Hyvää Joulua kaikille!

Vanha kokki!

Kuusen haku edessä, kalojen savustus käynnissä, kinkku kiehumassa, laatikot kylmässä, kaikki linjassaan. Kinkun kypsyttyä, se leivotaan ruiskuoreen ja laitetaan uuniin pariksi kolmeksi tunniksi.
Enpä ole ennen noin tehnyt, mutta eilisen Vanamon ja Kolmosen joulukeittiöohjelman nähtyäni, päätin kokeilla, sillä nuo herrat tietävät mitä tekevät!
Rauhallista Joulua kaikille ja hyvää Uutta vuotta!
Ps. Lopetan taas kirjoittamisen tääne, sillä palstat ovat olleet jo pitkään pilalla määrätystä henkilöstä johtuen, joka kyllä kirjoittelee minunkin nimmarini alla kuten monien muidenkin!

7

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elliivo

      Katselinpa minäkin tuon ohjelman eilen ja voi miten oli nostalginen!
      Tuli lapsuuden joulut mieleen ja vanha koti maalla. Haikeaa ihan. Enpä ois silloin 39 vuotta sitten osannut kuvitella tätä nykyistä eloani ja oloani.
      Sään puolesta nämä nykyiset talvet muistuttavat paljon lapsuuden talvia kun lunta ja pakkasta riittää.

    • Myös täällä Länsi-Suomessa alkavat valmistelut olla finaalissa. Tänä vuonna tein omat makkaratkin kun suolta kaupasta löytyi - ei montaa metriä, mutta joulunajaksi. Virosta kuskasin juuri maanantaina repunsyrjässä verivorstin pariakin lajia: paksua ja vaaleampaa sekä tummaa, pitkää ja ohuttaa. Rakveren lienevät molemmat.

      Vielä kotikalja puhkumaan ja kuusi lämpöiseen - huomenna koristellaan. Vanha äitirukka kun aatoksi saapuu, tuo tullessaan likokalan, joka syödään tosin vasta Joulupäivänä. Parilla kastikkeella, joista toinen se perinteinen valkokastike ja toinen tuo ruotsalaisten suosima voi-valkoviini-anjoviskastike. Päällä rapeaksi paistettua pekoninmurua ja voisulaa, syrjässä vihreitä herneitä. Muorille keplaa vain tuo valkokastike.

      Tämän vuoden muonat on rakennettu niin, että ne kestävät juuri joulunpyhät, mutta eivät enää täytä jääkaappia ja kylmäkomeroa välipäiviä. Näin olen räknännyt.

      Hyvät Joulut kaikille palstalaisille, myös näille rääkätyille sieluparoille, joiden aika ei millään kulu säällisissä leikeissä. Toivottavasti joulunaika tekee kaikille hyvää.

      • Vanha kokki

        Meinaan että sinäkin olet hengissä, lueskelen joskus näitä juttuja, mutta jostain kumman syystä ei tee enää mieli ottaa osaa keskusteluun joka pyörii joillakin etupäässä takapäässä! Toivotankin sinulle erikseen oikein mahtavaa joulua ja mukavaa uutta vuotta. Valitettavasti oma äitivanhani ei jaksa enää reissata luoksemme, mutta veimme hänelle joitakin jouluisia kotona tehtyjä ruokia!


    • Oikein mukavaa joulun jatkoa ja tulevaa uutta vuotta

    • Tainka

      Multa on jäänyt vissiin hyvä ohjelma näkemättä. Perinteisesti omalla tavalla kinkku meillä paistettiin ja hyvä tuli, sopiva suola ja ei ollut kuivakka. Tosi kiva lukea sinunkin kirjoitusta pitkään aikaan, vaikka tarkkaan piti katella ja tutkia, että onko aidosta kokista kyse.
      Ne ääliöt kun saataisiinkin tältä palstalta pois, olis vanha kunnon meininki taas.

      • Uuni luuta

        Tuliko joulua ennen Vanamon ja Kolmosen jouluruoka ohjelma. Harmittaa nyt jälkeenpäin, kun jäi ohjelma katsomatta, ei tullut tarkemmin ohjelmatietoja joulun aikaan katsottua.
        Olisi ollut nostalginen ohjelma. Silloin kun Kolmosen kokkiohjelmia esitettiin tv:ssä, niin tuli niitä katsottua.
        Toivottavasti saitte kaikki kinkut ja joulu ruuat onnistuneesti valmistettua.

        Lanttulaatikkoa tuli toissa syksynä tehtyä itse kasvatetuista lantuista ja lopputulos oli monta kertaa maukkaampi, pehmeämpi ja mehevämpi maku, kuin kaupan valmis lanttulaatikossa.
        Kaupan lanttulaatikon valmistuksessa ei kermaa ole varmaankaan käytetty, mutta itse tehtyyn lanttulaatikkoon lisättiin kermaa ja hyvän maunhan se kerma antaa.

        Hyvää alkanutta vuodenjatkoa vaan kaikille !


      • ihme juttuja
        Uuni luuta kirjoitti:

        Tuliko joulua ennen Vanamon ja Kolmosen jouluruoka ohjelma. Harmittaa nyt jälkeenpäin, kun jäi ohjelma katsomatta, ei tullut tarkemmin ohjelmatietoja joulun aikaan katsottua.
        Olisi ollut nostalginen ohjelma. Silloin kun Kolmosen kokkiohjelmia esitettiin tv:ssä, niin tuli niitä katsottua.
        Toivottavasti saitte kaikki kinkut ja joulu ruuat onnistuneesti valmistettua.

        Lanttulaatikkoa tuli toissa syksynä tehtyä itse kasvatetuista lantuista ja lopputulos oli monta kertaa maukkaampi, pehmeämpi ja mehevämpi maku, kuin kaupan valmis lanttulaatikossa.
        Kaupan lanttulaatikon valmistuksessa ei kermaa ole varmaankaan käytetty, mutta itse tehtyyn lanttulaatikkoon lisättiin kermaa ja hyvän maunhan se kerma antaa.

        Hyvää alkanutta vuodenjatkoa vaan kaikille !

        Vanha kokki lopettaneen, typeryyksiä vaan kirjottelee kalaruokapalstalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2295
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2056
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1341
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1335
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1326
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1208
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1095
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe