Harmillista, että se meni vähä persiilleen.... vaikka toisaalta, kyllä Suomen olis pitänyt tukea noita persiilleen menneitä valtioita ilman euroakin.
Mutta silti, jos olisin aikanaan osannut ajatella, että näinkin voi käydä, olisin äänestänyt euroa vastaan.
Onko vielä paljon yhteisvaluutan puolesta olevia?
26
329
Vastaukset 26
- yIIäri
kaukana. Kansalle syötetään pajunköyttä ja virkamieskunta rikastuu. Koko pankkijärjestelmän ylläpito on osakkeenomistajien ylläpitoa!
tämäkin on opiksi ja sitä on tulevaisuudessa kriittisempi, eikä usko ihan kaikkea mitä meille valehdellaan.
- yIIäri
relaxed_eyes kirjoitti:
tämäkin on opiksi ja sitä on tulevaisuudessa kriittisempi, eikä usko ihan kaikkea mitä meille valehdellaan.
uusipaavalilaisiin. Se on minun vastaukseni maailmalle.
Minä kannatan edelleenkin euroa oikein lämpimästi. Jos alan epäilemään, kaivan esiin vanhat tiliotteeni, jossa näkyy maksamani asuntolainan korot markka-aikaan ja euroaikaan.
Luku erikseen onkin, miksi eurot on otettu käyttöön maissa, jotka eivät ole täyttäneet euron ehtoja alunperinkään. Euron ehdoista lipsuville maille olisi pitänyt alunperin määrätä sanktioita, viimeisenä euroalueesta erottaminen. Ja valta tähän olisi pitänyt antaa Euroopan Keskuspankille ja Komissiolle, eikä antaa kansallisten politikkojen suhmuroida asian kanssa.
Nythän lopputuloksena on ketään tyydyttämätön komromissi.muuten maksaa 300 euroa kilolta ostettaessa huoltoasemalta.
Ja kai muukin maksaa melkoisesti enemmän kuin markka-aikana, vaikka inflaatiollakin oma vaikutuksensa onkin. Markka-aikana mun tuntiliksa oli 200 fim alv 22%. Viime viikolla tein edellisen laskun, niin otin 400 euroa alv23% per tunti.
Sillee...
Asuntolainan korkoihin ei kannata tuijottaa. Rööki ja bensa taitaa maksaa tuplat markka-aikaan verrattuna. Halpa asuntolaina korkohan saa ihmiset vain ottamaan ylisuuria asuntolainoja ja sitten ne ei pysty selviämään muista maksuista, jotkut joutuu jopa kavaltamaan kaikenmailman veripalvelujen ja liikuntakerhojen rahoja siksi.relaxed_eyes kirjoitti:
muuten maksaa 300 euroa kilolta ostettaessa huoltoasemalta.
Ja kai muukin maksaa melkoisesti enemmän kuin markka-aikana, vaikka inflaatiollakin oma vaikutuksensa onkin. Markka-aikana mun tuntiliksa oli 200 fim alv 22%. Viime viikolla tein edellisen laskun, niin otin 400 euroa alv23% per tunti.
Sillee...
Asuntolainan korkoihin ei kannata tuijottaa. Rööki ja bensa taitaa maksaa tuplat markka-aikaan verrattuna. Halpa asuntolaina korkohan saa ihmiset vain ottamaan ylisuuria asuntolainoja ja sitten ne ei pysty selviämään muista maksuista, jotkut joutuu jopa kavaltamaan kaikenmailman veripalvelujen ja liikuntakerhojen rahoja siksi.Epäiletkö, etten pitäisi kirjaa tuloistani ja menoistani? Kyllä minä tiedän, mitä minulla meni ruokaan, autoon, viinaan, asumiseen jne. rahaa vuonna 2000 tai tänä vuonna. Lisäksi, jos tilastokeskukseen on yhtään luottaminen, tulokset ovat samansuuntaisia kuin omatkin tilastoni.
Se, että ennen sai kahvikupin Veijo Esson baarista markalla ja nyt se maksaa Robert's Coffeessa 3 euroa, ei paljon kokonaisuutta hetkauta. Harva pistää kahviin puolta tuloistaan, mutta moni pistää asumiseen. Puhumattakaan, että monet kestokulutushyödykkeet ovat halventuneet. Nyt saa helvetin paljon paremman kännykän, tietokoneen tai telkkarin paljon halvemmalla kuin silloin.
Olen kyllä kateellinen tuntiliksasi 1200% kehityksestä vuosikymmenessä. Minulla ei ole samassa ajassa noussut kuin 70%. :-(- Jollila Orma
relaxed_eyes kirjoitti:
Sillee...
Asuntolainan korkoihin ei kannata tuijottaa. Rööki ja bensa taitaa maksaa tuplat markka-aikaan verrattuna. Halpa asuntolaina korkohan saa ihmiset vain ottamaan ylisuuria asuntolainoja ja sitten ne ei pysty selviämään muista maksuista, jotkut joutuu jopa kavaltamaan kaikenmailman veripalvelujen ja liikuntakerhojen rahoja siksi.sä sitten hankit 64 000 euroo / kk ?
- §
relaxed_eyes kirjoitti:
Sillee...
Asuntolainan korkoihin ei kannata tuijottaa. Rööki ja bensa taitaa maksaa tuplat markka-aikaan verrattuna. Halpa asuntolaina korkohan saa ihmiset vain ottamaan ylisuuria asuntolainoja ja sitten ne ei pysty selviämään muista maksuista, jotkut joutuu jopa kavaltamaan kaikenmailman veripalvelujen ja liikuntakerhojen rahoja siksi.kuukauden sisällä kun euroon vaihdettiin jokainen huomasi silloin kuinka ruoka kalistui heti ja hivuttamalla pikku hiljaa Ainoastaan sellaiset elintarvikkeet joita ei tavalinen suomalainen arkiruokaa syövä syö kuin juhlissa tai :) kynttiläillalisilla halpeni jne... Muistan että meilläkin päin jotkin tahot raivosivat ei euroon sekä pitivät mekkalaa nyt ymmärän konkreettisesti miksi.
Jollila Orma kirjoitti:
sä sitten hankit 64 000 euroo / kk ?
enhän mä tee töitä kuin tunnin viikossa.
- sessamine
Ratikkakuski kirjoitti:
Epäiletkö, etten pitäisi kirjaa tuloistani ja menoistani? Kyllä minä tiedän, mitä minulla meni ruokaan, autoon, viinaan, asumiseen jne. rahaa vuonna 2000 tai tänä vuonna. Lisäksi, jos tilastokeskukseen on yhtään luottaminen, tulokset ovat samansuuntaisia kuin omatkin tilastoni.
Se, että ennen sai kahvikupin Veijo Esson baarista markalla ja nyt se maksaa Robert's Coffeessa 3 euroa, ei paljon kokonaisuutta hetkauta. Harva pistää kahviin puolta tuloistaan, mutta moni pistää asumiseen. Puhumattakaan, että monet kestokulutushyödykkeet ovat halventuneet. Nyt saa helvetin paljon paremman kännykän, tietokoneen tai telkkarin paljon halvemmalla kuin silloin.
Olen kyllä kateellinen tuntiliksasi 1200% kehityksestä vuosikymmenessä. Minulla ei ole samassa ajassa noussut kuin 70%. :-(Oletko miettinyt tarkemmin sitä, miksi saamme helvetin paljon halvemmalla ja mitä se lopultakin tarkoittaa yksilötasolla (hyvää/huonoa).
"Nyt saa helvetin paljon paremman kännykän, tietokoneen tai telkkarin paljon halvemmalla kuin silloin". sessamine kirjoitti:
Oletko miettinyt tarkemmin sitä, miksi saamme helvetin paljon halvemmalla ja mitä se lopultakin tarkoittaa yksilötasolla (hyvää/huonoa).
"Nyt saa helvetin paljon paremman kännykän, tietokoneen tai telkkarin paljon halvemmalla kuin silloin".Massatuotannon ansiosta hinnat laskevat, vaikka tekniikka kehittyy koko ajan. Yksilötasolla se tietysti tarkoittaa sitä, ettei kannata hankkiutua töihin, mikä on helppo ulkoistaa vaikkapa Kiinaan.
Ratikkakuski kirjoitti:
Epäiletkö, etten pitäisi kirjaa tuloistani ja menoistani? Kyllä minä tiedän, mitä minulla meni ruokaan, autoon, viinaan, asumiseen jne. rahaa vuonna 2000 tai tänä vuonna. Lisäksi, jos tilastokeskukseen on yhtään luottaminen, tulokset ovat samansuuntaisia kuin omatkin tilastoni.
Olen kyllä kateellinen tuntiliksasi 1200% kehityksestä vuosikymmenessä. Minulla ei ole samassa ajassa noussut kuin 70%. :-(Seuraava 10 vuotta taitaakin mennä vähän heikolla prosentilla.
Ei tää ole euron ongelma, vaan koko maailman, kehittyneiden maiden vauhtisokeuden tuoma kriisi.
Luulen, että yksi osa ongelmaa on se, ettei kukaan oikein tiennyt miten euron kanssa tulisi toimia tällaisessa kriisissä, kun ei ole kokemusta vastaavasta. Eli se on pakko opetella joskus, nyt, ja opiskelu ei ole halpaa hupia. Ja ero siihen toiseen yhteisen valuutan liittovaltioon, USA:an, on siinä, että se on oikea liittovaltio, EU on löyhä kuppikunta, ei ole riittävän vahvaa keskusjohtoa tällaiseen kriisiin. Ei silti, en kyllä sitä todellista liittovaltiokaan halua, mutta se on yksi asia mistä euro nyt maksaa todella kovaa hintaa."EU on löyhä kuppikunta, ei ole riittävän vahvaa keskusjohtoa tällaiseen kriisiin."
Kyllä olemassa on hyvinkin tiivis johto kriisinhallintaan ja kriisillähallitsemiseen. Se vain ei ole kansalaisten tarkoittama saati sitten euro-alueeseen liittyvä johtotaho.
Kyseiselle johtajistolle yhteisvaluutta ei ole tärkeä vaan se on äärimmäisen tärkeä osa hallintajärjestelmää.- §1§
:) just hyvä vauhtisokeus joka näyttää nyt töitä viellä olevilla pahimillaan voi että kun uusi lama on ihan siinä just tulossa ehkä vähän laimeampi..tämän faktan voi lukea myös kansainvälisltä ekonomeilta mutta eihän suomen markkinat tahdo kuluttajille tätä julkiseti koska kuluttajien rahat on tärkeämp'ää koska hehän eivät siis pankit trvitse vastuuta kantaa kuten viimeksi ja sitä ennen ihan kolmekymmentä luvulle saakka jne...
Mikään ei ole mennyt perseelleen. Ei yhteisvaluutan kannalta. Se toimii juuri niinkuin tarkoitettu.
Eri asia sitten onko se Suomi-alueen kannalta lainkaan hyvä asia. Apinaa talutetaan.Minäkin muistan huippukorkojen ja huíppuinflaation ajat ennen euroa, eikä mulla ole kiire palata niihin näkymiin. Taidan olla vähän samoilla linjoilla Ratikkakuskin kanssa. Euro ei ole se ongelma sinänsä, vaan se EU:n sisäisen demokratian ja valvonnan surkea tila, johon ei ratkaisua näy.
Laajentuminen on ollut niin tärkeää, että se on ajanut hallinnon tason yli: mukaan projektiin on haluttu koko Eurooppa ihan väkisin. Kysymys onkin että onko siinä EU:ssa kokonaisuutena sittenkään niin paljon mieltä kuin siihen on toivoa asetettu. Se on vaan isompi kysymys kuin kahden tai kolmen vaalikauden mittainen kannattavuus.
Euroopan Unioni on imperiumin rakentamista. Se on melko sama mitä joku Suomi tai Saksakaan kiukuttelee yhden budjettikauden asioista. Sitä joko ollaan osa imperiumia tai sitten ei, ja se pätee vielä 50 vuoden kuluttua ja ehkä jopa jokusen vuoden siihen päälle. Mun mielestä koko asiaa täytyy ajatella sen mukaan onko hyvä olla todella isossa kehityskaaressa sisällä vai ulkona, koska molemmista kyllä maksetaan hintaa."Se on melko sama mitä joku Suomi tai Saksakaan kiukuttelee "
Riippuu millä tavalla kiukuttelee.
Kreikan tavalla kiukuttelemalla uhkaamme koko imperiumin yhtenäisyyttä. Kreikan stuntti oli taloudellisesti äärimmäisen kannattava :)
Lakki kädessä herralta armopaloja kerjäämällä osoitamme talutushihnan todelliseksi. Ja saamme varmasti armopalamme siitä hyvästä että vedämme kelkkaa muiden joukossa. Niin kenen kelkkaa? Emme ainakaan omaamme.
Kannattaa muistaa että ITS BUSINESS BEING PART OF THIS IMPERIUM. Joko olet apina jota vedätetään tai se joka vedättää.Kukkomies kirjoitti:
"Se on melko sama mitä joku Suomi tai Saksakaan kiukuttelee "
Riippuu millä tavalla kiukuttelee.
Kreikan tavalla kiukuttelemalla uhkaamme koko imperiumin yhtenäisyyttä. Kreikan stuntti oli taloudellisesti äärimmäisen kannattava :)
Lakki kädessä herralta armopaloja kerjäämällä osoitamme talutushihnan todelliseksi. Ja saamme varmasti armopalamme siitä hyvästä että vedämme kelkkaa muiden joukossa. Niin kenen kelkkaa? Emme ainakaan omaamme.
Kannattaa muistaa että ITS BUSINESS BEING PART OF THIS IMPERIUM. Joko olet apina jota vedätetään tai se joka vedättää.että kansalaisten valvonta, semmonen mikrotason valvonta on tarkkaa: säädöksiä satelee ja valvontaa varten perustetaan virastro toisensa jälkeen, mutta makrotason valvonta on aivan perseestä ja se kellä on pokkaa voi tehdä mitä huvittaa.
Mutta se on samaa kuin eduskunnan puuhailut esteellisyyden ja sidosten ilmoitusmenettelyn kanssa: kuka valvoo valvojia?
Se yks ruottalainen tutkija on kehitellyt ajatusta Pohjoismaiden Unionista, jossa olisivat Skandinavian maat ja Suomi. Jos siihen ottaisi mukaan Viron ja vaiks muita Itämeren mita, niin tulisko siitä hyvä Pohjoinen Liitto? Se oli laskeskellut että tolla kokoonpanolla oltaisiin huipputalouksien joukossa ja G20-kelpoisia.
Päästäisiin eroon Välimeren rimpuloista ja saataisiin pienempi mutta vakavaraisempi unioni kasaan.
....eikös se ole kiva kun kaikki kallistuu ja maksaa enemmän... keskituloisetkin oppivat pian säästämään...
.... positiivinen ajattelu kunniaan.... =)))Mä olen tullut siihen tulokseen, että ainakin ruoka on vähintään 25 % liian halpaa, todennäköisesti enemmänkin, ottaen huomioon että kotitalouksissa pistetään tuo osuus ostetusta safkasta roskikseen. Epäilen että sama koskee energiaa, kun porukalla on varaa rakentaa ja lämmittää koko ajan suurempia taloja ja sen päälle rakentaa kesämökkejä joiden keskikoko on yli sata neliötä. Eletroniikka taitaa olla liian halpaa, kun sitä ei pidetäkään kuin kukkaa kämmenellä, vaan pannaan kiertoon vuoden, parin välein. Ja vaatteet on ihan liian halpoja: niitä ostetaan harva se viikko ja työnnetään puolipitosina uffiin laatikoihin.
Kyllä tää elämä on ihan järkyttävän kallista! Joinakin vuosina ei edes ole varaa matkustaa toiselle puolelle maailmaa, kuin yhden kerran! Kyllä se syö miestä, kun herrat riistää kansaa...kaarne kirjoitti:
Mä olen tullut siihen tulokseen, että ainakin ruoka on vähintään 25 % liian halpaa, todennäköisesti enemmänkin, ottaen huomioon että kotitalouksissa pistetään tuo osuus ostetusta safkasta roskikseen. Epäilen että sama koskee energiaa, kun porukalla on varaa rakentaa ja lämmittää koko ajan suurempia taloja ja sen päälle rakentaa kesämökkejä joiden keskikoko on yli sata neliötä. Eletroniikka taitaa olla liian halpaa, kun sitä ei pidetäkään kuin kukkaa kämmenellä, vaan pannaan kiertoon vuoden, parin välein. Ja vaatteet on ihan liian halpoja: niitä ostetaan harva se viikko ja työnnetään puolipitosina uffiin laatikoihin.
Kyllä tää elämä on ihan järkyttävän kallista! Joinakin vuosina ei edes ole varaa matkustaa toiselle puolelle maailmaa, kuin yhden kerran! Kyllä se syö miestä, kun herrat riistää kansaa...Tilastojen mukaan suomalainen käyttää ruokaan keskimäärin 12% nettotuloistaan ja asumiseen 25%. Jos ruuan osuus on noin pieni, en ymmärrä, miksi sen hinnasta kohkataan niin kauheasti. Asumisen hinta on paljon merkittävämpi tekijä ja aivan kuten sanoit, ei neliöiden määrällä tunnu ylärajaa olevankaan. En kertakaikkiaan ymmärrä, mistä nuorten perheiden mieleen on iskostunut standardi omakotitalosta ja uudesta citymaasturista. Ihmekös sitten, ettei rahat tahdo riittää.
Noin muuten minulla meni 90-luvun alussa silloisen avokkini kanssa ruokaan noin 2000 markkaa, eli 340€/kk. Nykyisin, 20 vuotta myöhemmin menee saman verran. Einesten syönti on kyllä vähentynyt, mutta silti.Ratikkakuski kirjoitti:
Tilastojen mukaan suomalainen käyttää ruokaan keskimäärin 12% nettotuloistaan ja asumiseen 25%. Jos ruuan osuus on noin pieni, en ymmärrä, miksi sen hinnasta kohkataan niin kauheasti. Asumisen hinta on paljon merkittävämpi tekijä ja aivan kuten sanoit, ei neliöiden määrällä tunnu ylärajaa olevankaan. En kertakaikkiaan ymmärrä, mistä nuorten perheiden mieleen on iskostunut standardi omakotitalosta ja uudesta citymaasturista. Ihmekös sitten, ettei rahat tahdo riittää.
Noin muuten minulla meni 90-luvun alussa silloisen avokkini kanssa ruokaan noin 2000 markkaa, eli 340€/kk. Nykyisin, 20 vuotta myöhemmin menee saman verran. Einesten syönti on kyllä vähentynyt, mutta silti.Kyllä kansa tietää! 10 vuotta sitten kahvikuppi maksoi tosiaankin markan tai kaksi! Että älä jaksa aina inttää vastaan :-)
Ei taida kovin monella muulla alalla vierailta valtiolta saada rahaa omien sijoitustappioiden kattamiseksi.
Mun mielestä Islannin tukeminen voitaisiin aloittaa sillä, että valtio lunastaisi takaisin kaikki Islantilais-pankkien Suomesta ostamat kiinteistöt ja yritykset. Nyt vois olla ihan hyvä aika ostaa ne takaisin :)
http://www.talouselama.fi/uutiset/article170166.ece
Tuolla Talouselämän listalla on vain suurimmat omistukset.
Täältä meidän suunnaltakin ovat ostaneet isoja yrityskiinteistöjä.- zazuu
Kun sai valuutasta äänestää oli parikymppinen ja silti minulle oli selvää, että näin käy. Ja huonomminkin vielä. :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid1701114En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene45753Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi27723Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.137708- 44669
- 67635
Herkkyydestä
Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l208621Martinan mauton tyyli
Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää164602Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni36590Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal52580