

        Pienet paineanturit ovat nykyään sen verran huokeita että elohopealla operoimiseen ei pitäisi olla tarvetta. Mikä on mitattavan paineen suuruusluokka ja kuinka suuria paine-eroja olet mittaamassa? Millä tarkkuudella paineet on saatava mitattua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki lähtee siitä oletuksesta että joku muu voi vahingossa kaataa tuon luontoon tai tahallaan rikkoa.

        Jos on pakko tehdä nestepylväällä niin käytä aineena galistania. Sen tiheys on 6.4 kg/litra verrattuna elohopean 13.7 kg/litra tiheyteen eli patsaat olisivat pituudeltaan kaksinkertaisia elohopeapatsaisiin verrattuna.

        Galinstanilla ongelmana on se, että sen pinta hapettuu ja hapettunut osa tarttuu melkein mihin tahansa pintaan jonka jälkeen tuo nestemäinen metalli kastelee pinnan. Ilmeisesti ongelman voi kiertää joko käyttämällä galliumoksidilla päällystettyä lasiputkea tai tuon ajattelemasi painemittarin tapauksessa laittamalla galinstanin päälle putkeen sopivan korkuinen suolahappopatsas syömään hapettumat pois.

        Suolahappo ilmapuntarissa on vähemmän haitallista tavaraa kuin elohopea ilmapuntarissa.

        Jos itse olisin vertailemassa eri kohteiden paineita tekisin näin: Yksi kohteista valitaan referenssiksi ja siihen sitten absoluuttisen paineen mittari. Muut kohteet mitataan tuomalla niistä paineputki antureille, joiden toinen pää on referenssikohteessa.

        Pienet paineanturit ovat nykyään sen verran huokeita että elohopealla operoimiseen ei pitäisi olla tarvetta. Mikä on mitattavan paineen suuruusluokka ja kuinka suuria paine-eroja olet mittaamassa? Millä tarkkuudella paineet on saatava mitattua?

        Esimerkkejä vaikkapa www.partco.fi/fi/1319-paine

        Kiinasta aliexpr.... saa sitten halvemmalla ja vaikka mitä.


      • Anonyymi

        on kulunut aika pitkä aikaa elohopeakusymyksestä mutta päätin vastata älkää etsikää elohopeaa vaan ostatte sinoperia joka lämmittäessä muuttuu elohopeaksi.


    • Anonyymi

      Ennen myytiin apteekeissa lasiputkiloissa, joissa oli asteikko 35 -42
      Nykyisin niitä otetaan vain vastaan, mutta panttia ei makseta

    • Anonyymi

      Elektroniikkakaupasta elohopeakytkin... tuskin kuumemittaria kannattaa purkaa, mutta tuollaisissa suurissa elohopeakytkimissä on paljon elohopeaa...

      Mutta varo tiputtamasta sitten pisaraakaan sitä elohopeaa lattialle, se nimittäin hajoaa aivan minipieniksi pieniksi pisaroiksi joita et edees näe mihin ne kaikki karkasivat :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe