Älykkyysosamäärästä

miettijäää

Onko tutkittu minkä tasoisia esim.akateemiset ihmiset ovat tuon ominaisuuden suhteen?Tai mikä on pienin äo jolla henkilö on kyennyt suorittamaan korkeakoulututkinnon?Tai mikä on huippuyritysten johdossa olevilla ihmisillä tuo ominaisuus keskimäärin?Voiko esimerkiksi ihminen, jolla mitattu äo on 80-89 kyetä pärjäämään vaikka yliopisto fysiikassa?Tai minkä tasoinen mahtaa olla korrelaatio äo:n jakoulumenestyksen välillä?Te, jotka tiedätte asiasta kertokaa.

18

5830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuus_

      Vaihtelee maittain.
      Mutta otetaan esimerkiksi Suomi:
      Lääkärit 115-160
      Kemistit 120-160
      Biologit 100-160
      Fyysikot 110-160
      Insinööri (sähkö) 120-160
      Insinööri (tietotekniikka) 115-160
      Insinööri (tuotantotalous) 110-111
      Insinööri (muut) 115-160
      Diplomi insinööri (tuotantotalous) 110-130
      Diplomi insinööri (sähkö) 140-200
      Diplomi insinööri (tietotekniikka) 120-160
      Diplomi insinööri (muut) 120-180
      Humanistit (kielitutkinto) 85-100
      Humanistit (naistutkimus) 78-95
      Humanistit (muut) 90-110
      Huippuyritysten johto 89-100.
      Raksamiehet 70-100
      Sähkärit 90-110
      LVI 95-115
      Merkonomi 90-105
      Datanomi 75-90

      • --viivi--

        Mistä "tietosi" ovat peräisin, nimimerkki "totuus_"? Suomessa ei tietääkseni asiaa ole ammattien perusteella tutkittu, joten kyseessä lienee jonkinlainen arvio tai arvaus. Lähdettä kehiin, kiitos.

        Sen verran tiedän itse, että akateemisilla keskimääräinen ÄO on 110 tienoilla, eli jonkin verran enemmän kuin väestössä keskimäärin. Itse en usko, että alle 90 ÄO:n omaava henkilö voisi opiskella yliopistofysiikkaa, mutta sekin on tapauskohtaista. ÄO kun muodostuu monesta eri tekijästä, jokaisella tämä "koostumus" on yksilöllinen. Enkä tarkoita tässä siis millään Mensan testilla arvioitua "älykkyyttä", vaan ammattilaisen tekemää arviota, joka on monipuolisempi. Yleisesti tiedossa on psykologian oppikirjojen mukaan, että ÄO ennustaa koulumenestystä melko hyvin, mutta ei tietenkään sitä määrää.


      • totuus_
        --viivi-- kirjoitti:

        Mistä "tietosi" ovat peräisin, nimimerkki "totuus_"? Suomessa ei tietääkseni asiaa ole ammattien perusteella tutkittu, joten kyseessä lienee jonkinlainen arvio tai arvaus. Lähdettä kehiin, kiitos.

        Sen verran tiedän itse, että akateemisilla keskimääräinen ÄO on 110 tienoilla, eli jonkin verran enemmän kuin väestössä keskimäärin. Itse en usko, että alle 90 ÄO:n omaava henkilö voisi opiskella yliopistofysiikkaa, mutta sekin on tapauskohtaista. ÄO kun muodostuu monesta eri tekijästä, jokaisella tämä "koostumus" on yksilöllinen. Enkä tarkoita tässä siis millään Mensan testilla arvioitua "älykkyyttä", vaan ammattilaisen tekemää arviota, joka on monipuolisempi. Yleisesti tiedossa on psykologian oppikirjojen mukaan, että ÄO ennustaa koulumenestystä melko hyvin, mutta ei tietenkään sitä määrää.

        Alle 90 ÄO:n henkilö ei todellakaan voi opiskella yliopistofysiikkaa, hyvä jos lukiofysiikasta pääsee läpi.
        Mutta humanistisilla aloilla voi valmistua vaikka ÄO olisi 80:n tienoilla.


      • olen hieman
        --viivi-- kirjoitti:

        Mistä "tietosi" ovat peräisin, nimimerkki "totuus_"? Suomessa ei tietääkseni asiaa ole ammattien perusteella tutkittu, joten kyseessä lienee jonkinlainen arvio tai arvaus. Lähdettä kehiin, kiitos.

        Sen verran tiedän itse, että akateemisilla keskimääräinen ÄO on 110 tienoilla, eli jonkin verran enemmän kuin väestössä keskimäärin. Itse en usko, että alle 90 ÄO:n omaava henkilö voisi opiskella yliopistofysiikkaa, mutta sekin on tapauskohtaista. ÄO kun muodostuu monesta eri tekijästä, jokaisella tämä "koostumus" on yksilöllinen. Enkä tarkoita tässä siis millään Mensan testilla arvioitua "älykkyyttä", vaan ammattilaisen tekemää arviota, joka on monipuolisempi. Yleisesti tiedossa on psykologian oppikirjojen mukaan, että ÄO ennustaa koulumenestystä melko hyvin, mutta ei tietenkään sitä määrää.

        skeptinen Äo juttujen puolesta, nimittäin tottakai opiskeluinnokkuus/motivaatio harjaannuttaa osaamista. Jos koulu ei kiinnosta yhtään, ei se tarkota että on välttämättä tyhmä. Jos on oppimisvaikeuksia tavallisissa asioissa, voi olla jotain ongelmaa. Normaalit ihmiset oppii aikas pitkälle ahkeruudella. Useimmilta se puuttuu. Mikä on tylsempää LAPSENA ja NUORENA kuin lukea tylsää kirjaa.


      • ÄO-faktaa

        Nimimerkki totuus_ tempaisi luvut omasta päästään. Nuo siis ovat vain hänen oman tietotoimistonsa tuotantoa, totuuden kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.

        Muutamien tutkimusten mukaan älyykkyyden vaatimus normaalia korkeampaa älykkyyttä edellyttävissä ammateissa menee näin:

        Professorit ja yliopistotason tutkijat 130 - 150
        Suuryritysen ylin johto 120 -140
        Kirurgit ja erikoistuneet lääkärit 110 -130
        Korkeakoulujen ja yliopistojen opettajat 110 -130
        Poliitikot (ministeritason) 100 -130

        Käytännössä melkein missä tahansa muussa ammatissa pärjää 90 - 110
        Alle 90 ÄO pisteen omaavat pärjäävät ammateissa, joissa ei tarvita kovin monimutkaista päättelyä eikä suurempien kokonaisuuksien ymmärtämistä.


      • -alavelakaa_
        --viivi-- kirjoitti:

        Mistä "tietosi" ovat peräisin, nimimerkki "totuus_"? Suomessa ei tietääkseni asiaa ole ammattien perusteella tutkittu, joten kyseessä lienee jonkinlainen arvio tai arvaus. Lähdettä kehiin, kiitos.

        Sen verran tiedän itse, että akateemisilla keskimääräinen ÄO on 110 tienoilla, eli jonkin verran enemmän kuin väestössä keskimäärin. Itse en usko, että alle 90 ÄO:n omaava henkilö voisi opiskella yliopistofysiikkaa, mutta sekin on tapauskohtaista. ÄO kun muodostuu monesta eri tekijästä, jokaisella tämä "koostumus" on yksilöllinen. Enkä tarkoita tässä siis millään Mensan testilla arvioitua "älykkyyttä", vaan ammattilaisen tekemää arviota, joka on monipuolisempi. Yleisesti tiedossa on psykologian oppikirjojen mukaan, että ÄO ennustaa koulumenestystä melko hyvin, mutta ei tietenkään sitä määrää.

        ei me sitä täällä perseessä tarvita. tätä tehdää humanistisii tieteit tavallisil luonnon tallaajilla. tm on jutun the thing

        Ootko -viivi- avellan? jos oot ni oot mul velkaa


      • mao len puu
        ÄO-faktaa kirjoitti:

        Nimimerkki totuus_ tempaisi luvut omasta päästään. Nuo siis ovat vain hänen oman tietotoimistonsa tuotantoa, totuuden kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.

        Muutamien tutkimusten mukaan älyykkyyden vaatimus normaalia korkeampaa älykkyyttä edellyttävissä ammateissa menee näin:

        Professorit ja yliopistotason tutkijat 130 - 150
        Suuryritysen ylin johto 120 -140
        Kirurgit ja erikoistuneet lääkärit 110 -130
        Korkeakoulujen ja yliopistojen opettajat 110 -130
        Poliitikot (ministeritason) 100 -130

        Käytännössä melkein missä tahansa muussa ammatissa pärjää 90 - 110
        Alle 90 ÄO pisteen omaavat pärjäävät ammateissa, joissa ei tarvita kovin monimutkaista päättelyä eikä suurempien kokonaisuuksien ymmärtämistä.

        ei ole totuus yksin tehnyt niitä Eero Lehti (kok.) auttoi kasaamaan ylen vaalitutkimusten pohjalta. ei tarvita puuhun vertaisarviointia kun lehdet tippuu...


    • älytön maisteri

      Itselläni on kaksi eri alojen ylempää korkeakoulututkintoa ja puuhastelin jopa väitöskirjan parissa muutaman vuoden ennen kuin luovutin löytäessäni mielekkäämpää tekemistä. Olen tehnyt kaksi kertaa älykkyystestin ja kummassakaan en ole saanut tulokseksi 97:ää yksikköä enempää (92 ja 97). Mensan testeissä en ole käynyt, mutta tehnyt niitä pari kertaa netissä. Eli maisterintutkinnon suorittaakseen ei tarvitse olla huippulahjakas vaan riittää että on nippa nappa normaaliälyinen.

      Totuuden nimissä... vähän kismittää ja nolottaakin...

    • varazombi

      Jos ylipäätään olet päässyt yliopistoon ja motivaatio riittää niin pitäisi pärjätä. Älykkäämpi vain selviää vähemmällä.

    • Myke Litorus

      Koulumenestykseen vaikuttaa älykkyysosamäärääkin enemmän motivaatio, ja siitä seuraava ahkera uurtaminen.
      Älykäskin epäonnistuu jos laiskottelee koulun penkillä, missä tyhmäkin saattavi onnistuman

    • Tavallinen tallaaja

      Samaa mieltä niin kuin varazombi totesi.

      Koulu ei silloin tenavana ala-asteella kiinnostanut pätkääkään, tuli 5-6 arvosanoja, osittain syynä taisi olla uskovainen opettaja, jonka kanssa oli kokoajan sukset ristissä ajatusten ja opetusmenetelmien kanssa.

      Sitten kun siirtyi ylä-asteelle, niin numerot pinkaisi taivaisiin, suurin motivaattori oli "suvaitsevaisempi / rennompi" ilmapiiri, oppilaiden ja opettajien suhteen (onnekas tämän suhteen ollut).
      Harmittanut jälkeenpäin kun ei käynyt lukiota, vaan piti isännän toiveesta saada ammatti mahdollisimman pian. Ei tullut silloin mieleen kaksoistutkinto yms. Eipä sitä rahaakaan paljoa kyllä ollut.

    • tieto lisää tuskaa

      Eikös se riitä että on tarpeeksi älykäs että osaa käyttää omaapäätään, ratkaista oman elämän ongelmia ja jos siihen ei kykene, olla luovasti sosiaalinen ja poimia vinkkejä muilta?

      Tarkoitan, miksi tunkea nenänsä oman tietoisuuden virtaan... turhaa moiset..

      Tai no, joku keksi rakkauden...

    • kuka-tietää-mitä

      Mitä on politiikon älykkyys? Näkyykö se tyhmissä päätöksissä?

    • erkkeri

      Alla lista, joka siis peräisin täältä http://hem.bredband.net/b153434/Index.htm

      Intelligence Interval

      Cognitive Designation

      Common Possessors*
      85 - 114 Average Pupils at junior high school
      115 - 124 Above average Pupils at senior high school
      125 - 134 Gifted University graduates
      135 - 144 Highly gifted Intellectuals
      145 - 154 Genius Professors
      155 - 164 Genius Nobel Prize Winners
      165 - 179 High genius
      180 - 200 Highest genius
      >200 "Unmeasurable" genius

      • sfjakdlfjdsklaf

        Ei järin vakuuttava sivusto, LOL :D


    • huuhaata

      ÄO on huuhaata. Mulla no mitattu ÄO:ksi Mensan testissä 120, enkä päässyt aikoinaan yliopistoon edes. Pelkkä merkonomi olen. Ammatillisesti olen aina ollut duunariasemassa.

    • yks_kaks

      Mielestäni testit ovat inhottavia ja luovat painetta. Lapsena ratkaisin älykkyystestejä nopeammin kuin muut (aikuiset). Ne olivat suhteellisen simppeleitä, kirjastosta lainattuja ja tiedelehtien testejä. Opintieni on ollut kivinen. En vieläkään tiedä, "mikä minusta tulee isona." Viihdyn eniten kotona harrastellen niitä juttuja, joista pidän. Olen henkisesti kypsynyt muita aikaisemmin, eli olen ns. vanha sielu. Viihdyn itseäni vanhempien ihmisten seurassa. Oman ikäiset ovat olleet rasittavan lapsellisia. Tavallaan olen normaaliälyinen. Joskus tuntuu, että saatan olla pikkasen fiksumpi kuin muut... joissakin asioissa. Testiin en mene! Lapsia en todennäköisesti hanki. Sen verran paksua p.askaa on ympärillä...

    • Anonyymi

      "Voiko esimerkiksi ihminen, jolla mitattu äo on 80-89 kyetä pärjäämään vaikka yliopisto fysiikassa?"

      Ei, kun fyysikoiden äo-keskiarvo on mensan tasoa eli n. 130.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe