Prius pärjännyt hyvin testeissä

Hybriditulee

Saksan katsastustilastossa
Kompaktiluokassa Toyota Priuksesta löytyi vähiten vikoja kaikissa ikäsarjoissa

TM:n talviautotestivoiton 2010 jakoivat Mazda3, Skoda Yeti ja Toyota Prius.

On aika vaikea löytää toista ilmna dieselveroa olevaa automaattia, jolla kulutus on alle 5l/100, päästöt alle 100 ja tehoa yli 130 hp.

14

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaaMitesSeOlikaan?

      kuluttaa alle 5L/100km ja joka kulkee kuin eläin (1,4L tiukka kone ja auto kevyt). Vuosimalli on -91 ja hinta 150e. Prius on auttamattoman vanhanaikainen ja laahaa kehityksessä. Tuon Rellun kaikki osat ovat kierrätettävää mutta kuitenkaan siihen ei ole tuhlattu luonnonvaroja kuten Priuksiin. Ero on noin 15 kertainen luonnonvarojen tuhlauksen kannalta. Aivan naurettavaa.

      • Minunkin pian 22-vuotias ja yli 400 000 km ajettu 1,4 litran Pösö 205:ni kuluttaa edelleen alle 5 l bensaa satasella ja kulkee ainakin sen, minkä näillä rajoituksilla saa ajaa. Eikä luonnonvaroja kulu kun ei tarvi yhtenään vaihtaa uuteen.
        Niin, ja sitä peräkärryäkin saan vetää, mitä Priuksella ei jostain syystä kuulemma saakaan!

        Eli mitä edistystä on tapahtunut?
        Korin ilmanvastuskerroin lienee parantunut, mutta kun vastaavasti otsapinta on kasvanut, on lopputulos epäonnistunut. Polttoaineen ominaiskulutus on kasvanut katalysaattoripakon takia, joten siinäkin suhteessa autotekniikka on taantunut. Auton paino on 1,5 - 2 -kertaistunut, joten polttoaineen kulutus ja luonnonvarojen tuhlaus on kasvanut. Renkaat ovat leventyneet ja rengasprofiili pienentynyt huonontaen ajo-ominaisuuksia, joten pieleen on menty siinäkin. Muitakin eroja löytynee, mutta tässä aluksi.

        Periaatteesa ei olisi vaikeaa tehdä vanhaa ja uutta tekniikkaa järkevästi yhdistelemällä taloudellinen, ympäristöystävällinen ja muutenkin hyvä ja järkevä auto. Siihen vain ei jostakin syystä ole haluja.


      • Asemalaituri
        sitroen kirjoitti:

        Minunkin pian 22-vuotias ja yli 400 000 km ajettu 1,4 litran Pösö 205:ni kuluttaa edelleen alle 5 l bensaa satasella ja kulkee ainakin sen, minkä näillä rajoituksilla saa ajaa. Eikä luonnonvaroja kulu kun ei tarvi yhtenään vaihtaa uuteen.
        Niin, ja sitä peräkärryäkin saan vetää, mitä Priuksella ei jostain syystä kuulemma saakaan!

        Eli mitä edistystä on tapahtunut?
        Korin ilmanvastuskerroin lienee parantunut, mutta kun vastaavasti otsapinta on kasvanut, on lopputulos epäonnistunut. Polttoaineen ominaiskulutus on kasvanut katalysaattoripakon takia, joten siinäkin suhteessa autotekniikka on taantunut. Auton paino on 1,5 - 2 -kertaistunut, joten polttoaineen kulutus ja luonnonvarojen tuhlaus on kasvanut. Renkaat ovat leventyneet ja rengasprofiili pienentynyt huonontaen ajo-ominaisuuksia, joten pieleen on menty siinäkin. Muitakin eroja löytynee, mutta tässä aluksi.

        Periaatteesa ei olisi vaikeaa tehdä vanhaa ja uutta tekniikkaa järkevästi yhdistelemällä taloudellinen, ympäristöystävällinen ja muutenkin hyvä ja järkevä auto. Siihen vain ei jostakin syystä ole haluja.

        Junanne meni jo. Palatkaa teroittamaan kivikirvestä.


      • 16+9
        Asemalaituri kirjoitti:

        Junanne meni jo. Palatkaa teroittamaan kivikirvestä.

        vasta tulossa.

        Jokaisessa uudessa autossa valmistuksesta johtuvaa hiilijalanjälkeä 200 000 kilsaa odottaa ostajaa.
        Uuden auton saasteettomuus on pelkkää autovalmisajien lobbausta.


      • JaaMitesSeOlikaan?
        sitroen kirjoitti:

        Minunkin pian 22-vuotias ja yli 400 000 km ajettu 1,4 litran Pösö 205:ni kuluttaa edelleen alle 5 l bensaa satasella ja kulkee ainakin sen, minkä näillä rajoituksilla saa ajaa. Eikä luonnonvaroja kulu kun ei tarvi yhtenään vaihtaa uuteen.
        Niin, ja sitä peräkärryäkin saan vetää, mitä Priuksella ei jostain syystä kuulemma saakaan!

        Eli mitä edistystä on tapahtunut?
        Korin ilmanvastuskerroin lienee parantunut, mutta kun vastaavasti otsapinta on kasvanut, on lopputulos epäonnistunut. Polttoaineen ominaiskulutus on kasvanut katalysaattoripakon takia, joten siinäkin suhteessa autotekniikka on taantunut. Auton paino on 1,5 - 2 -kertaistunut, joten polttoaineen kulutus ja luonnonvarojen tuhlaus on kasvanut. Renkaat ovat leventyneet ja rengasprofiili pienentynyt huonontaen ajo-ominaisuuksia, joten pieleen on menty siinäkin. Muitakin eroja löytynee, mutta tässä aluksi.

        Periaatteesa ei olisi vaikeaa tehdä vanhaa ja uutta tekniikkaa järkevästi yhdistelemällä taloudellinen, ympäristöystävällinen ja muutenkin hyvä ja järkevä auto. Siihen vain ei jostakin syystä ole haluja.

        ihmeellistä huijausta. 20 vuodessa kulutukset ovat edelleen samat. Joku mainostaa Priusta ihmetekniikkana mutta todellisuus onkin toista. Kun senkin kulutushyöty on olematon niin ei ole järkiperustetta ostella tuommoista. Saasteista voisi vänkyröidä loputtomiin mutta vetäisin esille LPG autot jotka muualla Euroopassa ovat paljon yleisempiä kuin maakaasuviritykset. Käyttämällä propaania saasteet tippuisivat merkittävästi. Tämä taas Suomessa ei käy kun Suomi ei ole omavarainen propaanin suhteen. Sen sijaan hengenvaarallinen korkeapaineinen maakaasusäiliö on autossa mukana. Hyöty maakaasun käytöstä käyttäjälle on melko vähäinen koska hyötysuhde kinnerin moottorissa laskee merkittävästi ja maakaasuvirityksen tekeminen autoon on kallista puuhaa. LPG eli nestekaasuvirityksiä on tehty jo yli 50 vuotta ja kuinkahan vaarallisia päästöjä siitä mahtaa tulla kun niillä voi ajella jopa sisätiloissa kuten trukeilla on tehty kautta aikain.
        Sähköauto on oikea ratkaisu mutta esim Prius ei ole millään tavalla sähköauto ellei sitä muuta siten kun maailmalla on tehty http://www.youtube.com/watch?v=LtfWDo_IclQ . Mutta oikealla sähköautolla pääsee paljon kilometrejä kuten saksalaiset osoittivat: http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/10/sahkoauto_ajoi_ennatyksen_saksassa_2089851.html . Kysymys on vain akuston koosta ja akut ovat halpoja nykyään. Ei mikään ongelma. Pääsen omalla sähköautolla 80-120km yhdellä latauksella ja se on riittänyt hyvin. Kaksi kertaa olen joutunut lainaamaan pojan autoa pitemmille reissuille tämän vuoden puolella. Kokemusta on nyt vuosi ja yli 10.000km. Auto pelaa käsittämättömän hyvin eikä tosiaan tarvitse rassata joka käänteessä. Jos haluaisi helppoa ratkaisua pidempään ajomatkaan silloin harvoin kun tarvitsee niin pieni nestekaasumoottori pyörittämään genua autoon. Käynnistyy silloin kun tarvitaan.

        Sen verran vielä autolehtien koeajoista ja kulutusmittauksista että usein on moitittu koeajoissa saatuja liian suuria kulutuslukemia mm. Priuksen osalta. Ne ovat kuitenkin mitattu normaaliajoissa eikä jonkun hidastelevan säästöEinarin idioottiajossa jolloin koko muu liikenne maksaa Einarin säästön. Ainakin täällä Helsingissä on usein tullut joku taksiprius eteen joka harrastaa muitten kustannuksella "säästöajoa". Kyllä tuolla toiminnalla saadaankin liikenne jumiin.


      • sitroen kirjoitti:

        Minunkin pian 22-vuotias ja yli 400 000 km ajettu 1,4 litran Pösö 205:ni kuluttaa edelleen alle 5 l bensaa satasella ja kulkee ainakin sen, minkä näillä rajoituksilla saa ajaa. Eikä luonnonvaroja kulu kun ei tarvi yhtenään vaihtaa uuteen.
        Niin, ja sitä peräkärryäkin saan vetää, mitä Priuksella ei jostain syystä kuulemma saakaan!

        Eli mitä edistystä on tapahtunut?
        Korin ilmanvastuskerroin lienee parantunut, mutta kun vastaavasti otsapinta on kasvanut, on lopputulos epäonnistunut. Polttoaineen ominaiskulutus on kasvanut katalysaattoripakon takia, joten siinäkin suhteessa autotekniikka on taantunut. Auton paino on 1,5 - 2 -kertaistunut, joten polttoaineen kulutus ja luonnonvarojen tuhlaus on kasvanut. Renkaat ovat leventyneet ja rengasprofiili pienentynyt huonontaen ajo-ominaisuuksia, joten pieleen on menty siinäkin. Muitakin eroja löytynee, mutta tässä aluksi.

        Periaatteesa ei olisi vaikeaa tehdä vanhaa ja uutta tekniikkaa järkevästi yhdistelemällä taloudellinen, ympäristöystävällinen ja muutenkin hyvä ja järkevä auto. Siihen vain ei jostakin syystä ole haluja.

        Käytin juuri autoni katsastuksella kun oli muutakin asiaa samalle suunnalle. Katsastusremonttia tein niin paljon, että toisen rekisterikilven lampun eilen vaihdoin. En edes muuta katsastushuoltoa tehnyt kuin katsoin että valot toimivat. Katsuri kyllä syynäsi sitäkin tarkemmin, mutta huomautuksitta meni läpi tämä 21 v 7 kk uusi Ranskan Rapea, mittarissa 405 000 km. Ja katsastus maksoi huimat 29 €, mistä älykäs lukija osaa päätellä katsastuspaikan.

        Polttoainetta meni 818 km:n mittausmatkalla jopa 37,74 litraa 98-oktaanista bensaa, mistä laskutaitoinen lukija voi itse laskea kulutuksen. Ajettu asfalttiteitä kesärenkailla suurinta liikennemerkin sallimaa nopeutta paitsi arviolta 10-15 km kaupungissa.

        Se tuo autotekniikka kun kuulemma kehittyy ja autojen kulutukset mainoksen mukaan sen kun pienenee vuosi vuodelta, niin kuinka pienellä kulutuksella parikymmentä vuotta uudemmat 5 hengen henkilöautot oikeasti kulkevat?
        Siis oikeasti, ei autokauppiaan ilmoituksen mukaan. Niillä kun kuulemma on varsinkin eräällä itämerkillä varsin huomattava ero.
        Jostakin löytäisin tämän Rapean normikulutuksetkin, vaan en nyt viitsi etsiä enää näin illalla.

        Niin, ja tässä autossa ei enää ole pääomakuluja ja huollot maksavat vain tarvittavien osien hinnan, kun omistaja itse pystyy huoltamaan. Tämä vain siltä varalta, että kuitenkin joku vertailee paljonko kilometrille tulee hintaa vanhalla ja paljonko uudella autolla...


      • JaaMitesSeOlikaan?
        sitroen kirjoitti:

        Käytin juuri autoni katsastuksella kun oli muutakin asiaa samalle suunnalle. Katsastusremonttia tein niin paljon, että toisen rekisterikilven lampun eilen vaihdoin. En edes muuta katsastushuoltoa tehnyt kuin katsoin että valot toimivat. Katsuri kyllä syynäsi sitäkin tarkemmin, mutta huomautuksitta meni läpi tämä 21 v 7 kk uusi Ranskan Rapea, mittarissa 405 000 km. Ja katsastus maksoi huimat 29 €, mistä älykäs lukija osaa päätellä katsastuspaikan.

        Polttoainetta meni 818 km:n mittausmatkalla jopa 37,74 litraa 98-oktaanista bensaa, mistä laskutaitoinen lukija voi itse laskea kulutuksen. Ajettu asfalttiteitä kesärenkailla suurinta liikennemerkin sallimaa nopeutta paitsi arviolta 10-15 km kaupungissa.

        Se tuo autotekniikka kun kuulemma kehittyy ja autojen kulutukset mainoksen mukaan sen kun pienenee vuosi vuodelta, niin kuinka pienellä kulutuksella parikymmentä vuotta uudemmat 5 hengen henkilöautot oikeasti kulkevat?
        Siis oikeasti, ei autokauppiaan ilmoituksen mukaan. Niillä kun kuulemma on varsinkin eräällä itämerkillä varsin huomattava ero.
        Jostakin löytäisin tämän Rapean normikulutuksetkin, vaan en nyt viitsi etsiä enää näin illalla.

        Niin, ja tässä autossa ei enää ole pääomakuluja ja huollot maksavat vain tarvittavien osien hinnan, kun omistaja itse pystyy huoltamaan. Tämä vain siltä varalta, että kuitenkin joku vertailee paljonko kilometrille tulee hintaa vanhalla ja paljonko uudella autolla...

        autot ja jää fyrkkaa muuhunkin elämiseen. Meillä pari Sitikkaa, Xara ja Berlingo, taitavat olla 2004 mallisia sekä aito tehdastekoinen sähköauto, on -96. Kokonaisajokustannusten ero sisältäen varaosat, huollot ja polttoaineen, on noin 10-kertainen sähköauton eduksi. Kun vakuutuksen ja dieselveron sekoittaa asiaan tulee sille kilometrihintaa noin 0,018e. Siitä voikin laskea paljonko maksaa per 100 kilometriä ajelut. Vuoden kun tuolla on nyt ajellut niin "polttoaineeseen" on mennyt 70e ja kilsoja tullut 9000. Varaosiin ja huoltoon uponnut vuodessa noin 100e mutta siihen sisältyy jarrulevyt ja palat, kaksi kontaktoria ja nopeusmittarin vaijeri sekä 5L akkuvettä. Kontaktoreita ei varmaan enää koskaan tarvitse vaihtaa. Mielenkiintoista.


    • kyllä maksaa

      paljon ylihintaa ominaisuuksinsa nähden, noin 8-10 tuhatta, ei paha. Tuolla makselee pitkään käyttövoimaveroja.

      • JaaMitesSeOlikaan?

        käyttövoimaverot? Onkohan pirssi käytössä niin pitkään?


      • höpötystä
        JaaMitesSeOlikaan? kirjoitti:

        käyttövoimaverot? Onkohan pirssi käytössä niin pitkään?

        Eiköhän se tuo autotekniikka nyt ole mennyt "pikkaisen" eteenpäin 20 vuodessa (ajettavuus, turvallisuus, luotettavuus, mukavuus). Siinä selitystä hinnanerolle. Prius on muuten automaattivaihteinen auto ja huomattavasti isompi kuin esim. rellu 5 tai pösö 205 eli hiukan väärä vertailukohta. Kulutus on silti noiden autojen tasolla, ja omistajana rohkenisin väittää että todellisuudessa varmasti parempi. Suorituskyky on ihan eri planeetalta, mm. sähkömoottorin tuoman lisäväännön turvin.

        Mutta kyllähän sitä tietysti 20 vuotta vanhalla autollakin kulkee, jos se muuten toimii.


      • Myös hybridiautolla
        höpötystä kirjoitti:

        Eiköhän se tuo autotekniikka nyt ole mennyt "pikkaisen" eteenpäin 20 vuodessa (ajettavuus, turvallisuus, luotettavuus, mukavuus). Siinä selitystä hinnanerolle. Prius on muuten automaattivaihteinen auto ja huomattavasti isompi kuin esim. rellu 5 tai pösö 205 eli hiukan väärä vertailukohta. Kulutus on silti noiden autojen tasolla, ja omistajana rohkenisin väittää että todellisuudessa varmasti parempi. Suorituskyky on ihan eri planeetalta, mm. sähkömoottorin tuoman lisäväännön turvin.

        Mutta kyllähän sitä tietysti 20 vuotta vanhalla autollakin kulkee, jos se muuten toimii.

        No,-onhan täällä ihan oikeita hybridi asiatuntijoita. Luulen, että hybridiauton omistajat on niitä kaikkein tyytyväisempiä autoonsa. Minä ainakin.


      • höpötystä kirjoitti:

        Eiköhän se tuo autotekniikka nyt ole mennyt "pikkaisen" eteenpäin 20 vuodessa (ajettavuus, turvallisuus, luotettavuus, mukavuus). Siinä selitystä hinnanerolle. Prius on muuten automaattivaihteinen auto ja huomattavasti isompi kuin esim. rellu 5 tai pösö 205 eli hiukan väärä vertailukohta. Kulutus on silti noiden autojen tasolla, ja omistajana rohkenisin väittää että todellisuudessa varmasti parempi. Suorituskyky on ihan eri planeetalta, mm. sähkömoottorin tuoman lisäväännön turvin.

        Mutta kyllähän sitä tietysti 20 vuotta vanhalla autollakin kulkee, jos se muuten toimii.

        Onhan se ulkomitoiltaan ja painoltaan isompi, mutta ei sisämitoiltaan. Eikä sillä Priuksella kuulemma saa vetää peräkärryäkään. Miksihän?


      • JaaMitesSeOlikaan?
        höpötystä kirjoitti:

        Eiköhän se tuo autotekniikka nyt ole mennyt "pikkaisen" eteenpäin 20 vuodessa (ajettavuus, turvallisuus, luotettavuus, mukavuus). Siinä selitystä hinnanerolle. Prius on muuten automaattivaihteinen auto ja huomattavasti isompi kuin esim. rellu 5 tai pösö 205 eli hiukan väärä vertailukohta. Kulutus on silti noiden autojen tasolla, ja omistajana rohkenisin väittää että todellisuudessa varmasti parempi. Suorituskyky on ihan eri planeetalta, mm. sähkömoottorin tuoman lisäväännön turvin.

        Mutta kyllähän sitä tietysti 20 vuotta vanhalla autollakin kulkee, jos se muuten toimii.

        jos ostat Priuksen niin maksat ylihintaa uskomattoman paljon. Se ei ikinä tuo mitään takaisin ainakaan polttoaineensäästön puolelta koska kulutus on samaa mitä muissakin autoissa jotka ovat 15.000e halvempia. Ja toinen seikkahan on se että tekniikka moottoreissa on muuttunut mutta lopputulos sama. Tekniikka ei silloin ole mennyt eteenpäin vaan junnaa paikoillaan. Nyt jo yli 20v. Se on tässä hämmästyttävää. Auton ostajia taas hämätään asioilla joilla ei ole merkitystä. Mikäli esim Priuksessa olisi isompi akusto sekä verkkolaturi niin asia muuttuisi suosiollisemmaksi. Ei toki taas sitten oikean sähköauton veroiseksi mutta lähemmäski ja edullisemmaksi käyttää paitsi verkkolatauksen mukanaantuoman dieselveron osalta.


    • On siinä varmasti jotain huonoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe