Luomu esille marketteissa!

Kun yrität ostaa luomua, on ainakin markettien hyllyltä todella etsittävä. Jossain muun tekstin seassa saattaa olla merkintä ”Luomu”, mutta muuten sen vain huomaa kaksinkertaisesta hinnasta.

Mitä ihme luomumaa tämä Suomi on, kun ei osata edes markkinoida sitä, eikä sen tuotteet edes kotimaassa..

Olen kerran toisensa jälkeen ehdottanut isojen markettien johtajille, että luomu- hintalaput painettaisi vihreälle paperille, mutta ei. Olen myös ehdottanut, että luomutuotteille varattaisi oma alue ainakin hedelmä ja vihannesosastolla mainoksineen, mutta ei.

Tänne kun tule joku muualta, se kompastu ensin näihin asioihin ja siten siihen, että miksi muista maista poiketen luomu on Suomessa ”luomu” eikä ”Bio”. Jos näin olisi kelpaisivat myös europalaajuisesti sovitut logot, mainokset ja jne., eikä taas kerran tarvitsisimme kaiken keksiä taas alusta alkaen. Sehän ei ole ilmaista sekään.

Ihan toinen asia on, että luomutuoteiden hinnoittelu on Suomessa aivan posketon, mihin liity tietysti se vähäinen myynti, johon taas on syynä..kts. ylhäällä. Muualla Euroopassa on kokonaisia marketteja pelkästään bio- siis luomutuoteille. Hintataso on 20-30% korkeampi, mutta silti kauppa käy, ja hyvin. Eli siellä ollaan Suomea huomattavasti pitemmällä myös käytännön tasolla.

Mielestäni on korkeapalkkaisten johtajien aivan turha istua BRÄNDI-ryhmän kokouksissa, jos kotikenttä on LUOMUN osaltakin tällä tavalla hoitamatta.

4

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jbhkughkuguu

      Samaa mieltä

    • luomuttaja

      käykääs katsomas sveitsissä Micros nimisessä tavaratalossa miten luomu laitetaan esille ,ei voi olla huomaamatta .Täyden kympin arvoista.

    • sama ulkomaalainen

      Tarkastin asian taas uudelleen erän K-marketin ja Prisman hyllystä: K-Market oli sentään laitanut vihreän Luomu-lappun hintalapun yhteidteen, mutta prismassa oli kaikki kuten ennenkin.

      NYT HALUAN JONKUN S-RYHMÄN EDUSTAJAN KANTA TÄHÄN:!

    • gersonist1

      Samaa minäkin ehdottaisin; luomutuotteet erilleen muista ja niille selvästi erottuvat etiketit. Australiassa luomutuotteet ovat vain hiukan kalliimpia kuin myrkyin kasvatetut ja ne on helppo löytää kaupoissa ja viljelijät järjestävät omia jokaviikkoisia luomutorejaan, jossa hinnat ovat vielä hiukan edullisemmat. Minä en vielä ole löytänyt luomutoreja Suomessa - onko niitä?

      Bio voisi olla hyvä nimi, tai sitten Organic, tai Bio Organic, mutta luomukin käy, Suomessa. Se on ihan hyvä oma sana, luonnonmukainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe