Haluan ymmärtää paremmin ateisteja ja siksi esitän teillä kysymyksiä. Onko teille tärkeää henkilökohtaisesti tärkeää kunnioittaa vanhempien sukupolvien tapoja.
1) Jos teidän suvussanne on ollut perinteenä mennä joulukirkkoon, niin haluatte mennä sinne koska perinteen noudattaminen on teille niin tärkeää.
2) Onko teille Suomalaisuus ja isänmaallisuus omaa hyvinvointianne tärkeämpi arvo?
3) Oletteko perinteisten sukupuoliroolien kannattajia? Onko naisella päätösvalta kodin sisällä ja miehellä perheenpäätösvalta kodin ulkopuolisissa asioissa?
kysymys perinteistä
31
888
Vastaukset
Okei, kaipa tässä vois vastaillakin. Tottakai vanhempien sukupolvien tapoja täytyy kunnioittaa, mutta ei niitä tarvitse käytännössä toteuttaa itse, ellei halua. Esimerkiksi tänä jouluna olin kotona poikaystävän luona, enkä vanhempien luona, ei käyty mummolassa eikä hautuumaalla, tänä jouluna en edes yrittänyt syödä kinkkua. Virkistävää.
1. Ei oikeestaan oo ollu sellasta perinnettä, kun porukatkaan ei valtavasti uskovia ole. Mutta tuskin haluisin mennä siltikään - tai sillon etenkään, jos oisin jokaikinen lapsuuden joulu joutunu kärsimään siitä!
2. Mitä tarkotat tuolla "suomalaisuudella ja isänmaallisuudella", ja millä tavalla voisin nostaa ne hyvinvointiani tärkeemmiksi arvoiksi? Onhan se hienoo olla suomalainen, mutta siinä se. En oo valtavan isänmaallinen ihminen, suoraan sanottuna.
3. En, todellakaan. Kodin sisällä ja kodin ulkopuolella, toimitaan ja päätetään yhdessä - niinhän se tiimi toimii, eikä siten, että kummallakaan on valta toisen yli. Kotityöt on kyllä jaettu, sillä mä oon aika onneton kokki, ja poikaystävä taas onneton siivoaja, siten täydennetään toisiamme.- kiva uskis
Kiitos vastauksesta, nyt osaan tarkentaa paremmin kysymystäni. Tähän saa vastata myös muut.
Onko sinulle tärkeä arvo se, että on valmis oman hyvinvointinsa kustannuksella tukemaan toista ihmistä. Nykyään on muotia esimerkiksi, että maksaa enemmän ekologisista valinnoista. Siis ihmiset ovat valmiita luopumaan omastaan ympäristöasioiden ja kehitysmaissa elävien hyväksi. Mutta oletteko valmiita kärsimään epämukavuutta esimerkiksi siksi, että kunnioitatte perinteitä?
Onko se, miten vanhat ja "viisaat" ovat tehneet teille tärkeää ja haluatte osoittaa muille, että haluan kokea pientä epämukavuutta, koska nämä perinteet ovat rakkaita. Tällä tavoin voi viestiä, että olen teidän kanssa samaa porukkaa, kun teen nyt sitä, mitä tekin olette tehneet. kiva uskis kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, nyt osaan tarkentaa paremmin kysymystäni. Tähän saa vastata myös muut.
Onko sinulle tärkeä arvo se, että on valmis oman hyvinvointinsa kustannuksella tukemaan toista ihmistä. Nykyään on muotia esimerkiksi, että maksaa enemmän ekologisista valinnoista. Siis ihmiset ovat valmiita luopumaan omastaan ympäristöasioiden ja kehitysmaissa elävien hyväksi. Mutta oletteko valmiita kärsimään epämukavuutta esimerkiksi siksi, että kunnioitatte perinteitä?
Onko se, miten vanhat ja "viisaat" ovat tehneet teille tärkeää ja haluatte osoittaa muille, että haluan kokea pientä epämukavuutta, koska nämä perinteet ovat rakkaita. Tällä tavoin voi viestiä, että olen teidän kanssa samaa porukkaa, kun teen nyt sitä, mitä tekin olette tehneet.Tottakai tukisin toista ihmistä, vaikka oman hyvinvointini kustannuksella, jos tulis tällanen tilaisuus - ainakin siis uskon, että niin tekisin. Oishan se hienoa käyttää luomua ja elää hirmusen ekologisesti, mutta vielä tässä vaiheessa se jää mun kohdalla lähinnä turhien valojen sammutteluun, ja nopeisiin suihkuihin. :D
En osaa sanoa mitään epämukavia perinteitä, joten en osaa vastata tuohon.
Jos vanhojen ja viisaiden teot ja tavat ovat ikänsä lisäksi myös viisaita, niin miksei? Mutta ihan kaikki perinteet ei tunnu hirveen fiksuiltakaan - "naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä!" "Lapset ei saa puhua ruokapöydässä!" - joten niitä en koe tärkeinä noudattaa. Joissain tapauksissa edistys on parempi, kuin paikallaan junnaaminen.
Yrittämällä yritin miettiä joitain "perinteitä", joita ite jatkaisin, mutta ei tullut mitään mieleen. :D Ei sillä, että meillä kotona ois suurempia perinteitä noudatettukaan. Ehkä nyt omassa kodissa alkaa muodostua omia pieniä perinteitä. (:
- sErpiEntE
Riippuu paljolti mistä vanhempien sukupolvien tavoista puhutaan. Jos tapa on järkevä eikä siitä ole mitään haittaa, niin ei ole suoranaista tarvetta käydä muuttamaan sitä, mutta pelkkä perinne perinteen vuoksi ei ole mikään oikea perustelu toimia jollain tapaa (ja missään nimessä ketään ei saa siihen pakottaa).
Nämä ovat vain minun vastaukseni eivätkä siis koske kaikkia ateisteja:
1) En haluaisi, koska en pidä kirkossa käynnistä ja valikoin omaan jouluuni sellaiset jouluperinteet joista itse pidän.
2) Ei oikeastaan, vaan Suomen kansalaisuus on minulle tärkeää nimenomaan siksi että se korreloi oman ja läheisteni hyvinvoinnin kanssa.
3) En vaan minun mielestäni tasapuolinen parisuhde, jollaista itse suosin, toteutuu parhaiten silloin kun koko perhettä koskevista (sisäisistä tai ulkoisista) päätöksistä sovitaan yhdessä. - Kössönöm
ovat sellaisia, joita kukin itselleen rakentaa, jos sellaisia haluaa. Ei minua ainakaan huvita toisten käskyjen mukaan mennä. Menköön ne, jotka eivät uskalla omaa elämäänsä elää.
1) Jos teidän suvussanne on ollut perinteenä mennä joulukirkkoon, niin haluatte mennä sinne koska perinteen noudattaminen on teille niin tärkeää.
- Ei aavistustakaan mitä sukulaiseni tekevät, eikä kiinnostakaan.
2) Onko teille Suomalaisuus ja isänmaallisuus omaa hyvinvointianne tärkeämpi arvo?
- ?
3) Oletteko perinteisten sukupuoliroolien kannattajia? Onko naisella päätösvalta kodin sisällä ja miehellä perheenpäätösvalta kodin ulkopuolisissa asioissa?
- Sellainen kuin tasa-arvo lienee sinulle outo sana?- kiva uskis
en tunne sanan merkitystä
1) ei ole ollut kristillistä perinnettä eikä ole kirkossa käyty. Joulu on ollut maallinen juhla meillä aina ja sitä perinnettä on pidetty yllä: kuusi, jouluruuat, lahjoja, pari lötköttelypäivää kotona, lautapeleja ja sunomista keskellä päivää, pyjaman pito sallittu. Kristinuskon ymppääminen jouluun tuntuisi minusta oudolta.
2) Suomalaisuus ja oma hyvinvointi ovat minusta samansuuntaisia arvoja. Hyvinvointi on helpommin määritelty, ja koska se sisältää myös perheen hyvinvoinnin, se on kyllä arvojen joukossa aika korkealla. Isänmaallisuuden saattaa huomata lähinnä tunteena itsessään; nykyajan kansainvälisyys kyllä nakertaa sen käytännöllisiä ilmentymiä.
3) Meillä on päätösvalta kaikissa asioissa tasan. Mieheni on täyden tasa-arvon kannattaja kuten minä itsekin. Kumpikin tekee niitä töitä joita osaa ja jaksaa. Pieniä omia päätöksiä saa tehdä yksin mutta isot mieitiään yhdessä.- Tango_Delirium
1. Tässä suhteessa perinteen katkaisivat jo vanhempani, eikä perheessäni ole koskaan käyty kirkossa häitä, rippihjulia tms. lukuunottamatta.
2. Suomalaisuus ja isänmaallisuus ovat minulle tärkeitä (tyypillisin ilmenemismuoto tosin on penkkiurheilun yhteydessä), mutta eivät ne ainakaan näissä olosuhteissa mene oman hyvinvoinnin edelle. Toisaalta kysymyksesi on hyvin outo, koska itselle tärkeät asiat ovat niin olennainen osa omaa luonnetta, ettei niitä oikeastaan pysty laittamaan tärkeysjärjestykseen. Esimerkiksi suomalaisuus ja isänmaallisuus merkitsee monille hyvinvointia, jossain määrin minullekin.
3. Nainen nyrkin ja hellan väliin? Ei kiitos. Minusta on järkevämpää jakaa esimerkiksi kotityöt tilanteen ja mieltymysten mukaan.- kiva uskis
Minun näkemykseni tasa-arvosta on, että kaksi ERILAISTA on samanarvoista. Tasa-arvoa ei ole se, että ollakseen tasa-arvoinen pitäisi olla samanlainen, eihän mustaihoisenkaan tarvitse vaalentaa ihoaan ollakseen samanarvoinen kuin valkoihoinen. Eikä vaaleaihoisen tarvitse tummentaa omaa ihoaan.
Miesten ja naisten rooleissa kannatan sellaista tasa-arvoa, jossa arvostetaan miehessä maskuliinisuutta ja naisessa feminiinisyyttä. Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi. - Kössönöm
kiva uskis kirjoitti:
Minun näkemykseni tasa-arvosta on, että kaksi ERILAISTA on samanarvoista. Tasa-arvoa ei ole se, että ollakseen tasa-arvoinen pitäisi olla samanlainen, eihän mustaihoisenkaan tarvitse vaalentaa ihoaan ollakseen samanarvoinen kuin valkoihoinen. Eikä vaaleaihoisen tarvitse tummentaa omaa ihoaan.
Miesten ja naisten rooleissa kannatan sellaista tasa-arvoa, jossa arvostetaan miehessä maskuliinisuutta ja naisessa feminiinisyyttä. Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi."Miesten ja naisten rooleissa kannatan sellaista tasa-arvoa, jossa arvostetaan miehessä maskuliinisuutta ja naisessa feminiinisyyttä. Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi."
- Mitä sinä tarkoitat tuolla? - Tango_Delirium
kiva uskis kirjoitti:
Miesten ja naisten rooleissa kannatan sellaista tasa-arvoa, jossa arvostetaan miehessä maskuliinisuutta ja naisessa feminiinisyyttä. Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi.Jos nyt puhutaan tasa-arvosta parisuhteessa, olen samoilla linjoilla siinä, että kaksi erilaista ihmistä ovat tasa-arvoisia keskenään. Tähän sisältyy myöskin se, ettei tarvitse olla tietynlainen vain sukupuolensa vuoksi, vaan juuri ne henkilökohtaiset ominaisuudet ja mieltymykset ratkaisevat.
Ns. perinteiset sukupuoliroolit on ihan ok, jos se on molemmille luontaista. Sellaiset tapaukset ovat aika harvassa nykyaikana. - kiva uskis
Kössönöm kirjoitti:
"Miesten ja naisten rooleissa kannatan sellaista tasa-arvoa, jossa arvostetaan miehessä maskuliinisuutta ja naisessa feminiinisyyttä. Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi."
- Mitä sinä tarkoitat tuolla?Tiettyjä asioita joita on PERINTEISESTI pidetty maskuliinisina kuten vaikkapa fyysistä voimaa, lihaksikkuutta, teknisiä taitoja, matemaattista ja loogista ajattelua. Sitten on PERINTEISIÄ feminiinisiä asioita, kuten sirous, sorminäppäryys, hoivavietti, tunneäly, jne..
Asiat eivät ole mustavalkoisia, sillä onhan olemassa paljon naisellisia miehiä ja paljon miehekkäitä naisia. On olemassa paljon mieslastentarha opettajia, naisia matemaatiikan tohtoreina, jne. Kun puhun maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä, niin puhun siitä, miten asiat ovat olleet perinteisesti ja miten ne on keskimäärin. Esimerkiksi mies on keskimäärin naista painavampi ja fyysisesti vahvempi.
Tarkoitin edellisellä vastauksella, että arvostan miehessä miehekkyyttä ja naisessa naisellisuutta. En arvosta miehessä naismaisuutta esimerkiksi sitä, että hän on taitava baletissa, sen sijaan arvostan naisen balettitaitoja. En myöskään arvosta naisessa miehekkyyttä.
Sitten jatkoin "Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi. " Tällä tarkoitin, etten tuomitse ketään sillä perusteella, että sopiiko hän perinteisiin miehen tai naisen muotteihin. Mutta mitään lisäpisteitä mies ei saa feminiisistä kyvyistään eikä nainen maskuliinisista. - Tango_Delirium
kiva uskis kirjoitti:
Tiettyjä asioita joita on PERINTEISESTI pidetty maskuliinisina kuten vaikkapa fyysistä voimaa, lihaksikkuutta, teknisiä taitoja, matemaattista ja loogista ajattelua. Sitten on PERINTEISIÄ feminiinisiä asioita, kuten sirous, sorminäppäryys, hoivavietti, tunneäly, jne..
Asiat eivät ole mustavalkoisia, sillä onhan olemassa paljon naisellisia miehiä ja paljon miehekkäitä naisia. On olemassa paljon mieslastentarha opettajia, naisia matemaatiikan tohtoreina, jne. Kun puhun maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä, niin puhun siitä, miten asiat ovat olleet perinteisesti ja miten ne on keskimäärin. Esimerkiksi mies on keskimäärin naista painavampi ja fyysisesti vahvempi.
Tarkoitin edellisellä vastauksella, että arvostan miehessä miehekkyyttä ja naisessa naisellisuutta. En arvosta miehessä naismaisuutta esimerkiksi sitä, että hän on taitava baletissa, sen sijaan arvostan naisen balettitaitoja. En myöskään arvosta naisessa miehekkyyttä.
Sitten jatkoin "Ei tämä tarkoita, ettenkö voisi arvostaa feminiistä miestä, esim joidenkin tämän ansioiden vuoksi. " Tällä tarkoitin, etten tuomitse ketään sillä perusteella, että sopiiko hän perinteisiin miehen tai naisen muotteihin. Mutta mitään lisäpisteitä mies ei saa feminiisistä kyvyistään eikä nainen maskuliinisista."Mutta mitään lisäpisteitä mies ei saa feminiisistä kyvyistään eikä nainen maskuliinisista."
Irtoaako sitten lisäpisteitä, jos nainen on feminiininen ja mies maskuliininen? - kiva uskis
Tango_Delirium kirjoitti:
"Mutta mitään lisäpisteitä mies ei saa feminiisistä kyvyistään eikä nainen maskuliinisista."
Irtoaako sitten lisäpisteitä, jos nainen on feminiininen ja mies maskuliininen?"Irtoaako sitten lisäpisteitä, jos nainen on feminiininen ja mies maskuliininen? "
Kyllä, koska arvostan naisellisuutta kun se esiintyy naisessa ja arvostan miehekkyyttä miehessä.
- -
1. Ei ole ollut, joten en halua. En menisi vaikka olisikin suvussa perinteenä. Ei perinteitä tarvitse noudattaa vain siksi että suku on niin tehnyt.
2. Ensin pitäisi määritellä, mitä ovat Suomalaisuus ja isänmaallisuus? Suomalainen olen vain siksi että olen syntynyt täällä. Isänmaallisuudella taas on nykyään niin huonoja korrelaatioita, etten halua olla niiden kanssa missään tekemisissä, käy vaikka lukemassa Suomi24:n Isänmaallisuus-palstaa. Ala-arvoista wannabenatsiälämölöä.
3. Olen mies ja yksinhuoltaja, joten en oikeastaan voi vastata, mutta olen ehdottomasti tasa-arvoihmisiä. - ateistix
Miksi kirkkoon menisin, jos vaikka jotkut sukulaiset menisivätkin. Omapa on asiansa.
Ei.
Perheitä on monenlaisia. Esität kovin stereotypisen perheenmallin. - pekka-
1) Jos teidän suvussanne on ollut perinteenä mennä joulukirkkoon, niin haluatte mennä sinne koska perinteen noudattaminen on teille niin tärkeää?
- Kävin joulukirkossa aamun ensimmäisessä jumalanpalveluksessa vielä 20 vuotta sitten. Nyt en enää käy, ei ole tärkeää enkä tunne sen olevan osa omaa identiteettiäni.
- Ei todellakaan. Kaikki mahdollinen "me he" jaottelu vain lisää konfliktien, suvaitsemattomuuden ja väkivallan riskiä.
- En ole, jokainen parisuhde löytää oikean tavan toimia.>>>Haluan ymmärtää paremmin ateisteja ja siksi esitän teillä kysymyksiä. Onko teille tärkeää henkilökohtaisesti tärkeää kunnioittaa vanhempien sukupolvien tapoja.>1) Jos teidän suvussanne on ollut perinteenä mennä joulukirkkoon, niin haluatte mennä sinne koska perinteen noudattaminen on teille niin tärkeää.>2) Onko teille Suomalaisuus ja isänmaallisuus omaa hyvinvointianne tärkeämpi arvo?>3) Oletteko perinteisten sukupuoliroolien kannattajia? Onko naisella päätösvalta kodin sisällä ja miehellä perheenpäätösvalta kodin ulkopuolisissa asioissa?
- Näin mennään
Olet saanut paljon vastauksia. Mitäpä, jos itse vastaisit samankaltaisiin kysymyksiin.
1) Jos suvussasi on joku tai joitakin, jotka käyvät moskeijassa rukoilemassa muslimien tapaan, kunnioitatko heidän perinteisiä tapojaan menemällä mukaan, vaikka kerran vuodessa?
2) Hyväksytkö erilaisuuden ja sallit heille samat ihmis-, ja kansalaisoikeudet kuin muillekin?
3) Miten reagoisit, jos lähisukulaisesi sanoisi olevan homoseksuaali? Hyväksyisitkö asian ja antaisit hänen elää kuten parhaaksi näkee ja kohtelisit häntä edelleen tasavertaisesti kuten aikaisemminkin?- kiva uskis
Toki. Tässä vastauksia.
1) Varmasti lähtisin mukaan, mutta en ryhtyisi mihinkään sellaiseen seremoniaan jonka oma uskontoni kieltää. Ateisteillahan ei ole mitään uskontoa jonka säännöt erikseen kieltävät osallistumaan riitteihin ja kulttimenoihin. Siis ateisteilla ei ole heitä itseään korkeampaa auktoriteettia, joka kieltäisi heiltä tietyt seremoniat, eli he saavat vapaasti päättää. Teistinä minulla ei ole yhtä suurta vapautta, joten osallistuisin vain kaikkiin niihin riitteihin, jotka eivät minun tietääkseni ole kiellettyjä.
2) tietenkin
3) Olisin surullinen, koska homoseksuaaleja syrjitään todella paljon, eikä heidän elämä ole helppoa. Paljon helpommalla pääsee kun on hetero. Hyväksyisin homoseksuaalisuuden, koska ei asialle mitään voi ja rukoilisin hänelle voimia.
"Haluan ymmärtää paremmin ateisteja ja siksi esitän teillä kysymyksiä."
- - Luin jo kysymyksesi ja valitettavasti joudun kertomaan huonoja uutisia: Kysymyksesi eivät millään tavoin koske ateismia.
Mutta vastataan kumminkin :)
"Onko teille tärkeää henkilökohtaisesti tärkeää kunnioittaa vanhempien sukupolvien tapoja."
- - Henkilökohtaisesti ei. Ymmärrän että aiemmilla sukupolvilla voi olla omia tapojansa ja kunhan nämä tavat eivät ole muille haitaksi, niin en näe mitään ongelmaa näiden tapojen vaalimisessa.
"1) Jos teidän suvussanne on ollut perinteenä mennä joulukirkkoon, niin haluatte mennä sinne koska perinteen noudattaminen on teille niin tärkeää."
- - Ei ole ollut. Diplomatian nimissä voin osallistua, mutta silloinkin painotan etten ole kristitty enkä normaalisti haluaisi häiritä kristittyjen keskinäisiä riittejä läsnäolollani.
"2) Onko teille Suomalaisuus ja isänmaallisuus omaa hyvinvointianne tärkeämpi arvo?"
- - Lyhyesti: Ei.
Isänmaallisuus ei ole edes minun arvojani. Valtio ei ole täydellinen eikä sen valtaa tai päätöksiä pidä purematta niellä. Jos Suomesta muovautuisi aggressiivinen fasistivaltio tai teokratia, niin silloin Suomi olisi minulle vihollisvaltio.
Suomalaisuudestani: Olen suomalainen, koska vanhempani ovat suomalaisia ja minä satuin syntymään Suomeksi tunnetulla maantieteellisellä ja kansallisella alueella. Minä en ole millään tavoin 'saavuttanut' suomalaisuuttani.
"3) Oletteko perinteisten sukupuoliroolien kannattajia? Onko naisella päätösvalta kodin sisällä ja miehellä perheenpäätösvalta kodin ulkopuolisissa asioissa?"
- - Minä näen ihmiset sen vertaa yksilöllisinä olentoina ettei tuollaiset 'kastit' mielestäni kuulu nykyaikaan. Toisin sanoen, minä hylkään tuollaisen sukupuolikastituksen täysin.- goddeloos
Et noilla kysymyksillä saa ateismia valaisevia vastauksia, vain yksittäisten ateistien :)
1) Osa poppoosta käy kirkossa, iso osa ei. Johtunee siitä että valtaosa on ateisteja.
2) Ei
3) Kannatan perhettä. Se miten perhe parhaiten hoitaa homman kotiin on perheen oma asia. YH-isänä kaikki päätösvalta on minulla :p - miss ei kirj.
"Haluan ymmärtää paremmin ateisteja ja siksi esitän teillä kysymyksiä."
Et sinä noilla kysymyksillä sen paremmin taida ateisteja ymmärtää jos et nytkään ymmärrä. Lukematta muiden vastauksia taitaa vastausten kirjo olla hyvinkin erilainen
Mutta tässä mun vastaukset.
1. Ei ole ollut perinne ja jos olisi ollutkin niin tuskin enää menisin. Lapsena olisi tainnut olla turha vastaankaan harata.
2. En ole isänmaallinen. Minulle ei ole väliä missä asun kunhan on töitä, ystäviä ja maassa hyvä elää. Oma hyvinvointi siis tärkeämpi.
3. En. Kukin taplaa tyylillään.- -
atte on vajukki
>>Onko teille tärkeää henkilökohtaisesti tärkeää kunnioittaa vanhempien sukupolvien tapoja.>1) Jos teidän suvussanne on ollut perinteenä mennä joulukirkkoon, niin haluatte mennä sinne koska perinteen noudattaminen on teille niin tärkeää.>2) Onko teille Suomalaisuus ja isänmaallisuus omaa hyvinvointianne tärkeämpi arvo?>3) Oletteko perinteisten sukupuoliroolien kannattajia? Onko naisella päätösvalta kodin sisällä ja miehellä perheenpäätösvalta kodin ulkopuolisissa asioissa?
- vapaus vallitkoon
Sukulaisia ei ole paljon. Rakastan kyllä juuri niitä juhlia, tapoja ja perinteitä, joita lapsuudessani 50-luvulla ja 60-luvulla oli. Joulukin oli kuin perinteisissä postikorteissa: maalaismaisema, paljon lunta, harmaita tollejä, suomenhevosella mentiin joulu- ja Tapaniajelulle, koulujen joulujuhlat.,kotona tehdyt jouluvalmistelut.
Nyt aikuisena on muodostunut traditio viettää esim,joulua, juhannusta ja pääsiäistä tavalla , joista ei mielellään poikkea, mikäli työ, olosuhteet ja elämäntilanne eivät pakota. Jokainen luo ne omat perinteensä. Vaikka olen aktiiviuskovainen ja käyn kirkossa ja palveluksissa, niin esim. jouluna en välttämättä kaipaa kirkkoon ja ihmisten pariin: sehän on sitä meikäläisen arkea jo muutenkin!
Arvostan isänmaatani ja olen luotu suomalaiseksi. Myös sukupuoliroolit ym. saa itsekukin perheessä määritellä ja elää kuin parhaiten itsekullekin sopii. Itselläni on eräs ystäväpariskunta ja perheessä mies tekee enemmän perinteisesti naisten töitä, miehellä ei ole edes ajokorrtia autosta puhumattakaan. Vaimo on se jolta paremmin käy asunnon asioiden hoito, laskujen maksut (mies rahallisesti kyllä osallistuu). Ovat uskovaisia, mutta tuo "työjako" luonnistuu heillä erittäin hyvin. - Humanistisesti
Uskovaiset haluavat hegemonistisesti
pitää yllä agressiivista perinnettä,
jonka mukaan kouluissa ihmisten pitäisi
lastensa nähden ja kanssa
omasta uskonnostaan ja omatunnostaan huolimatta
nousta seisomaan seuraavassa
uskonnollisen virren eli lauletun rukouksen kohdassa:
"Nyt Jumalalle kunnia,
kun antoi ainoon Poikansa.
Siit enkelitkin riemuiten
veisaavat hälle kiitoksen."
Islamilaiseissakaan maissa ei oleteta, ett'ä
vääräuskoiset ja uskonnottomat ryhtyisivät
polvirukouksiin.- kiva uskis
Minusta olet vain yliherkkä kun noin ajattelet. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
- Humanistisesti
kiva uskis kirjoitti:
Minusta olet vain yliherkkä kun noin ajattelet. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
Enkeli taivaan...-virren lisäksi ilmeisesti myös
Maa on niin kaunis -virressä on joku seisaalleennousukohta,
ja eikös vain Metropolia AMK:n valmistujaisjuhlassa,
ainakin terveydenhoitoalalla, ollut semmoinen ohjelmassa.
Tuostä jälkimmäisestävirrestä oli taannoin myös
Mao on niin kaunis, kirkas Kiinan taivas... versio,
ja kai siellä Kiinassakin noustiiin seisomaan
väillä Maon palvonnassa... muttei ehkä enää,
vaan en sijaan meillä täällä maltillisessa
evl-Suomessa noustaan...
Joku ristiäistilaisuus on sikäli taas eri juttu,
että jos pehe on kutsunut sen papin ja toisaalta sut,
niin vieraana sä voit kohteliaisuudesta osallistua siten
että nousee seisomaan seremonian ajaksi,
siis kunnioituksesta perhettä kohtaan eikä uskontoa.
Sen sijaan koulu tai AMK on verovaroilla toimiva
julkisen palvelun laitos, ja sen toimintaan ei pitäisi kuulua
uskonnon harjoittaminen ylipäätään eikä varsinkaan
hihhlointi ja ylistys seisomaan nousten.
- tvssäkaikkiontoisin
poistoon tämäkin roska!
- immuuni
1) En ole käynyt joulukirkossa pitkään aikaan. Viimeksi kävin serkkuni häissä.
2) Ei ole. En ole yhtään isänmaalinen ihminen. H
3) En ole.
ja olen ateisti
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134525Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3133457Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363366Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112519Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182505- 2622102
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2961645- 901590
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi441346Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81153