Jotkut tarvitsevat lihaa

eisaakiduttaaitseä

30

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyiveganismiyäk

      Näin on.

      Sekaruoka kunniaan!

      • Kimsss

        Eläimen lihansyönti on ihan yhtä sairasta kuin ihmisenkin lihan syönti. Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja viimeiset 8 vuotta vegaani. Olo on ollut mainiompi kuin lihansyönnin aikoihin. Lihasta vaan ei saa kertakaikkiaan tarpeeksi ravinteita, eikä se ole ihmiskeholle terveellistä. Lihansyönti on vain pelkkä riippuvuus, samoin kuin tupakointi. Siksi on niin vaikeaa olla syömättä lihaa. Lihan poisjättäminen on yhtä vaikea prosessi vieroitusoireineen kuin tupakoinninkin lopettaminen. Vaikeahan sitä on lihasyöjien myöntää että syövät lihaa ja tappavat viattomia eläimiä vain omien makuhermojensa vuoksi. Siksi yritetään väittää että kasvissyönti olisi epäterveellistä. Mutta tiedättekö, kun on ollut jonkin aikaa kasvissyöjä, niin huomaa miten pahalle liha jopa haisee, eikä voi ymmärtää miksi joku haluaa moista syödä. Rohkeasti vaan kasvissyöjiksi niin ei tarvitse pahalla mielellä syödä sian persettä!


      • Jaijaiz
        Kimsss kirjoitti:

        Eläimen lihansyönti on ihan yhtä sairasta kuin ihmisenkin lihan syönti. Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja viimeiset 8 vuotta vegaani. Olo on ollut mainiompi kuin lihansyönnin aikoihin. Lihasta vaan ei saa kertakaikkiaan tarpeeksi ravinteita, eikä se ole ihmiskeholle terveellistä. Lihansyönti on vain pelkkä riippuvuus, samoin kuin tupakointi. Siksi on niin vaikeaa olla syömättä lihaa. Lihan poisjättäminen on yhtä vaikea prosessi vieroitusoireineen kuin tupakoinninkin lopettaminen. Vaikeahan sitä on lihasyöjien myöntää että syövät lihaa ja tappavat viattomia eläimiä vain omien makuhermojensa vuoksi. Siksi yritetään väittää että kasvissyönti olisi epäterveellistä. Mutta tiedättekö, kun on ollut jonkin aikaa kasvissyöjä, niin huomaa miten pahalle liha jopa haisee, eikä voi ymmärtää miksi joku haluaa moista syödä. Rohkeasti vaan kasvissyöjiksi niin ei tarvitse pahalla mielellä syödä sian persettä!

        Tuohan on ihan täyttä kukkua tuo teksti. Minäkin olen ollut pitkään vegaani ja kyllä esim. hiukset on paremmassa kunnossa kuin lihansyöjillä, ja muutenkin olen terveempi kuin lihansyöjät. Ei ole puutoksia mistään, verikokeissa on käyty, oli oikein hyvät tulokset.


      • Sekasyöjä
        Kimsss kirjoitti:

        Eläimen lihansyönti on ihan yhtä sairasta kuin ihmisenkin lihan syönti. Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja viimeiset 8 vuotta vegaani. Olo on ollut mainiompi kuin lihansyönnin aikoihin. Lihasta vaan ei saa kertakaikkiaan tarpeeksi ravinteita, eikä se ole ihmiskeholle terveellistä. Lihansyönti on vain pelkkä riippuvuus, samoin kuin tupakointi. Siksi on niin vaikeaa olla syömättä lihaa. Lihan poisjättäminen on yhtä vaikea prosessi vieroitusoireineen kuin tupakoinninkin lopettaminen. Vaikeahan sitä on lihasyöjien myöntää että syövät lihaa ja tappavat viattomia eläimiä vain omien makuhermojensa vuoksi. Siksi yritetään väittää että kasvissyönti olisi epäterveellistä. Mutta tiedättekö, kun on ollut jonkin aikaa kasvissyöjä, niin huomaa miten pahalle liha jopa haisee, eikä voi ymmärtää miksi joku haluaa moista syödä. Rohkeasti vaan kasvissyöjiksi niin ei tarvitse pahalla mielellä syödä sian persettä!

        "Eläimen lihansyönti on ihan yhtä sairasta kuin ihmisenkin lihan syönti."

        LOL!! :DDD:DD Hienoa argumentointia! :DDD

        "Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja viimeiset 8 vuotta vegaani."

        Entä sitten, tälläkö perustelet lihan syönnin "sairaalloisuutta"? LOL

        "Lihasta vaan ei saa kertakaikkiaan tarpeeksi ravinteita, eikä se ole ihmiskeholle terveellistä."

        Perusteet? Jotain lähteitä? Tosiasiassa liha on mitä monipuolisin ruoka-aine. Muutoin esim. inuiitit olisivat kuolleet anemiaan vuosisatoja sitten.

        "Lihansyönti on vain pelkkä riippuvuus, samoin kuin tupakointi."

        Mihin perustat tämän täysin tuulesta temmatun väitteen?

        "Vaikeahan sitä on lihasyöjien myöntää että syövät lihaa ja tappavat viattomia eläimiä vain omien makuhermojensa vuoksi. Siksi yritetään väittää että kasvissyönti olisi epäterveellistä."

        Ei se johdu siitä vaan siitä, että veganismi todella on epäterveellistä.

        "Rohkeasti vaan kasvissyöjiksi niin ei tarvitse pahalla mielellä syödä sian persettä!"

        Hienoa argumentointia, suorastaan sivistynyttä.

        Sanot olleesi kasvissyöjä yli 20 vuotta eli olet siis vähintään reilu parikymppinen. Sen ikäisiltä ihmisiltä voisi jo odottaa jonkinlaisia käytöstapoja ja kykyä perustella väitteitään edes joillakin tosiasioilla. Sinulta puuttuvat molemmat, olet siis mitä mainioin esimerkki veganismin turmiollisuudesta aivoille.


      • LOL @ vegaanit
        Jaijaiz kirjoitti:

        Tuohan on ihan täyttä kukkua tuo teksti. Minäkin olen ollut pitkään vegaani ja kyllä esim. hiukset on paremmassa kunnossa kuin lihansyöjillä, ja muutenkin olen terveempi kuin lihansyöjät. Ei ole puutoksia mistään, verikokeissa on käyty, oli oikein hyvät tulokset.

        "Tuohan on ihan täyttä kukkua tuo teksti. Minäkin olen ollut pitkään vegaani ja kyllä esim. hiukset on paremmassa kunnossa kuin lihansyöjillä, ja muutenkin olen terveempi kuin lihansyöjät."

        Ai kun SINULLA on kaikki hyvin niin muiden kokemukset ovat sen perusteella "vääriä"??

        Ja millä ihmeellä olet todennut, että olet terveempi kuin lihansyöjät? Tekemällä jonkin empiirisen analyysin perhepiiristä ja vetänyt siitä yleistettävät johtopäätökset arvatenkin?

        LOL :DD


      • öööööööööö'öö
        Sekasyöjä kirjoitti:

        "Eläimen lihansyönti on ihan yhtä sairasta kuin ihmisenkin lihan syönti."

        LOL!! :DDD:DD Hienoa argumentointia! :DDD

        "Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja viimeiset 8 vuotta vegaani."

        Entä sitten, tälläkö perustelet lihan syönnin "sairaalloisuutta"? LOL

        "Lihasta vaan ei saa kertakaikkiaan tarpeeksi ravinteita, eikä se ole ihmiskeholle terveellistä."

        Perusteet? Jotain lähteitä? Tosiasiassa liha on mitä monipuolisin ruoka-aine. Muutoin esim. inuiitit olisivat kuolleet anemiaan vuosisatoja sitten.

        "Lihansyönti on vain pelkkä riippuvuus, samoin kuin tupakointi."

        Mihin perustat tämän täysin tuulesta temmatun väitteen?

        "Vaikeahan sitä on lihasyöjien myöntää että syövät lihaa ja tappavat viattomia eläimiä vain omien makuhermojensa vuoksi. Siksi yritetään väittää että kasvissyönti olisi epäterveellistä."

        Ei se johdu siitä vaan siitä, että veganismi todella on epäterveellistä.

        "Rohkeasti vaan kasvissyöjiksi niin ei tarvitse pahalla mielellä syödä sian persettä!"

        Hienoa argumentointia, suorastaan sivistynyttä.

        Sanot olleesi kasvissyöjä yli 20 vuotta eli olet siis vähintään reilu parikymppinen. Sen ikäisiltä ihmisiltä voisi jo odottaa jonkinlaisia käytöstapoja ja kykyä perustella väitteitään edes joillakin tosiasioilla. Sinulta puuttuvat molemmat, olet siis mitä mainioin esimerkki veganismin turmiollisuudesta aivoille.

        Ei omakaan argumentointisi järin fiksulta kuulostanut. Olisit voinut esittää asioille jotain muitakin perusteluita kuin tuon "LOL".


      • Elfina
        LOL @ vegaanit kirjoitti:

        "Tuohan on ihan täyttä kukkua tuo teksti. Minäkin olen ollut pitkään vegaani ja kyllä esim. hiukset on paremmassa kunnossa kuin lihansyöjillä, ja muutenkin olen terveempi kuin lihansyöjät."

        Ai kun SINULLA on kaikki hyvin niin muiden kokemukset ovat sen perusteella "vääriä"??

        Ja millä ihmeellä olet todennut, että olet terveempi kuin lihansyöjät? Tekemällä jonkin empiirisen analyysin perhepiiristä ja vetänyt siitä yleistettävät johtopäätökset arvatenkin?

        LOL :DD

        "Ai kun SINULLA on kaikki hyvin niin muiden kokemukset ovat sen perusteella "vääriä"??"

        ..mutta jos linkittämässä blogissa YKSI henkilö kertoo huonosta kokemuksestaa, se tarkoittaa automaattisesti sitä, että kaikki kaikilla vegaaneilla on sama kohtalo?? :D Pientä ristiriitaa havaittavissa...


      • KarnivorKannibalis
        Kimsss kirjoitti:

        Eläimen lihansyönti on ihan yhtä sairasta kuin ihmisenkin lihan syönti. Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja viimeiset 8 vuotta vegaani. Olo on ollut mainiompi kuin lihansyönnin aikoihin. Lihasta vaan ei saa kertakaikkiaan tarpeeksi ravinteita, eikä se ole ihmiskeholle terveellistä. Lihansyönti on vain pelkkä riippuvuus, samoin kuin tupakointi. Siksi on niin vaikeaa olla syömättä lihaa. Lihan poisjättäminen on yhtä vaikea prosessi vieroitusoireineen kuin tupakoinninkin lopettaminen. Vaikeahan sitä on lihasyöjien myöntää että syövät lihaa ja tappavat viattomia eläimiä vain omien makuhermojensa vuoksi. Siksi yritetään väittää että kasvissyönti olisi epäterveellistä. Mutta tiedättekö, kun on ollut jonkin aikaa kasvissyöjä, niin huomaa miten pahalle liha jopa haisee, eikä voi ymmärtää miksi joku haluaa moista syödä. Rohkeasti vaan kasvissyöjiksi niin ei tarvitse pahalla mielellä syödä sian persettä!

        Miksi ihmisen lihan syönti olisi jotenkin sairasta? Luonnossa tapahtuu kannibalismia, eli saman lajin syömistä, paljonkin. Jotkut lajit syövät kumppaninsa pariteltuaan jne. Ihmisen lihan syönnistä on vain länsimaissa tehty joku ihmeellinen tabu uskonnon myötä. Esim. alkuasukkaiden keskuudessa se on ihan ok juttu. Länsimaissa on muutenkin erkaannuttu luonnosta liiaksi, luullaan että joku kasviproteiiniekstraktio on jotenkin ekologista tai terveellistä. Mielestäni ihan hyvin voisi halukkaille valmistaa lihaa esim. ylikansoittuneiden maiden ihmisistä. Itse voisin hyvinkin maistaa, luulisin että siinä olisi proteiinit parhaiten saatavilla. Toki jotkut taudit voi levitä, mutta onhan niitä testejä.


      • korjaus
        KarnivorKannibalis kirjoitti:

        Miksi ihmisen lihan syönti olisi jotenkin sairasta? Luonnossa tapahtuu kannibalismia, eli saman lajin syömistä, paljonkin. Jotkut lajit syövät kumppaninsa pariteltuaan jne. Ihmisen lihan syönnistä on vain länsimaissa tehty joku ihmeellinen tabu uskonnon myötä. Esim. alkuasukkaiden keskuudessa se on ihan ok juttu. Länsimaissa on muutenkin erkaannuttu luonnosta liiaksi, luullaan että joku kasviproteiiniekstraktio on jotenkin ekologista tai terveellistä. Mielestäni ihan hyvin voisi halukkaille valmistaa lihaa esim. ylikansoittuneiden maiden ihmisistä. Itse voisin hyvinkin maistaa, luulisin että siinä olisi proteiinit parhaiten saatavilla. Toki jotkut taudit voi levitä, mutta onhan niitä testejä.

        Lihan syönti itsessään ei ole sairasta, vaan se tapa jolla liha nykyään tuotetaan


      • vegaaninainen
        KarnivorKannibalis kirjoitti:

        Miksi ihmisen lihan syönti olisi jotenkin sairasta? Luonnossa tapahtuu kannibalismia, eli saman lajin syömistä, paljonkin. Jotkut lajit syövät kumppaninsa pariteltuaan jne. Ihmisen lihan syönnistä on vain länsimaissa tehty joku ihmeellinen tabu uskonnon myötä. Esim. alkuasukkaiden keskuudessa se on ihan ok juttu. Länsimaissa on muutenkin erkaannuttu luonnosta liiaksi, luullaan että joku kasviproteiiniekstraktio on jotenkin ekologista tai terveellistä. Mielestäni ihan hyvin voisi halukkaille valmistaa lihaa esim. ylikansoittuneiden maiden ihmisistä. Itse voisin hyvinkin maistaa, luulisin että siinä olisi proteiinit parhaiten saatavilla. Toki jotkut taudit voi levitä, mutta onhan niitä testejä.

        Luonnossa tapahtuu myös raiskaamista, omien poikasten syömistä...
        Se ei tarkoita, että meidän, moraalisten ihmisten, pitäisi tehdä samoin.


    • VA

      Natashan tapaus on ikävä ja olisipa mielenkiintoista tietää, mikä syy taustalla on, ettei kasvisruokavalio sopinut. Ensimmäinen ajatus oli, että henkilöllä on varmaankin matoja. Vakavasti puhuen, olen miettinyt ylipäänsä jo pitkään asiaa, mistä maailmalla puhutaan enemmänkin eli veriryhmän mukaista ruokavaliota. Teoria kuulostaa tietysti ikävältä vegaanin näkökulmasta, koska olisi pakko myöntää, että kaikista ei voi tulla vegaaneja, mutta toisaalta vegaanien vastustajien olisi pakko myöntää, että joillekin vegaaniruokavalio on ainoa oikea ja moni saattaisi siirtyä vegaaniruokavalioon "veren vetämänä". Tuotantoeläinten määrä voisi siten supistua ja se olisi jo merkittävä parannus eläinten oloihin ym.

      Kaikesta seuraavastakaan ei varmaan moni vegaani pidä, mutta toivottavasti kenelläkään ei sentään veri kiehahda:
      Suomalaisista (samoin ruotsalaisista ja norjalaisista) suurin osa kuuluu A-veriryhmään ja heille vegaaniravinnon pitäisi soveltua täysin. Sen sijaan O-veriryhmäläisille, joita on yleensä maailmassa tällä hetkellä niukasti eniten, olisi veriryhmäteorian mukaan välttämätöntä syödä edes jonkin verran lihaa ja voisi tietysti olla, että po. ulkomaaneläväkin olisi O-veriryhmäläinen. Jos mietitään tulevaisuutta veriryhmien kannalta niin eläinten kannalta ajateltuna olisi tietysti kauhuskenaario se, että O-veriryhmä lisääntyisi tai vähälukuisemmat B- ja AB-veriryhmät, joille sopivin ruokavalio on kaiketi jokin sekasyöjän tapainen. Koska kuitenkin A-veriryhmään kuuluvat esim. toipuvat helpommin infektioista kuin O-ryhmään kuuluvat ja koska luonnonvalinta edelleen suosii paremman vastustuskyvyn omaavia tämän päivän ja tulevaisuuden mikrobisodassa niin voisi ajatella, että tulevaisuudessa A-veriryhmän ihmiset selviäisivät paremmin jatkamaan sukua.

      En haluaisi kritisoida Natashan valintoja, mutta kirjoituksensa tuntui todella ahdistavalta enkä voi olla ihmettelemättä, miten ihminen voi heittää eläin-empatiakykynsä niin täydellisesti romukoppaan. Eikö silti olisi voinut painottaa enemmän eläintensuojelua; miksi piti suitsuttaa lihansyönnin ja yleensäkin syömisen puolesta niin valtavasti, koska kyse on kuitenkin harvinaisesta poikkeuksesta. Saattaisin ymmärtää asian, jos itse olisin yhtä sairas, mutta olen elänyt ilman lihaa ja paria poikkeusta lukuunottamatta ilman lääkäreitä jo noin 30 vuotta, enkä tänä aikana ole kuullut kuin yhdestä aiemmasta tapauksesta, jossa nuori mies valitteli vegaaniruokavalion sairastuttaneen elimistönsä.
      En halua antaa mitään ohjeita kenellekään vegaaniruokavaliosta, mutta sellaisen mainitsen vielä, että ymmärtääkseni Natasha oli tullut kipeämmäksi syötyään rautatabletteja, jollaisia aikoinaan itsekin kokeilin uskottuani kaikenmaailman anemia-pelottelut ja minulle kävi niin, että voimani heikkenivät dramaattisesti ja nopeasti ja olo muuttui huonoksi ja heikoksi. Keskustelin erään asiantuntijan kanssa ja hän mainitsi mahdollisuuden, että sainkin liikaa rautaa, joten jätin pillerit pois ja voimani palautuivat. (On olemassa ns. raudanvarastoitumistautikin eli hemokromatoosi, jossa esim. maksaan, haimaan, sydämeen ym. elimiin saattaa tulla toiminnan häiriöitä.) Toki B12-vitamiinin saannista ja D-vitamiinista on hyvä huolehtia, mutta sen olen oppinut, että kaikkiin pelotteluihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Omaa veriryhmääni en edelleenkään tiedä, mutta mikäli kuuluisinkin O-veriryhmään niin koko veriryhmädiettiteorialta putoaisi pohja, tosin veriryhmä ei määrää kaikkea ja kaikkea ei vielä edes tiedetä.

      • A

        Toi veriryhmädieetti on mun mielestä tosi mielenkiintoinen. Meidän perheessä se menee aika lailla just niin kuin noi tutkijat sanoo. Mä voin parhaiten ilman punaista lihaa (veriryhmä A). Ja syön kalaa ja kanaakin tosi harvoin.

        Sisko voi parhaiten, kun syö vain vähän hiilareita ja loput proteiinia. Muut taas syö VHH dieetin mukaan, ja voivat hyvin.

        Moni tuttu sanoo, että jos syövät lounaaksi kasvisaterian, heille tulee hetken kuluttua kauhea nälkä. Mä taas pärjään oikein hyvin. Ehkä veriryhmä vaikuttaa jonkin verran siihen, minkälainen ruokavalio kellekin sopii? Mä ainakin turposin ihan kamalasti VHH dieetistä, ja mahakin tuli tosi kipeäksi. Kaiken lisäksi en edes tykkää useimmista proteiinin lähteistä. Nytkin joudun koko ajan miettimään saanko riittävästi proteiinia, kun en halua syödä lihatuotteita (en ole periaatteellinen kasvisyöjä, en vain tykkää mausta) , ja pähkinät kyllästyttävät.


      • LIHA ON HYVÄÄ___

        Mitään parempaa ruokaa ei ole kun kunnon puolikypsä naudan pihvi. Tuoksuu herkulliselta ja ravitsee TERVEELLISESTI

        NAMNAM


      • -

        Ilmeisen tarkoituksella sekoitat mielipiteesi moraalista ja faktat fyysisestä terveellisyydestä. Liha ja kala syötynä eivät ole mikään este monipuoliselle terveelliselle ruokavaliolle ja hyvinvoinnille.


      • ö, hö robblönöö kröö

        P..kan marjat. Muistaakseni mun veriryhmä on O, oon vegaani ja voin täysin hyvin. B12-vitamiinia toki syön. Mitään rautatabletteja en oo ikinä ees maistanu, kas kummaa kun verikoetta otettiin niin hemoglobiini oli jotain 150 (oon siis miespuolinen). Ruoan ravintoainekoostumuskin on jotain 60-20-20 hh-p-r, joka ei ihan vastaa runsaslihaista ruokavaliota.


    • Kuin myös

      Todella - liha on hyvää ja ravitsevaa sekä antaa kylläisyyden tunteen pitkäksi aikaa.

      Myös lastenlapset pyytävät keittämään lihakeiton ja senhän teen mielelläni.
      Papuja he eivät halunneet syödä, kun pavut olivat niin pahoja, mutta mummin porkkanat maistuivat hyvin.

    • sairaaksi tärkkelyks

      tuo on aivan totta.

      minä tulen sairaaksi tärkkelyksestä. jos alkaisin vegaaniksi, mistä saisin tarpeeksi energiaa ja proteiineja, kun en voi syöpä leipää ja perunaa ja jne. kokematta sitä seuraavaa pahaa oloa.

      tässäpä eräitä oireita mitä olen havainnut kokeillessani "erilailla syömistä" pitkähköjäkin aikoja, ja joita en osaa yhdistää ruokavaliossani mihinkään muuhun kuin juuri tärkkelykseen:
      - nenän vuoto, tukkoisuus, hengitysvaikeudet
      - korvien tukkoisuus
      - ihon kutina
      - suolisto-ongelmat: kaasunkehitys suolistossa, "pallo mahassa", peräsuolen pään tunkeutuminen ulos, peräpukamat
      - tiheä virtsaustarve
      - alakuloisuus, melankolia, masennus, itku kurkussa; miksi sitä nyt sanoisi
      - tuntuu kuin aivotkin toimisivat jotenkin hitaalla vaihteella tai jarrut päällä

      ja kun minulla on selkärankareuma, niin nämä yleiset selkärankareumaoireet eli lämpöily, jäykkyys ja kivut ovat selvästi pahempia tärkkelyksen kanssa kuin ilman.

      • Correction

        Eivät vegaanit elä pelkällä leivällä ja perunalla. Energiaa ja proteiinia saa vegaaniruoasta ihan siinä missä sekaruoastakin.


    • 65357543546543654365

      veganismi on uskonto. tuostakin kirjoituksesta se selvästi ilmenee. tuon naisen maailma suurinpiirtein romahtaa kun illuusiot karisevat.

      • No jo on

        Halu syödä terveellisesti, eettisesti ja ekologisesti on uskonto? Miten sinä oikein uskonnon määrittelet?


    • lilli-aprilli

      Olen ollut vegaani jo pitkään ja tiedän kaksi tapausta joissa naisimmeiset ovat ryhtyneet vegaaneiksi. Pian heidän hiuksensa ovat alkaneet irtoamaan runsaasti. Toisessa tapauksissa verikokeet eivät selittäneet tapahtunutta, mutta ruokavalioon lisätty riista lopetti hiusten tippumisen. Tämä ihminen on työkseen tekemisissä ihmisten ruokatottumuksien kanssa. Itse olen voinut paremmin vegaanina. Massuvaivat ovat vähentyneet, lisää energiaa jne. Parasta kuitenkin on se etten osallistu eläinten arvottamiseen. Buddhalaisuuteen kuuluu elämän arvostaminen sen kaikessa olomuodoissa. Joten veganismin yhteyttäminen johonkin uskontoon ei ehkä olekaan niin pahasta. Terveisin: nykyään hyvin tyyni anarkisti

    • FuckMeateaters

      Haluaisin tietää miksi te, jotka ette ole vegaaneja, tulette tänne aukomaan päätänne. Onko se teiltä jotenkin pois, että joku oikeasti miettii mitä suuhunsa pistää. Hankkikaa elämä, helvetin idiootit. Alkakaa vegaaneiksi niin teidän aggressiotkin vähenevät!

      • Yli-ihmiset

        Kukakohan tässä nyt on aggreessiivinen? Puolestani jokainen saa tehdä omat päätöksensä sen suhteen, mitä syö, mutta väkisinkin tulee mieleen, että suurin osa tuntemistani vegaaneista tuntuisi olevan aika suvaitsemattomia ja ylimielisiä ihmisiä. Ei pelkästään ruuan suhteen, vaan lähes joka-asian. Jos satut olemaan eri mieltä mistä tahansa, niin alkaa älytön paheksunta ja paasaus siitä, miten asiat oikeasti ovat ja miten oikeasti pitäisi ajatella.


      • ö, hö robblönöö kröö
        Yli-ihmiset kirjoitti:

        Kukakohan tässä nyt on aggreessiivinen? Puolestani jokainen saa tehdä omat päätöksensä sen suhteen, mitä syö, mutta väkisinkin tulee mieleen, että suurin osa tuntemistani vegaaneista tuntuisi olevan aika suvaitsemattomia ja ylimielisiä ihmisiä. Ei pelkästään ruuan suhteen, vaan lähes joka-asian. Jos satut olemaan eri mieltä mistä tahansa, niin alkaa älytön paheksunta ja paasaus siitä, miten asiat oikeasti ovat ja miten oikeasti pitäisi ajatella.

        Ite oon miettinyt tota asiaa kanssa, ja oon päätynyt tämmöseen tulokseen: Veganismi on sen verran uutta, että vegaaniksi ryhtyminen koetaan vallankumouksellisena ja vieraana, jolloin muutenkin (yli)radikaalit ihmiset saattavat ottaa sen luontevaksi osaksi julkisivuansa. PR:ään tarvitaan vaan myös niitä tavallisia taunoja, joista ei päältäpäin huomaa ettei tauno syö lihaa, eiköhän niitäkin ala näkymään kunhan veganismi valtaa alaa. Joku ajattelija on sanonut, että friikit johtavat aina aluksi vallankumouksia, ja kun ko. asiasta tulee mainstreamia, tavalliset ihmiset ottavat vallan. :)


    • ö, hö robblönöö kröö

      Sen siitä saa kun jättää syömättä B12-vitamiinin, se ainoa mitä ei vegaanina ruuasta nykytietämyksen mukaan voi saaha tuosta vaan :) B12-tabletit on muuten vegaanisia kuitenkin, koska sitä tuottaa bakteerit joita ei voi millään tavalla mieltää tunteviks eläimiks.. sääli vaan elukoita jotka joutuu kärsimään yhen ihmisen tyhmyyen takia :(

    • aaaaaaaaaaaasdfgg

      Monet jotka alkavat vegaaniksi ja sanovat että olotila heikkenee ja hiukset alkaa lähtemään päästä juurtaa minulle enemmänkin sitä, ettei kyseinen vegaani syö oikein.

      Monelle vegaani tai vegetaristi tarkoittaa sitä että puputetaan salaattia pelkästään. Vähän niinkuin sanoisi että lihansyöjä syö vain ja ainoastaan naudan pihviä.

      Jos haluaa elää terveellisesti, on se sitten eläinlihalla tai vegaaniruualla, sitä pitää katsoa että syö oikein. Ei lihansyöjäkään syö pelkästään lihaa, ei vegaanikaan syö pelkästään salaattia. Hedelmiä, pähkinöitä, kasveja.. Niitä pitää kaikkia syödä oikein. Kyllä sitä lihansyöjätkin sairastuvat, jos söisivät pelkästään punaista lihaa.

      http://www.meat.org/

    • Kimssiköhänseoli

      En ole ajatellut että vegaanius olisi minulle uskonto, en näe että porkkanassa olisi joku jumala jota palvon. Se sijaan vegaanius on minulle ihan omantunnon valinta, ei minun tee mieli syödä lihaa eikä vahingoittaa eläimiä, samoin kuin ei minun tee mieli harrastaa pedofiliaa, rikkoa ikkunoita tai tappaa juutalaisia tms. Minusta on ihanaa elää näin, ei tarvitse vahingoittaa eläviä olentoja ja saa nauttia hyvästä terveydestä ja maukkaasta ruoasta. Uskovainen kyllä olen, uskon luojaan ja myös omatunto on mielestäni hengellinen asia. Itse haluan kuunnella omaatuntoani ja noudattaa sitä, vaikka lihansyöjien on sitä vaikea hyväksyä. Haluni elää väkivallattomasti ei juonnu mistään uskonnosta vaan tulee ihan sisältäni.

      Proteiinit pilkkoutuvat ruoansulatuskanavassa aminohapoiksi. Aminohapot ovat aina ihan samanlaisia, olivatpa ne peräisin lihasta tai kasviksesta. Ei elimistö tee eroa sillä että tuo aminohappo on eläinperäinen sen voin käyttää ja tuo kasviksesta anti mennä suoraan wc-pönttöön. En usko veriryhmäteroriaan.

      Nälkäisyydestä. Itse harrastan kovaa liikuntaa ja tarvitsen tukevaa ruokaa. Kyllä minullekin tulee kova nälkä heti uudestaan jos syön kevyen aterian, esimerkiksi Silvopleen aterian. Kasvisruokaakin on kevyttä ja raskaampaa. Tällä viikolla olen treenannut niin kovaa että aion tehdä tuhdin lasagnen ja vielä leipoa loman kunniaksi käpykakun! Nam. Kasvissyönti ei tosiaan tarkoita sitä että syödään leipää ja perunaa. En syö niitä itse kuin pari kertaa viikossa korkeintaan. Lasagnea eli pastaakaan en kovin usein syö.

      Pavuista. En ihmettele jos lapset eivät tykkää vihreistä pavuista. En tykkää minäkään, toki syön niitä muun ruoan joukossa. Tiedän myös lapsia jotka eivät tykkää syödä munuaista. On myös muita papuja monenlaisia. Monet lapset tykkäävät papupihveistä. Ja mainitsemani lasagne, se se vasta lapsille maistuu! Myös eräs mäkkäriin tottunut lapsi ihastui kasvishampurilaisiin niin että halusi sellaisen eikä mäkkiä.

      Tukasta. Mulla on suomen upein tukka vaikka itse niin sanonkin. Saan useita kertoja viikossa kehuja hiuksistani tuntemattomilta ihmisiltä. Lihansyöjänä minulla oli ohut ja lyhyt tukka joka ei kasvanut. Nyt kasvaa niin ettei ehdi leikata ja on tosi paksu. Tukastani tuli vaan upeampi kun jätin maitotuotteetkin pois.

      Paasauksesta. Minä taas saan kuulla paasausta ihan muilta ihmisiltä kuin kasvissyöjiltä. Tänne tulen ihan sen vuoksi paasaamaan kun en yleensä pidä meteliä omasta ruokavaliostani ja ärsyttää aina vaan kuunnella älyttömyyksiä lihasyöjien suusta. Livenä en jaksa heidän kanssaan väitellä joten täällä annan nyt tulla kaiken ulos, jos ei kiinnosta lukea niin miksi luet? Sitä en kyllä kiellä ettenkö friikki olisi. Varmaan olen, en ole ikinä mennyt massan mukana. Edelläkävijä olen ja siitä olen ylpeä. Hyvin monet ovat seuranneet kasvissyöjiksi esimerkistäni. En ikinä livenä kehota muita ihmisiä ryhtymään kasvissyöjiksi, mutta monet ovat nähneet että kasvissyönti on mukavaa ja helppoa ja voin hyvin ja he ovat myös ryhtyneet ja ovat monesti kiitelleet minua esimerkistä.

      Minusta ei ulospäin näe että olen kasvissyöjä eikä minulla ole mitään erikoista julkisivua.

    • rrrrrrrrtttttttttt
    • pekonipihvi

      Kasvissyöjät ja vegaanit on ylimielisiä,ihme vouhottajia tyrkyttymässä aina ruokavaliotaan muille,vaikka ne ei edes sovi kaikille.Kyllä jokainen tietää itse mitä voi ja haluaa syödä.

    • vegan2v

      Ihmettelen aina näitä kirjoituksia, joissa sanotaan että hiustenlähtöä ja huonoa oloa.

      Olin itse lihansyöjä ja hiukseni eivät koskaan kasvaneet. Olo oli huono, en jaksanut mitään vaikka söin "terveellisesti" ja kynnetkin lohkeilivat ja eivät kasvaneet, vaikka söin ties mitä pillereitä ja join maitoa. Puhumatta että olin vakavasti masentunut.

      Nyt vegaaniksi muuttumisen jälkeen kaikki on toisin. Hiukset ovat kasvaneet enemmän kuin 3 vuoteen yhteensä ja kynnetkin ovat kovat eivätkä katkeile paitsi jos sattuu tekemään jotain vähän rajumpaa (huonekalujen nostelu esim). Olo on pirteä ja iloinen eikä enää masenna.

      Vegaaninakin voi syödä pelkkää p*askaa. Jos syö vain jotain spagettia, tomaattikastiketta ja leipää niin tottakai sitä varmasti tuntee olonsa heikoksi.

      Ne jotka väittävät että proteiiniä ei muka saisi tarpeeksi, niin he eivät selvästi edes tiedä mistä saa proteiiniä (paitsi maidosta ja kanasta, mitä onkin yli-mediasoitu. olette siis mediapropagandan uhreja, go you)

      Itse rupesin vegaaniksi halusta tulla terveellisemmäksi. Ja sitä sainkin. En ikänä lähtisi enää syömään maitotuotteita tai lihaa. Pelkkä lihan haju ällöttää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1520
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1237
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      833
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      772
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe