Verenhimoinen Jumala

M@k3

Jaakob väitti aloituksessaan että ateisteilla on vääristynyt kuva kristittyjen Jumalasta, joka on hänen mielestään rakkaus ja armo.

Kaikki tuntevat varmaan pyhäkoulu sadun siitä kuinka Jumala ja Mooses pelastivat israelilaiset egyptiläisten orjuudesta ja kuinka Jumala teki monia ihmetekoja pehmittääkseen itsepäistä faaraota?

Mutta harvempi kristitty kuitenkaan tietää millainen tarina raamatussa todella on ja sitä kuinka Jumala kovetti faaraon sydämen joka ihmeen jälkeen ja esti häntä vapauttamasta israelilaisia.

2 Moos 4:21 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.

Millaisia Jumalan ihmeet sitten olivat?

1. Niilin veden muuttaminen vereksi
2. sammakot
3. sääsket
4. paarmat
5. karjarutto
6. märkäpaiseet
7. rakeet
8. heinäsirkat, jotka syövät kaiken kasvillisuuden
9. kolmen päivän pimeys
10. kaikkien egyptiläisperheiden esikoisten kuolema

Eli oikeustermein Jumala suoritti törkeän pahoinpitelyn jokaiselle egyptiläiselle useaan kertaan?

Koska Jumala esti faaraota vapauttamasta israelilaisia, niin hänen yhdeksän enimmäisen ihmeensä motiivi ei suinkaan ollut israelilaisten auttaminen vaan tietenkin ilmeinen, eli egyptiläisten kiduttaminen ja hänen omien sanojensa mukaan voimiensa näyttäminen, eli yhdistettynä Jumala halusi näyttää kaikille että hänen vertaistaan ei ole Julmuudessa toista.

2. Mooseksen kirja 9:14 Muutoin minä tällä kertaa lähetän kaikki vitsaukseni vaivaamaan sinua itseäsi, sinun palvelijoitasi ja kansaasi, tietääksesi, ettei ketään ole minun vertaistani koko maan päällä.

2. Mooseksen kirja 10:2 ja että sinä kertoisit lapsillesi ja lastesi lapsille, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille, ja minun tunnustekoni, jotka olen tehnyt heidän keskellänsä, tietääksenne, että minä olen Herra".

Sitten päästäänkin Jumalan kymmenenteen vitsaukseen, eli kaikkien esikoisten murhaamiseen.

Murha on suunnitelmallista ja Jumala tosiaankin paljastaa suunnitelmansa Moosekselle ja paaduttaa faaraon sydämen vielä viimeisen kerran ennen lasten massamurhaa:

2. Mooseksen kirja 11:4 Ja Mooses sanoi: "Näin sanoo Herra: Puoliyön aikana minä lähden kulkemaan kautta Egyptin maan.
5 Ja kaikki esikoiset Egyptin maassa kuolevat, valtaistuimellansa istuvan faraon esikoisesta käsikiveä vääntävän orjattaren esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.
10 Ja Mooses ja Aaron tekivät kaikki nämä ihmeet faraon edessä; mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia maastansa.

Aiheesta voisi jauhaa pitempäänkin ja tarina sisältää monia törkeitä yksityiskohtia, mutta vedetään tässä vaiheessa loppuyhteenveto:
Raamatun mukaan Jumala suoritti useita törkeitä pahoinpitelyitä, murhasi mm lapsia ja esti uhrejaan pakenemasta, koska hän halusi esitellä voimiaan.

Eli ateistien kuva sadistisesta ja armottomasta Jumalasta perustuu raamattuun, joten miten kummassa se voi olla kristittyjen mielestä vääristynyt? Jos joku uskovainen kutsuu tuota ylläolevaa oikeudenmukaiseksi toiminnaksi, niin silloin jokin on kyllä tosiaan vääristynyt.

149

1638

Vastaukset 149

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys on siitä ett

Israelin kansa on Jumalan luvattu kansa. Joka siihen koskee, koskee Hänen silmäteräänsä. Jumala oli luvannut puolustaa Israelia ja sen hän myös teki. Ei siksi, että olisi halunnut "esitellä voimiaan" vaan siksi koska oli luvannut pitää huolta kansastaan ja johdattaa sen pois Egyptin maasta.

Jos se olisi onnistunut helpommalla, niin hyvä. Mutta se ei onnistunut, koska faarao paadutti sydämensä yhä uudelleen huolimatta yhä kovenevista rangaistuksista. Ei voida sanoa, etteikö hänelle olisi annettu mahdollisuutta! Mahdollisuus annettiin yhä uudelleen.

Olisiko Jumalan sitten pitänyt jättää israelilaiset kärsimään faaraon orjuuteen?

Tässä on kyse siitä, että Jumala puolusti kansaansa.

• ___---^^

Ei voi olla totta.

Oletko tosiaan noin yksinkertainen??

Tässä se uskovaisen sokeus taas niin hyvin tulee esille.

• aiskis

jos hän kerran on jumala niin varmasti olisi kyennyt asian hoitamaan inhimillisesti, onhan hän kaikkivoipa. Mikä sadisti.

• maanpuolustustakaan?
        ___---^^ kirjoitti:

Ei voi olla totta.

Oletko tosiaan noin yksinkertainen??

Tässä se uskovaisen sokeus taas niin hyvin tulee esille.

Millä perustelet sen?

• M@k3

Estääkö aivopesu lukemasta että Jumala paadutti faaraon sydämen?

Mitä tulee valitun kansan puolustamis väitteisiin, niin Jumala junaili isralilaisten orjaksi joutumisen, syitä voi vain arvailla, ehkä hän halusi opettaa heille nöyryyttä.

• Israelia sorrettiin
        aiskis kirjoitti:

jos hän kerran on jumala niin varmasti olisi kyennyt asian hoitamaan inhimillisesti, onhan hän kaikkivoipa. Mikä sadisti.

Inhimillistä on se, että annettiin mahdollisuus yhä uudelleen ja uudelleen. Mikään ei auttanut ennenkuin kovat keinot. Jumala ei varmasti nauttinut siitä, mitä joutui tekemään, sehän olisi sairasta.

Jumala ei nauti siitä, että hänen täytyy joskus käyttää kovia keinoja ihmisiä kohtaan, jotka hän on luonut ja joita hän rakastaa.

Jos Jumala ei olisi puolustanut Israelia niinkuin hän teki, niin sitten Israel olisi joutunut kärsimään.

Sekö olisi ollut parempi vaihtoehto?

• Faraolla vapaa tahto
        M@k3 kirjoitti:

Estääkö aivopesu lukemasta että Jumala paadutti faaraon sydämen?

Mitä tulee valitun kansan puolustamis väitteisiin, niin Jumala junaili isralilaisten orjaksi joutumisen, syitä voi vain arvailla, ehkä hän halusi opettaa heille nöyryyttä.

Faaraon sydämen paatuminen ei ollut Jumalan tahto, vaan farao on valitsi itse tiensä, ja Jumala antoi hänen kulkea sitten sitä.

----------------------------------------------------------------

Paaduttiko Jumala faraon vai paaduttiko hän itse itsensä? Raamattu mainitsee molemmat.

”Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.” (2. Moos. 4: 21, katso myös 7: 3; 9: 12; 10: 20, 27; 11: 10)

”Mutta kun farao näki päässeensä hengähtämään, kovensi hän sydämensä eikä kuullut heitä, niin kuin Herra oli sanonut.” (8:15; katso myös 7:13, 14, 22; 9:7, 34)

Paaduttaminen on varmasti osittain prosessi. Aina kun ihminen kuulee Jumalan sanan, hänellä on mahdollisuus ottaa se vastaan, jolloin se tekee työtä hänen sisimmässään, tai hylätä se, jolloin sydän kovenee tai paatuu. Kun ihminen tarpeeksi kauan hylkää Jumalan kutsun elämässään, tapahtuu jossain vaiheessa se, mitä tapahtui faraolle: Jumala paaduttaa sydämen.

(lainaus lähteestä: http://www.oulu.svk.fi/?sid=10)

• M@k3
        Faraolla vapaa tahto kirjoitti:

Faaraon sydämen paatuminen ei ollut Jumalan tahto, vaan farao on valitsi itse tiensä, ja Jumala antoi hänen kulkea sitten sitä.

Paaduttiko Jumala faraon vai paaduttiko hän itse itsensä? Raamattu mainitsee molemmat.

”Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.” (2. Moos. 4: 21, katso myös 7: 3; 9: 12; 10: 20, 27; 11: 10)

”Mutta kun farao näki päässeensä hengähtämään, kovensi hän sydämensä eikä kuullut heitä, niin kuin Herra oli sanonut.” (8:15; katso myös 7:13, 14, 22; 9:7, 34)

Paaduttaminen on varmasti osittain prosessi. Aina kun ihminen kuulee Jumalan sanan, hänellä on mahdollisuus ottaa se vastaan, jolloin se tekee työtä hänen sisimmässään, tai hylätä se, jolloin sydän kovenee tai paatuu. Kun ihminen tarpeeksi kauan hylkää Jumalan kutsun elämässään, tapahtuu jossain vaiheessa se, mitä tapahtui faraolle: Jumala paaduttaa sydämen.

Jumala kovettaa ja paaduttaa faraon sydämen yksitoista kertaa, neljässä kohdassa joissa faaraon sydän paatuu ilman että Jumalaa erikseen mainitaan johtuu luultavasti siitä että kirjoittaja on kyllästynnyt toistamaan itsestäänselvyyttä.

Ja kuten voit lukea, niin Jumala on päättänyt koko paadutus jutun jo siinä vaiheessa kun hän lähetti Moosesta matkalle faraon luo, eli kidutus on täysin suunnitelmallista.

• Lavastusta...
        M@k3 kirjoitti:

Jumala kovettaa ja paaduttaa faraon sydämen yksitoista kertaa, neljässä kohdassa joissa faaraon sydän paatuu ilman että Jumalaa erikseen mainitaan johtuu luultavasti siitä että kirjoittaja on kyllästynnyt toistamaan itsestäänselvyyttä.

Ja kuten voit lukea, niin Jumala on päättänyt koko paadutus jutun jo siinä vaiheessa kun hän lähetti Moosesta matkalle faraon luo, eli kidutus on täysin suunnitelmallista.

Jumala ei kovettanut faraon sydäntä neljäätoista kertaa, vaan siitä kerrottiin neljässätoista kohdassa.

Jumala oli faraota kohtaan yhtä reilu kuin muitakin ihmisiä kohtaan.

Farao oli ainoastaan kovasydäminen.

Tiesitkö, että farao myös antoi käskyn tappaa israelilaisten poikalapsia? Mooses, jonka Jumala valitsi johdattamaan kansansa pois Egyptin maasta, pelastui kuitenkin omasta ikäpolvestaan.

Samoin kävi Jeesukselle. Hänen ikätoverinsa tapettiin.

Miksi et huolehdi näistä asioista?

• O'ou
        Lavastusta... kirjoitti:

Jumala ei kovettanut faraon sydäntä neljäätoista kertaa, vaan siitä kerrottiin neljässätoista kohdassa.

Tiesitkö, että farao myös antoi käskyn tappaa israelilaisten poikalapsia? Mooses, jonka Jumala valitsi johdattamaan kansansa pois Egyptin maasta, pelastui kuitenkin omasta ikäpolvestaan.

Adolf Hitler oli hieno mies. Hän pysäytti Saksan hyperinflaation, sai talouselämän nousuun, rakennutti moottoriteitä ym,
        Adolf Hitler ei tiettävästi tappanut omin käsin yhtään juutalaista.
        Hän aloitti kyllä 2. maailmansodan, mutta vaan taistellakseen kommunismia vastaan. Tie mitä pahaa kommunismi olisi saanut aikaan.
        Tiesitkö, että myös Stalin antoi käskyn tappaa Puolalaisia upseereja Katymin metsässä?

• "Israelin kansa on Jumalan luvattu kansa. Joka siihen koskee, koskee Hänen silmäteräänsä. Jumala oli luvannut puolustaa Israelia ja sen hän myös teki. Ei siksi, että olisi halunnut "esitellä voimiaan" vaan siksi koska oli luvannut pitää huolta kansastaan ja johdattaa sen pois Egyptin maasta. "

MInulle on kovasti häirinnyt se kuinka säästeliäästi Jumala käyttää kykyjään. Ja varsinkin Jumalan haluttomuus antaa ihmisille oikeasti kykyjä on aika häiritsevää. Teknisestihän Jumala ei anna kansalleen mitään kykyjä vaan käyttää omia kykyjään kansansa hyväksi jos se on tarpeen.

Jos minä olisin Jumala niin varmasti antaisin valitsemalleni kansalleni aika mahtavat kyvyt. Tämä tehostaisi kaikin puolin suunnitelmani toteutumista. Ensinnäkin kansani omaavat kyvyt todistaisivat kiistattomasti että kyseessä olisi oikeasti valittu kansani. Ja toisaalta myös ne antaisivat kansalleni kunnon aseen kaikenlaista pahuutta vastaan.

Minä olisin ainakin tehnyt Mooseksesta superihmisen joka konkreettisesti olisi niin mahtava ettei Faaraolla olisi ollut mitään vastaan sanomista asiaan. Sen sijaan Raamattu kertoo Jumalan lähettäneen joukon erilaisia järjettömiä vitsauksia. Kumpikohan olisi vakuuttavampi näytös Jumalan mahdista ja parempi tapa suojella omaa valittua kansaa, superihminen vai oudosti toimivat luonnonvoimat? Sanoisin että superihminen on vakuuttavampi, varsinkin jos tälle antaa kyvyn muokata luonnonvoimia vapaasti oman tahtonsa mukaan.

Valitettavasti kristinuskossa kaikki ihmisen voimat menevät aina Jumalan kautta, periaatteessa kristinuskossa ihminen ei ole itsessään mitään, vain säälittävä olento joka on luotu pelkästään palvomaan luojaansa. Niitä jotka tätä tehtävää eivät täytä odottaa kamala rangaistus joka itsessään järjetöntä koska loogisesti Jumalan tasoiselle olennolle olisi kaikinpuolin parempi että ne jotka eivät suostu Jumalaa palvomaan, lakkaisivat yksinkertaisesti olemassaolemasta, viimeistään maallisen kuolemansa myötä.

Se että Jumala jättää ihmisiä olemassaoleviksi helvetin kärsimyksissä, viestii hyvin vahvasti sitä että Jumala vain odottaa että nämä väärin valinneet ihmiset huomaisivat virheensä, katuisivat ja pyytäisivät Jumalalta anteeksiantoa. Samasta syystä todennäköisimmin esim. myös Saatana on vielä elossa ja saa toimia hyvinkin vapaasti ihmisten kanssa samassa maailmassa, Jumala vain odottaa Saatana katuisi tekojaan ja palaisi takaisin luojansa luokse pyytäen anteeksiantoa.

Raamatun kuvailema Jumala narsistinen ja sadistinen mulkku joka on suoraan sanoen ei ole myöskään kovinkaan älykäs ja rakastaa kaikenlaista täysin tarpeetonta väkivaltaa verenvuodatusta, puhumattakaan ihmisten ja muiden luotujen olentojen syyttämistä Jumalan omista virheistä. Ja tietysti pitää muistaa että Raamatun Jumalalla ole hajuakaan moraalista ja muutenkin todennäköisesti jopa Raamatun kuvailema Saatana selviäisi paremmin Jumalan tehtävistä kuin Jumala itse.

• M@k3
        Lavastusta... kirjoitti:

Vaikka raamatusta kaivetaan esiin kohdat joissa Jumala kiduttaa ja murhaa ihmisiä ja kovettaa heidän sydämensä, niin niillä ei ole uskovaiselle mitään merkitystä koska hän on jo mielessään päättänyt että se oli uhrien oma vika, eikä muuta keinoa ollut.

Kun juutalaiset olivat joutumassa orjuuteen räjähdysmäisen väestönkasvun takia, niin mitä Jumala teki asian korjaamiseksi? Aivan, hän lisäsi väestönkasvua vielä entisestään.

• olipa kerran totuus
        M@k3 kirjoitti:

Vaikka raamatusta kaivetaan esiin kohdat joissa Jumala kiduttaa ja murhaa ihmisiä ja kovettaa heidän sydämensä, niin niillä ei ole uskovaiselle mitään merkitystä koska hän on jo mielessään päättänyt että se oli uhrien oma vika, eikä muuta keinoa ollut.

Kun juutalaiset olivat joutumassa orjuuteen räjähdysmäisen väestönkasvun takia, niin mitä Jumala teki asian korjaamiseksi? Aivan, hän lisäsi väestönkasvua vielä entisestään.

"Kun juutalaiset olivat joutumassa orjuuteen räjähdysmäisen väestönkasvun takia, niin mitä Jumala teki asian korjaamiseksi? Aivan, hän lisäsi väestönkasvua vielä entisestään."

Lisäsi väestönkasvua? Eiköhän se tapahtunut ihan luonnollisesti...

Luepa Raamatusta mitä todella tapahtui, ennen kuin kommentoit. Juutalaiset olivat jo orjuudessa, mutta koska heille syntyi koko ajan lisää lapsia ja kansa kasvoi, orjuuden ote tiukentui, koska egyptiläiset alkoivat pelätä heidän lisääntyessään nousevan vastarintaan ja kapinaan heitä vastaan.

Siksi farao antoi myös käskyn egyptiläisille kätilöille, jotka auttoivat israelilaisia synnytyksissä että heidän tulisi tappaa israelilaisten kaikki syntyneet poikavauvat. Kätilötpä eivät tätä tehneet, koska pelkäsivät (kunnioittivat) Jumalaa enemmän kuin ihmistä. Sitten annettiinkin jo käsky heittää kaikki syntyneet poikalapset Niilin virtaan. Kuulostaako se inhimilliseltä?

• +++++++++++
        Israelia sorrettiin kirjoitti:

Inhimillistä on se, että annettiin mahdollisuus yhä uudelleen ja uudelleen. Mikään ei auttanut ennenkuin kovat keinot. Jumala ei varmasti nauttinut siitä, mitä joutui tekemään, sehän olisi sairasta.

Jumala ei nauti siitä, että hänen täytyy joskus käyttää kovia keinoja ihmisiä kohtaan, jotka hän on luonut ja joita hän rakastaa.

Jos Jumala ei olisi puolustanut Israelia niinkuin hän teki, niin sitten Israel olisi joutunut kärsimään.

Sekö olisi ollut parempi vaihtoehto?

"Inhimillistä on se, että annettiin mahdollisuus yhä uudelleen ja uudelleen. Mikään ei auttanut ennenkuin kovat keinot. Jumala ei varmasti nauttinut siitä, mitä joutui tekemään, sehän olisi sairasta. "

Muista, että tämä Jumala paadutti/kovetti faaraon sydämen ettei se tule päästämään orjia vapaiksi.

"Jos Jumala ei olisi puolustanut Israelia niinkuin hän teki, niin sitten Israel olisi joutunut kärsimään. "

Millä tavalla nämä Egyptissä tapahtuneet tapahtumat vaikuttivat Israeliin?

• -
        O'ou kirjoitti:

Adolf Hitler oli hieno mies. Hän pysäytti Saksan hyperinflaation, sai talouselämän nousuun, rakennutti moottoriteitä ym,
        Adolf Hitler ei tiettävästi tappanut omin käsin yhtään juutalaista.
        Hän aloitti kyllä 2. maailmansodan, mutta vaan taistellakseen kommunismia vastaan. Tie mitä pahaa kommunismi olisi saanut aikaan.
        Tiesitkö, että myös Stalin antoi käskyn tappaa Puolalaisia upseereja Katymin metsässä?

Tappokäskyn antaminen ei siis ole yhtä paha kuin itse tappaminen?

• uskis
        maanpuolustustakaan? kirjoitti:

Millä perustelet sen?

"Et varmaan kannata, Millä perustelet sen? "

Nimimerkki: Maanpuolustustakaan? 8.11.2010 23:20
        Olipas taas irtonainen viesti = poistoon!

• khkhjkjkghjhgjkhjkhj
        - kirjoitti:

Tappokäskyn antaminen ei siis ole yhtä paha kuin itse tappaminen?

'Tappokäskyn antaminen ei siis ole yhtä paha kuin itse tappaminen?'
        Ei tietenkään sellaisen hihhulin mielestä joka haluaa kuvitella itselleen hyvän jumalan, tosin raamatun jumala on tappanut omakätisestikin, joten en oikein ymmärrä mitä ne piipittää

• goddeloos

"Ymmärrän että sinä olet tuota mieltä, taas paljastit todellisen luonteesi, toivottavasti loppu elämäsi on hyvä "
        - Veikkaan että hänellä on ellei olemattomien palvontaan sekoa...

• Saatanalla ei ole ollut tarvetta lähteä ihmisiä tappamaan massoittain joka on aika ironista koska sen sijaan nimenomaan Jumalan kaikkivoipan mahdin pitäisi tehdä Jumalalle kaiken tappamisen tarpeettomaksi mutta silti Jumala on vuodattanut ihmisten verta massoittain, Hän selvästi tekee sen vain koska nauttii siitä.

Onkin hyvin todennäköistä että Jumala kertoo Raamatussa todella räikeitä valheita Saatanan todellisesta luonteesta ja voi hyvinkin että se on nimenomaan Jumala jota meidän ihmisten pitäisi varoa. Mitäs jos Saatana onkin oikeasti hyvä olento joka yrittää suojella ihmisiä Jumalan pahuudelta?

• kultapanda__ ei kirj
        olipa kerran totuus kirjoitti:

"Kun juutalaiset olivat joutumassa orjuuteen räjähdysmäisen väestönkasvun takia, niin mitä Jumala teki asian korjaamiseksi? Aivan, hän lisäsi väestönkasvua vielä entisestään."

Luepa Raamatusta mitä todella tapahtui, ennen kuin kommentoit. Juutalaiset olivat jo orjuudessa, mutta koska heille syntyi koko ajan lisää lapsia ja kansa kasvoi, orjuuden ote tiukentui, koska egyptiläiset alkoivat pelätä heidän lisääntyessään nousevan vastarintaan ja kapinaan heitä vastaan.

Siksi farao antoi myös käskyn egyptiläisille kätilöille, jotka auttoivat israelilaisia synnytyksissä että heidän tulisi tappaa israelilaisten kaikki syntyneet poikavauvat. Kätilötpä eivät tätä tehneet, koska pelkäsivät (kunnioittivat) Jumalaa enemmän kuin ihmistä. Sitten annettiinkin jo käsky heittää kaikki syntyneet poikalapset Niilin virtaan. Kuulostaako se inhimilliseltä?

mutta eipä kuulosta kaikkien esikoisten tappaminenkaan.

• M@k3
        olipa kerran totuus kirjoitti:

Onko kaikkien rankaiseminen yhden itsepäisen tyypin takia oikeudenmukaista ja mistä kohtaa se rakkaus ja armo on löydettävissä siinä kun Jumala kiersi talosta taloon etsien esikoisia tapettavaksi?

• mrs Missukka
        M@k3 kirjoitti:

Onko kaikkien rankaiseminen yhden itsepäisen tyypin takia oikeudenmukaista ja mistä kohtaa se rakkaus ja armo on löydettävissä siinä kun Jumala kiersi talosta taloon etsien esikoisia tapettavaksi?

Jos se yksi itsepäinen tyyppi sattuu olemaan hallitsija, niin joutuuhan siinä alaiset "rangaistuksi" vai mitä? Aikas yleispätevää.

"Jumala kiersi talosta taloon etsien esikoisia tapettavaksi"

Vinksahtanut kuva Jumalasta. Onko kuva lukittu?

• Jännää lukemista
        Faraolla vapaa tahto kirjoitti:

Ei tässä ole mitään ristiriitaa. 2. Moos 4:21 Jumala paaduttaa faaraon sydämen ja kohdassa 8:15 kuvataan edelliselle tapahtumalle jatkoa.

On aika metka epeli tuo juutalaisten Jumala. Ovela ku Piru.

• 5+18

Israelin Jumala on eräänlainen verenhimoinen heimojumaluus tai kansallishenki.

• "umala oli luvannut puolustaa Israelia ja sen hän myös teki. Ei siksi, että olisi halunnut "esitellä voimiaan" vaan siksi koska oli luvannut pitää huolta kansastaan ja johdattaa sen pois Egyptin maasta."

Ja faarao olisi päästänyt israelilaiset Egyptista, mutta jumala meni ja paadutti faaraon sydämen.

"Mutta se ei onnistunut, koska faarao paadutti sydämensä yhä uudelleen huolimatta yhä kovenevista rangaistuksista."

Ei. Väärin. Jumala paadutti faaraon sydämen.

• "...toivottavasti loppu elämäsi on hyvä ?"

Ja mitäs yrität tuolla vihjailulla sanoa? Ei ole tarvetta savuverhoille, sano vaan suoraan mitä ajattelet.

• khkhjkhjkhjkhjkhjkhk
        mrs Missukka kirjoitti:

Jos se yksi itsepäinen tyyppi sattuu olemaan hallitsija, niin joutuuhan siinä alaiset "rangaistuksi" vai mitä? Aikas yleispätevää.

'Vinksahtanut kuva Jumalasta.'
        '12 Sinä yönä minä kuljen läpi Egyptin ja surmaan Egyptin jokaisen esikoisen, niin ihmisten kuin eläintenkin. Minä, Herra, annan tuomioni kohdata kaikkia Egyptin jumalia. '
        Mikä käi epäselväksi?

• mrs Missukka
        khkhjkhjkhjkhjkhjkhk kirjoitti:

'Vinksahtanut kuva Jumalasta.'
        '12 Sinä yönä minä kuljen läpi Egyptin ja surmaan Egyptin jokaisen esikoisen, niin ihmisten kuin eläintenkin. Minä, Herra, annan tuomioni kohdata kaikkia Egyptin jumalia. '
        Mikä käi epäselväksi?

"23 sillä Herra kulkee kaikkialla surmaamassa egyptiläisiä, mutta kun hän näkee veren ovenpielissä ja kamanassa, hän kulkee sen oven ohi eikä anna tuhoojan tulla koteihinne teitä surmaamaan."

Epäselväksi jäi, kuka tai mikä on tulkintasi mukaan tuhooja.

• khkhjkhjkhkjkhjkhjkh
        mrs Missukka kirjoitti:

"23 sillä Herra kulkee kaikkialla surmaamassa egyptiläisiä, mutta kun hän näkee veren ovenpielissä ja kamanassa, hän kulkee sen oven ohi eikä anna tuhoojan tulla koteihinne teitä surmaamaan."

Epäselväksi jäi, kuka tai mikä on tulkintasi mukaan tuhooja.

'Epäselväksi jäi, kuka tai mikä on tulkintasi mukaan tuhooja.'
        Ei tarvita tulkintoja, senkun lukee raamattua
        ' Sinä yönä minä kuljen läpi Egyptin ja surmaan Egyptin jokaisen esikoisen, niin ihmisten kuin eläintenkin. Minä, Herra, '
        Ja oma sitaattis:
        'sillä Herra kulkee kaikkialla surmaamassa egyptiläisiä'
        Mikä ei mene perille?

• mrs Missukka
        khkhjkhjkhkjkhjkhjkh kirjoitti:

'Epäselväksi jäi, kuka tai mikä on tulkintasi mukaan tuhooja.'
        Ei tarvita tulkintoja, senkun lukee raamattua
        ' Sinä yönä minä kuljen läpi Egyptin ja surmaan Egyptin jokaisen esikoisen, niin ihmisten kuin eläintenkin. Minä, Herra, '
        Ja oma sitaattis:
        'sillä Herra kulkee kaikkialla surmaamassa egyptiläisiä'
        Mikä ei mene perille?

Sinun Raamatun lukutapasi ilmeisesti.

• kjhkjhkjhkjhkjhkjhkh
        mrs Missukka kirjoitti:

Sinä olet siis sitä mieltä, että siinä kohdassa mainitut jumala ja tuhoaja on eri tyyppejä, sinä siis löysit raamatusta ristiriidan josta en tiennytkään

• mrs Missukka
        kjhkjhkjhkjhkjhkjhkh kirjoitti:

Sinä olet siis sitä mieltä, että siinä kohdassa mainitut jumala ja tuhoaja on eri tyyppejä, sinä siis löysit raamatusta ristiriidan josta en tiennytkään

En näe siinä ristiriitaa, mutta ole hyvä vaan.

• hjkhkjhkjhjkhjkhjkhj
        mrs Missukka kirjoitti:

En näe siinä ristiriitaa, mutta ole hyvä vaan.

Etpä tietenkään

• M@k3
        mrs Missukka kirjoitti:

Eipä tuo ollut itsepäinen vaan Jumala teki hänestä sellaiset että pääsisi keulittamaan tuhoisilla voimillaan ja kollektiivinen rankaisu voi olla 'yleispätevää' mutta luulisi Jumalan pystyvän paermpaakin, kun kerran hänen älykkyyttään ja oikeudenmukaisuuttaankin niin kerran uskovien piirissä korostetaan.

Ja mitä tuli vinksahtanneeseen kuvaan, niin se oli koko aloituksen idea. Jos raamatun Jumala kiertää talosta taloon tappamassa viattomia lapsia, niin kuinka hitossa uskovainen voi väittää häntä armoksi ja rakkaudeksi ja vaikka kyseessä olisi ollutkin Jumalan lähettämä mystinen viikatemies, niin se ei silti poista vastuuta häneltä.

• M@k3 kirjoitti:

Eipä tuo ollut itsepäinen vaan Jumala teki hänestä sellaiset että pääsisi keulittamaan tuhoisilla voimillaan ja kollektiivinen rankaisu voi olla 'yleispätevää' mutta luulisi Jumalan pystyvän paermpaakin, kun kerran hänen älykkyyttään ja oikeudenmukaisuuttaankin niin kerran uskovien piirissä korostetaan.

Ja mitä tuli vinksahtanneeseen kuvaan, niin se oli koko aloituksen idea. Jos raamatun Jumala kiertää talosta taloon tappamassa viattomia lapsia, niin kuinka hitossa uskovainen voi väittää häntä armoksi ja rakkaudeksi ja vaikka kyseessä olisi ollutkin Jumalan lähettämä mystinen viikatemies, niin se ei silti poista vastuuta häneltä.

"...keulittamaan..."

:D

• M@k3 kirjoitti:

"Ja mitä tuli vinksahtanneeseen kuvaan, niin se oli koko aloituksen idea. Jos raamatun Jumala kiertää talosta taloon tappamassa viattomia lapsia, niin kuinka hitossa uskovainen voi väittää häntä armoksi ja rakkaudeksi ja vaikka kyseessä olisi ollutkin Jumalan lähettämä mystinen viikatemies, niin se ei silti poista vastuuta häneltä. "

Nuo eivät olleet oikeita kristittyjä(TM) ja on niille ihan oikein että saivat ansionsa mukaan.

• M@k3
        Nas.se kirjoitti:

"Ja mitä tuli vinksahtanneeseen kuvaan, niin se oli koko aloituksen idea. Jos raamatun Jumala kiertää talosta taloon tappamassa viattomia lapsia, niin kuinka hitossa uskovainen voi väittää häntä armoksi ja rakkaudeksi ja vaikka kyseessä olisi ollutkin Jumalan lähettämä mystinen viikatemies, niin se ei silti poista vastuuta häneltä. "

Nuo eivät olleet oikeita kristittyjä(TM) ja on niille ihan oikein että saivat ansionsa mukaan.

Jumalan seikkailuita lukiessa on tärkeää muista että tapetut eivät suinkaan olleet ihmisiä, vaan jotain örkkejä tai peikkoja, joiden tappaminen oli palvelus koko luomakunnalle ja että Jumala teki sen ihan ilmaiseksi.

• M@k3 kirjoitti:

Jumalan seikkailuita lukiessa on tärkeää muista että tapetut eivät suinkaan olleet ihmisiä, vaan jotain örkkejä tai peikkoja, joiden tappaminen oli palvelus koko luomakunnalle ja että Jumala teki sen ihan ilmaiseksi.

pitkä aika, joten sinnekin tarvitaan viihdettä.

Kunnon Colosseumeja :)

• Vertauskuvallisesti
        hjkhkjhkjhjkhjkhjkhj kirjoitti:

Etpä tietenkään

2Moos. 12 luvussa teurastettava virheetön karitsa muistuttaa Golgatalla
        teurastetusta Kristuksesta (Jesaja 53:6-7).
        Oviin sivelty veri suojeli Israelilaisia kuolemalta, ja samoin Kristuksen veri
        suojelee uskovaa Jumalan vihalta ( 1Kor. 5:7.

• khjkhkjkhjkhjkhjkhjk
        Vertauskuvallisesti kirjoitti:

2Moos. 12 luvussa teurastettava virheetön karitsa muistuttaa Golgatalla
        teurastetusta Kristuksesta (Jesaja 53:6-7).
        Oviin sivelty veri suojeli Israelilaisia kuolemalta, ja samoin Kristuksen veri
        suojelee uskovaa Jumalan vihalta ( 1Kor. 5:7.

Jaa, enpä tiennytkään, Jeesukselta siis viillettiin kaulavaltimo, oliko se ristillä pää alaspäin, ei kai se veri muuten olis sieltä valunut

• khjkhkjkhjkhjkhjkhjk kirjoitti:

Jaa, enpä tiennytkään, Jeesukselta siis viillettiin kaulavaltimo, oliko se ristillä pää alaspäin, ei kai se veri muuten olis sieltä valunut

uskovaisen kanssa voi olla yllättävän vaikeaa.

• kjhkhjkhjkhkhjkhjkhk
        Zelig kirjoitti:

Se on helpompaa kun pistää omat aivot narikkaan ennen kuin aloittaa

• Ateistien viha
        Zelig kirjoitti:

Jumalaa kohtaan on täysin käsittämätöntä - varsinkin, kun he eivät
        "omien sanojensa mukaan" edes usko Jumalaan..!

• sun maid raisins
        mrs Missukka kirjoitti:

Kuinka monella eri tavalla voidaan lukea teksti "raamatun jumala"??

Onko raamatussa montakin jumalaa? Minulle on aina kerrottu, että olisi vain yksi.
        Jos raamatussa lukee, että se yksi jumala tekee jotain, niin mitenkäs se pitäisi
        lukea niin ettei teekään?

Hihujen jääräpäinen tapa kieltää faktat ja todellisuus saa joskus tosiaankin
        erittäin säälittäviä ja surkuhupaisia muotoja. Mahtaa olla vaikeaa noukkia
        niitä rusinoita laput aina silmillä. Mutta kyllä nuo epätoivoiset ja säälittävät
        vastauksen yritelmät kaukaa ohi asian kertovat omaa karua kieltään.

Säälittävien typerysten typerä rusinapullauskonto, jossa faktat aina jyrkästi
        kielletään, jos ne eivät sovikaan omaan typerään rusinapullauskontoon.

• kjhkjhkjhkjhkjhkjhkj
        Ateistien viha kirjoitti:

Jumalaa kohtaan on täysin käsittämätöntä - varsinkin, kun he eivät
        "omien sanojensa mukaan" edes usko Jumalaan..!

Älä sössötä, missä sinä muka näet vihaa jumalia kohtaan

• Olly

Eikö Suomi24:llä ole ihan oikeasti palstaa, missä arvostellaan kirjoja?

Kumpi on parempi, Raamattu vai Sinuhe Egyptiläinen?
      Kumpi on parempi hahmo, Jumala vai James Bond?

James Bondin pyssy ei voi toimia tuolla tavalla veden alla. Jumala ei voi siirtää vettä luodin tieltä, että Jesse pääsee karkuun.

Jne. jne.

• mrs Missukka

Olly on hyvä ja menee kirjapalstalle avaamaan keskustelun. :)

• chris_hitchens

No mutta no mutta...

Eiköhän Zeikob pian riennä kertomaan miten me ihmiset ei vaan käsitetä että Jullelle lasten tappaminen on ihan jees. Sen moraali on vaan niin paljon parempi kuin meillä.

Zeikobbia tai kaltaisiaan ei tietenkään häiritse se, ettei Egyptissä missään vaiheessa oikeasti asunut miljoonia juutalaisia eivätkä kätevinä kirjaajina tunnetuiksi tulleet egyptiläiset muistaneet kirjata sen paremmin vedenpaisumuksia kuin kansakunnan karkaamista tahi Faaraon sotajoukkojen tuhoutumista Punaisen meren aaltoihin.

Minusta tuossa aiemmin O´ou hyvin rinnasti Draamatun Jumalan ja Adolf Hitlerin toisiinsa - tappokäskyn antaminen "hyvässä tarkoituksessa" osoittanee krisseleille kelpo moraalia.

• mrs Missukka

Oletatko faaraon olevan syyntakeeton?

• chris_hitchens

Sinä et parahin rouva tainnut lukea tuota aloitusta. Syy, että tässä sadussa Faarao ei alkanut tottelemaan oli se, että Jumala oli paaduttanut tämän sydämen. Eikö samalla tavalla olisi voinut ajatella, että rakastava Julle olisikin pehmittänyt Faaraon sydämen niin ettei mihinkään hirveyksiin olisi tarvinnut ryhtyä?

Oikeasti juttuhan on se, että kristityt voivat oikeuttaa kansanmurhia sillä, että tausta-ajatus oli hyvä. Kaikkivaltias ei tunnu kykenevän ilman verenvuodatusta saamaan mitään aikaan vaikka pari vuosituhatta aiemmin saman satukirjan mukaan maapallon luominen sujui sormia napsauttamalla.

• mrs Missukka
        chris_hitchens kirjoitti:

Sinä et parahin rouva tainnut lukea tuota aloitusta. Syy, että tässä sadussa Faarao ei alkanut tottelemaan oli se, että Jumala oli paaduttanut tämän sydämen. Eikö samalla tavalla olisi voinut ajatella, että rakastava Julle olisikin pehmittänyt Faaraon sydämen niin ettei mihinkään hirveyksiin olisi tarvinnut ryhtyä?

Oikeasti juttuhan on se, että kristityt voivat oikeuttaa kansanmurhia sillä, että tausta-ajatus oli hyvä. Kaikkivaltias ei tunnu kykenevän ilman verenvuodatusta saamaan mitään aikaan vaikka pari vuosituhatta aiemmin saman satukirjan mukaan maapallon luominen sujui sormia napsauttamalla.

Taisin lukea.

"Syy, että tässä sadussa Faarao ei alkanut tottelemaan oli se, että Jumala oli paaduttanut tämän sydämen."

Tämän taidan tulkita niin, että sinun mielestäsi faarao oli syyntakeeton. Ei vastuussa omista tekemisistään.

• chris_hitchens
        mrs Missukka kirjoitti:

Taisin lukea.

"Syy, että tässä sadussa Faarao ei alkanut tottelemaan oli se, että Jumala oli paaduttanut tämän sydämen."

Tämän taidan tulkita niin, että sinun mielestäsi faarao oli syyntakeeton. Ei vastuussa omista tekemisistään.

Voithan sen noinkin tulkita. Jos kaikkivaltias tekisi sinusta ihan noin koemielessä psykopaatin katsoakseen kuinka paljon pahaa saat aikaan, olisivatko tekosi kokonaan sinun syytäsi?

• Raamatussa myönnetään, että jumala paadutti faaraon sydämen. Jumala on kaikkitietävä, joten jumala olisi tiennyt olisiko faarao vapauttanut israelilaisia ilman paaduttamista. Nähtävästi olisi vapauttanut, koska jumala näki tarpeelliseksi paaduttaa faaraon sydämen. Faarao oli hänestä ulkopuolisen voiman vaikuttamana ja tämä voima pakotti faaraota toimimaan vastoin tahtoaan.

• mrs Missukka

Voithan sen noinkin tulkita. Jos kaikkivaltias tekisi sinusta ihan noin koemielessä psykopaatin katsoakseen kuinka paljon pahaa saat aikaan, olisivatko tekosi kokonaan sinun syytäsi?

Niin voin mutta oliko tulkinta oikea?

• chris_hitchens
        mrs Missukka kirjoitti:

Niin voin mutta oliko tulkinta oikea?

Jos vastaan että kyllä, Faarao oli Jumalasi vi**umaisuuden takia syyntakeeton niin se ei kyllä kaikkivaltiaallesi kunniaa tee. Kuinka itse näet tuollaisen kieroilun - jos leikitään hetki ajatuksella, että kyseessä olivat tositapahtumat; mikäli Jumala ei olisi paaduttanut Faaraon sydäntä, olisivat israelilaiset voineet lähteä luvattuun maahansa mutta kun ei. Jumalan piti saada Faarao näyttämään mahdollisimman pahalta että kun sitten israelilaiset karkasivat niin sai vielä tempuillaan hukutettua perään lähteneen sotajoukon.

Tuohon varmaan sisältyy joku logiikka jonka voi vain sellaisen salakirjoitussormuksen haltija tulkita. Minusta tuossa ei ole mitään järkeä - huonosti keksitty satu.

• mrs Missukka
        jason_dax kirjoitti:

Raamatussa myönnetään, että jumala paadutti faaraon sydämen. Jumala on kaikkitietävä, joten jumala olisi tiennyt olisiko faarao vapauttanut israelilaisia ilman paaduttamista. Nähtävästi olisi vapauttanut, koska jumala näki tarpeelliseksi paaduttaa faaraon sydämen. Faarao oli hänestä ulkopuolisen voiman vaikuttamana ja tämä voima pakotti faaraota toimimaan vastoin tahtoaan.

Ei niin. Ja kuitenkin oletit.

• chris_hitchens
        mrs Missukka kirjoitti:

Ja sinä tunnut nauttivan lypsämisestä. Voisitko esittää oman näkemyksesi asiasta kun näin muutkin ovat tehneet?

• mrs Missukka

Jos vastaan että kyllä, Faarao oli Jumalasi vi**umaisuuden takia syyntakeeton niin se ei kyllä kaikkivaltiaallesi kunniaa tee. Kuinka itse näet tuollaisen kieroilun - jos leikitään hetki ajatuksella, että kyseessä olivat tositapahtumat; mikäli Jumala ei olisi paaduttanut Faaraon sydäntä, olisivat israelilaiset voineet lähteä luvattuun maahansa mutta kun ei. Jumalan piti saada Faarao näyttämään mahdollisimman pahalta että kun sitten israelilaiset karkasivat niin sai vielä tempuillaan hukutettua perään lähteneen sotajoukon.

Tuohon varmaan sisältyy joku logiikka jonka voi vain sellaisen salakirjoitussormuksen haltija tulkita. Minusta tuossa ei ole mitään järkeä - huonosti keksitty satu.

"Jos vastaan että kyllä"

No vastaatko kyllä vai et?

"Kuinka itse näet tuollaisen kieroilun - jos leikitään hetki ajatuksella, ..."

Kyllä minusta kertomuksessa on järkeä. En tiedä, mitä kertomuksesta kuuluisi ajatella, itse sovellan sitä elämään. Ihminen kykenee mitä uskomattomiin vääryyksiin ja silmiensä sulkemisiin kun paaduttaa sisimpänsä. Ei siihen edes tarvita jumalallista väliintuloa. Joskus jonkin asteinen sydämen paaduttaminen on ainut tapa jatkaa työntekoa esim. terveydenhoitoalalla.

En näe tarpeellisena spekuloida, missä vaiheessa faarao olisi saanut tarpeekseen ja päästänyt israelilaiset lähtemään maasta.

• mrs Missukka

Ja sinä tunnut nauttivan lypsämisestä. Voisitko esittää oman näkemyksesi asiasta kun näin muutkin ovat tehneet?

Sinä et ole esittänyt omaa kantaasi, jos jossittelua ei tulkitse kannanotoksi.
        Minä en näe faaraota ollenkaan syyntakeettomana. Kuka hallitsija tuollaisen kansan keskuudestaan päästäisi poistumaan, jos jumalana saa hääriä.

• kjjhkjhkjhkhjkjhkjhk
        mrs Missukka kirjoitti:

"Jos vastaan että kyllä"

No vastaatko kyllä vai et?

"Kuinka itse näet tuollaisen kieroilun - jos leikitään hetki ajatuksella, ..."

Kyllä minusta kertomuksessa on järkeä. En tiedä, mitä kertomuksesta kuuluisi ajatella, itse sovellan sitä elämään. Ihminen kykenee mitä uskomattomiin vääryyksiin ja silmiensä sulkemisiin kun paaduttaa sisimpänsä. Ei siihen edes tarvita jumalallista väliintuloa. Joskus jonkin asteinen sydämen paaduttaminen on ainut tapa jatkaa työntekoa esim. terveydenhoitoalalla.

En näe tarpeellisena spekuloida, missä vaiheessa faarao olisi saanut tarpeekseen ja päästänyt israelilaiset lähtemään maasta.

Mikä se on kun ei teille mene perille, jumala paadutti faaraon niin, että saisi näyttää taikatemppujaan

• mrs Missukka
        kjjhkjhkjhkhjkjhkjhk kirjoitti:

Mikä se on kun ei teille mene perille, jumala paadutti faaraon niin, että saisi näyttää taikatemppujaan

Osaan lukea, Jumala paadutti faaraon sydämen juu.

• hjkjkhkhkjhkjhkhjkhk
        mrs Missukka kirjoitti:

Osaan lukea, Jumala paadutti faaraon sydämen juu.

Miksi, siksikö, että halusi tehdä taikatemppuja, jos jumala pystyi paaduttamaan, niin yhtä hyvin se olis voinut pistää faraon päästämään juutalaiset menemään, jumala halusi siis taas kerran tappaa

• mrs Missukka kirjoitti:

Kyllä, minä oletin.

Minä oletin, että me ihmiset olemme kehittäneet mm. ääneen ja symboleihin perustuvat suullisen ja kirjallisen kommukaatiotavan, jota myös kieleksi kutsutaan. Minä myös oletin, että ihmiset ovat keksineet tavan säilyttää ja esittää näitä symboleja usealla tavalla. Oletin myös, että tietokonenäyttöni kykenee näyttämään näitä symboleja ja että silmäni ovat tarpeeksi kehittyneitä luodakseen sähköisiä ja kemiallisia signaaleja fotonien osuttua silmäni näkösoluihin, jotka sitten lähettävät nämä signaalit eteenpäin aivoihini, jotka taas tulkitsevat näköhavainnot sekä niiden sisältämät symbolit, jotka kokonaisuudessaan edustaa jotain käsitteellistä asiaa.

Esimerkiksi:
        "Mutta minä [Jumala] paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa."

Mutta olet täysin oikeassa, minähän vain oletan kommunikaation kykenevän välittämään ajatuksia yksilöiden välillä, joten nuo omituiset käppyrät voivat tarkoittaa ihan mitä tahansa.

• chris_hitchens
        mrs Missukka kirjoitti:

Sinä et ole esittänyt omaa kantaasi, jos jossittelua ei tulkitse kannanotoksi.
        Minä en näe faaraota ollenkaan syyntakeettomana. Kuka hallitsija tuollaisen kansan keskuudestaan päästäisi poistumaan, jos jumalana saa hääriä.

Jossittelin ainoastaan suhteessa kysymykseesi tulkinnasta. Minun mielestäni toin selkeästi esille, että Jumala toimi vi**umaisesti Faaraota ja myös israelilaisia kohtaan. Melkoinen kaikkivaltias...

• mrs Missukka
        hjkjkhkhkjhkjhkhjkhk kirjoitti:

Miksi, siksikö, että halusi tehdä taikatemppuja, jos jumala pystyi paaduttamaan, niin yhtä hyvin se olis voinut pistää faraon päästämään juutalaiset menemään, jumala halusi siis taas kerran tappaa

Semmoinen se on, ateistin jumalakuva.

• kghkjghkjgjhkghjkgjk
        mrs Missukka kirjoitti:

Semmoinen se on, ateistin jumalakuva.

Kumma, että hihhulille ei kelpaa raamatun antama kuva jumalasta, kai se sitten on niin, että hihhulin on pakko häivyttää joitakin osia jumalasta, koska muuten niilä ei olis sitä hyvää jumalaa jota ne tarvitsee unirätiks

• mrs Missukka

Jossittelin ainoastaan suhteessa kysymykseesi tulkinnasta. Minun mielestäni toin selkeästi esille, että Jumala toimi vi**umaisesti Faaraota ja myös israelilaisia kohtaan. Melkoinen kaikkivaltias...

Minä käsitin, että se asia oli faaraon syyntakeettomuus. Uskovaiselta on aikas turha pyydellä Jumalan tekojen arvostelua.

• mrs Missukka
        kghkjghkjgjhkghjkgjk kirjoitti:

Kumma, että hihhulille ei kelpaa raamatun antama kuva jumalasta, kai se sitten on niin, että hihhulin on pakko häivyttää joitakin osia jumalasta, koska muuten niilä ei olis sitä hyvää jumalaa jota ne tarvitsee unirätiks

Kelpaako ateistille Raamatun antama kuva Jumalasta? Erinomaista jos kelpaa.

• mrs Missukka
        jason_dax kirjoitti:

Kyllä, minä oletin.

Minä oletin, että me ihmiset olemme kehittäneet mm. ääneen ja symboleihin perustuvat suullisen ja kirjallisen kommukaatiotavan, jota myös kieleksi kutsutaan. Minä myös oletin, että ihmiset ovat keksineet tavan säilyttää ja esittää näitä symboleja usealla tavalla. Oletin myös, että tietokonenäyttöni kykenee näyttämään näitä symboleja ja että silmäni ovat tarpeeksi kehittyneitä luodakseen sähköisiä ja kemiallisia signaaleja fotonien osuttua silmäni näkösoluihin, jotka sitten lähettävät nämä signaalit eteenpäin aivoihini, jotka taas tulkitsevat näköhavainnot sekä niiden sisältämät symbolit, jotka kokonaisuudessaan edustaa jotain käsitteellistä asiaa.

Esimerkiksi:
        "Mutta minä [Jumala] paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa."

Mutta olet täysin oikeassa, minähän vain oletan kommunikaation kykenevän välittämään ajatuksia yksilöiden välillä, joten nuo omituiset käppyrät voivat tarkoittaa ihan mitä tahansa.

Rivien välistäkin voi joskus lukea.

• hgjkkgkghjkgjhkghjkg
        mrs Missukka kirjoitti:

Kelpaako ateistille Raamatun antama kuva Jumalasta? Erinomaista jos kelpaa.

Kyllähän se on jo selväksi tullut, hihhuli vaan ei jostain syystä raamattua kelpuuta, sen takia jokaisella hihhulilla onkin oma jumalansa

• mrs Missukka kirjoitti:

"Rivien välistäkin voi joskus lukea."

Et taida nähdä sanoja väleiltä.

• rusinapullasoopaa
        mrs Missukka kirjoitti:

Minä käsitin, että se asia oli faaraon syyntakeettomuus. Uskovaiselta on aikas turha pyydellä Jumalan tekojen arvostelua.

"Uskovaiselta on aikas turha pyydellä Jumalan tekojen arvostelua. "

Tuon saman voi sanoa myös toisin:

Uskovalta on aivan turha pyytää mitään loogista ja kriittistä ajattelua.

Uskovalta on aivan turha pyytää, että hän ei aina vain poimisi rusinoita raamatusta.

Uskovalta on aivan turha pyytää, että hän kykenisi edes jotenkin perustelemaan järjettömyytensä.

• mrs Missukka
        rusinapullasoopaa kirjoitti:

"Uskovaiselta on aikas turha pyydellä Jumalan tekojen arvostelua. "

Tuon saman voi sanoa myös toisin:

Uskovalta on aivan turha pyytää mitään loogista ja kriittistä ajattelua.

Uskovalta on aivan turha pyytää, että hän ei aina vain poimisi rusinoita raamatusta.

Uskovalta on aivan turha pyytää, että hän kykenisi edes jotenkin perustelemaan järjettömyytensä.

Mutta ymmärrän kyllä, että joiltain ateistilta kun odottaa tasapuolisuutta, saa odottaa kauan.

• Tavis-luterilainen
        mrs Missukka kirjoitti:

Eihän Jumalan sanaa saa vääristellä. Jos tulkitset Raamattua, niin se ei enää ole sitä mitä Jumala on Pyhänhengen voimalla profeettojen käskenyt kirjoittaa.

Minä näen tässä selvästi ristiriitoja. Toisaalta vaikka minua voi uskovaksi sanoa, niin taidan kyllä nähdä Jumalan eritavalla, kuin mitä valtavirran kristinusko uskottelee hänen olevan.

• mrs Missukka
        Tavis-luterilainen kirjoitti:

Eihän Jumalan sanaa saa vääristellä. Jos tulkitset Raamattua, niin se ei enää ole sitä mitä Jumala on Pyhänhengen voimalla profeettojen käskenyt kirjoittaa.

Minä näen tässä selvästi ristiriitoja. Toisaalta vaikka minua voi uskovaksi sanoa, niin taidan kyllä nähdä Jumalan eritavalla, kuin mitä valtavirran kristinusko uskottelee hänen olevan.

Tarkoitatko, että kaikki tulkinta on vääristelyä? Kaikki Raamatun kirjoitukset pitää imeä sanasta sanaan-periaatteella riippumatta siitä, mitä kirjoittaja on ajatellut kirjoittaessaan tai mihin tilanteeseen se on kirjoitettu?
        Entä millä tavalla sinä sitten näet Jumalan?

• Tavis-luterilainen
        mrs Missukka kirjoitti:

Tarkoitatko, että kaikki tulkinta on vääristelyä? Kaikki Raamatun kirjoitukset pitää imeä sanasta sanaan-periaatteella riippumatta siitä, mitä kirjoittaja on ajatellut kirjoittaessaan tai mihin tilanteeseen se on kirjoitettu?
        Entä millä tavalla sinä sitten näet Jumalan?

Kyllä se on vääristelyä, jos tulkitset. Eihän Raamatun kirjoittaja ole ajatellut omiaan vaan saanut kehoituksen kirjoittaa kuten Jumala on halunnut Pyhän hengen kautta.

Minun tapani nähdä Jumala on minun yksityinen asiani.

• mrs Missukka

Kyllä se on vääristelyä, jos tulkitset. Eihän Raamatun kirjoittaja ole ajatellut omiaan vaan saanut kehoituksen kirjoittaa kuten Jumala on halunnut Pyhän hengen kautta.

Minun tapani nähdä Jumala on minun yksityinen asiani.

Ok. Tulkinnasta ollaan sitten vaan erimieltä.

• Tavis-luterilainen
        mrs Missukka kirjoitti:

Ok. Tulkinnasta ollaan sitten vaan erimieltä.

Tulkinnalla vain vääristetään Jumalan tahtoa.

• Jumala paadutti
        hgjkkgkghjkgjhkghjkg kirjoitti:

Kyllähän se on jo selväksi tullut, hihhuli vaan ei jostain syystä raamattua kelpuuta, sen takia jokaisella hihhulilla onkin oma jumalansa

faraon sydämen, koska faarao kapinoi Jumalaa vastaan, eikä kuunnellut Moosesta, joka toi Jumalan käskyn päästää Israelin kansa pois orjuudesta,
        vaan päinvastoin lisäsi Israelilaisten työtaakkaa. Lukekaa tarkemmin.

Israel on Jumalan silmäterä ja niin ovat kaikki uskovatkin ja se tarkoittaa
        sitä, että mitä tahansa tehdään uskoville, se kohdistuu Jumalan omaan
        ja Jumala tulee kostamaan sen.

• kjhkjkhjkhjkhjkhkjhk
        Jumala paadutti kirjoitti:

faraon sydämen, koska faarao kapinoi Jumalaa vastaan, eikä kuunnellut Moosesta, joka toi Jumalan käskyn päästää Israelin kansa pois orjuudesta,
        vaan päinvastoin lisäsi Israelilaisten työtaakkaa. Lukekaa tarkemmin.

Israel on Jumalan silmäterä ja niin ovat kaikki uskovatkin ja se tarkoittaa
        sitä, että mitä tahansa tehdään uskoville, se kohdistuu Jumalan omaan
        ja Jumala tulee kostamaan sen.

Niinpä niin, uusi hihu joka lukee raamattua valikoivasti, no ei se mitään, sokea usko on teille kunnia-asia

• Raamattu sanoo
        mrs Missukka kirjoitti:

Mutta ymmärrän kyllä, että joiltain ateistilta kun odottaa tasapuolisuutta, saa odottaa kauan.

että: Jumala armahtaa, kenet armahtaa ja paaduttaa, kenet paaduttaa.

Se ei kuitenkaan tapahdu tuostavaan noin, niinkuin ei-uskovat ajattelevat, vaan
        Faarao oli kova ja ylpeä hallitessaan ja kapinoi tietoisesti Jumalan tahtoa vastaan
        ja siitähuolimatta, että Mooses uudelleen välitti Jumalan sanan hänelle, hän vain
        lisäsi Israelilaisten työtaakkaa.

Roomalaiskirjeessä on meidän aikamme ihmisille sanaa samasta asiasta:
        Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kukahyvänsä..
        Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuudenmukainen..
        Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset..että sinä vältät Jumalan tuomion?
        Vai halveksitko Hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta
        etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen ?
        Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella, sinä kartutat päällesi vihaa,
        vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, Hänen, joka antaa
        kullekin hänen tekojensa mukaan, niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät
        kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän, mutta niiden osaksi,
        jotka ovat itsekkäitä, eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha
        ja kiivastus. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, mutta
        kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on.
        Sillä, Jumala ei katso henkilöön.

• Kyllä asia on

Tulkinnalla vain vääristetään Jumalan tahtoa.

niin, että Jumala avaa sanaa, että hengellistä ymmärrystämme Pyhän Hengen kautta
        ja Raamattu avautuu paljon syvemmälläkin tavalla, kuin vain siten, miten se luetaan
        ja siksi Raamattu mainitsee opettajan virasta. joiksi Jumala armoittaa tiettyjä henkilöitä ja avaa heille sanaansa, jota he tulkitsevat muillekin seurakuntalaisille ymmärrettäväksi.

• Ateistina et ole
        kjhkjkhjkhjkhjkhkjhk kirjoitti:

Niinpä niin, uusi hihu joka lukee raamattua valikoivasti, no ei se mitään, sokea usko on teille kunnia-asia

itsekään senkummempi, jos väität, ettet edes usko Jumalaan..

• jkjhkhkjhkhkhjkjhkhk
        Ateistina et ole kirjoitti:

itsekään senkummempi, jos väität, ettet edes usko Jumalaan..

Mitä toikin tarkoitti, miksi sinä olet niin sekava

• Mielestäni moraalittomuutta lisää fakta, että faarao olisi päästänyt israelilaiset vapaaksi. Ehkä israelilaiset olivat liittyneet SAK:oon :P

Vapauttaminen ei kelvannut jumalalle, joten jumala riisti faaraolta vapaan tahdon (jos siihen haluaa uskoa) ja pakotti faaraon estämään vapauttamisen.

Tarinan rutoissa on se mielenkiintoinen juttu, että karja kuolee useamman kerran :D

• hmmmmmm mmmmmmmm

Mooses tarkoittaa muuten lasta ja Jahve, Jumala tarkoittaa: minä olen. Eli jokainen ihminen on periaatteessa oma jumalansa. Jos pilkkua viilaillaan niin sanaleikistä on lähtenyt se, että Aadam on alunperin tarkoittanut naista, eli ensin on nainen jne..... ja että naisen kanaemologiikka on jumala ennemmin kuin väkivaltaisen miehen, tottakai. Vituttaa koko raamattu ja se mikä vaivaa, on että suurin osa maapallon ihmisistä vieläkin uskoo yliluonnolliseen kuin sokeat!!!! Ei täällä jumlauta ole mitään muuta kuin luonto, eläimet ja ihmiset. Ja tietty vittumainen politiikka ja uskonnot sotkemassa ja pilaamassa ihan kaiken.

• Jos lukee huolellisesti nuo kohdat, jotka koskevat egyptiläisiä kohdanneita vitsauksia, huomaamme, että syyllinen niihin on farao, ei Jumala.

Jumala ennusti Moosekselle kaksi kertaa, että Hän paaduttaisi faraon sydämen (2.Moos.4:21 ja 7:3)
      Meidän tulee muistaa, että kaikissa Jumalan profetioissa profetoilleen on aina alitajuinen "ellette tee parannusta". Harvat profetiat ovat ilman ehtoja.

Faraon tapauksessa, farao itse käynnisti koko prosessin kovettamalla sydämensä 10 kertaa viiden ensimmäisen vitsauksen aikana. (2.Moos.7:13, 14, 22; 8:15, 19, 32; 9:7, 34, 35 ja 13:15) Farao itse paadutti sydämensä aina ja joka kerta näiden vitsausten aikana! Sen sijaan, että farao olisi antanut Jumalan tekojen pehmentää sydäntään ja päätellyt, että Jahve on ainoa todellinen Jumala, hän teki näistä todistuksista syyn paaduttaa sydämensä.

Näyttää siltä, että farao saavutti rajoitetun vapautensa rajat viidennen vitsauksen aikana, sillä sen jälkeen, vasta viiden viimeisen vitsauksen aikana, Jumala oli se, joka pani alulle paaduttamisen (2.Moos.9:12; 10:1, 20, 27; 11:10; 14:4, 8, 17).

Jumala ei pane alulle pahaa. Raamatusta ei ollenkaan käy ilmi, että Jumala olisi tehnyt väkivaltaa faraon valinnanvapaudelle tai että Hän manipuloi faraota saadakseen lisää syytä kostaa egyptiläisille.
      Farao olisi voinut tehdä yhteistyötä Jumalan kanssa aivan niin kuin Kyyros teki Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana.
      Emme voi syyttää Jumalaa, vaan faraota siitä, että Hän kovetti oman sydämensä. Ja sitäpaitsi lähtökohtahan koko prosessiin oli faraon omaa syytä, koska hän piti israelilaisia orjuudessa Egyptissä.

• M@k3

Mitä arvelet Jeesuksen tehneet tuon egypti episodin aikana?

• vai kiellätkö Jumalan?

• Tavis-luterilainen
        M@k3 kirjoitti:

Mitä arvelet Jeesuksen tehneet tuon egypti episodin aikana?

Jeesus ei ollut vielä syntynyt. Hän oli edelleen yhtä Isän ja Pyhänhengen kanssa.

• Tavis-luterilainen

"Näyttää siltä, että farao saavutti rajoitetun vapautensa rajat viidennen vitsauksen aikana, sillä sen jälkeen, vasta viiden viimeisen vitsauksen aikana, Jumala oli se, joka pani alulle paaduttamisen (2.Moos.9:12; 10:1, 20, 27; 11:10; 14:4, 8, 17). "

Miksi?
        Miksi Jumala pani alulle paaduttamisen, jos Faarao vihdoin ymmärsi, että voisi päästää israelilaiset vapaaksi?

• M@k3

Jeesus ei ollut vielä syntynyt. Hän oli edelleen yhtä Isän ja Pyhänhengen kanssa.

Jos kerran kulki isänsä mukana niin miksi ei puhunut tälle malttia? esim Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu tai että rakasta vihollistasi.

Voihan se olla että isi oli järkipuheen ulkopuolella niihin aikoihin tai sitten jumala ei ollut kolmiyhteinen niihin aikoihin.

• Tavis-luterilainen
        M@k3 kirjoitti:

Jos kerran kulki isänsä mukana niin miksi ei puhunut tälle malttia? esim Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu tai että rakasta vihollistasi.

Voihan se olla että isi oli järkipuheen ulkopuolella niihin aikoihin tai sitten jumala ei ollut kolmiyhteinen niihin aikoihin.

Jumala, Jeesus ja Pyhä henki on yksi ja sama olento. Se ilmenee kolmella tavalla. Jeesuksen syntyminen ja eläminen maanpäällä oli yksi näistä kolmesta ilmentymisestä.

Ei Jumala ole jakomielitautinen, niin että hänen sisällään höpöttäisi välillä Jeesus ja välillä Pyhä henki.

• M@k3

Jumala, Jeesus ja Pyhä henki on yksi ja sama olento. Se ilmenee kolmella tavalla. Jeesuksen syntyminen ja eläminen maanpäällä oli yksi näistä kolmesta ilmentymisestä.

Ei Jumala ole jakomielitautinen, niin että hänen sisällään höpöttäisi välillä Jeesus ja välillä Pyhä henki.

Ihan lonkalta voi mainita vaikka Jeesuksen kastetilaisuuden jossa kaikki kolme olivat erillään ja vastaavia muita on paljon, esim Jeesus rukoilee isäänsä ja mainitsee tämän olevan suurempi.

Jos mukaan aletaan vetää kaikkia ihmisten henkilökohtaisia kuvitelmia jumalista niin ei keskustelusta tule yhtään mitään, eli ihan erillisiä sällejä nuo kyllä ovat, eihän kukaan voi esim istua itsensä oikealla puolella jne.

• Tavis-luterilainen
        M@k3 kirjoitti:

Ihan lonkalta voi mainita vaikka Jeesuksen kastetilaisuuden jossa kaikki kolme olivat erillään ja vastaavia muita on paljon, esim Jeesus rukoilee isäänsä ja mainitsee tämän olevan suurempi.

Jos mukaan aletaan vetää kaikkia ihmisten henkilökohtaisia kuvitelmia jumalista niin ei keskustelusta tule yhtään mitään, eli ihan erillisiä sällejä nuo kyllä ovat, eihän kukaan voi esim istua itsensä oikealla puolella jne.

Jeesus rukoili isäänsä koska oli tuolloin täydellinen ihminen. Jeesuksen oli tultava ihmisten tykö ihmisenä. Ollessaan ihminen hän luonnollisesti rukoili isäänsä.

"eihän kukaan voi esim istua itsensä oikealla puolella jne."

Kunhan ensin ymmärrät kaikkivoipaisuuden, niin jatkamme keskustelua.

• M@k3

Jeesus rukoili isäänsä koska oli tuolloin täydellinen ihminen. Jeesuksen oli tultava ihmisten tykö ihmisenä. Ollessaan ihminen hän luonnollisesti rukoili isäänsä.

"eihän kukaan voi esim istua itsensä oikealla puolella jne."

Kunhan ensin ymmärrät kaikkivoipaisuuden, niin jatkamme keskustelua.

Öljymäellä että häneltä otettaisiin malja pois, ei kuulosta ihan vapaaehtoiselta toiminnalta.

Entäs se kun Jeesus ulvoi ristillä kuollessaan että miksi isä hylkäsi hänet?

Saat kyllä melkoisesti käyttää Jeesusteippiä että saat isän ja Jeesuksen liitettyä toisiinsa saumattomasti.

• Tavis-luterilainen
        M@k3 kirjoitti:

Öljymäellä että häneltä otettaisiin malja pois, ei kuulosta ihan vapaaehtoiselta toiminnalta.

Entäs se kun Jeesus ulvoi ristillä kuollessaan että miksi isä hylkäsi hänet?

Saat kyllä melkoisesti käyttää Jeesusteippiä että saat isän ja Jeesuksen liitettyä toisiinsa saumattomasti.

Niin, eihän Jeesus maan päällä ollutkaan Jumala vaan ihminen. Ihmisenä hän eli ja ihmisenä hän kuoli. Ihmisenä Jeesus iloitsi ja ihmisenä hän pelkäsi. Se, joka nousi taivaisiin oli yksi noista kolminaisuuksista.

Tässä uhraus ilmenee oikeassa valossa.

• M@k3

Niin, eihän Jeesus maan päällä ollutkaan Jumala vaan ihminen. Ihmisenä hän eli ja ihmisenä hän kuoli. Ihmisenä Jeesus iloitsi ja ihmisenä hän pelkäsi. Se, joka nousi taivaisiin oli yksi noista kolminaisuuksista.

Tässä uhraus ilmenee oikeassa valossa.

Nyt kun päästiin jonkinlaiseen yhteisymmärykseen, niin mitä luulet Jeesuksen tehneen egyptin esikoisten tappamis episodin aikana, heilutteli itsekkin viikatetta?

• Tavis-luterilainen
        M@k3 kirjoitti:

Nyt kun päästiin jonkinlaiseen yhteisymmärykseen, niin mitä luulet Jeesuksen tehneen egyptin esikoisten tappamis episodin aikana, heilutteli itsekkin viikatetta?

Jeesus ei ollut vielä syntynyt silloin. On kyse vain yhdestä olennosta, joka ilmenee kolmessa olomuodossa.

• M@k3

Jeesus ei ollut vielä syntynyt silloin. On kyse vain yhdestä olennosta, joka ilmenee kolmessa olomuodossa.

Kun Pyhähenki kävi polkaisemassa Marian paksuksi, niin siemensikö Jeesus tavallaan oman äitinsä?

Ei tämä ole hauskaa jos lyötte koko jutun ihan läskiksi :/

• Tavis-luterilainen
        M@k3 kirjoitti:

Kun Pyhähenki kävi polkaisemassa Marian paksuksi, niin siemensikö Jeesus tavallaan oman äitinsä?

Ei tämä ole hauskaa jos lyötte koko jutun ihan läskiksi :/

No, eihän se Jeesus voinut olla, kun ei ollut vielä syntynytkään.

"Ei tämä ole hauskaa jos lyötte koko jutun ihan läskiksi :/"

Suuren mysteerin alla on syytä olla nöyrä, eikä pitää sitä hauskana.

• khkjhjkhjkhjkhjkhkjh

No, eihän se Jeesus voinut olla, kun ei ollut vielä syntynytkään.

"Ei tämä ole hauskaa jos lyötte koko jutun ihan läskiksi :/"

Suuren mysteerin alla on syytä olla nöyrä, eikä pitää sitä hauskana.

Kolminaisuus siis tuli voimaan vasta kun Jeesus kuoli ja nousi taivaaseen

• Tavis-Luterilainen
        khkjhjkhjkhjkhjkhkjh kirjoitti:

Kolminaisuus siis tuli voimaan vasta kun Jeesus kuoli ja nousi taivaaseen

Se oli jo olemassa, mutta realisoitui eri tavoin eri aikakausina.

• kjhkhjkhjkjhjkhjkhjk
        Tavis-Luterilainen kirjoitti:

Se oli jo olemassa, mutta realisoitui eri tavoin eri aikakausina.

Jos ei Jeesus ollut kolminaisuuden osa ennen ylösnousuaan, mikä tai kuka oli?

• tästä se dreamworksin tekemä piirroselokuva egyptin prinssi kerro? Ihan mielettömän hyvä piirretty, muuten. :D Oon miettiny, että pitäskö kattoo uudelleen, nyt samalla silmäillen "alkuperästä" satua, ja että kuinka tarkkaan on kopioitu. Onko se se hyvä Jumala, joka teki nuo pahuudet, vai miten se siinä menee.

• Yleensä näissä vaikeissa kohdissa se ateistien tulkinta tahtoo olla yksipuolinen ja kapea. Itseasiassa Faarao ensin kieltäyty päästämästä Israelilaisia ja paadutti itsensä, tämän jälkeen Jumala ikäänkuin "sinetöi" paatumiksen, ja seurasi fakta; "sitä saa mitä tilaa".
      Faaraoilla olisi ollut tilaisuus missä vaiheessa vaan totella ja päästää israelilaiset menemään, mutta ei kun ei, jokaisesta kieltäytymisestä seurasi sitten ikävyyksiä. Minä näen, että Faaraon on kannettava vastuu kielteisistä päätöksistä eikä kenenkään muun.

• 7+5

'Faaraoilla olisi ollut tilaisuus missä vaiheessa vaan totella ja päästää israelilaiset menemään, mutta ei kun ei, jokaisesta kieltäytymisestä seurasi sitten ikävyyksiä. Minä näen, että Faaraon on kannettava vastuu kielteisistä päätöksistä eikä kenenkään muun.'
        Sen jälkeen kun jumala oli paaduttanut, se oli kyllä jumalan vastuualuetta.

• M@k3

Minunkin toinen nimeni on muuten Juhani ja kapea ja yksipuolinen tulkinta olikin tosiaan koko aloituksen idea, nimittäin että se tulkinta tapa löytyy juurikin uskovaisten puolelta.

Olet väärässä, nettiraamattuni hakukone osasi kertoa että ensimmäinen sydämen puuduttaminen/kovettaminen tapahtui raamatun kohdassa:

2. Moos. 4:21
        Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.

Eli jos tuosta löydät jonkun aikaisemman kohdan jossa Farao kieltäytyy jotain, niin nostan sinulle hattua.

• 7+5 kirjoitti:

'Faaraoilla olisi ollut tilaisuus missä vaiheessa vaan totella ja päästää israelilaiset menemään, mutta ei kun ei, jokaisesta kieltäytymisestä seurasi sitten ikävyyksiä. Minä näen, että Faaraon on kannettava vastuu kielteisistä päätöksistä eikä kenenkään muun.'
        Sen jälkeen kun jumala oli paaduttanut, se oli kyllä jumalan vastuualuetta.

Tarkastellaan hiukan. Kun Mooses ja Aaron menivät ensimmäisen kerran faaraon tykö. Faarao itse sanoi "Minä en tunne Herraa enkä päästä Israelia". Tämän jälkeen Faarao vaikeutti ja lisäsi israelilaisten väkivalloin kontroilloitavaa orjatyötä. Tämän jälkeen faarao "kovensi sydämensä, eikä päästänyt kansaa" menemään, vaikka välillä lupasikin. Faarao kovensi, paadutti sydämensä, jonka jälkeen Jumala paadutti faraon sydämen. 10 kertaa kävi näin. Välillä faarao katui ja pyysi rikkomustaan anteeksi ja pyysi rukoilemaan Jumalaa puolestaan.
        Kyllä faarao toimi itsenäisesti loppuun asti, kun lähetti vielä lopuksi sotajoukot israelilaisten perään.

• juhani1965 kirjoitti:

Tarkastellaan hiukan. Kun Mooses ja Aaron menivät ensimmäisen kerran faaraon tykö. Faarao itse sanoi "Minä en tunne Herraa enkä päästä Israelia". Tämän jälkeen Faarao vaikeutti ja lisäsi israelilaisten väkivalloin kontroilloitavaa orjatyötä. Tämän jälkeen faarao "kovensi sydämensä, eikä päästänyt kansaa" menemään, vaikka välillä lupasikin. Faarao kovensi, paadutti sydämensä, jonka jälkeen Jumala paadutti faraon sydämen. 10 kertaa kävi näin. Välillä faarao katui ja pyysi rikkomustaan anteeksi ja pyysi rukoilemaan Jumalaa puolestaan.
        Kyllä faarao toimi itsenäisesti loppuun asti, kun lähetti vielä lopuksi sotajoukot israelilaisten perään.

Juutalaisten raamatussa väitetystä orjuudesta ei ole tietääkseni mitään näyttöä olemassa egyptiläisten historiankirjoituksissa. Outo juttu siinä mielessä että Mooseskin niin mahtipontisesti kyykytti faaraota..

• M@k3 kirjoitti:

Minunkin toinen nimeni on muuten Juhani ja kapea ja yksipuolinen tulkinta olikin tosiaan koko aloituksen idea, nimittäin että se tulkinta tapa löytyy juurikin uskovaisten puolelta.

Olet väärässä, nettiraamattuni hakukone osasi kertoa että ensimmäinen sydämen puuduttaminen/kovettaminen tapahtui raamatun kohdassa:

2. Moos. 4:21
        Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa.

Eli jos tuosta löydät jonkun aikaisemman kohdan jossa Farao kieltäytyy jotain, niin nostan sinulle hattua.

Jännä juttu sikäli että tää Juhani on minunkin toinen nimi, aikonaan oikealla ensimmäisellä nimelläni tuntu olevan kaikki nikkiversiot käytössä, joten päädyin toiseen nimeeni.

Olet oikiassa siinä että Jumala lupasi paaduttaa faaraon sydämen, mutta Jumala teki sen oman faaraon päätöksen jälkeen. Kun tekstin lukee kokonaisuutena, huomaa että faarao teki itsenäisiä päätöksiä koko tämän tapahtuma sarjan ajan.
        Kun Mooses ja Aaron menivät ensimmäisen kerran faaraon tykö. Faarao itse sanoi: "Minä en tunne Herraa enkä päästä Israelia". Tämän jälkeen Faarao vaikeutti ja lisäsi israelilaisten väkivalloin kontroilloitavaa orjatyötä. Jatkossa faarao "kovensi sydämensä, eikä päästänyt kansaa" menemään, vaikka välillä lupasikin. Faarao kovensi, paadutti sydämensä, jonka jälkeen Jumala paadutti faaraon sydämen. 10 kertaa kävi näin. Välillä faarao katui ja pyysi rikkomustaan anteeksi ja pyysi rukoilemaan Jumalaa puolestaan.
        Kyllä faarao kykeni toimimaan itsenäisesti loppuun asti, kun lähetti vielä lopuksi sotajoukot israelilaisten perään.

Mutta hyvä on aina tarkastella tulkintojaan toisen näkökulmasta käsin, siinä sitä oppii, ja joutuu tutkimaan asioita. Ainakin sinun viestisi saavat minut tutkimaan ja oppimaankin uutta, eli rehti kiitos siitä :)

• #
        juhani1965 kirjoitti:

>> Faarao kovensi, paadutti sydämensä, jonka jälkeen Jumala paadutti faraon sydämen.

• vähän lisää
        juhani1965 kirjoitti:

Jännä juttu sikäli että tää Juhani on minunkin toinen nimi, aikonaan oikealla ensimmäisellä nimelläni tuntu olevan kaikki nikkiversiot käytössä, joten päädyin toiseen nimeeni.

Olet oikiassa siinä että Jumala lupasi paaduttaa faaraon sydämen, mutta Jumala teki sen oman faaraon päätöksen jälkeen. Kun tekstin lukee kokonaisuutena, huomaa että faarao teki itsenäisiä päätöksiä koko tämän tapahtuma sarjan ajan.
        Kun Mooses ja Aaron menivät ensimmäisen kerran faaraon tykö. Faarao itse sanoi: "Minä en tunne Herraa enkä päästä Israelia". Tämän jälkeen Faarao vaikeutti ja lisäsi israelilaisten väkivalloin kontroilloitavaa orjatyötä. Jatkossa faarao "kovensi sydämensä, eikä päästänyt kansaa" menemään, vaikka välillä lupasikin. Faarao kovensi, paadutti sydämensä, jonka jälkeen Jumala paadutti faaraon sydämen. 10 kertaa kävi näin. Välillä faarao katui ja pyysi rikkomustaan anteeksi ja pyysi rukoilemaan Jumalaa puolestaan.
        Kyllä faarao kykeni toimimaan itsenäisesti loppuun asti, kun lähetti vielä lopuksi sotajoukot israelilaisten perään.

Mutta hyvä on aina tarkastella tulkintojaan toisen näkökulmasta käsin, siinä sitä oppii, ja joutuu tutkimaan asioita. Ainakin sinun viestisi saavat minut tutkimaan ja oppimaankin uutta, eli rehti kiitos siitä :)

Arvon ateistit. Kun ette kerran usko koko Jumalaan niin kuinka sitten voitte laittaa Hänen syykseen sen, että Hän muka paadutti faaraon sydämen? Oletteko vielä tavanneet sellaist (normaali-) ihmistä, joka ei olisi vapaa tekemään itse omia päätöksiään? Teilläkin on vapaus valita, uskotteko vai ette. Tätä vapautta ei Jumala teiltä ota pois.

• vähän lisää kirjoitti:

Arvon ateistit. Kun ette kerran usko koko Jumalaan niin kuinka sitten voitte laittaa Hänen syykseen sen, että Hän muka paadutti faaraon sydämen? Oletteko vielä tavanneet sellaist (normaali-) ihmistä, joka ei olisi vapaa tekemään itse omia päätöksiään? Teilläkin on vapaus valita, uskotteko vai ette. Tätä vapautta ei Jumala teiltä ota pois.

ettei hän ymmärrä sitä että Mustaaamiostakin ja hänen tekemisistään voidaan keskustelaa, vaikka ilmeisesti jopa uskiskin ymmärtää että kyse on fiktiivisestä hahmosta. Aivan kuten Raamatun Julmalankin tapauksessa.

• tavallisin_tallaaja
        Nas.se kirjoitti:

ettei hän ymmärrä sitä että Mustaaamiostakin ja hänen tekemisistään voidaan keskustelaa, vaikka ilmeisesti jopa uskiskin ymmärtää että kyse on fiktiivisestä hahmosta. Aivan kuten Raamatun Julmalankin tapauksessa.

Aivan hyvin voidaan keskustella esimerkiksi raamatun moraalisista opeista. Uskovaiset kun ovat kovin hanakasti tyrkyttämässä niitä muidenkin noudatettaviksi. Tosin kristityt itsekään eivät niitä kaikkia noudata. En ainakaan ole kuullut kenenkään kristityn kivittävän kurittomia lapsiaan.

Ei kukaan arvon ateisti väitäkään, että jumala mitään tekee. Tässäkin tapauksessa raamatussa nyt vain sattuu selkeästi lukemaan, että jumala paaduttaa faaraon sydämen ja estää kansan vapauttamisen ja sitten rankaisee tästä vitsauksilla egyptin kansaa osoittaakseen oman "mahtavuutensa".

"Teilläkin on vapaus valita, uskotteko vai ette. Tätä vapautta ei Jumala teiltä ota pois."

Ei toki. Mutta legendan mukaan sitten rankaisee ikuisella kärsimyksellä jos ei satu uskomaan oikealla tavalla.

• M@k3
        vähän lisää kirjoitti:

Kymmenentenä vitsauksena Jumala päätti lahdata kaikki egyptin esikoiset, niin nuoret kuin vanhatkin ja verenhimoissaan vielä eläintenkin esikoiset, siis hän ei päättänyt teurastaa esim orjuuttajia, vaan jostain syystä esikoiset, joista osalla ei varmasti ollut mitään tekemistä koko israelin kurjuuden kanssa.

Missä mahtoi olla heidän valinnanvapautensa?

• M@k3
        juhani1965 kirjoitti:

2 Mosse 14:17 Ja katso, minä paadutan egyptiläisten sydämet, niin että he tulevat heidän perässänsä; minä näytän kunniani tuhoamalla faraon ja koko hänen sotajoukkonsa, hänen sotavaununsa ja ratsumiehensä.

Eli Jumala halusi näyttää lisää kunniaansa.

• kjgkjgkjhkjhkghkj
        juhani1965 kirjoitti:

Kysymys jonka tässä voi hyvinkin kysyä, jos jumala pystyi vaikuttamaan faraon tekoihin, miksi jumala ei vaikuttanut toiseen suuntaan, miksi ei tehnyt faraota suostuvaiseks lähdön suhteen, olis egyptiläiset säästynyt vitsauksilta ja uhreilta, ainoa looginen syy paadutustempaukseen näyttä olevan se, että jumala halusi kiusata, kiduttaa ja tappaa ihmisiä ja eläimiä, mikä ei tosin ole mikään ainutkertainen temppu raamatun kertomuksissa

• M@k3
        kjgkjgkjhkjhkghkj kirjoitti:

Kysymys jonka tässä voi hyvinkin kysyä, jos jumala pystyi vaikuttamaan faraon tekoihin, miksi jumala ei vaikuttanut toiseen suuntaan, miksi ei tehnyt faraota suostuvaiseks lähdön suhteen, olis egyptiläiset säästynyt vitsauksilta ja uhreilta, ainoa looginen syy paadutustempaukseen näyttä olevan se, että jumala halusi kiusata, kiduttaa ja tappaa ihmisiä ja eläimiä, mikä ei tosin ole mikään ainutkertainen temppu raamatun kertomuksissa

Jumala halusi näyttää kunniaansa, mutta se on varmaan jotenkin väärin käännetty, koska en tajua mitä kunniallista muurahaiskeon potkimisessa on?

• kjgkjgkjhkjhkghkj
        M@k3 kirjoitti:

Jumala halusi näyttää kunniaansa, mutta se on varmaan jotenkin väärin käännetty, koska en tajua mitä kunniallista muurahaiskeon potkimisessa on?

Jospa jumalalla on huono itsetunto, ja muurahaisten kiusaaminen parantaa sitä edes vähän

• M@k3
        kjgkjgkjhkjhkghkj kirjoitti:

Jospa jumalalla on huono itsetunto, ja muurahaisten kiusaaminen parantaa sitä edes vähän

Outoa ettei israelilaisilla alkanut hälytyskellot soimaan missään vaiheessa vitsausten lomassa, että nyt ei olla kyllä menossa minkään hyvis Jumalan mukana, jos olisivat sen tajunneet niin olisivat säästyneet monelta kärsimykseltä, Jumala nimittäin käänsi tuhovimmansa melkein heti heihin sen jälkeen kun egyptiläisiä ei ollut enää tapettavaksi.

• €-lasku
        M@k3 kirjoitti:

Kymmenentenä vitsauksena Jumala päätti lahdata kaikki egyptin esikoiset, niin nuoret kuin vanhatkin ja verenhimoissaan vielä eläintenkin esikoiset, siis hän ei päättänyt teurastaa esim orjuuttajia, vaan jostain syystä esikoiset, joista osalla ei varmasti ollut mitään tekemistä koko israelin kurjuuden kanssa.

Missä mahtoi olla heidän valinnanvapautensa?

Kristittynä on vapauttavaa todeta miten kysymykseesi ei tarvitse vastata. Eihän faaraollekaan tarvinnut. Itse tuo oli sydämensä kovettanut jo aikaa sitten samoin kuin edeltäjänsäkin ja Jumala vain piti huolen siitä että tyyppi oli sitä sitten loppuun asti. Eikö olekin M@k33ta?

• KeljuKooKojootti kirjoitti:

Juutalaisten raamatussa väitetystä orjuudesta ei ole tietääkseni mitään näyttöä olemassa egyptiläisten historiankirjoituksissa. Outo juttu siinä mielessä että Mooseskin niin mahtipontisesti kyykytti faaraota..

Vastasitkin jo osittain itse: "Outo juttu siinä mielessä että Mooseskin niin mahtipontisesti kyykytti faaraota..". Kukapa sellaista haluaisi muistella. Onko ihan varma ettei ole todisteita? Muistelen muuta, mutta voin olla väärässäkin.Toisaalta "absence of evidence is not evidence of absence".

Ja hämmenetään vielä vähän: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/03/uusi_tutkimus_osoittaa_raamatun_vitsaukset_todellisiksi_1571825.html?origin=rss

• # kirjoitti:

>> Faarao kovensi, paadutti sydämensä, jonka jälkeen Jumala paadutti faraon sydämen.

Jumala ikäänkuin sinetöi faaraon päätöksen. Ilmestyskirjassa sanotaan "Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä..." ja "sitä niitämme mitä kylvämme". Faarao oli valinnut tiensä ja "sai sitä mitä tilasi".

• juhani1965 kirjoitti:

Vastasitkin jo osittain itse: "Outo juttu siinä mielessä että Mooseskin niin mahtipontisesti kyykytti faaraota..". Kukapa sellaista haluaisi muistella. Onko ihan varma ettei ole todisteita? Muistelen muuta, mutta voin olla väärässäkin.Toisaalta "absence of evidence is not evidence of absence".

Ja hämmenetään vielä vähän: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/03/uusi_tutkimus_osoittaa_raamatun_vitsaukset_todellisiksi_1571825.html?origin=rss

Siitähän on helppo vääntää vitsaukset jumalien aikaansaannoksiksi.

"Onko ihan varma ettei ole todisteita?"

Muistelen erään eksegetiikan asiantuntijan sellaista kertoneen. Varma en ole tuosta asiasta se on pelkästään muistinvarainen yksityiskohta. Jos sinulla on siitä todisteita voithan esittää ne. Veikkaan ettei ole, mutta uskoa on varmasti senkin edestä.

"Toisaalta "absence of evidence is not evidence of absence".

Jos on päättänyt uskoa vailla minkäännäköisiä kriittisen tarkastelun kestäviä todisteita niin ei siinä mikään objektivisesti tuotettu todiste auta.

• M@k3 kirjoitti:

2 Mosse 14:17 Ja katso, minä paadutan egyptiläisten sydämet, niin että he tulevat heidän perässänsä; minä näytän kunniani tuhoamalla faraon ja koko hänen sotajoukkonsa, hänen sotavaununsa ja ratsumiehensä.

Eli Jumala halusi näyttää lisää kunniaansa.

Itse ajattelisin että faarao oli jo paaduttanut sydämensä, kovettanut sen. Jumala vahvisti, sinetöi tämän asian. Aijemmassa jakessa 2.Moos.14:3 faarao oli tietoinen israelilaisetn liikkeistä. Voisi ajatella että hän ei ollut vilpittömin mielin päästänyt heitä täysin käsistään.

• kjgkjgkjhkjhkghkj kirjoitti:

Yleensäkkin Raamattu on hyvin syvällinen ja moniuloitteinen kirja. Jos näitä vitsauksia katsoo niin ne näyttäisivät kovenevat kokoajan. Joka kerta faarao olisi voinut päästää israelilaiset. Joka kerta myös egyptin omat noidat ja pappismiehet jäivät alakynteen. Myös vitsaukset olivat suunattu jotain egyptin monista jumalista vastaan. Jäivät kerta toisensa jälkeen alakynteen.
        Kukapa tietää millainen vaikutus tällä oli egyptin kansaan, kun näkivät kaiken tämän. Tiedä vaikka synytti uskoa israelilaisten Jumalaa kohtaan. Pyysihän itse faaraokin rukousta välillä israelilaisten Jumalalta.

• juhani1965 kirjoitti:

Wikipediassakin näyttää olevan juttua asiasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_Mooseksen_kirja

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mooses

• #
        juhani1965 kirjoitti:

Jumala ikäänkuin sinetöi faaraon päätöksen. Ilmestyskirjassa sanotaan "Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä..." ja "sitä niitämme mitä kylvämme". Faarao oli valinnut tiensä ja "sai sitä mitä tilasi".

"Jumala ikäänkuin sinetöi faaraon päätöksen."

Jos kerran faarao oli jo valinnut tiensä, niin mikä tarve Jumalalla enää oli sinetöidä faaraon päätöstä?
        Faaraohan olisi kuitenkin toiminut päätöksensä mukaisesti, vaikka Jumala ei olisi puuttunut millään tavoin hänen elämäänsä.

• kjhkhkghjkhjkhjkhjkh
        juhani1965 kirjoitti:

Yleensäkkin Raamattu on hyvin syvällinen ja moniuloitteinen kirja. Jos näitä vitsauksia katsoo niin ne näyttäisivät kovenevat kokoajan. Joka kerta faarao olisi voinut päästää israelilaiset. Joka kerta myös egyptin omat noidat ja pappismiehet jäivät alakynteen. Myös vitsaukset olivat suunattu jotain egyptin monista jumalista vastaan. Jäivät kerta toisensa jälkeen alakynteen.
        Kukapa tietää millainen vaikutus tällä oli egyptin kansaan, kun näkivät kaiken tämän. Tiedä vaikka synytti uskoa israelilaisten Jumalaa kohtaan. Pyysihän itse faaraokin rukousta välillä israelilaisten Jumalalta.

Lyhyesti sanottuna, tappavaa käännytystä, ei voi muuta kuin ihmetellä raamatun jumalan tehottomuutta

• KeljuKooKojootti kirjoitti:

Siitähän on helppo vääntää vitsaukset jumalien aikaansaannoksiksi.

"Onko ihan varma ettei ole todisteita?"

Muistelen erään eksegetiikan asiantuntijan sellaista kertoneen. Varma en ole tuosta asiasta se on pelkästään muistinvarainen yksityiskohta. Jos sinulla on siitä todisteita voithan esittää ne. Veikkaan ettei ole, mutta uskoa on varmasti senkin edestä.

"Toisaalta "absence of evidence is not evidence of absence".

Jos on päättänyt uskoa vailla minkäännäköisiä kriittisen tarkastelun kestäviä todisteita niin ei siinä mikään objektivisesti tuotettu todiste auta.

Hivenen jaksoin tutkia ja löyty ainakin sellainen Egyptilainen lähde kuin "Paprys Ipuwer". Siinä kerrotaan Egyptia kohdanneista onnettomuuksista aikalailla yhtenevästi Raamatun kanssa. Tutkijat ovat puolesta tai vastaan, eli täysin yksiselitteinen se ei tieteen valossa ole.
        Myös sellainen kuin "El-Arisin kivikirjoitus" liittyy läheisesti Ipuwarin esitykseen, täydentäen sitä.

"Jos on päättänyt uskoa vailla minkäännäköisiä kriittisen tarkastelun kestäviä todisteita niin ei siinä mikään objektivisesti tuotettu todiste auta."

Ei se tämä usko ole niin "sokeaa" kuin usein annetaan ymmärtää. Itsekkin olen luonteeltani looginen ja asioita tutkiva, yleensä "en niele mitään pureskelematta". Toisaalta ei liene kukaan ihminen täysin vapaa "confirmation bias"-ilmiöstä.

• # kirjoitti:

"Jumala ikäänkuin sinetöi faaraon päätöksen."

Jos kerran faarao oli jo valinnut tiensä, niin mikä tarve Jumalalla enää oli sinetöidä faaraon päätöstä?
        Faaraohan olisi kuitenkin toiminut päätöksensä mukaisesti, vaikka Jumala ei olisi puuttunut millään tavoin hänen elämäänsä.

Faarao olisi toiminut sen oman tahdon mukaan ilman "sinetöimistäkin". Jumala oli näyttänyt voimansa monta kertaa ylitse egyptin jumalien ja noitien. Silti faarao pysyi uppiniskaisena. Faaraon "etsikkoaika" meni ohi, sen jälkeen hän ei enää halunnut pelastua. Jumala ei väkivalloin kääntänyt häntä uskoon. Vaan kun faarao valitsi vapaaehtoisesti oman tien, Jumala antoi faaraolle tämän vapauden, ei estänyt.
        Täysin tyhjiin tämäkään kohta ei ole selitettävissä aina jää jotain pimentoon ja lisäpohdittavaksi.

• kjhkhkghjkhjkhjkhjkh kirjoitti:

Lyhyesti sanottuna, tappavaa käännytystä, ei voi muuta kuin ihmetellä raamatun jumalan tehottomuutta

Itsekkin olen usein ihmetellyt ihmisen vapaata tahtua. Jumala on antamut ihmeellisen suuren arvon sille. Jos näkee ja kokee 2.Moos. kaltaisia vitsauksia ja tapahtumia henkilökohtaisesti paikanpäällä (kuten faarao) eikä siltikään usko, voi jo ihmetellä että miksi ei usko?

• khjkhjkhjkhjkhjkhjkh
        juhani1965 kirjoitti:

Itsekkin olen usein ihmetellyt ihmisen vapaata tahtua. Jumala on antamut ihmeellisen suuren arvon sille. Jos näkee ja kokee 2.Moos. kaltaisia vitsauksia ja tapahtumia henkilökohtaisesti paikanpäällä (kuten faarao) eikä siltikään usko, voi jo ihmetellä että miksi ei usko?

Minä ihmettelen sitä miksi kaikkivaltias, kaikkivoipa jumala joutuu turvautumaan tollaisiin temppuihin, vapaa tahtokin on kyseenalainen tässä tapauksessa, jumala kun paadutti faraon, silläkään ei ole merkitystä oliko farao paadutellut itseään vai ei, jumala halusi, että farao ei päästäisi juutalaisia menemään, koska halusi temppuilla, kiduttaa ja tappaa

• M@k3
        juhani1965 kirjoitti:

Faarao olisi toiminut sen oman tahdon mukaan ilman "sinetöimistäkin". Jumala oli näyttänyt voimansa monta kertaa ylitse egyptin jumalien ja noitien. Silti faarao pysyi uppiniskaisena. Faaraon "etsikkoaika" meni ohi, sen jälkeen hän ei enää halunnut pelastua. Jumala ei väkivalloin kääntänyt häntä uskoon. Vaan kun faarao valitsi vapaaehtoisesti oman tien, Jumala antoi faaraolle tämän vapauden, ei estänyt.
        Täysin tyhjiin tämäkään kohta ei ole selitettävissä aina jää jotain pimentoon ja lisäpohdittavaksi.

Juhanihan nyt alkoi puhumaan ihan höpöjä.

Ainakaan minun raamatussani sinetöinneistä, etsikkoajoista, eikä vapaista valinnoista sanota sanaakaan, vaan ne ovat kaikki ihan sinun omia tulkintojasi.

Onhan se toki niin että jos esim kirjan tai elokuvan loppu ei miellytä, niin siihen voi mielikuvituksessa keksiä paremman päätöksen, mutta ei nyt sentään viitsitä ruveta väittämään että se oma keksintö on se mitä kirjassa lukee.

Minä olen oman väitteeni perustellut raamatulla, eikä sitä ole kukaan toistaiseksi pystynyt raamatulla kumoamaan, joten mitä johtopäätöksiä sitä pystyy vetämään?

• Et ymmärrä
        M@k3 kirjoitti:

Juhanihan nyt alkoi puhumaan ihan höpöjä.

Ainakaan minun raamatussani sinetöinneistä, etsikkoajoista, eikä vapaista valinnoista sanota sanaakaan, vaan ne ovat kaikki ihan sinun omia tulkintojasi.

Onhan se toki niin että jos esim kirjan tai elokuvan loppu ei miellytä, niin siihen voi mielikuvituksessa keksiä paremman päätöksen, mutta ei nyt sentään viitsitä ruveta väittämään että se oma keksintö on se mitä kirjassa lukee.

Minä olen oman väitteeni perustellut raamatulla, eikä sitä ole kukaan toistaiseksi pystynyt raamatulla kumoamaan, joten mitä johtopäätöksiä sitä pystyy vetämään?

Raamattua, etkä sen vertauksia hengelliseen elämään, siinä syy.

• Vertauksin
        khjkhjkhjkhjkhjkhjkh kirjoitti:

Minä ihmettelen sitä miksi kaikkivaltias, kaikkivoipa jumala joutuu turvautumaan tollaisiin temppuihin, vapaa tahtokin on kyseenalainen tässä tapauksessa, jumala kun paadutti faraon, silläkään ei ole merkitystä oliko farao paadutellut itseään vai ei, jumala halusi, että farao ei päästäisi juutalaisia menemään, koska halusi temppuilla, kiduttaa ja tappaa

Uskovat ovat hengellinen Israel ja heidät on pelastettu ja vapautettu Egyptistä eli maailmasta, jonka Faarao on Saatana. Ne, jotka eivät ole uskossa, ovat Faraon omia
        ja hänen hallintansa ja tahtonsa kahleissa Egyptissä, kunnes vastaanottavat Jumalan
        Pojan Jeesuksen, joka vapauttaa heidät.

• kjhkjhkhjkhjkhjkhkjh
        Vertauksin kirjoitti:

Uskovat ovat hengellinen Israel ja heidät on pelastettu ja vapautettu Egyptistä eli maailmasta, jonka Faarao on Saatana. Ne, jotka eivät ole uskossa, ovat Faraon omia
        ja hänen hallintansa ja tahtonsa kahleissa Egyptissä, kunnes vastaanottavat Jumalan
        Pojan Jeesuksen, joka vapauttaa heidät.

Miksi te ette osaa kirjoittaa Suomeksi, miksi pitää kirjoittaa tollasta liirumlaarumkieltä

• Kirjoitin Suomeksi
        kjhkjhkhjkhjkhjkhkjh kirjoitti:

Miksi te ette osaa kirjoittaa Suomeksi, miksi pitää kirjoittaa tollasta liirumlaarumkieltä

Jokatapauksessa: Faarao=saatana ahdistaa samoin Jumalaan uskovia, mutta ei niitä, jotka eivät uskossa ole, koska he ovat hänen omiaan siihen saakka, kunnes käyttävät vapaata tahtoaan valitakseen pelastajan eli Jumalan, kun Hän kutsuu heitä maailmasta=egyptistä.

Ihminen ei ymmärrä, mistä Jumala haluaa hänet pelastaa, ennenkuin Hän itse ilmaisee sen heille, mutta siitähuolimatta monet kääntyvät siltikin vielä takaisin maailmaan ja jatkavat syntielämäänsä eivätkä välitä "tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Jumala
        on valmistanut ihmisille, niinkuin Raamatussa sanotaan.

• kjhkjhkjhkjhkjhkjhkj
        Kirjoitin Suomeksi kirjoitti:

Jokatapauksessa: Faarao=saatana ahdistaa samoin Jumalaan uskovia, mutta ei niitä, jotka eivät uskossa ole, koska he ovat hänen omiaan siihen saakka, kunnes käyttävät vapaata tahtoaan valitakseen pelastajan eli Jumalan, kun Hän kutsuu heitä maailmasta=egyptistä.

Ihminen ei ymmärrä, mistä Jumala haluaa hänet pelastaa, ennenkuin Hän itse ilmaisee sen heille, mutta siitähuolimatta monet kääntyvät siltikin vielä takaisin maailmaan ja jatkavat syntielämäänsä eivätkä välitä "tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Jumala
        on valmistanut ihmisille, niinkuin Raamatussa sanotaan.

'Jokatapauksessa: Faarao=saatana ahdistaa samoin Jumalaan uskovia, mutta ei niitä, jotka eivät uskossa ole, koska he ovat hänen omiaan siihen saakka, kunnes käyttävät vapaata tahtoaan valitakseen pelastajan eli Jumalan, kun Hän kutsuu heitä maailmasta=egyptistä. '
        Voivoi, ei tossakaan ollut sen enempää järkeä, kai se on sitten ihan sama millä kielellä tollasta hömppää kirjoittaa

'Ihminen ei ymmärrä, mistä Jumala haluaa hänet pelastaa, ennenkuin Hän itse ilmaisee sen heille'
        Jep, mutta kun ottaa huomioon miten vähän ihmisiä jumalan epäonnistuneella pelastussuunnitelmalla pelastuu, niin ehkä jumala ei tyri sitä, ja voi niille muutamalle sen sitten selittää

• seppo51

Miksi loukkaat raamattua ja irrotat sanoja niiden varsinaisesta merkityksestä?! Raamattu on Jumalan kirja, eikä siitä pidä irrottaa sanoja omiin tarkoituksiin, vaan se pitää lukea nin kuin se on kirjoitettu. Ateismi on leviävä syöpä joka mahdollistaa pahojen palvonnan ja ilkkumisen sekä Jumalan rienaamisen. Mitä pahaa Jeesus ja uskvoaiset ovat teille tehneet että voitte meitä näin rienata?

• khkhjkhkhjkhjkhjkhjk

Sehän se ongelma just onkin, kristityt ei halua lukea raamattua niinkuin se on kirjoitettu, ainoastaan se mikä sopii omaan jumalkuvaan luetaan, julma kansanmurhaajakiduttajatemppuilijajumalaa ei haluta nähdä, vaikka se on raamattuun kirjoitettu

• pekka-

Kehtaatkin kysä mitä kristityt ovat meille tehneet.

Puhuvat pahaa meistä, valehtelevat, vääristelevät. Haluavat meidän ja jälkeläistemme olevan taikauskoisia, haluavat että koulussa opetetaan taikauskoa tiedon sijaan.

Krisityt tulivat aikoinaan Suomeen tuoden ukonsa miekan avulla mukanaan. sinä kehtaat kysyä mitä kristityt ovat meille tehneet.

Tälle palstalle kirjoittavista Kristityistä suurin osa on pahimpia esimerkkejä siitä, mitä aivopesun tuoma uskonnon syöpä voi aiheuttaa. Läpimädän uskonsa puolustukseksi sitten valehdellaan, vääristellään ja sanotaan vääriä todistuksia muista.

Hävetkää.

• Ateistiton
        pekka- kirjoitti:

Kehtaatkin kysä mitä kristityt ovat meille tehneet.

Puhuvat pahaa meistä, valehtelevat, vääristelevät. Haluavat meidän ja jälkeläistemme olevan taikauskoisia, haluavat että koulussa opetetaan taikauskoa tiedon sijaan.

Krisityt tulivat aikoinaan Suomeen tuoden ukonsa miekan avulla mukanaan. sinä kehtaat kysyä mitä kristityt ovat meille tehneet.

Tälle palstalle kirjoittavista Kristityistä suurin osa on pahimpia esimerkkejä siitä, mitä aivopesun tuoma uskonnon syöpä voi aiheuttaa. Läpimädän uskonsa puolustukseksi sitten valehdellaan, vääristellään ja sanotaan vääriä todistuksia muista.

Hävetkää.

Moni ateisti valehtelee.

• khkjhkhkjkhjkhjkhjkh
        Ateistiton kirjoitti:

Moni ateisti valehtelee.

Moni teisti valehtelee

• Raamattu sanoo
        khkjhkhkjkhjkhjkhjkh kirjoitti:

Moni teisti valehtelee

ketkä eivät peri Jumalan valtakuntaa ja siinä listassa mainitaan myöskin ne,
        jotka valhetta rakastavat ja sitä tekevät.

• khjkhkjhkjhjkhkhjkhj
        Raamattu sanoo kirjoitti:

Ensin sanoisin, hanki parempaa luettavaa, toisekseen, taitaa taivaassa olla tilaa, niin paljon kuin ne oikein uskovatkin valehtelee

• Raamattu sanoo kirjoitti:

kuka tai ketkä kehittivät kristinuskon ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olisko jo aika?

Voisitko jo viimein puhua tai avata edes yhteydet sen mahdollistamiseksi.
      Ikävä
      117
      1402
    2. Kuin moni sun

Perään on jäänyt itkemään?
      Ikävä
      100
      850
    3. Hyvä tietää

Onko jotain, mitä hänen olisi hyvä tietää?
      Ikävä
      57
      738
    4. Miten uimaportaat voivat maksaa 250 000 euroa?

Ei mitenkään, jokainen täysjärkinen sen tietää. Ei se ihme ettei verovarat riitä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2
      Maailman menoa
      123
      726
    5. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      89
      712
    6. Jussi kutsuisi eduskunnan koolle, jos joku pyytäisi

Eikös oppositio ole huudellut eduskuntaa koolle jo monta viikkoa? "– En ole saanut siihen liittyvää pyyntöä tai toivett
      Maailman menoa
      114
      696
    7. Rakas, ihana rakkain elämäni rakkaus

Minäkin tarvisin ne sanat sinulta. Tosin annat sen tunteen läsnäolollasi.. jos vain me vielä nähdään.. pelkään sitä maai
      Ikävä
      36
      663
    8. Hei gaggelibylly ootko valmis?

Tuun kohta hakee sut ratsullani miesprinsessa ❤️
      Ikävä
      77
      580
    9. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      49
      550
    10. Martinalle onnea

Kaunis Martina täyttää tänään 44 vuotta! Olkoon syntymäpäivä iloa ja onnea täynnä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      529
    Aihe