Sähköahjon omatekoinen vastus

kotiseppä

Ajattelin rakentaa sähköllä toimivan ahjon, jolla pitäisi yltää 900 asteeseen. Ongelmana on se miten lasken vastuksen pinta-alan A:n. Olen saanut selville nämä arvot:

Ominaisvastus teräkselle: 16 * 10 potenssiin -8
Jännite: 50 V
Virta: 150 A
Pituus: 1 m

(Vastuksen resistanssin maksimiarvo on 0,33 ohmia >> 50 volttia jaettuna 150 A on 0,33 ohmia.
Johtopäätös: Mitä pienempi resistanssi sitä suurempi virta kulkee langan läpi.)

Omien laskujeni mukaan A: arvoksi tulee erittäin pieni luku, jolloin myös langan säde on erittäin pieni.
Pitääkö laskuissa ottaa huomioon teräksen lämpötilakerroin, eli siis se miten ominaisvastus muuttuu lämpötilan kasvaessa? Wikipediassa luki että ominaisvastus kasvaa lämpötilan kasvaessa.

Eli siis kysymys kuuluu näin: miten otan laskuissa huomioon lämpötilan muutoksen?

P.S
Jos ihmettelette suuria virtamääriä suhteessa jännitteeseen niin kyseessä on hitsauslaite.

14

2069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muodostuu teho

150 Amppeerin virta 50 Voltilla tarkoittaa
      7,5 Kilowatin tehoa joten kovin pieni ja hapera se
      vastus ei voi olla tai palaa heti poikki.
      Joku lämpötila-anturi ja säätösysteemi on
      oltava, miten ihmeessä voit muuten pitää yllä
      lämpötilaa joltisenkin vakaana ettei paikat pala.
      Se lämmönsäätösysteemi sitten samalla huolehtii tehon
      säädöstä niin ettei teräksen sähkönjohtavuuden huomattava
      muutos lämpötilan funktiona vaikuta asiaan.

• myös minä

huomauttaisin että tuolla teholla 1 m vastuslanka palaa heti vaikka olisi kummoista kankea.
      Ja sitäpaitsi...900 asteessa teräs on jo nestemäistä, joten jos sinne aiot päästä niin on sen vastuksen
      oltava muuta materiaalia.

• ghjkolp09876

Tehoa ja vastusten fyysistä kokoa kannattaa suhteuttaa sähkökiukaaseen. Nehän ovat yleensä n. 6 kW:n luokkaa. Ei se enää vastuslangalla onnistu, mutta eihän se mikään ulkomaan temppukaan ole.

• 9+4
        ghjkolp09876 kirjoitti:

Tehoa ja vastusten fyysistä kokoa kannattaa suhteuttaa sähkökiukaaseen. Nehän ovat yleensä n. 6 kW:n luokkaa. Ei se enää vastuslangalla onnistu, mutta eihän se mikään ulkomaan temppukaan ole.

Eikös kiukaan vastuksen sisällä ole vielä jotain. Se hehkuva ulkokuori on vain sitä varten, että sisälle saadaan suojakaasu itse vastukselle, vai olenko väärässä?

• hakoteillä
        9+4 kirjoitti:

Eikös kiukaan vastuksen sisällä ole vielä jotain. Se hehkuva ulkokuori on vain sitä varten, että sisälle saadaan suojakaasu itse vastukselle, vai olenko väärässä?

"Se hehkuva ulkokuori on vain sitä varten, että sisälle saadaan suojakaasu itse vastukselle, vai olenko väärässä? "
        Siellä varsinaisessa vastuslangassa kulkee seinäsähkö 230 volttia joka varsinkin saunassa
        hikisille ihmisille olisi vaarallinen. Siksi ne on eristetty sillä suojaputkella. Siinä välissä ei ole
        suojakaasua vaan keraamista eristemassaa.
        Ei taida kiukaan lämpötilat riittää lähellekään ahjossa tarvittavaa, isäukolla oli hiiliahjo
        ja kun minä kakarana poljin palkeita niin hiilet hehkuivat valkoisina ja sai olla tarkkana
        ettei taottava rauta sulanut joukkoon.

• 11
        hakoteillä kirjoitti:

"Se hehkuva ulkokuori on vain sitä varten, että sisälle saadaan suojakaasu itse vastukselle, vai olenko väärässä? "
        Siellä varsinaisessa vastuslangassa kulkee seinäsähkö 230 volttia joka varsinkin saunassa
        hikisille ihmisille olisi vaarallinen. Siksi ne on eristetty sillä suojaputkella. Siinä välissä ei ole
        suojakaasua vaan keraamista eristemassaa.
        Ei taida kiukaan lämpötilat riittää lähellekään ahjossa tarvittavaa, isäukolla oli hiiliahjo
        ja kun minä kakarana poljin palkeita niin hiilet hehkuivat valkoisina ja sai olla tarkkana
        ettei taottava rauta sulanut joukkoon.

"Ei taida kiukaan lämpötilat riittää lähellekään ahjossa tarvittavaa"

Katoppa youtubesta haulla "electric furnace" ,kiinalaisilla on aika tehokkaan näköinen uuni.

• hakoteillä
        11 kirjoitti:

"Ei taida kiukaan lämpötilat riittää lähellekään ahjossa tarvittavaa"

Katoppa youtubesta haulla "electric furnace" ,kiinalaisilla on aika tehokkaan näköinen uuni.

"Katoppa youtubesta haulla "electric furnace" ,kiinalaisilla on aika tehokkaan näköinen uuni."

Star Trekissä noilla vaheisilla sulattaa rautaa helpommin...

• sabeli

Ei rauta ole 900 vielä nestemmäistä, 3000 ehkä

• sähköuunimies

"Ja sitäpaitsi...900 asteessa teräs on jo nestemäistä, joten jos sinne aiot päästä niin on sen vastuksen

oltava muuta materiaalia."

Taas tätä mutua eli "musta tuntuu" tietämystä. Hankipa kirjastosta aineopin kirjoja ja katso sieltä terästen sulatuslämpötiloja. Kyllä se on n. 1500 astetta eikä 900. Eri teräslaaduilla sulatuslämpötila vaihtelee. Ja kannattaisi tutustua myös sulatusteknologiaan ennen uunien rakentamista. Muunmuassa uunin muurauskin (lämpöeristys) pitää olla ratkaistuna.

Sähköuunin (ahjon) rakentamiseen ei kannata lähteä näin vähillä ja väärillä tiedoilla.
      Jos aiot rakentaa sähköuunin on tehtävä ratkaisu myös sen suhteen tuleeko siitä 1-vaiheinen vai 3-vaiheinen sähköuuni.
      Sähkölaitokset eivät anna lupaa suurelle 1-vaiheiselle uunille koska se kuormittaa sähköverkkoa. Vähänkin isompi uuni on tehtävä 3-vaiheisena ratkaisuna.
      Joten on tehtävä ratkaisu uunin käyttöjännittestä ja mistä saat sellaisen muuntajan valmiina joka muuttaa 400 V 3-vaiheisen jännitteen 50 V jänniteiseksi?
      Hitsausvirtalähteet (muuntajat) eivät tähän kelpaa. Sähkötekniikan tietämyskin sinulla on täysin hukassa.

Jos välttämättä haluat tälläisen uunin niin OSTA sellainen joltain uunin teolliselta valmistajalta. Näitähän löytyy. Ei tässä kannata tee-se-itse askartelu. Onhan näitä pikku-uunejakin saatavana aivan valmiina. Käyttöönottoon riittää se, että sähkömies tulee sen kytkemään kunhan oman liittymän pääsulakkeiden koko riittää.
      Onhan sulla kai riittävän isot pääsulakkeet sähköliittymässäsi?

Hyvää jatkoa toimillesi tämän jälkeen. (Älä polta taloasi jossa asut. Muista myös muu työturvallisuus
      PS. olen ammatiltani sähköuunimies eli valumetallin sulattaja.

• sähköuunimies

Jos välttämättä haluat pienen sähköuunin metallin sulatukseen tai lämpökäsittelyyn niin ota yhteys Kerasil.fi tai Septaria.fi sivustoon.
      Tällä firmalla on myös nettimyyntiä.

Heidän nettisivustolla pienimmät uunit ovat 2,5 ja 3.6 kilowatin uuneja joille riittää 16 A sulake. Hinnat ovat n. 2700 - 3200 euroa. Isompiakin löytyy.

MUITAKIN sähköuunien toimittajia löytyy. Tämä nyt vaan esimerkkinä.
      Ei se tee-se-itse suunnittleu ja valmsitus kannata. Hanki turvallisuutta ja osta valmis uuni. Ota kumminkin ensin yhteys paloviranomaisiin ja vakuutusyhtiöösi. Heillä voi olal jotain sanottavaakin suunnitelmastasi.

PS. en ole firman palkkalistoilla eli tämä ei ole mainostusta. Turvallista jatkoa.

• ahjon_äärestä

Puhtaan raudan (Fe) sulamislämpötilaksi ilmoitetaan 1535 C ja kiehumislämpötilaksi ilmoitetaan 2750 C. Näin lukion MAOL taulukkokirjassa.
      Hiilipitoisilla seostamattomilla teräksillä ja valuraudoilla sulamislämpötila vaihtelee, tavallisesti se on alempi kuin puhtaalla raudalla.

Sulamislämpötila ja käytännön valulämpötila eivät ole ihan sama juttu. Valimoissa sulatusteknologia on laajempi kuin pelkkä sulatustoimi.
      Myöskään metallien takomislämpötila ei ole pelkkä ahjossa kuumentamista vaan siinä on aika laaja muokkauslämpötilan alue joka myös vaihtelee teräslaaduissa.
      Hyvä ja kokenut seppä tajuaa nämä muokkauslämpötila alueiden rajoitukset.

Ei se ihan niin yksinkertaista ole kuin "tao rautaa silloin kun se on kuumaa". Kyllä tässäkin kokemus ja tieto opettaa.
      Taidetaonta on hieno harrastus.

• pajavasaran_käyttäjä

Kyllä kunnon ahjolla pitäisi päästä 1100 C asteeseen. Näin ainakin jos aikoo toteuttaa perinteistä "pajahitsausta" eli takohitsausta. Materiaalit hitsautuu paremmin yhteen riittävän korkeassa lämpötilassa.
      Monille teräslaaduille 900 C on liian vähän. Riippuu tietysti tavoitteesta.

Moderni paja tarvitsee myös erillisen lämpökäsittelyuunin. Ahjossa ei voi käsitellä isompia kappaleita. (tässä tarvitaan sepältä myös lihasvoimaa)

• matka-ahjo

"Jos ihmettelette suuria virtamääriä suhteessa jännitteeseen niin kyseessä on hitsauslaite."

Hitsausmuuntaja tai tasavirtaa antava invertteri ei ole sovelias sähköuunikäyttöön.
      Hitsaus on paikallista sulatusta puikolla tai langalla eli puikon ja langan poikkipinnalla on oma osuutensa virran määräytymiseen.

Sähköuunitekniikka on toisenlaista sulatusta tai lämmitystä lämpökäsittelyä varten eli käytännössä tarvitaan "erilainen" virtalähde. (jännite/virta ominaiskäyrä)
      Tee-se-itse rakentelu ei todellakaan ole suositeltavaa.
      Lämpökäsittelyuunit ja sähkösulatusuunit ovat rakenteeltaan erilaisia.

Tilapäiseen tarpeeseen parempi on ulosrakennettu erillinen kaasu- tai öljylämmitteinen uuni. Kaikessa on muistettava palo- ja työturvallisuus.
      Sisätiloihin tuotu uuni on suunniteltava ja rakennettava kaikkien määräysten mukaan lopputarkastuksineen. (paloviranomaisilta saa tietoja)

Miksi et hanki ns. matka-ahjoa? Tälläisiäkin on olemassa.

• uumimies

Toivottavasti et vielä ole polttanut taloasi näissä sähköahjo kokeiluissasi. Nyt alkoi sopivasti tämä pakkasjakso joten palaneen talon raunioilla tulee pian kylmä.
      Jos talosi on palanut niin suosittelen edelleen vahvasti sitä valmiin sähköuunin hankintaa. Omat tee-se-itse viritelmät voi tulla liian kalliiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii Ähtärin salaiset asiat!

Ylen uutisen mukaan tuntematon määrä Ähtärin poliitikkoja pääsee mukaan esitutkintaan ja mahdollisesti syyteharkintaan.
      Ähtäri
      97
      1867
    2. Yritätkö päästä

Yli kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1766
    3. Vihjelista

Kerro joku vihje, jos vielä kinostaa enemmän kuin kiviä 🪨🪵 ja haluat yhteydenottoa 👇
      Ikävä
      114
      1502
    4. Mitä haluaisit sanoa

Kaivatullesi NYT Part ll. Kenenkään peukku ei kestä tuota edellistä ketjua.
      Ikävä
      91
      1437
    5. Saksan demareille rökäletappio - oikeistolle taas rökälevoitto

AfD oli vaalivoittaja ja vaikka varmaan jää oppositioon, niin pakko on ottaa huomioon. Ruotsissakaan SD ei istu hallitu
      Maailman menoa
      186
      1148
    6. Nainen ihanainen, kaunistut vuosi vuodelta

Eli ei vuosien kertymisestä ainakaan sinun kohdallasi kannata murehtia. Minua huolettaa se, miten paljon menetän joka vu
      Ikävä
      33
      1036
    7. En luovuta

Sinä olet nainen elämäni ainoa oikea. Sen mitä ymmärrän kaiken koetuksen keskellä, kertoo vain tarinaa kuinka koko maail
      Ikävä
      59
      948
    8. Tutkija: Nato ei välttämättä suojaa Suomea

Naton pelote on rapautumassa eikä sen sotilaallinen voima välttämättä ole Suomen tukena – professori vaatii poliitikkoja
      NATO
      165
      945
    9. Yritin alkaa nukkumaan

Mutta ei tule uni. Jäin miettimään olikohan ne rakkaudelliset vastaukset juuri sinulta ja mulle osoitettuja... Olisi une
      Ikävä
      46
      876
    10. Sinä ihana, olet niin joka päivä mielessä

rakkaana pidän ja hellittelen nimelläsi kuin mikäkin hömelö, yksikseni juttelen sinulle, ja välillä naurahdan kun vain k
      Ikävä
      39
      867
    Aihe