Hei!
Onko tietoa, missä ja milloin Suomen Zeitgeist-liike pitää kokouksen tänä vuonna 2011? Liikkeen sivut (zeitgeist.fi) on hukuksissa, tai ainakin oma koneeni ilmoittaa, ettei sivuja löydy jne.
Jos jollain on muutakin tietoa suomalaisesta Zeitgeist-liikkeestä, niin minua kiinnostaisi tietää. Yritän tässä löytää asiallista tietoa, joten pilailijat älkää vaivautuko, pyydän.
Hyvää tätä vuotta kaikille! =)
Zeitgeist
14
536
Vastaukset
Voinet ottaa yhteyttä tämän leffanäytössysteemin puuhamiehiin lähimpänä kotipaikkakuntaasi:
http://zeitgeist.fi/- tuon Z
liikkeen perustana oleva elokuva ei ole mikään tieteen riemuvoitto?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Zeitgeist_(elokuva)#Asiavirheet
Yritin aikoinaan katsoa ko. leffaa mutta en jaksanut sitä alkua pidemmälle seurata. Näytti yritykseltä perustaa uusi poliittis-mystinen nettiuskonlahko, sellaisena se aivan varmasti onnistuneekin.
Toivottavasti esim. Oulun tiedemaassa elokuvan loppuun on yhdistetty keskustelutilaisuus, jossa voisi mahdolliset uudet tieteelliset asiavirheet nostaa heti esille. Itse en tosin taida jaksa mennä katsomaan.
- Anni -77
Terve taas!
Kiitos Kollimaattori ja Tuon Z, sain ainoastaan teiltä vastaukset, joten olen hyvilläni.
Itse olen lähinnä utelias tämän Zeitgeist-liikkeen tiimoilta. En tunnustaudu hihhuliksi enkä kommuuni-hipiksi enkä edes lahkolaiseksi, joiksi liikkeen aktivisteja yleensä nimitellään. Olen ihan tavallinen tyttö siinä mielessä, että olen mukana yhteiskunnan pyörityksessä siinä missä (lähes) kaikki muutkin. Olen opiskellut monia vuosia, nyt pakerran työelämässä, huollan perhettä ja olen velkainen.
Nuo uskon asiat Zeitgeistissa ja niiden kumoamiset eivät minua hetkauta. Minusta uskonnot ovat.. hmm, miten sen nyt muotoilisi neutraalisti.. tavallaan selityksiä kuolemalle, siis jonkinlaisia lohdunsuojia maailman tapahtumille. Ajattelen, että nykyään kristinuskon kaltaista uskontoa ei edes syntyisi, koska tiede selittää suurimman osan asioista niin perusteellisesti, että uskolle ei jäisi sijaa. Itse olen passiivinen ev.lut., ja yhä kirkossa, vaikken uskossa.
Jotkut pitävät nyky-yhteiskuntaa pankkeineen ja oravanpyörineen eräänlaisena nykyihmisen uskontona, tyyliin raha=uskonto, sitä palvotaan ja siitä ei meinaa saada kyllikseen, rikkaita kumarretaan kuin ylipappeja jne. Kukin katsoo asioita omasta vinkkelistään, mutta mielestäni kaikkia asioita voi tulkita loputtomiin, jolloin alkuperäinen asia saa merkityksiä, joita sillä omalla syntyhetkellään ei ollut. Kuten nyt kristinuskokin. Raamatun tulkinta on minusta ylitulkintaa, ja siitä on tehty tahallaan vaikeaa, ainakin minä menen sekaisin kaikista jakeista, luvuista ja mitä kukakin sanoi ja millä aikakaudella... Ja näitä kertomuksia sitten yritetään selittää milloin mitenkin, ja lopulta keskusteluille tulee lopetus, kun joku arvostettu kirkonjäsen sanoo, että "meidän ihmisten on mahdotonta ymmärtää itse Jumalaa, koska häntä ja hänen tekojaan ei voi käsittää kukaan". Sellaiseen on kenenkään paha enää jankuttaa vastaan, ja tähän kaikki keskustelut ja epäilyt tyssää. Tylsää.
Mutta se, mistä OLEN kiinnostunut, on Zeitgeist-Addendumin sanoma. Siis yhteiskunta ilman rahajärjestelmää. Minua ravistelee ajatus, että tälläkin hetkellä maailman valtioilla olisi mahdollisuudet valmiina, siis varaa, pelastaa koko maapallo, siis kouluttaa, ruokkia, antaa terveydenhoitoa, vähentää päästöjä, mutta näin vaan ei tehdä. Se, jos mikä, on ajattelemisen arvoinen asia. Valkoisen Talon päämies ja kehitysmaan karjapaimen, kaksi yhtä arvokasta ihmistä. Molemmilla samat oikeudet ja molemmilla intohimo elämiseen. Mutta silti.. toinen nauttii ylellisestä elämäntavastaan, kun taas toinen taistelee olemassaolostaan. Miten tämä on mahdollista?
Jos Zeitgeist-liike tarjoaa näihin juttuihin vaihtoehdon nykyiselle tilanteelle, niin minä todellakin kannatan sitä ja olen mukana sen kehittämisessä. Minulta se ei vie mitään pois, mutta voin saada tilalle jotain mittaamattoman verran parempaa: ihmisten tasa-arvon ja paremman maailman. Ei hassumpaa.
Minua voi vapaasti haukkua aivopestyksi, mutta itse en näin koe. Teknologian kehitys on mielenkiintoista ja haluan olla mukana sen minkä osaan ja voin. En ole insinööri, mutta en myöskään sossun rahoilla elävä pilvenpössyttelijä, joka haluaa vain helpon elämän, jonka jotkut muut ovat visioineet ja kehittäneet.. Olen tavallinen edelleen, mutta silti erittäin kiinnostunut tästä Zeitgeistin tarjoamasta vaihtoehdosta, koska parempaakaan ei ole mistään vielä eteen tullut, ja olen kyllästynyt nykyiseen läntisen maailman menoon.
Heippa Kollimaattori ja Tuon Z, ja hyvää jatkoa!!
edit. en luokittele kaikkia sosiaalitoimistossa asioivia pilven polttelijoiksi, esimerkkini oli kärjistetty kuvaus- joniaiki
Hei :) Lueskelin tässä näitä kommentteja, ja olen itse Oulun Zeitgeist-liikkeen jäsen, ja mukana järjestämässä tuota. Olen opiskelemassa teknologiapainotteiseksi luokanopettajaksi nyt kolmatta vuotta.
Kirjoitan viestini siltä arvopohjalta, että mielestäni ihmisten tulisi pyrkiä luomaan maailmasta mahdollisimman paljon onnellisuutta ja iloa tuottava, sekä itselle että muille, nykyhetkeen ja niin pitkäksi aikaa tulevaisuuteen kuin mahdollista. Onnellisuutta taas tutkitusti tuo eniten seuraavat asiat: fyysisten tarpeitten täyttäminen (ruoka, vesi, lepo, turvallisuus yms.), Ihmissuhteet, Toisten ihmisten auttaminen, vapaus, itsensä toteuttaminen ja mielenrauha. Jos et voi yhtyä tähän arvomaailmaani, niin tekstini ei puhuttele sinua.
Tuo ensimmäinen Zeitgeist - elokuva on todella kaukana liikkeen tavoitteista, ja ajatuksista. Myönnettäköön, että siinä on käytetty arveluttavia lähteitä ja väitteiden todenperäisyys on kyseenalainen, enkä niihin suoriltaan itsekkään usko. Edelliseen puhujaan yhtyen olen samoilla linjoilla uskonnon suhteen. Tosin en mene sanomaan, ettei uskonnolle enää olisi tarvetta, vaikka tiede kehittyykin huimaa vauhtia. Uskonto voi olla todella ihmisiä voimaannuttava ja yhdistävä mikäli kaikkien uskontojen perussanoma nostettaisiin esille. Tällä hetkellä olen Ev.lut, mutta mm. saatanan olemassaolo ja helvetti, ovat asioita joita en niele, samoin kuin monet muut tieteen valossa hulluhkot asiat (mm. enkelit ja nooan-arkki, jossa kaikkia eläinlajeja 2). Voisikin sanoa, että en ole uskossa. Tosin maailmanuskonto Baha'i, johon olen viimeaikoina tutustunut, toteuttaa arvomaailmaani todella hyvin, en kerro siitä nyt enempää, sillä se olisi jo toisen viestin aihe.
Samoin, kuin Anni-77 olen kiinnostunut järkevämmän yhteiskuntamallin kehittelemisestä kaikille ihmisille. Teknologiaa ahkerasti seuraavana olen vakuuttunut, että meillä olisi suureen osaan maailman ongelmista ratkaisut ja osaaminen olemassa, tarvitaan vain tahtoa niiden toteuttamiseen, joka nykyään puuttuu. Ongelmat luovat työpaikkoja ja rahaa yrityksille. Olen lukenut maailman epäkohdista mm. siitä että vajaa 10% ihmisistä omistaa yli 80% kaikesta, ja paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki maat ovat pahasti veloissa. 34 000 lasta kuolee joka päivä ehkäistävissä oleviin tauteihin. Ihmiset sairastelevat,ovat masentuneita ja väsyneitä, mikä olisi täysin vältettävissä oikealla ruokavaliolla, ei lääketeollisuuden miljardibisneksellä. Myös työttömyys ja muut ongelmat tulevat kasvamaan hurjasti parin seuraavan vuoden aikana. Jos haluaa tästä nopeaa osviittaa niin youtubessa maailman kenties tunnetuimman (ja luotettavimman) trendianalyytikon Gerald Celenten kuvaus tästä vuodesta voi sykähdyttää. http://www.youtube.com/watch?v=GGC7zRxo8k0 (Kyseessä on Amerikkaa koskeva ennustus, mutta globaali rahatalous tuo ongelmat meillekkin). Tämän lisäksi, kaikki politiikassa mukana olevat, tai sitä tarkasti seuraavat joiden kanssa olen jutellut, ovat sanoneet nykyisen poliittisen järjestelmän olevan todellinen irvikuva demokratiasta. Onkin helppo olla poliittinen ateisti. Oikeasti? Kuinka masentavaa, jos ihmiset laitetaan äänestämään tiettyjen ryhmien etuja ajavia puolueita. Joiden päätökset kuitenkin lopulta sanelee rahatalousjärjestelmämme sanelema linja, joka lyödään läpi puoluekurilla. Tämä antaa valheellisen hallinnan tunteen äänestävälle ihmiselle. - joniaiki
joniaiki kirjoitti:
Hei :) Lueskelin tässä näitä kommentteja, ja olen itse Oulun Zeitgeist-liikkeen jäsen, ja mukana järjestämässä tuota. Olen opiskelemassa teknologiapainotteiseksi luokanopettajaksi nyt kolmatta vuotta.
Kirjoitan viestini siltä arvopohjalta, että mielestäni ihmisten tulisi pyrkiä luomaan maailmasta mahdollisimman paljon onnellisuutta ja iloa tuottava, sekä itselle että muille, nykyhetkeen ja niin pitkäksi aikaa tulevaisuuteen kuin mahdollista. Onnellisuutta taas tutkitusti tuo eniten seuraavat asiat: fyysisten tarpeitten täyttäminen (ruoka, vesi, lepo, turvallisuus yms.), Ihmissuhteet, Toisten ihmisten auttaminen, vapaus, itsensä toteuttaminen ja mielenrauha. Jos et voi yhtyä tähän arvomaailmaani, niin tekstini ei puhuttele sinua.
Tuo ensimmäinen Zeitgeist - elokuva on todella kaukana liikkeen tavoitteista, ja ajatuksista. Myönnettäköön, että siinä on käytetty arveluttavia lähteitä ja väitteiden todenperäisyys on kyseenalainen, enkä niihin suoriltaan itsekkään usko. Edelliseen puhujaan yhtyen olen samoilla linjoilla uskonnon suhteen. Tosin en mene sanomaan, ettei uskonnolle enää olisi tarvetta, vaikka tiede kehittyykin huimaa vauhtia. Uskonto voi olla todella ihmisiä voimaannuttava ja yhdistävä mikäli kaikkien uskontojen perussanoma nostettaisiin esille. Tällä hetkellä olen Ev.lut, mutta mm. saatanan olemassaolo ja helvetti, ovat asioita joita en niele, samoin kuin monet muut tieteen valossa hulluhkot asiat (mm. enkelit ja nooan-arkki, jossa kaikkia eläinlajeja 2). Voisikin sanoa, että en ole uskossa. Tosin maailmanuskonto Baha'i, johon olen viimeaikoina tutustunut, toteuttaa arvomaailmaani todella hyvin, en kerro siitä nyt enempää, sillä se olisi jo toisen viestin aihe.
Samoin, kuin Anni-77 olen kiinnostunut järkevämmän yhteiskuntamallin kehittelemisestä kaikille ihmisille. Teknologiaa ahkerasti seuraavana olen vakuuttunut, että meillä olisi suureen osaan maailman ongelmista ratkaisut ja osaaminen olemassa, tarvitaan vain tahtoa niiden toteuttamiseen, joka nykyään puuttuu. Ongelmat luovat työpaikkoja ja rahaa yrityksille. Olen lukenut maailman epäkohdista mm. siitä että vajaa 10% ihmisistä omistaa yli 80% kaikesta, ja paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki maat ovat pahasti veloissa. 34 000 lasta kuolee joka päivä ehkäistävissä oleviin tauteihin. Ihmiset sairastelevat,ovat masentuneita ja väsyneitä, mikä olisi täysin vältettävissä oikealla ruokavaliolla, ei lääketeollisuuden miljardibisneksellä. Myös työttömyys ja muut ongelmat tulevat kasvamaan hurjasti parin seuraavan vuoden aikana. Jos haluaa tästä nopeaa osviittaa niin youtubessa maailman kenties tunnetuimman (ja luotettavimman) trendianalyytikon Gerald Celenten kuvaus tästä vuodesta voi sykähdyttää. http://www.youtube.com/watch?v=GGC7zRxo8k0 (Kyseessä on Amerikkaa koskeva ennustus, mutta globaali rahatalous tuo ongelmat meillekkin). Tämän lisäksi, kaikki politiikassa mukana olevat, tai sitä tarkasti seuraavat joiden kanssa olen jutellut, ovat sanoneet nykyisen poliittisen järjestelmän olevan todellinen irvikuva demokratiasta. Onkin helppo olla poliittinen ateisti. Oikeasti? Kuinka masentavaa, jos ihmiset laitetaan äänestämään tiettyjen ryhmien etuja ajavia puolueita. Joiden päätökset kuitenkin lopulta sanelee rahatalousjärjestelmämme sanelema linja, joka lyödään läpi puoluekurilla. Tämä antaa valheellisen hallinnan tunteen äänestävälle ihmiselle.Vanhempi tuttavani, joka on opiskellut valtiotieteiden maisteriksi, ja ollut 8 vuotta tulevaisuustutkimuksessa, on vahvistanut mm. Zeitgeist Addendumissa olevan talouspommittajan kertomukset, kuin myös monet muut maailman epäkohdat, joita ei valtavirtamediasta saa, mutta netistä penkomalla löytää. Olen keskustellut maailman asioista monen paljon itseäni oppineemman kanssa, ja yksi asia on varma. Nykyjärjestelmä on mätä, ja se rajoittaa ihmisiä ja on äärimmäisen haitallinen kaikelle elävälle.
Tällä hetkellä koen The Venus Projectin tarjoaman resurssitalouden parhaana vaihtoehtona, mikä meillä on. Kyseinen talousmalli ei ole täydellinen, mutta varmasti paljon parempi kuin nykyinen, ja siihen suuntaan tulisi pyrkiä. En usko, että ihmiskunta tulee ikinä saavuttamaan utopian kaltaista täydellistä yhteiskuntaa. Evoluutiota tapahtuu kaikilla aloilla, emme siis voi olettaa saavuttavamme staattista pysyvää tilaa missään. Tavoitteena olisikin viedä kehitystä eteenpäin. Pessimismi on ainoa vihollinen tässä tavoitteessa. Ainoa mikä on ikinä, IKINÄ, muuttanut asioita on asialleen omistautunut ihminen tai ihmisryhmä (Esim. Luomalla uuden teknisen innovaation, tai ajamalla oikeudenmukaisempia linjauksia läpi). The Zeitgeist movement on nähdäkseni tällä hetkellä paras kanava, jonka kautta paremman maailman puolesta vaivaa näkevät ihmiset voivat organisoitua ja toimia. Tavoitteena on pureutua perimmäisiin ongelmien syihin, tiedottaa niistä ja tarjota vaihtoehtoja, sen sijaan että keskityttäisiin oireisiin, niinkuin perinteisillä organisaatioilla on tapana (Hyvää ja tärkeää työtä tietenkin hekin esim. Amnestyllä tekevät :) ). Me koitamme vain tehdä heidän työnsä pitemmällä aikavälillä vähemmän tarpeelliseksi. Vajaa 500 000 rekisteröitynyttä kannattajaa reilussa 2 vuodessa on mielestäni hyvin.
Mikäli haluaa tietää Zeitgeist-liikkeestä ja siitä mitä se ajaa, niin suosittelen katsomaan seuraavan suht. lyhyen ja ytimekkään esityksen :) http://prezi.com/bxsarz93qp9s/z-kooste/
Helpolla toki pääsee jos katsoo ensimmäisen Zeitgeistin ja toteaa asian huuhaaksi.
Uskon (ja toivon), että tulevassa Moving Forward - elokuvassa on panostettu kunnolla asioiden totuudenmukaisuuteen. Elokuvassa on paljon eri alojen asiantuntijoita ja kyseessä on kuitenkin elokuva, jonka odotukset ovat korkealla, ja jota kriitikotkin tulevat ankarasti vahtimaan (mikä on hyvä, sillä aina tulee olla kriittinen, ja skeptikot varmistavat että asiat mietitään mahdollisimman monelta kantilta.). Mikäli näkisin joskus, että Zeitgeist-liike tai The Venus Project eivät toteuttaisikaan arvomaailmani mukaista maailmaa, niin eroaisin. En halua olla fanaattinen missään, enkä sokea muiden tarjoamille vaihtoehdoille.
Pidämme keskustelutilaisuuden Tietomaan lähellä sijaitsevassa Kruunumakasiinissa tai sen alakerrassa olevassa Pubissa elokuvan jälkeen. Siellä voi esittää mahdollisia kysymyksiä, ja tuoda kriittisiä näkemyksiä esille. Itse ainakin olen mielissäni jos jollakin on esittää perusteltua kritiikkiä. Siinä voi aina itse oppia samalla.
Loppuun mainostus:
- Keskiviikkona 12.1.11. on Vihreän Puolueen järjestämä Ravintelivalistusiltama "Linja 25" -nimisessä pubissa keskustassa. Aiheena "Mikä on Zeitgeist-liike?". Luento alkaa 19:00 ja loppuu viimeistään 21:00.
Ja vielä
- Lauantaina 15.1.11 klo 18.00 Tietomaan jättielokuvasalissa Zeitgeist - Moving Forward maailman ensi-ilta.
Liput 5e. Mikäli haluaa varmistaa paikkansa niin ennakkovaraus zeitgeist.fi - joniaiki
joniaiki kirjoitti:
Vanhempi tuttavani, joka on opiskellut valtiotieteiden maisteriksi, ja ollut 8 vuotta tulevaisuustutkimuksessa, on vahvistanut mm. Zeitgeist Addendumissa olevan talouspommittajan kertomukset, kuin myös monet muut maailman epäkohdat, joita ei valtavirtamediasta saa, mutta netistä penkomalla löytää. Olen keskustellut maailman asioista monen paljon itseäni oppineemman kanssa, ja yksi asia on varma. Nykyjärjestelmä on mätä, ja se rajoittaa ihmisiä ja on äärimmäisen haitallinen kaikelle elävälle.
Tällä hetkellä koen The Venus Projectin tarjoaman resurssitalouden parhaana vaihtoehtona, mikä meillä on. Kyseinen talousmalli ei ole täydellinen, mutta varmasti paljon parempi kuin nykyinen, ja siihen suuntaan tulisi pyrkiä. En usko, että ihmiskunta tulee ikinä saavuttamaan utopian kaltaista täydellistä yhteiskuntaa. Evoluutiota tapahtuu kaikilla aloilla, emme siis voi olettaa saavuttavamme staattista pysyvää tilaa missään. Tavoitteena olisikin viedä kehitystä eteenpäin. Pessimismi on ainoa vihollinen tässä tavoitteessa. Ainoa mikä on ikinä, IKINÄ, muuttanut asioita on asialleen omistautunut ihminen tai ihmisryhmä (Esim. Luomalla uuden teknisen innovaation, tai ajamalla oikeudenmukaisempia linjauksia läpi). The Zeitgeist movement on nähdäkseni tällä hetkellä paras kanava, jonka kautta paremman maailman puolesta vaivaa näkevät ihmiset voivat organisoitua ja toimia. Tavoitteena on pureutua perimmäisiin ongelmien syihin, tiedottaa niistä ja tarjota vaihtoehtoja, sen sijaan että keskityttäisiin oireisiin, niinkuin perinteisillä organisaatioilla on tapana (Hyvää ja tärkeää työtä tietenkin hekin esim. Amnestyllä tekevät :) ). Me koitamme vain tehdä heidän työnsä pitemmällä aikavälillä vähemmän tarpeelliseksi. Vajaa 500 000 rekisteröitynyttä kannattajaa reilussa 2 vuodessa on mielestäni hyvin.
Mikäli haluaa tietää Zeitgeist-liikkeestä ja siitä mitä se ajaa, niin suosittelen katsomaan seuraavan suht. lyhyen ja ytimekkään esityksen :) http://prezi.com/bxsarz93qp9s/z-kooste/
Helpolla toki pääsee jos katsoo ensimmäisen Zeitgeistin ja toteaa asian huuhaaksi.
Uskon (ja toivon), että tulevassa Moving Forward - elokuvassa on panostettu kunnolla asioiden totuudenmukaisuuteen. Elokuvassa on paljon eri alojen asiantuntijoita ja kyseessä on kuitenkin elokuva, jonka odotukset ovat korkealla, ja jota kriitikotkin tulevat ankarasti vahtimaan (mikä on hyvä, sillä aina tulee olla kriittinen, ja skeptikot varmistavat että asiat mietitään mahdollisimman monelta kantilta.). Mikäli näkisin joskus, että Zeitgeist-liike tai The Venus Project eivät toteuttaisikaan arvomaailmani mukaista maailmaa, niin eroaisin. En halua olla fanaattinen missään, enkä sokea muiden tarjoamille vaihtoehdoille.
Pidämme keskustelutilaisuuden Tietomaan lähellä sijaitsevassa Kruunumakasiinissa tai sen alakerrassa olevassa Pubissa elokuvan jälkeen. Siellä voi esittää mahdollisia kysymyksiä, ja tuoda kriittisiä näkemyksiä esille. Itse ainakin olen mielissäni jos jollakin on esittää perusteltua kritiikkiä. Siinä voi aina itse oppia samalla.
Loppuun mainostus:
- Keskiviikkona 12.1.11. on Vihreän Puolueen järjestämä Ravintelivalistusiltama "Linja 25" -nimisessä pubissa keskustassa. Aiheena "Mikä on Zeitgeist-liike?". Luento alkaa 19:00 ja loppuu viimeistään 21:00.
Ja vielä
- Lauantaina 15.1.11 klo 18.00 Tietomaan jättielokuvasalissa Zeitgeist - Moving Forward maailman ensi-ilta.
Liput 5e. Mikäli haluaa varmistaa paikkansa niin ennakkovaraus zeitgeist.fihttp://keskustelu.suomi24.fi/node/9586485
Löysin täältä ytimekkään keskustelun avauksen otsikolla "Ovatko maailmantalouden tutkijat sokeita?".
Kuten tuossa hyvin esitetään, voi olla perinteisen maalmantalouden keinoin vaikea ratkaista tulevia ongelmia. Parempaan pyritään :)
- minäitsr943
Jeps hyvä dokkari olikin :) suosittelen
Odottelen sitä, että joku väsää tasokkaan pdf-dokumentin resulssitalouden teoriasta ja mitä reittiä siihen, siis resurssitalouteen, voitaisiin päästä.
- naamapalmu2323287423
Kai te tajuatte ettei zeitgeist tule ikinä toimimaan
- 8+18
Kulttilaislle ei kannata mesota, se vain vahvistaa niiden uskoa.
miksi ei? . Se on fakta, että muutos tulee tapahtumaan, koska kehitys ei voi jatkua loputtomiin, sillä jos jollain määrällä on esimerkiksi vuotuinen kasvu 7 % se tarkoittaa, että määrä tuplaantuu aina 10 vuoden välein (1.07^10=2) ja tällöin vain sadassa vuodessa alkuperäinen määrä 1024 kertaistuu (10 kertaa tuplaantuu, josta 2^10=1024). Nykyään talouden vuotuinen kehitys on vähintään 2-3 %, mikä tarkoittaa, että talouden pitää tuplaantua aina 35 vuoden välein.Hmm. Jossain vaiheessa se lähtee laskuun ja se on tässä yhteiskuntamallissa fakta. Eli tästä voi päätellä, että pitää luoda kestävä yhteiskunta jossa ei ole kasvua.
Nämä ovat faktoja, joten kaikesta muusta voi väitellä, mutta näistä ei voi. Zeitgeist-liikkeessä on hyvää se, että se huomio näitä asiota (en väitä kuitenkaan, että Zeitgeist-liike olisi absoluuttinen totuus). Kun sä väität, että ei tule onnistumaan, niin mitä sä tarkoitat: tiedätkö minkälainen maailma tulee olemaan. Parempi olisi sanoa, että en tiedä tuleeko se tapahtumaan. Sä heität väitteen ilman perusteluja, se on huono tapa, sillä ilman perusteluja se on vain mielipide. Mielipiteet ovat turhia, koska ne eivät ole rakentavia.davettaja kirjoitti:
miksi ei? . Se on fakta, että muutos tulee tapahtumaan, koska kehitys ei voi jatkua loputtomiin, sillä jos jollain määrällä on esimerkiksi vuotuinen kasvu 7 % se tarkoittaa, että määrä tuplaantuu aina 10 vuoden välein (1.07^10=2) ja tällöin vain sadassa vuodessa alkuperäinen määrä 1024 kertaistuu (10 kertaa tuplaantuu, josta 2^10=1024). Nykyään talouden vuotuinen kehitys on vähintään 2-3 %, mikä tarkoittaa, että talouden pitää tuplaantua aina 35 vuoden välein.Hmm. Jossain vaiheessa se lähtee laskuun ja se on tässä yhteiskuntamallissa fakta. Eli tästä voi päätellä, että pitää luoda kestävä yhteiskunta jossa ei ole kasvua.
Nämä ovat faktoja, joten kaikesta muusta voi väitellä, mutta näistä ei voi. Zeitgeist-liikkeessä on hyvää se, että se huomio näitä asiota (en väitä kuitenkaan, että Zeitgeist-liike olisi absoluuttinen totuus). Kun sä väität, että ei tule onnistumaan, niin mitä sä tarkoitat: tiedätkö minkälainen maailma tulee olemaan. Parempi olisi sanoa, että en tiedä tuleeko se tapahtumaan. Sä heität väitteen ilman perusteluja, se on huono tapa, sillä ilman perusteluja se on vain mielipide. Mielipiteet ovat turhia, koska ne eivät ole rakentavia.Kasvu? Mitattuna millä yksiköillä? No "talouskasvu" rahassa mitattuna voi periaatteessa jatkua hyvin pitkään rajallisten luonnonvarojen suljetussa järjestelmässäkin koska tuotteiden ja palveluiden jalostusastetta ja -arvoa voi kasvattaa ilman merkittävää luonnonraakaineiden kulutuksen kasvua.
Mutta yhdellä maapallolla ne rajat joskus tulee vastaan.
"Jossain vaiheessa se lähtee laskuun ja se on tässä yhteiskuntamallissa fakta."
Loogisesti ei. Voihan se kasvu vain pysähtyä, kun syystä tai toisesta kehitys on viety huippuunsa, ilman kuitenkaan mitään laskua.
"Eli tästä voi päätellä, että pitää luoda kestävä yhteiskunta jossa ei ole kasvua. "
Ei tätäkään. Pitää luoda yhteiskuntamalli, talousmalli, joka toimiakseen ei edellytä jatkuvaa kasvua (kuten nykyinen globaali pyramiidihuijaustalous), ja joka toimii hyvin myös nollakasvun tilassa hyväksyen hallitun kasvun.Yusa kirjoitti:
Kasvu? Mitattuna millä yksiköillä? No "talouskasvu" rahassa mitattuna voi periaatteessa jatkua hyvin pitkään rajallisten luonnonvarojen suljetussa järjestelmässäkin koska tuotteiden ja palveluiden jalostusastetta ja -arvoa voi kasvattaa ilman merkittävää luonnonraakaineiden kulutuksen kasvua.
Mutta yhdellä maapallolla ne rajat joskus tulee vastaan.
"Jossain vaiheessa se lähtee laskuun ja se on tässä yhteiskuntamallissa fakta."
Loogisesti ei. Voihan se kasvu vain pysähtyä, kun syystä tai toisesta kehitys on viety huippuunsa, ilman kuitenkaan mitään laskua.
"Eli tästä voi päätellä, että pitää luoda kestävä yhteiskunta jossa ei ole kasvua. "
Ei tätäkään. Pitää luoda yhteiskuntamalli, talousmalli, joka toimiakseen ei edellytä jatkuvaa kasvua (kuten nykyinen globaali pyramiidihuijaustalous), ja joka toimii hyvin myös nollakasvun tilassa hyväksyen hallitun kasvun.Ok myönnän olet oikeassa, mutta mun pointti on se, että todellisuudessa, kun puhutaan mistä tahansa kasvusta, niin suurin osa ihmisistä ei ymmärrä ekspotentiaalista kasvua. Esimerkiksi kun puhuttiin nuorten kasvavasta ylipainoisuudesta ja mainittiin, että viimeisen 20 vuoden aikana se on kasvanut 2 tai 3 kertaiseksi. Se tarkoittaa 3.5% - 5.6 % keskimääräistä vuotuista kasvua kohti liikalihavuuteen nuorten keskuudessa. Prosentit on tämän takia vaarallisia, kun osa ei ymmärrä niitä. Jos jaksat katsoa netistä videota, tämä on aika hyvä liittyen aiheeseen:
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY
kertoo tasaisen kasvun ongelmista. (Viisas äijä se kyl on)
kestää parisen tuntia.
Vielä täytyy mainita, kun tasaista kasvua tapahtuu ja kun se iskee seinään, niin todennäiköisesti kasvu muuttuu laskuksi. Ihan vain sen takia, että se määrä mikä on syntynyt ylittää alueen kapasiteetin ja kun tämä ei ilmenny heti kapasiteetin ylittyessä, niin se on luonnollistä, että se rupeaa palaamaan kohti tasapaino asemaa. Esimerkiksi bakteeri viljelmä kasvaa ekspotentiaalisesti, kunnes ravinto loppuu ja kohta kasvu muuttuu laskuksi.
"Eli tästä voi päätellä, että pitää luoda kestävä yhteiskunta jossa ei ole kasvua."
Tällä tarkoitin, että keskimääräinen kasvu ei tulisi olemaan nollaa suurempi tai pienempi, kun ollaan löydetty tasapaino luonnon välillä. Muuten koituu ongelmia, koska jos alkaa tasaista kasvua tai laskua tapahtumaan, niin jossain vaiheessa sitä muodostuu liikaa tai huomattavasti liian vähän, jos puhutaan konkreettisista asioista.
Arvostan sitä, että korjasit minun virheitä.
- Zeitgeist2011.6
Kai te tajuatte että nykyinen rahatalouteen perustuva yhteiskunta ei tule ikinä toimimaan loputtomiin.
Onko kiva nyt hyssytellä ja uskotella itselleen että kaikki on hyvin kunnes tämä rahatalouden kupla puhkeaa ja siitä välittömästi seuraavan paskasateen lietteet joutuu lapioimaan normaali kaduntallaaja. Ja tuo kupla tulee puhkeamaan ja maailman talous tulee alas ryminällä johon ei kukaan tavallinen ihminen ei ole varautunut.
Vai olisiko parempi jo alkaa suunnittelemaan vähän fiksumpaa yhteiskuntamallia jossa ihmistä voitas oikeasti kehittää eteenpäin niin teknologisesti kuin henkisesti?
Zeitgeist ja venus-projekti ei tarjoa mitään valmista pakettiratkaisua. ne eivät ole täydellisiä mutta parempia kuin nykyinen. Antavat hyvin suuntaa siihen mihin pitäs pyrkiä.
Ei pidä sanoa että se on mahdotonta. Mikää ei ole mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302295
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292188Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121559Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131464Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001131
- 171067
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18828Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks122798