miksi taikina peitetään liinalla kohotusvaiheessa?
taikinan kohoaminen
8
6031
Vastaukset
- pullisti
Luulisinpa että se liina siinä vähän sekä lämmittää että suojaa vedolta.
- leena leipoja
miten välttää liinan taikinaan kiinni jääminen? :O
- 3 l taikinakulho
leena leipoja kirjoitti:
miten välttää liinan taikinaan kiinni jääminen? :O
Taikina tehdään kulhoon, jossa on reilusti tilaa. Liina laitetaan kulhon päälle, ja taikina saa rauhassa kohota liinan alla, ei tule kummiskaan kiinni liinaan (ja voihan liinan sitten pestä, jos siihen tarttuu taikinaa).
Liina estää taikinan pintaa kuivumasta ja samalla pitää vedon poissa. Itse tungen kulhon yleensä mikroon, siellä se vedottomassa paikassa kohoilee rauhassa. - M
3 l taikinakulho kirjoitti:
Taikina tehdään kulhoon, jossa on reilusti tilaa. Liina laitetaan kulhon päälle, ja taikina saa rauhassa kohota liinan alla, ei tule kummiskaan kiinni liinaan (ja voihan liinan sitten pestä, jos siihen tarttuu taikinaa).
Liina estää taikinan pintaa kuivumasta ja samalla pitää vedon poissa. Itse tungen kulhon yleensä mikroon, siellä se vedottomassa paikassa kohoilee rauhassa.olen käyttänyt. Kun on pieni taikina kyseessä, olen laittanut mikroon taikinakulhon lisäksi myös toisen kuumaa vettä olevan muovipurkin, jossa on kansi päällä. Taikina kohoaa näin todella nopeasti lämpimässä ja vedottomassa paikassa.
Teen myös usein sekaleivän (puolen litran taikina) yhdellä kohotuksella. Teen taikina valmiiksi koneella. Taikina saa olla aika napakkaa ettei kohotessaan leviä liikaa pellille. Laitan taikinapallon keskelle peltiä leivinpaperin päälle. Täytän tiskialtaan kuumalla vedellä piripintaan. Pelti siihen päälle. Taikinan päälle iso leivontavati nurin päin. Leivontavatin päälle 5:n litran kattila, jossa on kuumaa vettä. Kuuma vesi ei siis ole kiehuvaa vaan sellaista mitä hanasta tulee. Onnistuu todella hyvin.
- Taikina maakari
Eiköhän se suojaa taikinaa vedolta ja taikinan pinta ei pääse kuivumaan.
Ei ole koskaan käynyt niin, että taikina on kohonnut kiinni liinaan. On sen verran tilava
taikinakulko. Kerran taikina jäi liian pitkäksi aikaa kohoamaan ja se vaikutti kyllä jo valmiin pullan makuun.
Maistoi muistaakseni hiivalta tai sellaiselle käyneeltä, joten ei liian kauan kannata kohotella taikinaa.
Kohotan taikinan padan kannella. Meillä on puulämmitteinen pata, jossa lämmitämme käyttövettä ja siinä on hyvä kohottaa pullataikina, kunhan padan kannen ja taikinakulhon väliin laittaa sanomalehtiä/puukapula, ettei liian lämpimässä kohota.
Talvella varsinkin erinomainen paikka kohottaa pullataikinaa, kun ei oikein muuta lämmintä paikka ole.
Mikroaaltouuni on varmaan hyvä ja lämmin paikka kohottaa pullataikinaa, jos vaan mahtuis taikinakulho mikroon.- LEIPURIINI
Ja siis oikeastihan taikinaa ei kohoteta vaan annetaan levätä 10 min jonka jälkeen se leivotaan tuotteeksi ja kohotetaan vasta sitten!
- usein leipova
LEIPURIINI kirjoitti:
Ja siis oikeastihan taikinaa ei kohoteta vaan annetaan levätä 10 min jonka jälkeen se leivotaan tuotteeksi ja kohotetaan vasta sitten!
Piirakkapohjat ja voitaikinat annetaan levätä. Niissähän ei käytetä hiivaa. Sitä ilmeisesti tarkoitit.
Hiivataikina kohotetaan usein kahdesti, mutta yksikin kerta riittänee. 10 minuutissa ei paljoa tapahdu, joten tuo 10 minuutin lepo ei riitä hiivataikinaan, jos taikinan haluaa kohottaa ennen leipomisvaihetta.
- Anonyymi
Liinaa käytetään, jotta taikinaan saataisiin mukaan karvoja ja likaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818