Suupielten halkeamat

aloittelijavain111

Hei!

Aloin vältellä lihansyöntiä noin kuukausi sitten, koska halusin kokeilla kasvisruokavaliota. Kuitenkin noin pari viikkoa sitten suupieleni haavautuivat kipeästi ja ne ovat vieläkin haavoilla. Vanhempani olivat heti sitä mieltä, että kyseessä on B-vitamiinin puutostila, koska en syö lihaa.

Haluaisinkin kysyä minua kokeneemmilta kasvissyöjiltä, voiko lihan poisjättäminen todella noin nopeasti tuoda tällaiset oireet ja jos voi, mitä minun kannattaisi syödä, että saisin vaivan pois?

Kiitos vastauksista.

9

1035

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laktovegeilijä

Itse vuosien kasvissyöntikokemuksella törmään aina silloin tällöin samaan ongelmaan. Tämä on muistutus siitä etten ole muistanut syödä tarpeeksi monipuolisesti. Myös muuttaessani tilapäisesti ulkomaille, huomasin, että lohkeamia huuliin tuli useammin. Ei nimittäin ollut samoja tuttuja ruokatuotteita tarjolla.

Veikkaisin että kyse sinulla on b-vitamiinin puutteesta, tarkemmin b12-vitamiinia on vaikea saada kasvikunnan tuotteista. Ravintoarvot ovat minulla lääkärillä käydessä aina muuten kohdallaan, mutta b12 siellä aina suositellaan syötäväksi. Sitä on myös nykyään lisätty moniin eri tuotteisiin. Itse otan sen purkista (varmin tapa). Hyviä valmisteita on paljon, kannattaa apteekista kysellä ja selittää, että kasvissyönnin takia puutetta esiintyy helposti. Puutosta voi kuitenkin esiintyä myös lihansyöjillä (edelleen, jos ruokavalio ei ole monipuolinen) mutta vanhemmillesi voit osoittaa olevasi vastuullinen nuori kasvissyöjä, joka pitää huolen omasta terveydestään ja ravintoaineiden saannistaan ottamalla selvää asioista. En tiedä kuinka suuren osan eläinperäisistä tuotteista, olet jättämässä pois, mutta myös kalsiumin ja D-vitamiinin saannista kannattaa huolehtia. Tosin jälkimmäinen taitaa olla ihan koko kansan ongelma, ruokavalioon katsomatta.

Terveelliseen kasvissyöntiin on paljon oppaita esim. verkossa:
      http://www.animalia.fi/animalia-toimii/animalia-lehti/terveeelisesti-kasvissyöjäksi
      http://www.vegaaniliitto.fi/ksa/#Koostaminen

• Laktovegeilijä

En kuitenkaan ole lääkäri, joten mikäli vaiva jatkuu lisäravinteiden saannin jälkeenkin, suosittelen konsultointia ammattilaisella. En myöskään tiedä, kuinka nopeasti puutostila näkyy huulissa, mutta mahdollistahan on, ettet ole aiemminkaan saanut tarvittavaa määrää b-vitamiinia, ja nyt saat sitä vielä vähemmän ja siksi huulet nyt lohkeilevat.

• aloittelijavain111
        Laktovegeilijä kirjoitti:

En kuitenkaan ole lääkäri, joten mikäli vaiva jatkuu lisäravinteiden saannin jälkeenkin, suosittelen konsultointia ammattilaisella. En myöskään tiedä, kuinka nopeasti puutostila näkyy huulissa, mutta mahdollistahan on, ettet ole aiemminkaan saanut tarvittavaa määrää b-vitamiinia, ja nyt saat sitä vielä vähemmän ja siksi huulet nyt lohkeilevat.

Kiitoksia avusta:)
        Tutustun noihin laittamiisi linkkeihin ja käyn ostamassa sitä B12-vitamiinia jos se auttaisi.

• jomaki
    • 34

Hyvinkin mahdollista, sillä nyt noin mullakin kävi!!! Nyt oon jälleen palannut lihaisaampaan ruokavalioon, niin ei ole suupieliongelmaa. Luulin, että halkeamat liittyy stressiin, mutta toisaalta samat stressitekijät jyllää yhä, joten pakko liittyä ruokavalioon. Kiitos oivalluksesta ;)

• Voihan tuo tietysti johtua juuri B12-vitamiinista -varmaan johtuukin kun suupielet halkesivat juuri kun lopetit lihansyönnin. Olen kuitenkin itse lukenut, että nykyään suupielten halkeamat johtuvat harvoin vitamiinin puutoksesta, vaan bakteeritulehduksesta kun suupielissä on liikaa kosteutta yms. Minulle ainakin kävi näin, ihmettelin kun ei vitamiinitabletit eikä terveellinen ruokavalio auttanut tähän ongelmaan. Sainkin sitten avun ihan kotikonstein kortisonivoiteesta. Eli kannattaa kokeilla tällaistakin jos oireet eivät lievitä monipuolisesta ruokavaliosta huolimatta..

• dakta

Minullakin toiseen suupieleen tuli aina halkeama. Joku sanoi, että se on hiivasienen aiheuttama johon tehoaa esim.Daktarin 2%. Sisaisin sitä yöksi ohuelti suupieleen. Hava parani parissa päivässä, mutta uusi muutaman kerran. Nyt ei ole ainakaan vuoteen ollut haavaumaa.

• rubihuuli

Hiiva voi tosiaankin oireilla suupielten halkeamilla. Hiivahan tunnetusti tykkää hiilihydraateista ja sokereista, joista hiilareita kertyy helposti paljon pelkällä kasvisruokavaliolla.

• apu löytyi

paras keino tähän vaivaan on ruusunmarja,kaupasta saa pakastesosetta kannattaa kokeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6828
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2016
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1088
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1055
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe