Syntinen uskovainen

Il-Mari

Mitä eroa on syntisellä uskovaisella ja uskosta osattomalla? No kummatkin ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla. Raamattu ei puhu syntisestä uskovaisesta mitään, mutta otin tämän esille siksi kun niin monet itseään uskovaisiksi sanovat pitävät itseään syntisenä. Olen myöskin kuullut monen sanovan itsestään että on armosta pelasettu syntinen. Täytyy myöntää että itsekkin olen tuollalailla joskus sanonut ja uskonutkin. Mutta totuushan on se, että Vanhurskaan uskovaisen sielu on synnistä vapaa.

Lihassamme asuu synti jota vastaan taistelemme, mutta meillä on puolustaja Pyhä Henki jonka avulla voitamme kiusaukset syntiä vastaan. Se ei tarkoita sitä ettemmekö koskaan lankeaisi syntiin, mutta sitä varten meillä on Jumalan armo jonka kautta saamme tekemämme synnit anteeksi Jeesuksessa Kristuksessa. Kuten Raamatussa kerrotaan ei uskovainen maahan sorru jos hän lankeaa, sillä Jumala armossaan tukee häntä.

Tällä palstalla monet uskovaiset sortuvat jopa pilkkaamaan ja kertomaan harhaoppiseksi sellaista joka puhuu synnittömästä vanhurskaasta, ymmärtämättä sitä että tässä tarkoitetaan Jumalan näkökulmasta katsottuna puhdasta Jeesuksen verellä pestyä sielua. Ei lihaamme jossa synti asuu. Olisikohan niin, että monet ovatkin sekoittaneet nämä asiat ja eivät olekkaan ymmärtäneet sitä että synnitön Jeesuksen verellä pesty sielu ja syntinen liha ovat kaksi eri asiaa. Ei lihamme syntiä saa pois, eikä lihamme koskaan peri Jumalan valtakuntaa. Minä ainakin olen tarkoittanut kirjoituksillani sielujen pelastumisesta ja synnittömyydestä Jeesuksessa Kristuksessa.

Toivon että tämä kirjoitukseni nyt edes jotenkin valaisi asiaa palstalla?

119

1113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olevansa syntinen uskovainen.

7:14-24
      14 Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty.
      15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan.
      16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä.
      17 Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.
      18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.
      19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.
      20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
      21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
      22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain,
      23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki.
      24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

• 25 "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

Mielellä voimme palvella Jumalaa ja lihalla syntiä.

'

• minätaas...
        ekivaari kirjoitti:

25 "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

Mielellä voimme palvella Jumalaa ja lihalla syntiä.

'

Nytkö taas? Ethän sinä usko Jeesuksen vereen, etkä veren puhdistavaan voimaan? Olet aika vaihtelevainen uskonnossasi! Aina sen mukaan, mistä kulloinkin on kyse, nyt taas on sen uskon vuoro? :)

• minätaas... kirjoitti:

Nytkö taas? Ethän sinä usko Jeesuksen vereen, etkä veren puhdistavaan voimaan? Olet aika vaihtelevainen uskonnossasi! Aina sen mukaan, mistä kulloinkin on kyse, nyt taas on sen uskon vuoro? :)

veri on JUMALAN TAHTO, johon minä uskon. Jumalan tahdon syöminen ja juominen on Jeesuksenkin ruoka:

Johannes 4
        34 Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa."

Johannes 6
        54 "Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä."

Heprealaiskirje 10
        8 "Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
        9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
        10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan."

´

• --maya--
        minätaas... kirjoitti:

Olikohan tuo nyt ihan rakentava ja yhteisyyttä herättävä huomautus.
        Minusta alkukirjoitus on/oli hyvä. Ja se mihin me täällä uskomme on meidän jokaisen oma asia, ei ihmisten.
        Kuvittelen, että kuitenkin tällä palstalla olijoista suurin osa usko itse Jumalan armoon....

• ???

Jeesus sitten lihan syntejä anteeksi annakkaan?

• Aamen.

Sielujemme Paimen johdattaa meidät vapauteen. Lihan on kuoltava ja se kuolee sielujen Paimenta seuraamalla.

• Il-MariI: "Mitä eroa on syntisellä uskovaisella ja uskosta osattomalla? No kummatkin ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla".
      --
      --Mielestäni "syntinen uskova" tunnustaa olevansa syntinen ja tarvitsevansa Jumalan ARMOA.
      Esimerkkinä voidaan mainita Paavali, joka tunnusti olevansa SYNTISISTÄ SUURIN.
      --Uskosta osaton ei ole vielä päässyt armon osallisuuteen.
      ---
      Toisaalta voisin kysyä sinulta (muiltakin), mikä ero on "synnittömällä uskovalla" ja uskosta osattomalla?

• Aamen.

nöyrryttävä myöntämään, että meidän lihamme se on, joka tekee syntiä. Jos lihamme olisi täysin nöyrtynyt Jumalan Sanan alle, niin ei meidän tarvitsisi tästä asiasta keskustella, vaan saisimme kiittää valtavasta vapaudesta ja saisimme vaeltaa vapaana vapautettujen tiellä. Jes.35 Jeesus tuli vapauttamaan meidät synnin- ja kuolemanpaulasta. Päivä päivältä sisäinen ihmisemme uudistuu uskossa ja vaeltaa sydänpäivää kohti.

Jeremia 2
        13 Sillä minun kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: minut, elävän veden lähteen, he ovat hyljänneet, ja ovat hakanneet itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä, jotka eivät vettä pidä.
        14 Onko Israel ostettu orja tai kotona syntynyt? Minkätähden hän on joutunut saaliiksi?

• 12.3

niin vastaan sinulle. Synnitön uskovainen on saanut kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen kautta ja on vanhurskas Jumalan lapsi. Uskosta osaton ei ole vielä saanut syntejään anteeksi eikä ole Jumalan lapsi syntisyytensä tähden. On kumallista kun opetat tällä palstalla etkä edes tuon vertaa tiedä?

>>Toisaalta voisin kysyä sinulta (muiltakin), mikä ero on "synnittömällä uskovalla" ja uskosta osattomalla?

• Il-Mari: "Tällä palstalla monet uskovaiset sortuvat jopa pilkkaamaan ja kertomaan harhaoppiseksi sellaista joka puhuu synnittömästä vanhurskaasta, ymmärtämättä sitä että tässä tarkoitetaan Jumalan näkökulmasta katsottuna puhdasta Jeesuksen verellä pestyä sielua".
      --
      "Synnitön vanhurskas"-käsitettä en ole löytänyt Raamatusta.

Paavalin kohdalla toteutui: Hän oli samalla kertaa "syntinen ja vanhurskas"!
      Hän kerskasi sekä Herrastaan että heikkoudestaan (syntisyydestään).
      Paavali:
      "Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani" (2.Kor. 12:5).
      "Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra" (2.Kor. 10:17)

Kerskaatko sinä Il-Mari (muutkin), Paavalin tavoin, sekä Herrastasi että heikkoudestasi?

• Aamen.

kerskaamista. Minä kerskaan Herrastani ja kiitän Häntä siitä, että Hän johdattaa sieluni vapauteen. Minä en yritäkkään pelastaa itseäni, sillä tiedän, että se on mahdotonta. Jeesuksessa minä saan armon alla kasvaa täydelliseksi, sillä Jeesus on täydellinen.

• ???

näyttää tuottavan vaikeuksia ymmärtää sielun puhtaus ja synnittömyys ja sitten lihan heikkous ja syntisyys toisistaan. Oletko sinä matkalla kadotukseen sen takia että et pääse lihasi heikkouden tähden riemuitsemaan sielusi puhtaudesta ja synnittömyydestä? Vai onko sielusi puhdas? Sekin kysymys tässä pinnalle nousee kun kirjoituksiasi lukee.

• ??? kirjoitti:

näyttää tuottavan vaikeuksia ymmärtää sielun puhtaus ja synnittömyys ja sitten lihan heikkous ja syntisyys toisistaan. Oletko sinä matkalla kadotukseen sen takia että et pääse lihasi heikkouden tähden riemuitsemaan sielusi puhtaudesta ja synnittömyydestä? Vai onko sielusi puhdas? Sekin kysymys tässä pinnalle nousee kun kirjoituksiasi lukee.

Kysyt:
        "Oletko sinä matkalla kadotukseen sen takia että et pääse lihasi heikkouden tähden riemuitsemaan sielusi puhtaudesta ja synnittömyydestä"?
        --
        Kelpaako synnittömälle uskovalle Isä Meidän-rukouksesta kohta:
        "...ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillimme" (Matt.6:12).

Jos on itse mielestään synnitön, niin mihin sellainen ihminen tarvitsee Jumalan ARMOA?

• Tapio522 kirjoitti:

Kysyt:
        "Oletko sinä matkalla kadotukseen sen takia että et pääse lihasi heikkouden tähden riemuitsemaan sielusi puhtaudesta ja synnittömyydestä"?
        --
        Kelpaako synnittömälle uskovalle Isä Meidän-rukouksesta kohta:
        "...ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillimme" (Matt.6:12).

Jos on itse mielestään synnitön, niin mihin sellainen ihminen tarvitsee Jumalan ARMOA?

että uskovainen vanhurskas ihminen elää jatkuvassa Jumalan armossa. Kiitos Jumalalle siitä että saan elää ja olla Jumalan armon ala tässä ja nyt!

""Jos on itse mielestään synnitön, niin mihin sellainen ihminen tarvitsee Jumalan ARMOA? ""

• Il-Mari kirjoitti:

että uskovainen vanhurskas ihminen elää jatkuvassa Jumalan armossa. Kiitos Jumalalle siitä että saan elää ja olla Jumalan armon ala tässä ja nyt!

""Jos on itse mielestään synnitön, niin mihin sellainen ihminen tarvitsee Jumalan ARMOA? ""

"Mitä eroa on syntisellä uskovaisella ja uskosta osattomalla?"
        -------

Kysyit tuon alussa.Suurin ja ratkaiseva ero noilla ihmisillä on siinä, miten uskova ihminen tiedostaa synnin itsessään. Jumalan lakihan näyttää/tiedostaa ihmiselle synnin. Jumalaton ihminen ei edes tiedä ja tunne mikä on syntiä ja mikä ei ja toisaalta viis välittää koko aiheesta.

Kun ihminen uudestisyntyy, niin synnintekeminen ei häneltä lakkaa. Jos ollaan rehellisiä, nin joka iikka teemme syntiä ja tämän me tiedostamme juuri Jumalan lain avulla,- jonka kirkastaa Pyhä Henki.

Tapio on erikoisen oikeassa siinä, miten vanhurskas ihminenkin tiedostaa syntisyytensä. Kun hän on uskollaan vahvistanut Jumalan lain, niin hänellä on oikea ASENNE JA MIELIKUVA syntiin. Siis tietää, miten hänen asenteensa vaikuttaa siihen,- että saa syntinsä anteeksi ja näin elää armossa. Niin, armo ei ole mikään automaatti tms, vaan armo on kasvamista pois synnistä ja erikoisesti armo mahdollistaa elämään Jumalan lapsena,- vaikka lankeaakin syntiin.

Ei millään pahalla, mutta väärällä tavalla ymmärtäen armo ja rehvastellen sillä, niin monasti se ohjaa ihmisen väärään asenteeseen syntiin nähden eli ihminen näivettää valvomisen ja itsensä tutkimisen ja samalla ohjaantuu kohden laittomuutta.

Tuo Tapion asenne syntiin edustaa juuri valvomista, josta kumpuaa ;"Ole minulle syntiselle armollinen". Kun/jos ihminen ymmärtää armon oikein, niin tässä tilassa itsensä tutkiminen ja syntisyytensä havainnoiminen ei ahdista ihmisen mieltä.Paremminkin armo ja armossa eläminen mahdollistaa ihmisen tutkimisen kautta löytämään syvemmältä itseään.

• Il-Mari kirjoitti:

Tarkoitatko siis, että synnitön uskova on armon alla?

• Kyllä..
        Tapio522 kirjoitti:

Tarkoitatko siis, että synnitön uskova on armon alla?

>>Tarkoitatko siis, että synnitön uskova on armon alla?

• Kyllä.. kirjoitti:

>>Tarkoitatko siis, että synnitön uskova on armon alla?

Il-Mari, sanot siis olevasi synnittömänä uskovana armon alla.

Sallinet, että tarkennan kysymystäni:
        Tarkoitatko, että synnittömänä turvaudut Jumalan armoon?

• Armossa elävä
        Tapio522 kirjoitti:

Il-Mari, sanot siis olevasi synnittömänä uskovana armon alla.

Sallinet, että tarkennan kysymystäni:
        Tarkoitatko, että synnittömänä turvaudut Jumalan armoon?

uskovainen turvautuu Jumalan armoon ja saa Jumalan armosta elää armon alla ja armossa. Huomaan että sinä et taida elää vielä Jumalan armossa. Uskosta osaton ei ole Jumalan armossa. Jumalan armo tulee vasta uskoon tullessa. On hyvä että luet tätä palstaa saatat sinäkin vielä päästä löytämään Jumalan armon kun otat Jeesuksen Kristuksen vastaan.

• Armossa elävä kirjoitti:

uskovainen turvautuu Jumalan armoon ja saa Jumalan armosta elää armon alla ja armossa. Huomaan että sinä et taida elää vielä Jumalan armossa. Uskosta osaton ei ole Jumalan armossa. Jumalan armo tulee vasta uskoon tullessa. On hyvä että luet tätä palstaa saatat sinäkin vielä päästä löytämään Jumalan armon kun otat Jeesuksen Kristuksen vastaan.

Armossa elävä: "...uskovainen turvautuu Jumalan armoon ..."
        --
        Entä, jos jaikalin ja Il-Marin tavoin pidän itseäni synnittömänä uskovana?
        Jos uskovana olen yhtä synnitön ja yhtä viaton, kuin Jeesus, niin mihin tarvitsen armoa?

(Jaikal väittää:
        "Sinun osuutesi on tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen Kristukseen sekä
        ottaa Jeesus vastaan omin sanoin. Silloin omistat Jumalan vanhurskauden ts.
        Jeesuksen ja pikkulapsen viattomuuden. Olet saanut takaisin lapsen viattomuuden.

• Aamen.
        Tapio522 kirjoitti:

--
        Jos uskovana olen yhtä synnitön ja yhtä viaton, kuin Jeesus, niin mihin tarvitsen armoa?

(Jaikal väittää:
        Jeesuksen ja pikkulapsen viattomuuden. Olet saanut takaisin lapsen viattomuuden.

eivät kohtaa ainakaan vielä. Aivan varmasti ne tulevat kohtaamaan pyhityksen myötä, eli sen myötä, kun kasvatte Jumalan Pojan tuntemisessa. Jeesus on viaton ja täydellinen ja uskonpäämäärä on, että Hänen pelastamastaan tulee samanlainen. Jaikail on unohtanut sen, miten monen tuskan kautta hänenkin tiensä johti Jumalan valtakuntaan. Hän opettaa puoli oppia, mutta ei sinukaan oppisi ole täydelliseksi tullut. Kenenpä olisi ja siksi täytyy suostua katsomaan Jumalan Sanan valossa omaan oppiin.

• ???
        Tapio522 kirjoitti:

--

(Jaikal väittää:

jos ja kun sinä uskot Jeesuksessa syntisi anteeksi ja sitten joskus menet Jeesuksen eteen niin sanotko Jeesukselle tässä minä kurja syntinen nyt sitten olen?

• ??? kirjoitti:

jos ja kun sinä uskot Jeesuksessa syntisi anteeksi ja sitten joskus menet Jeesuksen eteen niin sanotko Jeesukselle tässä minä kurja syntinen nyt sitten olen?

Kysyt: "...jos ja kun sinä uskot Jeesuksessa syntisi anteeksi ja sitten joskus menet Jeesuksen eteen niin sanotko Jeesukselle tässä minä kurja syntinen nyt sitten olen"?
        --
        Niin...lähestymmekö Jumalaa (Jeesusta) synnittöminä (kuten fariseus), vai syntisinä (kuten publikaani)?
        Kumpi heistä lähti vanhurskautettuna kotiinsa?

(Luuk. 18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.")

Haluatko sinä tulla "ylennetyksi" vai "alennetuksi"?
        Kumman osan valitset?
        --
        Lk 18:11
        Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.

Lk 18:13
        Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.

• ??? kirjoitti:

Jos saan sivullisena vastata ja puuttua aiheeseen. Jos ajatellaan ihmisen mieltä ja mielenterveyttä ja sen ongelmoitumista, niin ihmisen mieltä rassaa ja ongelmoittaa juuri se kun ihminen ei pääse irti menneisyydessään tapahtuneesta asiasta. Esim. itse teki jotain kielteistä/syntiä ja tämä painaa mieltä. Juuri tämä mieleen vaikuttava painaminen monasti vaikuttaa muuhun kehitykseen ja käyttäytymiseen,- koska ihminen luontaisesti pyrkii kompensoimaan tapahtunutta.

Niin, kun ihminen tulee Jeesukseen uskovaksi/Jeesuksen opetukseen, niin , jos hän on sydämessään uskossa, niin tämä ihminen vapautuu tästä menneisyydestä eli uskoo sydämessään saaneensa tekosensa/syntinsä anteeksi. Tällä uskolla on erittäin suuri vaikutus ihmisen mielialaan ja mielen tasapainoon.

Mutta, asia ei tähän lopu. Kun ihminen on saanut syntinsä anteeksi ja on vapaa menneisyyden synneistä, niin ihmiselle on välttämätöntä tunnustaa syuntinsä, kun/jos lankeaa syntiin. Tavallaan ennen tunnustamista ihminen on totaalisesti syntinen ja Jumalan armoa vailla.

Ymmärrän, ettei ihmiselle riitä, että ihminen menee kirkkoon/Saalemille ja rukoilee lorun, jota ihmiset hokevat,- jossa ei erittellä syntiä. Siis ihmisen on otettava todesta ja tunnustettava todellinen tehty synti ja uskottava se anteeksi annetuksi.

Siis tärkeä pointti on, että ihminen uskoo saaneensa anteeksi synnit, joita on tehnyt ja jotka on tunnustanut.Siis asiat,- jotka vaivaat/painavat mieltä. Eihän ihmisen tule tunnustaa syntejä, joita ei edes muista tai tunnustaa varmuuden vuoksi tms.. Näin eläen ja toimien ihminen on vapaa synneistä,- joita on tehnyt.
        Tämä ei vähennä valvomisen merkitystä,- vaan korostaa sitä.

• Tapio522 kirjoitti:

Kysyt: "...jos ja kun sinä uskot Jeesuksessa syntisi anteeksi ja sitten joskus menet Jeesuksen eteen niin sanotko Jeesukselle tässä minä kurja syntinen nyt sitten olen"?
        --
        Niin...lähestymmekö Jumalaa (Jeesusta) synnittöminä (kuten fariseus), vai syntisinä (kuten publikaani)?
        Kumpi heistä lähti vanhurskautettuna kotiinsa?

(Luuk. 18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.")

Haluatko sinä tulla "ylennetyksi" vai "alennetuksi"?
        Kumman osan valitset?
        --
        Lk 18:11
        Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.

Lk 18:13
        Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.

Monasti tuot esille tuon Raamatun ilmoituksen, mutta oletko huomioinut ja varmistunut? Olivatko nuo ihimset,- jotka tilanteessa rukoilivat Jumalaa, niin olivatko he kuuleet Jeesuksesta ja Jeesuksen syntien sovittamisesta. Itse ymmärrän tuon tilanteen siten, että rukoilijat elivät VT aikaa. Tämä tilannehan muuttaa kaiken.

• ml213 kirjoitti:

Monasti tuot esille tuon Raamatun ilmoituksen, mutta oletko huomioinut ja varmistunut? Olivatko nuo ihimset,- jotka tilanteessa rukoilivat Jumalaa, niin olivatko he kuuleet Jeesuksesta ja Jeesuksen syntien sovittamisesta. Itse ymmärrän tuon tilanteen siten, että rukoilijat elivät VT aikaa. Tämä tilannehan muuttaa kaiken.

ml213: "Itse ymmärrän tuon tilanteen siten, että rukoilijat elivät VT aikaa. Tämä tilannehan muuttaa kaiken".
        --
        Kyllä esimerkki sopii hyvin tähänkin aikaan ja ketjun aiheeseen.
        Hyvä esimerkki myös syntisten ja synnittömien suhtautumisesta Jeesukseen on Mark.2:13-17.
        Kyse on taas publikaaneista ja fariseuksista.
        -
        2:16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
        2:17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
        --
        Leevi eli Matteus oli kansan vihaama publikaani eli tullimies.
        Tullimiehet olivat miehitysvallan, eli pakanoitten kanssa yhteistyössä.
        He usein syyllistyivät taloudellisiin väärinkäytöksiin. Ei ihme, että publikaanit rinnastettiin muihin syntisiin ja saivat jäädä juutalaisen yhteisön ulkopuolelle (15).

Kutsun saatuaan (14) Leevi jätti heti toimensa ja lähti seuraamaan Jeesusta (14).
        Jeesus myös aterioitsi Leevin kodissa ja mukana oli muitakin publikaaneja ja syntisiä opetuslapsien lisäksi.
        Kirjanoppineet saivat tästä aiheen syyttää Jeesusta syntisten kanssa seurustelusta. Jeesus vastaa syytöksiin:
        ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat” (17).

Katekismus:
        ”Jeesus etsi yhteyteensä erityisesti sellaisia, joita pidettiin arvottomina ja syntisinä. Tämä lohdutti heitä, mutta loukkasi muita. Näin Jeesus osoitti Jumalan käsittämättömän rakkauden, joka etsii syntisiä ja tahtoo pelastaa heidät. Tätä rakkautta, joka tulee osaksemme ilman omaa ansiotamme, sanotaan ARMOKSI".

Moni ihminen hylkää tänään Jumalan kutsun. Hän esittää monia verukkeita ja puolusteluja välttyäkseen asettumasta Jumalan kasvojen valkeuteen. Näin hän paaduttaa sydämensä ja vaipuu yhä syvemmälle suruttomuuteen.
        --
        1.Joh.1:8
        "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä".
        Hyvä, että tätä jaetta usein toistetaan!
        Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme.

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

ml213: "Itse ymmärrän tuon tilanteen siten, että rukoilijat elivät VT aikaa. Tämä tilannehan muuttaa kaiken".
        --
        Kyllä esimerkki sopii hyvin tähänkin aikaan ja ketjun aiheeseen.
        Hyvä esimerkki myös syntisten ja synnittömien suhtautumisesta Jeesukseen on Mark.2:13-17.
        Kyse on taas publikaaneista ja fariseuksista.
        -
        2:16 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
        2:17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
        --
        Leevi eli Matteus oli kansan vihaama publikaani eli tullimies.
        Tullimiehet olivat miehitysvallan, eli pakanoitten kanssa yhteistyössä.
        He usein syyllistyivät taloudellisiin väärinkäytöksiin. Ei ihme, että publikaanit rinnastettiin muihin syntisiin ja saivat jäädä juutalaisen yhteisön ulkopuolelle (15).

Kutsun saatuaan (14) Leevi jätti heti toimensa ja lähti seuraamaan Jeesusta (14).
        Jeesus myös aterioitsi Leevin kodissa ja mukana oli muitakin publikaaneja ja syntisiä opetuslapsien lisäksi.
        Kirjanoppineet saivat tästä aiheen syyttää Jeesusta syntisten kanssa seurustelusta. Jeesus vastaa syytöksiin:
        ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat” (17).

Katekismus:
        ”Jeesus etsi yhteyteensä erityisesti sellaisia, joita pidettiin arvottomina ja syntisinä. Tämä lohdutti heitä, mutta loukkasi muita. Näin Jeesus osoitti Jumalan käsittämättömän rakkauden, joka etsii syntisiä ja tahtoo pelastaa heidät. Tätä rakkautta, joka tulee osaksemme ilman omaa ansiotamme, sanotaan ARMOKSI".

Moni ihminen hylkää tänään Jumalan kutsun. Hän esittää monia verukkeita ja puolusteluja välttyäkseen asettumasta Jumalan kasvojen valkeuteen. Näin hän paaduttaa sydämensä ja vaipuu yhä syvemmälle suruttomuuteen.
        --
        "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä".
        Hyvä, että tätä jaetta usein toistetaan!
        Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme.

Tarkoitin todella, että olivatko nuo mainitsemasi ihmiset uskossa Jeesukseen,- vai elivätkö he VT aikaa ja uskoa Jumalaan, jolloin oli mm syntien uhri/uhrimenot.

"Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä". '

Niin, kuten toisaalla jo pohdin, niin huomioithan todella, miten Hengellinen ihmisemme on Jumalasta syntynyt,- joka ei syntiä tee ja lihallinen ihmisemme on se,- joka taas syntiä tekee. Ymärrän, miten uudestisyntyneen ihmisen tulee valvoa,- ettei tämä lihallinen ihmisemme saa hallita ja syntiä tehdä.Sekin tulee huomioida, ettei lihallinen ihmisemme peri Jumalan valtakuntaa. Koko lihallinen ihminen on riesana vaeltaessamme uskossa/Jumalan lapsena.

• Erkki Leminen kirjoittaa:
      http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Vanhurskasjasyntinen.htm

”Kristinuskon paradokseja – vastakohtia – on, että kristitty on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas, kelvoton ja kelvollinen, saastainen ja pyhä. Hän on myös samalla kertaa heikko ja voimakas. Nämä eivät ole pelkkiä sanontoja, vaan jokapäiväistä kipeää totta jokaisen kristityn elämässä.

Tätä kaksijakoisuus ei ole kaksinaamaisuutta. Kristitty on ehyesti Herran oma, vaikka hän huomaakin, ettei koskaan ole kokonainen niin kuin matkalle lähtiessään kuvitteli… Uskoimme, että nyt synnit on pyyhitty pois eikä uusia enää tehdä. Luulimme pääsevämme kaikesta entisestä… Itselläni oli käsitys, että Hengellä täytetyllä ei ole kiusauksia ja että uuden voiman turvin kuljetaan iloiten ja kiittäen taivasta kohden.

Monet joutunevat minun laillani suureen ristiriitaan Jumalan opettaessa, että olemme samalla kertaa syntiset ja vanhurskaat. Vanha luonto on tallella ja Jumala sallii kiusausten tulla… ”

(Erkki Leminen, Sana 13.10.1981).
      --
      Niinpä kristityt rukoilevatkin Jeesuksen opettamaa rukousta:

Tai, kuten publikaani:
      "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen". (Luuk. 18:13).

Tai:
      "Syvyydestä minä huudan sinua, Herra.
      Herra, kuule minun ääneni.
      Tarkatkoot sinun korvasi rukoustani.
      Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit,
      Herra, kuka silloin kestää?
      Mutta sinun on armo, sinä annat anteeksi,
      että me eläisimme sinun pelossasi.
      Sen tähden, Jumala,
      ole minulle armollinen hyvyydessäsi.
      Pese minut puhtaaksi rikoksestani
      ja anna lankeemukseni anteeksi.
      Sinua vastaan olen rikkonut,
      olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi.
      Käännä katseesi pois synneistäni
      ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
      Jumala, luo minuun puhdas sydän
      ja uudista minut, anna vahva henki".

• Ihminen ei voi olla syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa. Ei Raamattu kerro syntisestä vanhurskaasta sanallakaan, ei myöskään syntisestä uskovaisesta. Uskovan vanhurskaan sielu on Jumalan silmissä synnitön ja puhdas kun se on Jeesuksen verellä pesty puti puhtaaksi. On kummallista kun sinä et uskovana näin yksinkertaista asiaa käsitä?

Ihmisen näkökulmasta katsottuna me uskovaisinakin olemme heikkoja ja syntisiä, lihassamme asuvan synnin takia. Emme missään tapauksessa ole täydellisiä, lihassamme asuvan synnin johdosta. Mutta tässä on tärkeää huomata se, että Jeesuksen verellä pesty sielumme on synnistä puhdas ja vapaa synnin orjuudesta. On kummallista kun sinä paneudut vain siihen syntiseen lihaan vaikkei se edes pelastu eikä lihassamme olevaa syntiä saa millään pois. Minä julistan sielujen pelastumista Jeesuksessa Kristuksessa, en lihamme syntisyyttä, sillä se ei ketään hyödytä. Saarnaa sinä lihan syntisyyttä jos koet sen sydämen asiaksesi, minä saarnaa pelastusta ja sielujen voittamista Jumalalle Jeesuksessa Kristuksessa. Sielut ne on jotka pelastuvat kun ovat Jeesuksen verellä pestyjä ja puti puhtaita kaikesta synnistä!

Ymmärrätkö Tapio vieläkään mistä minä puhun ja julistan

• Aamen.

oman vajavaisuutemme yli uskon alkajaan ja täyttäjään. Aivan varmasti me joudumme pyytämään anteeksi näinä vajavuutemme päivinä, mutta silti iloitsemme, sillä mehän tunnustamme Jeesuksen uhrauksen voittoa. Jos ei Jeesus olisi tullut ja täyttänyt lakia, niin me jäisimme lainrikkojiksi ja joutuisimme vastaamaan laille, mutta nyt meillä on pelastus, siinä suuressa Pelastajassa, joka tuli taivaasta alas ja antoi Itse Uhrin puolestamme. Jos me teemme syntiä, niin Herra armahtakoon, että me ymmärrämme kääntyä Hänen puoleensa ja tunnustaa synnit ja näin saamme tulla vapaaksi. Elämme armonalla, joka ei tarkoita sitä, että synti on armonalla, vaan tarkoittaa sitä, että me uskovaiset saamme syntimme anteeksi ja saamme jatkaa joko ristillä parannuksen tekoa, tai portista sitään päässeenä avaralla paikalla.
        Ei omalla voimallamme, vaan Jumalan Voimalla.

• Aamen.
        Il-Mari kirjoitti:

Ihminen ei voi olla syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa. Ei Raamattu kerro syntisestä vanhurskaasta sanallakaan, ei myöskään syntisestä uskovaisesta. Uskovan vanhurskaan sielu on Jumalan silmissä synnitön ja puhdas kun se on Jeesuksen verellä pesty puti puhtaaksi. On kummallista kun sinä et uskovana näin yksinkertaista asiaa käsitä?

Ihmisen näkökulmasta katsottuna me uskovaisinakin olemme heikkoja ja syntisiä, lihassamme asuvan synnin takia. Emme missään tapauksessa ole täydellisiä, lihassamme asuvan synnin johdosta. Mutta tässä on tärkeää huomata se, että Jeesuksen verellä pesty sielumme on synnistä puhdas ja vapaa synnin orjuudesta. On kummallista kun sinä paneudut vain siihen syntiseen lihaan vaikkei se edes pelastu eikä lihassamme olevaa syntiä saa millään pois. Minä julistan sielujen pelastumista Jeesuksessa Kristuksessa, en lihamme syntisyyttä, sillä se ei ketään hyödytä. Saarnaa sinä lihan syntisyyttä jos koet sen sydämen asiaksesi, minä saarnaa pelastusta ja sielujen voittamista Jumalalle Jeesuksessa Kristuksessa. Sielut ne on jotka pelastuvat kun ovat Jeesuksen verellä pestyjä ja puti puhtaita kaikesta synnistä!

Ymmärrätkö Tapio vieläkään mistä minä puhun ja julistan

väärin. Eikö Tapio kerro niin ihmisen, kuin Jumalankin näkökulmasta, kun sanoo ihmisen olevan yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas. Jos meidän lihassamme asuu synti, niin kyllä me olemme syntisiä, mutta Jumala ei katso meidän lihaamme, eikä asu lihassamme, vaan hegessämme. Pitäisikö teidän lähentyä uskonopissa myöntämällä molemmat, että opissa on vielä molemmilla opittavaa. On minullakin.

• Aamen. kirjoitti:

väärin. Eikö Tapio kerro niin ihmisen, kuin Jumalankin näkökulmasta, kun sanoo ihmisen olevan yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas. Jos meidän lihassamme asuu synti, niin kyllä me olemme syntisiä, mutta Jumala ei katso meidän lihaamme, eikä asu lihassamme, vaan hegessämme. Pitäisikö teidän lähentyä uskonopissa myöntämällä molemmat, että opissa on vielä molemmilla opittavaa. On minullakin.

Jumalan näkökulmasta katsottuna vanhurskaan sielu ei voi olla syntinen ja synnitön yhtä aikaa. Se joko on syntinen tai synnitön, muuta vaihtoehtoa ei ole. Huomaa että puhun sielusta, en lihasta! Jumala ei katso muuta kuin sielua onko sielu puhdas synnistä vai ei. Ei Hän lihastamme ole kiinnostunut. On huomattava että Jeesus Kristus on sielujemme pelastaja ja voittaja. Tällä palstalla näyttää olevan monia jotka kuvittelevat että lihamme pelastuu, tai ainakin siltä se vaikuttaa kun lihamme synnistä niin tahtovat kirjoittaa ja esille tuoda. Minä taasen en ole siitä kiinnostunut, vaan olen kiinnostunut voittamaan syntisiä sieluja Herralle. Koen sen tehtäväkseni ja siitä tahdon kertoa. Jeesus Kristus on sielujemme voittaja. Aamen!

• Aamen.
        Il-Mari kirjoitti:

Jumalan näkökulmasta katsottuna vanhurskaan sielu ei voi olla syntinen ja synnitön yhtä aikaa. Se joko on syntinen tai synnitön, muuta vaihtoehtoa ei ole. Huomaa että puhun sielusta, en lihasta! Jumala ei katso muuta kuin sielua onko sielu puhdas synnistä vai ei. Ei Hän lihastamme ole kiinnostunut. On huomattava että Jeesus Kristus on sielujemme pelastaja ja voittaja. Tällä palstalla näyttää olevan monia jotka kuvittelevat että lihamme pelastuu, tai ainakin siltä se vaikuttaa kun lihamme synnistä niin tahtovat kirjoittaa ja esille tuoda. Minä taasen en ole siitä kiinnostunut, vaan olen kiinnostunut voittamaan syntisiä sieluja Herralle. Koen sen tehtäväkseni ja siitä tahdon kertoa. Jeesus Kristus on sielujemme voittaja. Aamen!

että sielu tuottaa lihallisuutta, eli sielu on se liha, joka joko tekee parannuksen ja lähtee seuraamaan Sielujen Paimenta Herraa ja muuttuu hengelliseksi. Sielu/psyyke, joka ei seuraa sielujen Paimenta, jää sielulliseksi, eli lihalliseksi. Jumala asuu meidän hengessämme ja johdattaa sen kautta sieluamme parannukseen.

• Aamen. kirjoitti:

"ongelma" tässä asiassa on se kun

1. Uskovat katsovat itseensä ja toisiin uskoviin; he näkevät syntiä.
        2. Jumala katsoo uskovaan; Hän näkee Jeesuksen vanhurskauden ja viattomuuden uskovassa.

USKOONTULLUT SUURI(KIN) SYNTINEN ON VAUVAN VIATTOMUUDESSA

On siis kysymys siitä mistä näkökulmasta ja kenen "silmalaseilla" ihmistä katsotaan.
        Mutta jos se olisi näin yksinkertaista, ei tämä olisikaan mikään ongelma eikä siitä tarvitsisi väitellä.
        Monet loukkkaantuvat "Jumalan silmalaseihin" koska he ajattelevat vanhurskaudesta saarnaavien suosivan syntiä uskovassa. He luulevat että me tarkoitamme että uskova saa tehdä syntiä mielin määrin ja Jumala ei näe niitä. Näinhän asia ei ole. Jumala näkee synnit joita uskova tekee. Uskova ei kuitenkaan elä tahallisessa synnissä. Hän ei saata harjoittaa syntiä tahallisesti ja määrätietoisest. Pyhä Henki uskovassa on voima syntiä vastaan. Kompuroinnit ovat eri asia ja siitä edellä.

Kun joku, kuka tahansa tulee uskoon, hän saa KAIKKI SYNTINSÄ ANTEEKSI HERRALTA JEESUKSELTA KRISTUKSELTA. Sillä ei ole sitten mitään merkitystä kuinka suuret tai vakavat tai monilukuiset ja kauhistuttavat tai vähäpätöiset yksilöihmisen synnit ovat. Jeesuksen veri puhdistaa KAIKESTA SYNNISTÄ parannuksen tekevän vilpittömän Jeesukseen uskovan ihmisen. HÄN ON SILLOIN PUTIPUHDAS SYNNISTÄ. Hän on synnistä vapautettu. Hän on Jumalan lapsi ja vanhurskas ja pyhä Herran Jeesuksen ristin sovitustyön tähden. Murhaaja, raiskaaja, ryöstäjä, vakivallantekijä, huumekauppias, prostituoitu ja kaikki muut suuret syntisetkin ovat Jeesuksen veren puhdistuksen saaneina yhtä puhtaita synnistä kuin äidin rintoja imevä vauva. Tämä on sovituksen seuraus, sen hedelmä ja siunaus meille Jeesukseen uskoville ihmisille.
        Näin jokaiselle vanhurskautta janoavalle ihmiselle tarjotaan täydellistä anteeksiantamusta Kristuksessa.

Jumala antaa meille tämän puhtauden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Silloin autuuden ja Pyhän Hengen elämän virrat virtaavat Jeesukseen uskovan sydämessä. Elämä ilmestyi ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä elämästä joka oli Isän luona ja ilmestyi MEILLE (1 Joh 1:1-2). Uskoon tullut suuri syntinen ymmärtää että puhtauden ja autuuden kokeminen ei perustunut hänen omaan suoritustasoonsa. Hän ymmärtää että se perustui Jeesuksen veren puhdistavaan voimaan. Silloin kiitos ja ylistys virtaavat huulilta ilman käskemistä ylistämään Herraa Jeesusta Kristusta. AAMEN!

• jaikal kirjoitti:

"ongelma" tässä asiassa on se kun

1. Uskovat katsovat itseensä ja toisiin uskoviin; he näkevät syntiä.
        2. Jumala katsoo uskovaan; Hän näkee Jeesuksen vanhurskauden ja viattomuuden uskovassa.

USKOONTULLUT SUURI(KIN) SYNTINEN ON VAUVAN VIATTOMUUDESSA

On siis kysymys siitä mistä näkökulmasta ja kenen "silmalaseilla" ihmistä katsotaan.
        Mutta jos se olisi näin yksinkertaista, ei tämä olisikaan mikään ongelma eikä siitä tarvitsisi väitellä.
        Monet loukkkaantuvat "Jumalan silmalaseihin" koska he ajattelevat vanhurskaudesta saarnaavien suosivan syntiä uskovassa. He luulevat että me tarkoitamme että uskova saa tehdä syntiä mielin määrin ja Jumala ei näe niitä. Näinhän asia ei ole. Jumala näkee synnit joita uskova tekee. Uskova ei kuitenkaan elä tahallisessa synnissä. Hän ei saata harjoittaa syntiä tahallisesti ja määrätietoisest. Pyhä Henki uskovassa on voima syntiä vastaan. Kompuroinnit ovat eri asia ja siitä edellä.

Kun joku, kuka tahansa tulee uskoon, hän saa KAIKKI SYNTINSÄ ANTEEKSI HERRALTA JEESUKSELTA KRISTUKSELTA. Sillä ei ole sitten mitään merkitystä kuinka suuret tai vakavat tai monilukuiset ja kauhistuttavat tai vähäpätöiset yksilöihmisen synnit ovat. Jeesuksen veri puhdistaa KAIKESTA SYNNISTÄ parannuksen tekevän vilpittömän Jeesukseen uskovan ihmisen. HÄN ON SILLOIN PUTIPUHDAS SYNNISTÄ. Hän on synnistä vapautettu. Hän on Jumalan lapsi ja vanhurskas ja pyhä Herran Jeesuksen ristin sovitustyön tähden. Murhaaja, raiskaaja, ryöstäjä, vakivallantekijä, huumekauppias, prostituoitu ja kaikki muut suuret syntisetkin ovat Jeesuksen veren puhdistuksen saaneina yhtä puhtaita synnistä kuin äidin rintoja imevä vauva. Tämä on sovituksen seuraus, sen hedelmä ja siunaus meille Jeesukseen uskoville ihmisille.
        Näin jokaiselle vanhurskautta janoavalle ihmiselle tarjotaan täydellistä anteeksiantamusta Kristuksessa.

Jumala antaa meille tämän puhtauden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Silloin autuuden ja Pyhän Hengen elämän virrat virtaavat Jeesukseen uskovan sydämessä. Elämä ilmestyi ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä elämästä joka oli Isän luona ja ilmestyi MEILLE (1 Joh 1:1-2). Uskoon tullut suuri syntinen ymmärtää että puhtauden ja autuuden kokeminen ei perustunut hänen omaan suoritustasoonsa. Hän ymmärtää että se perustui Jeesuksen veren puhdistavaan voimaan. Silloin kiitos ja ylistys virtaavat huulilta ilman käskemistä ylistämään Herraa Jeesusta Kristusta. AAMEN!

USKOVAN VAELLUS

Sitten Jumala tahtoo että uskova näkee myös jatkossa itsensä puhtaana ja viattomana Kristuksessa Jeesuksessa ja että hän iloitsee autuudestaan ja kiittää siitä Jeesusta Kristusta. Näinhän se meneekin monen vasta uskoon tulleen elämässä. Mutta jonkun ajan kuluttua vilpitön pelastuksen ja autuuden kokenut uskova alkaa huomaamaan että synti asuu minussa. En olekaan päässyt synnittömään tilaan omien tekojeni perusteella, en siitäkään huolimatta vaikka olen taistellut syntiä vastaan ja yrittänyt pitää itseni puhtaana. Monelle tämän havaitseminen on suuri järkytys. Mutta ei hätää! Jumalalla on tähänkin ongelmaan ratkaisu.

Jumala näki että kukaan uskova ei kykene elämään synnittömästi. Tahraamme itsemme päivittäin tiedostamattomillakin ja tahattomilla synneillä. Jumala tiesi myös että sinä ja minä lankeilemme tietoiseenkin syntiin enemmän tai vähemmän. Siksi hän on järjestänyt niin että vilpitön Jeesukseen uskova kilvoitteleva syntiä vastaan taisteleva uskova on JATKUVASSA JEESUKSEN VEREN HUUHTELUSSA. "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1 Joh 1:7). Tämä "puhdistaa" on jatkuvaa puhdistamista. Se ei ole ainoastaa yksi kerta uskoontulossamme kun Jeesuksen veri puhdisti meidät kaikesta synnistä. Huomaa, että tässä on kysymys uskovasta Jumalan lapsesta jota veri puhdistaa. "Mutta jos me valkeudessa vaellamme niin meillä on yhteys keskenämme". Uskova vaeltaa valkeudessa ja hänellä on yhteys sekä Jumalaan että toisiin uskoviin. Silloin Jeesuksen veri puhdistaa häntä jatkuvasti. Mehän emme mitenkään muuten pysyisi puhtaina. Olemme riippuvaisia päivittäisestä ja hetkittäisestä Jeesuksen veren puhdistuksesta. Nyt kun olemme jatkuvassa "suihkussa" niin pysymme uskovina puhtaina. Emmehän me saaneet uskoontulossakaan puhdistusta synneistämme omilla ansioillamme ja omilla teoillamme. Siihen tarvittiin Jeesuksen veren puhdistus. Niin uskovakin trvitsee ja saa jatkuvan puhdistuksen synneistään. Jeesuksen sovitustyö kattaa nekin synnit joihin lankeilemme uskovina. Kaikki, koko maailman synti oli Jeesuksessa Kristuksessa, nekin synnit joita ihmiset tekevät huomenna ja ensi vuonna. Jumala rankaisi Jeesusta myös uskovien tulevista synneistä.

YHTEENVETO

Uskoontulossa uskova saa Jeesuksen veren puhdistuksen kaikesta synnistä.
        Jumala pitää uskovan puhtaana huuhtelemalla hänet verellään päivittäin ja hetkittäin.
        Näin uskova säilyttää puhtautensa Jeesuksessa Kristuksessa. Ainoa edellytys on että pysymme uskossa ja elämme pyhityselämää. Se tarkoittaa sitä että pidämme kiinni Jeesuksesta Kristuksesta ja luotamme Hänen armoonsa. Antaudumme Jumalalle päivittäin ja pyrimme pois kaikesta tietoisesta synnistä. Kun näin teemme, saamme luottaa Jumalan armoon Kristuksessa ja Jeesuksen veren puhdistavaan voimaan.

Jumala ei ole tarkoittanut että Hänen omansa tuijottavat itseensä ja omaan raadollisuuteensa. Sehän vain masentaa meitä. Jumala on tarkoittanut että uskova katsoo Kristukseen ja ajattelee Häntä. Silloin saamme voimaa kilvoitteluumme. Silloin myös pysymme uskossa ja veren huuhtelun alla. Hallelujaa!! Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle!

• jaikal kirjoitti:

USKOVAN VAELLUS

Sitten Jumala tahtoo että uskova näkee myös jatkossa itsensä puhtaana ja viattomana Kristuksessa Jeesuksessa ja että hän iloitsee autuudestaan ja kiittää siitä Jeesusta Kristusta. Näinhän se meneekin monen vasta uskoon tulleen elämässä. Mutta jonkun ajan kuluttua vilpitön pelastuksen ja autuuden kokenut uskova alkaa huomaamaan että synti asuu minussa. En olekaan päässyt synnittömään tilaan omien tekojeni perusteella, en siitäkään huolimatta vaikka olen taistellut syntiä vastaan ja yrittänyt pitää itseni puhtaana. Monelle tämän havaitseminen on suuri järkytys. Mutta ei hätää! Jumalalla on tähänkin ongelmaan ratkaisu.

Jumala näki että kukaan uskova ei kykene elämään synnittömästi. Tahraamme itsemme päivittäin tiedostamattomillakin ja tahattomilla synneillä. Jumala tiesi myös että sinä ja minä lankeilemme tietoiseenkin syntiin enemmän tai vähemmän. Siksi hän on järjestänyt niin että vilpitön Jeesukseen uskova kilvoitteleva syntiä vastaan taisteleva uskova on JATKUVASSA JEESUKSEN VEREN HUUHTELUSSA. "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1 Joh 1:7). Tämä "puhdistaa" on jatkuvaa puhdistamista. Se ei ole ainoastaa yksi kerta uskoontulossamme kun Jeesuksen veri puhdisti meidät kaikesta synnistä. Huomaa, että tässä on kysymys uskovasta Jumalan lapsesta jota veri puhdistaa. "Mutta jos me valkeudessa vaellamme niin meillä on yhteys keskenämme". Uskova vaeltaa valkeudessa ja hänellä on yhteys sekä Jumalaan että toisiin uskoviin. Silloin Jeesuksen veri puhdistaa häntä jatkuvasti. Mehän emme mitenkään muuten pysyisi puhtaina. Olemme riippuvaisia päivittäisestä ja hetkittäisestä Jeesuksen veren puhdistuksesta. Nyt kun olemme jatkuvassa "suihkussa" niin pysymme uskovina puhtaina. Emmehän me saaneet uskoontulossakaan puhdistusta synneistämme omilla ansioillamme ja omilla teoillamme. Siihen tarvittiin Jeesuksen veren puhdistus. Niin uskovakin trvitsee ja saa jatkuvan puhdistuksen synneistään. Jeesuksen sovitustyö kattaa nekin synnit joihin lankeilemme uskovina. Kaikki, koko maailman synti oli Jeesuksessa Kristuksessa, nekin synnit joita ihmiset tekevät huomenna ja ensi vuonna. Jumala rankaisi Jeesusta myös uskovien tulevista synneistä.

YHTEENVETO

Jumala pitää uskovan puhtaana huuhtelemalla hänet verellään päivittäin ja hetkittäin.
        Näin uskova säilyttää puhtautensa Jeesuksessa Kristuksessa. Ainoa edellytys on että pysymme uskossa ja elämme pyhityselämää. Se tarkoittaa sitä että pidämme kiinni Jeesuksesta Kristuksesta ja luotamme Hänen armoonsa. Antaudumme Jumalalle päivittäin ja pyrimme pois kaikesta tietoisesta synnistä. Kun näin teemme, saamme luottaa Jumalan armoon Kristuksessa ja Jeesuksen veren puhdistavaan voimaan.

Jumala ei ole tarkoittanut että Hänen omansa tuijottavat itseensä ja omaan raadollisuuteensa. Sehän vain masentaa meitä. Jumala on tarkoittanut että uskova katsoo Kristukseen ja ajattelee Häntä. Silloin saamme voimaa kilvoitteluumme. Silloin myös pysymme uskossa ja veren huuhtelun alla. Hallelujaa!! Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle!

Nyt kun sinua on varsin voimakkaasti höyhennetty ja herätelty totuuteen, alat
        painottaa oikeita asioita. Toivottavasti olet pääsemässä pysyvään muutokseen.

Kirjoitat: >>Antaudumme Jumalalle päivittäin ja
        pyrimme pois kaikesta tietoisesta synnistä.

• todé*
        Semper.Fidelis kirjoitti:

ole täällä koskaan pötyjä kirjoitellut. Ihmettelen suuresti tätä höyryämistä, joka hänen viestiensä ympärillä on ollut.
        Ei ole olemassa mitään "jaikalismia", vaan evankeliumia, jota hän on selostanut. Tyypillistä kyllä eritoten ateistit ja muutama harhaantunut uskova ovat ottaneet jaikalin hampaisiinsa. Kaipa sen tähden, kun tämä kirjoittaa niin suurella varmuudella.
        Samantapaista röykytystä on saanut osakseen mohikaani.

• todé* kirjoitti:

ole täällä koskaan pötyjä kirjoitellut. Ihmettelen suuresti tätä höyryämistä, joka hänen viestiensä ympärillä on ollut.
        Ei ole olemassa mitään "jaikalismia", vaan evankeliumia, jota hän on selostanut. Tyypillistä kyllä eritoten ateistit ja muutama harhaantunut uskova ovat ottaneet jaikalin hampaisiinsa. Kaipa sen tähden, kun tämä kirjoittaa niin suurella varmuudella.
        Samantapaista röykytystä on saanut osakseen mohikaani.

.

Sinulla todè* ei kaikesta päätellen ole ollut aikaa tai halua, tai ehkä ei kumpaakaan,
        ottaa kunnolla selvää, mitä kysymyksiä ns. jaikalismi-aihepiirin ympärillä on puitu.

Meillä on kaikilla oma tyylimme kirjoittaessamme tälle palstalle. Palsta on kuin
        pienen kylän raitti virtuaalisessa muodossa. Sinulla on oma hahmosi ja kulkutyylisi
        tuolla raitilla. Erilaisia hahmoja, erilaisia tyylejä, erilaisia painotuksia - siitähän
        se rikkaus muodostuu; niin reaalimaailman puolella kuin täällä virtuaalikylässäkin.

Mukavaa illan jatkoa!

.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

erottamaan Jumalan teon ja ihmisen teot toisistaan välttyäkseni viemästä vilpittömiä opetustani lukevia ihmisiä lain alle. Evankeliumissa on kaksi pää asiaa jotka minä erotan toisistaan.

1. Mitä Jumala teki Kristuksesa Jeesuksessa meidän hyväksemme.
        2. Mitä ihmisen pitää tehdä hyötyäkseen Jumalan teosta Kristuksessa.

Nämä asiat pitää erotta toisistaan sekä suullisessa julistuksessa että kirjoituksissamme.
        Minä olen keskittynyt kirjoittamaan Jumalan teosta Kristuksessa. Sinä kirjoitat uskovan teoista Kristuksessa ts. uskovan osuudesta pyhityksessä. Molempia tarvitaan. Mutta koska monet painottavat lakihenkisesti ihmisen tekoja, minä olen katsonut tarpeelliseksi keskittyä Jumalan teon julistukseen. Olen ymmärtänyt että Jumalassa ja Hänen teossaan on pelastus.

Minä en ole muuttanut oppiani. Ei ole ollut tarvetta muuttaa. Olen aina opettaessani uskoon tuloa opettanut parannuksen tekoa ja synnistä luopumista. Olen myös opettanut kuuliaisuuden tärkeydestä uskovan vaelluksessa. Minun kirjoituksistani ei löydy synnin suosimista eikä vähettelyä. Jos joku sitä näkee, se on väärin ymmärrys tai tahallinen kirjoitukseni vääristely. Nyt tässä ketjussa kirjoitin samassa kirjoituksessa sekä Jumalan teosta Kristuksessa että uskovan vaelluksesta. Kun puhutaan uskovan vaelluksesta, synnistä luopuminen ja pyhitys tulee automaattisesti mukaan. Miten opetat pyhitystä ilman parannussaarnaa?

Minä tiedän keneltä olen oppini saanut. Minä uskallan vastata opetuksestani Jumalan edessä.
        En väitä että olisin kaikessa sataprosenttisen oikeassa. Ei sellaista voida vaatia keneltäkään. Ei siihen kukaan kykene. Kaikki me hairahdumme jossakin kohden puheissamme. Näin todistaa Jumalan Sana. Enkä minä ole poikkeus. Mutta väitän että opetukseni pääpiirteet ovat oikeata evankeliumia. Ole saanut oppini yksinäisyydessä tutkimalla Raamattua Pyhän Hengen täyteyden saamisen jälkeen. Olen huomannut vanhojen kokeneiden saarnaajien opettavan samoin kuin olen itse Raamatusta ymmärtänyt. Se on antanut varmuutta ja iloa siitä että Pyhä Henki on opettanut minulle Sanaa suoraan ilman toisen ihmisen osuutta. Sitten olen opettanut puheilla ja kirjoituksilla. Minua kuunnelleet vanhat kokeneet armoitetut saarnaajat ovat todistaneet oppini olevan Jumalasta. Tälläkin palstalla moni uskova todistaa että opetan oikein Jumalan Sanaa.

• jaikal kirjoitti:

erottamaan Jumalan teon ja ihmisen teot toisistaan välttyäkseni viemästä vilpittömiä opetustani lukevia ihmisiä lain alle. Evankeliumissa on kaksi pää asiaa jotka minä erotan toisistaan.

1. Mitä Jumala teki Kristuksesa Jeesuksessa meidän hyväksemme.
        2. Mitä ihmisen pitää tehdä hyötyäkseen Jumalan teosta Kristuksessa.

Nämä asiat pitää erotta toisistaan sekä suullisessa julistuksessa että kirjoituksissamme.
        Minä olen keskittynyt kirjoittamaan Jumalan teosta Kristuksessa. Sinä kirjoitat uskovan teoista Kristuksessa ts. uskovan osuudesta pyhityksessä. Molempia tarvitaan. Mutta koska monet painottavat lakihenkisesti ihmisen tekoja, minä olen katsonut tarpeelliseksi keskittyä Jumalan teon julistukseen. Olen ymmärtänyt että Jumalassa ja Hänen teossaan on pelastus.

Minä en ole muuttanut oppiani. Ei ole ollut tarvetta muuttaa. Olen aina opettaessani uskoon tuloa opettanut parannuksen tekoa ja synnistä luopumista. Olen myös opettanut kuuliaisuuden tärkeydestä uskovan vaelluksessa. Minun kirjoituksistani ei löydy synnin suosimista eikä vähettelyä. Jos joku sitä näkee, se on väärin ymmärrys tai tahallinen kirjoitukseni vääristely. Nyt tässä ketjussa kirjoitin samassa kirjoituksessa sekä Jumalan teosta Kristuksessa että uskovan vaelluksesta. Kun puhutaan uskovan vaelluksesta, synnistä luopuminen ja pyhitys tulee automaattisesti mukaan. Miten opetat pyhitystä ilman parannussaarnaa?

Minä tiedän keneltä olen oppini saanut. Minä uskallan vastata opetuksestani Jumalan edessä.
        En väitä että olisin kaikessa sataprosenttisen oikeassa. Ei sellaista voida vaatia keneltäkään. Ei siihen kukaan kykene. Kaikki me hairahdumme jossakin kohden puheissamme. Näin todistaa Jumalan Sana. Enkä minä ole poikkeus. Mutta väitän että opetukseni pääpiirteet ovat oikeata evankeliumia. Ole saanut oppini yksinäisyydessä tutkimalla Raamattua Pyhän Hengen täyteyden saamisen jälkeen. Olen huomannut vanhojen kokeneiden saarnaajien opettavan samoin kuin olen itse Raamatusta ymmärtänyt. Se on antanut varmuutta ja iloa siitä että Pyhä Henki on opettanut minulle Sanaa suoraan ilman toisen ihmisen osuutta. Sitten olen opettanut puheilla ja kirjoituksilla. Minua kuunnelleet vanhat kokeneet armoitetut saarnaajat ovat todistaneet oppini olevan Jumalasta. Tälläkin palstalla moni uskova todistaa että opetan oikein Jumalan Sanaa.

Palaat jälleen vanhaan sinulle tuttuun "lantin kaksi puolta" -evankeliumiisi.

On harhauttavaa, että lähes poikkeuksetta julistat voitonriemuisella paatoksella
        sitä osuutta, jonka Jumala on tehnyt meidän puolestamme. Hallelujasi raikuvat.

Totta kai on riemullista ylistää pelastuksemme Päämiestä Hänen sovitustyöstään.
        Mutta miksi jätät useimmiten mainitsematta, siis kokonaan vaille mainintaa sen,
        ratkaisevan osuuden, joka meille ihmisille kuuluu: kuuliaisuuden Sanaa kohtaan?

'Julistuksestasi' saa jossain määrin maanisen kuvan, sellaisen, jossa ei ole mukana
        koko evankeliumin totuus. Itsehän myönnätkin se, että julistat mieluummin vain
        "toista puolta evankeliumista", sitä Jumalan puolta, jossa meidän osuus vaietaan.

Onko evankeliumin puolikas totuuden mukaista Jumalan Sanaa, sen voi jokainen
        itse päätellä tykönään. Minä en tyydy puolikkaisiin. Miksi? Siksi, että puolikas
        edustaa jotain muuta kuin Jumalan täyttä evankeliumia ja Totuuden sanaa.

Muistetaan tämä: totuutta ei voi puolittaa. Puolitotuus ei ole enää totuus.

.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Palaat jälleen vanhaan sinulle tuttuun "lantin kaksi puolta" -evankeliumiisi.

On harhauttavaa, että lähes poikkeuksetta julistat voitonriemuisella paatoksella

Totta kai on riemullista ylistää pelastuksemme Päämiestä Hänen sovitustyöstään.
        Mutta miksi jätät useimmiten mainitsematta, siis kokonaan vaille mainintaa sen,
        ratkaisevan osuuden, joka meille ihmisille kuuluu: kuuliaisuuden Sanaa kohtaan?

'Julistuksestasi' saa jossain määrin maanisen kuvan, sellaisen, jossa ei ole mukana
        koko evankeliumin totuus. Itsehän myönnätkin se, että julistat mieluummin vain
        "toista puolta evankeliumista", sitä Jumalan puolta, jossa meidän osuus vaietaan.

Onko evankeliumin puolikas totuuden mukaista Jumalan Sanaa, sen voi jokainen
        itse päätellä tykönään. Minä en tyydy puolikkaisiin. Miksi? Siksi, että puolikas
        edustaa jotain muuta kuin Jumalan täyttä evankeliumia ja Totuuden sanaa.

Muistetaan tämä: totuutta ei voi puolittaa. Puolitotuus ei ole enää totuus.

.

>>>On harhauttavaa, että lähes poikkeuksetta julistat voitonriemuisella paatoksella

• Tapio522eikirj
        jaikal kirjoitti:

>>>On harhauttavaa, että lähes poikkeuksetta julistat voitonriemuisella paatoksella

jaikal: "Näinhän monet väittävätkin että uskovakin on syntinen".
        --
        Kuten Paavalikin!(1.Tim.1:15)

• jaikali
        Tapio522eikirj kirjoitti:

--

muitakin Paavalin kirjoittamia jakeita niin saat kokonaiskuvan hänen opistaa.
        Voit aloittaa Room 5:1:stä ja tutkia oliko Paavali syntinen omasta mielestään.
        No, jos hän ei ollutkaan syntinen, tuo 1 Tim 1:15 jakeen sanoma on siloin ymmärrettävä
        suuremmassa yhteydessä ja näin ymmärrys kasvaa ja oppi tervehtyy.

• jaikali
        Tapio522eikirj kirjoitti:

--

väität ja opetat julkisesti että uskova on syntinen, sinä olet mitätöinyt Jesuksen Kristuksen ristin työn ja sen merkityksen uskovalle. Sinä perustat oppisi yhteen väärin ymmärtämääsi jakeesen ja kumoat sillä ainakin kolmekymmentä jaetta jotka todistavat kokonaan toista. KUINKA SINÄ VOIT opettaa vastoin näiden monien jakeiden sanaa? Kuinka sinä voit luulla että olet oikeassa opissa? Oletko sokea noiden muiden jakeiden sanoille? Lue hyvä mies mikä syntisestä tulee uskoontulossa Room 3:21 jakeesta eteenpäin.

• jaikali kirjoitti:

muitakin Paavalin kirjoittamia jakeita niin saat kokonaiskuvan hänen opistaa.
        Voit aloittaa Room 5:1:stä ja tutkia oliko Paavali syntinen omasta mielestään.
        No, jos hän ei ollutkaan syntinen, tuo 1 Tim 1:15 jakeen sanoma on siloin ymmärrettävä
        suuremmassa yhteydessä ja näin ymmärrys kasvaa ja oppi tervehtyy.

Kertausta!

VARMUUS PELASTUKSESTA
        Room. 5:1-11
        --
        5:1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        5:2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
        --
        Roomalaiskirjeessä alkaa jakso, joka kestää 8:nen luvun loppuun. Aiheena on uusi elämä Kristuksessa.
        ”Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa” aloittaa Paavali esityksensä (1).
        Perustus on laskettu. Nyt on lähdettävä rakentamaan annetulle perustukselle. Turvattuun elämään tarvitaan rauhaa ja tämä rauha on hankittu meille ”meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta”.

Syntiinlankeemuksessa Jumalan kirkkauden menettänyt ihminen (Room. 3:23) voi nyt kerskata ”Jumalan kirkkauden toivosta” (2). Mitkään ahdistukset eivät voi tehdä tyhjäksi tätä toivoa (3-5) eikä sammuttaa uskoa. Päinvastoin, uskomme vahvistuu entisestään.

Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki kirkastaa meille Jumalan rakkauden:
        ”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).

Paavali jatkaa ylistämällä tätä Jumalan suurta rakkautta meitä heikkoja ja syntisiä kohtaan (6-8). Jumalan rakkaus käy yli ymmärryksemme.
        Jumala itse astui taivaasta alas toimittaakseen sovituksen ja pelastuksen koko ihmiskunnalle (9-11).
        Kuinka valtava sanoma meille on annettu julistettavaksi!

• Aamen.
        jaikali kirjoitti:

väität ja opetat julkisesti että uskova on syntinen, sinä olet mitätöinyt Jesuksen Kristuksen ristin työn ja sen merkityksen uskovalle. Sinä perustat oppisi yhteen väärin ymmärtämääsi jakeesen ja kumoat sillä ainakin kolmekymmentä jaetta jotka todistavat kokonaan toista. KUINKA SINÄ VOIT opettaa vastoin näiden monien jakeiden sanaa? Kuinka sinä voit luulla että olet oikeassa opissa? Oletko sokea noiden muiden jakeiden sanoille? Lue hyvä mies mikä syntisestä tulee uskoontulossa Room 3:21 jakeesta eteenpäin.

Jeesuksen opetukset. Jeesus sanoo, että jos TE PYSYTTE MINUSSA, niin Minä pysyn teissä ja se tarkoittaa sitä, että kaikki Jeesuksen antamat ohjeet ja neuvot on otettava todesta ja siinä meillä on koko tälle matkalle tekemistä. Kyllähän sinä jonkin verran siitä nyt puhutkin, mutta et riittävästi. Aikanaan, kun tulin tälle palstalle sain huomata, että Jeesus oli heitetty pois ja kerrottiin uskosta, jossa ei laki ollut täytettynä. Se oli monista miellyttävän kuuloista, mutta sellainen usko ei johtanut totuuden kautta Jumalan valtakuntaan. Sinä kerrot uskon tuloksista, mutta et siitä miten tulokseen päästään, joten sinä olet unohtanut sen, että evankeliumia saarnastaan syntisille ja sairaille. Tapio sen sijaan ei kerro siitä miten tuohon ihanaan tulokseen on tultu, vaan kertoo miten siihen on mahdollisuus tulla. Hän ei oikein käsitä julistustasi, joka kaipaakin nöyrtymistä.
        Jeesuksella on paljon sanottavaa ja Hänen antamansa Sanat johdattavat vapauteen ja rauhaan ja siksi julista Jeesuksesta. Ei vapautta ja rauhaa saavuta kukaan itsessään, vaan vain Jumalan Pojan kautta ja Jumalan Poika puhuu Raamatussa.

Oppi kehittyy kokonaiseksi vain nöyryydessä tutkitun Sanan kautta. Silloin ihminen ei etsi itselleen kunniaa, vaan etsii sitä vain Jeesukselle. Silloin hän kykenee tunnustamaan omat virheensäkin. Emme ole vielä täydelliseksi tulleet.
        Kuitenkin julistuksessasi on paljon hyvää ja oikeaa.

• jaikali kirjoitti:

Edelleen kertausta!

VANHURSKAUS
        Room. 3:21-31
        --
        3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        --
        Nämä Roomalaiskirjeen jakeet (3:21-26) sisältävät Raamatun ydinsanoman.
        Paavali sanoo, että ”kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” (23).

Aadam ja Eeva huomasivat syntiin langettuaan olevansa alastomia; he olivat menettäneet jumalallisen kirkkauden (1. Moos. 3:7). Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
        Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui. Ihminen mieltyi pahaan. Aadamin lankeemuksen kautta kaikki ovat tulleet syntisiksi, kuoleman ja perkeleen alaisiksi.

Miten kelpaamme Jumalalle?
        Paavali tuo esiin sen, kuinka Jumalan vanhurskaus on nyt ilmoitettu (Room 3:21) ja jokainen ihminen saa ottaa vastaan tämän ilmoituksen ilman mitään erotusta (3:22). Saamme lahjaksi vanhurskauden ”hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” (24).

Luemme Katekismuksestamme saman:
        ”Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät” (Katekismus)..
        ---
        Armo- sana Raamatussa ilmaisee Jumalan sydämen asennetta meitä syntisiä ihmisiä kohtaan. Jumala on armollinen ja laupias meitä kohtaan, kun otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme.

• Aamen.
        Tapio522 kirjoitti:

Edelleen kertausta!

VANHURSKAUS
        Room. 3:21-31
        --
        3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        --
        Nämä Roomalaiskirjeen jakeet (3:21-26) sisältävät Raamatun ydinsanoman.
        Paavali sanoo, että ”kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” (23).

Aadam ja Eeva huomasivat syntiin langettuaan olevansa alastomia; he olivat menettäneet jumalallisen kirkkauden (1. Moos. 3:7). Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
        Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui. Ihminen mieltyi pahaan. Aadamin lankeemuksen kautta kaikki ovat tulleet syntisiksi, kuoleman ja perkeleen alaisiksi.

Miten kelpaamme Jumalalle?
        Paavali tuo esiin sen, kuinka Jumalan vanhurskaus on nyt ilmoitettu (Room 3:21) ja jokainen ihminen saa ottaa vastaan tämän ilmoituksen ilman mitään erotusta (3:22). Saamme lahjaksi vanhurskauden ”hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” (24).

Luemme Katekismuksestamme saman:
        ”Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät” (Katekismus)..
        ---
        Armo- sana Raamatussa ilmaisee Jumalan sydämen asennetta meitä syntisiä ihmisiä kohtaan. Jumala on armollinen ja laupias meitä kohtaan, kun otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme.

vaan se on saamista ja antamista. Me saamme ohjeet ja neuvot Jumalan Pojalta, miten vapaus ja rauha saavutetaan. Ihminen syntyy uudeksi Jumalan ajalla ja se vaatii sitä, että ihminen pysyy pahoinakin päivinä Jumalan Pojassa, eli Jumalan Sanassa. Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi, täydellisen valmiiksi ja me saamme armosta tulla valmiiseen pelastukseen, jos pysymme Jumalan Sanassa ja teemme niin, kuin Jumalan sana ohjaa. Mitä Hän käskee meidän tehdä. Hän käskee meidän rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseämme, sillä tuossa riippuu koko laki ja kaikki profetiat.

Uskonlahjan voi myös menettää. Voittopalkintoa ei ole vielä kenellekään annettu.

• jaikali
        Aamen. kirjoitti:

Jeesuksen opetukset. Jeesus sanoo, että jos TE PYSYTTE MINUSSA, niin Minä pysyn teissä ja se tarkoittaa sitä, että kaikki Jeesuksen antamat ohjeet ja neuvot on otettava todesta ja siinä meillä on koko tälle matkalle tekemistä. Kyllähän sinä jonkin verran siitä nyt puhutkin, mutta et riittävästi. Aikanaan, kun tulin tälle palstalle sain huomata, että Jeesus oli heitetty pois ja kerrottiin uskosta, jossa ei laki ollut täytettynä. Se oli monista miellyttävän kuuloista, mutta sellainen usko ei johtanut totuuden kautta Jumalan valtakuntaan. Sinä kerrot uskon tuloksista, mutta et siitä miten tulokseen päästään, joten sinä olet unohtanut sen, että evankeliumia saarnastaan syntisille ja sairaille. Tapio sen sijaan ei kerro siitä miten tuohon ihanaan tulokseen on tultu, vaan kertoo miten siihen on mahdollisuus tulla. Hän ei oikein käsitä julistustasi, joka kaipaakin nöyrtymistä.
        Jeesuksella on paljon sanottavaa ja Hänen antamansa Sanat johdattavat vapauteen ja rauhaan ja siksi julista Jeesuksesta. Ei vapautta ja rauhaa saavuta kukaan itsessään, vaan vain Jumalan Pojan kautta ja Jumalan Poika puhuu Raamatussa.

Oppi kehittyy kokonaiseksi vain nöyryydessä tutkitun Sanan kautta. Silloin ihminen ei etsi itselleen kunniaa, vaan etsii sitä vain Jeesukselle. Silloin hän kykenee tunnustamaan omat virheensäkin. Emme ole vielä täydelliseksi tulleet.
        Kuitenkin julistuksessasi on paljon hyvää ja oikeaa.

että joku uskosta osaton voi luulla ettei hänen tarvitse tehdä parannusta ollenkaan tullessaan uskoon?
        Oletko sinä sitä mieltä että uskova voi luulla että Jumala hyväksyy hänelle jonkun synnin?

Kuinka joku voi luulla että hän voi tulla uskoon ja elää uskovana ja jatkaa syntielämää?
        Kuinka joku uskova voi luulla että Jumala hyväksyy hänelle syntiä?
        Eikö nämä ole selviä asisoita kaikille sekä uskosta osattomille kuin uskovillekin?

Olen pannut merkille että uskosta osattomat tietävät tarkalleen mitä uskova ei saa tehdä?
        Miten he sen voivat tietää? Luuleeko sellainen ihminen sitten että hän itse voi tulla uskoon
        ja jatkaa synnissä? Ei varmasti luule. Ihmiset tietävät että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä
        parannus. Parannuksen tekeminen onkin suuri jarru uskoon tulolle. Katsos kun kaikki ihmiset eivät
        tahdo luopua synnistään. Siksi uskoon tulo on heille mahdottomuus. Ensi synnistä luopumispäätös, sitten Jeesuksen syliin Hänen rakkautensa kohteeksi. Kyllä ihmiset tämän ymmärtävät. Vai olenko minä liian naivi ja yksinkertainen?

Olen myös huomannut monen uskoontulo todistuksen kautta että Jumalan Henki on alkanut heti opastamaan uskoon tullutta lastaan pyhitykseen ilman että ihmiset olisivat hänelle mitään puhuneet asiasta. Esim. Pyhä Henki on puhunut monelle tupakoitsevalle vastakääntyneelle uskovalle että tupakasta tulee luopua. Tämä ennen kuin kukaan ihminen ehti repäistä tupakan hänen suustaan. Avoliitossa elävälle uskoontulleelle Pyhä Henki on puhunut vihkiäisistä. Uskoon tullut varas on kävellyt kauppaan ja tunnustanut varkautensa ja korvannut kaupalle aiheuttamansa vahingon ilman että kukaan ihminen olisi hänelle puhunut sanaakaan asiasta jne, jne, jne.....

• Aamen.
        jaikali kirjoitti:

että joku uskosta osaton voi luulla ettei hänen tarvitse tehdä parannusta ollenkaan tullessaan uskoon?
        Oletko sinä sitä mieltä että uskova voi luulla että Jumala hyväksyy hänelle jonkun synnin?

Kuinka joku voi luulla että hän voi tulla uskoon ja elää uskovana ja jatkaa syntielämää?
        Kuinka joku uskova voi luulla että Jumala hyväksyy hänelle syntiä?
        Eikö nämä ole selviä asisoita kaikille sekä uskosta osattomille kuin uskovillekin?

Olen pannut merkille että uskosta osattomat tietävät tarkalleen mitä uskova ei saa tehdä?
        Miten he sen voivat tietää? Luuleeko sellainen ihminen sitten että hän itse voi tulla uskoon
        ja jatkaa synnissä? Ei varmasti luule. Ihmiset tietävät että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä
        parannus. Parannuksen tekeminen onkin suuri jarru uskoon tulolle. Katsos kun kaikki ihmiset eivät
        tahdo luopua synnistään. Siksi uskoon tulo on heille mahdottomuus. Ensi synnistä luopumispäätös, sitten Jeesuksen syliin Hänen rakkautensa kohteeksi. Kyllä ihmiset tämän ymmärtävät. Vai olenko minä liian naivi ja yksinkertainen?

Olen myös huomannut monen uskoontulo todistuksen kautta että Jumalan Henki on alkanut heti opastamaan uskoon tullutta lastaan pyhitykseen ilman että ihmiset olisivat hänelle mitään puhuneet asiasta. Esim. Pyhä Henki on puhunut monelle tupakoitsevalle vastakääntyneelle uskovalle että tupakasta tulee luopua. Tämä ennen kuin kukaan ihminen ehti repäistä tupakan hänen suustaan. Avoliitossa elävälle uskoontulleelle Pyhä Henki on puhunut vihkiäisistä. Uskoon tullut varas on kävellyt kauppaan ja tunnustanut varkautensa ja korvannut kaupalle aiheuttamansa vahingon ilman että kukaan ihminen olisi hänelle puhunut sanaakaan asiasta jne, jne, jne.....

tietämätön. Näilläkin palstoilla on ollut ihmisiä, jotka ovat kiittäneet armosta ja sitten kun heidän kanssaan on keskusteltu, on käynyt ilmi, että he eivät ole luopuneet syntielämästä. Miksi noin on käynyt. Opetuksen puutteellisuuden takia, sillä Pyhä Henki ei opeta ilman Sanaa ja jos kukaan ei ole puhunut Sanaa, tai uskoon tullut ei ole ymmärtänyt sitä lukea, on Pyhän Hengen opetus jäänyt saamatta.
        Moni on tullut uskoon ja riemuinnut hetken, mutta juuri on jäänyt kasvamatta Sanan tuntemattomuuden takia ja usko jäänyt näin kehittymättä. Jeesus Itse kertoo ihmisen eksyvän sen takia, että ei tunne Jumalan Sanaa ja Pyhiä Kirjoituksia.

• Aamen. kirjoitti:

tietämätön. Näilläkin palstoilla on ollut ihmisiä, jotka ovat kiittäneet armosta ja sitten kun heidän kanssaan on keskusteltu, on käynyt ilmi, että he eivät ole luopuneet syntielämästä. Miksi noin on käynyt. Opetuksen puutteellisuuden takia, sillä Pyhä Henki ei opeta ilman Sanaa ja jos kukaan ei ole puhunut Sanaa, tai uskoon tullut ei ole ymmärtänyt sitä lukea, on Pyhän Hengen opetus jäänyt saamatta.
        Moni on tullut uskoon ja riemuinnut hetken, mutta juuri on jäänyt kasvamatta Sanan tuntemattomuuden takia ja usko jäänyt näin kehittymättä. Jeesus Itse kertoo ihmisen eksyvän sen takia, että ei tunne Jumalan Sanaa ja Pyhiä Kirjoituksia.

joista kerroit eivät ole voineet olla tosissaan Jumalan kanssa.
        He eivä ole lähteneet kokosydämisesti seuraamaan Jeesusta.
        Olisivatko he kuulleet saarnaajan sanovan:"Kokeile Jeesusta" ja
        päättäneet sitten kokeilla Jeesusta.
        Saarnaaja tietenkin tarkoittaa että syntinen kokeiltuaan Jeesusta
        "jää kiinni" eikä hän enää koskaan lähde synnin teille ja jätä Vapahtajaansa.
        Mutta herää kysymys: Kohtasiko tuo Jeesuksen kokeilija Vapahtajansa?
        Mihin hän tarvitsi Vapahtajaansa jos hän ei tehnytkään täyttä totta?
        Mihin hän tarvitsi Vapahtajaansa jos hänellä ei ollut synnintuotoa?
        Kun syntinen kokeilee Jeesusta, hän todennäköisesti pettyy.
        Jeesus ei voi siunata kokeilijaa samalla tavalla kuin täysillä koko
        sydämestään matkaan lähtenyttä Jeesusta rakastavaa uskovaa.
        Silloin kokeilija pettyy koska hän ei saakaan niitä siunauksia joista
        on kuullut uskovien puhuvan ja joita hänelle on luvattu Jumalan nimessä.
        Hän kokee olevansa petetty ja luulee että syy on Jumalassa. Hän voi
        luulla että Jumala ei välitä hänestä. Syyhän oli siinä että ihminen vain kokeili
        Jeesusta.

Raamatussa ei missään käsketä eikä kehoteta kokeilemaan Jeesusta.
        Raamatussa käsketään tekemään täyttä totta ja lähtemään seuraamaan
        Herraa Jeesusta kokosydämisesti ikuisuus tähtäimessä. Jeesuksen
        seuraan ei lähdetä niin kuin monet tämän päivän nuoret menevät
        avioon tai vain avoliittoon ajatelle että elän nyt tämän henkilön kanssa
        yhdessä niin kauan kuin se minua miellyttää. Sitten jos ei puoliso enää
        minua miellytä, vaihdan toiseen. Avioliitto on siihen asti kunnes kuolema
        erottaa. Samoin on ihmisen Jumalasuhde; kunnes kuoleman tai ylöstempauksen
        kautta päästään perille.

Minä en koskaan kehota ketään uskoontulokandidaattia kokeilemaan Jeesusta.
        Minä teen hänelle selväksi mitä uskoon tulo on ja mitä se hänelle merkitsee.
        Siinä tulee sitten esille parannuksen teko ja kokosydäminen Jeesuksen seuraaminen.
        Ennen kuin rukoilen jättäytyjän kanssa syntisen rukouksen, otan selvää että, hän
        on tosissaan sanoessaan tahtovansa tulla uskoon ja että hän on ymmärtänyt mistä
        tässä nyt on kysymys. Teen päinvastoin kuin olen kuullut ja nähnyt joidenkin
        sarnaajien tekevän; varotan ihmisiä kokeilemasta Jeesusta.

• Aamen.
        jaikal kirjoitti:

luulla että Jumala ei välitä hänestä. Syyhän oli siinä että ihminen vain kokeili
        Jeesusta.

kautta päästään perille.

Siinä tulee sitten esille parannuksen teko ja kokosydäminen Jeesuksen seuraaminen.
        Ennen kuin rukoilen jättäytyjän kanssa syntisen rukouksen, otan selvää että, hän

En tiedä lähteekö kukaan kokeilemaan Jeesusta ja jos lähtee, niin varoituksesi on todella hyvä. Ihmiset hakevat Jumalan apua ja iloitsevat Jumalan seurasta, mutta elatuksen murheen, tai muun vastoinkäymisen tultua turvautuvatkin lihaan, eli sielulliseen apuun. Sana ei saa heissä sijaa, eikä näin ollen pääse tekemään juurta. Vakavampi asia tässä on se, että ihmiset eivät opi tuntemaan Jeesusta. Nyt on uskonnollisuuksien sekamelska, toisissa joukoissa ajetaan ihminen lain alle ilman tietoa laista vapautumisesta ja toisissa joukoissa ei lakia oli olemassakaan, on vain arvoton armo.

Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä. Ei ole Jumalan syy, että kaikki eivät Hänen ennaltanäkemisensä tiedon mukaan tule koskaan juurtumaan Häneen. Silti Jumala pitää lupauksensa ja antaa kutsun kaikille. Heidät Hän vetää yhteyteensä, joiden tietää juurtuvan Häneen. Meidän työmme ja tehtävämme on välittää sovituksensanaa, eli kertoa mitä Jumala odottaa meiltä kaikilta valituiltaan.
        Monet uskonnolliset yhteisöt kiertävät lakia, eivät tiedä, tai eivät halua tietää, että täytetty laki ei ole kumottu laki, vaan on voimassa lakina, joka Jeesuksessa pitää koko ikuisen lain voimassa rakkaudessa. Eivät osaa kertoa, että Jeesukseen juurtunutta vastaan ei ole lakia, koska juurtunut elää Jumalan Hengen voimassa täytetyssä laissa. Jos ihmiset tuon käsittäisivät, niin heidän elmänsä muuttuisi kokonaan. He alkaisivat tavoitella täytetyssä laissa elämistä, eli rakkaudenlaissa ja se takaa sen, että pahaa niittoa ei enää synnyt, sillä pahan kylvämien jää kymmenen käskyn takia poissa. Täytetyssä laissa saa elää Jeesuksen uhrityön tähden ja Jumalan antamalla VOIMALLA.

Moni hyvä suomalainenkin kulkee harhaan sen takia, että Suomi on ottanut maailman lait ja hyljännyt Jumalan lait. Täytettyyn lakiin pääsee vain lihantahdon, eli sielullisuuden kieltämisellä. Jos sielullisuus on ensimmäisellä sijalla, se pyrkii vähättelemään Jumalan lakia, esim. sanoen, että ota vain uusi puoliso, elämä on lyhyt, nauti elämästä ja saa näin sielullisen ihmisen ansaan, josta ihminen ja hänen läheisensä joutuvat kärsimään. Hengelliseksi muuttunut ihminen ei kuule sielun ääntä, vaan vaientaa sen Henkeä kuulemalla ja joskus se tekee todella kipeää ihmiselle, mutta tuottaa voiton ja vapauden. Monen tuskan kautta tie vie Jumalan valtakuntaan, jossa täydellinen vapaus on. Jeesus sanoo, että se Sana, minkä Hän on puhunut, puhdistaa ihmisen ja totisesti se on totta. Sielu ei puhdistu muuta kuin Jumalan Sanan uskomisen kautta.

Jumalan laki on ihana, se pelastaa ihmisen pahalta ja vapauttaa ihmisen synnistä. Tästä evankelistojen pitää julistaa ja tätä täydellistä vapauttajaa kiittää. laki ajaa Kristukseen ja Kristus vapauttaa laista. Rakkautta vastaan ei ole lakia.

• todé*
        Semper.Fidelis kirjoitti:

.

Sinulla todè* ei kaikesta päätellen ole ollut aikaa tai halua, tai ehkä ei kumpaakaan,
        ottaa kunnolla selvää, mitä kysymyksiä ns. jaikalismi-aihepiirin ympärillä on puitu.

Meillä on kaikilla oma tyylimme kirjoittaessamme tälle palstalle. Palsta on kuin
        pienen kylän raitti virtuaalisessa muodossa. Sinulla on oma hahmosi ja kulkutyylisi
        tuolla raitilla. Erilaisia hahmoja, erilaisia tyylejä, erilaisia painotuksia - siitähän
        se rikkaus muodostuu; niin reaalimaailman puolella kuin täällä virtuaalikylässäkin.

Mukavaa illan jatkoa!

.

olen kuitenkin ottanut selvää olennaisesta.

Vaikka jaikal kirjoittaakin pitkiä kirjoituksia, niin silti niistä ei löydy häntä itseään. Hän korottaa ja kirkastaa vain Jeesusta, ja Hänen armoaan. Siksipä moni palstalla on äitynyt morkkaamaan häntä harhaoppiseksi. Se asia onkin melkoisen hassu juttu näillä räksyttäjillä: jaikalia arvostellaan, mutta ekivaarin kolmijumalainen oppi on ihan jees. :)

• ............
        todé* kirjoitti:

olen kuitenkin ottanut selvää olennaisesta.

Vaikka jaikal kirjoittaakin pitkiä kirjoituksia, niin silti niistä ei löydy häntä itseään. Hän korottaa ja kirkastaa vain Jeesusta, ja Hänen armoaan. Siksipä moni palstalla on äitynyt morkkaamaan häntä harhaoppiseksi. Se asia onkin melkoisen hassu juttu näillä räksyttäjillä: jaikalia arvostellaan, mutta ekivaarin kolmijumalainen oppi on ihan jees. :)

omistavansa henkienerottamisen armolahjan, vaikka selvästi eivät omista!!! Jaikail on leimattu ja häntä syytetään sellaisten "henkien erottamisen lahjojen" perusteella! Tuollaisia henkienerottajia on paljon.

• Nimenomaan !
        ............ kirjoitti:

omistavansa henkienerottamisen armolahjan, vaikka selvästi eivät omista!!! Jaikail on leimattu ja häntä syytetään sellaisten "henkien erottamisen lahjojen" perusteella! Tuollaisia henkienerottajia on paljon.

Ja Semper jatkaa ylimielisesti kirjoituksiaan ja kuvittelee oman aloituskirjoituksensa saaneen näin Jaikalissa muutoksen aikaan, vaikka Jaikalin kirjoitukset palstalla ovat
        olleet Raamatun mukaisia, eikä hän ole kertaakaan korottanut itseään kirjoittaessaan.

• Aamen.
        jaikal kirjoitti:

USKOVAN VAELLUS

YHTEENVETO

Jos me lankeamme saamme nousta Jeesuksen uhrityön takia, emme itsemme takia. Jos jäämme katsomaan itseemme, on vaara, että emme enää nouse ja siksi meidän pitää katsoa kaiken yli uskon alkajaan, voimassa pitäjään ja täyttäjään. Etsivän pitää ensin saada tietää, että lakia ei ole kumottu, vaan se on voimassa ja hänen pitää tietää, että se on Jeesuksen työn takia voimassa rakkaudessa. Näin hän pääsee kilvoittelemaan Jumalan valtakuntaa kohti oppimalla kieltämään sielun muodon ja tahdon Jeesuksen vapauttavan Tahdon tieltä.
        Harva on joka löytää ahtaalle portille asti ja saa mennä siitä sisään, sillä sisään pääsevät vain rakkaudenlaista kiinni pitävät, sillä he taistelevat Jeesuksen Uhrin nostamiseksi, eivät alentamiseksi vaan nostamiseksi. Jeesus tulee omiaan vastaan, heitä, jotka eivät luovu Jumalan Sanasta ja näin Jumala siirtää nuo taistelijat Poikansa perustamaan valtakuntaan. Jossa on Kuningas, Rauhan Ruhtinas ja nuo Jumalan valtakuntaan siirretyt alkavat kuvastaa rauhaa ja etsivät tasapainoa, eli heistä tulee rauhanrakentajia.

• jouman3
        jaikal kirjoitti:

Jeesusta.

kautta päästään perille.

Synnitön ihminen joka tuntee olevansa jumalalle kelpaava on palliton, seniili tynnyrissä asuva, ei koskaan vilkaisekaan naista ja ei ole joutunut kokemaan toisten ihmisten vittuilua ja panettelua. On aina saanut tehdä töitä, josta saanut normi palkkaa. Saanut elää terveenä. Siinä hyvä jauhaa sitte muille sitä saatanasta olevaa paskaa että älä tee sitä tai tätä. Jää tämä ihmiselämä elämättä jos elää pelkästään "hengessä".

• Täysillä elävä!
        jouman3 kirjoitti:

Synnitön ihminen joka tuntee olevansa jumalalle kelpaava on palliton, seniili tynnyrissä asuva, ei koskaan vilkaisekaan naista ja ei ole joutunut kokemaan toisten ihmisten vittuilua ja panettelua. On aina saanut tehdä töitä, josta saanut normi palkkaa. Saanut elää terveenä. Siinä hyvä jauhaa sitte muille sitä saatanasta olevaa paskaa että älä tee sitä tai tätä. Jää tämä ihmiselämä elämättä jos elää pelkästään "hengessä".

uskovainen ihminen nimenomaan elää ihanaa elämää uskossa Herraan Jeesukseen Kristukseen. Uskovainen ihminen elää täysillä.

>>Jää tämä ihmiselämä elämättä jos elää pelkästään "hengessä".

• Aamen.
        jouman3 kirjoitti:

kansansa maailmalta. Hän ei lupaa ottaa omiaan pois maailmasta, vaan lupaa maailman kekselle Valtakuntansa ja siksi uskovainen joutuu elämään maailman keskellä, mutta ilman alkeisvoimien painostusta. Jos otat kaikkien pahojen ihmisten pahuudet vastaan, niin et ole vielä kasvanut uskossa, etkä päässyt lain alta vapauteen. Jeesus antaa sellaisen rauhan, että pahuus ei pääse iskemään, eikä tekemään pesää, vaan se estyy Jeesuksen verimuuriin ja siksi me uskovaiset todistamme ilosta ja rauhasta. Emme siksi, että maailma jättäisi meitäkään rauhaan ja me saisimme elää ulkopuolella kaikesta pahsta ja kiusasta, vaan siksi, että meillä on Jeesuksen perustama valtakunta, jossa valtakunnan asukkaat eivät ota maailman pahuutta vastaan, eivätkä osallistu siihen. Me kääntelemme vain toistakin poskea ja kiitämme Kuningastamme, joka on antanut meille siihen tekoon vallan ja oikeuden. Jos joku keljuilee, niin emme me mene siihen keljuiluun mukaan, jos joku haukkuuu ja syyttää, emme mene mukaan, vaan pysymme vapaudessa ja rauhassa.

• ???

käsitys asiasta kun jaikali väittää vanhurskasta synnissömäksi ja sinä väität että vain sielu on synnitön ja liha syntinen. Kumpihan on oikeassa vai onko kumpikaan?

• eri käsitys asiasta. Kerromme sen eri tavalla.
        Minä vastasin tähän sinunkin viestiisi tässä ketjussa.
        Lue kirjoitukseni "ONGELMA" ja sen jatko.

• Haluan tutustua tositarkoituksella synnittömään ihmiseen. Erikoisesti haluan nähdä ja kuulla tämän synnittömän ihmisen käyttäytymisen ja reagointitasot erilaisissa tilanteissa. Tämä olisi toiveiden täyttymys.

Itse tapaan arjen keskellä vain syntisiä ihmisiä ja heidän käyttäytymistään, mutta silti armahdettuja.

• luonnollisille lihan silmille näkymätön, Hengestä syntynyt "salassa oleva sydämen ihminen" joka ilolla yhtyy Jumalan lakiin:

1. Pietarin kirje 3
        4 "vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis." [Jaak. 4:5]

Room. 7:22
        "sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,"

Kyllä sen kanssa on ilo seurustella, sillä "seura tekee kaltaisekseen".

'

• 19 "Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat."

'

• Mitä eroa on syntisellä uskovaisella ja uskosta osattomalla? No kummatkin ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla. Raamattu ei puhu syntisestä uskovaisesta mitään, mutta otin tämän esille siksi kun niin monet itseään uskovaisiksi sanovat pitävät itseään syntisenä. Olen myöskin kuullut monen sanovan itsestään että on armosta pelasettu syntinen. Täytyy myöntää että itsekkin olen tuollalailla joskus sanonut ja uskonutkin. Mutta totuushan on se, että Vanhurskaan uskovaisen sielu on synnistä vapaa.

--Vastaan,,, hyvä,,, ei syntinen pääse taivaaseen,, vaan -->Sananl. 28:13
      Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.
      1. Johanneksen kirje 19 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      Jaakob.5.16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

Lihassamme asuu synti jota vastaan taistelemme, mutta meillä on puolustaja Pyhä Henki jonka avulla voitamme kiusaukset syntiä vastaan. Se ei tarkoita sitä ettemmekö koskaan lankeaisi syntiin, mutta sitä varten meillä on Jumalan armo jonka kautta saamme tekemämme synnit anteeksi Jeesuksessa Kristuksessa. Kuten Raamatussa kerrotaan ei uskovainen maahan sorru jos hän lankeaa, sillä Jumala armossaan tukee häntä.

--Vastaan ,, ensin kirjoitat ihan oikein ja sitten lisäät ihan Raamatunvastaista tällä tavoin--> Se ei tarkoita sitä ettemmekö koskaan lankeaisi syntiin, huh huh Katso mitä Raamattu opettaa--> 2. Piet. 1:10
      Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
      Juud.5.24 Mutta hänelle, joka voi varjella teidät lankeamasta ja asettaa teidät nuhteettomina, riemuitsevina, kirkkautensa eteen,
      25 hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen.

Tällä palstalla monet uskovaiset sortuvat jopa pilkkaamaan ja kertomaan harhaoppiseksi sellaista joka puhuu synnittömästä vanhurskaasta, ymmärtämättä sitä että tässä tarkoitetaan Jumalan näkökulmasta katsottuna puhdasta Jeesuksen verellä pestyä sielua. Ei lihaamme jossa synti asuu. Olisikohan niin, että monet ovatkin sekoittaneet nämä asiat ja eivät olekkaan ymmärtäneet sitä että synnitön Jeesuksen verellä pesty sielu ja syntinen liha ovat kaksi eri asiaa. Ei lihamme syntiä saa pois, eikä lihamme koskaan peri Jumalan valtakuntaa. Minä ainakin olen tarkoittanut kirjoituksillani sielujen pelastumisesta ja synnittömyydestä Jeesuksessa Kristuksessa.

--Vastaan,, Voi kun antaisit toivo muutoxeen ja Ihananan puhtauuteen,,, Elämä missä ei ole syntiä ja tahra niin olisit Raamattullinen ja kehottais ja rohkaisit ihmisiä seurakuntaan jonka Hän tekee itselle ja tempaa ylös !! Nyt olet niinkuin saatana ,, antaa hyvin paljon oikeeta ja Raamattullista mutta pääasia käännät päälaelleen,, Parempi kun et opettais ollenkaan ja masentaisit uskovia ettei muutos ole mahdollista ...

Toivon että tämä kirjoitukseni nyt edes jotenkin valaisi asiaa palstalla?
      ---Olisin iloinen jos ei kukaan näkis sun bullschitt josta se harhaopetus kumpuaa...

• Rakkaus!

on sellainen ihminen joka ei koskaan lankea syntiin? Sinun kirjoituksista voi päätellä että pidät itseäsi täydellisenä joka et milloinkaan sano lähimmäisestäsi mitään pahaa ja rakastat lähimmaistäsi jopa paljon enenmän kuin itseäsi. Olet täydellien ihminen ja siksi katsotkin olevasi itse yksin oikeassa uskossa ja muut ovat väärin uskossa uskoessaan Herraan Jeesukseen Kristukseen. Haukut jaikalit ja ilmarit ym. Jeesukseen uskovat trolleiksi ym. muiksi luusereiksi. Samalla hätistelet heitä pois palstalta, >>hus hus

• Jeesus pelastaa

Omavanhurskaus on huijannut sinut itsepetoksen tielle. Nimittäin käskyt osoittavat kiistatta, että sinä olet syntinen ihminen ja sellaisena pysytkin. Joka tunnustaa syntinsä, hänelle JUMALA ON USKOLLINEN JA LAUPIAS JA ANTAA SYNNIT ANTEEKSI. JOka sanoo ettei hänessä ole syntiä tekee Jumalata valehtelijan, eikä tällainen ihminen tunne lainkaan totuutt, siis Kristusta syntiensä sovittajana. Tällaisella ihmisellä on luonnollinen siveys ja kuollut usko autuutensa perustana. Kuollut ei tiedä millaiset synninhimot hänessä temmeltävät. Kuollutuskoinen ei tiedä mitään eläväuskoisen ihmisen kilvoituksesta. Hän ei tiedä vihollisen kuisauksista mitään vaan elää lankeemuksessa, hänen ylpeytensä on hänen syntiensä peittona.

Joka kuvittelet itsesi synnittömäksi niin rukoile että Jumala heräätäisi sinuun synnintunnon ja johdattaisi katumukseen ja parannukseen, Jumalan armoan vastaanottamiseen Jeesuksen nimen ja sovintoveren veren todistuksen kautta.

1. Joh. 1:6- ... Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

1. Joh. 2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että ...
      ... pidämme hänen käskynsä.

1. Joh. 2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

1. Joh. 2:5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
      1. Joh. 2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, ...
      ... niinkuin hän vaelsi.

• Jeesus pelastaa

Jeesus on pyhä, puhdas ja vanhurska, sinä olet syntinen ihminen, jolla ei ole pienintäkään mahdollisuutta tulla Jeesuksen kaltaiseksi.

Miksi Raamattu sitten näin sanoo tällä että jos taivaaseen mielit päästä, niin sinun pitää vaeltaa tismalleen samalla tavalla kun Jeesuskin vaelsi?

Olen aivan varma siitä, että omassa vanhurskaudessaan elävä mieleltään paisunut kuollutuskoinen ei tiedä mitään tästäkään Raamatun paikasta.

Vastaus edelliseen kysymykseen löytyy Raamatusta. 2. Kor. 5:21

*) - Sen, joka ei synnistä tiennyt, *** - hän meidän tähtemme teki synniksi, - ***
        - että me *** - hänessä - *** tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        ==============
        SIIS... : KUN ME OLEMME TUNNUSTANEET OLEVAMME SYNTISIÄ, JA VAILLA HERRAN KIRKKAUTTA, SILLOIN ON JUMALA USKOLLINEN JA VANHURSKAS, NIIN ETTÄ HÄN ANTAA MEILLE SYNNIT ANTEEKSI. JA PUHDISTAA MEIDÄT KAIKESTA VÄÄRYYDESTÄ.

MUTTA MEISSÄ EI OLE TOTUUTTA ITSESSÄMME
        EIKÄ VANHURSKAUTTA ITSESSÄMME, ...

... VAAN ME SAAMME VANHURSKAUTEMME JEESUKSELTA LAHJAKSI, syylliset julistetaan syyttmiksi, syntisitä tulee armahdettuja syntisiä, JUMALAN ARMOSSA JA ANTEEKSIANTAMUKSESSA ELÄVIÄ IHMISIÄ

Huoimaa erittäin tärkeä seikka nyt: -USKON KAUTTA.

NIMENOMAAN syntisinä me saamme j´Jeesukselta vanhurskauden lahjaksi.
        JOka sanoo ettei hänessä ole syntiä, ei sellainen omavanhurskas tarvitse parantajaakaan ja tekee ylpeydessään vielä Jumalastakin valehtelijan.

Ahdas portti on USKO KRISTUKEEN!!!
        Minkä tähden tuo portti on niin ahdas. SE opn sen tähden niin ahdas kun siitä omn mentävä syntisenä sisälle.
        Kaikki oma kunnia jää siihen ja omavanhurskaus tuo saastainen vaate, kaikki luuloteltu ja itselle uskoteltu oma hyvyys jää siihen. kaikki hyvät teot jäävät siihen ahtaalle portille.
        Syntinen pääsee sisälle:
        - Yksin Jumalan armosta
        - yksin Kristuksen ansiosta
        - USKON kautta

Siksi niin moni kääntyykin takaisin ja sanoo; - jos en vähemmällä vaivalla autuaaksi tule niin siihen saapi jäädä.

Ylpeys on ihmisen pahin este tulla Kristuksen eteen, ja tunnustaa syntinsä ja häpeänsä ja jättää oma ylpeä tahtonsa ja mielensä Jeesukselle muiden syntien kanssa. Niinkuin tuokin ylepyden hedelmä, ITSENSÄ LUULEMINEN HYVÄKSI.

• Jeesus pelastaa kirjoitti:

Jeesus on pyhä, puhdas ja vanhurska, sinä olet syntinen ihminen, jolla ei ole pienintäkään mahdollisuutta tulla Jeesuksen kaltaiseksi.

Miksi Raamattu sitten näin sanoo tällä että jos taivaaseen mielit päästä, niin sinun pitää vaeltaa tismalleen samalla tavalla kun Jeesuskin vaelsi?

Olen aivan varma siitä, että omassa vanhurskaudessaan elävä mieleltään paisunut kuollutuskoinen ei tiedä mitään tästäkään Raamatun paikasta.

*) - Sen, joka ei synnistä tiennyt, *** - hän meidän tähtemme teki synniksi, - ***
        ==============
        SIIS... : KUN ME OLEMME TUNNUSTANEET OLEVAMME SYNTISIÄ, JA VAILLA HERRAN KIRKKAUTTA, SILLOIN ON JUMALA USKOLLINEN JA VANHURSKAS, NIIN ETTÄ HÄN ANTAA MEILLE SYNNIT ANTEEKSI. JA PUHDISTAA MEIDÄT KAIKESTA VÄÄRYYDESTÄ.

... VAAN ME SAAMME VANHURSKAUTEMME JEESUKSELTA LAHJAKSI, syylliset julistetaan syyttmiksi, syntisitä tulee armahdettuja syntisiä, JUMALAN ARMOSSA JA ANTEEKSIANTAMUKSESSA ELÄVIÄ IHMISIÄ

JOka sanoo ettei hänessä ole syntiä, ei sellainen omavanhurskas tarvitse parantajaakaan ja tekee ylpeydessään vielä Jumalastakin valehtelijan.

Minkä tähden tuo portti on niin ahdas. SE opn sen tähden niin ahdas kun siitä omn mentävä syntisenä sisälle.
        Kaikki oma kunnia jää siihen ja omavanhurskaus tuo saastainen vaate, kaikki luuloteltu ja itselle uskoteltu oma hyvyys jää siihen. kaikki hyvät teot jäävät siihen ahtaalle portille.
        Syntinen pääsee sisälle:
        - Yksin Jumalan armosta
        - USKON kautta

Siksi niin moni kääntyykin takaisin ja sanoo; - jos en vähemmällä vaivalla autuaaksi tule niin siihen saapi jäädä.

Ylpeys on ihmisen pahin este tulla Kristuksen eteen, ja tunnustaa syntinsä ja häpeänsä ja jättää oma ylpeä tahtonsa ja mielensä Jeesukselle muiden syntien kanssa. Niinkuin tuokin ylepyden hedelmä, ITSENSÄ LUULEMINEN HYVÄKSI.

olet naurettavan väärässä ja sun kirjoitusta ei tule syntiselle kilvoituxen tarvetta yhtään,, vaan saa lihan kiittämään sua suruttomuudessa ,, että saa porskutella etiäppäin iloisesti maailman kirkkossa,, maailman syntisessä hengessä,, maailman kanssa ja julista mutta nimimerkki "Jeesus Pelastaa" julisti mua vanhurskaax ja armossa kulkevina vaikka vähän epäilin ja oli paha mieli. : )

Vai sulla ei ole Usko että Jeesus voi tehdä meidät samanlaisex kun Hän. Ja antaa Voiman että saamme vaeltaa kun Hän vaelsi. Juupa juu kyll sä oot surkean hupaisa ja ei sitä tule sen paremmax että vaiika sä et ole Voiman löytänyt joka antaa sulle Uskon epäUskon sijaan ja Voiman Vaeltaa sun vaelluxen sijaan .... Niin kumminkin julistat olevan elävä uskovainen ja haukut muut kuolleex.. Häipy jo sun epäuskon kanssa erämaahan ,, löytämään totuuden niinkuin Paavali... huss hus...

• Aamen.
        savonarola kirjoitti:

olet naurettavan väärässä ja sun kirjoitusta ei tule syntiselle kilvoituxen tarvetta yhtään,, vaan saa lihan kiittämään sua suruttomuudessa ,, että saa porskutella etiäppäin iloisesti maailman kirkkossa,, maailman syntisessä hengessä,, maailman kanssa ja julista mutta nimimerkki "Jeesus Pelastaa" julisti mua vanhurskaax ja armossa kulkevina vaikka vähän epäilin ja oli paha mieli. : )

Vai sulla ei ole Usko että Jeesus voi tehdä meidät samanlaisex kun Hän. Ja antaa Voiman että saamme vaeltaa kun Hän vaelsi. Juupa juu kyll sä oot surkean hupaisa ja ei sitä tule sen paremmax että vaiika sä et ole Voiman löytänyt joka antaa sulle Uskon epäUskon sijaan ja Voiman Vaeltaa sun vaelluxen sijaan .... Niin kumminkin julistat olevan elävä uskovainen ja haukut muut kuolleex.. Häipy jo sun epäuskon kanssa erämaahan ,, löytämään totuuden niinkuin Paavali... huss hus...

ei vartioitse räkyttävät paimenkoirat, vaan niin suuri on lauman Paimenen valta ja voima, että Hän Itse varjelee ja suojelee laumansa.

• Aamen.
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

==============

Syntinen pääsee sisälle:
        - Yksin Jumalan armosta
        - USKON kautta

syntisenä sisään. Niin kauan kuin synti on ensimmäisellä sijalla ihmisessä, eli liha/sielullisuus hallitsee, niin kauan ihminen on portin ulkopuolella, ristin juurella.

• Aamen. kirjoitti:

ei vartioitse räkyttävät paimenkoirat, vaan niin suuri on lauman Paimenen valta ja voima, että Hän Itse varjelee ja suojelee laumansa.

sama mieltä sun kanssa !

• Jeesus pelastaa: "Joka sanoo ettei hänessä ole syntiä tekee Jumalata valehtelijan, eikä tällainen ihminen tunne lainkaan totuutta, siis Kristusta syntiensä sovittajana".
        -----
        -------
        jaikal:

• Aamen. kirjoitti:

syntisenä sisään. Niin kauan kuin synti on ensimmäisellä sijalla ihmisessä, eli liha/sielullisuus hallitsee, niin kauan ihminen on portin ulkopuolella, ristin juurella.

Aivan mahdotonta on kuvattu ahdasta portti! Ja sen läpi menemistä ja sä sitten laitat toivo ihmisille ? Näytä missä Raamatussa puhutaan ristin juuresta?

• Tapio522 kirjoitti:

Jeesus pelastaa: "Joka sanoo ettei hänessä ole syntiä tekee Jumalata valehtelijan, eikä tällainen ihminen tunne lainkaan totuutta, siis Kristusta syntiensä sovittajana".
        -----
        -------
        jaikal:

Lapsiko viaton ja synnitön syntyessään?
        Silloin Raamatun Sana ei pidäkkään paikkaansa;

"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt" (Ps. 51:7) .

"Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta" (Ps. 58:4).

"Sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta" (Jes. 48:8).

"Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki KAIKISTA syntisiä..." (Room. 5:19).

"... ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;..." (Ef. 2:3).

• Tapio522 kirjoitti:

Jeesus pelastaa: "Joka sanoo ettei hänessä ole syntiä tekee Jumalata valehtelijan, eikä tällainen ihminen tunne lainkaan totuutta, siis Kristusta syntiensä sovittajana".
        -----
        -------
        jaikal:

että kun menent Jeesuxen eteen kerskaat että mussa on edelleen syntiä kelvataxeen Sulle Jeesus Taivassa? Vai silloinko sun omien oppien mukaan meinaat tehdä Jeesus valehtelijaxi ettei sussa ole syntiä? Voitko kertoa meille ? Pitäiskö meissä olla syntiä vai ei?

• Tapio522 kirjoitti:

Lapsiko viaton ja synnitön syntyessään?
        Silloin Raamatun Sana ei pidäkkään paikkaansa;

"Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt" (Ps. 51:7) .

"Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta" (Ps. 58:4).

"Sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta" (Jes. 48:8).

"Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki KAIKISTA syntisiä..." (Room. 5:19).

"... ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;..." (Ef. 2:3).

ja tähän sopii jatkeex lapsesta ja jumalatomista mutta ei koskaan Uskovista ! -->10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

• Aamen.
        savonarola kirjoitti:

Aivan mahdotonta on kuvattu ahdasta portti! Ja sen läpi menemistä ja sä sitten laitat toivo ihmisille ? Näytä missä Raamatussa puhutaan ristin juuresta?

että vaikka minäkin olen kuudetta vuotta silloin tällöin tunut tänne ahtaanportin sanomaa, samaten kuin muutamat muut näyttävät tuovan, ei se saa sijaa kaikissa. Lue Raamatusta mikä antaa oikeuden mennä ahtaasta portista sisään!

Jos puhun vain Raamatun sanoja, niin tuon vain Raamatusta kirjoituksia, mutta kuten näet en puhu aina juuri samoilla sanoilla, mutta puhun Raamatun mukaisesti, opetus- ja nuhdetilanteissa. Ei kukaan, joka ei usko Jeesuksen täyttäneen lakia, voi käsittää sitä, että ihminen, joka ei nosta täytettyä lakia kunniaan, ei voi päästä ahtaasta portista sisään. Moni luulee tulleensa avaralle paikalle portin sisäpuolelle, mutta monien luulijoiden kohdalla se on vain sielullista harhaa. Ei yksikään lähimmäistään syyttävä ja halveksiva ole portin sisäpuolella, vaan on joko ristinjuurella naulaamassa lihantahtoaan Jeesuksen ja Pyhän Hengen opstuksella ristiille, siihen Uhriin, joka on synnit sovittanut, tai vaeltaa holtittomientietä, jossa valhe on joka päiväistä.
        Jotka lain alla vaeltavat pääsemättä täytettyyn lakiin, eivät koskaan ole pääsevä ahtaan portin sisäpuolelle, vaikka varkain yrittävät sinne tulla.

Jeesuksen Kiristuksen pelastamia VASTAAN ei ole lakia:

Kolossalaiskirje 2
        13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

• savonarola kirjoitti:

että kun menent Jeesuxen eteen kerskaat että mussa on edelleen syntiä kelvataxeen Sulle Jeesus Taivassa? Vai silloinko sun omien oppien mukaan meinaat tehdä Jeesus valehtelijaxi ettei sussa ole syntiä? Voitko kertoa meille ? Pitäiskö meissä olla syntiä vai ei?

savonarola: "Pitäiskö meissä olla syntiä vai ei"?
        --
        Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
        Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen?
        Eikö Hänen sanojensa mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?
        --
        Tarvitsetko sinä "jalkojen pesua"?

• Tapio522 kirjoitti:

-----
        -------
        jaikal:

jotakin hengellistä, joka on Jumalasta, kaikki se hengallinen on Raamatun mukaan synniyöntä ja viatonta. Lihamme ja veremme eivät muutu uudestisyntymisessä synnittömäksi:

1. Joh. 3:8
        "Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. [Room. 7:14-17]
        9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

1. Joh. 5:18
        "Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha."

'

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

-----
        -------
        jaikal:

"Etköhän jaikal sittenkin vain omasta päästäsi lupaile tuota 'Jeesuksen viattomuutta''?
        "...olemme kaikki syntiä tehneet ja olemme Jumalan kirkkautta vailla. Niin sanassa selvästi sanotaan. Room. 3:23".
        ----------
        Asian voi ymmärtää myös näin. Tuo Room.3:23 ilmoitus koskee lihallista ihmistämme,- joka tekee syntiä ja on turmeltuneessa tilassa. Mutta,- toisaalla ekivaarin tuomat Raamatun ilmoitukset, jotka opettavat, ettei taas Jumlasta syntynyt tee syntiä, niin tarkoittaa juuri Hengellistä ihmistämme,- joka syntyy uudestisyntymisessä, jonka Isä on Jumala. Siis uudestisyntynyt ihminen on Jumalasta syntynyt ja hänen Isänsä on siis Jumala. Näinhän Jeesus opetti.

Siis sisimmässämme on kaksi ihmistä. Lihallinen, joka oli Jumalan kirkkautta vailla ja tämäön isä on biologinen isä ja taas Hengellinen ihmisemme,- joka on Jumalasta syntynyt eli Isämme on Jumala kuten Krisuksen Isäkin on sama Jumala.Tämä Hengellinen ihmisemme ei tee syntiä kuten Raamattu ilmoitaa.

Tähän taas liittyy, miten meidän tulee Hengellä kuolettaa lihan teot.

• Aamen. kirjoitti:

että vaikka minäkin olen kuudetta vuotta silloin tällöin tunut tänne ahtaanportin sanomaa, samaten kuin muutamat muut näyttävät tuovan, ei se saa sijaa kaikissa. Lue Raamatusta mikä antaa oikeuden mennä ahtaasta portista sisään!

Jos puhun vain Raamatun sanoja, niin tuon vain Raamatusta kirjoituksia, mutta kuten näet en puhu aina juuri samoilla sanoilla, mutta puhun Raamatun mukaisesti, opetus- ja nuhdetilanteissa. Ei kukaan, joka ei usko Jeesuksen täyttäneen lakia, voi käsittää sitä, että ihminen, joka ei nosta täytettyä lakia kunniaan, ei voi päästä ahtaasta portista sisään. Moni luulee tulleensa avaralle paikalle portin sisäpuolelle, mutta monien luulijoiden kohdalla se on vain sielullista harhaa. Ei yksikään lähimmäistään syyttävä ja halveksiva ole portin sisäpuolella, vaan on joko ristinjuurella naulaamassa lihantahtoaan Jeesuksen ja Pyhän Hengen opstuksella ristiille, siihen Uhriin, joka on synnit sovittanut, tai vaeltaa holtittomientietä, jossa valhe on joka päiväistä.
        Jotka lain alla vaeltavat pääsemättä täytettyyn lakiin, eivät koskaan ole pääsevä ahtaan portin sisäpuolelle, vaikka varkain yrittävät sinne tulla.

Jeesuksen Kiristuksen pelastamia VASTAAN ei ole lakia:

Kolossalaiskirje 2
        13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Ristinkuolema koska sen Oven tai Porttin kautta pääsevät ihmiset Taivaaseen. Muut selityxet ja sepityxet yrittää vain liha saada kunnia ristinkuolemasta ja sen tehtävä. Ja on niinkuin kirjoitit varkain tavoin yrittävät Taivaaseen..

Vain Kristuxessa meillä on mahdollisuus ja jos suostumme Häneen niin Hän vie meidät ahtaan porttin läpi muu mahdollisuus ei ole vaikka miten haluttais ite mennä ahtaan läpi ja näytä ja saada kunnia siitä niinkuin ylpeä liha konsanaan tahtoo...

• Aamen.
        savonarola kirjoitti:

Ristinkuolema koska sen Oven tai Porttin kautta pääsevät ihmiset Taivaaseen. Muut selityxet ja sepityxet yrittää vain liha saada kunnia ristinkuolemasta ja sen tehtävä. Ja on niinkuin kirjoitit varkain tavoin yrittävät Taivaaseen..

Vain Kristuxessa meillä on mahdollisuus ja jos suostumme Häneen niin Hän vie meidät ahtaan porttin läpi muu mahdollisuus ei ole vaikka miten haluttais ite mennä ahtaan läpi ja näytä ja saada kunnia siitä niinkuin ylpeä liha konsanaan tahtoo...

näin:
        Matteus 7
        12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.

• Aamen. kirjoitti:

näin:
        Matteus 7
        12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.

Juuri niinkuin minä kirjoitin ahtaasta porttista ! Menkä Jeesuxeen !! Ainoa pelastus ja mahdollisuus päästä sisään !!!!!!!!!!!!!!

Jos pääset Jeesuxeen niin saat Voima Häneltä kun olet sisäpuolella tehdä Hyviä Hedelmiä. Tulet puun kaltainen Isän kaltainen.. Tulet kuvan kaltainen .. Tulet Uusi luomus!

• Aamen.
        savonarola kirjoitti:

Juuri niinkuin minä kirjoitin ahtaasta porttista ! Menkä Jeesuxeen !! Ainoa pelastus ja mahdollisuus päästä sisään !!!!!!!!!!!!!!

Jos pääset Jeesuxeen niin saat Voima Häneltä kun olet sisäpuolella tehdä Hyviä Hedelmiä. Tulet puun kaltainen Isän kaltainen.. Tulet kuvan kaltainen .. Tulet Uusi luomus!

laki täyttyy rakkaudessa? Huomasit sen, että sen minkä haluat itsellesi tehdä, on vaatimus sinulle tehdä lähimmäiselle? Haluatko, että sinua kohdellaan kunnioittavasti, eli että kanssasi keskustellaan vaikkapa opin väärästä käsittämisestä, eikä tulla syyttämään "uskonnolliseksi trolliksi?" Henkienerottamisen lahja näyttää Sanan kautta, kuka todella on uskossa ja kuka ei. Uskoa leikkivillä ei ole Jumalan Sana Jumalana, vaan heidän jumalansa on kuva, jonka he ovat sisälleen rakentaneet.
        Miksi kaikilla ei nouse laki voimaaan tiedosta huolimatta? Siksi, että kaikki eivät tunne todellisuudessa Jeesusta ja näin eivät kuule Hyvän Paimenen ääntä, vaan jäävät Herra, Herra hokijoiksi. Tuollaisilla ihmisillä on tapahan perustaa oma joukkokunta, jonka ulkopuolisia saa hävistä ja syyttää. He haluavat alentaa muiden uskon ja opin, koska he nostavat omaa sielullisuuttaan kaikkien yli.

• Aamen. kirjoitti:

laki täyttyy rakkaudessa? Huomasit sen, että sen minkä haluat itsellesi tehdä, on vaatimus sinulle tehdä lähimmäiselle? Haluatko, että sinua kohdellaan kunnioittavasti, eli että kanssasi keskustellaan vaikkapa opin väärästä käsittämisestä, eikä tulla syyttämään "uskonnolliseksi trolliksi?" Henkienerottamisen lahja näyttää Sanan kautta, kuka todella on uskossa ja kuka ei. Uskoa leikkivillä ei ole Jumalan Sana Jumalana, vaan heidän jumalansa on kuva, jonka he ovat sisälleen rakentaneet.
        Miksi kaikilla ei nouse laki voimaaan tiedosta huolimatta? Siksi, että kaikki eivät tunne todellisuudessa Jeesusta ja näin eivät kuule Hyvän Paimenen ääntä, vaan jäävät Herra, Herra hokijoiksi. Tuollaisilla ihmisillä on tapahan perustaa oma joukkokunta, jonka ulkopuolisia saa hävistä ja syyttää. He haluavat alentaa muiden uskon ja opin, koska he nostavat omaa sielullisuuttaan kaikkien yli.

että et edes ite sitä huomaa ! Ja muutit taas nimmaria. Hujjataxeen ihmisiä. Saadaxeen semmoinen kuva että teit on paljon jotka ajattele niinkuin sinä rakas kameliontti. Mutta niinhän myös menestysteologiaan opissa kaikki menee ylösalaisin ja totuus tulee harha ja harha totuus. Kameliontti temppu teille, ei ole temppu eikä mitään.
        Maailmankirkon henki valta vaan enemmän aluetta ihmisissä näköjään.

Jeesus sanoi te ette tee mitä ISÄ käskeE teitä teHDÄ.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        ELIKÄ KENEN PALVELIJOITA HE SILLOIN OVAT TAI TE?

Room. 6:17

Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,

OLETTEKO VIELÄ SYNNIN PALVELIJOITA! ????

SILLOIN ETTE VOI OLLA JEESUXEN PALVELIJOITA. EI SULLA KAHTA HERRA VOI OLLA..

• Aamen.
        savonarola kirjoitti:

että et edes ite sitä huomaa ! Ja muutit taas nimmaria. Hujjataxeen ihmisiä. Saadaxeen semmoinen kuva että teit on paljon jotka ajattele niinkuin sinä rakas kameliontti. Mutta niinhän myös menestysteologiaan opissa kaikki menee ylösalaisin ja totuus tulee harha ja harha totuus. Kameliontti temppu teille, ei ole temppu eikä mitään.
        Maailmankirkon henki valta vaan enemmän aluetta ihmisissä näköjään.

Jeesus sanoi te ette tee mitä ISÄ käskeE teitä teHDÄ.
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        ELIKÄ KENEN PALVELIJOITA HE SILLOIN OVAT TAI TE?

Room. 6:17

Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,

OLETTEKO VIELÄ SYNNIN PALVELIJOITA! ????

SILLOIN ETTE VOI OLLA JEESUXEN PALVELIJOITA. EI SULLA KAHTA HERRA VOI OLLA..

lahja se sinulla on:)? Näyttää perustuvan sielullisuuteen ja omiin tuntemuksiisi. Tee parannus ja lakkaa nolaamasta itseäsi. Jeesusta et voi nolata noin selkeällä uskosta titämättömyydellä, mutta loukkaat Häntä omalla häpeälläsi, sillä Hänhän odotti sinulta parannuksessa elämistä. Et suostunut siihen.

• Aamen. kirjoitti:

lahja se sinulla on:)? Näyttää perustuvan sielullisuuteen ja omiin tuntemuksiisi. Tee parannus ja lakkaa nolaamasta itseäsi. Jeesusta et voi nolata noin selkeällä uskosta titämättömyydellä, mutta loukkaat Häntä omalla häpeälläsi, sillä Hänhän odotti sinulta parannuksessa elämistä. Et suostunut siihen.

Jeesusta? Et ottanut kanta Raamatunpaikoista mitä laitoin sulle,, vaan jatkat trollina uskonnollisessa hymneissä haukkumaan mua niinkuin transissa..

• savonarola kirjoitti:

Jeesusta? Et ottanut kanta Raamatunpaikoista mitä laitoin sulle,, vaan jatkat trollina uskonnollisessa hymneissä haukkumaan mua niinkuin transissa..

>>>jatkat trollina uskonnollisessa hymneissä haukkumaan mua niinkuin transissa..

• Aamen.
        savonarola kirjoitti:

sillä laki on Jeesuken nostamana RAKKAUS. Nuhtelen sinua siitä, että et elä laissa, vaikka tuot jopa Raamatusta siitä tärkeästä asiasta kertovia jakeita. Ei Herra Herra hokeminen ole laissa elämistä.

En tiedä sinun lähtökohtaasi ja siksi en voi käsittää sinua. Näen, että olet vihamielinen lähimmäisiäsi kohtaan. Oletko pettynyt ihmisiin? Oletko kokenut jotakin niin pahaa, että sielusi on järkkynyt ja nyt olet sen järkytyksen uhrina. Muista, minä en vihaa sinua, vaan yritän auttaa sinut poissa ihmisvihasta, sillä vasta sen jälkeen sinä voit päästä tähän: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäsi, tässä riippuu koko laki ja kaikki profetiat.
        Sielullinen järkkyminen ei saa himmentää Jumalan Sanan totuutta, sillä se järkkyminen lähtee ihmisestä pois vain USKOMALLA Jeesukseen ja Hän jokaiseen sanaansa. Jeesus on todellinen, elävä Jumala, joka parantaa ja vapauttaa, antaa rauhan ja tahdon olla rauhanrakentajana.
        Minua ei kertakaikkiaan huvita tapella ja nostaa itseäni, sillä minä tiedän mitä minä olen ihmisensä, Jeesuksessa olen aivan muuta. Hänessä minä omistan rauhan ja onnen.
        Ymmärrän hyvin masentuneita ja sielultaan järkkyneitä ja olen koko tehtäväni ajan pyrkinyt auttamaan heitä. Mikä onkaan raskaampaa, kuin joutua vankilaan sielun kautta, sillä se vankila ei ole vapau, eikä rauha.

Tämä yhteiskunta muoto ja se, että Jumalan laki on hylätty, on saanut yhä useamman masennuksen vankilaan. Masennus on taipumus, jossa ei luoteta lähimmäiseen, ei itseen, eikä Jumalaan. Tuosta sielullisuuden tuottamasta suuresta vaikeudesta pitäisi puhua. Kaikki vankeudessa elävät eivät huomaa sitä itse. Kaikki eivät käsitä olevansa masentuneita, ihmettelevät vain itsekkin sitä, että jotkut puhuvat rakkaudesta ja elävät rakkauden sääntöjen mukaan. Nuo, jotka eivät tunne omaa osaansa pitävät noita rakkaudenlaissa eläviä valehtelijoina ja syyttävät heitä aina heidät tavatessaan. Rakkaus on parantava ja vapauttava laki. Ihminen valitsee haluaako tulla sellaiseen, ihmeellisen lakiin, vai haluaako sielunsa tummuvan tummumistaan.Jeesus vapauttaa aivan varmasti kaikki, jotka tekevät niin kuin Hän neuvoo. Hän käskee tehdä meidän Taivaallisen Isän tekoja, sillä Jumala valmisti edeltä hyvät teot ja vapauden.

• Aamen. kirjoitti:

sillä laki on Jeesuken nostamana RAKKAUS. Nuhtelen sinua siitä, että et elä laissa, vaikka tuot jopa Raamatusta siitä tärkeästä asiasta kertovia jakeita. Ei Herra Herra hokeminen ole laissa elämistä.

En tiedä sinun lähtökohtaasi ja siksi en voi käsittää sinua. Näen, että olet vihamielinen lähimmäisiäsi kohtaan. Oletko pettynyt ihmisiin? Oletko kokenut jotakin niin pahaa, että sielusi on järkkynyt ja nyt olet sen järkytyksen uhrina. Muista, minä en vihaa sinua, vaan yritän auttaa sinut poissa ihmisvihasta, sillä vasta sen jälkeen sinä voit päästä tähän: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäsi, tässä riippuu koko laki ja kaikki profetiat.
        Sielullinen järkkyminen ei saa himmentää Jumalan Sanan totuutta, sillä se järkkyminen lähtee ihmisestä pois vain USKOMALLA Jeesukseen ja Hän jokaiseen sanaansa. Jeesus on todellinen, elävä Jumala, joka parantaa ja vapauttaa, antaa rauhan ja tahdon olla rauhanrakentajana.
        Minua ei kertakaikkiaan huvita tapella ja nostaa itseäni, sillä minä tiedän mitä minä olen ihmisensä, Jeesuksessa olen aivan muuta. Hänessä minä omistan rauhan ja onnen.
        Ymmärrän hyvin masentuneita ja sielultaan järkkyneitä ja olen koko tehtäväni ajan pyrkinyt auttamaan heitä. Mikä onkaan raskaampaa, kuin joutua vankilaan sielun kautta, sillä se vankila ei ole vapau, eikä rauha.

Tämä yhteiskunta muoto ja se, että Jumalan laki on hylätty, on saanut yhä useamman masennuksen vankilaan. Masennus on taipumus, jossa ei luoteta lähimmäiseen, ei itseen, eikä Jumalaan. Tuosta sielullisuuden tuottamasta suuresta vaikeudesta pitäisi puhua. Kaikki vankeudessa elävät eivät huomaa sitä itse. Kaikki eivät käsitä olevansa masentuneita, ihmettelevät vain itsekkin sitä, että jotkut puhuvat rakkaudesta ja elävät rakkauden sääntöjen mukaan. Nuo, jotka eivät tunne omaa osaansa pitävät noita rakkaudenlaissa eläviä valehtelijoina ja syyttävät heitä aina heidät tavatessaan. Rakkaus on parantava ja vapauttava laki. Ihminen valitsee haluaako tulla sellaiseen, ihmeellisen lakiin, vai haluaako sielunsa tummuvan tummumistaan.Jeesus vapauttaa aivan varmasti kaikki, jotka tekevät niin kuin Hän neuvoo. Hän käskee tehdä meidän Taivaallisen Isän tekoja, sillä Jumala valmisti edeltä hyvät teot ja vapauden.

tällä palstalla on muitakin kuin Savis. Minä en ymmärrä ollenkaan savista enkä hänen kirjoituksiensa motiivia tai syytä niihin. Ei niistä rakkautta tahdo löytää. Ei hevin myöskään evankeliumia.
        Savis hokee: "Rakas, rakas" mutta hänen kirjoituksensa ovat sitten kokonaan toista. Minullekin Savis on antanut rakkauden lurituksia käyttäen yhtä sanaa: rakas.
        Minulla ei ole kovin suurta luottamusta sellaiseen henkilöön joka edessä hokee rakkaudesta ja seuraavassa hetkessä ja jatkuvasti iskee puukolla selkään. Joku on sanonut:
        "Älä pelkää sitä joka tulee sinua vastaan puukko kädessä. Pelkää sitä joka tuo sinulle kukkia mutta pitää toisessa kädessä selkänsä takana puukkoa piilossa valmiina lyöntiin." Olen huomannut että tämä on totta. Liian monet "tuovat kukkia" mutta lyövät pahasti heti kun saavat siihen tilaisuuden. Tällaiset ihmiset ovat vaarallisia. Varo heitä. Heitä on enemmän kuin luullaan.

Minun kokemukseni aidosta todellisesta rakkaudesta yhdistän Pyhän Hengen kohtaamisiin. Uskon että ihminen ei voi itsestään puristaa rakkautta ketään toista ihmistä kohtaan. Rakkaus on sydämessä tai sitä ei ole siellä. Raamattu todistaa että Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta joka on meille annettu. Sen mukaan kuin Pyhä Henki saa täyttää uskovaa ja saa uskovassa valtaa, sen mukaan
        uskova voi rakastaa jumalallisella aidolla epäitsekkäällä rakkaudella. Silloin rakkaus ei ole ihmisestä. Se on Jumalasta ja Jumalan vaikuttamaa rakkautta. Ihminen on vain kanava Jumalan rakkaudelle.

Monet yrittävät jäljitellä Jumalan rakkautta pyrkimällä esiintymään rakkaudellisina ihmisinä. Tämä on itsepetosta koska ihminen uskottelee itselleen ja yrittää uskotella muillekin että hänessä vaikuttaa Jumalan rakkaus. Teeskennelty rakkaus rasittaa kanssamatkaajia koska hmiset erottavat aidon rakkauden teeskenellystä rakkaudesta.

Ihmisessä itsessään on kyllä "perusrakkaus" jonka Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle. Kääntymätönkin ihminen jolla ei ole Pyhää Henkeä voi rakastaa ihan aidosti omalla sielullisella rakkaudellaan. Tätä perusrakkautta voi ja tulee tietenkin jakaa kanssamatkaajille. Mutta sitäkään ei voida teeskennellä.

Mutta minä puhun kokonaan toisenlaisesta rakkaudesta. Puhun Jumalan rakkaudesta. Jumalan rakkautta ei kukaan voi jäljitellä eikä sitä tarvitse itsestään yrittää puristaa. Jumalan rakkaus, jos se on sydämessä, vuotaa yli äyräidensä niin kuin täynnä oleva vesiastia jos siihen kaataa lisää vettä. Tässä tullaan Raamatun käskyyn: "Täyttykää Hengellä". Olen itse hetkittäin kokenut tällaista käsittämättömän suurta rakkautta minulle täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Ymmärrän että se rakkaus ei tullut minusta. Se vuoti Jumalasta Pyhän Hengen kautta. Olin näissä tilanteissa täynnä Pyhää Henkeä. Henki on rakkaus sillä Jumala on Henki ja Jumala on rakkaus. Vesiastia ei voi eikä sen tarvitse näytellä eikä teeskennellä olevansa täynnä vettä. Jokainen huomaa onko astia täynnä vettä/rakkautta. Jos astia on täynnä, se vuotaa yli äyräidensä ilman mitään ponnisteluja vuotaa yli.

• Aamen.
        jaikal kirjoitti:

tällä palstalla on muitakin kuin Savis. Minä en ymmärrä ollenkaan savista enkä hänen kirjoituksiensa motiivia tai syytä niihin. Ei niistä rakkautta tahdo löytää. Ei hevin myöskään evankeliumia.
        Savis hokee: "Rakas, rakas" mutta hänen kirjoituksensa ovat sitten kokonaan toista. Minullekin Savis on antanut rakkauden lurituksia käyttäen yhtä sanaa: rakas.
        Minulla ei ole kovin suurta luottamusta sellaiseen henkilöön joka edessä hokee rakkaudesta ja seuraavassa hetkessä ja jatkuvasti iskee puukolla selkään. Joku on sanonut:
        "Älä pelkää sitä joka tulee sinua vastaan puukko kädessä. Pelkää sitä joka tuo sinulle kukkia mutta pitää toisessa kädessä selkänsä takana puukkoa piilossa valmiina lyöntiin." Olen huomannut että tämä on totta. Liian monet "tuovat kukkia" mutta lyövät pahasti heti kun saavat siihen tilaisuuden. Tällaiset ihmiset ovat vaarallisia. Varo heitä. Heitä on enemmän kuin luullaan.

Minun kokemukseni aidosta todellisesta rakkaudesta yhdistän Pyhän Hengen kohtaamisiin. Uskon että ihminen ei voi itsestään puristaa rakkautta ketään toista ihmistä kohtaan. Rakkaus on sydämessä tai sitä ei ole siellä. Raamattu todistaa että Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta joka on meille annettu. Sen mukaan kuin Pyhä Henki saa täyttää uskovaa ja saa uskovassa valtaa, sen mukaan
        uskova voi rakastaa jumalallisella aidolla epäitsekkäällä rakkaudella. Silloin rakkaus ei ole ihmisestä. Se on Jumalasta ja Jumalan vaikuttamaa rakkautta. Ihminen on vain kanava Jumalan rakkaudelle.

Monet yrittävät jäljitellä Jumalan rakkautta pyrkimällä esiintymään rakkaudellisina ihmisinä. Tämä on itsepetosta koska ihminen uskottelee itselleen ja yrittää uskotella muillekin että hänessä vaikuttaa Jumalan rakkaus. Teeskennelty rakkaus rasittaa kanssamatkaajia koska hmiset erottavat aidon rakkauden teeskenellystä rakkaudesta.

Ihmisessä itsessään on kyllä "perusrakkaus" jonka Jumala on antanut jokaiselle ihmiselle. Kääntymätönkin ihminen jolla ei ole Pyhää Henkeä voi rakastaa ihan aidosti omalla sielullisella rakkaudellaan. Tätä perusrakkautta voi ja tulee tietenkin jakaa kanssamatkaajille. Mutta sitäkään ei voida teeskennellä.

Mutta minä puhun kokonaan toisenlaisesta rakkaudesta. Puhun Jumalan rakkaudesta. Jumalan rakkautta ei kukaan voi jäljitellä eikä sitä tarvitse itsestään yrittää puristaa. Jumalan rakkaus, jos se on sydämessä, vuotaa yli äyräidensä niin kuin täynnä oleva vesiastia jos siihen kaataa lisää vettä. Tässä tullaan Raamatun käskyyn: "Täyttykää Hengellä". Olen itse hetkittäin kokenut tällaista käsittämättömän suurta rakkautta minulle täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Ymmärrän että se rakkaus ei tullut minusta. Se vuoti Jumalasta Pyhän Hengen kautta. Olin näissä tilanteissa täynnä Pyhää Henkeä. Henki on rakkaus sillä Jumala on Henki ja Jumala on rakkaus. Vesiastia ei voi eikä sen tarvitse näytellä eikä teeskennellä olevansa täynnä vettä. Jokainen huomaa onko astia täynnä vettä/rakkautta. Jos astia on täynnä, se vuotaa yli äyräidensä ilman mitään ponnisteluja vuotaa yli.

tunne. Sitä on todellakin kahdenlaista, Jumalan meihin vuodattama rakkaus, tai sielullinen rakkautemme. Jumalan rakkaus särkee raja-aidat, mutta siellullinen rakkaus tekee niitä.

• Aamen.

tehneet ja olleet Jumalan kirkkautta vailla. Siis kaikki, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Jumala lähetti oikealla ajalla Pelastajan, sillä laki oli heikoksi käynyt, eikä ollut montakaan, joka olisi pysynyt käskyissä. Jeesus tuli ja TÄYTTI lain ja jokainen, Jeesuksen Uhriin lihantahtonsa/sielullisuutensa naulannut sai tulla vapaaksi laista, sillä täytettyä lakia vastaan ei ole yhtään kirjoitusta puhumassa.
      Liha vastustaa kaikessa Jumalan Hengen opetuksia ja siksi kaikki käyvät tuskan kautta Jumalan valtakuntaan, joskus melkeinpä verille asti taistellen lain rikkomista vastaan. Jumala näkee, kuka on täydestä sydämestä etsimässä Häntä ja tulee vastaan oikealla ajalla ja antaa avun Jumalan VOIMAN muodossa ja näin rikottu laki saa muuttua Jeesuksen uhrityön kautta laiksi, joka on pidetty ja jota vastaan ei ole yhtäkään kirjoitusta. Alkaa uusi tie, ELÄMÄN TIE. Elämän tiellä kuljetaan kohti voittopalkintoa, ei omalla voimalla, vaan Jumalan voimalla.

Filippiläiskirje 3
      8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
      9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
      10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
      11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
      12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
      13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
      14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
      15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
      16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

• "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla", [Room. 3:23 ] se tarkoittaa kaikkia luonnollisia, lihasta ja verestä syntyneitä, mutta ei Jumalan Hengestä syntyneitä, sillä:

1. Joh. 3:9
        "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

"Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha."

Raamattu selittää Jeesuksenkin syntymisen erikseen "lihan mukaan" Daavidin siemenestä:

Roomalaiskirje 1
        3 "hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä":

ja erikseen "pyhyyden hengen puolesta" Jumalan hengestä:

4 "pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme," [Ap.t. 2:36; Hepr. 1:5]

Ymmärrän nuo jakeet siten, että lihan puolesta Daavidin siemenestä syntynyt Jeesus ei ole meidän Herramme, vaan neljännessä jakeessa selitetty, pyhyyden Hengen puolelta syntynyt hengellinen Jeesus on meidän Herrmme.

Johannes 3
        6 "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

'

• Aamen.
        ekivaari kirjoitti:

"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla", [Room. 3:23 ] se tarkoittaa kaikkia luonnollisia, lihasta ja verestä syntyneitä, mutta ei Jumalan Hengestä syntyneitä, sillä:

1. Joh. 3:9
        "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

Raamattu selittää Jeesuksenkin syntymisen erikseen "lihan mukaan" Daavidin siemenestä:

Roomalaiskirje 1
        3 "hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä":

ja erikseen "pyhyyden hengen puolesta" Jumalan hengestä:

4 "pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme," [Ap.t. 2:36; Hepr. 1:5]

Ymmärrän nuo jakeet siten, että lihan puolesta Daavidin siemenestä syntynyt Jeesus ei ole meidän Herramme, vaan neljännessä jakeessa selitetty, pyhyyden Hengen puolelta syntynyt hengellinen Jeesus on meidän Herrmme.

Johannes 3
        6 "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

'

vastaan sinun evankeliumisi:)? Tiedät sen, että en voi luopua Jumalan Sanasta ja Jumalan Sana kertoo, että tänne tuli Poika. Tuo Poika sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Marian kautta. Raamattu kertoo, että enkelien välityksellä tiedettiin mikä nimi tuolle Pojalle piti antaa. Nimi on Jeesus. Jeesus kertoo Itse, että Hän TULI Isän luota ja kertoi palaavansa sinne. Pyhä Henki kertoo Raamatussa, että tuon Pojan ruumis valmistettiin ja Poika tuli tekemään Lähettäjänsä Tahdon. Raamatun mukaan tuo lähetetty Poika on Jumala, Jumalan Sana, jonka kautta kaikki on luotu. Pyhä Henki todistaa, että tuo Poika on Luoja Jumala, lähetetty Poika, Iankaikkinen Isä, Neuvonantaja, Väkevä Jumala. Jeesus kertoo, että Hän käyttää Isän valtaa Ihmisen Poikana ollessaan, mutta samalla Pyhä Henki opettaa, että Jeesus riisuitui valtaoikeuksistaan tullakseen Jumalan luomakunnan esikoiseksi. Raamattu kertoo, että Jeesus antoi henkensä meidän takiamme ja otti sen jälleen ja sen oikeuden Hän oli saanut Lähettäjältään, Isältä, jonka luota Hän oli tänne tullut Ihmisen Pojaksi.

Lupauksen mukaan Jeesus syntyi Daavidin huoneen kautta. Lupaus ei ole koskaan lihallinen, vaan se on aina hengellinen. Aabrahamkin sai Jumalalta lupauksen, että hänestä tulee suuren kansan isä ja hän ei epäuskossa epäillyt sitä, vaikka ei sitä saanut lihansilmillä nähdäkkään. Hänestähän tuli lupauksen kautta suuren ja monen kansan isä, Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus täytti hengelliset lupaukset, kaikki ne, jotka Jumala on antanut.

• Aamen. kirjoitti:

vastaan sinun evankeliumisi:)? Tiedät sen, että en voi luopua Jumalan Sanasta ja Jumalan Sana kertoo, että tänne tuli Poika. Tuo Poika sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Marian kautta. Raamattu kertoo, että enkelien välityksellä tiedettiin mikä nimi tuolle Pojalle piti antaa. Nimi on Jeesus. Jeesus kertoo Itse, että Hän TULI Isän luota ja kertoi palaavansa sinne. Pyhä Henki kertoo Raamatussa, että tuon Pojan ruumis valmistettiin ja Poika tuli tekemään Lähettäjänsä Tahdon. Raamatun mukaan tuo lähetetty Poika on Jumala, Jumalan Sana, jonka kautta kaikki on luotu. Pyhä Henki todistaa, että tuo Poika on Luoja Jumala, lähetetty Poika, Iankaikkinen Isä, Neuvonantaja, Väkevä Jumala. Jeesus kertoo, että Hän käyttää Isän valtaa Ihmisen Poikana ollessaan, mutta samalla Pyhä Henki opettaa, että Jeesus riisuitui valtaoikeuksistaan tullakseen Jumalan luomakunnan esikoiseksi. Raamattu kertoo, että Jeesus antoi henkensä meidän takiamme ja otti sen jälleen ja sen oikeuden Hän oli saanut Lähettäjältään, Isältä, jonka luota Hän oli tänne tullut Ihmisen Pojaksi.

Lupauksen mukaan Jeesus syntyi Daavidin huoneen kautta. Lupaus ei ole koskaan lihallinen, vaan se on aina hengellinen. Aabrahamkin sai Jumalalta lupauksen, että hänestä tulee suuren kansan isä ja hän ei epäuskossa epäillyt sitä, vaikka ei sitä saanut lihansilmillä nähdäkkään. Hänestähän tuli lupauksen kautta suuren ja monen kansan isä, Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus täytti hengelliset lupaukset, kaikki ne, jotka Jumala on antanut.

2. Korinttolaiskirje 5
        16 "me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."

Pyrin tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, Jumalan pojan, sen mukaan mitä Isä hänen kautta puhui, enkä Mariasta syntyneen lihan mukaan;

Joh. 8:25
        Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille."

Oletteko vastanneet Jumalan tahdon mukaan tähän Jeesuksen kysymykseen: "Kuka on minun äitini?"

'

• Aamen.
        ekivaari kirjoitti:

2. Korinttolaiskirje 5
        16 "me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."

Pyrin tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, Jumalan pojan, sen mukaan mitä Isä hänen kautta puhui, enkä Mariasta syntyneen lihan mukaan;

Joh. 8:25
        Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille."

Oletteko vastanneet Jumalan tahdon mukaan tähän Jeesuksen kysymykseen: "Kuka on minun äitini?"

'

aikaisemminkin, aika useinkin. Eli, Paavali ei tuntenut Jeesusta lihallisen mielensä mukaan, sillä hän ei halunnut niin tehdä, vaan halusi tuntea Jeesuksen hengellisen tiedon mukaan. Liha ei käsitä Jumalan Poikaa.

Jeesuksen äitejä ja sisaria ovat kaikki he, jotka uskovat Jumalan Poikaan. Silti Jeesus huolehti vielä ristilläkin Mariasta, joka oli saanut suuren armon synnyttää Jeesus tänne. Muistatko Marian kiitosvirren? Johannes sai tehtäväkseen huolehtia äiti-Mariasta, joten luultavasti Marin mies oli jo siirtynyt tästä ajasta tuolle puolelle. Sitä ei Raamattu kerro, joten ei sitä tarvitse meidänkään niin tarkasti tietää. Joosefia luultiin Jeesuksen isäksi, kaikki he luulivat, jotka uskoivat Jeesuksen vain lihan mukaan.

• Aamen.

ei ole näkevä Herraa. Kiitos Jeesukselle, että Häneen uskova pyhittyy Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen voimalla, Elävän Veden Lähteessä, Herrassa. Elävän Veden Lähde on syntiä vastaan.

Roomalaiskirje 6
      1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
      2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
      3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
      5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
      10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
      11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
      12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
      13 Älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
      14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
      15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
      16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
      17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
      18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
      19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
      20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
      21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
      22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
      23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

• merihukka

Aloitus:
        " Mitä eroa on syntisellä uskovaisella ja uskosta osattomalla? "

Vastaus:
        Ero on valtava. Uskova saa tehdä pahaa järjestönsä suojissa mikäli muistaa kikkailla raamatunjakeilla ja mollata toisa uskovia.
        Ateisti on pahoista teoista vatuussa maallisen lain edessä eikä voi kiemurrella siitä millään irti.

On ällättävää lukea pyhityksistä. hengen havinasta, ikuisuudesta, rakkaudesta henkeen ja hengen taholta ym. ym. Sitten tehdään järkyttäviä tekoja ja taas "taivas" rakastaa ja sitä pitää rakastaa. Kuulostaa äärimmäisten lestadiolaisten puheilta.

Siveellisyys ja moraali ovat tässä ja nyt. Tekoja ja sen seurauksia ei voi jättää kuoleman jälkeen. Samoin kaikki teot seuraavat yksilöä ja ympäröivää yhteisöä reaalisesti.

Puhuisitte omien pappienne siveettömyydestä ja siitä mitä se aihauttaa lapsissa näiden eläessä. Lapsen tuskaako auttaa oletus taivaspaikasta! Pyhittääkö papin suorittaman lapsen raiskauksen usko kuolleen miehen vereen? Vierestäkö pitäisi katsoa ja mahdollisesti apua antaa? Olkoon pappi tai muu uskova taivaskelpoinen rikoksesta, jonka uhria Jumala ei haluakaan auttaa, mutta pappi kuuluu oikeuden eteen.

Uskova olettaa menevänsä taivaaseen. Vaikeaa se näyttä olevan mutta olkoon heidän oikeutensa uskoa niin. Moraali ja siveellisyys ovat maallisia asioita eikä niitä voi uskolla sivuuttaa.
        Uskova on ensin vastuussa yhteisölle, sitten oikeuslaitokselle ja sitteen... uskokoon mihin lystää.

Aloitus tähtäsi samaän vanhan kehnon ideaan. Unohda todellisuus, elä pilvilinnoissa, puhu sellaisista asioista jotka ovat epäoleellisia reaaliselle elämälle.
        Rikollinnen tekee rikoksen ja istuu vankilassa. Vapauduttuaan hän on vapaa jatkamaan elämää. Mikäli uusii konnuuksia, joutuu uudelleen vastuuseen.
        Ilman rikoksia olemme muuten vain kosketuksissa toistemme kanssa. On väärin syöttää sellaista ideologiaa, että elätpä täällä miten tahansa, saat hyvän osan kuolemasi jälkeen. Täällä ollessamme olemme vastuussa toisillemme nokatusten.

On tietysti hienoa avata ketjuja oletuksista henkimaailmoista ja unohtaa todellisuus. Sitä paitsi uskovat itse kiistoissa sanovat, että kukaan ei voi tietää "taivaan" aivoituksista. Mitäkö sitten? Pitäisi keskittyä siihen, millainen käyttäytyminen on hyvän elämän perusta.

• Aamen.
        merihukka kirjoitti:

Aloitus:
        " Mitä eroa on syntisellä uskovaisella ja uskosta osattomalla? "

Vastaus:
        Ero on valtava. Uskova saa tehdä pahaa järjestönsä suojissa mikäli muistaa kikkailla raamatunjakeilla ja mollata toisa uskovia.
        Ateisti on pahoista teoista vatuussa maallisen lain edessä eikä voi kiemurrella siitä millään irti.

On ällättävää lukea pyhityksistä. hengen havinasta, ikuisuudesta, rakkaudesta henkeen ja hengen taholta ym. ym. Sitten tehdään järkyttäviä tekoja ja taas "taivas" rakastaa ja sitä pitää rakastaa. Kuulostaa äärimmäisten lestadiolaisten puheilta.

Siveellisyys ja moraali ovat tässä ja nyt. Tekoja ja sen seurauksia ei voi jättää kuoleman jälkeen. Samoin kaikki teot seuraavat yksilöä ja ympäröivää yhteisöä reaalisesti.

Puhuisitte omien pappienne siveettömyydestä ja siitä mitä se aihauttaa lapsissa näiden eläessä. Lapsen tuskaako auttaa oletus taivaspaikasta! Pyhittääkö papin suorittaman lapsen raiskauksen usko kuolleen miehen vereen? Vierestäkö pitäisi katsoa ja mahdollisesti apua antaa? Olkoon pappi tai muu uskova taivaskelpoinen rikoksesta, jonka uhria Jumala ei haluakaan auttaa, mutta pappi kuuluu oikeuden eteen.

Uskova olettaa menevänsä taivaaseen. Vaikeaa se näyttä olevan mutta olkoon heidän oikeutensa uskoa niin. Moraali ja siveellisyys ovat maallisia asioita eikä niitä voi uskolla sivuuttaa.
        Uskova on ensin vastuussa yhteisölle, sitten oikeuslaitokselle ja sitteen... uskokoon mihin lystää.

Aloitus tähtäsi samaän vanhan kehnon ideaan. Unohda todellisuus, elä pilvilinnoissa, puhu sellaisista asioista jotka ovat epäoleellisia reaaliselle elämälle.
        Rikollinnen tekee rikoksen ja istuu vankilassa. Vapauduttuaan hän on vapaa jatkamaan elämää. Mikäli uusii konnuuksia, joutuu uudelleen vastuuseen.
        Ilman rikoksia olemme muuten vain kosketuksissa toistemme kanssa. On väärin syöttää sellaista ideologiaa, että elätpä täällä miten tahansa, saat hyvän osan kuolemasi jälkeen. Täällä ollessamme olemme vastuussa toisillemme nokatusten.

On tietysti hienoa avata ketjuja oletuksista henkimaailmoista ja unohtaa todellisuus. Sitä paitsi uskovat itse kiistoissa sanovat, että kukaan ei voi tietää "taivaan" aivoituksista. Mitäkö sitten? Pitäisi keskittyä siihen, millainen käyttäytyminen on hyvän elämän perusta.

vaikka kuinka yrittäisikin sitä kierrellä ja kaarella. Sen mitä kylvät sen niität. Ei Jeesus tullut syntiä armahtamaan, vaan tuli armahtamaan synninorjuudesta ihmisen vapauteen, jotta ihminen ei joutuisi niittämään pahaa ja huonoa kylvöä tässä ajassa ja ei joutuisi vastamaan pahoista teoista tulevassa ajassa. Ei uskovainen ole kaksinaismoralisti, ei sellainen uskovainen, joka tuntee Jumalan Sanan Jeesuksen ja uskoo Häneen.

• Koska "luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti", [1. Kor. 2:14 ]

niin luonnollinen ihminen ei voi olla uskovainen, vaan ainoasaan tekeytyy uskovaiseksi, mutta on todellisuudessa uskoa halveksiva fariseus. Jos luonnollinen ihminen voisi uskoa, eihän se edes kuolisi, sillä;

Joh. 11:26
      "Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

"Jumala on Henki", ja Jumalasta syntynyt ihminen on kokonaan hengellinen, [Joh.3:6] Vain hengellinen ihminen on Jumalan kuva.

´

• merihukka

Oletko sinä sitä mieltä jaikali12.10.2010 16:01:
        " Olen pannut merkille että uskosta osattomat tietävät tarkalleen mitä uskova ei saa tehdä?
        parannus.? "

jaikal
        " väität ja opetat julkisesti että uskova on syntinen, sinä olet mitätöinyt Jesuksen Kristuksen ristin työn ja sen merkityksen uskovalle. Sinä perustat oppisi yhteen väärin ymmärtämääsi jakeesen ja kumoat sillä ainakin kolmekymmentä jaetta jotka todistavat kokonaan toista. KUINKA SINÄ VOIT opettaa vastoin näiden monien jakeiden sanaa? ...."

Ensimmäinen siteeraus kertoo toden luonnollisen ihmisen moraalista. Hän ei normaalioloissa tee rikoksia eikä käyttäydy huonosti. Epänormaalille käytökselle löytyy aina syyt. Silloin kun teee rikoksen, hän joutuu oiketueen. Täsmälleen samoin käy uskovalle.
        Uskoton todella ei hyväksy syntivapaata uskovaa. Hän ei voi olla yhteisön ulkopuolella käytökensä puolesta eikä oiikeden ulkopuolella rikosten takia.

Jaikal vastaa jyrkästi, että uskova ei voi olla syntinen. Muuten Jeesuksen kuolemalla ei ole merkitystä. Jaikal on 100 % väärässä edellä esitettyyn, mutta oikeassa Jeesukseen eli uskoon nähden.
        Jaikal myös sanoi toisaalla, että jos uskova tekee rikoksen, hän on rikoslain alainen.
        Missä on ristiriita?

Uskovat eivät huomaa jaikalin hengellistä ajatuskulkua. Hänelle synti merkitsee uskon puutetta Jumalaan sekä muut uskoon liittyvät synnit ja uskovan pahat teot ovat muuta kuin synti tai se on katolilainen tekosynti. Jaikal toimii kahden synnin käsitteellä ja joita hän ei selvästi tuo esille.

Tähän asti uskottomalla ei ole sanomista. Ei-uskova tai vääräuskoinen kääntyy "oikeaan" uskoon (jaikalilaiseen helluntailaisuuteen) ja tekee samalla ns. parannuksen. Mikäli hän ei luovu uskostaan, hän on loppuelämänsä "Jumalalle" kelvollinen ja on siten aina synnitön. Hänen ei tietenkään tarvitse "uskon puutteen syntiä" katua ja anoa armoa.
        Uskova voi näin elää virtuaalisessa maailmassa reaalimaailman lisäksi, eikä siinä sinällään ole mitään pahaa. Uskoohan moni esim. ongenkoukkuun sylkäisyyn ja sen tehoon kalan saannissa. Mielestäni esimerkki ja usko ovat rinnastettavissa uskomuksena toisiinsa.

Tähän asti kaikki on hyvin. Mutta mutta...uskova tekee rikoksia ja valitettavasti tai käyttäytyy huonosti.
        Uskova murhaa ja on synnitön "taivaan" silmissä, mikäli uskoo edelleen eikä tarvitse parannusta uskostaan. Voi vielä lukea rukouksen varmuuden vuoksi.
        Jaikal sanoo, että uskovan tulisi käyttäytyä synnittömänäkin hyvin. Entä rikos? Joo vankilareissu, sehän on vain maallista. Usko on tärkein ja pelastus.

Mielestäni jakalin kaksijakoisen synnin teoria toimii kuitenkin itseään vastaan. Se mahdollistaa enemmän moraalittomuutta kuin moraalia. Miksi? Koska moraali on vain maallista, mutta usko taivaallista ja taivaallinen on uskovalle a ja o.
        Siksi uskovalle tulee uskon synti ja tekosynti olla tasa-arvoinen "taivaan" silmissä. Jumalan täytyy vaatia moraalia ja rangaista huonosta moraalista. Siihen löytyykin jakeita tukuttain.

Toisaalta jaikali kieltää keskeistä raamatun sanomaa, oikeamielisyyden käytöstä vanhurskautena ja joka ilmaistaan myös oikeuden valtikkana.
        Voisi sanoa näinkin: Jaikalin teoria uskovalle on kullalla silattu tie helvettiin.

Lopuksi.
        Uskoton ei tule uskoon siksi, että hän haluaa jatkaa huonoa käytöstä. Arvio on täysin väärä.
        Uskonnoton ei tule uskoon siksi, että hän ei halua itselleen kaksinaismorraalin viittaa, jossa yhden moraalin uskon avulla voi tehdä mitä vain.
        Ongelma on käytännöllinen. Pelkkä uskon "autuus" mahdollistaa terrorin tai mitä vain, jos se uskolla perustellaan. Luonnollinen ihminen vaatii käsitykset moraalista reaalisessa yhteisössä eli tässä ja nyt.
        Siksi myöskään uskonnotonta ei edes kiinnosta se mahdollisuus, että taivas olisi olemassa, koska hän ei halua elää kuolemansa jälkeen "veijarein" seurassa.

• armahdettu syntinen

No itse koen itseni "armahdettu syntinen" -ihmiseksi.
      Koska en todellakaan pysty enkä osaa tai voi olla synnitön.
      Siksi tarvitsen Jumalan armahdusta päivittäin. Vaikka kuinka haluaa/ pyrkii olemaan tekemättä syntiä ei se onnistu nyky-yhteiskunnassa, siksi Jumalan armo on tärkeä ja tarpeen joakiselle ihmiselle.
      Kuten Jeesus jossain sanoi, se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven , niin samalla tavalla nyt siteeraan sitä, että joka on synnitön.......jne
      ei ihminen pysty olemaan synnitön, ja siksi meillä on olemassa armo Kristuksessa...

• paremmin itsessäänkin "erottamaan hyvä pahasta", niin kuin apostolit kärsivällisesti opettivat:

Room. 5:21
        "että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta."

1. Korinttolaiskirje 2
        14 "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan." [Room. 7:12-20]

Room. 7:5
        "Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,

Room. 8:8
        "Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
        9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

Useimmat ihmiset luulevat itse tekevänsä sitä tai tätä ja sitten joko katuvat tai kiittävät itseänsä hyvistä töistä. Todellisuudessa olemme joko synnin tahi vanhurskauden käskettävinä, eli jommankumman heittopussina.

'

• armahdettu syntinen: "Kuten Jeesus jossain sanoi, se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven , niin samalla tavalla nyt siteeraan sitä, että joka on synnitön.......jne
        ei ihminen pysty olemaan synnitön, ja siksi meillä on olemassa armo Kristuksessa...".
        ---------
        Mitähän se synnittömien "kivenheitto" tällä palstalla tarkoittaa?
        Miten se tulee ilmi?
        --
        AVIORIKOKSESTA TAVATTU NAINEN
        Joh.8:1-11
        --
        Jeesuksen luo tuotiin aviorikoksesta kiinniotettu nainen (3).
        Kirjanoppineet ja fariseukset yrittävät virittää Jeesuksen eteen paulan päästäkseen häntä syyttämään lain rikkomisesta (6).
        He tiedustelevat , mille kannalle Jeesus asettuu Mooseksen lakiin nähden, jonka mukaan nainen oli kivitettävä (4,5).
        Heidän mielestäänhän Jeesuksen osoittama armo syntisiä kohtaan edellytti Jumalan pyhän tahdon kumoamista ja hänen lakinsa rikkomista. Tässä on samanlainen ansa kuin Luuk.20:22 kerrottu.

Kuultuaan kavalan kysymyksen Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan:
        "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä" (7). Jeesus myönsi naisen syyllisyyden ja kehoitti sitä, joka läsnäolijoista koki olevansa viaton (synnitön), panisi Mooseksen lain vaatiman rangaistustoimenpiteen alulle. Samalla Jeesus kumartui uudelleen kirjoittamaan maahan (8).

Syyttäjät katsovat hämillään toisiaan. Syntyi kiusallinen hiljaisuus ja jännittävä odotus. Kukaan ei uskaltanut ottaa kiveä maasta. Omatunto sanoi heille, että heilläkin oli syntejä ja kukin pikkuhiljaa, vanhimmasta alkaen, poistui huomiota herättämättä pois (9).

Jeesus ja nainen jäävät kahden (10).
        Syyttäjät eivät voineet tuomita naista, sillä samalla he olisivat tuominneet itsensä. Jeesuskaan ei tuomitse naista, sillä hän ei tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan että maailma hänen kauttaan pelastuisi. Jeesus osoitti käytöksellään, että hän pitää lakia pyhänä, mutta samalla armahtaa syntistä ja armahtaa hänet tuomiosta.

Jeesus sanoo naiselle: ”...mene, äläkä tästedes enää syntiä tee” (11).
        --
        Virsi 405
        1.
        Kirkkautta kohti kulje
        kilvoitellen uskossa.
        Viettelysten portit sulje,
        hylkää synti, maailma.
        -
        5.
        Pysy hänen armossansa,
        valvo aina rukoillen.
        Kruunun voittaa Herran kansa
        jälkeen ahdistuksien.
        --
        Niin, miten voimme soveltaa tätä kertomusta nykyaikaan ja tälle palstalle?
        Miten tämän palstan "kivenheittäjät" (synnittömät) toimivat?

• Tapio522 kirjoitti:

armahdettu syntinen: "Kuten Jeesus jossain sanoi, se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven , niin samalla tavalla nyt siteeraan sitä, että joka on synnitön.......jne
        ei ihminen pysty olemaan synnitön, ja siksi meillä on olemassa armo Kristuksessa...".
        ---------
        Mitähän se synnittömien "kivenheitto" tällä palstalla tarkoittaa?
        Miten se tulee ilmi?
        --
        AVIORIKOKSESTA TAVATTU NAINEN
        Joh.8:1-11
        --
        Jeesuksen luo tuotiin aviorikoksesta kiinniotettu nainen (3).
        Kirjanoppineet ja fariseukset yrittävät virittää Jeesuksen eteen paulan päästäkseen häntä syyttämään lain rikkomisesta (6).
        He tiedustelevat , mille kannalle Jeesus asettuu Mooseksen lakiin nähden, jonka mukaan nainen oli kivitettävä (4,5).
        Heidän mielestäänhän Jeesuksen osoittama armo syntisiä kohtaan edellytti Jumalan pyhän tahdon kumoamista ja hänen lakinsa rikkomista. Tässä on samanlainen ansa kuin Luuk.20:22 kerrottu.

Kuultuaan kavalan kysymyksen Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan:
        "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä" (7). Jeesus myönsi naisen syyllisyyden ja kehoitti sitä, joka läsnäolijoista koki olevansa viaton (synnitön), panisi Mooseksen lain vaatiman rangaistustoimenpiteen alulle. Samalla Jeesus kumartui uudelleen kirjoittamaan maahan (8).

Syyttäjät katsovat hämillään toisiaan. Syntyi kiusallinen hiljaisuus ja jännittävä odotus. Kukaan ei uskaltanut ottaa kiveä maasta. Omatunto sanoi heille, että heilläkin oli syntejä ja kukin pikkuhiljaa, vanhimmasta alkaen, poistui huomiota herättämättä pois (9).

Jeesus ja nainen jäävät kahden (10).
        Syyttäjät eivät voineet tuomita naista, sillä samalla he olisivat tuominneet itsensä. Jeesuskaan ei tuomitse naista, sillä hän ei tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan että maailma hänen kauttaan pelastuisi. Jeesus osoitti käytöksellään, että hän pitää lakia pyhänä, mutta samalla armahtaa syntistä ja armahtaa hänet tuomiosta.

Jeesus sanoo naiselle: ”...mene, äläkä tästedes enää syntiä tee” (11).
        --
        Virsi 405
        1.
        Kirkkautta kohti kulje
        kilvoitellen uskossa.
        Viettelysten portit sulje,
        hylkää synti, maailma.
        -
        5.
        Pysy hänen armossansa,
        valvo aina rukoillen.
        Kruunun voittaa Herran kansa
        jälkeen ahdistuksien.
        --
        Niin, miten voimme soveltaa tätä kertomusta nykyaikaan ja tälle palstalle?
        Miten tämän palstan "kivenheittäjät" (synnittömät) toimivat?

Tapio522:
        "Kuultuaan kavalan kysymyksen Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan:
        "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä" (7). Jeesus myönsi naisen syyllisyyden ja kehoitti sitä, joka läsnäolijoista koki olevansa viaton (synnitön), panisi Mooseksen lain vaatiman rangaistustoimenpiteen alulle.
        Samalla Jeesus kumartui uudelleen kirjoittamaan maahan (8)".
        ---
        Mitä Jeesus kirjoitti maahan toisella kertaa?

Mitä Jeesus kirjoittaisi meistä ( syntisistä tai synnittömistä) maahan?
        (Vai voimmeko soveltaa kertomusta tähän aikaan?)

• Ei sun liha voi olla niinkuin kirjoitit ---> Koska en todellakaan pysty enkä osaa tai voi olla synnitön.

Joko saatana vetäytyy susta tai sitten Kristus. Molemmat et voi pitää.. Joko Liha tai henki! Toinen täytyy kuolla iankaikkisesti..

• jaikali

"armahdettu syntinen" käsitteessäsi on se ongelma ettei Raamattu tunne sellaista uskovaa.
        Raamattu tuntee ainoastaan armosta pelastetun Jumalan lapsen. Jumalan lapsi taas on vanhurskas ja pyhä koska hän omistaa KRISTUKSEN JEESUKSEN VANHURSKAUDEN. Raamattu ei missään käytä sanaa "syntinen" tarkoittaessaan armosta pelastettua uskovaa.

• Tapio522 kirjoitti:

Tapio522:
        "Kuultuaan kavalan kysymyksen Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan:
        "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä" (7). Jeesus myönsi naisen syyllisyyden ja kehoitti sitä, joka läsnäolijoista koki olevansa viaton (synnitön), panisi Mooseksen lain vaatiman rangaistustoimenpiteen alulle.
        Samalla Jeesus kumartui uudelleen kirjoittamaan maahan (8)".
        ---
        Mitä Jeesus kirjoitti maahan toisella kertaa?

Mitä Jeesus kirjoittaisi meistä ( syntisistä tai synnittömistä) maahan?
        (Vai voimmeko soveltaa kertomusta tähän aikaan?)

naisen syyttäjien nimiä tomuun, sillä;

Jeremia 17
        13 »Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran." «

'

• syntinen !! Tulis kiiresti tehdä parannus sellainen ettei joudu helvettiiin--->

• merihukka

Aamen:
        " .....Tämä yhteiskunta muoto ja se, että Jumalan laki on hylätty, on saanut yhä useamman masennuksen vankilaan..... "

Aamenen ja monen muun uskovan kirjoituksissa tulee esille kovat järkytykselliset kokemukset elämänsä jossain vaiheessa. Ja usein nämä kirjoittajat korostavat uskoa yli aiken jopa elämän ymmärtämisen.
        Voisiko olla niin, että joillekin usko on pakotie ja turva raadollisesta elämästä sen tuomista pettymyksistä.

Keskivertokansalainen puree vaikeusissa hammasta, kiroileekin, ja ponnistelee uudelleen. Joku murtuu, kieltää todellisuuden ja pakenee mielikuvitusmaailmaan, luo sinne ystävän ja joka ei petä koskaan.
        Jos näin on, voiko häntä tuomita, jos usko auttaa jatkamaan elämää, vaikka yksilö kieltäisikin kaiken maallisuuden!

Katsotaanpa mitalin toinen puoli. Tällainen murtunut ihminen tulee uskoon, luo omasta selviämisestään yleisen toimintamallin ja alkaa agitoida sitä ainoana oikeana ongelmien ratkaisuna. Ratkaisumalli on pako todellisuudesta haavemaailmaan.
        He eivät hyväksy muuta kuin uskon taivaalliset kuvitelmat. Tällaisia uskovia ovat palstan monet tosiuskovat, heidän kannattajansa ja heidänn monet "uudestisyntyneet" vastustajansakin, jotka eroavat opista vain "pilkkujen paikoilla". Heidän mielestään ihminen ei saa ajatella muuta kuin taivasta. Se pyhittäisi kaiken. Joku heistä on voinut päästä takaisin vihreälle oksalle (hyvällekin) mutta jatkaa edelleen maallisen kieltämisen linjalla.

Perustaltaan tällainen uskoon tullut ei ole käsitellyt psyykettään perusteellisesti vaan on kohtalon oikusta löytänyt lyhyen pakotien. Hän ei ole käsitellyt ongelmiaan vaan siirtänyt ne piiloon ja josta ne tulevat esille jyrkän uskon muodossa.
        Ongelmat ovat siis edelleen psyyken syövereissä.

Tällaisen uskovan tulisi ymmärtää oma erikoistilanteensa ja yrittää puhdistaa psyykkeensä todellisesti. Traagisten kokemusten jälkeen ei ole syntiä mennä terapiaan ja saada apua mielen tasapainon säilyttämiseksi. Terapia myöhemminkään ei ole syntiä. "Tosiuskovaisuus" on tauti, jos ei välittömästi itselle, niin toisille. He opettavat tahtomattaan ongelmien sairaita ratkaisukeinoja terveille ja joku saattaa mennä vipuseen ja sairastua syyttä suotta.

• Aamen.
        merihukka kirjoitti:

Aamen:
        " .....Tämä yhteiskunta muoto ja se, että Jumalan laki on hylätty, on saanut yhä useamman masennuksen vankilaan..... "

Aamenen ja monen muun uskovan kirjoituksissa tulee esille kovat järkytykselliset kokemukset elämänsä jossain vaiheessa. Ja usein nämä kirjoittajat korostavat uskoa yli aiken jopa elämän ymmärtämisen.
        Voisiko olla niin, että joillekin usko on pakotie ja turva raadollisesta elämästä sen tuomista pettymyksistä.

Keskivertokansalainen puree vaikeusissa hammasta, kiroileekin, ja ponnistelee uudelleen. Joku murtuu, kieltää todellisuuden ja pakenee mielikuvitusmaailmaan, luo sinne ystävän ja joka ei petä koskaan.
        Jos näin on, voiko häntä tuomita, jos usko auttaa jatkamaan elämää, vaikka yksilö kieltäisikin kaiken maallisuuden!

Katsotaanpa mitalin toinen puoli. Tällainen murtunut ihminen tulee uskoon, luo omasta selviämisestään yleisen toimintamallin ja alkaa agitoida sitä ainoana oikeana ongelmien ratkaisuna. Ratkaisumalli on pako todellisuudesta haavemaailmaan.
        He eivät hyväksy muuta kuin uskon taivaalliset kuvitelmat. Tällaisia uskovia ovat palstan monet tosiuskovat, heidän kannattajansa ja heidänn monet "uudestisyntyneet" vastustajansakin, jotka eroavat opista vain "pilkkujen paikoilla". Heidän mielestään ihminen ei saa ajatella muuta kuin taivasta. Se pyhittäisi kaiken. Joku heistä on voinut päästä takaisin vihreälle oksalle (hyvällekin) mutta jatkaa edelleen maallisen kieltämisen linjalla.

Perustaltaan tällainen uskoon tullut ei ole käsitellyt psyykettään perusteellisesti vaan on kohtalon oikusta löytänyt lyhyen pakotien. Hän ei ole käsitellyt ongelmiaan vaan siirtänyt ne piiloon ja josta ne tulevat esille jyrkän uskon muodossa.
        Ongelmat ovat siis edelleen psyyken syövereissä.

Tällaisen uskovan tulisi ymmärtää oma erikoistilanteensa ja yrittää puhdistaa psyykkeensä todellisesti. Traagisten kokemusten jälkeen ei ole syntiä mennä terapiaan ja saada apua mielen tasapainon säilyttämiseksi. Terapia myöhemminkään ei ole syntiä. "Tosiuskovaisuus" on tauti, jos ei välittömästi itselle, niin toisille. He opettavat tahtomattaan ongelmien sairaita ratkaisukeinoja terveille ja joku saattaa mennä vipuseen ja sairastua syyttä suotta.

mutta ei pidä miltään osin paikkaansa. Mistä sinä saat tuollaisia luuloja? Miksi ihminen, joka on tasapainossa ja tyytyväinen olisi terapian tarpeessa? Mietippäs sitä ja vastaa siihen. Kohdallani asiat ovat järjestyksessä, eikä mistään ole puutetta. Avioliittoni on erikoisen hyvä ja ystävyyssuhteet kukoistavat. Voin tunnustaa, että kaiken tuon on tuottanut usko Jeesukseen. Siis usko Jumalan neuvoihin. Silti olen ns. jalat maassa seisova ja vaikka elän uskon kautta Jeeskseen, niin silti kykenen keskustelemaan ihmisen kanssa hänen tasoltaan. Jeesus elää ja tekee ihmeitä. Jos jollakin on nyt vaikea elämä, niin hänen ei totisesti tarvitse jäädä uskomaan, että tilanne jatkuu alati niin, eikä tarvitse mennä terapeuteille, sillä Jeesus on niin käsittämättömän suuri terapeutti, että Hän kykenee Sanallaan muuttaman kaiken ja kykenee luomaan uutta jokaisen uskovaisen elämään.

Älä merihukka keksi omiasi, vaan keskustele kanssamme niin, kuin ihmisten kanssa keskustellaan. Käsitän suuttumisesi, kun osoitin sinulle suoraan, että sinun toimintasi ei ole oikeaa, koska ajat ihmisiä ahdinkoon antamalla heille täydellisen vääriä ohjeita ja neuvoja. Tulet sen vielä huomaamaan, sillä vääryydet on niitettävä sinun niin, kuin kaikkien muidenkin.

• merihukka
        Aamen. kirjoitti:

mutta ei pidä miltään osin paikkaansa. Mistä sinä saat tuollaisia luuloja? Miksi ihminen, joka on tasapainossa ja tyytyväinen olisi terapian tarpeessa? Mietippäs sitä ja vastaa siihen. Kohdallani asiat ovat järjestyksessä, eikä mistään ole puutetta. Avioliittoni on erikoisen hyvä ja ystävyyssuhteet kukoistavat. Voin tunnustaa, että kaiken tuon on tuottanut usko Jeesukseen. Siis usko Jumalan neuvoihin. Silti olen ns. jalat maassa seisova ja vaikka elän uskon kautta Jeeskseen, niin silti kykenen keskustelemaan ihmisen kanssa hänen tasoltaan. Jeesus elää ja tekee ihmeitä. Jos jollakin on nyt vaikea elämä, niin hänen ei totisesti tarvitse jäädä uskomaan, että tilanne jatkuu alati niin, eikä tarvitse mennä terapeuteille, sillä Jeesus on niin käsittämättömän suuri terapeutti, että Hän kykenee Sanallaan muuttaman kaiken ja kykenee luomaan uutta jokaisen uskovaisen elämään.

Älä merihukka keksi omiasi, vaan keskustele kanssamme niin, kuin ihmisten kanssa keskustellaan. Käsitän suuttumisesi, kun osoitin sinulle suoraan, että sinun toimintasi ei ole oikeaa, koska ajat ihmisiä ahdinkoon antamalla heille täydellisen vääriä ohjeita ja neuvoja. Tulet sen vielä huomaamaan, sillä vääryydet on niitettävä sinun niin, kuin kaikkien muidenkin.

" Aikamoista vuodatusta:), Aamen.15.10.2010 21:56
        mutta ei pidä miltään osin paikkaansa. Mistä sinä saat tuollaisia luuloja? Miksi ihminen, joka on tasapainossa ja tyytyväinen olisi terapian tarpeessa? Mietippäs sitä ja vastaa siihen. "

Muistaakseni kerroit itse kokeneesi kovia. Monet palstan ns. tosiuskovista ovat kertoneet kovia kokemuksia ja sen jälkeen tulleensa uskoon.
        Useimmat näistä korottavat uskon elämän yläpuolelle. Muutamilla näkyy selvästi, että he puolustelevat omaa "vihreää oksaansa" uskolla.
        Siis useat tosiuskovat korottamalla uskon "kaiken teoriaksi" pyhittävät sillä oman olemuksensa ja viis välittävät ihmisistä sellaisenaan. Samalla he nostavat tyhmyyden hyveeksi ja sanovat Jeesuksen kuolettaneen veressään ihmisviisauden!

Ajatellaanpa lasta. Lapselle tulee opettaa ihmisviisautta. Muuten hän jää idiootiksi. Lapsi ei tarvitse uskomuksia vaan todelista tietoa. Luku-, lasku ym. perustaitoja. Hänelle tulee antaa kuvakirjoja tähtimaailmasta ja muinaisista sukupuuttoon kuollesta eläimistä.
        Aikuinen putoaa yhteiskunnasta, ellei edes jollain tavoin seuraa yleisiä asiota ja huolehdi ammattitaidostaan.

Tulla jonkin järkyttävän elämänkohdan jälkeen uskoon merkitsee kahta asiaa. Yhdellä tavalla saa takaisin mielen tasapainon, toisaalta sairastuu uudelleen. Tällä kertaa uskomusten mustiin verkkoihin.

• Jope.48.
        merihukka kirjoitti:

mutta ei pidä miltään osin paikkaansa. Mistä sinä saat tuollaisia luuloja? Miksi ihminen, joka on tasapainossa ja tyytyväinen olisi terapian tarpeessa? Mietippäs sitä ja vastaa siihen. "

Muistaakseni kerroit itse kokeneesi kovia. Monet palstan ns. tosiuskovista ovat kertoneet kovia kokemuksia ja sen jälkeen tulleensa uskoon.
        Useimmat näistä korottavat uskon elämän yläpuolelle. Muutamilla näkyy selvästi, että he puolustelevat omaa "vihreää oksaansa" uskolla.
        Siis useat tosiuskovat korottamalla uskon "kaiken teoriaksi" pyhittävät sillä oman olemuksensa ja viis välittävät ihmisistä sellaisenaan. Samalla he nostavat tyhmyyden hyveeksi ja sanovat Jeesuksen kuolettaneen veressään ihmisviisauden!

Ajatellaanpa lasta. Lapselle tulee opettaa ihmisviisautta. Muuten hän jää idiootiksi. Lapsi ei tarvitse uskomuksia vaan todelista tietoa. Luku-, lasku ym. perustaitoja. Hänelle tulee antaa kuvakirjoja tähtimaailmasta ja muinaisista sukupuuttoon kuollesta eläimistä.
        Aikuinen putoaa yhteiskunnasta, ellei edes jollain tavoin seuraa yleisiä asiota ja huolehdi ammattitaidostaan.

Tulla jonkin järkyttävän elämänkohdan jälkeen uskoon merkitsee kahta asiaa. Yhdellä tavalla saa takaisin mielen tasapainon, toisaalta sairastuu uudelleen. Tällä kertaa uskomusten mustiin verkkoihin.

sellaisia kirjoittajia, jotka sanovat että ihminen on yksin armosta pelastunut. Mutta heti perään he vaativat uskovalta kuuliaisuuden lakia. Mitä sanoo Raamattu tästä asiasta. Room.7:7. Mitä siis sanomme? onko laki syntiä. Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta, sillä en olisi tienyt himosta, ellei laki olisi sanonut; Älä himoitse. Gal.5:4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi, te olette langenneet pois armosta.

• Aamen.
        merihukka kirjoitti:

Kyllä meidän pitää pysyä tietoisena ympäristöstä, huolehtia ammattitaidostamme, sivistää lapsia kasvattamalla heitä avarasti, ei tynnyrissä, vaan avarasti niin, että he kykenevät elämään lähimmäisten rinnalle. Itse olen käynyt toki kolmeti suurissa vaikeuksissa ja ahdingoissa.
        Nämä mistä silloin tällöin kerron täällä, tapahtuivat kaikki uskossa ollessani, joten en ole niiden takia tullut uskoon. Ensimmäinen ahdinkotila kesti tasan yhdeksän kuukautta, toinen kaksi viikkoa ja yhden päivän ja tuota en enää sano ahdinkotilaksi, sillä se ei aihettuanut sielussani pienintääkään järkytystä, vain ruumiissa suuren tuskan ja kolmas ahdinkotila kesti noin pari tuntia, jota en pidä myöskään ahdinkotilana, joka olisi vaikuttanut sieluuni silä en pelännyt, en ollut toivoton, mutta olin lähellä kuolemaa. Kaikki nuo tilat olen joutunut sietämään uskon sisällä, en etsikkovaiheessa, enkä muutenkaan uskon ulokopuolella. Ensimmäinen ahdinkotilani nöyryytti sieluni. Sen kokemisesta on noin 25 vuotta ja viimeisen ahdinkotilan kokemisesta taitaa tulla kohta 17-vuotta ja sen jälkeen olen ollut vapaa tuollaisista. Terve ruumiin, sielun ja hengen puolelta ja kaikkesta tiedän antaa kunnian Jeesukselle, sillä tiedän kuka minut pelasti.

• Aamen.
        Jope.48. kirjoitti:

sellaisia kirjoittajia, jotka sanovat että ihminen on yksin armosta pelastunut. Mutta heti perään he vaativat uskovalta kuuliaisuuden lakia. Mitä sanoo Raamattu tästä asiasta. Room.7:7. Mitä siis sanomme? onko laki syntiä. Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta, sillä en olisi tienyt himosta, ellei laki olisi sanonut; Älä himoitse. Gal.5:4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi, te olette langenneet pois armosta.

kuuliaisuutta, sillä jos sitä ei ole, niin on vaarassa, että Jeesuksen täyttämä laki muuttuukin ihmisen kohdalla laittomuudeksi. Laittomuudesta Jeesus varoittaa vakavasti.
        Me uskovaiset puhumme kuulaisuudesta, tässäkin ketjussa jokainen, vaikka kaikki eivät ymmärräkkään toisiaan, eivätkä hoksaa puhuvansa samasta asiastia:)!

• Jope.48. kirjoitti:

Lainaus linkistä:
        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1h.html
        --
        3. Samaan aikaan vanhurskas ja syntinen

"Jokainen Jeesukseen uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.
        Syntinen tietoisesti ja vanhurskas vasta toivossa ja siksi, että hänelle tällä hetkellä luetaan Jeesuksen pyhyys ja puhtaus.
        Hän on omissa silmissään ja todellisuudessa monin tavoin epävanhurskas.
        Mutta Kristukseen uskoessaan Jumalan silmissä hän on kuitenkin vanhurskas ja kestää Jumalan tuomiolla. Kristus peittää uskovan syntisyyden omaan puhtauteensa, kuten morsian puetaan puhtaaseen morsiuspukuun.
        --
        Tämä kahden vastakkaisen totuuden samanaikaisuus leimaa kaikkea uskon elämää.
        Uskova on kyllä uusi ihminen, joka on jo luotu ja samaan aikaan hänen on päivittäin pukeuduttava uuteen ihmiseensä (2 Kor 5:17).
        Uskova on myös vanha ihminen, joka on ristiinnaulittu Kristuksen kanssa ja samaan aikaan hänen on päivittäin ristiinnaulittava vanha ihmisensä (Kol 3:1-5).
        --
        4. Lihan ja hengen välinen sota uskovassa

Synti ja Jumalan vastainen vanha ihminen, liha, asuu uskovassa koko elämän ajan (Room 7:17).
        Synnin tahto on lihan tahto ja se on aina vihamielinen Jumalaa kohtaan (Room 8:7). Uskova haluaa olla itseriittoinen, seurata itsekkäitä intohimojaan ja palvoa omaa minäänsä.
        Lihan teot on luetteloitu Gal 5:19-21 (vrt. 2 Tim 3:2-5).
        On kauhistuttavaa, kun ne pääsevät uskovassa valtaan ja toisinaan tapahtuu niin.

Samaan aikaan uskova on myös uusi ihminen ja hänessä asuu Kristus Pyhässä Hengessä. Jeesus on omiensa kanssa joka päivä.

Vanha ihminen on helposti määriteltävissä ja havaittavissa. Se on itsekäs minäkeskeinen ihminen, joka kaikessa etsii omaansa. Se on piintynyt luontoomme ja siksi luontomme on hidas ja vastahakoinen hyvän tekemiseen, mutta aina valmis pahaan. Vanha on minä itse. Sen on aina oltava lain, syyttävän omantunnon ja kuoleman alainen".
        (Rovasti Olavi Peltola)
        --
        Lue koko kirjoitus!

• Aamen.
        Tapio522 kirjoitti:

Lainaus linkistä:
        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1h.html
        --
        3. Samaan aikaan vanhurskas ja syntinen

"Jokainen Jeesukseen uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.
        Syntinen tietoisesti ja vanhurskas vasta toivossa ja siksi, että hänelle tällä hetkellä luetaan Jeesuksen pyhyys ja puhtaus.
        Hän on omissa silmissään ja todellisuudessa monin tavoin epävanhurskas.
        Mutta Kristukseen uskoessaan Jumalan silmissä hän on kuitenkin vanhurskas ja kestää Jumalan tuomiolla. Kristus peittää uskovan syntisyyden omaan puhtauteensa, kuten morsian puetaan puhtaaseen morsiuspukuun.
        --
        Tämä kahden vastakkaisen totuuden samanaikaisuus leimaa kaikkea uskon elämää.
        Uskova on kyllä uusi ihminen, joka on jo luotu ja samaan aikaan hänen on päivittäin pukeuduttava uuteen ihmiseensä (2 Kor 5:17).
        Uskova on myös vanha ihminen, joka on ristiinnaulittu Kristuksen kanssa ja samaan aikaan hänen on päivittäin ristiinnaulittava vanha ihmisensä (Kol 3:1-5).
        --
        4. Lihan ja hengen välinen sota uskovassa

Synti ja Jumalan vastainen vanha ihminen, liha, asuu uskovassa koko elämän ajan (Room 7:17).
        Synnin tahto on lihan tahto ja se on aina vihamielinen Jumalaa kohtaan (Room 8:7). Uskova haluaa olla itseriittoinen, seurata itsekkäitä intohimojaan ja palvoa omaa minäänsä.
        Lihan teot on luetteloitu Gal 5:19-21 (vrt. 2 Tim 3:2-5).
        On kauhistuttavaa, kun ne pääsevät uskovassa valtaan ja toisinaan tapahtuu niin.

Samaan aikaan uskova on myös uusi ihminen ja hänessä asuu Kristus Pyhässä Hengessä. Jeesus on omiensa kanssa joka päivä.

Vanha ihminen on helposti määriteltävissä ja havaittavissa. Se on itsekäs minäkeskeinen ihminen, joka kaikessa etsii omaansa. Se on piintynyt luontoomme ja siksi luontomme on hidas ja vastahakoinen hyvän tekemiseen, mutta aina valmis pahaan. Vanha on minä itse. Sen on aina oltava lain, syyttävän omantunnon ja kuoleman alainen".
        (Rovasti Olavi Peltola)
        --
        Lue koko kirjoitus!

pyhistä, vai pyhitystä haluavista ja sitä kohti kurkottavista? Jeesus on totuus ja tekee täydellisen vapaaksi. Ketkä ovat täydellisen vapaita? Jumalan Pojan valtakuntaan siirretyt. Ei Jumalan Pojan valtakunnassa arvostella koko ajan itseä, eikä etsitä itsestä syntiä, vaan Jumalan käskyn mukaan rakastetaan itseä, joskin yli kaiken Jumalaa ja lähimmäistä saman verran kuin itseäkin. Pyhä Henki pitää Sanan kanssa huolen, jos lankeemus syntiin vaani ja Rauhan Ruhtinaan valtakunnassa on helppo tehdä parannus, sillä Ruhtinas ja Kuningas on määrääjä valtakunnassaan. Jeesus tuo vapauden, ei lain alaisuutta, vaan vapauden, jossa laki pysyy täytettynä rakkaudessa. Kiitos lain kasvatuksen, että ihminen pääsee armonkasvatukseen ja pois lain alta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      19
      3627
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      23
      2761
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2195
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2005
    5. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1946
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1612
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1487
    8. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1482
    9. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1404
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1364
    Aihe